Dat is niet alleen boomertjes hoor, de gemiddelde kleine hond met fatsoenlijke snuit en bouw leeft langer dan de gemiddelde grote hondAnne&Taar schreef: Ik ken heel veel kopers van boomertjes; kleine kruisingkjes met fluffy haar of schattige pluisjes; en eerlijk gezegd? Leven deze hondjes vaak veel langer dan de Goldens waar ik zo verknocht aan ben...En zeker weten langer dan de gemiddelde met zorg uitgezochte bull.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Castratie advies bij Dieren op Spreekuur
Moderator: moderatorteam
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Re: Castratie advies bij Dieren op Spreekuur
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Das mij uiteraard bekend, maar ik noem ff een nadrukkelijk bekend broodfokproduct om een punt te maken.Amy schreef:Dat is niet alleen boomertjes hoor, de gemiddelde kleine hond met fatsoenlijke snuit en bouw leeft langer dan de gemiddelde grote hondAnne&Taar schreef: Ik ken heel veel kopers van boomertjes; kleine kruisingkjes met fluffy haar of schattige pluisjes; en eerlijk gezegd? Leven deze hondjes vaak veel langer dan de Goldens waar ik zo verknocht aan ben...En zeker weten langer dan de gemiddelde met zorg uitgezochte bull.Niet altijd hoor trouwens!! Maar over het algemeen genomen wel.
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
Ja kijk, die heb ik nietNanna schreef:De vachten van voorál langharige honden met een gladbehaarde snuit (Goldens, Cockers, ierse setters, langhaar teckels) veranderen enórm als je ze castreert.
Maar goed, ja dan zit er verschil in.. Keertje wassen en phönen en je hebt nog steeds je eigen lieve hondje hoor. Je koopt een hond toch om z'n karakter
Maar serieus, als dit zo bekend is bij deze rassen zouden dierenartsen juist bij DEZE rassen de eventuele gevolgen moeten bespreken, maar in plaats daarvan vertellen ze het tegen elke willekeurige hond dat dit een risico is OF niets
- Anne&Taar
- Zeer actief
Das gelukkig waar. Anne en Fenna worden minstens 16. Hebben we afgesproken.Cleva schreef:Heb jij eigenlijk weleens een gemiddelde hond gezien?Amy schreef:Dat is niet alleen boomertjes hoor, de gemiddelde kleine hond met fatsoenlijke snuit en bouw leeft langer dan de gemiddelde grote hondAnne&Taar schreef: Ik ken heel veel kopers van boomertjes; kleine kruisingkjes met fluffy haar of schattige pluisjes; en eerlijk gezegd? Leven deze hondjes vaak veel langer dan de Goldens waar ik zo verknocht aan ben...En zeker weten langer dan de gemiddelde met zorg uitgezochte bull.Niet altijd hoor trouwens!! Maar over het algemeen genomen wel.
Dat is een statistisch gegeven. Daar heb je niets aan als het om je eigen unieke hond gaat.
- Amy
- Zeer actief
Nee maar dat statistische gegeven bevestigd wel wat ik bedoel.Cleva schreef: Heb jij eigenlijk weleens een gemiddelde hond gezien?
Dat is een statistisch gegeven. Daar heb je niets aan als het om je eigen unieke hond gaat.
- Anne&Taar
- Zeer actief
heb je mijn link gelezen van de 1e pagina? Daar staat het advies van de Universiteitskliniek van Utrecht nadrukkelijk in. MET noemen van de rassen waar ernstige vachtverandering nadrukkelijk een risico is! Dit hoort absoluut bekend te zijn bij een DA.Amy schreef:Ja kijk, die heb ik nietNanna schreef:De vachten van voorál langharige honden met een gladbehaarde snuit (Goldens, Cockers, ierse setters, langhaar teckels) veranderen enórm als je ze castreert.![]()
Maar goed, ja dan zit er verschil in.. Keertje wassen en phönen en je hebt nog steeds je eigen lieve hondje hoor. Je koopt een hond toch om z'n karakter![]()
Maar serieus, als dit zo bekend is bij deze rassen zouden dierenartsen juist bij DEZE rassen de eventuele gevolgen moeten bespreken, maar in plaats daarvan vertellen ze het tegen elke willekeurige hond dat dit een risico is OF niets
- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik kan natuurlijk enkel voor mezelf spreken, maar dat is echt niet altijd waar...Nanna schreef:Natuurlijk weet iedere DA dat. Maar die spekt liever zijn eigen portemonnee dan die van de trimsalon.Anne&Taar schreef: heb je mijn link gelezen van de 1e pagina? Daar staat het advies van de Universiteitskliniek van Utrecht nadrukkelijk in. MET noemen van de rassen waar ernstige vachtverandering nadrukkelijk een risico is! Dit hoort absoluut bekend te zijn bij een DA.
