Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HD foto's, narcose of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Re: HD foto's, narcose of niet?

Ongelezen bericht door Asterix »

Ben samen met Kees de leeuw en Marcel Cuperus het 'gevecht' aan gegaan met Hummer. Zelden hadden ze ooit zo'n sterke DD mee gemaakt. HD + ED foto's dus zonder een roes.
ED foto's waren idd wat moeilijker te nemen. Weet niet eens meer hoe vaak die op de foto zijn gezet.
Hummer was daarna wel erg rustig :engel: voor het scheren om vervolgens zijn hart te bekijken.

Nee, geen DA heeft het mij ooit verteld maar hier ooit ergens op het forum gelezen: onder een roes kunnen HD-foto's er, met wat trucjes, er beter uitkomen dan zonder roes? Ik heb werkelijk geen idee.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Agostini »

maart schreef:met narcose, is ook verplicht in België. Het geeft ook het reële resultaat weer.
Hmmm, de hond van een kennis van me (HH) is begin oktober geröntgend ZONDER narcose en heeft onlangs de officiële uitslag gehad.
De DA waar hij geweest is staat er ook voor gekend dat hij het zonder narcose doet.

Ook de ellebogen van mijn eigen hond zijn zonder narcose gedaan.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

HD foto's, narcose of niet?

Ongelezen bericht door crutz »

Agostini schreef:
maart schreef:met narcose, is ook verplicht in België. Het geeft ook het reële resultaat weer.
Hmmm, de hond van een kennis van me (HH) is begin oktober geröntgend ZONDER narcose en heeft onlangs de officiële uitslag gehad.
De DA waar hij geweest is staat er ook voor gekend dat hij het zonder narcose doet.

Maar dan is er wel "gefraudeerd" op het formulier voor de beoordeling dat de DA mee moet sturen moet nl wel aangegeven worden welke & hoeveel sedatie gebruikt is.
Agostini
Zeer actief

crutz schreef:
Agostini schreef:

Maar dan is er wel "gefraudeerd" op het formulier voor de beoordeling dat de DA mee moet sturen moet nl wel aangegeven worden welke & hoeveel sedatie gebruikt is.
Aangezien jij er ook gaat/ging (DAP Aan de Heikant), weet je goed hoe het daar in zijn werk gaat. Tom fraudeert niet in zo'n dingen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ook Van Gils is zonder gedaan in DAP Enkhuizen, er was zo ongeveer 4 man voor nodig om het op te tillen, maar eigenlijk was het zo gebeurt.
Had hij onder narcose gemoeten dan was ik niet zo blij geweest, het is en blijft toch een zootje bende :wink:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
crutz schreef:
Agostini schreef:

Aangezien jij er ook gaat/ging (DAP Aan de Heikant), weet je goed hoe het daar in zijn werk gaat. Tom fraudeert niet in zo'n dingen.

hier wordt alles met een roesje gerontgend & hij zal toch echt op het formulier in moeten vullen met welke sedatie en hoeveel de hond gesedeerd is...
Agostini
Zeer actief

crutz schreef: hier wordt alles met een roesje gerontgend & hij zal toch echt op het formulier in moeten vullen met welke sedatie en hoeveel de hond gesedeerd is...

Heb ondertussen met de eigenaar gebeld en er werd niets ingevuld :19:

En ook bij de ellebogen van mijn eigen teef (gedaan bij een andere da) werd er niets ingevuld.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:
crutz schreef: hier wordt alles met een roesje gerontgend & hij zal toch echt op het formulier in moeten vullen met welke sedatie en hoeveel de hond gesedeerd is...

