Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Galop naast de fiets

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Galop naast de fiets

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:
Maar is galop naast de fiets nou werkelijk zo slecht voor honden. Sepp wil graag af en toe in galop..en dan heb ik het niet over minuten lang maar bijvoorbeeld een minuut achter elkaar. Zeker aan het begin van de ronde, dan zit er nog veel energie in. Van mij moet hij draven...doet hij dan ook keurig..
voor iemand een serieus probleem kan zijn klopt toch niet meer?
Oh zo... nee daar zou ik niet zo'n drama van maken, Finn ging altijd rustig mee naast de fiets en toen ik met Bluf ging fietsen had ik ook zoiets van mijn hemel :O: ik deed pogingen om haar in draf te krijgen omdat dat "beter" zou zijn.
Maar nu heb ik ook bij haar zoiets van ok, even een paar minuten de eerste energie eruit in galop, en daarna is ze makkelijk weer in draf te krijgen :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
en uiteraard zit ik er hier niet voor te pleiten dat iedereen zijn hond uren aan een stuk (over de verharde weg) moet laten galopperen maar dat dit
Maar is galop naast de fiets nou werkelijk zo slecht voor honden. Sepp wil graag af en toe in galop..en dan heb ik het niet over minuten lang maar bijvoorbeeld een minuut achter elkaar. Zeker aan het begin van de ronde, dan zit er nog veel energie in. Van mij moet hij draven...doet hij dan ook keurig..
Dat ben ik inderdaad met je eens dat dat geen serieus probleem is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Als ik even 3 km ga fietsen dan zoekt ie maar uit hoe hij wil lopen, hij zit dan niet aan de lijn en bepaald zijn eigen tempo en of ie of afvalt of gras loopt. Als ik van te voren weet dat ik langer ga dan laat ik hem even los uitrazen en daarna moet ie aan de lijn draven. Gewoon omdat hij niet weet hoever we gaan en dat het dus misschien wel nuttig is je energie een beetje te verspreiden.

Als ik hem laat galopperen tot hij daar zelf mee stopt is de batterij leeg en als we dan nog een heel eind moeten overbelast ik hem.

Zolang ze zelf kunnen bepalen hoe ver ze gaan kunnen ze ook prima hun tempo bepalen, en of ze al dan niet op asvaalt willen lopen, maar zodra wij gaan bepalen hoe vaak en hoe ver zij moeten lopen, zijn wij wel verantwoordelijk voor hun welzijn. Net als dat ik niet ga fietsen als het snikheet is, hij wil wel hoor.

Als Daico nog een sprintje wil trekken als we nog maar een km of anderhalf moeten, dan zal ie dat wel aankunnen en vind ik het geen probleem. Alleen hou ik dat niet bij dus dan moet ie wel los kunnen :D
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zou het niet zo zijn dat de spieropbouw beter is in draf omdat het een rechtlijnige beweging en belasting is? Ik wil Izzie perse in draf omdat ik anders gelanceerd word, dan gaan alle remmen los. Uiteraard mag ze het wel als ze los is. Bram weigert te galopperen naast de fiets, vraag me niet waarom.

