Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volwassen, maar wanneer?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.
Aantal honden: 1

Re: Volwassen, maar wanneer?

Ongelezen bericht door ArCee »

malinois

Gila is natuurlijk geen volle Mechel he, er zit Rotti doorheen dus in hoeverre dat van invloed kan zijn in haar geestelijke ontwikkeling? :U:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ArCee schreef:malinois

Gila is natuurlijk geen volle Mechel he, er zit Rotti doorheen dus in hoeverre dat van invloed kan zijn in haar geestelijke ontwikkeling? :U:
de rotti vind ik vaak wat later volwassen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds, mechel teef, is volwassen geboren :pffff: Zo koel, arrogant, zeker, statig, deftig... nog nooit is die op een slippertje betrapt :hmmm:

Runar is 16 maanden. Zelfzeker en enorm stabiel/koel in zijn hoofd is hij altijd al geweest. Maar het is nog steeds een ontzettend mama's kindje :I: heel volwassen in zijn werk, maar na zijn uren is het mijn baby'tje :mann:
ArCee
Zeer actief

malinois schreef:

Dogachtigen over het algemeen toch wel wat later als herders dacht ik?
Anders zeggen aangezien de Rotti officieel ook een herder is, alleen in een andere zin van het woord omdat het meer een kudde verdediger is als een drijver natuurlijk. Ondanks dat zij vroeger vaak hielpen om koeien naar de markt te drijven, of uit het land naar de stal te drijven en vice verca, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen:
De drijvende herders zijn vaak eerder volwassen als de beschermende herders, ondanks dat veel van deze honden een dubbel functie hebben.
Je kunt met een drijver zoals de Duitse herder, Mechelaar, Cattledog, Kelpie, Border Collie, Catalaanse Herder etc volgens mij ook veel eerder gaan werken als met de zogenaamde drijvers als een Rotti, alle berghonden & kudeverdedigers die over het algemeen wat eigenzinniger en zelfstandiger zijn? :denken:
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

ArCee schreef:
malinois schreef:

Dogachtigen over het algemeen toch wel wat later als herders dacht ik?
Anders zeggen aangezien de Rotti officieel ook een herder is, alleen in een andere zin van het woord omdat het meer een kudde verdediger is als een drijver natuurlijk. Ondanks dat zij vroeger vaak hielpen om koeien naar de markt te drijven, of uit het land naar de stal te drijven en vice verca, maar ik bedoel eigenlijk te zeggen:
De drijvende herders zijn vaak eerder volwassen als de beschermende herders, ondanks dat veel van deze honden een dubbel functie hebben.
Je kunt met een drijver zoals de Duitse herder, Mechelaar, Cattledog, Kelpie, Border Collie, Catalaanse Herder etc volgens mij ook veel eerder gaan werken als met de zogenaamde drijvers als een Rotti, alle berghonden & kudeverdedigers die over het algemeen wat eigenzinniger en zelfstandiger zijn? :denken:
Volgens mij zijn dogachtigen inderdaad wat later volwassen dan herders.
Maar dat je pas later kunt gaan werken met de berghonden/kuddeverdedigers dan de drijvers, weet ik nog niet zo.
Het verschil zit 'm, denk ik, veel meer in hoe je met de honden kunt werken en hoe je de honden aan kunt leren wat er van ze verwacht wordt. Volgens mij kun (moet) je met de drijvers veel intensiever trainen dan de dogachtigen, die je meer meeneemt en gaandeweg duidelijk maakt wat hun rol in het geheel is.
Daarbij is er nog een verschil tussen echt werk (waar iets gedaan moet worden en dan weer door naar het volgende) en sport: er is een heel andere verwachting van de prestatie. Dat verschil in verwachting van de eigenaar, maakt ook weer dat de drijvers meer geschikt zijn voor intensieve training, dan de dogachtigen.
Wiel
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Rottie is rond de 3 jaar meestal volwassen.
Afbeelding
ArCee
Zeer actief

