Valerie schreef:Ik wil genoeg ruimte om op een veilige manier mijn honden uit te kunnen laten. Ik wil dat hier ook regels omtrent zijn zoals geen honden los laten lopen die niet onder appèl staan. Ik wil dat er voorlichting over komt vooral naar kinderen toe en ik wil niet dat mijn honden vogelvrij zijn. Dit om mee te beginnen.
Ik wil wat meer wederzijdse tolerantie en begrip voor elkaar.
Ik doe mijn uiterste best dat mijn honden geen overlast veroorzaken; ik ruim de poep op, hou ze aan de lijn waar nodig/moet, laat ze niet tegen anderen op springen enz.enz.
Maar mag een hond ook nog hond zijn? Of moet ik zijn stembanden bij de d.a. laten knippen zodat hij niet kan blaffen? staart couperen zodat hij niet tegen benen kan kwispelen? voeding aanpassen zodat hij niet meer poept? kom op.
Ik zeg er ook niets van dat er bij ons in het dorp de poep van de paarden niet wordt opgeruimd. (die mijn honden soms proberen te pakken te krijgen.) Ik zeg er niets van dat de scholieren steeds brood, pakketjes vleeswaren, drankflessen etc in de berm gooit.
Of nog erger: bij twee hondenlosloopgebieden waar ik regelmatig kom houdt ik de eerste vijftig meter de honden aan de lijn omdat het daar vol ligt met menselijke ontlasting, lege wijnpakken en gebruikte condooms.
Als we nu eens allemaal onze troep opruimen...
Er wordt (door de maatschappij) zo'n nadruk gelegd op het feit dat honden op elk commando moet reageren en onder appel moeten staan, maar het blijven toch beesten. (die wel eens wegglippen, niet luisteren (net als kinderen) of lomp doen (net even te enthousiast begroeten)
Vertel die reiger ook even dat hij mijn vijver niet meer leeg moet vissen, de haan van de buren dat hij een keer moet uitslapen en de rat in de beek dat hij mijn beschoeiing eens met rust moet laten en oja dan heb ik ook nog vleermuizen onder dakpannen die beschermd zijn. Maar ja, das allemaal natuur en daar geniet ik dan maar van.
Dus om een lang verhaal kort te maken; ruim je troep op en geniet van de dieren.