Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Klittenkam
Moderator: moderatorteam
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
Re: Klittenkam
Heb hier een nep en een echte.
Er is wel duidelijk verschil hoor.
Alhoewel de nep veel goedkoper was heb ik spijt van de aankoop.
Er is wel duidelijk verschil hoor.
Alhoewel de nep veel goedkoper was heb ik spijt van de aankoop.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Tinker schreef:Die Pooch borstel, is dat erg scherp? Wat is er zo bijzonder aan? Ik heb honden met heel veel onderwol en gebruik een herderharkje met roterende tanden en een ontwolkam. Ik borstel het na met een borstel die wel erg op die pooch lijkt: KLIK, maar volgens mij is dit gewoon ook een ontwolborstel? Mijn honden klitten gelukkig niet, maar verharen wel vreselijk! Ik borstel/kam ze 1 x per week, soms 2 x ... maar heb begrepen dat als je te vaak borstelt je juist het verharen stimuleerd....
Ik weet niet hoe de nep-pooch is, maar ik heb ontzettend veel plezier van mijn poochborstel en het is elke cent waard.
Wat betreft die stelling dat te veel borstelen verharen stimuleert, is onzin. Wel kun je door teveel borstelen met de pooch of andere ontwolborstels/kammen de vacht beschadigen, vooral als de ondervacht niet los zit.
Maar ik heb voor de periodes buiten de rui ook andere borstels. In principe borstel ik mijn collies in de winter 1 à 2x per week en in de zomer eens in de anderhalf/twee weken.
Borstelen is ook goed voor de gewone vachtverzorging, je verspreidt de natuurlijke huidvetten over de vacht, haalt de ongerechtigheden (takjes/blaadjes/losse haren/zand/stof) eruit én het is gewoon prettig voor de hond.

- Marie-Josée
- Erelid
- Aantal honden: 1
Normaalgesproken kom ik met niets anders aan de vacht dan een kam en gewone borstel. Alleen de klitten worden bestreden met speciaal gereedschap, die wol moet er toch uit dus ik heb besloten de kam te blijven gebruiken.Hij werkt zo goed dat Sancho een hoop minder pijn heeft van het gepeuter en dat is me veel waard.
- Marie-Josée
- Erelid
- Marie-Josée
- Erelid
Zoals hij vind je niet makkelijk een tweede exemplaarInge O schreef:weet je zeker dat je niet plots een dubbelganger in huis hebtMarie-Josée schreef:En dan zomaar ineens heeft meneer geen klitten meer![]()
![]()
![]()
?
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
zou er ook niet op rekenen. Maar als het wel zo is
Hier is niet klaar met de wissel, maar dat is geen vergelijk omdat ze gecastreerd is.
Spikey was ook 2.5 toen het helemaal over was. Wel werd het langzaam minder.
Hier is niet klaar met de wissel, maar dat is geen vergelijk omdat ze gecastreerd is.
- Marie-Josée
- Erelid
Het zou mooi zijn. Het viel me wel al op dat hij minder haartjes verloor ,maar misschien gaat het op-en-af.blacky schreef:zou er ook niet op rekenen. Maar als het wel zo is![]()
-
Neeltje
Ik hoop het voor je. Hoe oud is Sancho nu?
- patricia
- Zeer actief
- Contacteer:
Marie-Josée schreef:En dan zomaar ineens heeft meneer geen klitten meer![]()
![]()
Groetjes Patries