En ook bij de ellebogen van mijn eigen teef (gedaan bij een andere da) werd er niets ingevuld.

lijkt me sterk, aangezien dat zelfs (bij evt sedatie) op het NLse formulier ingevuld moet worden,
maar deze formulieren worden vaak pas later volledig ingevuld door de DA
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Agostini schreef:

formulier
http://www.srsh.be/documents/doc_nl/201 ... 110601.pdf

en bij secdatie staatn * wat naar onderstaande verwijst.
(* de FCI eist dat de hond wordt gesedeerd teneinde een voldoende relaxatie van de spieren te bewerkstelligen)
Agostini
Zeer actief

crutz schreef:
Agostini schreef:

lijkt me sterk, aangezien dat zelfs (bij evt sedatie) op het NLse formulier ingevuld moet worden,
maar deze formulieren worden vaak pas later volledig ingevuld door de DA
Aangezien ik alle papieren zelf opgestuurd heb, weet ik het bij mijn eigen teef wel heel zeker.
De eigenaar van de reu had kopies van de papieren gevraagd, dus kon het zo een uur geleden opzoeken en me een antwoord geven.

EDIT, ik weet dat het op het formulier staat Carmen. Kan alleen maar zeggen dat er bij de ellebogen van mijn teef en de heupen van een bekende hond niets werd ingevuld en deze honden wel een officiëel resultaat gekregen hebben.
Trouwens, dan zeg jij dat Tom elke week meermaals liegt ivm sedaties. Iets wat mij ook heel sterk lijkt!
crutz
Zeer actief
Contacteer:

al mijn honden zijn daar gesedeerd gerontgend (die die officieel gedaan zijn dan), dus zou het niet weten...
Agostini
Zeer actief

crutz schreef:al mijn honden zijn daar gesedeerd gerontgend (die die officieel gedaan zijn dan), dus zou het niet weten...
Kan, hij doet het standaard zonder.
Ineens ook de reden waarom er zoveel mensen gaan voor het röntgenen...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

laura86 schreef:
Suzanne123 schreef:Stomweg los van het "resultaat" van de foto en dus de "uitslag" vind ik het eigenlijk van de zotte om mdr1-gevoelige honden (waaronder shelties en collies) een narcose / roesje te geven voor zoiets als een foto.
Kijk, als een operatie noodzakelijk is, dan moet het, maar tot die tijd... nee.

Voor mijn honden heb ik (nog?) geen hd-foto laten maken. Voor Tristan en Merlijn zou ik het eventueel willen doen, maar dan meer voor de sport, maar goed, omdat wij maar 1 x per week behendigheid traininen en gemiddeld 2 wedstrijdjes per jaar lopen ;-) vind ik dat ook niet echt een noodzaak. Het is meer recreatief wat wij doen en hoewel ik me realiseer dat het ook dan fout kan gaan heb ik eigenlijk besloten geen foto's te laten maken.

Mocht het bij een toekomstige hond (die ook weer mdr1-gevoelig zou zijn) wel moeten (dus om welke reden dan ook een verplichte foto) hoop ik dat het nog zonder roesje kan en mag. Kan dat niet, zal de foto denk ik niet gemaakt worden; ik vind dat risico gewoon te groot.

Suzanne
Je kan je hond toch ook gewoon laten testen op MDR1? Dan weet je of dat risico erin zit. Heb ik in ieder geval wel eerst gedaan.
Precies. Ik snap dan weer niet dat je MDR1 gevoelige honden niet laat testen. Ik heb dat direct gedaan toen ik Izzie in huis kreeg.

Ik heb wel met roesje laten doen omdat ik HD, ED en rug tegelijk deed. Over een paar weken ga ik nieuwe HD foto's laten maken. Specifiek bij iemand van wie ik rechte foto's verwacht, en die doet het rontgenen met roesje. Prima.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Voor mij voegt testen niets toe; ik beschouw ze alledrie als "lijder".
Ik fok niet met ze, dus om die reden hoef ik het niet te weten.
Risicovolle medicatie geef ik ze niet. Mocht er (zoals al gebeurd is) geen alternatief voorhanden zijn, dan heb ik hoe dan ook geen keus. Of ik nou WEET dat ze lijder zijn of "doe alsof" verandert daar niets aan.
Voor mijn gemoedsrust maakt het niet uit.