Kun jij Sepp dan wel houden als hij in galop gaat? Of heb je hem dan los?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Max loopt bijna altijd in draf naast de fiets, Nolan bijna altijd in galop. Dat komt niet omdat hij kleiner is en hetzelfde tempo moet lopen, als ik hem echt in draf wil hebben komen we niet meer vooruit. Hij vind het blijkbaar makkelijker, dan vind ik het prima.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:overigens, wat dat 'gezonde' draven betreft kunnen we wel vanalles beweren (en uit het niets dingen beweren zijn da's keien in) maar ik heb daar wel een serieuze bedenking bij als het gaat om langdurig draven naast de fiets : een hondachtige kan wel goed en langdurig lange afstanden afleggen in een comfortabel drafje maar wie zijn wij om te beweren dat dat nog steeds zo comfortabel is voor spieren en pezen als het om een opgelegd (en dus vaak sneller) tempo gaat? de beweging die de poten daarbij moeten maken zijn dan ook echt niet meer die die we zien bij het bekende sukkeldrafje van een wolf dus wie sluit uit dat zoiets niet net zo goed voor blessures zorgt door de te ruime/te snelle/te harde draf?
Komt daar niet het gezonde verstand van het baasje bij te pas?
Je kijkt toch naar wat je hond aankan en hoe hij het doet?
De aangeraden snelheid bij de UV training voor dh's is 12 km/uur, dat kon Jan op zijn sloffen aan, maar voor Gina fietste ik langzamer.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:
renee-uk schreef: Komt daar niet het gezonde verstand van het baasje bij te pas?
natuurlijk, laat dat nou juist zijn waar ik het over heb : als er georeerd wordt dat een hond moet draven naast de fiets dan is dat wat mensen tegenwoordig doen, punt. als dat gezonde verstand ook niet speelt om zelf wat in te schatten hoe het nou zit met de verdeling draf/galop, wat zal het dan plots zo duidelijk aanwezig zijn als het gaat om het bepalen van het draftempo?

overigens is een dh natuurlijk geen schoolvoorbeeld voor het ontstaan van de eventuele problemen die ik noemde gezien die gefokt is op uitgestrekte draf maar daar staat hij nogal alleen in.
Ik kan ook dat overgeanaliseer niet zo goed begrijpen hoor, gaf ook al aan in mijn eerste bericht hier dat ik nou niet echt kwaad zag in een hond die energie kwijt raakt door in galop te gaan het eerste stuk.
Kan ook moeilijk want Jan en ik vlogen altijd laag als we begonnen met fietsen, maar dat tempo had ie vast en zeker niet de hele weg vol kunnen houden ;)

Ik zeg ook niet dat de dh een schoolvoorbeeld is natuurlijk, maar het is wel het merk waar ik ervaring mee heb, daarom noemde ik het er ook bij in mijn vorige bericht.
En het gaat zeker niet op voor alle dh's want Gina -met al haar gebreken waar ze als dh jammer genoeg bij lange na niet alleen in staat- kon die 12 km/uur ook niet aan. Vandaar dat ik mijn snelheid aan haar aanpaste.
Gezond verstand dus ;) soms heb ik het wel hoor :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Toen ik trainde voor het uv-examen heb ik wel geprobeerd ze in draf te houden. Iets dat bij Joris beduidend makkelijker ging dan bij Biry. Je kon duidelijk merken dat bij een bepaalde snelheid zij overging in galop en Joris nog makkelijk draf aan kon.
Tijdens het examen heeft Biry de hele weg gegaloppeerd, want toen waren er opeens andere honden bij en die moest ze toch wel bijhouden/inhalen :hmmm: Weg training :mrgreen: Ze heeft er niks aan overgehouden en het examen gehaald.
Als we nu nog eens gaan fietsen dan kiezen ze zelf hun tempo. Alhoewel... Biry vindt het zo saai, dat we dan beter kunnen gaan lopen, dan gaan we nog sneller :ugh:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tja ik blijf gewoon per hond kijken, Xavi draaft en hard ook... zo rond de 17 km per uur... gemiddeld tempo is 16 km/pu
Xito galopeerd al bij 11 km p/u. Draven gaat bij hem dus al een stuk langzamer
Xena loopt gemiddeld, zo'n 13-14 km per uur....
Ik fiets elke dag met mijn honden uitgezonderd op trainingsdagen dus dat is max. 3 dagen per week waarin we niet fietsen. (of het moet bloedjeheet zijn en dat heb ik tot nu toe nog niet gehad op de dagen dat we wel fietsen)
We fietsen zo'n 7 km (de reuen) alleen Xena zo'n 2 km.
Met daarnaast ook nog wat zwemmen elke fietsdag erbij.
Ze lopen op asfalt, fietsen we veel, nee vind ik dus zeker niet. Ook niet voor de kleine man... Ik denk dat het voor allemaal veel belastender is als ze met elkaar rennen en vliegen 's avonds waar ze ook nog uitgelaten worden. Daar is het zo ongelijk als wat (bandensporten in het lange gras die je dus niet ziet), mul zand, ongecontroleerde bewegingen etc. Dan die paar km naast de fiets.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Inge O schreef:
sjaak-k schreef: Hij vind het blijkbaar makkelijker, dan vind ik het prima.
zoiets bedoel ik dus. een hond doet dat dan niet om tegendraads te zijn, die doet dat omdat het waarschijnlijk fysiek beter voelt. ga je daar dan op trainen om die op commando langere tijd persé in draf te houden in een fietstempo waarbij je niet omvalt dan ben je mijns inziens net zo fout bezig als wanneer je een hond in aanhoudende galop over asfalt meeneemt.

