Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het commando "vrij"

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Het commando "vrij"

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:Mijn honden kennen heel het commando 'vrij' niet, dat maakt het leven een stuk simpeler. :D
dat ligt er maar net aan wat je van je honden verwacht.
Als ik de af niet ophef is het heel verwarrend voor mijn hondjes want die mogen niet van hun plek komen als ik ze een af gegeven heb.
Liggen ze daar tot in der eeuwigheid op dat plekkie af te liggen :jank:
Nou zie ik dat voor me. :(

:D

Bij mij is 'GOEDZO!' altijd het eind van een commando, en inderdaad, het is ook wat je verwacht van je honden. Waarbij ik bijvoorbeeld wel de regel heb dat ze na het aflijnen niet als een wezenloos wegspurten, maar dat heb ik heel makkelijk aangeleerd door 'LOS en een KOEKIE'. Vooral Lilo blijft strak bij me tot ze dat koekie heeft gekregen, want dat HOORT zo.

Maar goed, ik vind niet dat er iets mis is met het commando 'vrij', maar ik word er soms een beetje iebelig van als een hond zo supergehoorzaam moet zijn.
HHGoogle schreef: Ik denk dat onze hondenschool instructrice begint te huilen als ze bij ons thuis komt. De school is van het positieve opvoeden, en het woord NEE is uit den boze, laat Google het woord NEE nou als beste kennen :pffff: Hiermee hebben we Google heul snel duidelijk gemaakt dat bepaalde dingen niet gewenst zijn. Dus ja hoor, we zijn eigenwijs genoeg wat dat betreft. We liggen qua commando's aanleren sowieso een stuk voor op de hondenschool, dus we bewandelen al lekker ons eigen pad.
Wees er maar trots op. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

renee-uk schreef:
het hondje bepaalt ook nog eens helemaal niks, het hondje doet netjes wat hem geleerd is :?
Wat ik in de eerste * rode lap - stier-post * :F: idd aangaf..hoe braaf wil je het hebben ? :U:
Hanneke2
Zeer actief

ranetje schreef:
wenja86 schreef: Loki heeft op het moment ook wel een beetje twijfels als we hem 'vrij' geven nadat we gegeten hebben (moet hij in de mand), maar ik besteed er gewoon geen aandacht verder aan. Op een gegeven moment komt hij vanzelf zijn mandje uit (heel voorzichtig), maar als hij merkt dat we er niets van zeggen en hij toch ECHT uit zijn mandje mag is het weer de vrolijke, zelfverzekerde ventje :-)

Ook moet Loki nu voordat ik hem aanlijn netjes naast mij komen zitten. Als hij dat uit zichzelf doet, moet hij gaan liggen van mij. Hij gaat niet bepalen wat er gebeurd. Simpel eigenlijk :)

Succes!
Hoe bedoel je dat nou :?

Ik leer mijn hond te gaan zitten als ze de riem om krijgt.
En als ik de riem pak en ze zou zelf al gaan zitten dan moet ze af "want ZIJ gaat niet bepalen wat er gebeurt?"

Staat dit niet een beetje gelijk aan "moeilijk doen is ook een vak"? :roll:
Het mot toch niet gekker worden. :Q:

Mijn honden moeten ook in de hal netjes gaan zitten voor ze aangelijnd worden. Dat is de regel, en dat weten ze, en dus doen ze het 9 van de 10 keer uit zichzelf. Ik kan dat toch echt alleen maar toejuichen. En ik snap het ook echt niet. Wachten voor de stoep mag dan ook alleen op commando en als jij niet tijdig een commando geeft moet je hond zich dood laten rijden ofzo? :piew:

Ik vind dat gedoe van voorzichtig uit het mandje komen ook hartstikke triest. Mijn honden zijn niet bang voor onvoorspelbare straf.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Re: Het commando "vrij"

Ongelezen bericht door luna2906 »

Hanneke2 schreef:
renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef:Mijn honden kennen heel het commando 'vrij' niet, dat maakt het leven een stuk simpeler. :D
Als ik de af niet ophef is het heel verwarrend voor mijn hondjes want die mogen niet van hun plek komen als ik ze een af gegeven heb.