Biet, over het algemeen vind ik de drijvende herders, in vergelijking met dogachtigen en berghonden, de wakers dus, de commando's wel veel eerder oppakken en uitvoeren, maar dat heeft uiteraard te maken met karakter en waarvoor de hond, ooit, gefokt is. Drijvers werkte veel meer, direct, met de baas terwijl berghonden en dogachtigen veel meer zelfstandig werkte, dus per definitie niet echt op commando werkte. Dat zie je nog vaak genoeg terug.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ditch word volgende maand 4 jaar en die begint sinds een paar maanden een beetje volwassen in zn kop te worden

Kenji is zijn halfzus en die was met 1,5 jaar al volwassen

Kyto is 9 mnd en kwa uiterlijk en karakter nog een echte pup.

Heb t idee dat reuen er wat langer over doen om volwassen te worden als teven.
Gezien dat Elena met 1,5 jaar ook echt volwassen was
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
malinois
Zeer actief
Contacteer:

** Angela ** schreef:Ditch word volgende maand 4 jaar en die begint sinds een paar maanden een beetje volwassen in zn kop te worden

Duitsers vind ik vele malen later volwassen dan mechelaars... heb hier nu zeer regelmatig een duitserpup te logeren maar joh wat is dat nog allemaal lang pup zeg als je mechels gewend bent... wat een mechelaar al fysiek kon met 9 weken kan de duitser nu net met 4 maanden bijv.
Dat is gewoon heel erg verschillend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

eens, dat is ook mijn ervaring
duitsers worden vrij laat volwassen en de reuen doen er langer over dan de teven.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
** Angela ** schreef:Ditch word volgende maand 4 jaar en die begint sinds een paar maanden een beetje volwassen in zn kop te worden

Duitsers vind ik vele malen later volwassen dan mechelaars... heb hier nu zeer regelmatig een duitserpup te logeren maar joh wat is dat nog allemaal lang pup zeg als je mechels gewend bent... wat een mechelaar al fysiek kon met 9 weken kan de duitser nu net met 4 maanden bijv.
Dat is gewoon heel erg verschillend.
mechelaars lijken mij zowat de vroegrijpste honden die ik ooit heb gezien, ik ga nu een beetje overdrijven maar als iemand zou zeggen dat hij met een mechel van 12 maand net zijn ipo3 heeft gehaald zou ik het nog geloven ook.
klopt hoor en ik zou dat ook zo maar geloven, dobers bij mij waren ook veel langer pup, zowel fysiek als geestelijk...
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Denk inderdaad dat het erg hond-afhankelijk is. Sem is een kruising en in februari 3 jaar geworden. Ik vind hem nu pas wat volwassener worden en stabieler in zijn contact met andere honden.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Is niet van de hond afhankelijk, maar van de taak waarvoor ze zijn gefokt, jachthonden worden nooit echt volwassen, kan ook niet, want anders halen ze de "jacht" niet meer op, of wijzen ze het niet meer aan.
Schoothondjes worden ook nooit echt volwassen, anders zijn ze in hun gedrag niet zo schattig meer.
Drijvers worden ook nooit echt volwassen, anders drijven ze simpelweg niet meer.
Alleen de groep van de beschermhonden worden echt volwassen, die moeten namelijk zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Tevens duurt het bij die rassen vaak drie tot vijf jaar voordat ze geheel geestenlijk volwassen zijn.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Geestelijk volwassen, dat waren Bente en Lumi rond 3 jaar. Beetle was denk ik een jaar of 5/6 toen ze pas volwassen was. Fusca lijkt op Beetle, dus ik denk dat ik nog heel wat jaren te gaan heb voordat zij een beetje volwassen is.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vond Bluf met haar 2 1/2 af en toe net nog een jonge puber met de daarbij behorende streken. Voor mijn gevoel was ze zo omdat ze met haar mama en halfbroer en halfzus vaak rondstruinde. Ze was ook veel meer gericht op Finn, wat hij zou doen als ik een commando gaf dan dat ze naar het commando luisterde. Ook wilde ze graag naar iedere hond die ze maar zag. Voor mijn gevoel is ze na haar nestje wat rustiger geworden.
Van Finn weet ik het niet, die kwam hier als 4 jarige en was toen al volgroeid/volwassen in zijn doen en laten.
Op de trainingen merkte ik wel dat dobermannen en de bouvier redelijk lang jong in het koppie waren, dat zag je ook terug in de manier waarop de geleiders dingen aan moesten leren en ermee omgingen. Een mechel was veel sneller allert op het baasje en leerden over het algemeen wat sneller, sneller ook dan de duitsers.