mij lijkt afwisseling in de gangen het beste en wil je je hond in draf houden dan hoor je naar mijn gevoel echt traag te fietsen.

maar wie zal het zeggen, onderzoek is er in ieder geval nog niet naar gebeurd, naar beweging bij honden sowieso nog zo goed als niks.
Jij denkt dat er geen onderzoek naar gedaan is,dat is wat anders dan het niet gedaan is. Heb er een keer een heel boek over gelezen, maar ja was van de bieb....In agility is ook behoorlijk wat onderzoek verricht naar belasting van de bewegingen en denk dat de dierenfysiotherpeuten hun werk ook gericht hebben op onderzoek......
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik wissel het af... Bowie draaft voornamelijk naast de fiets maar we gaan ook wel eens een stukje sprinten en dan gaat ze in galop.. maar het is geen vaste prik.
Overigens fiets ik vaak naar een losloop gebied waar ze dan los van d efiets gaat.. en daar rent ze zich dan suf.
Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Zoek stok! schreef:Zou het niet zo zijn dat de spieropbouw beter is in draf omdat het een rechtlijnige beweging en belasting is? Ik wil Izzie perse in draf omdat ik anders gelanceerd word, dan gaan alle remmen los. Uiteraard mag ze het wel als ze los is. Bram weigert te galopperen naast de fiets, vraag me niet waarom.

:mrgreen: :mrgreen: ja hoor....ik trap dan gewoon niet meer ..... gaan we hartsikke hard ... hij heeft het dan alleen wat zwaarder hihi :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

Inge O schreef:overigens, wat dat 'gezonde' draven betreft kunnen we wel vanalles beweren (en uit het niets dingen beweren zijn da's keien in) maar ik heb daar wel een serieuze bedenking bij als het gaat om langdurig draven naast de fiets : een hondachtige kan wel goed en langdurig lange afstanden afleggen in een comfortabel drafje maar wie zijn wij om te beweren dat dat nog steeds zo comfortabel is voor spieren en pezen als het om een opgelegd (en dus vaak sneller) tempo gaat? de beweging die de poten daarbij moeten maken zijn dan ook echt niet meer die die we zien bij het bekende sukkeldrafje van een wolf dus wie sluit uit dat zoiets niet net zo goed voor blessures zorgt door de te ruime/te snelle/te harde draf?

