dagmar88 schreef:

Lijkt mij dat dat komt omdat jouw houding tegenover dalmaten na het incident niet is veranderd.
Ik geloof niet zo in al die ras of uiterlijk gebonden zogenaamde trauma's.
Het zijn de baasjes die vrijwel altijd
direct duidelijk gespannen reageren/verstrakken en dat op de hond over brengen.
Gut zouden wij dan de enige diersoort zijn die discrimineert? Ik weet dat dieren voor het gemak net zo goed alles over één kam scheren. In het wild is er tamelijk weinig tijd om alles eens nauwgezet te observeren om zo tot een afgewogen oordeel te komen. Voor je het weet ben je te laat met je analyse en bleek het toch een gevaarlijke pof-adder te zijn, en geen onschuldige ringslang. Daarom vinden chimpansees
alle slangen gevaarlijk. Dat is nog het veiligst.
En ergens werkt in ons geciviliseerde hoofd ook nog steeds dat apen-brein dat zegt; Pas op gevaar! Het heeft de verkeerde kleur. Jaag het weg!
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het bij honden anders werkt. Individueel zijn er zeker verschillen in benadering. Maar globaal denk ik dat honden uit veiligheid toch geneigd zijn tot xenofobie en het maken van onderscheid.
Maar het kan ook zijn dat mijn benadering van het probleem er toe heeft bijgedragen dat Gibor heel goed wist dat het maar om die ene Dalmatiner ging. Omdat ik altijd kies voor de confrontatie. Ik ga met de aangelijnde hond naar de bron van de vijandigheid, om te proberen de honden aan elkaar te laten wennen. In 9 van de 10 gevallen lukt dat ook goed, (vooropgesteld dat de andere baas er aan wil meewerken)
In dit unieke geval lukte het niet, omdat beide honden grote ego's hadden, en geen enkele bereidheid toonde een toontje lager te zingen.
Door deze herhaalde poging er nog iets van te maken, leerde Gibor die dalmatiner natuurlijk wel heel goed kennen. (Hij wist zelfs hoe hij rook)
De vijandschap was levenslang. Heel vreemd en heel ongerijmd ook, omdat het ging om twee honden met een zeer laag agressie-peil.
Dit onopgeloste raadsel houdt mij nog wel eens bezig. Ik moet ergens een fout gemaakt hebben, maar welke?