Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom mogen bepaalde rassen niet op jachtcursus.
Moderator: moderatorteam
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Waarom mogen bepaalde rassen niet op jachtcursus.
Waarom zijn dat geen cursusleiders?
Ze geven een cursus die ze samenstellen met in hun hoofd een bepaalde doelgroep. Voor die doelgroep ook echt een goede cursus, maar voor hen die daarbuiten vallen niet.
Het is een beetje zoals wat ik vroeger zelf ervoer met een bepaalde trainer met turnen. Deze legde heel veel druk op je, dat werkte heel goed bij hen die alleen wat lui waren, maar averechts op mij. Als ik een oefening niet deed was dit namelijk niet te wijten aan onwil, maar aan onzekerheid.
Dat maakt de trainer niet slecht of mij een slechte leerling, alleen hij krijgt het er bij mij niet in.
Ze geven een cursus die ze samenstellen met in hun hoofd een bepaalde doelgroep. Voor die doelgroep ook echt een goede cursus, maar voor hen die daarbuiten vallen niet.
Het is een beetje zoals wat ik vroeger zelf ervoer met een bepaalde trainer met turnen. Deze legde heel veel druk op je, dat werkte heel goed bij hen die alleen wat lui waren, maar averechts op mij. Als ik een oefening niet deed was dit namelijk niet te wijten aan onwil, maar aan onzekerheid.
Dat maakt de trainer niet slecht of mij een slechte leerling, alleen hij krijgt het er bij mij niet in.
- saskia en sjaak
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): klikobakkie
- Aantal honden: 1
wat bedoel je met doelgroep.Lief schreef:Waarom zijn dat geen cursusleiders?
het gaat toch om het behaalde resultaat????
we hebben het hier toch nog wel over honden toch????

