Re: Generatiekloof
Geplaatst: 28 feb 2012 14:23
Mijn moeder gaf mijn boodschappenlijstjes/briefjes gewoon gecorrigeerd weer terug 

Heb ik ook wel eens geprobeerd ..... krijg je hele bokkige zonen van.Valerie schreef:Mijn moeder gaf mijn boodschappenlijstjes/briefjes gewoon gecorrigeerd weer terug
Ennath schreef:Heb ik ook wel eens geprobeerd ..... krijg je hele bokkige zonen van.Valerie schreef:Mijn moeder gaf mijn boodschappenlijstjes/briefjes gewoon gecorrigeerd weer terug
Maar het blijkt het correct uitdrukken niet te stimuleren.
Weet je: dit klinkt allemaal heel bekend.Marjoleine schreef:Echt?
Ik haalde het niet in mijn hoofd en ik had geen strenge ouders. Maar algemene ontwikkeling is belangrijk, dat heb ik meegekregen.
Er zijn dingen die je hoort te weten en als je die niet weet hoorde je er zo overduidelijk niet bij dat je het absoluut acuut meteen wél wilde weten.
Het laatste wat ik wilde was voor dom worden versleten, vooral omdat ik me dan diende te schamen aangezien ik het niet wás.
Dan waren ze overigens niet boos maar wel geschokt. oprecht.
Ik moet wel zeggen dat er geen dwang bij was hoor, bij ons. Mijn vader citeerde vaak van alles en dan was de sport te weten wat het was.
Je taal beheersen was ook een sport en zo was het met alles.
Ik heb dat allemaal heel ontspannen en positief geleerd, maar wel met het besef dat het nodig is.
En ik ben absoluut opgegroeid met het besef dat het lang duurt voor je écht wat kunt en weet.
Dat heeft me soms ook in de weg gezeten trouwens, maar aan de andere kant is bescheidenheid (in mijn ogen) geen slechte eigenschap. Praatjesmakers op niks af zijn er al genoeg.
Ik zou daar een rel over schoppen.Ennath schreef: Een paar jaar terug ontving ik een psychologisch rapport over mijn oudste (van deze twee) dat tjokvol taal en spelfouten zat. Zijn begeleider, zijn juf en ik - allemaal van dezelfde generatie- reageerden geschokt op de abominabele kwaliteit van het schrijven. De psychologe van dienst (vooraan in de twintig) vond het "boeiie" we konden toch begrijpen wat ze schreef? Nou dan? Niet dan?
Netjes formuleren is zo achterhaald - en wat zou het dat ze de spellingcontrole niet gebruikt had; die rode lijntjes zijn zóóóó storend.![]()
JA ehhh tja, juffrouw Huppeltut heb je natuurlijk wél nodig om aan de juiste beoordeling voor je kind te komen. En dan helpt het zwaar tegen de haren instrijken niet echt...Marjoleine schreef:Ik zou daar een rel over schoppen.Ennath schreef: Een paar jaar terug ontving ik een psychologisch rapport over mijn oudste (van deze twee) dat tjokvol taal en spelfouten zat. Zijn begeleider, zijn juf en ik - allemaal van dezelfde generatie- reageerden geschokt op de abominabele kwaliteit van het schrijven. De psychologe van dienst (vooraan in de twintig) vond het "boeiie" we konden toch begrijpen wat ze schreef? Nou dan? Niet dan?
Netjes formuleren is zo achterhaald - en wat zou het dat ze de spellingcontrole niet gebruikt had; die rode lijntjes zijn zóóóó storend.![]()
Serieus.
Want als je niet behoorlijk formuleert weet ik dus níet wat er geschreven wordt.
Dan kan er zomaar wat anders bedoeld worden namelijk.
Voor je het weet wordt er iemand op vrije voeten gesteld vanwege zo'n "foutje".
Maar hee, dat boeit niet, want het was toch duidelijk wat er bedoeld werd?
Ik kan daar met mijn pet niet bij en gelukkig denken onze kinderen er ook zo over (en de jongste is 18).
Ik zal er tegen ageren tot mijn laatste snik.
Nee, maar ik zou er toch een klacht over indienen. Het gaat wél over je kind.Ennath schreef:JA ehhh tja, juffrouw Huppeltut heb je natuurlijk wél nodig om aan de juiste beoordeling voor je kind te komen. En dan helpt het zwaar tegen de haren instrijken niet echt...
Ja, eens.Maar het is toch godgeklaagd als ze met zo'n instelling van het HBO/Uni vandaan kunnen komen?
Dan is daar toch iets mis gegaan tijdens de opleiding?
