Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuwe hond: wat heb ik nodig?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Echo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toy Poedel
Aantal honden: 1

Re: Nieuwe hond: wat heb ik nodig?

Ongelezen bericht door Echo »

Bedankt voor de reacties!
Groetjes van Eva en pootje van Jerry!
Afbeelding
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

een tuigje is vaak vriendelijker voor je hondje omdat de nekjes heel gevoelig zijn,
en een tuigje niet om het nekje zit.

mijn poedel heeft geen regenjas en ook niet nodig, zolang ze goed in beweging blijven als
het regent is er niks aan de hand.
door een jasje halsband of een tuigje kan het haar ook gaan klitten trouwens.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

May Linn schreef:Geen aanvullingen, volgens mij heb je aan alles wel gedacht.

w.b.t. voer zou ik de 1e paar dagen gewoon het voer geven wat ze gewent is, verhuizen is genoeg stress lijkt me.
En dan geleidelijk over naar kvv. En evt daarna naar barf.
Je kunt bij een hond die je al goed kent best gelijk over naar kvv of barf.
Alleen weet je van dit hondje niet hoe gevoelig zijn/haar spijsvertering is, dus dan zou ik het rustig aan doen :wink:

Verder veel plezier alvast!
Dit dus eigenlijk. De eerste dagen bij een nieuwe eigenaar kunnen ze gewoon van de verandering van omgeving al diare krijgen. Je wilt dus wel zeker weten dat het van het voer komt waar je op overstapt of door alle spanningen.

Gaaf een poedeltje :I: dat wat mijn eerste maatje.
Afbeelding
gevni havanezers
Echo
Zeer actief

@ Ramoon: borstel jij je poedel dan ook weer goed uit thuis en föhn je hem/haar? En doen alle tuigjes en halsbanden klitten maken, of zijn er ook uitzonderingen?

Ik zal gewoon eerst met hetzelfde voer beginnen.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

blacky schreef:
May Linn schreef:Geen aanvullingen, volgens mij heb je aan alles wel gedacht.

w.b.t. voer zou ik de 1e paar dagen gewoon het voer geven wat ze gewent is, verhuizen is genoeg stress lijkt me.
En dan geleidelijk over naar kvv. En evt daarna naar barf.
Je kunt bij een hond die je al goed kent best gelijk over naar kvv of barf.
Alleen weet je van dit hondje niet hoe gevoelig zijn/haar spijsvertering is, dus dan zou ik het rustig aan doen :wink:

Verder veel plezier alvast!
Dit dus eigenlijk. De eerste dagen bij een nieuwe eigenaar kunnen ze gewoon van de verandering van omgeving al diare krijgen. Je wilt dus wel zeker weten dat het van het voer komt waar je op overstapt of door alle spanningen.
Helemaal niet nodig. Al mijn herplaats- en opvanghonden en de opvanghonden die ik ken zijn in één keer overgegaan op kvv. Geen een ervan heeft daar problemen of diaree van gehad. Gewoon dus thuis het voer geven wat je van plan bent te geven.
Afbeelding
Echo
Zeer actief

Nou ik moet daar nog even over nadenken. Ook omdat ik nog nooit kvv heb gevoerd of rauw. Ik kan dan eventuele problemen minder goed herkennen.
Ik denk dat ik toch eerst begin met de brok en daarna rustig overstap. Dat zou toch ook geen kwaad kunnen?
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Dit kleine poedeltje zie ik wekelijks..het is een mega lief, leuk, blij en makkelijk hondje. Volgende week zal ik hem een dikke knuffel van je geven :)

groetjes
Nanda
Afbeelding
Echo
Zeer actief

Harstikke fijn! :love:
Afbeelding
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

nee als ze door de regen nat is geworden borstel en fohn ik d'r niet,
wel borstel ik d'r zo ie zo minimaal 1x in de week en controleer ik haar dagelijks
op klitten, takjes en anders spul wat ze meeneent uit het bos.
als de haren in de krul zitten klitten ze minder snel vind ik

nee alles wat langdurig wrijving heeft met de haren, klit. (bij iedere langharige hond)
maar als je na het wandelen alles af en uit doet en controleert is het wel te doen hoor.
ik heb een k9 tuigje voor d'r daarbij zit er een groot vlak op haar rug, dat klit evt meer
dan een nylon tuigje wat uit 2 bandjes bestaat.
Echo
Zeer actief

Ok goed om te weten!
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Oh, nog een klein poedeltje in Groningen? Wat leuk. Ik heb een grijze dwerg van 10+.

