Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokken met HD

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: fokken met HD

Ongelezen bericht door vania »

Marjoleine schreef:
vania schreef: daar staat toch niet in dat je met C of D of zelfs E heupen niet mag fokken?
Nee.
Dit is wat er staat:
With regard to surfacing hereditary defects, e.g. HD or PRA, the FCI member
countries and contract partners are obliged to record affected animals, combat these
defects in a methodical manner, continuously record their development and report
to the FCI on this matter when requested.

Je moet dus noteren wat er opduikt en dat bijhouden en aan kunnen tonen indien gevraagd.
Specifieke regels over hoe je ermee fokt zijn er niet en dat kan ook niet.
Mensen zijn en blijven zelf verantwoordelijk voor hun fokproduct. Die verantwoording kan en zal FCI niet nemen en gelijk hebben ze.
dat had ik er inderdaad ook uitgehaald, maar niet dat ze specifieke regels daarvoor hebben, zoals wij in met Sint Hubertus
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

vania schreef: ja hoor dat mag, ik vind het namelijk best wel raar en interessant tegelijk om te weten waarom ze daar met C/C en C/D heupen (mogen?) fokken, ik heb geen flauw idee of de DC daar bij een overkoepelende RV hoort, aangezien het ras nog maar sinds juli 2011 erkent is door FCI
Jaja, dat moet, daar komt een ras vanzelf bij tenzij de RV het anders wil, maar die moet dat vragen dus.
Ik zal even mailen voor je.
vania schreef:dat had ik er inderdaad ook uitgehaald, maar niet dat ze specifieke regels daarvoor hebben, zoals wij in met Sint Hubertus
Sint Hubertus is de sector zelf, he
FCI niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef: ja hoor dat mag, ik vind het namelijk best wel raar en interessant tegelijk om te weten waarom ze daar met C/C en C/D heupen (mogen?) fokken, ik heb geen flauw idee of de DC daar bij een overkoepelende RV hoort, aangezien het ras nog maar sinds juli 2011 erkent is door FCI
Jaja, dat moet, daar komt een ras vanzelf bij tenzij de RV het anders wil, maar die moet dat vragen dus.
Ik zal even mailen voor je.
dank je wel
Marjoleine schreef:
vania schreef:dat had ik er inderdaad ook uitgehaald, maar niet dat ze specifieke regels daarvoor hebben, zoals wij in met Sint Hubertus
Sint Hubertus is de sector zelf, he
FCI niet.
hoe bedoel je?
Sint Hubertus stelt hier de eis dat je met HD C + HD C geen stambomen krijgt, ik weet dat FCI dat niet doet, maar ik dacht dat zij (FCI dus) misschien ook wel eisen stelt aan wat wel mag op gebied van HD en wat niet
en misschien ook wel een eis stelt naar wat combinatie niet mag, zoals RvB dat doet met vader + dochter en zo, maar dat doet Sint Hubertus dan weer niet
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

FCI kan niet voor alle aangesloten landen de regels opstellen en dan van die landen gaan verachten dat zij het controleren.
Dat zou niet werken.
Dus FCI heeft richtlijnen en verwacht dat de landen er zelf actie op ondernemen.
Zodat elk land controleert op de regels die het zelf opstelt, en niet op regels die van bovenaf worden opgelegd.

En Hubertus doet het zus, de Raad doet het zo. Dat verschilt dus per land en dat mag gewoon.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:FCI kan niet voor alle aangesloten landen de regels opstellen en dan van die landen gaan verachten dat zij het controleren.
Dat zou niet werken.
Dus FCI heeft richtlijnen en verwacht dat de landen er zelf actie op ondernemen.
Zodat elk land controleert op de regels die het zelf opstelt, en niet op regels die van bovenaf worden opgelegd.