Bij mij is 'GOEDZO!' altijd het eind van een commando,

Maar goed, ik vind niet dat er iets mis is met het commando 'vrij', maar ik word er soms een beetje iebelig van als een hond zo supergehoorzaam moet zijn.
Bij mij is "goed zo" een stembeloning, om aan te geven dat ze een commando goed op volgt. "toe maar" is het opheffen van een commando.

Zo zie je maar dat mensen vaak andere termen hangen aan een vergelijkbaar commando
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hanneke2 schreef:
renee-uk schreef:

Bij mij is 'GOEDZO!' altijd het eind van een commando, en inderdaad, het is ook wat je verwacht van je honden. Waarbij ik bijvoorbeeld wel de regel heb dat ze na het aflijnen niet als een wezenloos wegspurten, maar dat heb ik heel makkelijk aangeleerd door 'LOS en een KOEKIE'. Vooral Lilo blijft strak bij me tot ze dat koekie heeft gekregen, want dat HOORT zo.

ja sielug he, gelukkig weten ze wel wat vrij is en liggen ze nu lekker op eigen initiatief aan mijn voeten ;)

het is soms ook wel makkelijk voor jezelf hoor, dat commando vrij.
Als ik ballen gooi met Jan krijg ik dat nauwelijks voor elkaar als die om me heen aan het springen is, dat heb ik opgelost door hem te laten liggen en pas op het moment dat ik gooi vrij te geven.
Scheelt mij toch een paar gewonde vingers en hij gaat niks minder enthousiast achter zijn bal aan ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

Re: Re: Het commando

luna2906 schreef: Bij mij is "goed zo" een stembeloning, om aan te geven dat ze een commando goed op volgt. "toe maar" is het opheffen van een commando.

Zo zie je maar dat mensen vaak andere termen hangen aan een vergelijkbaar commando
Nou, ik heb dat niet helemaal bewust zo aangeleerd. :roll: Op een gegeven ogenblik bleek gewoon dat ze GOEDZO! als einde commando beschouwden. Dus ik heb mezelf moeten aanleren om BRAAF! te zeggen als ze bijvoorbeeld netjes naast lopen en dat nog even moeten blijven doen, want bij GOEDZO! is het ook meteen klaar met netjes naast lopen. :D

Heel eerlijk, ik doe maar wat. Maar bij mijn honden werkt dat gelukkig, ze luisteren als ze moeten luisteren en het gaat allemaal vrij relaxed.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik ben niet zo'n geweldige hondenbaas denk ik, maar van het woord 'vrij' wordt Mies helemaal blij, net zoals ik het commando geef, blij dus.
Het zal vast niet goed zijn, maar iig, als ik haar loslaat moet ze eerst even zitten, dan zeg ik wacht, haal de riem eraf (maar een paar seconden). Daarna roep ik blij vrijjjj en Mies rent weg en gaat gelijk rennen en rollen. :D
Hanneke2
Zeer actief

renee-uk schreef: ja sielug he, gelukkig weten ze wel wat vrij is en liggen ze nu lekker op eigen initiatief aan mijn voeten ;)
Dat moet je niet goed vinden joh! Ze hebben geen respect voor je!

:mrgreen:
het is soms ook wel makkelijk voor jezelf hoor, dat commando vrij.
Als ik ballen gooi met Jan krijg ik dat nauwelijks voor elkaar als die om me heen aan het springen is, dat heb ik opgelost door hem te laten liggen en pas op het moment dat ik gooi vrij te geven.
Scheelt mij toch een paar gewonde vingers en hij gaat niks minder enthousiast achter zijn bal aan ;)
En dat snap ik, op die manier heeft de hond duidelijkheid *en* zijn lol, en is de regel/het commando zinvol omdat het voor jullie allebei werkt, blije baas, blije hond. Maar dat is iets heel anders dan dat drillen van een robothondje wat sommige mensen blijkbaar doen.

Ik vind dat je commando's moet gebruiken voor zover ze bij jou en je hond passen. En dat betekent in mijn ogen dat je sommige veelgebruikte commando's wellicht helemaal niet gebruikt, of wel gebruikt bij je ene, maar niet bij je andere hond, en ook dat je compleet zelfverzonnen commando's gebruikt omdat die in jouw geval prima werken.

