Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel een hond, geen hond, wat voor hond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Re: Wel een hond, geen hond, wat voor hond?

Ongelezen bericht door AnneMarie »

toots schreef:
Expecting schreef:
Cleva schreef:
toots schreef:de ouders zelf denk ik , alleen zijn niet alle ouders zelf even slim .
Nou, dat lijkt me wat brutaal.
Idd zeg, je insinueert hier nogal wat over de ouders van je zusje Toots!

ja ik vond hun ook niet slim nu nog niet trouwens .
Je bent gewoon echt eerlijk, prima toch. Ik vind het ook erg dom (en niet aangeboren dom) om je dieren te laten mishandelen door je drukke kind.
patricia7117
Actief
Mijn ras(sen): king charles

Ongelezen bericht door patricia7117 »

Mijn zoon is absoluut niet agressief.
Hij is druk, onbehouden, ongeremd, maar absoluut niet agressief dus zulke dingen zie ik hier gelukkig niet zo snel gebeuren
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

patricia7117 schreef:Mijn zoon is absoluut niet agressief.
Hij is druk, onbehouden, ongeremd, maar absoluut niet agressief dus zulke dingen zie ik hier gelukkig niet zo snel gebeuren
Nee dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat er heel veel verschil is. Je hebt autistische kinderen die helemaal maatje zijn met hun hond en het is voor beide geweldig.
Je hebt ook kinderen die bovenstaande doen.
Het zijn net mensen :wink: alleen een beetje extremer in sommige gedragingen.

Drukte vind ik wel iets moeilijk, en je schrijft dat ie moeilijk corrigeerbaar is. Dat laatste vind ik een heel groot zorgenpunt.
Hij zal toch echt de hond moeten kunnen laten. De hond zijn rust laten opzoeken.

Hier in de buurt loopt een man met een hele roedel, hij heeft een prachtige jonge cocker erbij. Kinderen hebben hem steeds ineens aangeraakt ed. De hond reageert nog steeds erg agressief. Is zo gemaakt /gevormd hierdoor. In en in triest.
Zij zijn er erg goed voor en zetten zich er helemaal voor in maar dat kost heel veel tijd en komt nooit meer echt goed.
En dat waren geen ADHD kinderen.

Een grote stabiele hond lenen zou ik zeker aanraden, kijken hoe het gaat. Geen druk erop leggen. Vragen aan mensen met kennis, van een hondenschool (ik zou hier wel iemand weten maar dat is een beetje ver)
Je zou eigenlijk iemand moeten hebben die kennis heeft van ADHD en autisme en honden. Die moeten er wel zijn, maar is zoeken, misschien via patientenverenigingen oid. Er zijn nl proeven geweest met autisme en huisdieren.

Goed dat je het hier vraagt.
Inderdaad een labrador is wel een stabiele hond. Je zou dan moeten kijken naar de lijn waar hij uit komt want ik ken hier ook een stel, twee volwassenen die echt moeite hebben gehad en nog om de hond in de hand te houden. Hebben cursus na cursus gedaan, het is een erg sterke en wilskrachtige hond. Maar dat is wellicht uitzonderlijk.
Voldoende beweging doet vaak wonderen, reken wel op enkele uren per dag wandelen.
Red je dat met je tijd?
patricia7117
Actief

AnneMarie schreef:
patricia7117 schreef:Mijn zoon is absoluut niet agressief.
Nee dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat er heel veel verschil is. Je hebt autistische kinderen die helemaal maatje zijn met hun hond en het is voor beide geweldig.
Je hebt ook kinderen die bovenstaande doen.
Het zijn net mensen :wink: alleen een beetje extremer in sommige gedragingen.

Drukte vind ik wel iets moeilijk, en je schrijft dat ie moeilijk corrigeerbaar is. Dat laatste vind ik een heel groot zorgenpunt.
Hij zal toch echt de hond moeten kunnen laten. De hond zijn rust laten opzoeken.

Hier in de buurt loopt een man met een hele roedel, hij heeft een prachtige jonge cocker erbij. Kinderen hebben hem steeds ineens aangeraakt ed. De hond reageert nog steeds erg agressief. Is zo gemaakt /gevormd hierdoor. In en in triest.
Zij zijn er erg goed voor en zetten zich er helemaal voor in maar dat kost heel veel tijd en komt nooit meer echt goed.
En dat waren geen ADHD kinderen.