En Hubertus doet het zus, de Raad doet het zo. Dat verschilt dus per land en dat mag gewoon.
Waarom zou dat niet werken? (puur interesse hoor)
ze kunnen toch bv gewoon zeggen, HD D mag absoluut niet mee gefokt worden, het gaat tenslotte toch om de gezondheid van de honden.
Ik snap dan niet goed, waarom ze voor zoiets als HD geen eisen stellen, terwijl ze dat voor rasstandaarden (en het veranderen van kleuren er van) wel doen, ik zou precies gezondheid voorop stellen en dan de kleuren (die overigens altijd voorgekomen zijn) niet uit de rasstandaard halen, als daar geen gezondheidsproblemen aan vast hangen

Ik zou precies liever zien, zoals bij "mijn" ras, dat ze zwart gewoon terug aanvaarden en dat ze dus gaan eisen dat je met HD D en eventueel ED 1/1 niet gefokt mag worden
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:Waarom zou dat niet werken? (puur interesse hoor)
ze kunnen toch bv gewoon zeggen, HD D mag absoluut niet mee gefokt worden, het gaat tenslotte toch om de gezondheid van de honden.
Omdat die regels verschillen per land. Over die dingen wordt gestemd in de kennelclubs.
Dat heeft te maken met de verschillen in regelgeving per land. Daarom kun je dus niet overkoepelend dezelfde eisen gaan stellen.
De Europese Unie krijgt het al niet voor elkaar, laat staan de FCI ;)
Ik snap dan niet goed, waarom ze voor zoiets als HD geen eisen stellen, terwijl ze dat voor rasstandaarden (en het veranderen van kleuren er van) wel doen, ik zou precies gezondheid voorop stellen en dan de kleuren (die overigens altijd voorgekomen zijn) niet uit de rasstandaard halen, als daar geen gezondheidsproblemen aan vast hangen
Dat wordt bepaald door de landen van oorsprong. Die dienen dat in bij de FCI en die neemt dat dan wel of niet aan als regel.
Ik zou precies liever zien, zoals bij "mijn" ras, dat ze zwart gewoon terug aanvaarden en dat ze dus gaan eisen dat je met HD D en eventueel ED 1/1 niet gefokt mag worden
Dat is iets dat het land van oorsprong in moet dienen.
De HD-regels verschillen dus per land.
Nederland heeft geen regels per ras, een aantal andere landen wel.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef:Waarom zou dat niet werken? (puur interesse hoor)
Omdat die regels verschillen per land. Over die dingen wordt gestemd in de kennelclubs.
Dat heeft te maken met de verschillen in regelgeving per land. Daarom kun je dus niet overkoepelend dezelfde eisen gaan stellen.
De Europese Unie krijgt het al niet voor elkaar, laat staan de FCI ;)
oke dat is ook weer waar :LOL:
Marjoleine schreef:
vania schreef:Ik snap dan niet goed, waarom ze voor zoiets als HD geen eisen stellen, terwijl ze dat voor rasstandaarden (en het veranderen van kleuren er van) wel doen, ik zou precies gezondheid voorop stellen en dan de kleuren (die overigens altijd voorgekomen zijn) niet uit de rasstandaard halen, als daar geen gezondheidsproblemen aan vast hangen
Dat wordt bepaald door de landen van oorsprong. Die dienen dat in bij de FCI en die neemt dat dan wel of niet aan als regel.
dan vind ik het vrij raar waarom Spanje die kleur niet gewoon heeft doorgevoerd :denken:
ik heb ooit wel eens gelezen dat bij de allereerste poging tot erkenning, er geen zwarte honden op "een show" aanwezig waren en dat ze daarom toen niet erkend zijn, maar vorig jaar zou de rasstandaard terug herbekeken worden en zijn er een aantal punten verandert (waar onder het max en min gewicht en hoogte) maar dan hadden ze toch gemakkelijk dat zwart er alsnog bij kunnen steken, of werkt dat zo neit?
Marjoleine schreef:
vania schreef:Ik zou precies liever zien, zoals bij "mijn" ras, dat ze zwart gewoon terug aanvaarden en dat ze dus gaan eisen dat je met HD D en eventueel ED 1/1 niet gefokt mag worden
Dat is iets dat het land van oorsprong in moet dienen.
De HD-regels verschillen dus per land.
Nederland heeft geen regels per ras, een aantal andere landen wel.
dus als ik het goed snap, zou de rv in Spanje die eisen qua HD en ED op moeten leggen en dan verder ook eisen aan al de andere landen?
ik kan niet echt zo snel vinden dat Spanje HD verplicht, wel dat teven al vanaf 12 maanden tot 10 jaar :eek: gedekt mogen worden en dat reuen al vanaf 9maanden mogen dekken tot 12 jaar :piew:
nu weet ik waarom sommige fokkers hun reuen met 9 maanden al aanbieden, puur omdat het in land van herkomst gewoon mag/kan :piew:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:maar vorig jaar zou de rasstandaard terug herbekeken worden en zijn er een aantal punten verandert (waar onder het max en min gewicht en hoogte) maar dan hadden ze toch gemakkelijk dat zwart er alsnog bij kunnen steken, of werkt dat zo neit?
Daar moet Spanje een aanvraag voor indienen. Maar ik heb wel het idee dat er iets raars is gebeurd hoor, wat dit betreft.
dus als ik het goed snap, zou de rv in Spanje die eisen qua HD en ED op moeten leggen en dan verder ook eisen aan al de andere landen?
Nee, Spanje kan eisen hebben maar die gelden dan in Spanje, nergens anders.
Een kennelclub legt eisen op aan de fokkers van het land zelf.