Je omschrijft hier prima mijn bedenkingen (tenminste een deel van mijmeringen) toen ik op de fiets zat en Sepp zag draven. Soms gaat hij nml vanuit draf (doet hij netjes ook zonder druk of gedoe) een stukje in galop....mijn idee was toen dat hij dat zal hij doen om een reden. Wellicht om even te ontspannen omdat een lange draf voor hem ook belastend is.
Afbeelding
Sepp
Zeer actief

gyanty schreef:
Inge O schreef:
sjaak-k schreef: Hij vind het blijkbaar makkelijker, dan vind ik het prima.
zoiets bedoel ik dus. een hond doet dat dan niet om tegendraads te zijn, die doet dat omdat het waarschijnlijk fysiek beter voelt. ga je daar dan op trainen om die op commando langere tijd persé in draf te houden in een fietstempo waarbij je niet omvalt dan ben je mijns inziens net zo fout bezig als wanneer je een hond in aanhoudende galop over asfalt meeneemt.

mij lijkt afwisseling in de gangen het beste en wil je je hond in draf houden dan hoor je naar mijn gevoel echt traag te fietsen.

maar wie zal het zeggen, onderzoek is er in ieder geval nog niet naar gebeurd, naar beweging bij honden sowieso nog zo goed als niks.
Jij denkt dat er geen onderzoek naar gedaan is,dat is wat anders dan het niet gedaan is. Heb er een keer een heel boek over gelezen, maar ja was van de bieb....In agility is ook behoorlijk wat onderzoek verricht naar belasting van de bewegingen en denk dat de dierenfysiotherpeuten hun werk ook gericht hebben op onderzoek......
Ik vond jouw eerste geschreven stuk waardevol voor extra inzicht. Allen wat betreft jouw laatste opmerking ivm agility, twijfel ik zelfs of het trainen in draf de juiste training is. Natuurlijk voor de basisconditie wel, alleen ik heb nog nooit een hond in draf zien gaan over het parcours, juist in gallop en ze hebben sprongkracht nodig (naast natuurlijk alle wendingen). Interval training en specifieke sprongtraining is denk ik beter voor een agilityhond dan draven aan de fiets...ik neem aan nml dat bij behenidgheid andere spergroepen worden aangeroepen. Misschien is het zelfs wel zo dat continue interval beter is voor de hond....10 - 20 - 30 seconden langs de fiets alles geven in gallop, vergelijkbaar met de opstelling met een parcours....maar misschien ga ik nu wel zelf te veel off topic :denken:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:
Zoek stok! schreef:Zou het niet zo zijn dat de spieropbouw beter is in draf omdat het een rechtlijnige beweging en belasting is? Ik wil Izzie perse in draf omdat ik anders gelanceerd word, dan gaan alle remmen los. Uiteraard mag ze het wel als ze los is. Bram weigert te galopperen naast de fiets, vraag me niet waarom.

:mrgreen: :mrgreen: ja hoor....ik trap dan gewoon niet meer ..... gaan we hartsikke hard ... hij heeft het dan alleen wat zwaarder hihi :mrgreen: :mrgreen:
Ik vind dat doodeng haha, waaghals!!! Op de step deed ik dat wel. Dan was ik dichter bij de grond en dat is blijkbaar minder eng. Deed ik m'n voeten op de plank en mocht ze zo hard ze wilde door de wijk :piew:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef:Allen wat betreft jouw laatste opmerking ivm agility, twijfel ik zelfs of het trainen in draf de juiste training is.
Vraag Marye hier eens naar. Die heeft met een bewegingsdeskundige over fietsen en agility gesproken. Volgens mij is het zo dat fietsen voor de basisconditie is. Die basisconditie en -bespiering heeft elke sporter nodig om te presteren. Daarnaast is specifieke training nodig. Als ik alleen train met Izzie laat ik haar expres een aantal keer maximaal gaan met een tussenpauze, intervaltraining dus. Dat doe ik dan zelf ook automatisch puf puf :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sepp
Zeer actief

