Inge O schreef:huhhlieke schreef:
Overigens: daarmee bewijs je dat het moederinstinct dus wél altruïstisch is.
? hoezo? wat is er altruïstisch aan het zogen van een bandopnemer
?
Dat kan alleen maar een moeder begrijpen.....

Moderator: moderatorteam
Inge O schreef:huhhlieke schreef:
Overigens: daarmee bewijs je dat het moederinstinct dus wél altruïstisch is.
? hoezo? wat is er altruïstisch aan het zogen van een bandopnemer
?
maar in die zin kunnen dieren, althans verreweg de meeste, ook niet egoistisch zijn. Toch zie je nooit een topic met als titel: kunnen honden egoistisch zijn ?Inge O schreef:
maar als we het dan toch gebruiken op dezelfde manier zoals bij mensen (zoals in 'je doet iets waar een ander baat bij heeft en jouw voordeel niet meteen erg direct en opvallend is') dan geloof ik zeker dat het ook bestaat bij dieren, alleen heb ik wel moeite met het feit dat het bewust zou gebeuren - daar geloof ik dan weer niet echt in.
dit klopt overigens niet hoor, peuters kennen al vormen van empathie.Anne&Taar schreef:Ik geloof ook helemaal niet dat honden onbaatzuchtig zijn. Empathie voor medewezens is iets dat zelfs mensen pas op iets oudere leeftijd ontwikkelen; hele kleine kindjes bv hebben geen idee dat slaan 'pijn' doet bij een ander.
mischien niet, maar wat is het dan wel ? Wederzijds altruisme. zoals jij het beschrijft, sluit empathie niet uit.Anne&Taar schreef:Dat hoeft niets met empathie te maken te hebben; roedelgenoten nemen het gewoon voor elkaar op en zorgen voor elkaar. Het 'voor elkaar opnemen' doen ze hier ook altijd. Ze weten dat ze alleen als roedel sterk staan; ze hebben elkaar gewoon nodig. Help de ander, dan help je jezelf.Dog Basic schreef:Een leuke vraag!
Ik heb met verwondering naar dit filmpje zitten kijken (wellicht hier al bekend):
" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou deze hond de andere hond van de snelweg af willen hebben?
Als voorbeeld dit filmpje tonen lijkt me niet helemaal kloppenZoie schreef:mischien niet, maar wat is het dan wel ? Wederzijds altruisme. zoals jij het beschrijft, sluit empathie niet uit.Anne&Taar schreef:Dat hoeft niets met empathie te maken te hebben; roedelgenoten nemen het gewoon voor elkaar op en zorgen voor elkaar. Het 'voor elkaar opnemen' doen ze hier ook altijd. Ze weten dat ze alleen als roedel sterk staan; ze hebben elkaar gewoon nodig. Help de ander, dan help je jezelf.Dog Basic schreef:Een leuke vraag!
Ik heb met verwondering naar dit filmpje zitten kijken (wellicht hier al bekend):
" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom zou deze hond de andere hond van de snelweg af willen hebben?
maar als altruistisch gedrag bestaat, maar niet bewust, dan moet daarvoor toch hetzelfde gelden: het bestaat zonder dat we hiervoor allerlei hogere bewustzijnsvormen voor hoeven te veronderstellen.Inge O schreef:ik zie het in die zin toch wat anders dat je, om egoïstisch te zijn, niet moet kunnen redeneren over wat een ander wil - het principe 'hebbenhebbenhebben' 'ikke ikke ikke' volstaat daarvoor.Zoie schreef:maar in die zin kunnen dieren, althans verreweg de meeste, ook niet egoistisch zijn. Toch zie je nooit een topic met als titel: kunnen honden egoistisch zijn ?Inge O schreef:
maar als we het dan toch gebruiken op dezelfde manier zoals bij mensen (zoals in 'je doet iets waar een ander baat bij heeft en jouw voordeel niet meteen erg direct en opvallend is') dan geloof ik zeker dat het ook bestaat bij dieren, alleen heb ik wel moeite met het feit dat het bewust zou gebeuren - daar geloof ik dan weer niet echt in.
