Niet, zoals ze bij sommige rassen doen, al voor ze naar de nieuwe baasjes gaan.
Moderator: moderatorteam
Ik heb een jong gecastreerde teef, waarschijnlijk voor het 1e jaar, misschien net na of voor de eerste loopsheid, dat weten we domweg niet. Maar ik zie geen echt kleutergedrag. Ze is lekker speels (nog steeds, en ze is nu een jaar of 7), ze is helemaal wild van volle reuen en inmiddels is ze verstandig genoeg om al te stoere teven netjes uit de weg te gaan. Vacht is perfect (maar okee, het is een korthaar), en met alle respect, ze heeft niet zo'n onsmakelijke flubbermuts. Een bevriende fokker vertelde me dat ze waarschijnlijk voor de eerste loopsheid gecastreerd is gezien haar keurige kontje.mariaa schreef:Ik weet dat er ook veel tegenstanders zijn van castratie bij honden![]()
Maar ik zou nu meer de discussie willen voeren over de beste leeftijd om te castreren bij een teefje en daar de argumenten van....
Wij zouden het ook laparoscopisch laten doen, we hebben hier zeer goede ervaring mee met Dolly.BellaDonna schreef:Mijn Bella is anderhalve maand geleden laparoscopisch gecastreerd, dat was 3 maanden na haar eerste loopsheid. Bella was toen 14 maanden oud en uitgegroeid.
.
Het is niet alleen versimpelen van de operatie. Een baarmoeder kan gaan ontsteken, maar de oorzaak daarvan ligt niet bij de baarmoeder zelf, maar bij de ovaria. Als die dus verwijderd zijn, is de kans op baarmoederonsteking aanzienlijk minder.Nanna schreef:De baarmoeder zelf produceert helemaal niets aan hormoneniones schreef:Vroeger hield castratie volgens mij in dat de baarmoeder en eierstokken verwijderd werden. Nu laten ze de baarmoeder zitten als het effe kan en verwijderen ze alleen de eierstokken. Ik denk dat dit een hoop scheelt voor een hond, dat is bij mensen namelijk ook zo wat betreft de hormoonhuishouding.Dat is gewoon een lege zak, welbeschouwd. Dat ze die laten zitten heeft meer met het versimpelen van de operatie te maken dan met één of andere hormoonproductie op gang houden.
Het laatste is correct, maar het heeft niks te maken met het moment van castreren. Het vachttype als van een Berner Sennen, Golden Retriever etc wordt altijd negatief beïnvloed door castratie. Of je nu met één of acht jaar castreert. Daarom schaf ik me nooit een teef aan met dat vachttype.iones schreef:
Laat je een hond eerder castreren, gaat dit vaak tenkoste van de vacht. Die wordt er niet mooier van. De hoedanigheid van de vacht staat dus onder invloed van hormonen.
Ik heb hier een intacte teef rondlopen en daar is echt niks aan te zien hoor. En al zou dat wel zo zijn, is dat nou werkelijk iets om je druk om te maken?Hanneke2 schreef: en met alle respect, ze heeft niet zo'n onsmakelijke flubbermuts. Een bevriende fokker vertelde me dat ze waarschijnlijk voor de eerste loopsheid gecastreerd is gezien haar keurige kontje.
Misschien had je dan toch maar beter wel alles kunnen lezen?Sanne!! schreef:Ga niet eens alles zitten lezen omdat het ws toch gaat over wel of niet castreren maar voor het geval je nog geen fatsoenlijk antwoord hebt gehad.
Ik kom hier wel wat langer dan vandaag. Ik weet best hoe een topic over castreren kan lopen maar om nou meteen van leer te trekken zonder dat je weet wat er al gepost is, vind ik een beetje kortzichtig. Hoe kun je nou aan een discussie deelnemen als je helemaal niet weet wat er gezegd wordt/is?Sanne!! schreef:je weet duidelijk niet hoe dit topics vaak lopen.