Een grote stabiele hond lenen zou ik zeker aanraden, kijken hoe het gaat. Geen druk erop leggen. Vragen aan mensen met kennis, van een hondenschool (ik zou hier wel iemand weten maar dat is een beetje ver)
Je zou eigenlijk iemand moeten hebben die kennis heeft van ADHD en autisme en honden. Die moeten er wel zijn, maar is zoeken, misschien via patientenverenigingen oid. Er zijn nl proeven geweest met autisme en huisdieren.

Goed dat je het hier vraagt.
Inderdaad een labrador is wel een stabiele hond. Je zou dan moeten kijken naar de lijn waar hij uit komt want ik ken hier ook een stel, twee volwassenen die echt moeite hebben gehad en nog om de hond in de hand te houden. Hebben cursus na cursus gedaan, het is een erg sterke en wilskrachtige hond. Maar dat is wellicht uitzonderlijk.
Voldoende beweging doet vaak wonderen, reken wel op enkele uren per dag wandelen.
Red je dat met je tijd?
Hij heeft inderdaad moeite met iets met rust te laten, We zijn dus nu ook aan het oefenen met hem op onze katten ;)
en hij weet ook zolang hij de katten niet met rust laat op onze en hun eisen dan komt er ook voorlopig geen hond.
Waarom op onze katten, deze zoeken een weg als ze het beu zijn en gaan ook daadwerkelijk weg of geven een mep en dan is het niet zeuren dat hij dat deed. Nee jij moet hem met rust laten hij moet echt die tekenen gaan leren zeg maar.

qau tijd lukt me het wel. Ik werk nu 3 ochtendjes van 9 tot half 12. dit zal binnenkort wegvallen en dan ga ik de avonden in maar dan is mijn man thuis.

Een labrador heb ik zelf al aangedacht vind het prachtige honden evenals de retriever.
Cursussen heb ik in het verleden ook gedaan en met een nieuwe hond zal dit zeer zeker ook weer gebeuren.
Maar nogmaals op dit ogenblik ben ik puur aan het orienteren over het wel of geen hond en dan nog wat voor een hond ;) ik ga niet te snel aan een hond
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

toots schreef:Ik denk dat als je kinderen wat ouder zijn dat het wel zou gaan als je zoon 12 is bijv dan zal hij zelf een balance hebben en zich rustig kunnen houden .

en advies vragen is altijd goed . maar in jou situatie een hond nemen vereist heel veel , veel meer dan van mensen zonder een kind met autisme . daarnaast is de kans groot dat zelf een golden pup er gek van word en zeker in de pubertijd rond 7 maanden begint het gelazer . want wat eerst een leuk en schattig pupje is , zal wel goed behandeld willen worden door jou zoon .

ik heb zelf een zusje met adhd die is nu wel 25 , maar ik heb gezien hoe zij met dieren om ging , en sorry dat gun ik geen enkel dier.
dus in het belang van jezelf , je zoon en de toekomstige hond zeg ik wacht alsjeblieft.

en waarom het met een vreemde hond wel kan , simpel , die ziet je zoon maar af en toe , en dan is dat gedrag te verdragen . maar uren achter elkaar , is voor een hond echt verschrikkelijk .

o ja een volwassen hond die er wel tegen kan is misch ook wel een optie die zelf weg gaat bij je zoon als die het zat is .

nou in dat geval heb ik een kruising boxer mechelaar in de aanbieding en een laekense herder nog pup dus kan nog veel leren... :engel:

mijn man van 39 jaar heeft namelijk ADHD slikt minstens 12 tabletten op een dag,maar ook wel eens een dagje niet hoor dan is hij lekker druk en impulsief :cheer: ..En die honden kunnen zich geen betere baas wensen... :ok:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

en dan ontopic, als ik jouw was zou ik eens naar een goede hondenschool gaan met je zoon en het "probleem"daar voorleggen ..misschien kun je dan eens een paar keer gaan wandelen met een rustigere hond...kijken hoe dat gaat met je zoontje...kijken hoe zijn grenzen liggen..en als dat allemaal goed gaat..zou ik kijken voor een rustige herplaatser,die al wat gewend is :)
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Robin
Zeer actief
Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai

Ongelezen bericht door Robin »

Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat een hond heel goed kan zijn voor je zoon. Ik ben ervan overtuigd dat dieren het leven van kinderen beter maken. Het brengt het beste in kinderen/mensen naar boven. Misschien zou je kunnen gaan voor een herplaatser, één die kinderen gewend is..? Ik heb zelf 2 hondjes (shi tzu x maltezer en shi tzu x maltezer x jack russel) Ik denk dat deze honden allebei hun draai zouden kunnen vinden bij een kind met ADHD/autisme. Alleen is het heel moeilijk zoeken natuurlijk, want je weet het van tevoren gewoon niet.