Zweden heeft bv andere eisen voor de stabij dan Nederland, en die komen overigens vanuit de RV. Alleen is het systeem daar weer anders: de kennelclub houdt de gegevens bij, kent de regels en controleert er op.
Zoals ze dat daar doen, zo gebeurt het hier niet (dan zouden we oorlog hebben denk ik).
En België doet het weer anders, Noorwegen ook, Finland ook.
Allemaal andere regels voor hetzelfde ras.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef:maar vorig jaar zou de rasstandaard terug herbekeken worden en zijn er een aantal punten verandert (waar onder het max en min gewicht en hoogte) maar dan hadden ze toch gemakkelijk dat zwart er alsnog bij kunnen steken, of werkt dat zo neit?
Daar moet Spanje een aanvraag voor indienen. Maar ik heb wel het idee dat er iets raars is gebeurd hoor, wat dit betreft.[/qoute]

Hoe bedoel je?
Marjoleine schreef:
vania schreef:dus als ik het goed snap, zou de rv in Spanje die eisen qua HD en ED op moeten leggen en dan verder ook eisen aan al de andere landen?

Zweden heeft bv andere eisen voor de stabij dan Nederland, en die komen overigens vanuit de RV. Alleen is het systeem daar weer anders: de kennelclub houdt de gegevens bij, kent de regels en controleert er op.
Zoals ze dat daar doen, zo gebeurt het hier niet (dan zouden we oorlog hebben denk ik).
ah oke ik snap hem :engel:
ik had voor Spanje nog wel iets gevonden over HD, maar het is in het spaans :mann: en het is een pdf bestand en dat vertaald google chrome niet :devil:
http://www.rsce.es/web/images/rsce/noti ... plasia.pdf

(ik krijg de qoutes niet te goed :jank: )
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef:
Marjoleine schreef:
Daar moet Spanje een aanvraag voor indienen. Maar ik heb wel het idee dat er iets raars is gebeurd hoor, wat dit betreft.[/qoute]

Hoe bedoel je?
Marjoleine schreef:

ah oke ik snap hem :engel:
ik had voor Spanje nog wel iets gevonden over HD, maar het is in het spaans :mann: en het is een pdf bestand en dat vertaald google chrome niet :devil:

(ik krijg de qoutes niet te goed :jank: )
je link werkt niet, je moet hem tussen zetten.
stomme link
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
daar staat in dat vanaf october 2011 elke eigenaar er op vrijwillige basis voor kan kiezen om de hd en/of ed-uitslag van zijn hond op de stamboom te laten plaatsen en in dat geval de 'spaanse st.hubertus' de officiële uitslag moet bezorgen die via één van de genoemde officiële onderzoeksplaatsen bekomen is.

zoiets. denk ik.
dank je wel, ze zijn dus niet verplicht van te testen :ugh:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nee. Dat kun je sowieso schudden met dat soort landen. Italië doet er ook niet aan.