Lilo heeft geen notie van AF, nooit aangeleerd bij haar, nooit nodig gehad. Jack luistert los op afstand redelijk goed op NIET ROLLEN GA PLASSEN! en dat is geweldig, want dan stort hij zich niet met kop vooruit in de desbetreffende dooie mol of berg stront, maar piest er inderdaad braaf overheen en komt vervolgens voor een koekie.

Snap je wat ik bedoel?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hanneke2 schreef: Lilo heeft geen notie van AF, nooit aangeleerd bij haar, nooit nodig gehad. Jack luistert los op afstand redelijk goed op NIET ROLLEN GA PLASSEN! en dat is geweldig, want dan stort hij zich niet met kop vooruit in de desbetreffende dooie mol of berg stront, maar piest er inderdaad braaf overheen en komt vervolgens voor een koekie.

Snap je wat ik bedoel?
Ik wel en ik vind je voorbeelden ijzersterk :LOL:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
Hanneke2 schreef: Lilo heeft geen notie van AF, nooit aangeleerd bij haar, nooit nodig gehad. Jack luistert los op afstand redelijk goed op NIET ROLLEN GA PLASSEN! en dat is geweldig, want dan stort hij zich niet met kop vooruit in de desbetreffende dooie mol of berg stront, maar piest er inderdaad braaf overheen en komt vervolgens voor een koekie.

Snap je wat ik bedoel?
Ik wel en ik vind je voorbeelden ijzersterk :LOL:
ik sluit me bij Ranetje aan :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hanneke2
Zeer actief

pepim schreef:Ik ben niet zo'n geweldige hondenbaas denk ik, maar van het woord 'vrij' wordt Mies helemaal blij, net zoals ik het commando geef, blij dus.
Het zal vast niet goed zijn, maar iig, als ik haar loslaat moet ze eerst even zitten, dan zeg ik wacht, haal de riem eraf (maar een paar seconden). Daarna roep ik blij vrijjjj en Mies rent weg en gaat gelijk rennen en rollen. :D
Nou, perfect toch? Blije brave hond, nou, voor mij kan het niet beter.
Boutje schreef:Juist! Het lukt allemaal wel en dat alles vrij relaxt en hondjes vinden het allemaal wel leuk.
Ik werk ook (bijna) uitsluitend positief, zelfs met Jinn die moeilijker is/werd lukt het uiteindelijk ook allemaal op een positieve manier en zonder straf.
Een boos neen is zelden nodig, de enige die tot nu toe ooit een correctie van me kreeg is Sherlockje in zijn pubertijd en meer dan 1 keer even in de kraag gegrepen heb ik niet moeten doen.

Zeker in de pubertijd vraag ik minder, minder vaak en makkelijker dingen, wat ik vraag moet wel direct uitgevoerd en wordt uitbundig beloond. Ik heb met behendigheid hondjes die graag werken en de meesten hier hebben ook nog eens hun brevet gehoorzaamheid dus het levende bewijs dat het allemaal wel kan.
Tuurlijk kan het. (Nou ja, dat zeg ik, maar mijn honden zouden dat brevet gehoorzaamheid niet halen hoor, ik heb daar wel respect voor. :D )

Maar waar het op neerkomt: ik vind het bezopen om je hond te gaan lopen intimideren opdat hij maar superbraaf wordt. Een blije hond neigt vaak uit zichzelf al naar braaf omdat daar een blije baas van komt. Niks mis met regels stellen, maar wel duidelijke regels, die nooit veranderen.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik denk dat er wat dingen door elkaar lopen in de communicatie.
Ik richt me maar even alleen op de TS, en laat de rest wat het is.

Hier moet, ja MOET, het witte mormel ook braaf zitten als we uitgaan.
Niet in de bench, daar zit ze al láng niet meer in, maar wel voor me. Op één bepaalde plek.
En daar blijft ze zitten, ook al loop ik heen en weer om jas aan te trekken, shag te pakken, riem te pakken, enzovoorts.
Als ik dat namelijk niet doe, werkt ze zich steeds verder over de rooie, net zolang tot ik een totaal hysterische hond heb.
Ik schep duidelijkheid, voor haar. En rust, voor mij ;)
En als we met de auto bij het wandelgebied zijn aangekomen, stap ik uit, en doe ik van alles, maar Skadi blijft in de auto.
Nét zo lang totdat ze zit én niet meer piept (eerder was het gillen/blaffen/krijsen/you name it).