- Amy
- Zeer actief
Als je mijn berichten LEEST, zie je dat ik nooit heb gezegd dat castratie gezonder is, hooguit dat het wijzer is voor bepaalde groepen mensen. Dan bedoel ik dus de mensen die klakkeloos al het advies van Martin Waus, Cesar Millan en dit programma overnemen. Denk je dat deze "experts" iedereen adviseren hun hond te laten helpen omdat het zo ongezond is voor de hond? Nee, ze doet het allemaal om het gerotzooi met hier een pretnest, daar een oeps nest en ergens anders een expres bastaard/ongetest nest te voorkomen. En daarin ben ik het met ze eens.Cleva schreef: Je rijgt vaagheden aan elkaar om maar vol te houden dat het gezonder is om je hond te castreren en het op alle andere vlakken geen, of geen belangrijke invloed heeft.
Je ziet toch zelf ook dat dat niet klopt?
WEL vind ik dat ze ook eens nadelen moeten benadrukken bij deze opmerkingen, want ja dat is toch een tegenvaller als de vacht verkloot is of je hond incontinent is geworden. En daar ben ik dus ook niet blij mee, nee castratie is niet altijd zo positief en beter voor de hond, dat beweer ik absoluut niet. Ik heb zelf in mijn eigen omgeving met mijn eigen honden en honden van vrienden en familie nooit nadelige effecten gezien van het castreren van reu of teef. Daar ben ik heel gelukkig mee. Ik vind het ook super vervelend voor mensen die over zijn gegaan tot castratie zonder zich eerst in te lezen of die niet goed zijn geïnformeerd door hun dierenarts.
-
Kimmie
Cleva schreef: Met dezelfde gedachtegang vraag ik me dan werkelijk af waarom mensen aan een reu beginnen als ze geen mannetjeshond willen.
En ja, die vechten weleens en willen wel eens markeren. Weet je vantevoren.
Dus maar castreren. Mag hoor, je moet alleen niet gaan ouwehoeren dat dat gezonder is. Is het niet.
de grootste pisserd en vechterd hier in huis is een gecastreerde reu...dus die is dan weer afwijkend voor de gemiddelde statistieken
ik heb zelf nog nooit een reu laten castreren,nee dat is niet waar....ik heb 1 reu laten castreren op 9 jarige leeftijd vanwege teelbalkanker,had ie dat niet gehad,was ie gaan hemelen als volle reu...maar laat ik zo zeggen ,nog nooit een reu laten castreren op jonge leeftijd,maar ik heb hier wel heel veel opvangers,en ja deze zijn tot nog toe allemaal vroeg castraten...
en groter,hoger, smaller, dikker,niet sociaal...
de 2 castraten die hier lopen zijn niet groot te noemen,gewoon gebouwd ,geen smalletjes,1 reu mag eten wat ie wil omdat ie anders te mager wordt,de ander staat op gewoon rantsoen,en ze leven hier in roedel van 6 a 7 honden waar regelmatig andere honden bij ingezet worden,en dan zijn ze gewoon sociaal,of wordt er wat anders bedoeld met "sociaal "?
nee kan niet daarover meepraten geloof ik...met vachten heb ik geen probleem ik heb alleen kortharige honden maar hoor inderdaad dat gecastreerde langharige honden vachtproblemen kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door Kimmie op 02 sep 2011 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zeeuwse labjes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retrievers
- Aantal honden: 2
Mijn ervaring is wel dat castratie effect kan hebben, zowel mentaal als fysiek.
Ixor, labrador reu, werd gecastreerd toen hij 5 jaar oud was. Daar hebben we weinig van gemerkt. We moesten alleen oppassen met zijn gewicht. Sloom is hij nooit geworden.