- Marie-Josée
- Erelid
Eind deze maand wordt hij een jaar.Neeltje schreef:Ik hoop het voor je. Hoe oud is Sancho nu?
-
Neeltje
Dat zou dan wel heel snel zijn. Bij de Tibetaanse Terrier is dat met een jaar of 2. Yentle is nu 1,5.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Ik heb een V vormig harkje (V-rake) dat ook ontzettend handig is om de klitten uit elkaar te scheuren.
De (nep) les pooch heb ik ook, is ook handig. De echte is me veeeel te duur (ong. €70,- voor de kleine).
De (nep) les pooch heb ik ook, is ook handig. De echte is me veeeel te duur (ong. €70,- voor de kleine).
Groetjes, Marjan
- Marie-Josée
- Erelid
Nog steeds geen klit te zien en zijn vacht glanst......zou het dan toch......?
- Xtine
- Zeer actief
Hoop het voor je,
maar volgens de leeftijd,
moet het echte wisselen nog komen.
- Marie-Josée
- Erelid
Hij heeft toch echt heel veel haar verloren de laatste tijd, het zat echt overal.Ik heb ergens gelezen dat de puppyvacht tussen een half jaar en een jaar begint uit te vallen, dat zou nu dan kunnen kloppen.Het haar wat uitviel was heel fijn en pluizig, de laatste restjes bleven als vlokjes aan de uiteinden van de haren hangen. Het haar wat hij nu heeft glanst veel meer. Maar ik zal dan maar niet te vroeg juichen.Xtine schreef:Hoop het voor je,
- Xtine
- Zeer actief
Puppyvacht gaat over naar jeugdvacht (wat hij dus nu heeft) maar daarna moet jeugdvacht nog over gaan naar volwassen vacht.Marie-Josée schreef:Hij heeft toch echt heel veel haar verloren de laatste tijd, het zat echt overal.Ik heb ergens gelezen dat de puppyvacht tussen een half jaar en een jaar begint uit te vallen, dat zou nu dan kunnen kloppen.Het haar wat uitviel was heel fijn en pluizig, de laatste restjes bleven als vlokjes aan de uiteinden van de haren hangen. Het haar wat hij nu heeft glanst veel meer. Maar ik zal dan maar niet te vroeg juichen.Xtine schreef:Hoop het voor je,
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Lekker in de vilten zetten, hoef je er amper meer naar om te kijken 
Nee hoor, geintje
Voor de paarden hebben we een spray die klitten wat tegen gaat. Is zoiets er ook niet voor honden? Die spray houdt het haar glad waardoor het minder snel in elkaar klit.
Nee hoor, geintje
Voor de paarden hebben we een spray die klitten wat tegen gaat. Is zoiets er ook niet voor honden? Die spray houdt het haar glad waardoor het minder snel in elkaar klit.
- Marie-Josée
- Erelid
Oh oké, dat is weer helemaal nieuw voor me, daar werd nooit melding van gemaakt.Xtine schreef: Puppyvacht gaat over naar jeugdvacht (wat hij dus nu heeft) maar daarna moet jeugdvacht nog over gaan naar volwassen vacht.
Twee keer dus. Nou ja, dan kan het allemaal nog een keer komen.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ken het begrip 'jeugdvacht' ook niet. Bij collies gaat de puppenvacht langzaam over naar de volwassen vacht. Met een maand of 8 of 9 hebben de meesten al een behoorlijke vacht. Al is het pas helemaal uitgegroeid na de eerste rui (en die hangt af van het seizoen waarin ze geboren zijn).
Al moet ik zeggen dat de puppenvacht nog het makkelijkst te onderhouden is aangezien het kort is en niet klit.
Ik moet wel zeggen, dat als ik de verhalen hoor over de vachten van havanezers en tibetanen, ik honderdmaal liever een collievacht onderhou. Véél makkelijker.
Al moet ik zeggen dat de puppenvacht nog het makkelijkst te onderhouden is aangezien het kort is en niet klit.
Ik moet wel zeggen, dat als ik de verhalen hoor over de vachten van havanezers en tibetanen, ik honderdmaal liever een collievacht onderhou. Véél makkelijker.

- patricia
- Zeer actief
- Contacteer:
Laat ik nou een havanezervacht veel makkelijker vinden in onderhoud dan een collievacht, helemaal een gecastreerde collielieke schreef:
Groetjes Patries

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
patricia schreef:Laat ik nou een havanezervacht veel makkelijker vinden in onderhoud dan een collievacht, helemaal een gecastreerde collielieke schreef:
Echt waar? Ik hoor altijd dat je havanezers en tibetanen elke dag moet doorkammen om klitten te verwijderen en dat de haren heel snel klitten.
En een colliecastraat doe ik weer fluitend.

- patricia
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kam ze twee keer per week en dan ben ik 10 minuten per hond bezig
en die van mij zitten echt niet de hele dag schoon op de bank