- Lief
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja we hebben het over honden. Het behaalde resultaat, dat zou met de ene cursus anders zijn dan met de andere, met dezelfde hond. Dat bedoel ik te zeggen.
Hond is niet stom, de cursus ook niet, maar hond en cursus moeten wel op elkaar afgestemd zijn.
Hond is niet stom, de cursus ook niet, maar hond en cursus moeten wel op elkaar afgestemd zijn.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Maar goed zou mijn hond die gefokt is voor de jacht op waterwild niet in dat clubje passen vraag ik me dan af. Zou zo;n jachtenhondencursus niet veel meer moeten gaan over het doel waarvoor hij gefokt is, dan over de rasgroep waarin hij is ingedeeld?saskia en sjaak schreef:hoe bedoel je op een clubje???Lief schreef:Je kunt zeggen dat andere rassen 'dommer' zijn maar feitelijk ligt het gewoon aan het feit dat de cursusleiders niet overweg kunnen met andere rassen dan die rassen waarmee ze zelf werken....
Omgaan met een retriever is anders dan omgaan met een poedel. De gemiddelde hondenschool ziet mijn honden liever ook niet, daar de beproefde methodieken bij hen vaak falen.
Ik zou dan als ik jou was ook liever op een clubje gaan wat meer bij jou en je hondje past, daar heb je veel meer aan.
Ik neem aan dat je met eidere willekeurige showlabrador wel deel kan nemen aan zo'n cursus.
- Lief
- Zeer actief
- Contacteer:
@Miezemuis
Ik kan niet inschatten of jouw hond op eenzelfde manier dingen aanleert als de gemiddelde retriever. Als dat zo is zou ik ook geen problemen zien qua passen in het clubje.
Je hond gaat het gewoon kunnen natuurlijk gezien de achtergrond, die indeling op rasgroepen is immers ook niet alles.
Moet je jouw hond echter anders benaderen dan de retriever voor hetzelfde resultaat, zou ik in een andere club willen dan de retrieverclub, omdat dat dan fijner is voor jezelf.
Ik kan niet inschatten of jouw hond op eenzelfde manier dingen aanleert als de gemiddelde retriever. Als dat zo is zou ik ook geen problemen zien qua passen in het clubje.
Je hond gaat het gewoon kunnen natuurlijk gezien de achtergrond, die indeling op rasgroepen is immers ook niet alles.
Moet je jouw hond echter anders benaderen dan de retriever voor hetzelfde resultaat, zou ik in een andere club willen dan de retrieverclub, omdat dat dan fijner is voor jezelf.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Op grond daarvan heeft Deze bazin ook de jachttraining opgezochtmarian* schreef:Doodjammer als je DIT toch ziet hè?bouvierpoedel schreef:Omdat hij op papier is verhuist naar de gezelschapshonden.
Op papier natuurlijk ,wat niet wil zeggen dat een poedel het niet meer zou kunnen.
Ik ben samen met haar naar een zweetwerlworkshop geweest.
Er hebbeb net twee teckels een KNJV c diploma gehaald.
Er zijn best jachttrainingsgroepen waar je wordt toegelaten met een peodel of met een Border terrier.
Voor de terrier kan je ook nog terecht bij d"de jagende terrier".
Dat is dan geen apporteertraining
Bij de FHN worden toch alle honden toegelaten bij de apporteertraining?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Het gaat helemaal niet over wat een poedel niet zou kunnen of de trainer niet zou weten.saskia en sjaak schreef:wat bedoel je met doelgroep.Lief schreef:Waarom zijn dat geen cursusleiders?
het gaat toch om het behaalde resultaat????
we hebben het hier toch nog wel over honden toch????
Een poedel is ondanks dat hij nu op papier te boek staat als gezelschapshond nog steed de jachthond die aangeschoten waterwild ophaald net als een aantal jachthondenrassen die nog wel steeds bij de FCI ingedeeld zijn als jachthond.
Die kennis om jachthonden te trainen is net zo aanwezig voor een Engelse cocker als voor een poedel te trainen .
Maar het mag gewoon niet meer om de doodeenvoudige reden dat het op papier gewoon een gezelschapshond is geworden.
En dat heeft niets te maken met of hij het nog kan of dat de tariner dat nog kan.
Of dat die eend of gans die poedel nu anders ziet.
Gewoon het mag niet meer omdat hij op papier niet mag.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Nee, maar dan zijn er dus jachthonden trainingsgroepen die een Poedel afwijzen voor de training omdat het "geen jachthond" is.bouvierpoedel schreef: Het gaat helemaal niet over wat een poedel niet zou kunnen of de trainer niet zou weten.
Een poedel is ondanks dat hij nu op papier te boek staat als gezelschapshond nog steed de jachthond die aangeschoten waterwild ophaald net als een aantal jachthondenrassen die nog wel steeds bij de FCI ingedeeld zijn als jachthond.
Die kennis om jachthonden te trainen is net zo aanwezig voor een Engelse cocker als voor een poedel te trainen .
Maar het mag gewoon niet meer om de doodeenvoudige reden dat het op papier gewoon een gezelschapshond is geworden.
En dat heeft niets te maken met of hij het nog kan of dat de tariner dat nog kan.
En er zijn groepen die je met liefde mee laten trainen maar wel waarschuwen dat je helaas niet aan alle officiële examens mee zal mogen doen.
En het tweede komt veel sympathieker over als het eerste.
Overigens heb ik in een heel grijs verleden nog jacht getraind met een BC.
En dat ging volgens de instructeur (die wel ín was voor een uitdaging) nog verrassend goed ook
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
In principe hebben ze dus gelijk op papier als ze hem afwijzen.Ennath schreef:Nee, maar dan zijn er dus jachthonden trainingsgroepen die een Poedel afwijzen voor de training omdat het "geen jachthond" is.bouvierpoedel schreef: Het gaat helemaal niet over wat een poedel niet zou kunnen of de trainer niet zou weten.
En er zijn groepen die je met liefde mee laten trainen maar wel waarschuwen dat je helaas niet aan alle officiële examens mee zal mogen doen.
En het tweede komt veel sympathieker over als het eerste.
Overigens heb ik in een heel grijs verleden nog jacht getraind met een BC.
En dat ging volgens de instructeur (die wel ín was voor een uitdaging) nog verrassend goed ook
En soms dan willen ze helemaal geen vreemde eend in de bijt als het gaat om resultaten op hoger officieel niveau waar zo'n poedel of wat voor ander ras niet aan mee mag doen..
Je kunt bij werkhonden clubs ook niet met alle rassen aan komen zetten.

-
Ennath
- Zeer actief
Daar heb je gelijk in ...............bouvierpoedel schreef: In principe hebben ze dus gelijk op papier als ze hem afwijzen.
En soms dan willen ze helemaal geen vreemde eend in de bijt als het gaat om resultaten op hoger officieel niveau waar zo'n poedel of wat voor ander ras niet aan mee mag doen..
Zo kan je bij verschillende schapendrijf cursussen uitsluitend met de BC terecht, bij andere alleen met rassen die nog steeds als "werkend" (met schapen) bekend staan.
Met weer andere met alles uit de groep herdershonden.
En bij een enkeling met alles wat belangstelling toont voor het drijfwerk.
En dan blijft toch dat zo'n open instelling sympathieker overkomt.
edit:slordigheidje
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Natuurlijk.Ennath schreef:Daar heb je gelijk in ...............bouvierpoedel schreef: In principe hebben ze dus gelijk op papier als ze hem afwijzen.
Zo kan je bij verschillende schapendrijf cursussen uitsluitend met de BC terecht, bij andere alleen met rassen die nog steeds als "werkend" (met schapen) bekend staan.
Met weer andere met alles uit de groep herdershonden.
En bij een enkeling met alles wat belangstelling toont voor het drijfwerk.
En dan blijft toch dat zo'n open instelling sympathieker overkomt.
edit:slordigheidje
Maar worden sommige clubs ook niet gedwongen die aangesloten zijn .??

-
Ennath
- Zeer actief
Hoe bedoel je?bouvierpoedel schreef: Natuurlijk.
Maar worden sommige clubs ook niet gedwongen die aangesloten zijn .??