Bailiff, labrador reu, werd gecastreerd toen hij 10 maanden was. Hij is mentaal nooit helemaal volwassen geworden. Natuurlijk kun je dat moeilijk 'bewijzen' want je weet niet hoe hij ongecastreerd geweest was. Gelukkig is het uiteindelijk wel een zeer uitgebalanceerde hond geworden met een heel fijn en betrouwbaar karakter. Maar ik vermoed wel dat hij meer 'mannelijk' geweest zou zijn zonder die vroege castratie. Hij werd ook altijd bereden door intacte reuen inclusief al de hofmakerij die daarbij hoort. Bij Bailiff is het gewicht nooit een probleem geweest. Hij werd ook na de castratie niet snel te dik en hij was zeker niet sloom.
Door deze ervaring zal ik nooit meer een reu 'zomaar' laten castreren. Toen wist ik niet beter, maar nu kijk ik daar toch anders tegenaan.
Saar, labrador teef, is (om medische reden) gecastreerd met 3 jaar. Bij haar is haar vacht duidelijk veranderd na de eerste rui na de castratie. De onderwol is heel dik, ze heeft echt een grizzlyvachtje gekregen met veel meer slag erin dan voor de castratie. Ze lijkt nu bijna een chesapeake bay retriever ipv een labrador qua vacht. Ook glanst haar vacht veel minder dan daarvoor en is het pigment in de vacht veranderd. Voor de castratie was zij egaal donkerbruin, nu zitten er meer lichtere plekken in. Ook bij haar moeten we goed op haar gewicht letten, anders wordt ze een bijzettafeltje.
Sofie, labrador teef, is niet gecastreerd en als het aan mij ligt blijft dat ook zo
Ixor, labrador reu, werd gecastreerd toen hij 5 jaar oud was. Daar hebben we weinig van gemerkt. We moesten alleen oppassen met zijn gewicht. Sloom is hij nooit geworden.
Bailiff, labrador reu, werd gecastreerd toen hij 10 maanden was. Hij is mentaal nooit helemaal volwassen geworden. Natuurlijk kun je dat moeilijk 'bewijzen' want je weet niet hoe hij ongecastreerd geweest was. Gelukkig is het uiteindelijk wel een zeer uitgebalanceerde hond geworden met een heel fijn en betrouwbaar karakter. Maar ik vermoed wel dat hij meer 'mannelijk' geweest zou zijn zonder die vroege castratie. Hij werd ook altijd bereden door intacte reuen inclusief al de hofmakerij die daarbij hoort. Bij Bailiff is het gewicht nooit een probleem geweest. Hij werd ook na de castratie niet snel te dik en hij was zeker niet sloom.
Door deze ervaring zal ik nooit meer een reu 'zomaar' laten castreren. Toen wist ik niet beter, maar nu kijk ik daar toch anders tegenaan.
Saar, labrador teef, is (om medische reden) gecastreerd met 3 jaar. Bij haar is haar vacht duidelijk veranderd na de eerste rui na de castratie. De onderwol is heel dik, ze heeft echt een grizzlyvachtje gekregen met veel meer slag erin dan voor de castratie. Ze lijkt nu bijna een chesapeake bay retriever ipv een labrador qua vacht. Ook glanst haar vacht veel minder dan daarvoor en is het pigment in de vacht veranderd. Voor de castratie was zij egaal donkerbruin, nu zitten er meer lichtere plekken in. Ook bij haar moeten we goed op haar gewicht letten, anders wordt ze een bijzettafeltje.
Sofie, labrador teef, is niet gecastreerd en als het aan mij ligt blijft dat ook zo
- dagmar88
- Zeer actief
Mijn intacte reu van anderhalf is net totaal opgevreten door de kanker.Fizgig schreef:Volgens mij klopt het gewoon niet dat pups beter herstellen als ze met 6 maanden geholpen worden, ik heb wel meer dingen horen zeggen in die serie die niet kloppen. Of die een beetje achterhaald zijn. En volgens mij is een operatie eerder af te raden omdat ze te jong zijn, toch?
Ik vind persoonlijk dat je dieren altijd moet laten helpen. Dat is volgens mij ook de mening van de gemiddelde dierenarts. Want een nestje beginnen is belastend voor het dier en trekt uiteindelijk aan de levensverwachting, als je kijkt naar kankersoorten aan de geslachtsorganen. Als je geen nestje wil, dan laat je ze toch castreren? Baarmoederkanker en prostaatkanker ed komen meer voor bij honden die niet geholpen zijn.