Of zie je dat je dat anders ?
zeker, maar het vreemde is dan weer dat als we altruistsich gedrag in het dierenrijk ontwaren we weer allerlei redenen vinden of bedenken waarom dit met inlevingsvermogen en bewustzijn niets van doen heeft. Dan moet het nog steeds verklaard worden, want met 'ikke, ikke, ikke ' komen we er niet. En met ' ik help jou omdat ik mezelf er mee help'' veronderstellen we nu juist weer die vermogens die we ze niet willen toedichten.Inge O schreef:maar het is toch complexer om de noden van een ander te zien en te begrijpen dan die van jezelf? een garnaal weet wel hoe die voor zichzelf moet zorgen maar heeft toch geen idéé waar zijn vriendje-garnaal mee zitZoie schreef:
maar als altruistisch gedrag bestaat, maar niet bewust, dan moet daarvoor toch hetzelfde gelden: het bestaat zonder dat we hiervoor allerlei hogere bewustzijnsvormen voor hoeven te veronderstellen.?
Oké, we laten even de motieven helemaal weg. Om het niet nodeloos ingewikkeld te makenInge O schreef:maar zoals in het voorbeeld met de kat moet je als hond kunnen begrijpen dat een voor de deur zittende kat die deur open wil én je moet bewust aktie kunnen ondernemen om dat probleem op te lossen. mij zal je niet horen zeggen dat geen hond (letterlijk) dat kan maar ik vind het toch al vallen onder 'hogere wiskunde voor honden'
.
Zoie legt hier bloot wat voor mij persoonlijk de metagedachte achter dit draadje was. Ik ben het met hem eens dat het raar is om dat te doen. Ik ben nu trouwens verschrikkelijk nieuwsgierig naar wat je vakgebied isZoie schreef: zeker, maar het vreemde is dan weer dat als we altruistsich gedrag in het dierenrijk ontwaren we weer allerlei redenen vinden of bedenken waarom dit met inlevingsvermogen en bewustzijn niets van doen heeft. Dan moet het nog steeds verklaard worden, want met 'ikke, ikke, ikke ' komen we er niet. En met ' ik help jou omdat ik mezelf er mee help'' veronderstellen we nu juist weer die vermogens die we ze niet willen toedichten.
Dat altruistisch gedrag genetisch functioneel kan zijn, net als egoistisch gedrag, geloof ik zonder meer - maar hoe zich dat vertaalt naar de psyche van het dier is mij althans veel minder duidelijk.
Zoie is een manMiranda schreef: Zoie legt hier bloot wat voor mij persoonlijk de metagedachte achter dit draadje was. Ik ben het met haar eens dat het raar is om dat te doen. Ik ben nu trouwens verschrikkelijk nieuwsgierig naar wat je vakgebied is
dat lucht opMiranda schreef:Oeps, sorry Zoie![]()
*maakt sexeverandering weer ongedaan*
Zó, je kunt weer staand plassen
Oh, dát doet ze heel vaak. Een kat hoeft maar iets te geinteresseerd ergens te snuffelen, of de nek te strekken om naar buiten te kijken, en madam staat erachter te trappelen om eens grondig te onderzoeken wat er nou zo interessant is.Inge O schreef:ergens oppert een stemmetje in mij nog een simpeler mogelijkheid : ze zag de kat kijken, werd (regelteefje!) erg nieuwsgierig, ging even door de deur piepen maar vond dan het spel toch weer veel belangrijker
..
Skadi is met stip de slimste hond die IK ooit ben tegengekomen. En ik kende (en had) toch behoorlijk slimme honden. Skadi is echt van een ander niveau.ik heb hier vroeger zelf zo'n vreselijke slimmerd gehad, haar heb ik ook vaak dingen zien doen of horen begrijpen waarbij ik echt zostond en er me bewust van was dat ik het niet zou geloofd hebben had een ander dat over zijn hond verteld
Ja, dat denk ik ook. Het was volgens mij een echte pure opwelling van haar. Zo kwam het over tenminste. En ik heb niet het gevoel dat ze het standaard gaat doen. Is dat wel zo, dan open ik er wel een topic over tegen die tijd. Iets als 'Mijn hond is onbaatzuchtig'Inge O schreef:en zelfs al zie je dit nu bij een hond als skadi : de kans is heel groot dat de kat daar de volgende 10 of zelfs 100 keer net zo zit zonder dat skadi er ook maar over piekert om haar 'onbaatzuchtige aktie' weer uit te voeren![]()
.
Ik weet het niet. Misschien is het perceptie (we verwachten het niet, dús zien we het niet), misschien is het een redelijk afwijkende combinatie van én superslim én hulpvaardig van karakter zijn, misschien is het gewoon onnatuurlijk gedrag. Een soort van neurotische afwijking, zeg maar. Zoals de jonge leeuwin die elk jaar weer een antilopejong ontvoerde en adopteerde (die ze uiteraard niet kon zogen, dus dat werd elk jaar weer een dramawat wel telkens weer heel veel vraagtekens oproept bij dit soort vragen is waarom we dit soort zaken zo zelden zien.