Hondenschool Stadspark is misschien wel wat, maar pas als dat hummeltje lekker gewend is. En Dierenkliniek Groningen is ook het overwegen waard, aan de Vechtstraat. Daar ben ik sinds een jaar of twee bij en ik ben erg tevreden.
Echo
Zeer actief

Hey, heb jij ook ervaring met de dierenarts aan het Noorderplantsoen? Vroeg me af hoe die is. Mijn ex-huisgenoot (Sithy) ging er wel heen voor de ratten.

Ik woon dus vlakbij het noorderplantsoen dus stadspark is weer wat verder. Niet zo'n probleem, is op de fiets wel te doen.
Vond het wel ideaal dat ik 3 min van een dierenarts woon. :)
Afbeelding
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Echo schreef:Hey, heb jij ook ervaring met de dierenarts aan het Noorderplantsoen? Vroeg me af hoe die is. Mijn ex-huisgenoot (Sithy) ging er wel heen voor de ratten.

Ik woon dus vlakbij het noorderplantsoen dus stadspark is weer wat verder. Niet zo'n probleem, is op de fiets wel te doen.
Vond het wel ideaal dat ik 3 min van een dierenarts woon. :)
Ja, dat was mijn oude dierenkliniek. Het werd eerst gerund door twee oudere dierenartsen, maar onze favoriet ging met pensioen. De jonge man en vrouw die erbij zijn gekomen, vond ik niet zo leuk. De kliniek waar ik nu zit heeft ook meer moderne opties, bloed hoeft niet opgestuurd te worden, dus je hebt heel snel de uitslag etc. Maar misschien is dat nu ook wel zo in deze hoor.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mand ziet er comfortabel uit! Mijn shih tzu mix vindt het heerlijk om tegen een hoge rand aan te liggen zo nu en dan, dus heeft een teddymandje. Verder ligt ie ook op de bank op een schapenvachtkussentje, zijn favoriet.

Wat het voer betreft: je zou diepvriesvlees kunnen geven (ontdooit uiteraard) en de eerste keer daar kokend water overheen gieten.
Ik geef brok en af en toe diepvriesvlees of vers vlees.

Ik ken ook poedels van 18-19 jaar en als ik dan vraag wat ze eten is het antwoord vaak 'met de pot mee'
gekookte groenten aardappeltje en stukje vlees. Niet gekruid te vet of zout.
Schattig toch.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst! Ik heb een workshop gedaan in Rotterdam, is een end weg. Lange dag en veel gehoord die dag. Zou eigenlijk nog een keer moeten gaan om weer wat bij te spijkeren.
Vandaag was het prachtig weer dus heb ik mijn ventje geknipt. Is leuk en goed voor de band met je hond merk ik. Hij vindt het ook leuk. Zolang je het maar vriendelijk en zachtaardig doet is het voor beiden leuk.
Ik heb een Moser max tondeuze en goede kappersschaar en effileerschaar en kam gekocht.
Echo
Zeer actief

Hey bedankt voor de reacties.

AnneMarie,

wat voor kam en borstel gebruik jij? En gebruik je die effileerschaar wel eens?
Ik was niet van plan de poedel te moeilijke kapsels aan te doen. Is het dan nog wel nodig ook scharen in huis te halen?

@ DebbieZ: Ik heb de website bekijken en vind het zeer gezellig klinken daar, en ze bieden leuke workshops/avondjes aan enzo. Misschien toch even op de fiets, maar voor noodgevallen kan ik altijd nog naar die ene bij het Noorderplantsoen.

