Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nou, ik ben wel een vreselijke eigenaar dan. Ik laat ze gewoon met 14 weken met de laatste enting rabies mee-enten en ik heb er nooit problemen mee gehad...
Ik ent mijn eigen pups meestal iets later dan de 9 en 12 weken, meestal wordt het rond 10 weken en dan 14-16 weken..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Als ik gewoon de dierenarts volg dan word mijn hondje ieder jaar volgegooid met het volledige cocktail en was er met 12 weken een Rabies enting bij gegaan.
En dan is dit een dierenarts die zo'n goede naam heeft dat ie het veel te druk kreeg, manuele therapie ging geven en nu weer als dierenarts werkt....
AnneMarie schreef:Als ik gewoon de dierenarts volg dan word mijn hondje ieder jaar volgegooid met het volledige cocktail en was er met 12 weken een Rabies enting bij gegaan.
En dan is dit een dierenarts die zo'n goede naam heeft dat ie het veel te druk kreeg, manuele therapie ging geven en nu weer als dierenarts werkt....
Triest dat het zo gaat.... ben blij dat je niet de rabies met 12 weken gedaan hebt!!
Even los van discussie over entingen etc. zou ik niet zien waarom je je pup niet mee op vakantie zou nemen. Toen wij 15 jaar geleden onze Bo ophaalde was hij 6 mnd en had duidelijk niets geleerd en gezien van dat wat verder ging dan de tuin en misschien de straat. Wij zijn vrijwel direct met hem op vakantie gegaan (was al zo gepland) en ik denk dat dit juist goed was omdat je zelf ook even weg bent van de beslommeringen van alle dag, meer ontspannen e.d. In die zin zit de hond dan ook gelijk in een "gelukkige sfeer" of zo. Bo is altijd met ons op vakantie gegaan en kon zich overal en aan alle omstandigheden aanpassen zoals vreemde huizen, vreemde slaapplaats, vreemde talen (haha) etc.
Het was aardig bedoeld maar achteraf misschien ook een beetje lullig maar we hebben toen zijn vorige eigenaren een ansichtkaart gestuurd; een foto van Bowie liggend in de zon op een steen midden in de Lesse met de tekst "ik heb het erg naar mijn zin".
4 jaar geleden op bezoek geweest bij m'n zus in Belgie, net over de grens, komen terug de "grens" over en zijn in Nederland....ja hoor controle door de Nederlandse marechaussee. Wij geen paspoorten bij ons... Voor Moos ook geen papieren bij me. Gelukkig lag hij te slapen op schoot en zagen ze hem niet.
Maar met rijbewijzen en dergelijke tonen werd het ons vergeven dat we geen paspoorten bij ons hadden.
"Voortaan altijd meenemen ook op familiebezoek vlak over de grens....." n
Oh voor pup / jonge hond is het zeker goed om gewoon dat soort dingen te doen maar ivm de entingen zou ik het niet over de grens zoeken. Nou is een pup van 5 mnd wel wat anders dan 1 van 15 weken maar toch... die rabies-enting kan best belastend zijn voor een frummel en zoals bekend raad ik af om zonder de grens over te gaan
Omgekeerd; Guinnie is nu 15, is niet meer geent en inmiddels is de Rabies verlopen.
Tsja... ik neem dus geen risico en ze blijft thuis als ik naar Duitsland ga. Manlief blijft dus ook thuis... ik ga alleen (niet helemaal naar mijn zin maar goed).
Al onze honden gingen op de leeftijd van 4 maanden voor het eerst mee op reis naar het buitenland.
Dus zowel onze Berner Sennenpup ( eerst reis was naar Frankrijk ), onze Tervurer pup ( eerst reis was naar Portugal ) als onze Schotse Collie pup ( eerste reis was naar Duitsland ).
En bij geen van hen deden er zich problemen voor.
Uiteraard werden de wandelingen beperkt.
Bij elk was de Rabiës inenting uiteraard OK.
En ja wij zijn ooit in Slovenië door de douane grondig gecontroleerd of alles bij onze hond aan inentingen en voorschriften wel OK was. Het was een hele affaire. En te zeggen dat alles gewoon Ok was.
Magic schreef:Magic kreeg zijn rabiës enting met 3 maanden, Lány met 6 maanden. Wat een rotbaas ben ik .
En ja, je hondje kan zo'n dag best aan, met 5 maanden, mits ze idd kan uitrusten. En niet elke dag achter elkaar.
Hier ook, en geen gekke dingen. Zou het zo weer doen...
Ziva is met een maand of 4 ook meegeweest naar de Ardennen. Rugzak mee en gaan. Ze vond het prachtig. Als je zelf niet te moeilijk doet, doet je hond het ook niet
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
Ik zou haar lekker meenemen, ze leert er veel van.
Welke inentingen heeft ze al gehad?
Mijn jongste heeft bij de fokker de puppyenting gehad met 6 weken, toen ze 16 weken was heb ik haar tegen Parvo, hepatitus en hondenziekte in geent.
Maand daarna, dus met 5 maanden alleen de rabiesenting gegeven.
Ik woon in Duitsland en ze hebben de rabies voor hun eigen veiligheid, er komt nog wel eens rabies onder het wild voor. Is je hond in contact geweest met besmette dieren, en kun je dus laten zien dat ze rabies geent zijn is er niets aan de hand. Heeft je hond dat niet, dan kan dat wel degelijk je hond kosten.
Maar dit zijn natuurlijk wel uitzonderingen.
Als je hondje gezond is, kan de rabies gewoon gegeven worden met een maand of 4 a 5.
Maar niet alles tegelijk!
Dus eerst een onderzoek op temp, hart en longen door de da.
Ik heb er bewust een maand tussen de entingen gelaten, en ontwormen zekers niet tegelijk met de entingen.