Wellicht ga ik er in de toekomst anders over denken; nu is dit mijn standpunt.

Suzanne
cyberdogz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian shepherd & Finse lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door cyberdogz »

@Suzanne123;
Het MDR1 item is wel een "hot" iets voor jou, ik kan geen discussie over MDR1 lezen of over een ander onderwerp en je schuift jouw mening hierover weer naar voren. Vrij vertaald geef jij dus aan dat de test op MDR1 onbetrouwbaar is omdat alle herderachtige types sowieso problemen hebben met de bloed/hersenbarrière( dat is wat je nl. test met het MDR1 defect).
Sorry, vind ik een beetje onzin, nu hebben we de luxe om dit op een niet belastende manier voor een schappelijke prijs te laten testen dan zou ik zeggen doe het dan het neemt veel onzekerheid weg.

Mijn eigen Aussie heb ik trouwens als puppy laten testen op MDR1 want weten is maar weten en zijn heupen, ellebogen en rug, gewoon met een roesje, wel zo comfortabel voor het mannetje. We kunnen mensen ook prima hechten zonder verdoving maar prettiger is met, daar moet je het een beetje mee vergelijken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Agostini schreef: En ook bij de ellebogen van mijn eigen teef (gedaan bij een andere da) werd er niets ingevuld.

maar jij gaat dan ook bij een DA waar ik ver weg zou blijven. (papieren niet zelf opsturen, niet weten hoeveel en welke foto's er moeten genomen worden, frauderen op papier... :wink: )
Ik ga liever bij één die weet wat hij moet doen, als ik binnen kom, ligt alles ook al klaar en ingevuld of gereed om in te vullen op zijn tafel. Maar ok, ik betaal dan meer :wink:

Elk zijn eigen keus zeker :ok:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik heb van Noeska ongesedeerd officiële foto's laten maken van heupen en ellebogen, bij Kappen. Ging zonder probleem.
Agostini
Zeer actief

maart schreef: frauderen op papier...
Waar haal je dat nu weer? :roll:
Of ga je weer insinueren?
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

maart schreef:
Agostini schreef: En ook bij de ellebogen van mijn eigen teef (gedaan bij een andere da) werd er niets ingevuld.

maar jij gaat dan ook bij een DA waar ik ver weg zou blijven. (papieren niet zelf opsturen, niet weten hoeveel en welke foto's er moeten genomen worden, frauderen op papier... :wink: )
Ik ga liever bij één die weet wat hij moet doen, als ik binnen kom, ligt alles ook al klaar en ingevuld of gereed om in te vullen op zijn tafel. Maar ok, ik betaal dan meer :wink:

Elk zijn eigen keus zeker :ok:
Als het dezelfde dierenarts is waar ik geweest ben (zag hier een naam voorbijkomen), dan herken ik dit alles niet. Alles netjes in orde, alles lag ook klaar, alleen moest ik voor de ellebogen en schouders terugkomen omdat mijn honden kleine honden zijn en ze dat nog nooit gedaan hadden, bij de ellebogen mogen de schouders er niet op staan en omgekeerd, wat wel het geval was, maar bij kleine honden is dat dus moeilijk. Maar hij wist perfect hoeveel foto's er genomen moesten worden voor HD, ED en SD.
Trouwens, dan zeg jij dat Tom elke week meermaals liegt ivm sedaties. Iets wat mij ook heel sterk lijkt!
Tja ik ga hier niet over uitwijden in het openbaar, maar er staat wel degelijk iets op het papier en je moet dat ook ondertekenen.
Agostini
Zeer actief

Linsey schreef: Als het dezelfde dierenarts is waar ik geweest ben (zag hier een naam voorbijkomen), dan herken ik dit alles niet.
Als je goed zou lezen, dan staat er dat ik bij een andere DA ben geweest :wink:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Agostini schreef:
Linsey schreef: Als het dezelfde dierenarts is waar ik geweest ben (zag hier een naam voorbijkomen), dan herken ik dit alles niet.
Oeps inderdaad, ik dacht dat het allemaal over dezelfde dierenarts ging. :Q:
Agostini
Zeer actief