Inge O schreef:
Mooi filmpje, indrukwekkend beest! Dit is inderdaad niet Sepp zijn drafje naast de fiets..bewegingsritme vele malen hoger.
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Inge O schreef:
dat is zowat het zelfde "sukkeldrafje" waar Darko in loopt als ik hem aan de fiets zijn "zin" geef, maar aangezien hij sneller niet leuk vind en los geen optie is (over een boerenweggetje waar wel eens auto's komen en meneer om de 5meter moet plassen en ik dus beter kan gaan wandelen/lopen met hem) gaat hij niet meer mee
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Even een vraagje tussendoor, als dat mag? :engel:
Ik heb met Vera precies het tegenovergestelde als wat ik hier, en veel vaker, lees. Zij blijft juist ontzettend lang in draf lopen. Als ik haar in galop naast de fiets wil laten rennen moet ik zelf echt op sprint tempo gaan fietsen, of ze moet los zijn en achtergebleven zijn, dan komt ze ook in galop aangesjeest. Maar haar normale 'fietspas' is draf, en dat kan ze ook op een behoorljk tempo nog volhouden.
Is daar ook nog een achterliggende reden voor dat ze dat doet, of is dat gewoon haar manier van naast de fiets lopen? Ik vond het altijd wel makkelijk toen we begonnen met fietsen, want ik hoefde haar nooit te leren niet in galop te gaan. Eerder dat je op een gegeven moment denkt "eens kijken hoe hard ik moet gaan trappen om haar uiteindelijk toch in galop te krijgen" :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
wat doet ze als ze gewoon los meeloopt? gaat ze dan ook altijd in draf?
Los naast de fiets bedoel je? Ja, dan gaat ze ook in draf. Maar ze loopt niet zo heel lang los naast de fiets eigenlijk, bij gebrek aan plekken om de hoek waar het legaal mag.
Als ze los loopt terwijl ik ook loop loopt ze ook altijd in draf, behalve als ze het ontzettend vreselijk gezellig vindt met andere hondenvriendjes en dummy's erbij; dan galopeert ze er wat op los :mrgreen: (maar dan rent ze dus ook veel erg snel).

Edit: los naast die fiets loopt ze grotendeels ook gewoon een metertje voor me mee, dus dan houdt ze uit zichzelf eigenlijk hetzelfde tempo als wanneer ze aangelijnd is.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:
dan is haar draf waarschijnlijk hetgeen wat in combinatie met haar bouw het beste bij jouw tempo past - daar is ook niks mis mee natuurlijk :mrgreen: .
Oke, mooi :ok: :wink:
(je impliceert verder niks over mijn tempo toch he? :hmmm: :F: ).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Sepp schreef:
Inge O schreef:
Mooi filmpje, indrukwekkend beest! Dit is inderdaad niet Sepp zijn drafje naast de fiets..bewegingsritme vele malen hoger.
Hier ook bij Xavi... Xena loopt zo ongeveer als de wolf op het filmpje maar goed die muts is dan ook al 10 jr.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sepp
Zeer actief

Inge O schreef:
Even voor de helderheid van de discussie ...het was een vraag.....verwondering over "wat je in de wandelgangen hoort"....klopt dat wel...geen serieus probleem :D
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik fiets elke dag met Jigzy en elke dag rent ze dus en draaft ze niet. Ze is echt niet aan de ene kant meer gespierd dan aan de andere kant hoor. Haar dwingen tot draf heeft ook weinig zin want ze wilt het echt niet. Wie ben ik dan om te zeggen dat draven beter is terwijl zij heel duidelijk anders aangeeft :19:
gyanty
Zeer actief

Maar welk tempo denk je dan dat het best is voor lange afstand Inge? Want behalve de lichamelijk belasting die aangegeven is, heeft het ook te maken met de bloedsomloop en ademhaling. Het hoe en wat zou ik ook daar van moeten achterhalen, maar vanuit paardensport is mij altijd geleerd dat de ademhaling het best gecontroleerd kan worden in de draf en dat zal invloed hebben op het aantal slagen per minuut natuurlijk.