Verder, er is ergens een onduidelijkheid geslopen in het 'vrij' commando bij jullie. Zoveel lijkt me duidelijk.
Is er een keer vlak na een 'vrij' iets gebeurd waardoor de hond tóch een commando op moest volgen?
(Bijvoorbeeld een vrij geven, en drie seconden later komt er ineens een auto het bospad op scheuren oid)

Twee keer zo'n gebeurtenis op jonge leeftijd, en het zit er in bij zo'n herdertje, hoor.
Daar worden ze onzeker van.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Waarom gebruik je 'vrij' als je bedoelt 'zoek je eten'?
Ik gebruik veel 'toe maar' bijvoorbeeld als ze hebben moeten wachten tot ik hun voerbakken heb klaargezet. Met een 'toe maar' mogen ze gaan eten. Maaar, ik verstop hun voer niet. Als ik voertjes verstop en ze moeten wachten gebruik ik daarna 'zoek'.
Buiten moeten ze wachten en dan doe ik de lijnen af. Dan krijgen ze van mij 'vrij'. Vrij gebruik ik echt alleen maar als ze niks meer hoeven. Niet zoeken, niet wachten, niks.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Machie schreef:Waarom gebruik je 'vrij' als je bedoelt 'zoek je eten'?
Ik gebruik veel 'toe maar' bijvoorbeeld als ze hebben moeten wachten tot ik hun voerbakken heb klaargezet. Met een 'toe maar' mogen ze gaan eten. Maaar, ik verstop hun voer niet. Als ik voertjes verstop en ze moeten wachten gebruik ik daarna 'zoek'.
Buiten moeten ze wachten en dan doe ik de lijnen af. Dan krijgen ze van mij 'vrij'. Vrij gebruik ik echt alleen maar als ze niks meer hoeven. Niet zoeken, niet wachten, niks.
Ja, hier ben ik het ook wel mee eens.

En ik begrijp (bij sommige rassen) het eten moeten verdienen wel. Zoals Jaap daar mee bezig is, helemaal mee eens.
Maar die heeft een jachthond.
Mijn herdertje werkt zich de hele godganse dág uit de naad.
Tót en met het moment dat wij eten. Dat dient ze te negeren, namelijk.
Als zij eten krijgt, heeft ze het verdiend! Ze moet nog wel wachten (terwijl ze zit) op een 'toe maar', maar daarna is ze de rest van de avond vrij. En dat heeft ze nodig ook, ze is dan munt. Hartstikke moe.
And few will ever climb
Hanneke2
Zeer actief

Dat. En koekies zoeken is een spelletje, maar echt vreten krijgen ze gewoon, dat ga je toch niet achter lopen houden zeg. Vreten is 2 x per dag een feestje, en dan mag Jack ook best effe met vier poten in de lucht om effe te kijken wat er in de bak zit voordat hij netjes gaat zitten als ik de bakken neerzet.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
wenja86 schreef:
Ook moet Loki nu voordat ik hem aanlijn netjes naast mij komen zitten. Als hij dat uit zichzelf doet, moet hij gaan liggen van mij. Hij gaat niet bepalen wat er gebeurd. Simpel eigenlijk :)
hoe dúrft hij zomaar hard zijn best te doen om braaf te zijn, dat moeten we niet hebben natuurlijk :boos: :mep: :S: .