Ik heb bij hem van begin af aan het gevoel gehad dat hij niet onder narcose mocht en geen inentingen.
In ieder geval, als het tijd is, is het tijd. Dan laat ze in de tussentijd maar lekker hond zijn, mét hormonen.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Wil je eens een plaatje zien van een collie vóór de castratie en ná de castratie?
Lyndie vóór:

Lyndie ná:

Je mag al mijn castraten gewoon thuis komen zien, hoor. En bevoelen. Lyndie heeft zo verschrikkelijk veel vacht gekregen dat ze zich niet goed kan bewegen. In de regen lopen is een ramp omdat ze direct vachtbroei (en dus hotspots) krijgt. Dus zij is zo ongeveer de enige collie ter wereld die met regenachtig weer een jasje aan moet.
Overigens, ik ben niet principieel tegen castreren. Ik heb het om verschillende redenen gedaan. Kyra medisch (gesloten baarmoederontsteking), Lyndie medisch (was elk jaar ruim 5 maanden ziek van de loopsheid) en Cody uit gemak (had geen mogelijkheid om hem van intacte teven te scheiden).
Maar haal er geen drogredenen bij als je je hond castreert. Wil je geen gezeur met loopsheden (teef) of vervelend gedrag (reu), ga dan vooral je gang.
Maar geef dan ook toe dat je het doet omdat je het zelf wil. Niet omdat het 'beter' is. Ook trouwens niet per definitie 'slechter'.
Bij mijn teven heeft het qua karakter geen fluit uitgemaakt (ja, Lyndie is iets stabieler geworden) en bij Cody heeft het een beetje geholpen. I.p.v. elke reu te willen mollen, wil hij nu nog maar 50% van de reuenpopulatie naar de eeuwige jachtvelden helpen.
Lyndie vóór:

Lyndie ná:

Je mag al mijn castraten gewoon thuis komen zien, hoor. En bevoelen. Lyndie heeft zo verschrikkelijk veel vacht gekregen dat ze zich niet goed kan bewegen. In de regen lopen is een ramp omdat ze direct vachtbroei (en dus hotspots) krijgt. Dus zij is zo ongeveer de enige collie ter wereld die met regenachtig weer een jasje aan moet.
Overigens, ik ben niet principieel tegen castreren. Ik heb het om verschillende redenen gedaan. Kyra medisch (gesloten baarmoederontsteking), Lyndie medisch (was elk jaar ruim 5 maanden ziek van de loopsheid) en Cody uit gemak (had geen mogelijkheid om hem van intacte teven te scheiden).
Maar haal er geen drogredenen bij als je je hond castreert. Wil je geen gezeur met loopsheden (teef) of vervelend gedrag (reu), ga dan vooral je gang.
Maar geef dan ook toe dat je het doet omdat je het zelf wil. Niet omdat het 'beter' is. Ook trouwens niet per definitie 'slechter'.
Bij mijn teven heeft het qua karakter geen fluit uitgemaakt (ja, Lyndie is iets stabieler geworden) en bij Cody heeft het een beetje geholpen. I.p.v. elke reu te willen mollen, wil hij nu nog maar 50% van de reuenpopulatie naar de eeuwige jachtvelden helpen.

- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
- Aantal honden: 1
Kan zoiets eigenlijk ook met teven?Cleva schreef:Ik heb Dapper laten steriliseren toen Eva kwam. Dat kan tegenwoordig ook gewoon, wel even zoeken naar een dierenarts die het wil doen.
Gewoon onvruchtbaar maar wel reu.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Naima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradinges
Ja dat spreekt voor zich. Maar wel een eventuele manier om oepsnestjes te voorkomen zonder ontplofte Golden. Nu niet echt aan de orde hoor, met maar 1 hond, maar altijd goed om te weten.Cleva schreef:Naima schreef:Kan zoiets eigenlijk ook met teven?Cleva schreef:Ik heb Dapper laten steriliseren toen Eva kwam. Dat kan tegenwoordig ook gewoon, wel even zoeken naar een dierenarts die het wil doen.
Gewoon onvruchtbaar maar wel reu.
Ja hoor, maar dan blijven ze natuurlijk wel loops worden.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
- Yaika
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador, ruwharige teckel
Ik heb hier twee intacte reuen rondlopen. Waarvan ik bij de een zeker weet dat ik daar nooit een nest van wil.. En toch laat ik ze niet castreren. Vind het nergens voor nodig..
