Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Correctiemethoden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Re: Correctiemethoden

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Wat vind je ongewenst gedrag?
Ik heb zelf geen criteria. Alles wat de eigenaar er perse uit wil hebben.
Bij Nando was dat het rennen naar andere honden.
Bij Carino was dat onzindelijkheid, slopen, zeuren om aandacht en janken bij alleen zijn.
Uiteraard corrigeer ik niet elke vorm van ongewenst gedrag.
Hoe (waarmee) corrigeer je je hond?
Commando (bv. naast, af), een 'nee', houding, vingerknip, een oor laten jeuken, wegsturen, aangelijnd houden en enkele keer bij de lurven pakken
Waarom is het 'op de grond leggen van de hond' wel of niet achterhaald?
Bedoelt om de hond zich te laten overgeven. In mijn ogen dwing je zoiets niet af.
Waarom mag de 'corrigerende tik' juist wel? Of juist niet?
Gewoon meppen, bedoel je? Mij teveel geweld.
De slipketting? Ruk aan de lijn?
Slipketting gebruik ik niet, ruk aan de lijn wel.
Niet in de zin van omver rukken maar als een seintje.

Een stevige brul?
Ja, wel eens gegeven.
Andere correctiemethoden?
Zelfde vraag als vraag 2?
Positief of negatief belonen/corrigeren?
(Kan dat eigenlijk, 'positief' corrigeren? Is een correctie altijd een handeling die naar/vervelend is voor de hond zodat hij iets laat?)
Ik zie een correctie als ongewenst gedrag ombuigen naar gewenst gedrag.
Dus of je voert een actie uit (positief) of je beloont niet (negatief). Dus beide vormen zijn mogelijk.
Of bedoel je dat niet?

Corrigeer je een grote hond anders dan een kleine hond?
Ik corrigeer niet naar grootte, ik corrigeer naar karakter en situatie.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Naar aanleiding van het topic 'Slaan hoeft nou ook weer niet' ben ik met de zoekfunctie gaan zoeken naar berichten over correctiemethoden.
Nou, dat zijn een stuk of wat pagina's om door te zoeken. Vandaar dat ik dit topic open. Ik heb wel begrepen dat de meningen over sommige correctiemethoden verdeeld zijn. Maar de ene hond is de andere niet en voor de een werkt dit beter dan voor de ander en dat mag worden gerespecteerd. Een paar schoten voor de boeg:

Wat vind je ongewenst gedrag?
Tja... dat is wel een hele algemene hoor :oeps:
Ongewenst vind ik bv bedelen, slopen, overmatig blaffen, bijten, uitvallen aan de lijn, trekken aan de lijn, o en zojuist nog: door de stront rollen, haha

Hoe (waarmee) corrigeer je je hond?
99% van de keren met mijn ogen, houding en stem

Waarom is het 'op de grond leggen van de hond' wel of niet achterhaald?
M.i. moet een hond dit vrijwillig doen (evt. na een correcte) en is dan pas echt onderdanig. Fysiek afgedwongen onderdanigheid is niet mijn eerste (of tweede) keuze

Waarom mag de 'corrigerende tik' juist wel? Of juist niet?
Ik heb er geen problemen mee, mits gedoseerd (we hebben het over een corrigerende tik dus).
Waarom? Omdat ik het een prima middel vind om een hond even uit een fixatie te halen of aandacht te krijgen op een moment waarop dat met stem moeilijk of niet te doen is op dat moment.
geen probleem mee omdat:
Het de hond geen pijn doet, het puur is voor aandacht/attentie of even ergens doorheen te komen

De slipketting? Ruk aan de lijn?
Indien nodig zal ik het gebruiken. Liever niet, maar rukt mijn hond, dan komt er wel een korte stevige ruk terug.

Een stevige brul?
Ja hoor, geen probleem mee

Andere correctiemethoden?
zou ik even niet weten (dus houding, ogen, stem, evt. corrigerende tik / schopje onder de hol)

Positief of negatief belonen/corrigeren? (Kan dat eigenlijk, 'positief' corrigeren? Is een correctie altijd een handeling die naar/vervelend is voor de hond zodat hij iets laat?)
Ik weet niet of het altijd naar/vervelend is. Als ik bv even met priemende ogen kijk als mijn hond iets fout doet, is het dat naar of is het stomweg duidelijk? Ik neig naar het laatste.
Geef ik een schopje onder zijn hol, dan zal het meer neigen naar het eerste, naar dus.