Kijk je hebt het nou niet bepaald over een timmerman of loodgieter, die kan dan tenminste nog zeggen: "ja, ik ben nou eenmaal handiger met mijn handen"
Gelukkig, ik heb wel eens het gevoel dat ik de enige ben die er zo over denkt.Marjoleine schreef:Ja, eens.
Ik vind het ronduit belachelijk zelfs.
Niet alleen het niveau maar met name de instelling.
Dan voel ik me wel mijn vader hoor, maar dan denk ik: je studie is betaald door de staat, daar mag je dan verdorie wel iets voor terugdoen in de vorm van een behoorlijk attitude!
Maar nee, ze hebben er "recht" op, he.
Van mij mag dat anders.
Van mij hoeft niet iedereen een dergelijke opleiding te doen. Leer gewoon een vak waar je goed in bent, en als het eindeloos zwoegen en ploeteren is op die uni, ga dan in godsnaam wat anders doen.
Iets waar je góed in bent.
Daar is iedereen bij gebaat.
Je wilt niet weten hoeveel tijd wij steken in de taal van de studenten (in ons geval orthopedagogiek). Elk jaar weer hebben we vergaderingen over de slechte taalbeheersing (spelling en zinsconstructies) van de studenten, elk jaar weer bedenken we nieuwe strategieën, maar het helpt allemaal niet. In mijn eigen groepen behandel ik soms de stof van de basisschool en reken ik studenten af op spelfouten, maar het punt is dat ze de noodzaak er niet van inzien, ik ben een zeurpiet en ik moet niet zo moeilijk doenEnnath schreef: Maar het is toch godgeklaagd als ze met zo'n instelling van het HBO/Uni vandaan kunnen komen?
Dan is daar toch iets mis gegaan tijdens de opleiding?
Kijk je hebt het nou niet bepaald over een timmerman of loodgieter, die kan dan tenminste nog zeggen: "ja, ik ben nou eenmaal handiger met mijn handen"
Eindeloos door blijven ploeteren is er, als het goed is, niet meer bij nu het bindend studieadvies is ingevoerd.Marjoleine schreef:Nee, maar ik zou er toch een klacht over indienen. Het gaat wél over je kind.Ennath schreef:JA ehhh tja, juffrouw Huppeltut heb je natuurlijk wél nodig om aan de juiste beoordeling voor je kind te komen. En dan helpt het zwaar tegen de haren instrijken niet echt...
Ja, eens.Maar het is toch godgeklaagd als ze met zo'n instelling van het HBO/Uni vandaan kunnen komen?
Dan is daar toch iets mis gegaan tijdens de opleiding?
Kijk je hebt het nou niet bepaald over een timmerman of loodgieter, die kan dan tenminste nog zeggen: "ja, ik ben nou eenmaal handiger met mijn handen"
Ik vind het ronduit belachelijk zelfs.
Niet alleen het niveau maar met name de instelling.
Dan voel ik me wel mijn vader hoor, maar dan denk ik: je studie is betaald door de staat, daar mag je dan verdorie wel iets voor terugdoen in de vorm van een behoorlijk attitude!
Maar nee, ze hebben er "recht" op, he.
Van mij mag dat anders.
Van mij hoeft niet iedereen een dergelijke opleiding te doen. Leer gewoon een vak waar je goed in bent, en als het eindeloos zwoegen en ploeteren is op die uni, ga dan in godsnaam wat anders doen.
Iets waar je góed in bent.
Daar is iedereen bij gebaat.
Nee, dat is zo, halleluja!Belle schreef: Eindeloos door blijven ploeteren is er, als het goed is, niet meer bij nu het bindend studieadvies is ingevoerd.
Ik moet alle stagiairs leren hoe je een verslag moet schrijven, wat er wel en niet in moet en volgens welke regels je die opstelt.Belle schreef:Je wilt niet weten hoeveel tijd wij steken in de taal van de studenten (in ons geval orthopedagogiek). Elk jaar weer hebben we vergaderingen over de slechte taalbeheersing (spelling en zinsconstructies) van de studenten, elk jaar weer bedenken we nieuwe strategieën, maar het helpt allemaal niet. In mijn eigen groepen behandel ik soms de stof van de basisschool en reken ik studenten af op spelfouten, maar het punt is dat ze de noodzaak er niet van inzien, ik ben een zeurpiet en ik moet niet zo moeilijk doenEnnath schreef: Maar het is toch godgeklaagd als ze met zo'n instelling van het HBO/Uni vandaan kunnen komen?
Dan is daar toch iets mis gegaan tijdens de opleiding?