Kijk, stel dat Boy of Diesel nu teelbalkanker krijgt? Dan gaan die ballen er meteen vanaf.
Dus hier alleen castreren om medische redenen.
Als er ooit een teef komt. Laat ik haar ook niet castreren.
Word zo doodmoe van mensen die zeggen, Ik ga mijn teef laten castreren. Want ik heb geen zin in die loopsheid elke keer..
Neem dan verdomme geen teef. Of gewoon geen hond.
Kijk, stel dat Boy of Diesel nu teelbalkanker krijgt? Dan gaan die ballen er meteen vanaf.
Dus hier alleen castreren om medische redenen.
Als er ooit een teef komt. Laat ik haar ook niet castreren.
Word zo doodmoe van mensen die zeggen, Ik ga mijn teef laten castreren. Want ik heb geen zin in die loopsheid elke keer..
"Als je op de witte lijn blijft rijden, rij je altijd goed"
- Paddle
- Zeer actief
Ik heb geen zin in die loopsheden elke keer
.
Hier een teef die gecastreert is. Haar vacht is prut nu ze ouder word. Voor de rest geen klagen hier.
Ik weet niet of een volgende ook gecastreert word. Dat ligt aan de hoeveelheid last die ze zelf heeft van de loopsheden. En hoeveel last ik er van heb.
Intacte teef en reu zou ik nooit samen houden, als je die verhalen leest alleen al op het forum
. Dan maar zonder hormonen.
Hier een teef die gecastreert is. Haar vacht is prut nu ze ouder word. Voor de rest geen klagen hier.
Ik weet niet of een volgende ook gecastreert word. Dat ligt aan de hoeveelheid last die ze zelf heeft van de loopsheden. En hoeveel last ik er van heb.
Intacte teef en reu zou ik nooit samen houden, als je die verhalen leest alleen al op het forum

-
Kimmie
Yaika schreef: Word zo doodmoe van mensen die zeggen, Ik ga mijn teef laten castreren. Want ik heb geen zin in die loopsheid elke keer..
want??een teef die gecastreerd is heeft geen leven meer ofzo??
ik heb een gemengde roedel dus teven en reuen en de volgende hond zal weer een teef worden,en deze wordt ook weer gecastreerd...en nu moet ik dus eigenlijk maar geen hond meer nemen ofzo??
- Lief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
- Contacteer:
Net zoals niet iedere teef die niet gecastreerd wordt een nestje krijgt is niet iedere castraat gedoemd tot slechte vacht en andere problemen.
Wanneer je hier informatie over zoekt als nietsvermoedende baas wil je toch wel het liefst voor-en nadelen van beide kanten horen?
Ik houd niet zo van opereren van een verder gezond lichaam, zowel bij mensen niet als bij honden niet. Mijn teef en nog jonge reu zijn beiden intact.
Stel nu dat dat niet houdbaar blijkt te zijn...
Hoe kies je nu wie van de twee onder het mes moet? De teef is qua medische redenen het meest gegrond, maar ik ben doodsbang dat de bitchy kant dan wel erg de overhand krijgt, bovendien heeft ze al eens een zware buikoperatie gehad.
De reu moet sowieso nog volwassen worden. Want dat vind ik wel belangrijk, dat je het dier pas 'helpt' als het volwassen is. De enige hond die bijna iedere hond in het park over zich heen krijgt is de als pup gecastreerde doodle. Volgens mij zijn de hormonen gewoon nodig om karakter te vormen.
En mijn reutje, die heeft juist een heerlijk karakter, dat wil ik graag behouden.
Echt, zolang ik twijfel gebeurt er hier in huis helemaal niets aan helpen of ik moet een dringende medische reden hebben.
Wanneer je hier informatie over zoekt als nietsvermoedende baas wil je toch wel het liefst voor-en nadelen van beide kanten horen?
Ik houd niet zo van opereren van een verder gezond lichaam, zowel bij mensen niet als bij honden niet. Mijn teef en nog jonge reu zijn beiden intact.
Stel nu dat dat niet houdbaar blijkt te zijn...
Hoe kies je nu wie van de twee onder het mes moet? De teef is qua medische redenen het meest gegrond, maar ik ben doodsbang dat de bitchy kant dan wel erg de overhand krijgt, bovendien heeft ze al eens een zware buikoperatie gehad.