De hondenschool die je noemt klinkt wel leuk, alleen jammer dat ze alleen in het weekend cursussen geven...
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Echo schreef:Nodig:
- bench (nylon/metaal?) Zou ik niet kopen, mocht een hond echt een bench gewend zijn, dan kun je het overwegen
- slicker borstel
- poedelkam
- halsband + lijn
- reserve lijn/halsband (lange lijn?) Niet kopen
- penning Niet kopen
- dekentje(s) - voor in de mand / op de bank?
- droogdoeken Oude handdoeken volstaan net zo goed
- nageltang Niet nodig
- voer (royal canine) er zijn betere en goedkopere merken voer
- snoepjes kun je nooit genoeg van hebben
- kluifspul zie snoepjes
- shampoo (+ conditioner?) niet nodig, tenzij je een stinkerd in huis haalt
- voerbak (liefst keramiek)
- waterbak (liefst keramiek)
- poepzakjes
- lampje waarvoor is dat? niet nodig dus
- speeltje(s) ik zou met een tennisbal in een oude sok ofzo beginnen, veel honden houden niet van speeltjes
Handig:
- Tondeuse (andis 2 speed?) ga je de hond zelf trimmen of laat je de hond trimmen?
- extra scheerkoppen/opzetkammen 1 scheerkop is wel genoeg
- mand/kussen
- placemat voor eten niet nodig, kan ook op oude kranten
- draagtas voor vervoer niet nodig
- regenjasje
- anti-klittenspray? niet nodig
- anti teek/vlo middel
- EHBO
- speelgoedmand
- koekblikken niet nodig
- vlooienkam
Wat voor hond krijgen jullie? Iets kleins wat je moet scheren?? Als het een kortharig ras is heb je geen scheerkop nodig.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Muk schreef:
- bench (nylon/metaal?) Zou ik niet kopen, mocht een hond echt een bench gewend zijn, dan kun je het overwegen
- slicker borstel
- poedelkam
- halsband + lijn
- penning Niet kopen
- nageltang Niet nodig
- snoepjes kun je nooit genoeg van hebben En Barça weet daar alles van! Muk kreeg hem eindelijk aan het eten toen hij de ludderverdu had. Plus dat Barça een kieskauwer van jewelste is, maar wat Muk bij haar had was onweerstaanbaar. :mrgreen:
- kluifspul zie snoepjes
- poepzakjes
- speeltje(s) ik zou met een tennisbal in een oude sok ofzo beginnen, veel honden houden niet van speeltjes
Handig:
- Tondeuse (andis 2 speed?) ga je de hond zelf trimmen of laat je de hond trimmen?
- mand/kussen
- regenjasje
- anti teek/vlo middel
- EHBO
- speelgoedmand
- koekblikken niet nodig
- vlooienkam
Heel veel plezier met je hondje en wat voeding betreft, gewoon doen wat je goed lijkt. Als jij je prettig voelt met R.C. dan geef je dit toch. Je kunt later altijd nog een andere beslissing nemen, en ondertussen is je 6 jarige dame aan je gewend. :E:
AnneMarie
Zeer actief

[quote="Echo"]Hey bedankt voor de reacties.

AnneMarie,

wat voor kam en borstel gebruik jij?
Ik heb een borstel van de dierenwinkel, gewoon simpel. Die gebruik ik eigenlijk weinig. De kam heb ik in Rotterdam gekocht bij Special Grooming, een houten kam simpel en niet duur.
Ik heb ook een vlooienkammetje om zijn oogharen schoon te maken, daarmee gaat dat heel gemakkelijk.
Ook heb ik in zijn reistas een tweezijdige kam uit de dierenspeciaalzaak met meer uiteenstaand minder uiteenstaand. Dus wijder en smaller.
Is handig voor onderweg. Meer heb ik niet nodig als ik een tijdje met hem op pad ben. Alhoewel, ik heb daar ook oog en oordruppels en zalf enzo inzitten...

De kappersschaar gebruik ik veel en is ook zeker de moeite om die van goede kwaliteit te kopen! Anders is knippen een ramp. Koste iets van 19,95. De effileerschaar was veel duurder, die is heel handig om onregelmatigheden weg te knippen/uit te dunnen. Met name bij zijn poten wil het er anders wel eens 'hakkelend' uitzien. Dus deze schaar is heel handig maar niet persé een must.
Ik maak ook geen moeilijke kapsels hoor! Gewoon makkelijk maar juist dan is zo'n schaar dus wel handig. Je kunt ook eerst alleen met een kapperschaar aan de slag gaan en dan zien of je zo'n effileerschaar erbij wil.
Een houten kam, merk ik, is wel handig omdat die niet zo statisch is. Ik heb ook plastic kammen en die zijn wel statischer.

Alleen met de tondeuze scheren lijkt me geen optie. Dan krijg je een heel kale hond. Ik knip zijn koppie en poten altijd en ook aan de zijkant, de overgang. Rug etc gaat met de tondeuze. Als je de poten ook scheert wordt de vacht daar heel fijn en gaat sneller klitten (althans bij mijn ras) een trimster kan je dat beter vertellen maar dit is mijn ervaring..