Kijk je hebt het nou niet bepaald over een timmerman of loodgieter, die kan dan tenminste nog zeggen: "ja, ik ben nou eenmaal handiger met mijn handen".
Het ergste is nog dat de studenten die van de PABO komen het slechtst zijn in spellen en zinsformuleringen.
Ik schreef ook al zoiets:Nanna schreef:Geen generatiekloof maar wel een manier van schrijven.luna2906 schreef:Ik merk hier op het forum weinig van een generatiekloof.
Als het wemelt van de sms-taal schrijffouten en er staat volcontinu me ipv mijn dan kun je er van uitgaan dat het om een niet zo oud iemand gaat....
LongFields schreef: Het is alleen jammer dat het zelfstandiger en sneller leren blijkbaar veroorzaakt heeft dat er geen jongere meer lijkt te zijn die normaal en correct Nederlands kan schrijven.![]()
Hij was niet zo bezig met vagina's.Nanna schreef:Niet zo moeilijk doen hoorDanseMacabre schreef: Toen hij tijdens de presentatie begon over vaginaverkleiningen (zat niet in het onderzoek) en de klas en de docent![]()
deden, had ik het wel gehad.
Dat had gewoon zijn onversneden interesse en dan mag ie daar bèst even over beginnen.![]()
Ik had er wel bij gezet dat het qua leeftijd is he?LongFields schreef:Ik schreef ook al zoiets:Nanna schreef:Geen generatiekloof maar wel een manier van schrijven.luna2906 schreef:Ik merk hier op het forum weinig van een generatiekloof.
Als het wemelt van de sms-taal schrijffouten en er staat volcontinu me ipv mijn dan kun je er van uitgaan dat het om een niet zo oud iemand gaat....
LongFields schreef: Het is alleen jammer dat het zelfstandiger en sneller leren blijkbaar veroorzaakt heeft dat er geen jongere meer lijkt te zijn die normaal en correct Nederlands kan schrijven.![]()
Ik heb laatst een woninginrichtingwinkel erop gewezen. Ik kreeg een aanmaning omdat ik de rekening niet binnen 2 weken had betaald voor gordijnen en vloerbedekking waar ik bijna 4 maanden op heb moeten wachten. Daar stonden echt erge taalfouten in, dus ik heb ze er maar even opgewezen, dat misschien een cursus Nederlands goed zou zijn voor hun zaak, want zoals ze het nu doen, blijft er waarschijnlijk niet veel van over, dat van een zaak waar nu dus de 4de generatie het gaat overnemen, die er een puinhoop van maakt.Marjoleine schreef:Ik zou daar een rel over schoppen.Ennath schreef: Een paar jaar terug ontving ik een psychologisch rapport over mijn oudste (van deze twee) dat tjokvol taal en spelfouten zat. Zijn begeleider, zijn juf en ik - allemaal van dezelfde generatie- reageerden geschokt op de abominabele kwaliteit van het schrijven. De psychologe van dienst (vooraan in de twintig) vond het "boeiie" we konden toch begrijpen wat ze schreef? Nou dan? Niet dan?
Netjes formuleren is zo achterhaald - en wat zou het dat ze de spellingcontrole niet gebruikt had; die rode lijntjes zijn zóóóó storend.![]()
Serieus.
Want als je niet behoorlijk formuleert weet ik dus níet wat er geschreven wordt.
Dan kan er zomaar wat anders bedoeld worden namelijk.
Voor je het weet wordt er iemand op vrije voeten gesteld vanwege zo'n "foutje".
Maar hee, dat boeit niet, want het was toch duidelijk wat er bedoeld werd?
Ik kan daar met mijn pet niet bij en gelukkig denken onze kinderen er ook zo over (en de jongste is 18).
Ik zal er tegen ageren tot mijn laatste snik.
crisis!Nanna schreef:Steigerenluna2906 schreef: Als ik bij mijn medestudenten een zin corrigeer o.i.d. staan ze gelijk te stijgeren en doe ik volgens hen uit de hoogte![]()
Was deze aan mij gericht?Valerie schreef:Ik studeer HBO maar wij krijgen geen les in spelling of grammatica. Alleen in rapporten schrijven maar die opzet kun je gewoon op internet vinden![]()
Ik krijg trouwens helemaal geen diploma bij een pakje boter. Het is keihard werken, zeker deeltijd. Mijn school is ook gecontroleerd en heeft geen diploma's uitgereikt die niet verdient zijn.