Toch denk ik dat het een verrijking zou kunnen zijn voor jouw zoontjes leven, en ook voor de hond. Ga dan niet voor een pittig ras, of iets extreem druks. Vind het wel interessant, ik blijf dit topic volgen :)
Afbeelding
By madelief47 at 2012-01-03
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik heb ook een zoon van 9 jaar met ADHD en iets in het autistisch spectrum. Gelukkig geen woede-aanvallen en door strakke opvoeding goed te corrigeren. Het gaat super tussen hem en de honden en hij weet heel goed dat hij niet achter ze aan moet vangen, ze mag aaien als ze bij hem komen en niet met ze mag lopen slepen. Ik kom in mijn trimsalon ook veel 'normale' kinderen tegen die absoluut niet te corrigeren zijn en ik me wel eens zorgen maak om de verhouding tussen het kind en de hond thuis.

Ik vind het moeilijk om te zeggen of je het wel of niet moet doen. Ik denk dat je heel goed naar je verstand en gevoel moet luisteren. De juiste hond komt vanzelf wel op het juiste tijdstip...
Barbabelle
Actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse terrier

Ongelezen bericht door Barbabelle »

Ik train met mijn hond jongeren met gedragsproblemen en psychosociale problemen. Dit is voor zowel mijn hond als mij als trainer erg leuk, maar ook intensief.
En dat is per kind maar een uur per week. Mijn hond is getraind en redelijk gewend aan onvoorspelbaar gedrag. Ook ik ben er tijdens trainingen op gericht signalen van spanning bij mijn hond te herkennen en om te buigen of tijdig in te grijpen. Juist in de omgang en begeleiding van honden is het belangrijk duidelijke boodschappen te geven. Door dit heel gericht te trainen met de jongeren krijgen zij ook inzicht in hun eigen gedrag. Dit werkt heel erg goed. Daarom denk ik ook dat een hond in jullie situatie zeker wat zou kunnen toevoegen. Maar wel heel goed begeleidt door jou als ouder. Ik zou mij dan ook daarin goed laten trainen bij instellingen die psychosociaal hulphonden aanbieden.
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Mocht je al voor een labrador gaan, kies dan wel een rustige stabiele hond, er zitten heel veel labradors tussen die alsmaar drukker worden hoe gekker je met ze doet. En ze hebben veel beweging nodig.
Wij hebben twee labradors, een is rustig en de andere is "zo gek als een deur" . Nu worden ze wat ouder (10) en rustiger, maar vergis je niet, ook labradors kunnen koppige honden zijn en druk en hebben dus goede leiding nodig, net zoals ieder andere hond.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Ik denk dat dit voor jullie dan wel een goede site is om even te bekijken!
http://www.yady.nl/index.html
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Een hond kan bij een kind met adhd ook wel heel goed werken. Zo hadden wij in de buurt een gezin met 2 jongetjes die beide meerdere diagnoses hadden: van syndrome van apserger, zware ADHD en......??? Het waren zeker geen makkelijke kinderen, maar heb altijd groot ontzag voor die ouders gehad, die het een zeer goede banen wisten te leiden. Echter hebben zijn zo lang ik ze kende (en de kinderen ook niet ouder dan 7 jaar waren) border collies gehad. Je zou denken een rare combi. Gevoelige honden die net zo druk zijn als die kinderen, maar dat bleek wel te werken in dat gezin. Toen kinder wat ouder waren, gingen die kinderen mee op lange wandeling en nog later gingen de kinders zelf einden lopen met die honden. Wat dat betreft waren border collies de enige honden die die kinderen bij konden houden denk ik.

