Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vreemd toch, waar ligt dit eigenlijk aan?
Moderator: moderatorteam
- Jeannettebo
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: vreemd toch, waar ligt dit eigenlijk aan?
in de hersenen zijn er drie niveaus te onderscheiden(ik meen dat ze in de basale kernen en kleine hersenen liggen)
de drie niveau's, archi, paleo en neo niveau sturen alles wat we doen en denken aan. Iedere reflex, iedere emotie, iedere link die we leggen, alles wat we bewust en onbewust doen.
Ieder niveau heeft zijn eigen functie, zo stuurt het archi niveau reflexen aan om te overleven, dat niveau heeft dan ook iedere diersoort, zelfs vissen. Het zorgt bv voor de ademhalingsreflex. Paleo niveau is een stukje hoger en neo is het hoogst, en onderscheidt ons mensen van andere dieren. Het maakt ons in staat aansturingen van de andere niveau's te sturen en zelfs over te nemen. Zo kunnen we bijvoorbeeld onze adem inhouden. Een hond zou dat enkel uit reflex doen. Neo kan je eigenlijk zien als de bewustwording.
Het is voor mij ook weer even graven in mn geheugen, het is alweer 10 jaar geleden da tik dit heb gehad. Ik denk dat ik er maar weer eens een boek over ga halen
de drie niveau's, archi, paleo en neo niveau sturen alles wat we doen en denken aan. Iedere reflex, iedere emotie, iedere link die we leggen, alles wat we bewust en onbewust doen.
Ieder niveau heeft zijn eigen functie, zo stuurt het archi niveau reflexen aan om te overleven, dat niveau heeft dan ook iedere diersoort, zelfs vissen. Het zorgt bv voor de ademhalingsreflex. Paleo niveau is een stukje hoger en neo is het hoogst, en onderscheidt ons mensen van andere dieren. Het maakt ons in staat aansturingen van de andere niveau's te sturen en zelfs over te nemen. Zo kunnen we bijvoorbeeld onze adem inhouden. Een hond zou dat enkel uit reflex doen. Neo kan je eigenlijk zien als de bewustwording.
Het is voor mij ook weer even graven in mn geheugen, het is alweer 10 jaar geleden da tik dit heb gehad. Ik denk dat ik er maar weer eens een boek over ga halen

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Ik denk dat het met het geheugen te maken heeft.
Je geheugen heeft geen ruimte genoeg om alle details op te slaan, dus onbewust filter je de hele dag alle beelden, informatie en prikkels.
Behalve de dingen die voor jou van belang zijn.
Van je eigen honden heb je alle details opgeslagen in je geheugen, als je dan in een vreemde hond zie met die zelfde details, dan herkent je geheugen dit.
Je geheugen heeft geen ruimte genoeg om alle details op te slaan, dus onbewust filter je de hele dag alle beelden, informatie en prikkels.
Behalve de dingen die voor jou van belang zijn.
Van je eigen honden heb je alle details opgeslagen in je geheugen, als je dan in een vreemde hond zie met die zelfde details, dan herkent je geheugen dit.

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het punt is dat het eerste gaat over de plasticiteit van de hersenen op heel jonge leeftijd. De hersenen en de synaptische verbindingen worden dan nog gevormd. Daar is een bepaalde kritische periode voor, op latere leeftijd is die plasticiteit er niet meer of in ieder geval veel minder. Daarom zou het in het geval van hondenrassen alleen maar werken als je met die honden bent opgegroeid in je vroege jeugd.Inge O schreef:maar zouden daar toch geen analogieën tussen zitten?Belle schreef:Die onderzoeken ken ik en die verklaren inderdaad dat we wel verschillen zien tussen mensen van onze eigen cultuur en niet die tussen mensen van een andere cultuur.
....
Maar dat verklaart dus niet hoe het werkt met het zien van verschillen en overeenkomsten bij honden van je eigen ras die je niet ziet bij een ander ras.
In dit kader hebben ze vroeger ook wel kittens in de eerste levensweken opgesloten in een ruimte waar geen verticale lijnen of geen horizontale lijnen aanwezig waren, met als gevolg dat ze het vermogen deze lijnen te zien nooit goed meer ontwikkelden. http://www.associatedcontent.com/articl ... aring.html
Ik denk dat je veel kunt vinden als je zoekt op neural plasticity.Inge O schreef:hé, interessant, marjolein - heeft dit 'hersenvermogen' of onderzoek ook een specifieke naam?Belle schreef:Hier een filmpje over dergelijk onderzoek:
Interessant hierbij vind ik ook het onderzoek naar het kunnen onderscheiden van klanken: http://www.youtube.com/watch?v=Ew5-xbc1 ... re=related
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik ben even mn kast ingedoken en heb nog wat oude aantekeningen gevonden, van waaruit ik weer verder kan spitten.
Misschien dat ik ze alsnog een keer ga uittikken. Het heeft in elk geval met het centraal zenuwstelstel maken, maar ook met stofjes/hormonen die vrij komen, hypothalamus is er bij betrokken als ik het zo vluchtig weer teruglees.
Ik moet toch ook nog een boek hebben.
Misschien dat ik ze alsnog een keer ga uittikken. Het heeft in elk geval met het centraal zenuwstelstel maken, maar ook met stofjes/hormonen die vrij komen, hypothalamus is er bij betrokken als ik het zo vluchtig weer teruglees.
Ik moet toch ook nog een boek hebben.