Maar goed schijnbaar moet je wat te zeiken hebben
Als het aan jou gericht was had ik de quoteknop gebruiktluna2906 schreef:Was deze aan mij gericht?Valerie schreef:Ik studeer HBO maar wij krijgen geen les in spelling of grammatica. Alleen in rapporten schrijven maar die opzet kun je gewoon op internet vinden![]()
Ik krijg trouwens helemaal geen diploma bij een pakje boter. Het is keihard werken, zeker deeltijd. Mijn school is ook gecontroleerd en heeft geen diploma's uitgereikt die niet verdient zijn.
Maar goed schijnbaar moet je wat te zeiken hebbenWant dan snap ik hem niet helemaal geloof ik
![]()
Bij ons op de deeltijd is het ook hard werken, gezien de studielast in combinatie met werken. Alleen merk ik dat ze niet echt letten op spelling en grammatica en vind ik daarnaast de colleges bij ons geen toegevoegde waarde hebben. Als de docent precies dat vertelt wat in het boekje staat, zonder verdiepende stof/aanvullende stof of uitleg over de stof, zie ik persoonlijk het nut er niet van in om zo'n college te volgen. Dat kan toch?Mijn medestudenten denken daar misschien wel heel anders over.
Je behoort dit ook op de basisschool al onder de knie te hebben. Op school waar je nu zit, kijken ze er misschien niet naar, maar als jij straks een sollicitatiebrief stuurt vol met taalfouten, komt toch niet echt over.......... bij mij gingen die tenminste meteen de prullenbak in.Valerie schreef:Ik studeer HBO maar wij krijgen geen les in spelling of grammatica. Alleen in rapporten schrijven maar die opzet kun je gewoon op internet vinden![]()
Ik krijg trouwens helemaal geen diploma bij een pakje boter. Het is keihard werken, zeker deeltijd. Mijn school is ook gecontroleerd en heeft geen diploma's uitgereikt die niet verdient zijn.
Maar goed schijnbaar moet je wat te zeiken hebben
Ik kan me wel deels vinden in je stelling, of vragen. Ik ben, zogezegt, een honden persoon van de oude stempel. Ik probeer hier en daar wel wat nieuwe zaken op te pakken als deze in mijn straatje te pas komen, maar op zich doe ik het al jaren op dezelfde manier.Fizgig schreef:Ik bespeur een generatiekloof. En dan bedoel ik het verschil in de manier waarop we dingen aanleren tussen de jongere en de oudere generaties. De nieuwe manier van leren is dat je je stof leest en leert vóórdat de leraar het gaat bespreken. In de les kun je dan dingen vragen die je niet begrijpt of wilt bespreken, maar de leraar gaat het niet meer helemaal voor je uitkauwen. 'Vroeger' dus eigenlijk voor 2002 ongeveer (weet niet het precieze jaartal) vertelde de leraar een lang verhaal, waar je dan later huiswerk over ging maken. Je had geen internet en hoefde weinig zelf na te denken over je leerproces. Iets wat bij de jongere generatie juist wel gebeurt.
Dat zorgt ervoor dat de stof dus niet heel uitvoerig meer wordt behandeld. Je leert daardoor zelfstandiger en sneller en wordt ook pragmatischer. Zelf iets uitzoeken is normaler en de leraar is meer een coach geworden. Er zijn nog meer verschillen, die ik nu niet zal noemen, maar waar het om gaat, is dat jonge mensen of mensen die na 2002 geschoold zijn, anders omgaan met informatie en anders aankijken tegen leren.
Zo ook op het hondenforum. Ik bespeur een cultuur waarbij de oudere generatie zich ergert aan de snelheid waarmee de jongere generatie zich alles eigen probeert te maken. Mensen die bijvoorbeeld slecht voorbereid aan een pup beginnen, krijgen vaak veel negatieve reacties. Dingen die de moeite waard zijn, duren lang, zeggen ze dan. Is dat wel zo? Want tijden veranderen en het is mogelijk om sneller te leren dan we deden, op de nieuwe manier. Of toch niet?
Zou dat verschil in visie te maken hebben met de nieuwe manier van leren op school? Jonge mensen leren zich snel aan te passen aan nieuwe, veranderende omstandigheden, want de wereld verandert snel. Zo is hun leersysteem ook opgebouwd. Of misschien ook door de snelheid van de wereld tegenwoordig, jonge mensen willen graag alles meemaken en het leven gaat snel. Ze hebben het gevoel dat ze geen tijd hebben om alles rustig te leren, ook al duurt het leven lang en is daar genoeg tijd voor.
