silvester schreef:kipo schreef:
er zijn nog andere problemen dan alleen bijten, de meeste, onopgevoede retrievers, bijvoorbeeld, lopen je omver, maar zullen niet zelfstandig besluiten om hun baas te gaan verdedigen, nodig of niet. Onopgevoede maltezers blaffen naar andere honden, zijn misschien niet zindelijk en kunnen niet alleen zijn, maar die zie ik ook nog niet zo snel bijten, eerlijk gezegd
Het is duidelijk dat je de ballen verstand hebt van tatra's.
Je hebt twee soorten honden, de angstbijters (al dat grut wat je net opnoemt).
En de zelfbewust bijters, (waaronder de tatra behoord) dat zijn honden die alleen bijten als het echt nodig is, deze rassen gaan namelijk op de loop als ze angstig zijn.
Ik loop liever door een kudde tatra's, die vertellen je namelijk eerst dat je tever gaat, dan door een kudde maltezers, die happen gelijk zonder eerst te waarschuwen.
Ik ken de tatra al aardig wat jaartjes, maar heb nog nooit een bijtincident meegemaakt, wel met andere rassen.
Op zich klopt dat wel. Een angst-happer is moeilijker in te schatten als een doelbewuste bijter. In de meeste gevallen zal een angst happer ook eerder uitvallen als een hond die het doelbewust doet.
Daar bovenop is een hond die doelbewust zal bijten vaak ook veel duidelijker in zijn houding etc. Je merkt vaak genoeg al dat je moet stoppen om juist geen beet te krijgen, de tekenen zijn duidelijk genoeg, daar waar een angst happer zomaar kan uitvallen.
De hond die bijt uit karakter is meestal ook veel stabieler van karakter, waardoor je hem duidelijker kan inschatten.
Ook ik ga liever een kennel met Tatra's in, als een kennel met zenuwachtige jack russels om maar wat te noemen.
Het verschil is echter wel dat de angst happer vaak een "snap" geeft, ze willen en durven niet echt te bijten, en de zelfverzekerde hond doelbewust inbijt als afstraffing en om je te stoppen. Maar goed, doet hij dat, dan ben je zelf al aardig dom bezig geweest door alle waarschuwingen in de wind te slaan, dus ja, ik heb liever een Tatra als een zenuwenlijer met angst!!

Die kun je trouwens ook nog eens makkelijker sturen.