hoe kortzichtig en ongenuanceerd kan je denken zeg :roll: .
Ja, ik ben juist hartstikke trots als die witte uit zichzelf netjes naast me komt zitten als het moet :oeps:
Goeie oefening 'hoe maak ik mijn hond onzeker' lijkt me dat.
And few will ever climb
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Hanneke2 schreef:
Dat. En koekies zoeken is een spelletje, maar echt vreten krijgen ze gewoon, dat ga je toch niet achter lopen houden zeg. Vreten is 2 x per dag een feestje, en dan mag Jack ook best effe met vier poten in de lucht om effe te kijken wat er in de bak zit voordat hij netjes gaat zitten als ik de bakken neerzet.
Hier hetzelfde. Snoepjes, speeltjes of weet-ik-veel-wat zoeken is een spelletje. Eten krijgt Finn op 2 (redelijk) vaste momenten van de dag. Als hij zijn voerbak ziet rent hij al naar de plek waar hij dat krijgt. Braaf wachten om te voorkomen dat de bak uit onze handen wordt geramd (voorheen met 2 volwassen heren nog harder nodig) en als het op zijn plek staat en hij braaf zit wordt er enthousiast gezegd "voor Finn!!!" waarna hij die voerbak in mag duiken (soms niet, hij kan zeuren wat eten betreft). Daarna krijgt hij rust om zijn voer op te eten in zijn tempo.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Miranda schreef:
Inge O schreef:
wenja86 schreef:Ook moet Loki nu voordat ik hem aanlijn netjes naast mij komen zitten. Als hij dat uit zichzelf doet, moet hij gaan liggen van mij. Hij gaat niet bepalen wat er gebeurd. Simpel eigenlijk :)
hoe dúrft hij zomaar hard zijn best te doen om braaf te zijn, dat moeten we niet hebben natuurlijk :boos: :mep: :S: .

Ja, ik ben juist hartstikke trots als die witte uit zichzelf netjes naast me komt zitten als het moet :oeps:
Goeie oefening 'hoe maak ik mijn hond onzeker' lijkt me dat.
Ik denk ook dat een hond vreselijk onzeker wordt van steeds veranderende dingen.
Word ik zelf ook als ik denk dat ik iets goed doe en het blijkt iedere keer anders te moeten. Dan snap je niet meer waar je aan toe bent en verkramp je. Je weet dat je iets moet doen, maar niet wat. En doe je niets dan krijg je op je lazer.
Volgens mij dé manier om faalangst in de hand te werken.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Branka schreef:Dan snap je niet meer waar je aan toe bent en verkramp je. Je weet dat je iets moet doen, maar niet wat. En doe je niets dan krijg je op je lazer.
Volgens mij dé manier om faalangst in de hand te werken.
Ja, dit dus.
Bij witjes lijkt het me al helemaal niet de manier :schrik:
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
wenja86 schreef:

Dat gevoel krijg ik ook ja :ugh:

Ik hoop dat @wenja86 het anders bedoelt :wink:
Miranda schreef:En ik begrijp (bij sommige rassen) het eten moeten verdienen wel. Zoals Jaap daar mee bezig is, helemaal mee eens.

Tót en met het moment dat wij eten. Dat dient ze te negeren, namelijk.
Als zij eten krijgt, heeft ze het verdiend! Ze moet nog wel wachten (terwijl ze zit) op een 'toe maar', maar daarna is ze de rest van de avond vrij. En dat heeft ze nodig ook, ze is dan munt. Hartstikke moe
Hoe bedoel je dat nou? :80:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:
Miranda schreef:En ik begrijp (bij sommige rassen) het eten moeten verdienen wel. Zoals Jaap daar mee bezig is, helemaal mee eens.
Het staat er lulliger dan ik bedoelde :tongue:

Ik ben niet heel helder momenteel, maar ik doel op het verschil met een zelfstandige (jacht)hond waarbij je het samenwerken op een andere manier stimuleert.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:
Het staat er lulliger dan ik bedoelde :tongue:

Ik ben niet heel helder momenteel, maar ik doel op het verschil met een zelfstandige (jacht)hond waarbij je het samenwerken op een andere manier stimuleert.
:ok:
Een (zelfstandige) jachthond werkt zich ook uit de naad namelijk en als hij de kans krijgt ook de godganse dag :wink:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Een (zelfstandige) jachthond werkt zich ook uit de naad namelijk en als hij de kans krijgt ook de godganse dag :wink:
Dat weet ik ;)
Het stond er inderdaad heel stom.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
ranetje schreef:Een (zelfstandige) jachthond werkt zich ook uit de naad namelijk en als hij de kans krijgt ook de godganse dag :wink:
Dat weet ik ;)
Het stond er inderdaad heel stom.
Misverstand opgelost :ok: :D
Afbeelding
wenja86
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door wenja86 »

MJ schreef:Als ik mijn honden elke keer zou laten zitten bij het aanlijnen ..dan weet ik zeker dat met een paar daagjes ze zelf al braaf gaan zitten als ik de riemen alleen al pak.