Corrigeer je een grote hond anders dan een kleine hond?
Nee, ik geloof het niet. Ik pak mijn honden niet dusdanig fysiek hard aan, dat ik iets af zou zwakken bij een kleinere hond.
Hooguit de ruk terug aan de lijn zou iets zachter gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Danoontje powerrr schreef: Positief of negatief belonen/corrigeren?
(Kan dat eigenlijk, 'positief' corrigeren? Is een correctie altijd een handeling die naar/vervelend is voor de hond zodat hij iets laat?)
Ik zie een correctie als ongewenst gedrag ombuigen naar gewenst gedrag.
Dus of je voert een actie uit (positief) of je beloont niet (negatief). Dus beide vormen zijn mogelijk.
Of bedoel je dat niet?
ja, ongeveer. Ik vroeg me af of een correctie altijd negatief is, dus als vervelend/naar wordt gevonden door de hond. Dan heb je het over een ruk aan de lijn bijvoorbeeld. Maar als Otto bijvoorbeeld begint te trekken naar een andere hond, dan vang ik zijn aandacht meestal met een snoepje. 'Positief' ombuigen dus.

Bennie verwoordt het in zijn antwoord wel heel goed:
In het kader van training heb je positieve correctie (iets toevoegen aan de situatie waardoor het gedrag afneemt), negatieve correctie (iets wegnemen uit de situatie waardoor het gedrag afneemt), positieve beloning (iets toevoegen aan de situatie waardoor het gedrag toeneemt) en negatieve beloning (iets wegnemen uit de situatie waardoor het gedrag toeneemt). Bewust omgaan met die vier elementen in combinatie met concrete trainingsdoelen, het karakter van de hond, die van het baasje en de context van de omgeving zijn volgens mij ingredienten voor een eerlijke en efficiente training. Wat al dan niet belonend of corrigeren werkt is enorm afhankelijk van die factoren, er is dus niet echt een geeikte weg van altijd dit, dat zus of zo.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ben ik het niet voor ( heb ik het te laat gezien dat er iets aankomt waar op gereageerd kan worden en heb ik gehengel aan de lijn) dan geef ik een rustige 'nee' , vraag om een 'kijk eens', met vaak snoepje wel in mijn hand, en bij 2-3 stappen netjes de aandacht op mij beloon ik met of mijn stem of met snoepje en vraag acuut weer om een 'kijk eens'. Totdat ander hondje ver genoeg weg is dat de aandacht er niet meer naar toe gaat en dan verbaal belonend en koekie er achter aan . :cheer: ( bij Gijssie werkt ut. :D )Maar ik probeer het voor te zijn en bij zien van andere hond en ik heb ze aan de lijn dan begin ik bij voorbaat al met de 'kijk eens' en kan dan dus 9 van de 10 keer de 'nee' achterwege laten.

Op deze manier denk ik niet dat het gezien wordt als beloning voor het trekken.
[Sandra]
Zeer actief

MJ schreef:Ben ik het niet voor ( heb ik het te laat gezien dat er iets aankomt waar op gereageerd kan worden en heb ik gehengel aan de lijn) dan geef ik een rustige 'nee' , vraag om een 'kijk eens', met vaak snoepje wel in mijn hand, en bij 2-3 stappen netjes de aandacht op mij beloon ik met of mijn stem of met snoepje en vraag acuut weer om een 'kijk eens'. Totdat ander hondje ver genoeg weg is dat de aandacht er niet meer naar toe gaat en dan verbaal belonend en koekie er achter aan . :cheer: ( bij Gijssie werkt ut. :D )Maar ik probeer het voor te zijn en bij zien van andere hond en ik heb ze aan de lijn dan begin ik bij voorbaat al met de 'kijk eens' en kan dan dus 9 van de 10 keer de 'nee' achterwege laten.

Op deze manier denk ik niet dat het gezien wordt als beloning voor het trekken.
Zo werkt het hier ook. De koppeling 'hee, een andere hond, dus even voor een koekie naar baasje toe' is er nog niet, maar vaak is meetrekken aan de lijn het alternatief en dan vind ik dit vriendelijker en fijner.