Die standaard, dat kan alleen het land van oorsprong wijzigen en als er stukken conflicteren moet Spanje als land van oorsprong in overleg met FCI.
Dat kan alleen het land van oorsprong.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Nee. Dat kun je sowieso schudden met dat soort landen. Italië doet er ook niet aan.

Die standaard, dat kan alleen het land van oorsprong wijzigen en als er stukken conflicteren moet Spanje als land van oorsprong in overleg met FCI.
Dat kan alleen het land van oorsprong.
denk ik dan zo makkelijk, dat ze gewoon van bv Irema Curto (die het ras terug heeft mee helpen opzetten) een zwarte DC hadden moeten pakken en laten zien aan FCI dat dat dus gewoon voorkomt?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

De rasclub in het land van oorsprong moet met een standaardwijziging komen.
Dat moet door de Spaanse kennelclub worden goedgekeurd.
En die gaan dat dan bij de FCI indienen.

Dat het voorkomt zegt niks. Miskleuren komen ook voor.
Het gaat erom dat het land van oorsprong aangeeft dat ze iets erkend willen zien.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:De rasclub in het land van oorsprong moet met een standaardwijziging komen.
Dat moet door de Spaanse kennelclub worden goedgekeurd.
En die gaan dat dan bij de FCI indienen.

Dat het voorkomt zegt niks. Miskleuren komen ook voor.
Het gaat erom dat het land van oorsprong aangeeft dat ze iets erkend willen zien.
eigenlijk best wel stom dan dat ze het in hun 1ste rasstandaard ('89) wel hebben opgenomen, maar toen het door gegeven moest worden aan FCI (2001) het er dan uitlaten :piew:
Is dat met de naamsverandering eigenlijk krak hetzelfde? dat dus de spaanse kennelclub die moet door geven voor FCI die aanvaard, of kan FCI dat zelf?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef: eigenlijk best wel stom dan dat ze het in hun 1ste rasstandaard ('89) wel hebben opgenomen, maar toen het door gegeven moest worden aan FCI (2001) het er dan uitlaten :piew:
Is dat met de naamsverandering eigenlijk krak hetzelfde? dat dus de spaanse kennelclub die moet door geven voor FCI die aanvaard, of kan FCI dat zelf?
Ja, dat is hetzelfde.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef: eigenlijk best wel stom dan dat ze het in hun 1ste rasstandaard ('89) wel hebben opgenomen, maar toen het door gegeven moest worden aan FCI (2001) het er dan uitlaten :piew:
Ja, dat is hetzelfde.

dan zijn er heel veel "zogezegde Presa Canario" fokkers, leugenaars :eek: :eek: :eek: :eek:
er is altijd gezegd geweest door hen, dat FCI de naam van het ras verandert heeft van Perro de Presa Canario naar Dogo Canario, maar blijkbaar is dat dus gewoon de spaanse kennelclub zelf geweest :O: :O:
of het moest echt Teneriffe zijn die dit door moet voeren (omdat het ras oorspronkelijk van Tenerife en Gran Canario komt, alhoewel dat volgens mij gewoon onder Spanje valt)
daar gaat heel mijn "kennis" omtrent de benaming van het ras :schrik: :ugh: :ugh: :eek:
Afbeelding
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Er is nog een regel bij het FCI, namelijk dat je niet met ongezonde honden mag fokken, en een HD D en slechter wordt als ongezond gezien.