Leg eens uit?S@ndr@ schreef:Ik vind dat jij een heerlijk romantisch beeld hebt, lekker zo laten![]()
![]()
Jaja, Dawkins heeft een punt met zijn selfish genes, uiteraard. En er zijn geen 100% onbaatzuchtige actie's. Er speelt altijd een bijmotief mee, al is het maar dat je hoopt zelf ook goed behandeld te worden. De speltheorie laat hier een mooi licht over schijnen. (De uitspraak van) Jezus* wiskundig verklaard, zeg maarS@ndr@ schreef:als je het goed onder de loep neemt en heel goed goed kijkt zal geen mens of hond of ander dier iets doen waar hij nadeel/ geen voordeel van heeft.
wetenschappelijk gecheckt.
emotie loos wil ik ze niet noemen , maar iedere actie levert iets om.
omdat we nog steeds geprogrammeerd zijn om te overleven .
maar dat neemt niet weg dat je er mooie motieven aan kunt hangen als je het wilt
Dat betwijfel ik dus. Dat is mijn punt. Je zet de mens met zo'n uitspraak wéér apart van de andere diersoorten.S@ndr@ schreef:er is geen enkel diersoort met zo`n slecht inzicht in zichzelf als de mens![]()
Het feit dat wij in de spiegel kunnen kijken en onszelf herkennen maakt ons eigenlijk al uniekMiranda schreef:Dat betwijfel ik dus. Dat is mijn punt. Je zet de mens met zo'n uitspraak wéér apart van de andere diersoorten.S@ndr@ schreef:er is geen enkel diersoort met zo`n slecht inzicht in zichzelf als de mens![]()
De mens heeft net zo'n slecht zelfinzicht als andere (zoog)dieren, past wat mij betreft beter.
Daar ben ik van overtuigd.Miranda schreef:Wat ik wel denk is dat we dieren stelselmatig onderschatten.
Ja, je krijgt dezelfde baggerrationalisaties als dat ze op hunzelf toepassen, zeg maar.Inge O schreef:niet omdat ik mezelf/onszelf overschat maar omdat ik het zo gevaarlijk vind als mensen dat juist vaak doen bij huisdieren (en dat gebeurt toch echt wel) - dan gaan ze die motieven namelijk op diezelfde menselijke manier verklaren als het om vervelende akties van hun dier gaat en daar word ik echt niet goed van![]()
.
Nee, niet anders. Er zijn een heleboel dieren die voor de spiegeltest slagen. Chimpansees, orang-oetans, bonobos, dolfijnen (tuimelaars), eksters, en Aziatische olifanten, en dat gaan er nog veel meer worden.S@ndr@ schreef:Het feit dat wij in de spiegel kunnen kijken en onszelf herkennen maakt ons eigenlijk al uniek![]()
niet beter niet apart maar wel anders.
Nou, precies dit dus. Je weet hoe je hoort te denken, maar toch knaagt het.Jaap* schreef:Nu zijn er allerlei houtsnijdende redenen aan te voeren voor zulk gedrag, en dat doe ik ook netjes. Maar ergens blijft het mij toch intrigeren. Want er zitten gedachten/overwegingen achter. Dat weet ik zeker.
Oh ja, da's inderdaad extreem irritant. Dat soort mensen.Inge O schreef:oh nee, dat is niet het soort voorbeeld dat me stoort, wel alles in de zin van :
- 'en hij weet nochtans héél goed dat het niet mag maar hij deed het express'
- 'hij kan het wel hoor maar hij moet er zin in hebben en hij vindt het vaak leuker om me te pesten'
- 'als je een hond troost bij angst gaat hij in het vervolg die angst faken'
enz. enz.
dan blijf ik dus zeggen dat een hond niet zo denkt hoor - hoe dan wel? geen idee, maar niét zo.
Ik kan me wel vinden in jouw verhaal.Jaap* schreef:Zulke dingen doet hij vaker, maar het is wel afhankelijk van de andere honden. Als hij die honden niet kent, of er niks mee heeft, laat hij ze rustig in hun sop gaarkoken![]()
Nu zijn er allerlei houtsnijdende redenen aan te voeren voor zulk gedrag, en dat doe ik ook netjes. Maar ergens blijft het mij toch intrigeren. Want er zitten gedachten/overwegingen achter. Dat weet ik zeker.