:ok:
Echo
Zeer actief

Muk schreef:
- slicker borstel
- poedelkam
- halsband + lijn
- penning Niet kopen
- nageltang Niet nodig
- snoepjes kun je nooit genoeg van hebben
- kluifspul zie snoepjes
- poepzakjes
Handig:
- mand/kussen
- regenjasje
- anti teek/vlo middel
- EHBO
- speelgoedmand
- koekblikken niet nodig
- vlooienkam
Wat voor hond krijgen jullie? Iets kleins wat je moet scheren?? Als het een kortharig ras is heb je geen scheerkop nodig.
Hey Muk, bedankt voor je antwoord.
Zoals in de eerste post staat wordt het waarschijnlijk een kleine poedel.
Ik ben wel van plan die zelf te trimmen.
Om even op je suggesties in te gaan:

- Ik heb maar een paar handdoeken, oude heb ik niet. De speciale 'hondendroogdoeken' drogen bovendien veel sneller het haar en kosten niks.
- waarom vind jij een nageltang niet nodig? Doe jij het met iets anders? Ik kan me voorstellen dat het met een heggeschaar ook lukt, maar die heb ik ook niet.
- Dekentjes: idd voor op de bank, ev. voor in de auto, voor in de bench, op de grond, waar we maar naar toe gaan. :)
- Royal Canin koop ik alleen omdat hij er nu op zit. Uiteindelijk stap ik over op iets anders.
- shampoo en ev. conditioner zijn geen overbodige luxe bij poedels. Hun vacht blijft er makkelijker handelbaar door (bovendien ruiken ze dan ook lekker!)
- waarom geen penning? Heb jij je hond gechipt of iets anders gedaan om zeker te weten dat je je hond terugkrijgt bij vermissing?
- Het lampje is voor buiten als het donker is. Het is een zwart poedeltje en zo klein. Ik wil niet dat fietsers in Groningen (en dat zijn er nogal wat) hem over het hoofd zien en hem aanrijden! Een lampje van de action ofzo volstaat (en geen knipperende lichtjes heb ik begrepen).
- met speeltjes kan ik nog wel eventjes wachten tot ik hoor wat ie leuk vindt.
- voor een poedel trimmen is minstens twee koppen wel handig , of in ieder geval opzetkammen.
- Ik krijg geen kranten aan huis, die worden hier toch niet gelezen
- draagtas miss niet nodig, maar wel handig

:) ik vind het ook niet erg wat te moeten kopen hoor, als het handig is dan vind ik dat vaak wel fijn om te hebben. Soms ook voor de zekerheid. Ik hoef voor het hondje niets te betalen als ik hem krijg, dus ga ik niet besparen op spul om het hem naar de zin te maken. :E:
Afbeelding
Echo
Zeer actief

AnneMarie schreef: Ik heb een borstel van de dierenwinkel, gewoon simpel. Die gebruik ik eigenlijk weinig. De kam heb ik in Rotterdam gekocht bij Special Grooming, een houten kam simpel en niet duur.
Ik heb ook een vlooienkammetje om zijn oogharen schoon te maken, daarmee gaat dat heel gemakkelijk.
Ook heb ik in zijn reistas een tweezijdige kam uit de dierenspeciaalzaak met meer uiteenstaand minder uiteenstaand. Dus wijder en smaller.
Is handig voor onderweg. Meer heb ik niet nodig als ik een tijdje met hem op pad ben. Alhoewel, ik heb daar ook oog en oordruppels en zalf enzo inzitten...

De kappersschaar gebruik ik veel en is ook zeker de moeite om die van goede kwaliteit te kopen! Anders is knippen een ramp. Koste iets van 19,95. De effileerschaar was veel duurder, die is heel handig om onregelmatigheden weg te knippen/uit te dunnen. Met name bij zijn poten wil het er anders wel eens 'hakkelend' uitzien. Dus deze schaar is heel handig maar niet persé een must.
Ik maak ook geen moeilijke kapsels hoor! Gewoon makkelijk maar juist dan is zo'n schaar dus wel handig. Je kunt ook eerst alleen met een kapperschaar aan de slag gaan en dan zien of je zo'n effileerschaar erbij wil.
Een houten kam, merk ik, is wel handig omdat die niet zo statisch is. Ik heb ook plastic kammen en die zijn wel statischer.

Alleen met de tondeuze scheren lijkt me geen optie. Dan krijg je een heel kale hond. Ik knip zijn koppie en poten altijd en ook aan de zijkant, de overgang. Rug etc gaat met de tondeuze. Als je de poten ook scheert wordt de vacht daar heel fijn en gaat sneller klitten (althans bij mijn ras) een trimster kan je dat beter vertellen maar dit is mijn ervaring..