- Jeannettebo
- Zeer actief
ga ik op terugkomen als ik het zelf weer helemaal helder voor de geest heb.Inge O schreef:ja, het heeft sowieso met het CZS te maken, zoveel is zeker![]()
. maar hoe en wat en waar en waarom
?
Tis alleen wel heeeel complex, maar dat maakt het juist leuk en interessant
leuke puzzel om uit te pluizen

- Jeannettebo
- Zeer actief
nog even een poging
Wat ik nu weer even begrijp uit mijn oude aantekeningen heeft het oa te maken met emotionele selectie.
Je zal meer emotie hebben als je een hond van je eigen ras ziet. Door die emotie wordt de hypothalamus geactiveerd, welke het bijniermerg activeert om stresshormonen te produceren. Stress is een voorwaarde om te leren. Het zorgt in dit geval voor dat je veel meer waarneemt en opslaat, en dus later eerder zal herkennen
Dit heeft te maken met ergotrope tuning, dit is stress/activiteit.
De tegenhanger is de trofotone tuning, de ontspanning.
Je hebt een driehoek tussen hypothalamus, ergotrope en trofotrope tuning.
Op het moment dat de ergotrope ingang is gezet, wordt de trofotrope tuning geremd
Wat ik nu weer even begrijp uit mijn oude aantekeningen heeft het oa te maken met emotionele selectie.
Je zal meer emotie hebben als je een hond van je eigen ras ziet. Door die emotie wordt de hypothalamus geactiveerd, welke het bijniermerg activeert om stresshormonen te produceren. Stress is een voorwaarde om te leren. Het zorgt in dit geval voor dat je veel meer waarneemt en opslaat, en dus later eerder zal herkennen
Dit heeft te maken met ergotrope tuning, dit is stress/activiteit.
De tegenhanger is de trofotone tuning, de ontspanning.
Je hebt een driehoek tussen hypothalamus, ergotrope en trofotrope tuning.
Op het moment dat de ergotrope ingang is gezet, wordt de trofotrope tuning geremd

- Jeannettebo
- Zeer actief
nog een linkje
http://www.fysio.net/pdf/bensonrespons.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fysio.net/pdf/bensonrespons.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jeannettebo
- Zeer actief
Je kan het ook vergelijken met een traumatische ervaring.
Hierbij worden met de emoties die er loskomen ook de hypothalamus geactiveerd, ergotrope tuning wordt geactiveerd, stresshormonen kom(heel veel) vrij. Je kan geuren, voorwerpen, omgeving, personen bewust en onbewust beter vastleggen.
Hierdoor kunnen die geuren, voorrwerpen etc, later een trigger zijn om de hele herinnering weer voor ogen te zien.
Het is opgeslagen in een groot stressmoment
Hierbij worden met de emoties die er loskomen ook de hypothalamus geactiveerd, ergotrope tuning wordt geactiveerd, stresshormonen kom(heel veel) vrij. Je kan geuren, voorwerpen, omgeving, personen bewust en onbewust beter vastleggen.
Hierdoor kunnen die geuren, voorrwerpen etc, later een trigger zijn om de hele herinnering weer voor ogen te zien.
Het is opgeslagen in een groot stressmoment

- Jeannettebo
- Zeer actief
Ik denk dat er altijd wel iets van beide is, maar hoe groter de emotie, hoe groter de ergotrope status, hoe groter de rem op de trofotrope status. Een ander ras zal niet zoveel interesse wekken als je eigen ras, dus minder emotie, minder stresshormonen, minder rem op trofotroop. Wat niet wil zeggen dat er totaal geen ergotroop is.Inge O schreef:heel interessant, had ik nog nooit van gehoord.
maar, lijkt me (volgens die uitleg) toch niet dat je sowieso onder trofotone tuning staat als je 'andere rassen' ziet?
Het heeft met het orthosympatische zenuwstelsel te maken.