Nee, straks niet meer, maar nu hij gaat puberen. Ja, en heel duidelijk ook. Als hij inderdaad al netjes bij me gaat zitten, moet hij van mij gaan liggen of eerst iets anders doen. Als hij straks door zijn puberperiode heen is hoeft dat niet meer, zolang hij maar rustig is voordat we gaan wandelen. Dit werd mij aangeraden door een gedragstherapeut om hem nu juist duidelijk te laten weten dat het gaat zoals ik wil. Straks weet hij dat wel en hoeft het niet meer zó strak als nu.

En Loki weet het wel dat hij mag. Hij deed het altijd erg netjes, maar ineens wist hij het niet meer zo zeker, net als Google. Komt precies op hetzelfde neer. Als we zeggen dat hij mag maakt hij duidelijk aanstalte, springt half op, en gaat dan weer liggen. En daarna weet hij het even niet meer. Ik ga niet tot in den treure zeggen dat hij eraf mag komen. Buiten, in de tuin snapt hij het behoorlijk goed. Met aflijnen moet hij eerst bij ons blijven aan de voet (meestal omdat de weg nog in onze ogen te dichtbij in de buurt is) en daarna krijgt hij een vrij en dan sprint ie lekker het bos in. Dus ik neem aan dat hij het best wel snapt, maar Loki gewoon vanuit de mand 'vrij' krijgen een beetje onzeker is.
Properly trained, a man can be dog's best friend
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

wenja86 schreef:. Dus ik neem aan dat hij het best wel snapt, maar Loki gewoon vanuit de mand 'vrij' krijgen een beetje onzeker is.
Zou het niet kunnen dat die onzekerheid komt doordat je op andere punten de ene keer iets anders wilt dan de andere keer? Als bij het aanlijnen bijvoorbeeld in eerste instantie wilt dat hij gaat zitten en het volgende moment (als hij dat braaf uit zichzelf doet) moet hij liggen. Ik kan me voorstellen dat hij daardoor in verwarring raakt en onzeker wordt.. Zeker als je dit op meer punten doet...
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Inge O schreef:
en als jij eigenlijk wilde dat hij naast je kwam zitten en hij doet het zonder bevel dan is dat plots niet meer wat je wil?
Ja, want anders gaat het mis als ze gaan puberen, snap dat dan :pffff:
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Inge O schreef:
wenja86 schreef:
MJ schreef:Als ik mijn honden elke keer zou laten zitten bij het aanlijnen ..dan weet ik zeker dat met een paar daagjes ze zelf al braaf gaan zitten als ik de riemen alleen al pak.

Nee, straks niet meer, maar nu hij gaat puberen. Ja, en heel duidelijk ook. Als hij inderdaad al netjes bij me gaat zitten, moet hij van mij gaan liggen of eerst iets anders doen. Als hij straks door zijn puberperiode heen is hoeft dat niet meer, zolang hij maar rustig is voordat we gaan wandelen. Dit werd mij aangeraden door een gedragstherapeut om hem nu juist duidelijk te laten weten dat het gaat zoals ik wil. Straks weet hij dat wel en hoeft het niet meer zó strak als nu.
en als jij eigenlijk wilde dat hij naast je kwam zitten en hij doet het zonder bevel dan is dat plots niet meer wat je wil?
Ja pcies ! Jij wilt toch dat ie gaat zitten ? Dat heb je zo geleerd .
Hij doet zo ontzettend braaf wat van hem verwacht wordt....ah nee, niet doen. Geen andere dingen zeggen dan. :ugh:
Hij doet precies wat je van hem vraagt cq verwacht.
Machie
Zeer actief

Inge O schreef: ik word hier dus zo boos om - arme hond :evil: :boos: .
Ik snap het ook niet :F:
Ik ben altijd vreselijk blij als mijn 2tal uit hunzelf eens iets doen wat ik altijd vraag op dat moment :)
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ach gut, Lillith en Ollie zitten ook vanzelves bij het aanlijnen en bij hier etc. mag dat niet?? :oeps: :mann:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”