En hier ook nog een zus met ADHD. Altijd dieren gehad en daar heeft ze altijd goed voor gezorgt. Honden moeten haar energieniveau ook bij kunnen houden, maar ook rust kunnen hebben en zij vind haar ideale maatje in de Duitse Herder (sinds kort heeft ze weer een teef van 1 jaar)

Kinderen die cavia's neersmijten of vermoorden daar is meer aan de hand dan een simpele diagnose als ADHD en daar zullen serieuze gedragsproblemen zeker aan ten grondslag liggen. En ja behalve eigen ervaring in persoonlijke kring heb ik ervaring en interesse in proffesionel zin: verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen en psychiatrie. Als dergelijke zaken gebeuren, dan schort er ook iets aan de (vroeg)signalering van het personeel..... :denken:
Afbeelding
patricia7117
Actief

Dank jullie wel voor jullie adviezen en raad.
Mijn man moest wel erg lachen.
Zijn zus heeft een labrador en die is zo druk als ik weet niet wat.
En idd hoe gekker hoe liever.
Dus ik zei al tegen hem dat ik tzt graag een labrador oid wilde hebben, dus hij gelijk jij bent gek, zo'n drukke hond bij een druk kind ( voorbeeld van de hond van zijn zus ;) ) En wat word hier o.a aan geraden een labrador ;)

Ik weet wel NU komt er nog geen hond, maaaar ik sluit niet uit dat er een hond komt, maar dat komt gewoon omdat ik weg ben van honden.
NOgmaals bedankt
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik denk dat je ook goed naar jezelf (en je man) moet kijken en niet alleen naar de kinderen.

Mijn man en ik hebben 3 kinderen, de oudste heeft adhd met overlap naar pdd-nos.
Wij hadden vreselijk hectisch gezin. Ik had er echt geen hond bij kunnen hebben. Ben er pas aan gaan denken toen de jongste naar het voortgezet onderwijs ging en uiteindelijk is er een pup gekomen toen hij in de 2e zat. Toen had ik de rust om naast mijn kids ook nog een hond op te voeden en te verzorgen. Wij zijn heel blij met onze pup maar ik weet nu ook dat het goed is dat ik er niet eerder aan ben begonnen. Het vraagt toch best wel wat.

Uiteraard is dat bij iedereen anders, maar wel iets om ook bij stil te staan.
Jikke
Actief
Mijn ras(sen): Een grote en een kleinere "rasechte" kliko ;)

Ongelezen bericht door Jikke »

Tja wij hebben dus nu na 11 jaar een hond gewild te hebben maar steeds niet gedaan omdat het gewoon niet verstandig was sinds een aantal weken een pup dat naast onze zoon van net 6 met asperger en onze zoon van bijna 4.
Heel hard nagedacht hier, onze zoons zijn allebij zeer strikt opgevoed en dus ook altijd naar dieren toe. Toen we katten kregen kregen die voer en bak en mandje in de bijkeuken met de opmerking dat als de katten daar waren dat de kinderen daar niet heen mochten. Daarnaast hebben we de kinderen meteen van alles geleerd over omgang en lichaamstaal. Dit ging perfect, mijn jongste zoon kon af en toe een tik krijgen in het begin (gelukkig zachtjes zonder nagels, maar hij schrok wel..) maar verder werd er grandioos goed met ze omgesprongen.
Toen hebben we na lang beraad besloten om aan een pup te gaan beginnen, ook juist omdat wij denken dat het goed is voor de kinderen om rekening te houden met de hond, het is tenslotte nog heel andere koek dan katten, daar hoef je niet voor naar buiten en vragen toch een heel ander soort aandacht en opvoeding dan een hond.
Ook bij de hond waren de regels weer heel duidelijk, wanneer moet je ze met rust laten, wat mogen ze wel en wat mogen ze niet. Het gaat prima hier hoor, maar het is wel enorm intensief en dan heb ik dus kinderen die wel druk zijn maar enorm goed luisteren en toch moet ik elk moment opletten tussen hond en kind (vind trouwens dat elke ouder dat moet en niet alleen ouderst met autistische kinderen) dus ik zou inderdaad zeggen zorg eerst dat hij perfect met de katten omgaat, eigenlijk zou je je zoon eerst aangeleerd zien te krijgen wanneer hij moet stoppen met druk doen naar de katten, katten geven dat qua lichaamstaal echt wel aan wanneer het hun teveel wordt en ze weg willen lopen, dat moet je eigenlijk voor zijn, je zoon moet zien dit is genoeg ik ga nu weg.. Als dat lukt dan heb je ook kans dat hij dat met een hond kan gaan leren en dan zou ik altijd een plek regelen waar de hond heen kan en je zoon niet mag zijn, bijv bench of kussen, als hij daar ligt dan is het gewoon simpelweg met rust laten..