@IngeO: Aandacht vangen met een snoepje dus :wink:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

[Sandra] schreef: Zo werkt het hier ook. De koppeling 'hee, een andere hond, dus even voor een koekie naar baasje toe' is er nog niet, maar vaak is meetrekken aan de lijn het alternatief en dan vind ik dit vriendelijker en fijner.
Die koppeling heb ik ook niet hoor. :wink: Ik moet het zelf ruim voor zijn.
Bij voorbaat al de aandacht vragen. En vaak gaat het goed. Haha..ook geen 10 van de 10 keer hoor. :tongue:

En als ik de ruimte heb met ruime afstand er langs.
Hier op de stoep is het krap-an, drukke weg er langs . Dan steek ik over. Mooi vermijden dan die handel zodat ik de reactie niet heb.
Of ik loop in mijn achteruit...als ik niet de kans krijg op over te steken omdat er veel auto's aan komen.
Dan vang ik ook zijn aandacht en knal mijn riedeltje af zeg maar en heb ik kans dan om over te steken dan doe ik dat. Gijsje is dan met mij bezig dus heeft naar mijn idee niet in de gaten dat ik dat om aankomende hond of kind of iets doe waar ie op zou reageren.
Zo heel dicht langs elkaar lopen op de stoep doe ik niet . Want dat ben ik niet zeker of het me lukken gaat en ben ik het liever voor. Ik maak het mezelf graag makkelijk. :LOL:

Of wat ik ook nog wel wil doen als ik aan het kanaal loop en er komt een fietser met meelopende hond ik ze bij mij laat zitten...'kijk eens' vragen en onderwijl blijven kletsen tegen ze en aandacht vragen en dan blijven ze 9 van de 10 keer ook braaf zitten als hondje voorbij rent.
Mot het hondje niet komen buurten natuurlijk...dan ben ik wel het haasje. :Q:
[Sandra]
Zeer actief

Timing inderdaad. Ik loop op straat altijd om me heen te kijken. Soms vermijd ik door over te steken, [dan is een correctie niet nodig], maar als er een andere hond aan de overkant van de straat loopt en ik zie dat Otto hem spot dan is het 'nee' en 'kijk es' en 'kom maar even doorlopen' en dan krijgt hij een snoepje. Het gaat de ene keer ook beter (hebben we net een lang stuk gewandeld of zijn we op weg ergens heen...) dan de andere keer.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Bij Puchu was/is het uitvallen aan de lijn dus wel een probleem, maar na hard trainen, ging hij laatst keurig mee langs een 'vijand' van hem.
Zat potverdorie die vijand aan de flex en dook zo half bovenop Puchu :boos: :boos:
Potverdorie, daar gaat het harde trainen, want tja... als ik netjes meeloop dan zie je maar dat 'hunnie' toch echt wel zo bovenop mij duiken :oeps:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
[Sandra]
Zeer actief

Caro. schreef:Bij Puchu was/is het uitvallen aan de lijn dus wel een probleem, maar na hard trainen, ging hij laatst keurig mee langs een 'vijand' van hem.
Zat potverdorie die vijand aan de flex en dook zo half bovenop Puchu :boos: :boos:
Potverdorie, daar gaat het harde trainen, want tja... als ik netjes meeloop dan zie je maar dat 'hunnie' toch echt wel zo bovenop mij duiken :oeps:
Ooo, daar kun je giftig van worden :(
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Strega »

Eigenlijk denk ik er nooit over na en reageer ik vanzelf. Does is binnenshuis een engel. Buitenshuis wil ik alleen nog wel eens moeten corrigeren omdat hij iets loopt te vreten of omdat hij een andere hond gaat lopen domineren. Voor Does heb ik een heel harde, instinctieve: EEY! en als hij die hoort, komt hij altijd een beetje onderdanig, maar wel vrolijk aanhuppelen (oeps, sorryyyyy :engel: ).

Dora blaft héél veel. Soms word ik daar zo gek van dat ik alleen maar heel hard schreeuw dat ze haar bek moet houden (wat echt geen enkele zin heeft, maar als je ergens mee bezig bent, is dat wat er gebeurt in de praktijk :F: ). Wat wel werkt, is een heel dominante houding aannemen, haar streng aankijken en in je vingers knippen. Moet je wel zo blijven staan, anders begint ze gewoon weer :roll: . En als ze blaft uit onrust dan helpt het om haar druk op haar schouder te geven en 'nee' te zeggen als je ziet dat er een blaf aankomt. Als ze echt heel wild is, leg ik gewoon mijn hand om haar snuit.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”