Er was ook een opmerking over vroeg castreren. Hier loopt een dame met een golden, altijd aan de lijn en een heuse stuiterbal als ze andere honden ziet, erg enthousiast. Voor mijn gevoel, door het gedrag (ook soms erg onderdanig als andere honden op haar afkomen), was het een jonge hond van net een jaar. Maar eens gesproken met de vrouw en het dier was al ruim 2 jaar, maar erg vroeg "geholpen".
Enerzijds gaf me dat te denken of dat te vroege castratie dan toch een uitwerking heeft op het volwassen worden van de hond :denken:
Anderzijds is de boomer van de buurvrouw ook voor haar eerste loopsheid "geholpen". Dit hondje is echter wel heel stabiel (ook met andere honden) en pienter voor haar leeftijd. Nu denk 2 jaar.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vind het zelf enorm wisselen per hond, ook al is het hetzelfde ras. Onze 2 rottweilers zat een wereld van verschil tussen.
Teef was met 2 jaar toch wel een eind volwassen, rustig, slim. Terwijl de reu nooit volwassen is geworden. Altijd puppygedrag, met zo'n domme puppyblik.
Met Indy vond ik het eigenlijk bijna 'van de één op andere dag' dat ze volwassen was. Nu kan dat natuurlijk niet, maar ik bedoel dat zij met 1,5 zich opeens volwassen begon te gedragen, in een kort tijdsbestek.

De andere 3 honden hebben we niet vanaf pup, kan ik dus niets zinnigs over zeggen.
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

silvester schreef:Is niet van de hond afhankelijk, maar van de taak waarvoor ze zijn gefokt, jachthonden worden nooit echt volwassen, kan ook niet, want anders halen ze de "jacht" niet meer op, of wijzen ze het niet meer aan.
Schoothondjes worden ook nooit echt volwassen, anders zijn ze in hun gedrag niet zo schattig meer.
Drijvers worden ook nooit echt volwassen, anders drijven ze simpelweg niet meer.
Alleen de groep van de beschermhonden worden echt volwassen, die moeten namelijk zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Tevens duurt het bij die rassen vaak drie tot vijf jaar voordat ze geheel geestenlijk volwassen zijn.
Bijzondere uitleg.... :engel: :cool2:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Ik denk dat Diesel nooit volwassen gaat worden. En ik heb hem niet eens vanaf pup. Iedereen zegt altijd dat hij wel wat rustiger zal worden als hij volwassen is, maar dat hoor ik nu al twee jaar en hij wordt over twee weken 4 :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

sTefaniA schreef:Ik denk dat Diesel nooit volwassen gaat worden. En ik heb hem niet eens vanaf pup. Iedereen zegt altijd dat hij wel wat rustiger zal worden als hij volwassen is, maar dat hoor ik nu al twee jaar en hij wordt over twee weken 4 :wink:
:LOL: Dat zit denk ook in het hondje. Bluf zeg ik zelf altijd met een gekke bek zal nooit volwassen worden. Die zal haar streken blijven houden. In huis en op visite is ze overigens wel rustiger geworden. Maar of dat door de leeftijd komt of omdat ik er best bovenop heb gezeten qua druk gedrag dat blijft de vraag. Maar buiten wil ze actie.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