en die van mij zitten echt niet de hele dag schoon op de bank

Groetjes Patries

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Hier net zo. Eindelijk zijn ze er beide door en met 1x in de week goed kammen redden we het wel hoor.
Wel is het zo dat de conditie van je hond ook veel doet met de vacht. Vorige week was Spikey ziek en had hij weer enorme klitten in zijn vacht en heb ik voor zijn doen er heel erg veel haar uitgekamd. Zo raar terwijl ik bij hem hooguit 1x een borstel hoef leeg temaken was het nu echt wel 10 keer.
Nu is hij weer beter en weer heerlijk al een week niet hoeven borstelen.
Wel is het zo dat de conditie van je hond ook veel doet met de vacht. Vorige week was Spikey ziek en had hij weer enorme klitten in zijn vacht en heb ik voor zijn doen er heel erg veel haar uitgekamd. Zo raar terwijl ik bij hem hooguit 1x een borstel hoef leeg temaken was het nu echt wel 10 keer.
Nu is hij weer beter en weer heerlijk al een week niet hoeven borstelen.
- Marie-Josée
- Erelid
Lieke, ik heb met een Havanezer van bijna een jaar nog niet zoveel ervaring maar de vacht van onze collie was best bewerkelijk, terwijl ik Sancho het afgelopen jaar op een paar maanden na eigenlijk alleen voor de vorm heb geborsteld en ik hoor van iedereen dat ze aan een keer per week genoeg hebben als die vachtwissel maar eenmaal geweest is. De laatste maand was heel erg bewerkelijk
maar als dat wisselen zo snel gaat is het te overzien.Ik zag me dit al een jaarlang doen en daar werd ik niet blij van. Je zal eens een weekje ziek zijn, dan kun je je hondje daarna wel kaalscheren.
Gelukkig gaat het nu (even) prima, ik kan nu volstaan met om de dag even doorkammen.Het ergste blijven de distelpluizen die vastdraaien in de vacht en daar meteen enorme klitten vormen. Maar dan biedt het harkje uitkomst
Gelukkig gaat het nu (even) prima, ik kan nu volstaan met om de dag even doorkammen.Het ergste blijven de distelpluizen die vastdraaien in de vacht en daar meteen enorme klitten vormen. Maar dan biedt het harkje uitkomst
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Ik heb een Sheltie (mijn ouders een collie die ik onderhoud) en een Coton. En ik heb 100 keer liever een vacht van Collie/Sheltie. Ik vind het echt heel veel makkelijker in onderhoud, zeker met dit weer. Klitten vallen op zich wel mee (kam haar 2 keer in de week, collie en sheltie 1 keer per 2 weken) maar ik ben best lang bezig na een boswandeling om alle zooi (takjes, blaadjes, zand, modder) eruit te halen. Bij de sheltie en collie handdoek erover heen en tegen de tijd dat we thuis zijn (ga altijd met de auto) zijn ze droog en schoon. Miura is dan altijd nog een klein moddermonster met blaadjes en takjes. Ik neem ook echt geen langharig hondje meer, na dik 10 jaar er zoveel werk aan gehad te hebben vind ik het leuk geweest, hoe mooi en leuk in langharige hondjes ook vind.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb net Lyndie en Kyra onderhanden genomen want die zijn volop in de rui. Per hond een grote boodschappentas vol met onderwol eruit geborsteld. Met de pooch per stuk een 20 minuten bezig geweest.
Van de week nog één keer en de dames zien er weer helemaal piekfijn uit. Wat een uitkomst is die borstel toch.
Van de week nog één keer en de dames zien er weer helemaal piekfijn uit. Wat een uitkomst is die borstel toch.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik heb hier een tibetaan die in maart door de vorige eigenaren kaalgeschoren is. Die vacht groeit nu erg hard en ik heb nog nooit een tt meegemaakt die zoveel haar aan de poten heeft zitten. Ik ben 2 keer in de week wel een uur bezig om daar de klitten uit te krijgen.
Dat is denk ik toch het nadeel van zo'n geschoren vacht.
Dat is denk ik toch het nadeel van zo'n geschoren vacht.

- Xtine
- Zeer actief
Mijn volwassen Havaezers kam ik één keer in de week.
Op kwartiertje weer helemaal in orde.
Op kwartiertje weer helemaal in orde.
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ligt sterk van hond tot hond, van lijn tot lijn. Je hebt vachten met weinig wol en vachten met veel wol, vooral die laatste is een heel bewerkelijke vacht en dan kom je met 1 of zelfs 2 maal per week kammen er niet. Ook de vachtwissel verloopt anders bij beiden, bij die laatste is de vachtwissel vooral een nachtmerrie
bij die eerste is er weinig te merken van een vachtwissel. Toen Kai nog een lange vacht had, moest ik hem om de dag kammen, soms elke dag en dat minstens voor 30min, zelfs nu zijn vacht aan het groeien is (amper 6cm lang) is het weer terug van dat en inderdaad als je dan ziek bent sta je daar als een zombie je hond te kammen omdat je gewoonweg niet kan zeggen nu een paar dagen niet kammen want dat betekend klitten die je er niet meer uitkrijgt.
Met Dino kom ik er met 1 maal per week een 15min. Ze hebben dan ook totaal andere vachten desondanks ze halfbroers zijn.
Met Dino kom ik er met 1 maal per week een 15min. Ze hebben dan ook totaal andere vachten desondanks ze halfbroers zijn.
- Marie-Josée
- Erelid
De fokker van Sancho vond dat hij een hele mooie vachtstructuur had dus ik hoop dat het verder goed blijft gaan. Zijn zusje is veel pluiziger en daarom ook kort geknipt.
Ik heb net een half bos uit zijn vacht gekamd, niet omdat dat bos er niet vanzelf uitvalt maar omdat ik dan maar een keer hoef te vegen
Het is een compleet herfstarrangement als hij gewandeld heeft
Vooral eikenbladeren blijven mooi plakken
Maar met Tomas zijn we ook wel erg verwend.
Ik heb net een half bos uit zijn vacht gekamd, niet omdat dat bos er niet vanzelf uitvalt maar omdat ik dan maar een keer hoef te vegen
Het is een compleet herfstarrangement als hij gewandeld heeft
Maar met Tomas zijn we ook wel erg verwend.