Heb jij een rechte schaar of zo'n gebogen schaar?
Die houten kam kan ik nergens online vinden! Even kijken of ze op de special grooming site ook een webshop hebben.
De poten bij poedels worden toch ook vaak geschoren, maar weet niet of dat voor de handigheid of voor de mooi is. Wat voor ras heb jij zelf?
Een vlooienkam is een goeie tip!
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Echo schreef:
- waarom geen penning? Heb jij je hond gechipt of iets anders gedaan om zeker te weten dat je je hond terugkrijgt bij vermissing?
Ben je niet van plan de hond te chippen dan/ Of je nu wel of geen penning koopt, chippen is van je hele lijstje wel het belangrijkste. :wink:
Echo
Zeer actief

Misschien is ie al gechipt dat weet ik eigenlijk niet. Maar het zal wel iets zijn voor op mijn verlanglijstje. :)
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

AnneMarie
Zeer actief

En misschien als je hem mee wil nemen op de fiets, een fietsmandje? Met bevestigingsmateriaal?

Chippen is inderdaad erg belangrijk. Hoorde dat er tegenwoordig ook GPS gestuurde chips zijn.....
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Echo schreef:Hey Muk, bedankt voor je antwoord.
Zoals in de eerste post staat wordt het waarschijnlijk een kleine poedel.
Ik ben wel van plan die zelf te trimmen.
Om even op je suggesties in te gaan:

- waarom vind jij een nageltang niet nodig? Doe jij het met iets anders? Ik kan me voorstellen dat het met een heggeschaar ook lukt, maar die heb ik ook niet.

:LOL:
Ik heb de nagels van onze honden nog nooit hoeven te knippen, ook de dierenarts niet. Daarom zou ik het eerst gewoon aankijken of je hond te lange nagels heeft. Zo ja dan kun je ze ook eerst bij de eerste controle van de dierenarts (ik neem aan dat je dat doet zodra de hond in huis is) de nagels laten knippen.

Mijn hond is inderdaad gechipt. Een penning heb ik ook (met daarop de tekst dat die gechipt is) en die zit ook aan de riem. Maar eigenlijk is dat irritant, want die penning klingelt / tikt de hele tijd tegen de riem. Maar dat is vast door mijn onkunde, dat geef ik direct toe. De vorige hond had die penning niet en was ook gechipt. Dat vind ik noodzakelijk, zo'n penning minder, maar dat is persoonsgebonden.

:) ik vind het ook niet erg wat te moeten kopen hoor, als het handig is dan vind ik dat vaak wel fijn om te hebben. Soms ook voor de zekerheid. Ik hoef voor het hondje niets te betalen als ik hem krijg, dus ga ik niet besparen op spul om het hem naar de zin te maken. :E:
Teveel kun je zeker niet kopen, en gelukkig kun je altijd bijbestellen. Met het kopen van een jas zou ik wachten totdat je hem in huis hebt. Dan kun je gelijk de maten goed meten voor de jas.
Veel plezier alvast met de kleine hummel. :ok:
Echo
Zeer actief

Dankje!
Ik ga even mijn lijstje bijwerken in de eerste post.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb hier een paar kratten speelgoed staan, mijn honden zijn gek op speelgoed :wink: Ik zou jezelf gewoon heerlijk uitleven met shoppen :ok:
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Zo, jij bent heel wat van plan.
Voor mijn eerste hond had ik mijn budget al uit gegeven voor de aanschaf.
Dus die sliep op een oude slaapzak in een doos.
Ik had alleen een goede halsband en een riem gekocht.
De rest heb ik in de loop van de tijd aangeschaft.
Ik had niet het idee dat hij er last van had dat ik geen echte mand of bench had.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
Echo
Zeer actief

Hey Hinke,

ja ik denk ook niet dat een hond het veel uitmaakt!
Ik denk ook niet dat ik alles in 1x aanschaf hoor, maar het is goed om een lijstje te hebben zodat ik rekening kan houden met eventuele aankopen. :)
Ik vind het stiekem ook heel leuk om erover na te denken. ;)
Afbeelding
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Echo schreef:Hey Hinke,

ja ik denk ook niet dat een hond het veel uitmaakt!
Ik denk ook niet dat ik alles in 1x aanschaf hoor, maar het is goed om een lijstje te hebben zodat ik rekening kan houden met eventuele aankopen. :)
Ik vind het stiekem ook heel leuk om erover na te denken. ;)
Ja, de voorpret is heel leuk.
Maar in de loop van de tijd dingen kopen is ook heel leuk.
Vooral als je er voor hebt gespaard, dan heeft het in mijn beleving nog meer waarde.
Ik heb een keer in een gekke bui een hele mooie (dure) halsband voor Tommie gekocht.
Dat was echt heel gaaf.
Nu draagt Basco hem met trots.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”