Hij heeft met 12 weken de volledige cocktail gehad en ik geef hem minimaal 21 dagen voor vertrek, dat zal in juni worden, alleen Rabies.
Dan is hij 5 mnd.
Ik ben ook een rotbaas, Amy is met 12 weken tegen rabies geent.
Wij hebben toen ze 5 maanden oud was vakantie gedaan in het Zwartewoud, gewoon in een hotelkamer. Dat heeft ze geweldig gevonden. Ze kon toen een uurtje alleen blijven, net genoeg om bijvoorbeeld even gauw te eten in het restaurant in het hotel, oid.
Ik ben voor afwisseling en een flexibele hond, maar begrijp dat niet bij alle karakters mogelijk is. Amy is heel stabiel. In principe zou het gewoon moeten kunnen, althans wat mij betreft.
Daan nu kennende, gaat het helemaal goed komen! We gaan dus gewoon. Deze week een paar dagen naar een huisje van Landal, dan nog een hondenevenement weekend en de maand daarop in een hotel in Duitsland!
Allemaal met verschillende mensen, ik ben de vaste factor
AnneMarie schreef:Daan nu kennende, gaat het helemaal goed komen! We gaan dus gewoon. Deze week een paar dagen naar een huisje van Landal, dan nog een hondenevenement weekend en de maand daarop in een hotel in Duitsland!
Allemaal met verschillende mensen, ik ben de vaste factor
Hmm wat de rabiës enting betreft is dat wel interessant.
Wij gaan hopelijk ook weg met de camper. Polen, tjechië en Slowakije. Eind July vertrek. Pup is dan 4 en halve maand. Iig een maand van tevoren krijgt hij rabiës. Misschien kan ik dat iets eerder doen en dan bij 16 weken alles doen ipv bij 12 weken. Hondje kan in de camper en met alles wat we gaan doen is makkelijk te dragen. Maar heb iets minder goed nagedacht over de impact van de rabiës enting. Toots kreeg er altijd een bult van.
Of met 12 weken de cocktail dat is eind mei en dan 3 weken later de rabiës dat is wat kort op elkaar zeg maar. Misschien kan begin July dat is even afhankelijk van welke datum we precies gaan.
Ben even gekeken het zou dan eind mei met 12 weken de cocktail zijn. Begin Julie de rabiës. En paar dagen voor vakantie gezondheidscontrole etc.
En dan vanaf een jaar over op rabiës voor 3 jaar.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Hij mag vanaf 12 weken ook de rabiës voor 3 jaar. De meeste merken zijn inmiddels ook voor 3 jaar geregistreerd, dus als jullie pup 15-16 weken is bij enting, dan wordt dat normaal gezien voor 3 jaar afgetekend.
kipo schreef:Hij mag vanaf 12 weken ook de rabiës voor 3 jaar. De meeste merken zijn inmiddels ook voor 3 jaar geregistreerd, dus als jullie pup 15-16 weken is bij enting, dan wordt dat normaal gezien voor 3 jaar afgetekend.
Hij moet eigenlijk met 12 weken de cocktail.
Dat vind ik te vroeg voor alles, denk ik. Hij is eind mei 12 weken. Ik zou die misschien iets uit kunnen stellen. Maar ik denk dat ik dit dit ook met fokker overleg die laten een dag voor de ophaaldag de 9 weken enting doen. De cocktail vind ik het eerste jaar wel echt belangrijk ook en zou die wel op 12 weken willen geven.
Toots kreeg altijd voor 3 jaar. Ik dacht dat ze pups altijd voor een jaar gaven?
Ik zou gaan titeren. Dan weet je tenminste wanneer de cocktail nuttig is en hoef je dus geen entingen in dat kleine lijfje te stoppen die toch niet het beoogde effect hebben. En dan kun je de rabies geven op een moment dat hij geen andere enting hoeft. Grote kans dat hij dan met 1 jaar geen cocktail meer nodig heeft, net als Elco en Gait
kipo schreef:Hij mag vanaf 12 weken ook de rabiës voor 3 jaar. De meeste merken zijn inmiddels ook voor 3 jaar geregistreerd, dus als jullie pup 15-16 weken is bij enting, dan wordt dat normaal gezien voor 3 jaar afgetekend.
Dat vind ik te vroeg voor alles, denk ik. Hij is eind mei 12 weken. Ik zou die misschien iets uit kunnen stellen. Maar ik denk dat ik dit dit ook met fokker overleg die laten een dag voor de ophaaldag de 9 weken enting doen. De cocktail vind ik het eerste jaar wel echt belangrijk ook en zou die wel op 12 weken willen geven.
Toots kreeg altijd voor 3 jaar. Ik dacht dat ze pups altijd voor een jaar gaven?
Nee, ook bij pups mag gewoon 3 jaar afgetekend worden, het is ook geen ander vaccin ofzo, de registratie ouds alleen ooit eens veranderd van 1 jaar naar 3 jaar.
He bah, enten de dag voor vertrek?
Zou voor z’n 12 weken enting titeren en dan gewoon rabies appart vaccineren
He bah, enten de dag voor vertrek?
Zou voor z’n 12 weken enting titeren en dan gewoon rabies appart vaccineren
Dank je. Dit ga ik doen dan.
Dan kan idd de rabiës gewoon begin Julie als die genoeg beschermd is.
O ja we konden ook kiezen om pup met 8 weken op te halen dus ook voor de enting. Echter vind ik het leuk voor hem dat hij nog bij zijn broertjes en zusje kan blijven tot 9 weken. En ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of die de enting 1 of 3 dagen van te voren krijgt.
Vrijdag enting. Zaterdag is ophaaldag voor iedereen. Dat wilden wij ook gewoon aanhouden.