Linsey schreef:
Agostini schreef:
Oeps inderdaad, ik dacht dat het allemaal over dezelfde dierenarts ging. :Q:
En dat was om die een plezier te doen en door een verandering van het aantal ED foto's (rond die periode) is er toen ook wat misgelopen met het aantal genomen foto's :wink:
maart
Zeer actief

Agostini schreef: En dat was om die een plezier te doen en door een verandering van het aantal ED foto's (rond die periode) is er toen ook wat misgelopen met het aantal genomen foto's :wink:
het is exact hetzelfde document en aantal foto's gelijk ik die al had van Fax, wat meer dan 2 jaar geleden is dus :wink:
Agostini schreef:
maart schreef: frauderen op papier...
Waar haal je dat nu weer? :roll:
Of ga je weer insinueren?
gezien er niets ingevuld wordt of er iets anders ingevuld wordt, iets dat verplicht gedaan moet worden, tja...
Ik insinueer verder helemaal niets, ik stel enkel vast.

Maar zoals ik zei, elk zijn ding :ok:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Ik wil van Dumas volgende maand ook de HD foto laten maken, maar wel zonder narcose als het even kan.
Maar dan zou ik dus geen officiele beoordeling mogen krijgen?
maart
Zeer actief

Machie schreef:Ik wil van Dumas volgende maand ook de HD foto laten maken, maar wel zonder narcose als het even kan.
in principe zou het niet mogen.
Maar er mag zoveel niet :wink: Dus het gebeurt gewoon wel (en ach, op verdoving verdient SH nu eenmaal geen geld hé :engel: )
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Asterix schreef:Nee, geen DA heeft het mij ooit verteld maar hier ooit ergens op het forum gelezen: onder een roes kunnen HD-foto's er, met wat trucjes, er beter uitkomen dan zonder roes? Ik heb werkelijk geen idee.
Ik dacht juist slechter. Doordat de spieren helemaal slap zijn kan je de heupkommen iets uit elkaar trekken. Dat kan eruit zien als onvoldoende aansluiting.

Tagor en Jari zijn destijds voor Maarten van Alphen geröntgend. Tagor kon zonder roesje, HD B1/2. Jari kon niet op de foto zonder roesje. Wilde niet ontspannen. Bleek Hd D2/E1 te hebben. Blijkbaar kon het bij hem niet zonder reden zonder roesje.
Afbeelding
JR Fan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door JR Fan »

Je kan je hond toch ook gewoon laten testen op MDR1? Dan weet je of dat risico erin zit. Heb ik in ieder geval wel eerst gedaan.[/quote]

Waar kan je zo'n test laten doen?
Groetjes, Linda
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn

In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Machie schreef:Ik wil van Dumas volgende maand ook de HD foto laten maken, maar wel zonder narcose als het even kan.
Jawel, dat mag wel.
Wat wat de FCI doet is een advies geven.
Het is in Nederland nog niet verplicht.
Als er dus niets ingevuld wordt, zegt dat gewoon dat het zonder is gedaan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Agostini
Zeer actief

maart schreef:
gezien er niets ingevuld wordt of er iets anders ingevuld wordt, iets dat verplicht gedaan moet worden, tja...
Ik insinueer verder helemaal niets, ik stel enkel vast.

Maar zoals ik zei, elk zijn ding :ok:
Je kan helemaal niets vaststellen, je was er 1 niet bij en 2 je gaat alleen maar voort op wat jij denkt. Insinueren dus.

Er werd niets ingevuld, eerlijk dus. Was iedereen maar zo :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zoek stok! schreef:Over een paar weken ga ik nieuwe HD foto's laten maken.
Is er al weer een jaar voorbij na de officiële beoordeling van Izzies heupen dan? Wat gaat dat snel!
Ik ben heel benieuwd hoe het dit keer gaat aflopen, houd je ons op de hoogte?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”