Wetterhoun is één woord. In het Fries wordt niet Stabij-houn gezegd. Airedale terriër zijn twee woorden. Als ik het over een Airedale heb weet een beetje hondenkenner dat ik het over een terriër heb. (als ik zou zeggen ik heb een Aire of een Dale, dan wordt het ietsje moeilijker.)gyanty schreef:Wel grappig dat je zelf de zelfde fout maakt Nyckle. Ik zie jou ergens in dat topic je Airdale Terrier ook afkorten met enkel hen Airdale te noemen. Dus jij als Fries dat toch precies hetzelfde? En dat geld voor alle hondenrassen dat ze afgekort worden, dat heeft niks met hollands te maken, want de amerikanen zijn daar net zo goed in (om maar wat te noemen hoor, ik weet niet hoe russen of italianen dat doen, omdat ik die talen niet spreek, overigens wel Fries). Het afkorten van bepaalde dingen is spreektaal. En spreektaal verschilt van geschreven taal. Op fora word overigens met spreektaal geschreven. Je heb immers ook al jaren de Westy (volgens mij niet alleen zo benoemd in Nederland), de Collie (en dan bedoelen ze de Schot en dat is in bijvoorbeeld Amerika en Duitsland ook zo), Aussies, Beardies, Doesjes (en als je het zo moet bedenken vergeet je ze allemaal spontaan, maar eigenlijk bijna alle rassen hebben wel zulke afkortingen) Gewoon spreektaal en eigenlijk heel liefkozend bedoeld en gewoonweg omdat met zich er makkelijk van af maakt.
Men weet wel dat Wetter het frieze woord voor Water is. Daarvoor hoef je geen fries te zijn om dat te begrijpen. Dat het dan niet meer helemaal correct is, tja dat is spreektaal immers. Men weet namelijk in de context waar het over gaat. Het gaat over honden en met weet dat een Wetter dan geen water is, maar dat het om de Wetterhoun gaat. Dat is de context waarin gepraat wordt, maar kenbaar spreek jij alleen Fries (leer mij de gemiddelde Fries-Fries kennen.... woon er immers al mijn hele leven....) en heb jij moeite om die context van spreektaal uit het Nederlands te halen. Tja... daar kunnen wij niks aan doen. Maar moet toegeven, als die afkortingen zijn soms wel eens verwarrend en ook ik moet soms hard nadenken wat voor ras het nu weer is...
Maar uuhhm geld dat niet voor bijna alle rassen (gezelschapshondjes uitgelsoten) Die zijn van oorsprong allen met een doel gefokt. En al deze honden waren goed in hun werk en zeer gedreven. Ook jou Airdale.... Ook mijn border, maar ook die cokcerspaniel van de buren....
En ik weet niet waar jij kijkt, maar ik ken nog prima honden die aan het kenmerk van de Friese Stabijhoun voldoen hoor en waarbij de tuinen van de baasjes prima mol vrij blijven (en ook die van een aantal buren in de omtrek......)
Als je tegen mijn opa 60 jaar geleden had gezegd: "Ik heb een Wetter gekocht." Dan was hij denk ik aan mijn verstand begonnen te twijfelen.

Het is eigenlijk van de laatste 40 jaar, dat deze afkortingen in zwang zijn gekomen.