Want als een wolf lange afstand in (sukkel)draf doet, is dat toch ook een draf en zal dat ook een (economische?) reden hebben toch? Tuurlijk zal met opvoeren van tempo de economisiteit wel afnemen, (maar dit zal neem ik aan nog steeds niet te vergelijken zijn met een galop) en de kans op blessures vergroten (maar zal die dan niet kleiner blijven dan bij galop, aangezien daar toch meer kracht is en die over minder poten verdeeld wordt).

En draven als training voor een behendigheidshond, wat ik eerder aangaf, nee dus, niet als enkele training. Wel voor conditie en training van de spieren, maar niet als training an sich en niet enkel draf nee, zoals teven niet enkel op asfalt (maar ook zwaarder terrein).

En nee je ziet aan de buitenkant in de regel geen overdreven verschillen in de spieren hoor bij honden die galoperen. Dit zou echter wel opgemerkt kunnen worden met honden met hd, waardoor de ene kant meer belast zou kunnen worden dan de andere.

Maar volgens mij zijn we het op zich allemaal wel eens toch? Afhankelijk van bouw en doel kan het fietsen naar gelang worden ingedeeld met gezond verstand. Enkel galoperen kan mogelijk evenveel beperkingen (of toch meer?hebben voor sommige honden als enkel draven?
Afbeelding
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

hier was het met mijn golden een prachtige draf.
je zag echt de ruglijn rustig bewegen.
en super ontspannen draf die hij ook uren volhield, echt een diesel.
met de ander is het meer telgang en af en toe draf.
maar galop mogen ze maar kort af en toe.
ook los lopen ze hier in draf lekker ontspannen naast.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Sepp schreef:Weet niet of onderwerp hier goed staat. Maar is galop naast de fiets nou werkelijk zo slecht voor honden. Sepp wil graag af en toe in galop..en dan heb ik het niet over minuten lang maar bijvoorbeeld een minuut achter elkaar. Zeker aan het begin van de ronde, dan zit er nog veel energie in. Van mij moet hij draven...doet hij dan ook keurig..maar ik vraag mij af waarom eigenlijk....is dat ergens op gebasseerd?

Beide bewegingen horen toch bij een border..ook de gallop (by bijv een out run..zie ik een border echt niet draven :D )

Ik kan mij voorstellen dat een galop te lang niet gezond is...maar als hij daar nou zelf voor kiest?

Iemand?
Toen King en Hayleigh nog jong waren fietste ik ook wel eens een stuk met ze. Meestal naar het bos, of naar het water zodat ze daarna lekker konden bijkomen.
Zeker als we net begonnen waren gingen ze hard dat ze inderdaad in galop gingen. Nu was Hayleigh wel degene die dat het langste volhield, King deed dat 5 minuten en begon dan al vaart te minderen.
Ik vroeg me die vraag van jouw toen ook wel eens af. Aan de andere kant, hen afremmen dus de lijn strak zetten door het afremmen leek mij veel zwaarder en slechter. Ik liet het dus maar gaan, en maakte van King de tempo bepaler.

Ik heb ooit eens verkering gehad met een meid waarvan haar ouders eens een Jack Russel pup hadden gektregen van mij met Sinterklaas, een hoogbenige JR.
Met dat dier ging ik ook eens fietsen en ik was verbaast over de kracht en het uithoudingsvermogen van dat kleine fanatieke ding. :80: Die moest je echt tegen zichzelf beschermen, die bleef trekken op een dusdanige manier dat je dus gewoon echt hard ging op je fiets. ABNORMAAL waar hij het vandaan haalde, die Binky. :80:
Die remde ik dus wel af, maar eigenlijk hing ik dus constant op mijn rem, hij gaf niet op.