Verplichten kunnen ze je idd niets, iedere fokker is (zoals al is aangegeven) zelf verantwoordelijk voor zijn fokprodukt.

Verstandig is het niet om met een HD D hond te fokken, de kans dat de puppies niet echt oud worden is mamelijk toch wel reeel aanwezig.
vania
Zeer actief

silvester schreef:Er is nog een regel bij het FCI, namelijk dat je niet met ongezonde honden mag fokken, en een HD D en slechter wordt als ongezond gezien.

Verplichten kunnen ze je idd niets, iedere fokker is (zoals al is aangegeven) zelf verantwoordelijk voor zijn fokprodukt.

Verstandig is het niet om met een HD D hond te fokken, de kans dat de puppies niet echt oud worden is mamelijk toch wel reeel aanwezig.
als ze HD D onder "ongezond" zien, waarom zijn er dan nesten die uit C+D geboren worden en FCI stambomen krijgen :piew:

Verder ben ik het met je eens hoor, met D heupen fok je gewoon niet, C zou ik zelfs ook niet doen, maar mits hij/zij uit een A+A komt en gekoppeld word aan een A dat ik dan zo erg nog niet zou vinden, maar dat denk ik maar he, ik zou zelf geen C gebruiken ongeacht waar hij/zij uitkomt of hoe geweldig hij/zij verder is, maar dat is ook omdat er bij de DC verder nog wel genoeg honden zijn met A of B heupen
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:Verstandig is het niet om met een HD D hond te fokken, de kans dat de puppies niet echt oud worden is mamelijk toch wel reeel aanwezig.
En waar baseer je dat op?

Laat eerst de uitslagen maar eens bestendig zijn.
Zolang D-uitslagen bij herziening nog naar A kunnen gaan hecht ik er niet al te veel waarde aan.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
silvester schreef:Verstandig is het niet om met een HD D hond te fokken, de kans dat de puppies niet echt oud worden is mamelijk toch wel reeel aanwezig.
En waar baseer je dat op?

Laat eerst de uitslagen maar eens bestendig zijn.
Zolang D-uitslagen bij herziening nog naar A kunnen gaan hecht ik er niet al te veel waarde aan.
is die kans niet bijna even groot als een pup uit C + C ouders of B + B, omdat daar even goed een D hond uit kan komen??
En er zijn toch ook honden die met D heupen redelijk oud worden zonder al te veel klachten, niet?

Ik zou het niet doen, maar dat is puur gevoelsmatig, verder heb ik daar niet echt een uitleg voor, ik zou bv ook geen B hond gebruiken die enorm slecht loopt, omdat hij "last" heeft van zijn heupen (als je dat dan al kan zien)
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:is die kans niet bijna even groot als een pup uit C + C ouders of B + B, omdat daar even goed een D hond uit kan komen??
En er zijn toch ook honden die met D heupen redelijk oud worden zonder al te veel klachten, niet?

Ik zou het niet doen, maar dat is puur gevoelsmatig, verder heb ik daar niet echt een uitleg voor, ik zou bv ook geen B hond gebruiken die enorm slecht loopt, omdat hij "last" heeft van zijn heupen (als je dat dan al kan zien)
Er worden D-honden uit A-ouders geboren en omgekeerd.
Ik ken D-honden die perfect lopen en A-honden die dat niet doen.

Het is niet zo simpel als men het vaak doet lijken.

Afbeelding

vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:
vania schreef:is die kans niet bijna even groot als een pup uit C + C ouders of B + B, omdat daar even goed een D hond uit kan komen??

Dat is het geen ik wilde zeggen, maar er niet zo netjes uit kreeg als jij :engel:
Afbeelding
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Marjoleine schreef:

Dit is helemaal waar, uit nieuwe studies blijkt ook dat de erfelijke faktor veel geringer is als dat eerder werd aangenomen, en dat voeding en goede beweging (dus niet kapot laten lopen of kapot laten spelen) veel meer invloed heeft op de ontwikkeling van de heupen.

