Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jagers of vluchters aanlijnen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Jagers of vluchters aanlijnen?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Carmen schreef:Een vluchter lijn ik aan om het hondje zelf te beschermen. In doodsangst moeten vluchten omdat je altijd jaaggedrag uitlokt lijkt me vreselijk voor een hondje plus het gevaar buiten. En wil je dit gedrag eruit krijgen zul je hem onder controle moeten houden.
Honden die opjagen houd je helemaal bij je om geen overlast te bezorgen. Het kan niet zo zijn dat een ander overlast heeft van jouw hond.
Mijn stoere :roll: stafford Kira is ooit opgejaagd door een roedel greyhounds. Nou, ik was verre van geamuseerd en die klotebeesten hadden Kira bijna te pakken tot ze onder een hek door kon vluchten. Kira heeft verder in haar 10-jarige leventje nog nooit jaaggedrag uitgelokt dus dat het mijn probleem is omdat ik haar los heb gaat er bij mij niet in. Je houdt gewoon je jagende meute aan de riem als je ze niet onder controle hebt.
Ik geloof niet erg in dat honden die verder normaal sociaal zijn het 'uitlokken'. Jack is toch ook niet echt iets wat je per ongeluk voor een prooi aanziet en die is ooit het hele park doorgejaagd door een roedel BM's en hussels. 'Omdat hij wegrende' volgens die baas. Nou, hij ging echt pas rennen toen die hele club blaffend en grommend op hem afstormde, en ik kon Jack naar huis dragen. Ik zie die baas nog wel eens in de supermarkt en dan heb ik alsmaar de neiging om met die C1000 kar tegen haar hielen aan te rijden. Het is al jaren geleden, maar ik kan me er nog boos om maken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Hanneke2 schreef:
Carmen schreef:Een vluchter lijn ik aan om het hondje zelf te beschermen. In doodsangst moeten vluchten omdat je altijd jaaggedrag uitlokt lijkt me vreselijk voor een hondje plus het gevaar buiten. En wil je dit gedrag eruit krijgen zul je hem onder controle moeten houden.
Honden die opjagen houd je helemaal bij je om geen overlast te bezorgen. Het kan niet zo zijn dat een ander overlast heeft van jouw hond.
Mijn stoere :roll: stafford Kira is ooit opgejaagd door een roedel greyhounds. Nou, ik was verre van geamuseerd en die klotebeesten hadden Kira bijna te pakken tot ze onder een hek door kon vluchten. Kira heeft verder in haar 10-jarige leventje nog nooit jaaggedrag uitgelokt dus dat het mijn probleem is omdat ik haar los heb gaat er bij mij niet in. Je houdt gewoon je jagende meute aan de riem als je ze niet onder controle hebt.
Ik geloof niet erg in dat honden die verder normaal sociaal zijn het 'uitlokken'. Jack is toch ook niet echt iets wat je per ongeluk voor een prooi aanziet en die is ooit het hele park doorgejaagd door een roedel BM's en hussels. 'Omdat hij wegrende' volgens die baas. Nou, hij ging echt pas rennen toen die hele club blaffend en grommend op hem afstormde, en ik kon Jack naar huis dragen. Ik zie die baas nog wel eens in de supermarkt en dan heb ik alsmaar de neiging om met die C1000 kar tegen haar hielen aan te rijden. Het is al jaren geleden, maar ik kan me er nog boos om maken.
En ik heb meegemaakt dat een hele jolige drukke dalmaat kennis kwam maken/op ons af kwam rennen. Prima, Bluf vond haar (bleek een teef) ook wel leuk dus die ging haar tegemoet. En ineens grote paniek, want volgens de dalmaat was dat niet de bedoeling :19: dat beest gilde het uit en keerde om om vervolgens Bluf achter zich aan te krijgen omdat die dat renspelletje wel leuk vond :oeps: Ik had haar toen net en wilde niet alle contact blokken omdat ze gewoon normaal sociaal was/is maar blijkbaar vond de dalmaat het te eng. Keren daarna mocht Bluf gewoon niet meer naar die dalmaat toe, maar het zien van mij en mijn honden deed de losse hond al ineens rechtsomkeert maken en het park uit gaan. Enerzijds voelde ik me daar erg lullig onder omdat het leek of die van mij de grootste monsters zijn waardoor honden gaan gillen en wegrennen. Anderzijds stonden mijn honden gewoon naast me en speelden we met een bal dus totaal geen dreiging voor die hond. Ze hadden dat beest nog niet eens gezien :19:
En vandeweek kwam er een losse kleine hond aandenderen grommend en blaffend. Ik had de mijne nog aangelijnt op het moment dat de hond ons echt nabij is doet Bluf een pas richting de hond en die hond schiet gillend en jankend weg. Zie en hoor dan mensen later vragen die het hoorden maar niet zagen of de hond gegrepen was door mijn honden, deze mevrouw reageerde zowiezo al naar mij toe met een sorry, en naar de sensatiezoekers toe zei ze ook dat mijn honden niets deden maar dat die van haar bonje wilde maken en schrok toen er "boe werd gezegd".
Ben blij dat ik de honden gewoon aan de lijn had hoor, want met name dit soort confrontaties daar kan Bluf best wel de lol van inzien om dan even op te jagen. Maar op strand of op het veld kan er van alles rennen achter een bal aan en dat wordt genegeerd. Het is wat lastiger als honden zelf komen uitdagen en gillend wegrennen als het niet gaat zoals ze in gedachten hadden. Maar goed, daar heb ik de lijn dus voor. Ik ben snel geneigd om zelf maar aan te lijnen als ik bepaalde situaties zie aankomen, om het zekere voor het onzekere te nemen.
dicyvo

Ongelezen bericht door dicyvo »

1 x meegemaakt toen Bailey nog kleiner was met een staffordachtige hond.
B zat aangelijnd en die hond komt super enthousiast en lomp aandenderen. B probeert zich achter mij te verschuilen maar die stafford is niet te houden, echt een spierbundel op poten.
Zijn eigenaren lopen een stuk verderop en roepen achterom, "stuur hem maar weg hoor" en lopen doodleuk verder uit het zicht.
Uiteindelijk heb ik hem met armen wijd, ksss,ksss roepen en stampen weg weten te krijgen :boos: maar viel niet mee.
Nou ben ik niet snel bang voor honden en had ik niet het idee dat ie echt kwaad in de zin had, maar vond het wel een heftig beestje. Niet echt fijn wanneer de baasjes dan ook nog rustig uit het zicht verdwijnen.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ja ik ben het met je eens, maar helaas heb je daar niet veel aan. Veel mensen hebben niet eens door dat hen hond vervelend gedrag vertoond. "Hij wil alleen maar spelen!"
Dat wegrennen lokt vaak ook wel het een ander uit. Daarom lijn ik Kiwi en Jamie maar gewoon aan als ik een hond niet ken.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”