De reu moet sowieso nog volwassen worden. Want dat vind ik wel belangrijk, dat je het dier pas 'helpt' als het volwassen is. De enige hond die bijna iedere hond in het park over zich heen krijgt is de als pup gecastreerde doodle. Volgens mij zijn de hormonen gewoon nodig om karakter te vormen.
En mijn reutje, die heeft juist een heerlijk karakter, dat wil ik graag behouden.
Echt, zolang ik twijfel gebeurt er hier in huis helemaal niets aan helpen of ik moet een dringende medische reden hebben.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Het zelfde is ongeveer tegen 1 van mijn pup eigenaren verteld, en ik hoorde het pas op het moment dat de pup al onder het mes was geweest.
Ik snap wel dat ze haar wilde laten helpen, omdat er geen fokplannen zijn, maar ik baalde er wel van. Persoonlijk heb ik liever dat mensen in ieder geval
minstens de 1e loopsheid afwachten. M.n.v. de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de pup.
Ik snap wel dat ze haar wilde laten helpen, omdat er geen fokplannen zijn, maar ik baalde er wel van. Persoonlijk heb ik liever dat mensen in ieder geval
minstens de 1e loopsheid afwachten. M.n.v. de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van de pup.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
]Fizgig schreef:Volgens mij klopt het gewoon niet dat pups beter herstellen als ze met 6 maanden geholpen worden, ik heb wel meer dingen horen zeggen in die serie die niet kloppen. Of die een beetje achterhaald zijn. En volgens mij is een operatie eerder af te raden omdat ze te jong zijn, toch?
Ik vind persoonlijk dat je dieren altijd moet laten helpen. Dat is volgens mij ook de mening van de gemiddelde dierenarts. Want een nestje beginnen is belastend voor het dier en trekt uiteindelijk aan de levensverwachting, als je kijkt naar kankersoorten aan de geslachtsorganen. Als je geen nestje wil, dan laat je ze toch castreren? Baarmoederkanker en prostaatkanker ed komen meer voor bij honden die niet geholpen zijn.
wat een onzin, ik ga mezelf toch ook niet leeghalen omdat ik weleens ziek zou kunnen worden?
Daarnaast is een nestje zo belastend? Xena heeft hem bijna fluitend gehad en zou als het weer op dezelfde manier zou gaan zelf nu nog op haar 10e dit met gemak aankunnen.
Na een paar weken deed ze alweer pakwerk.
Misschien je hond onder controle houden ook een idee ipv snijden? Mijn honden lopen hier altijd los, loops of niet loops, eigen intacte reuen erbij... ze hebben maar te luisteren dus dekken gaat echt niet gebeuren en Xena heeft er nooit over gepiekerd om weg te lopen. Niet voor haar nest en ook niet erna...Ik snap mensen niet zo goed die dat niet willen. Het is volgens mij alleen maar vanwege het idee, dat een hond dan minder stoer wordt of sloom. Dat is een heel achterhaald idee die ervoor zorgt dat marktplaats vol staat met "oeps" nestjes plus de asielen met honden die niet gewenst zijn. Een teef die loops is zal op een gegeven moment haar best gaan doen om een reu te vinden om haar te bevruchten. En als ze dan losbreekt, ben je de pineut, plus dat er wéér meer pups op de wereld zijn waardoor die honden in asiels blijven zitten. Twee keer per jaar neem je dus het risico dat ze drachtig raakt. We zijn allemaal mensen en het gebeurt heel vaak dat de hond even vergeten wordt en de hond die op visite komt, een kadootje achterlaat.
En achterhaald zeker niet, ik ken genoeg gecastreerde reuen die er niet uitzien, geen bespiering, slechte vacht etc.
Ik zie ze hier dagelijks voorbij lopen hoor.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Paddle schreef:Ik heb geen zin in die loopsheden elke keer.
Intacte teef en reu zou ik nooit samen houden, als je die verhalen leest alleen al op het forum. Dan maar zonder hormonen.
Beetje gezond verstand en er is geen vuiltje aan de lucht hoor.
Aangelijnd uitlaten en om en om in de woonkamer, ging hier prima.
We hadden voor Pluisje al een afspraak gemaakt voor een vasectomie.
En wanneer er hier een pupje komt wordt het weer een reu en doen we het precies zoals wij het met de DA gepland hadden; scheiden tot hij oud genoeg is voor heupfoto's en dan 1 keer onder narcose voor de foto's en de vasectomie samen.