Ik ken een nest waar de pup A heupen heeft met een zeer goede norbergwaarde, terwijl beide ouders D hebben, en pa zelfs met meerdere bot afwijkingen.

Ook de manier van röntgen is omstreden, vaak onder volle narcose, wat ook afwijkende uitslagen kan geven. In Zwitserland is een rv die de honden staand röntgen, wat een veel beter beeld geeft over hoe de heup in de kom zit.
vania
Zeer actief

silvester schreef: Ook de manier van röntgen is omstreden, vaak onder volle narcose, wat ook afwijkende uitslagen kan geven. In Zwitserland is een rv die de honden staand röntgen, wat een veel beter beeld geeft over hoe de heup in de kom zit.
is daar een "onderzoek" van, dat staand röntgen een beter beeld geeft?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

silvester schreef:Dit is helemaal waar, uit nieuwe studies blijkt ook dat de erfelijke faktor veel geringer is als dat eerder werd aangenomen, en dat voeding en goede beweging (dus niet kapot laten lopen of kapot laten spelen) veel meer invloed heeft op de ontwikkeling van de heupen.

Ik ken een nest waar de pup A heupen heeft met een zeer goede norbergwaarde, terwijl beide ouders D hebben, en pa zelfs met meerdere bot afwijkingen.

Ook de manier van röntgen is omstreden, vaak onder volle narcose, wat ook afwijkende uitslagen kan geven. In Zwitserland is een rv die de honden staand röntgen, wat een veel beter beeld geeft over hoe de heup in de kom zit.
Nouja, dat bedoel ik maar.
En zoals ik al zei: als dezelfde hond bij herbeoordeling een veel betere uitslag krijgt is dat ook bijzonder.

HD is multifactorieel, ofwel: er spelen heel veel factoren mee die het wel of niet beïnvloeden en maar een klein deel daarvan is genetisch.

Staand röntgenen lijkt mij in elk geval een natuurlijker beeld geven.
Ik ken het niet, heb je een link?

Afbeelding

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

Inge O schreef:
vania schreef: ik zou bv ook geen B hond gebruiken die enorm slecht loopt, omdat hij "last" heeft van zijn heupen (als je dat dan al kan zien)
dat vind ik een nogal rare stelling - jij gaat er dus van uit dat doorsnee B-honden dermate slechte heupen hebben dat jij het zelfs zal kunnen zien aan hun gangwerk :80: ?
Wauw... Dan mag je mijn B hond haar gangwerk eens komen beoordelen hoor!
Kan je dan ineens het gangwerk van mijn jonge hond ook doen, moet ik daar geen foto's meer van laten nemen :engel:
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef: ik zou bv ook geen B hond gebruiken die enorm slecht loopt, omdat hij "last" heeft van zijn heupen (als je dat dan al kan zien)
dat vind ik een nogal rare stelling - jij gaat er dus van uit dat doorsnee B-honden dermate slechte heupen hebben dat jij het zelfs zal kunnen zien aan hun gangwerk :80: ?
zo bedoelde ik het niet, ik ging (ga) er van uit, dat honden met C of D (of slechtere) heupen een nagenoeg perfect gangwerk kunnen hebben, dat een B of een A hond ook wel een slecht gangwerk kunnen hebben
Darko heeft ook B-heupen, maar heeft op Show geen "geweldig" gangwerk, hier thuis en op wandeling heeft hij dat wel, waarom geen idee.
Afbeelding
vania
Zeer actief

