Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hypoallergeen kauwmateriaal? Upd 2: stukken minder jeuk

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Re: Hypoallergeen kauwmateriaal?

Ongelezen bericht door Maylala »

Wat een aparte redenatie van die dierenarts. Een eliminatiedieet is dat je 6 weken lang 1 diersoort voert en dan pas een diersoort toe gaat voegen als er geen reactie op gegeven is. Wat elimineer je dan precies op deze manier? Als je nu brok en paard gaat voeren en hij blijft jeuk houden weet je nog steeds niet waar die jeuk vandaan komt, toch?
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Overigens zijn er prachtige eliminatie dieten (puntjes doen het niet) op vers voer te maken, Sjon heeft geen enkele brok gehad in zijn eliminatiedieet en daarna ook nooit meer. Het doet op mij (sorry) een beetje aan als een verkooppraatje.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Frenk schreef:
Maylala schreef:Ik snap het even niet meer hoor Frenk. Ga je nu hypoallergeen voeren of ga je een eliminatiedieet doen?
Ja, volgens de dierenarts is dat dus hetzelfde :mrgreen: Voor zover ik het begrepen heb zitten er in dat voer geen stoffen die een allergische reactie kunnen veroorzaken en zou dat dus het uitgangspunt kunnen zijn van een eliminatiedieet. Maar ik wil niet alleen maar brokken geven, want ik voer niet voor niks hoofdzakelijk vers he. Dus toen zei de dierenarts dat ik er dan iets 'exotisch' bij kon geven zoals paard of struisvogel of hert. Vandaar dat ik paardenvlees gehaald heb.
Mijn dierenarts zei inderdaad hetzelfde, alleen niet dat we paard o.i.d. bij konden voeren. Het moest eerst puur die brok zijn en als ze daar minder jeuk van zou krijgen, dan zouden we langzaam uitbreiden met voeding...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Nee, als de jeuk nu niet weggaat, dan krijgt hij nog steeds een stof binnen waar hij allergisch voor is. Dat is logisch. Maar goed, weet je. Ik zie het wel. Ik vind het nu al veel te veel gedoe. Ik stond net kip te snijden voor het avondeten en dan kan ik de afsnijdsels niet meer automatisch naast me laten vallen :oohja: :engel:
Ik vond het geen onlogisch verhaal van de dierenarts. Dat er meerdere wegen naar Rome zijn, dat geloof ik meteen. En dat er mensen zijn die niet voor deze manier zouden kiezen absoluut ook. Maar nogmaals, ik vond het geen onlogisch verhaal en we gaan dit proberen.
Ik ben sowieso benieuwd, want hij jeukt niet permanent. Het komt en het gaat in vlagen. Misschien wordt het nu eerst wel erger dan beter, dat kan ook nog. Of misschien is hij allergisch voor een mijt ipv voedsel. Ook dat kan het geval zijn. Maar als het in kip of rund of granen zit, dan is het nu ondervangen en moeten we verschil gaan merken.
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

In de ZD van Hills zijn de eiwitten a.h.w. "onzichtbaar" gemaakt voor het lichaam om allergisch op te reageren. Het is idd een medicinaal voedsel en gaat nog een stapje verder dan de c/d van Hills wat ook via de d.a verkrijgbaar is en dieetvoer is. In de ZD zit gehydroliseerd kippeneiwit. Maar goed je bewijst eventueel hiermee alleen DAT er sprake is van voedselallergie, een oplossing biedt het niet. Ik heb zelf het idee dat dierenartsen rijk worden van dit voor te schrijven als je ook een ordinair eliminatiedieet kunt samenstellen? Maar goed, heb de ZD zelf ook een flinke tijd gevoerd, maar dan vooral omdat mijn hond het erg lekker vond en er weinig jeuk van had. Toen wist ik nog niet waar hij wel of niet tegen kon.

Voor degene die vroeg wat er bij te geven als snack: in een kong zou je eventueel de natte versie van de zd kunnen stoppen, die mag wel naast de zd brokken worden gebruikt.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

yuki schreef:In de ZD van Hills zijn de eiwitten a.h.w. "onzichtbaar" gemaakt voor het lichaam om allergisch op te reageren. Het is idd een medicinaal voedsel en gaat nog een stapje verder dan de c/d van Hills wat ook via de d.a verkrijgbaar is en dieetvoer is. In de ZD zit gehydroliseerd kippeneiwit. Maar goed je bewijst eventueel hiermee alleen DAT er sprake is van voedselallergie, een oplossing biedt het niet. Ik heb zelf het idee dat dierenartsen rijk worden van dit voor te schrijven als je ook een ordinair eliminatiedieet kunt samenstellen? Maar goed, heb de ZD zelf ook een flinke tijd gevoerd, maar dan vooral omdat mijn hond het erg lekker vond en er weinig jeuk van had. Toen wist ik nog niet waar hij wel of niet tegen kon.

Voor degene die vroeg wat er bij te geven als snack: in een kong zou je eventueel de natte versie van de zd kunnen stoppen, die mag wel naast de zd brokken worden gebruikt.
Thanks voor de tip en de heldere uitleg :ok: Dan sluit het ook weer aan bij wat mijn da zei, namelijk dat we zo kunnen kijken óf er sprake is van een voedselallergie.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

van virbac heb je kauwstrips deze heten veggiedent kauwstrips en die mogen honden hebben als ze op de z/d brokken zitten
Afbeelding
Bulldogz
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog en Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Bulldogz »

Even om terug te komen iets waar je hond op kan kauwen tijdens zijn eliminatie dieet, dan zijn Nylabones heel geschikt.
Frenk
Zeer actief

Nou. Ik ben best tevreden. Hij lijkt nauwelijks nog jeuk te hebben. Hij krijgt nu de brokken van royal canin, puur paardenvlees en gedroogde stukken paardenvlees om te kauwen. Binnenkort haaksbarf paard (dus met organen etc) ipv enkel gemalen spiervlees. Maar als dit doorzet, dan lijkt het er wel op dat de jeuk dus in ieder geval aan de voeding lag (al weten we dan nog niet welk bestandsdeel).
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nou, even een update. We zijn nu een week of 3 verder en Frenk heeft beduidend minder jeuk. Z'n oren zijn schoner en de vacht in z'n liezen en aan z'n poten is minder rossig. Ik denk dus dat het inderdaad in z'n voeding moet zitten.
Hij krijgt nu gemalen paarden spiervlees en haaksbarf paard. En af en toe een handje hypoallergene brokken.
Nog een week of 3 zo doorgaan en dan gaan we uitproberen waar hij op reageert. Kip of rund, dat moet haast wel.
Afbeelding
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

massam schreef:sam mag geen rund maar kluift wel graag.

sam "doet" winterwortels!
Ik kocht hier op de markt eerst altijd van die grote gedroogde vissen. Dat was ook fijn om op te kluiven en de honden waren er gek op! Dat zou ook wel iets voor Sam zijn...misschien kun je die nog ergens vinden? Die kraam die hier altijd was staat er niet meer, die man is overleden en het is helaas niet overgenomen door iemand anders.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re: Hypoallergeen kauwmateriaal? Upd 2: stukken minder jeuk

Ongelezen bericht door M@scha »

goed idee suzie!! ik zal eens rondkijken!

@frenk: wat heerlijk dat de jeuk minder is!!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”