Ik las ergens dat jonge mensen het vooral belangrijk vinden dat je elkaar begrijpt, en de vorm maakt ze veel minder uit dan de 'oudere' generatie. Ze hebben ook te maken met meerdere talen die in de klas gesproken worden (door anderstalige medeleerlingen) dus je moet ook wat flexibeler zijn dan. Ik snap dat heel goed en vind het ook heel logisch klinken. Toch blijf ik een taalfetisjist dus lopen de rillingen over mijn rug bij sommige afkortingen en straatlingo. En smstaal is echt vreselijk, ik type alles helemaal uit altijd, met punten en komma's. Zo "onaf" als ik dat weglaat. Misschien typte je zoon die sms zo gewoon om je te pesten, het is een puber (toch?), òf beter, beschouwt hij je als "one of the guys" en denkt, mamma die snapt dat toch wel, da's gewoon smstaal.lieke schreef:Nou ja, om na al dat negatiefs hierboven ook nog iets positiefs te melden: dezelfde zoon (die van dat vreselijke sms'je) kwam vandaag met een 9,2 voor Frans thuis.
![]()
![]()
![]()
Na de totolijst van de laatste maanden was ik zo blij dat ik hem op een etentje bij een wokrestaurant getrakteerd.
Ik heb al een goede baanNeeltje schreef:Je behoort dit ook op de basisschool al onder de knie te hebben. Op school waar je nu zit, kijken ze er misschien niet naar, maar als jij straks een sollicitatiebrief stuurt vol met taalfouten, komt toch niet echt over.......... bij mij gingen die tenminste meteen de prullenbak in.Valerie schreef:Ik studeer HBO maar wij krijgen geen les in spelling of grammatica. Alleen in rapporten schrijven maar die opzet kun je gewoon op internet vinden![]()
Ik krijg trouwens helemaal geen diploma bij een pakje boter. Het is keihard werken, zeker deeltijd. Mijn school is ook gecontroleerd en heeft geen diploma's uitgereikt die niet verdient zijn.
Maar goed schijnbaar moet je wat te zeiken hebben
Ik snap wat je bedoelt. Ik ben 37 en zit er een beetje "tussenin" als het gaat om bijvoorbeeld internet gebruiken, dat hadden ze niet bij mij op de middelbare school bijvoorbeeld. Ik ben wel van het overanalyseren, maar dat komt waarschijnlijk ook een beetje door mijn vroegere werk als begeleider (van mensen die vaak niet konden praten bv of zich slecht konden uiten, dan moet je het hebben van observeren)(o ja en omdat ik een paranoïde stresskip ben, haha). En ik ben zeker van de "Oprah-generatie" dus met andere mensen praten over allerlei zaken en problemen, is wel mijn ding.ArCee schreef:Ik kan me wel deels vinden in je stelling, of vragen. Ik ben, zogezegt, een honden persoon van de oude stempel. Ik probeer hier en daar wel wat nieuwe zaken op te pakken als deze in mijn straatje te pas komen, maar op zich doe ik het al jaren op dezelfde manier.
Internet heeft er natuurlijk aan bijgedragen dat "kennis" zich veel sneller en makkelijker verspreid tegenwoordig, ook dat is iets wat er aan bijdraagd.
Maar......ik vind wel dat zaken tegenwoordig te snel gaan, maar ook dat hele groepen tegenwoordig doorslaan in zaken aangaande dieren. Er word tegenwoordig veel te vaak, veel te diepgaand nagedacht over dieren. men draaft door en zoekt het, voor mijn begrippen, veel te ver.
Het simpel houden is er zowat niet meer bij. nee, tegenwoordig word alles geanaliseerd en grondig tot op de bodem uitgezocht. Het gaat mij vaak te ver.
Daar komt dan ook nog eens bij dat, als een bepaalde groep het eens is over een bepaalde trainingsmethode, al het andere of voorgaande opeens niet meer deugt. Mocht daar iets tegenin brengen dan krijg je een antwoord als: Ja, dat was vroeger.
Dat kan best zijn, maar vroeger luisterde honden ook, en vroeger waren honden gezonder en sterker als nu![]()
Dus, allemaal nieuwe inzichten en begrippen, ik vind het prima, maar ik blijf toch echt wel trouw aan een eigen stuk ervaring waarmee ik altijd goede resultaten heb geboekt, en dat ga ik niet opgeven omdat een ander denkt, of vind, dat het achterhaald is. Of ik daarmee een heel forum over me heen krijg, jammer dan, niemand kan me iets opdringen waar ik niet achter sta, wat ik onzinnig vind klinken of tever vind gaan, of erger nog, pure onzin vind en geloof me, sommige zaken zijn werkelijk onzinnig.