silvester schreef: Schoothondjes worden ook nooit echt volwassen, anders zijn ze in hun gedrag niet zo schattig meer.
.
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Bij de Franse Bulldog en Tibetaanse Terrier is het ergens rond de 2 jaar, maar volgens mij is dat zowiezo de 'algemene' richtlijn ergens rond de twee jaar, die een wat eerder de ander wat later. Daar speelt zoveel aan mee, karakter, ras, omgeving, baas etc.
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Nanna schreef:
silvester schreef:Is niet van de hond afhankelijk, maar van de taak waarvoor ze zijn gefokt, jachthonden worden nooit echt volwassen, kan ook niet, want anders halen ze de "jacht" niet meer op, of wijzen ze het niet meer aan.
Wat een flauwekul. Dus teckels worden wel volwassen omdat die onder de grond zelfstandig werken maar een Drentse Patrijshond wordt dat niet? Alle windhonden worden wel volwassen (want jagen zelfstandig) maar poolhonden die een slee moeten trekken niet? :LOL:
Een teckel is geen hond maar een tochtstrip.

Alle honden rassen behalve de berghonden, worden nooit 100% geestenlijk volwassen, zo zijn ze namelijk gefokt, die hondenrassen behoren namelijk een hoge "will to please" te hebben, en dat wordt berijkt door ze speels te houden, en speels houden berijk je alleen maar door ze geestenlijk "jong" te houden, berghonden daar in tegen verliezen namelijk hun speelsheid naarmate ze volwassen worden/zijn. (wat bij die honden juist weer gebruikt wordt voor hun taak).
Een echt geestenlijk volwassen jachthond vraagt zich eerst drie keer af of het überhaupt wel nut heeft om die das uit te graven of die patrijs op te halen, iets wat de jager op zo'n moment niet kan gebruiken.

Maar jouw hond wordt natuurlijk wel 1000% echt geestenlijk volwassen, is ook de mooiste, intelligenste, liefste en bijzonderste hond op de wereld.....

:roll:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Er is mij steeds verteld met 2 jaar. Dus alles wat ik hier lees 'heb ik niet gelezen' :pffff:
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Meestal vind ik ze zo rond 2,5 a 3 jaar wel een slag maken, althans bij de grote dogachtige honden. Maar het verschilt ook per hond. Kira was met 7 maand al zo stabiel en hetzelfde temperament als nu met 10 jaar, Arie is 4,5 jaar, volledige reu, maar gedraagt zich als een sekseloze peuter.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

silvester schreef:
Nanna schreef:
Wat een flauwekul. Dus teckels worden wel volwassen omdat die onder de grond zelfstandig werken maar een Drentse Patrijshond wordt dat niet? Alle windhonden worden wel volwassen (want jagen zelfstandig) maar poolhonden die een slee moeten trekken niet? :LOL:

Alle honden rassen behalve de berghonden, worden nooit 100% geestenlijk volwassen, zo zijn ze namelijk gefokt, die hondenrassen behoren namelijk een hoge "will to please" te hebben, en dat wordt berijkt door ze speels te houden, en speels houden berijk je alleen maar door ze geestenlijk "jong" te houden, berghonden daar in tegen verliezen namelijk hun speelsheid naarmate ze volwassen worden/zijn. (wat bij die honden juist weer gebruikt wordt voor hun taak).
Een echt geestenlijk volwassen jachthond vraagt zich eerst drie keer af of het überhaupt wel nut heeft om die das uit te graven of die patrijs op te halen, iets wat de jager op zo'n moment niet kan gebruiken.

Maar jouw hond wordt natuurlijk wel 1000% echt geestenlijk volwassen, is ook de mooiste, intelligenste, liefste en bijzonderste hond op de wereld.....
Ik heb nog nooit zoveel klets bij elkaar gezien.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

silvester schreef:
Nanna schreef:

helemaal gelijk! Dat is zoals bepaalde mensen, die worden ook nooit helemaal volwassen, maar blijven lulkoek verkopen :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”