- Jeannettebo
- Zeer actief
het blijft bijzonder interessante materieInge O schreef:klinkt heel logischJeannettebo schreef:Ik denk dat er altijd wel iets van beide is, maar hoe groter de emotie, hoe groter de ergotrope status, hoe groter de rem op de trofotrope status. Een ander ras zal niet zoveel interesse wekken als je eigen ras, dus minder emotie, minder stresshormonen, minder rem op trofotroop. Wat niet wil zeggen dat er totaal geen ergotroop is.Inge O schreef:heel interessant, had ik nog nooit van gehoord.
maar, lijkt me (volgens die uitleg) toch niet dat je sowieso onder trofotone tuning staat als je 'andere rassen' ziet?
Het heeft met het orthosympatische zenuwstelsel te maken..
ik wil meer.... misschien toch ooit die opleiding weer oppakken

- Rinne Roos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
- Aantal honden: 9
De theoretische verklaringen weet ik niet, volg die van jullie met interesse.
Het onderscheiden van Aziaten is voor ons, blanke westerlingen echt moeilijk. Vond ik vroeger flauwekul, maar nu weet ik beter.
Zoals bekend geef ik les op een Internationale school. Heb dus Koreaanse en Japanse leerlingen. De kinderen zie ik wekelijks individueel en dan intensief. Dus die herken ik goed, ook als ze met de hele klas langslopen en ik ze toevallig op de gang of in de kantine tegenkom.
Maar hun ouders! Dat is echt een ramp
Die zie ik meestal alleen bij kennismaking en dan na een half jaar op een voorspeelavondje. Als ze mij dan aanspreken zonder het betreffende kind er pal naast, dan loopt echt het zweet mij over de rug, want ik weet bij god niet welke ouder bij welk kind hoort. Echt zo genant, het duurt heel lang voor ik zo'n moeder kan plaatsen. Aan de vaders waag ik mij al helemaal niet, geen idéé welk kroost van hem is, tenzij hij het stevig vasthoudt.
Amerikaanse, Israelische, Europese ouders zie ik óók maar heel sporadisch, maar toch weet ik van een afstand ogenblikkelijk met welke ouder van welk kind ik te maken heb, ook als ik ze los tegenkom zonder kind. Zelfs de vaders kan ik redelijk snel plaatsen.
Stabij's herken ik minder dan wetters. Mijn oog is niet zo heel geoefend.
Het onderscheiden van Aziaten is voor ons, blanke westerlingen echt moeilijk. Vond ik vroeger flauwekul, maar nu weet ik beter.
Zoals bekend geef ik les op een Internationale school. Heb dus Koreaanse en Japanse leerlingen. De kinderen zie ik wekelijks individueel en dan intensief. Dus die herken ik goed, ook als ze met de hele klas langslopen en ik ze toevallig op de gang of in de kantine tegenkom.
Maar hun ouders! Dat is echt een ramp
Amerikaanse, Israelische, Europese ouders zie ik óók maar heel sporadisch, maar toch weet ik van een afstand ogenblikkelijk met welke ouder van welk kind ik te maken heb, ook als ik ze los tegenkom zonder kind. Zelfs de vaders kan ik redelijk snel plaatsen.
Stabij's herken ik minder dan wetters. Mijn oog is niet zo heel geoefend.
- Jeannettebo
- Zeer actief
-
Marion.
Grappig! Ze komen hier nog wel eens met een verdwaalde Golden aan de deur, zo van "is er vast eentje van jou". Is het gelukkig nooit, maar ik weet wel altijd gelijk welke Golden het wel is. "Max, kommmmm, we gaan naar huis!".
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij de Westie/Maltezer mixjes niet direct zou kunnen zeggen. Misschien zou ik alle namen noemen, en kijken waar de hond op reageert. Maar de Goldens herken ik voordat ik hun naam noem. Raar inderdaad
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij de Westie/Maltezer mixjes niet direct zou kunnen zeggen. Misschien zou ik alle namen noemen, en kijken waar de hond op reageert. Maar de Goldens herken ik voordat ik hun naam noem. Raar inderdaad