Inge O schreef:
vania schreef:
Inge O schreef:
zo bedoelde ik het niet, ik ging (ga) er van uit, dat honden met C of D (of slechtere) heupen een nagenoeg perfect gangwerk kunnen hebben, dat een B of een A hond ook wel een slecht gangwerk kunnen hebben
Darko heeft ook B-heupen, maar heeft op Show geen "geweldig" gangwerk, hier thuis en op wandeling heeft hij dat wel, waarom geen idee.
ah, oké, dat het gangwerk niks met hd te zien heeft bedoel je? ja, dat is zeker zo, je kan daar gewoon niks uit afleiden, tenzij in sommige ernstige gevallen van hd.
eigenlijk gewoon dat gangwerk geen garantie is voor goede of slechte heupen (ik had dit van in het begin moeten zeggen, maar toen kwam ik er niet helemaal op hoe ik het wilde zeggen :oeps: )
maar ik zou dan ook weer geen B-hond met een (echt echt echt) slecht gangwerk gebruiken om te fokken (moest dat bestaan, maar dat weet ik dus niet, omdat de meeste B-Dogo Canario's die ik gezien heb nog wel een goed of geweldig gangwerk hebben, dus eigenlijk ben ik daar wel benieuwd naar of dat ook ergens te zien is, een hond met B of A heupen die dus een slecht gangwerk heeft (maar echt slecht, niet zoals Darko op Show die het geen reet kan schelen en alleen maar mee loopt omdat hij "moet" van mij, hij loopt trouwens met mijn vriend wel beter als met mij :schrik: )
Ik zie gangwerk liever in de vrije natuur, dan op show, maar dat is puur omdat ik uit ervaring weet (Darko) dat er honden zijn die op show niet "alles" laten zien

edit: ff woord toegevoegd
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nee, het punt is dat die heupen maar een klein deel van het gangwerk bepalen.
Mensen denken vaak dat die heupen bepalend zijn voor het gangwerk maar dat is niet zo: de heupen zijn maar een klein onderdeel.

Vania, ik heb antwoord uit Finland.
Ik plak he hieronder:

Dogo Canarios:

There are few Dogo Canario breeders in Finland.

Finnish Kennel Club has accepted Dogo Canario as a breed in 2001. Most of Finnish Canarios definety are Dogo Canarios . Dogo Canarios health results/breeding database (hips, elbows) are registered to Finnish Kennel Club.

This breed still is seen as two “versions”, Dogo Canarios (a bit heavier version) and Presa Canarios (Perro de Presa) in Finland. At the moment there also are about 40 Presa Canarios in Finland. The database of Presa Canarios is in UKC, so there is not formal health database of all Canario Dogs together in Finland. They hope that both, breeders of Dogo Canario and Presa Canario, will become more co-operative and they will have “uniform” aims in the future ( I found this comment from the website of Dogo Canario).

PEVISA

If the breed has the Aim program of Breeding, it can belong to PEVISA-program of Finnish Kennel Club. The purpose of PEVISA is the counteraction of heritage diseases and problems of the breeds. According to PEVISA program, the rules of the breed might be (for example): parents of litter must have accepted results of eye-, HD- or elbow examinations.

If I´ve understood right, Dogo Canarios (and Presa Canarios) have not convergent Aim program of Breeding to the “both versions”, yet. So they do not belong to PEVISA program. Still, breeders hope that all canarios have to have hips and elbows X-rayed before breeding. Specially good elbows are important in this breed, because it´s heavy breed from front and most of weight targets to elbows.

Some Dogo Canarios have mentioned to genetic examination as helping breeding and founding heritage diseases of this breed > Ganine Genetic Studies http://www.koirangeenit.fi/in-english/

Few websites of Finnish Dogo Canario - if your friend wants to know more and/or contact the breeders:

Sobre Salir Kenne (Presa Canario)l http://www.sobresalir-presa.com/presa_c ... _suomessa/
Brave Strong Kennel (Dogo Canario) http://www.bravestrong.fi/
Kennel Shistoso (3 breeds, inclued Dogo Canario) http://www.chistoso.net/
Facebook http://fi-fi.facebook.com/pages/Dogo-Ca ... 9945968971
Dogo Canario Finland Forum http://p1.foorumi.info/dogocanariofinla ... 817c253d20

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”