Zelfs toen mijn ex en ik eens aan badmintonnen waren liep hij telkens die shuttle achterna, en maar doorgaan, en maar doorgaan. Omdat we die shuttle verzwaard hadden stonden we zeker een meter of 10 uit elkaar. Tot hij een hitteaanval kreeg en bijna het loodje lag :cry:
Net op tijd kunnen redden door hem meteen in een plas te gooien en in heen en weer te rollen, en thuis gekomen meteen natte handdoeken erover en de tuiinslang over de handdoeken laten lopen om hem te koelen.
Was echt op het nippertje, Erg wijze les geweest, en een ontzettend schrikmoment !!
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
gyanty
Zeer actief

Maar inge de galop die ik de meeste honden naast de fiets zie doen is ook vaak niet eens een sukkelgalopje, maar best wel een stevig galopje. Dus ik vergelijk niet een sukkelgalopje met een uitgestrekte draf. Onze vorige terrier kon echter heel langzaam galoperen, maar dat is ook niet lang voor alle types neergelegt. Een gewone normale galop vergelijk ik met een gewone normale draf. Tja Kay gaat in beide keren hard. Draf is hard, galop is snoeihard. Dat is zijn basistempo, er zit maar 1 knop op en dat is hard haha. En dat houd hij lang vol en wordt niet minder na een half uur fietsen, ja tenzij het warm zou zijn.
Een rustig galop tegenover een snoeiharde draf is natuurlijk geen vergelijk, zowel kwa bloedsomloop niet als belasting, alhoewel je nog steeds kan zeggen dat in galop dus niet de kracht evenredig verdeelt wordt (niet alle poten worden namelijk even zwaar belast in deze 3 tact gang, soms is er maar 1 ben op de grond, terwijl bij draf dat 2 tegelijk is, diagonaal verdeeld over lichaam), waardoor in die galop dus in feite zelfde gewicht (waar ik het nu even niet over de intensiteit en daarmee kracht van de galop heb) over minder poten verdeeld wordt, waardoor de belasting feitelijk gezien groter is per poot.

Maar we zeggen ook nog steeds hetzelfde Inge. Draven en fietsen zijn niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden.... Draven in combinatie met de fiets is neit zo zaligmakend als het altijd voorgespiegeld wordt.

Nog een noot. Een hond die niet kan draven naast de fiets kan ook een lichamelijk probleem hebben, waardoor hij een deel van zijn lichaam in galop kan ontzien. Je kan het natuurlijk niet altijd aan de buiten kant of er iets mis is en smmige honden kunnen het verder goed verbergen, maar ik vind het wel iets om in je hoofd te houden als je met je altijd galoperende hond gaat fietsen, dat je wel zeker, maar dan ook echt zeker weet dat hij het niet doet omdat hij pijn heeft.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Valerie schreef:Ik fiets elke dag met Jigzy en elke dag rent ze dus en draaft ze niet. Ze is echt niet aan de ene kant meer gespierd dan aan de andere kant hoor. Haar dwingen tot draf heeft ook weinig zin want ze wilt het echt niet. Wie ben ik dan om te zeggen dat draven beter is terwijl zij heel duidelijk anders aangeeft :19:
Net zoals Elektra dus, die wil ook echt niet in draf lopen en als ik haar wel zover krijg kan ik wel afstappen want dan ga ik harder als ik loop :schrik:
gyanty
Zeer actief

Ja Kay heeft ook galop wel als voorkeursgang al heb ik hem wel leren draven, en ja ik heb dit gedaan in laag tempo en van daaruit kwam zelf wel weer zijn karakter naar boven: dat kan ook hard.... zucht, haha. Maar Kay heeft ook eigenlijk nooit een sukkeldrafje ook niet als hij losloopt. Of hij galopeert of hij heeft er in de draf flink te pas in. Ik moet zeggen kan ook erg genieten om naar zijn gangwerk op zulke momenten, want hij kan van nature erg elegant en gestrekt lopen (en als ik dan filmpjes van behendigheid zie, waar hij echt weer heel lelijk loopt kijk ik even weg haha). Schapen moeten volgens Kay ook altijd goed in beweging gehouden worden, hij houdt niet van slome schapen, haha.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”