Charlie kan nu nog met intacte reuen en bepaalde teven met een natuurlijk overwicht.
Niemand kan mij garanderen dat het na een castratie van haar of de reu nog goed gaat en ik wil een harmonische roedel.
-
Kimmie
hoe kan je dan merken dat een hond lichamelijk en geestelijk niet ontwikkeld is?/Suuz! schreef:. Persoonlijk heb ik liever dat mensen in ieder geval
echt serieuse vraag hoor,ben weleens benieuwd waarin zich dat precies kenmerkt
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Wat béter naar die Phalene kijken helpt ook.Anne&Taar schreef:Das 1 seconde googlen...Of ff Rosita vragen hier op t forum; die heeft leuke plaatjes.Amy schreef:Ik zeg toch dat ik ze nog nooit heb GEZIEN, ik HOOR het alleen maar.. Ik wacht er met smart op om er eens 1 te ZIEN.Cleva schreef: Gebruik de zoekfunctie maar. OP dit forum alleen als zijn er tientallen honden met een sterk veranderde vacht.
Logisch ook, he? Haargroei en hormonen zijn nogal aan elkaar verbonden. Of heb jij een baard?
maar logisch dat je het bij je eigen honden minder werkt; phalene's en viszla's hebben domweg nauwelijks tot geen ondervacht. Newfy's, spaniels; maar bv ook Goldens, wel.
- dagmar88
- Zeer actief
Bij een teef een onder ontwikkelde vulva.Kimmie schreef:hoe kan je dan merken dat een hond lichamelijk en geestelijk niet ontwikkeld is?/Suuz! schreef:. Persoonlijk heb ik liever dat mensen in ieder geval
-
Kimmie
en hoe ziet dat eruit?
mijn teven hebben nl eenzelfde vulva als de vulva's van de ongecastreerde teven van een vriendin van mij ( buiten de loopsheid dan),zien er echt niet anders uit
mijn teven hebben nl eenzelfde vulva als de vulva's van de ongecastreerde teven van een vriendin van mij ( buiten de loopsheid dan),zien er echt niet anders uit
- Liesbeth
- Zeer actief
Kimmie schreef:hoe kan je dan merken dat een hond lichamelijk en geestelijk niet ontwikkeld is?/Suuz! schreef:. Persoonlijk heb ik liever dat mensen in ieder geval
Vooral bij reuen kan je vrij goed zien of ze gecastreerd zijn of niet, zeker als het is gebeurt voor ze lichamelijk (en geestelijk) uitgegroeid zijn. Het verschil is wat subtieler dan bij paarden. Bij paarden zie je echt een groot verschil tussen hengsten en ruinen, als je naar reuen kijkt zie je datzelfde verschil.
Maar ook geestelijk zie ik (inmiddels) echt wel verschil tussen intacte en gecastreerde reuen.
Mijn vorige reuen heb ik laten castreren toen ze zo'n 9 maanden waren. Was vrij normaal in die tijd en ik wist niet beter.
Luuk is nu bijna 5 en nog een echte reu. Hij is idd veel volwassener dan de vorige 2. Ik kan niet goed uitleggen wat ik er mee bedoel, maar ik zie echt het verschil.
Ik heb nog geen goed beeld van wel of niet gecastreerde teven, maar ik ga er vanuit dat ook bij hun de hormoonhuishouding een groot deel van hun welzijn bepaald.
In mijn optiek laat je een hond niet castreren voordat die helemaal uitgegroeid is en dan nog afhankelijk van de omstandigheden. Is het medisch of om andere redenen niet nodig, niet doen dus.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
Kimmie
nou ja ik heb hier dus ongecastreerde reuen rondlopen en gecastreerde en buiten dan dat de ongecastreerde hun hitsige periodes hebben ( wat bij 1 volle reu steeds weer lijdt tot bloedpiemel) ,vind ik ze in geestelijk gedrag niet anders,ik vind ze niet dominanter,volwassener,of iets dergelijks,vandaar dat ik vraag wát ik dan zou moeten merken aan vroeg castraten 
ben daar echt serieus geinteresseerd in..zoals ik al eerder schreef heb ik zelf nooit een reu laten castreren behalve dan die ene die met 9 jaar oud teelbal kanker had en dus echt gecastreerd moest worden,anders had ie dood gegaan als volle reu...maar heb wel een paar vroeg castraten als opvanger , en vind dat gewoon gezonde volwassen honden als ik deze vergelijk met de niet gecastreerde reuen...