Succes met nadenken enz! Soms zo moeilijk he als je hart zo graag iets wil maar je hoofd zegt dat de tijd nog niet rijp is..
patricia7117
Actief

Jikke schreef: Succes met nadenken enz! Soms zo moeilijk he als je hart zo graag iets wil maar je hoofd zegt dat de tijd nog niet rijp is..
Je slaat de spijker op zijn kop ;)
Daarom blijf ik er ook bij NU komt er nog geen, zo wie zo vind ik dat niet gaan nu ik nog 3 ochtenden werk.
dus we gaan rustig aan zien hoe het met de katten gaat. ( die hij 7 van de 10x met rust laat maar in zijn spel met de katten toch nog niet je van het is ;) )
en pas daarna nemen we een besluit.
Afbeelding
Jikke
Actief
Mijn ras(sen): Een grote en een kleinere "rasechte" kliko ;)

Ongelezen bericht door Jikke »

zorg er ook alsjeblieft voor dat jij en je man er vierkant achter staan, anders krijg je in moeilijke tijden de opmerking "ja JIJ wilde een hond" Er zullen vast dagen zijn dat je je toch niet helemaal fit voelt en je hoopt dat je man misschien even uit wil laten, of wellicht de hond eens even een lekkere moeilijke periode heeft waardoor je sjacho wordt enz.
Ik roep altijd honden en kinderen kunnen een relatie niet helen, maar wel breken (niet dat ik zeg dat er wat aan je relatie schort hoor ;) ik bedoel het gewoon in het algemeen, heb in onze omgeving zo vaak gezien dat mensen terwijl de relatie niet lekker liep een kindje kregen of een hondje kochten en vaak liep dat helaas vaak niet goed af, daarom het verhaal van zorg er alsjeblieft voor dat je er samen achter staat!) (enneh ga Niet naar pups enzo op internet kijken want daar wordt het echt niet beter van haha)
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Cleva schreef:Eén ding duidelijk; kinderen zijn van een grotere orde dan honden. We hebben het dus over een hond die iets toe kan voegen aan jullie gezin en niet over jullie gezin die het voor een hond gaat maken.
Dat bestaat gewoon en het kan werken als een trein, daar heb ik genoeg voorbeelden van.
Wel is dat altijd een volwassen herplaatser.
Je moet exact weten wat voor hond je in huis haalt en dat is per definitie geen pup.

Je kunt je hond rust geven door afspraken te maken dat je zoon een deel van het huis niet betreedt om de hond op te zoeken. Dan regelt een stabiele hond dat zelf wel. Die gaat gewoon weg. Sommige bouviers kunnen dat ook heel goed.

Rassen waar je naar kunt zoeken zijn golden retrievers, labradors en duitse herders en dan het liefst wat oudere honden. Omdat je nogal een specifiek soort hond zoekt zou ik verdere criteria laten varen.

Geen kleine honden of honden die druk te krijgen zijn, ook al is het in spel.

Ik zou juist wel een hond nemen. Heel gezond. Maar dan wel de goede en dat zal even zoeken zijn.
Geen pup. Gaat fout. Niet doen.
Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Het gebeurt regelmatig dat jonge kids met autisme/ adhd juist heel veel rust gaan ervaren in huis als er een hond bij komt. Voor een kind met ASS is een (stabiele) hond heel betrouwbaar, omdat de hond altijd dezelfde is: geen verwarrende gezichtsuitdrukking, geen rare taal die je niet begrijpt, geen beeldspraak of gezegden, geen onverwachte wendingen in gedrag of humeur. Gewoon altijd hetzelfde, altijd kwispelen als je thuis komt, altijd blaffen als de deurbel gaat, altijd de kop op schoot als je bij hem gaat zittten enz.
Let wel: het is daarbij absoluut van belang dat de hond een zeer stabiel karakter heeft! Want bij een onstabiele hond zal je zoon het heel erg moeilijk vinden om bepaalde signalen van de hond te herkennen, en daar komen ongelukken van.
Een volwassen herplaatser is daarbij een goede optie. Ik vind het ook een goed idee om eens te informeren bij hulphonden-fokkers. Die kunnen je veel meer vertellen over het hoe, wat, waarom en wanneer!!!
RIP Cena :roos:
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”