*Marina* schreef:Toch zie je dat verkeerd, Jaap.
Dat zie je verkeerd
Zeggen dat het niet zo nauw luistert is niet hetzelfde als elke dag ongezond eten.
Ik denk dat elke dag dezelfde, hoe uitgebalanceerd die ook mag zijn, maaltijd nuttigen een vorm van eenzijdig eten is.
Dat betekent niet dat je elke dag pizza moet eten, maar ook niet dat elke dag alleen maar dezelfde kvv of brok zaligmakend is.
Ik begrijp dat jij nrv voert, maar dat is mij allemaal veel te veel gedoe.
Er moet gewoon variatie in voedsel zitten vind ik. En daarom hanteer ik (in mijn geval) een basis van kvv, maar dat kan ook prima een goede brok zijn. En die wordt aangevuld met tafelresten en wat er verder maar voorbij komt zeilen aan afsnijsels, snijverliezen etcetc. En dáárbij kijk ik niet zo nauw.
Je kunt er een heel biologisch of wetenschappelijk verantwoord plaatje op plakken, maar in feite fungeert een huishond al tienduizenden jaren, met veel succes, voornamelijk als aaseter en algeheel puinruimer.
Dat wij sinds een kleine honderd jaar over hondenvoedsel na zijn gaan denken, en ons eigen voedsel zijn gaan verpesten, en daarmee ook de restanten daarvan, is in het licht van die historie een te verwaarlozen futiliteit.
Want dat is óns probleem. Daar hoef je een hond niet mee lastig te vallen. Maar je hoeft hem op basis daarvan ook geen veelzijdig voedsel te onthóuden. Want daar heeft hij recht op vind ik, op vanalles en nog wat. Qua voedsel. Zo lang het hem geen schade berokkent.
Wat is er overigens zo verkeerd aan een uitgepoepte wortel? Hij schiet er voedseltechnisch niet veel mee op misschien, maar is het schadelijk? Want ik zie hem nooit een intact patatje uitpoepen
Maarja, ik heb hem dan ook nog nooit een intacte wortel uit zien poepen