ben daar echt serieus geinteresseerd in..zoals ik al eerder schreef heb ik zelf nooit een reu laten castreren behalve dan die ene die met 9 jaar oud teelbal kanker had en dus echt gecastreerd moest worden,anders had ie dood gegaan als volle reu...maar heb wel een paar vroeg castraten als opvanger , en vind dat gewoon gezonde volwassen honden als ik deze vergelijk met de niet gecastreerde reuen...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
yep ik ook, evenals bij de mechels daar zie ik het ook direct...Cleva schreef:Kimmie schreef:nou ja ik heb hier dus ongecastreerde reuen rondlopen en gecastreerde en buiten dan dat de ongecastreerde hun hitsige periodes hebben ( wat bij 1 volle reu steeds weer lijdt tot bloedpiemel) ,vind ik ze in geestelijk gedrag niet anders,ik vind ze niet dominanter,volwassener,of iets dergelijks,vandaar dat ik vraag wát ik dan zou moeten merken aan vroeg castraten
Ik vind dat dus heel opvallend. Rottweilers en argentijnen waren het toch?
Nou, daar zie ik in een flits aan de overkant van de straat al of ik met een castraat of een intacte reu te maken heb.
En dan heb ik het niet eens over vroeg gecastreerd maar gewoon, gecastreerd.
Of je het wenselijk, mooier of leuker vind heb ik het niet. Dat is allemaal subjectief.
Maar dat er gewoon geen verschil in gedrag en uiterlijk is? Dat staat voor mij buiten kijf.
Voor mij is het verschil net zo duidelijk als bij paarden en katten. Een hengst of een volle kater ziet er compleet anders uit dan een ruin of een jeweetwelkater en gedraagt zich ook heel anders.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- dagmar88
- Zeer actief
Precies. Charlie kan alleen met intacte reuen en het is echt zeer zelden dat ik mij daar in vergis.Cleva schreef:Kimmie schreef:nou ja ik heb hier dus ongecastreerde reuen rondlopen en gecastreerde en buiten dan dat de ongecastreerde hun hitsige periodes hebben ( wat bij 1 volle reu steeds weer lijdt tot bloedpiemel) ,vind ik ze in geestelijk gedrag niet anders,ik vind ze niet dominanter,volwassener,of iets dergelijks,vandaar dat ik vraag wát ik dan zou moeten merken aan vroeg castraten
Ik vind dat dus heel opvallend. Rottweilers en argentijnen waren het toch?
Nou, daar zie ik in een flits aan de overkant van de straat al of ik met een castraat of een intacte reu te maken heb.
En dan heb ik het niet eens over vroeg gecastreerd maar gewoon, gecastreerd.
Of je het wenselijk, mooier of leuker vind heb ik het niet. Dat is allemaal subjectief.
Maar dat er gewoon geen verschil in gedrag en uiterlijk is? Dat staat voor mij buiten kijf.
Voor mij is het verschil net zo duidelijk als bij paarden en katten. Een hengst of een volle kater ziet er compleet anders uit dan een ruin of een jeweetwelkater en gedraagt zich ook heel anders.
-
Kimmie
ja argentijnen ( had ik,de laatste dogo is pas overleden dus op het moment geen argentijnen meer hier) en rottweilers en kruisingen daarvan...
volle reu argentijn liep hier gewoon in de roedel rond en op straat nooit enig probleem gegeven,was echt super sociale hond,momenteel 2 volle rottweiler reuen hier en een gecastreerde rottweiler reu en een gecastreerde kruising rottweiler/argentijn
met allen gewoon op straat te lopen zonder achterlijke gedragingen naar andere honden ( en dan ook allemaal tegelijkertijd uit te laten,niet 1 voor 1 of zo)
volle reu argentijn liep hier gewoon in de roedel rond en op straat nooit enig probleem gegeven,was echt super sociale hond,momenteel 2 volle rottweiler reuen hier en een gecastreerde rottweiler reu en een gecastreerde kruising rottweiler/argentijn
met allen gewoon op straat te lopen zonder achterlijke gedragingen naar andere honden ( en dan ook allemaal tegelijkertijd uit te laten,niet 1 voor 1 of zo)