Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe doen de mensen dat.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: hoe doen de mensen dat.....

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik laat alle 7 honden in 1x uit. dat zijn 3 middelmaten (tollers) en 4 kleintjes (normaal 3 maar heb een oppashond voor voorlopig).in de ochtend ga ik naar het uitlaatveld, daar ben ik meestal een uur te vinden. voor ik naar mijn werk ga, loop ik een klein plas en poeprondje. mijn man komt om half 6 thuis en neemt ze dan weer mee naar het veld en dan rond 10 uur de avondronde.
gelukkig zijn mijn honden heel sociaal, trekken niet aan de riem en zijn heel rustig aan de riem.
ellen
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Sinds 1,5 jaar heb ik er nog maar 2, maar nummer 3 komt over een half jaar weer.
Toen ik er 3 had liep ik de aanlijnrondes meestal in 2x. Nika ging meestal met 1 van de herders mee, de andere herder apart. 1x per dag (en in de zomer meestal 2x per dag) rij/reed ik naar het bos voor een losloopwandeling van 3 kwartier tot 1,5 uur ongeveer. Heel vroeg in de ochtend of heel laat 's avonds nam ik ze weleens gedrieën mee voor een aanlijnronde (op tijden waarop ik eigenlijk nooit iemad tegenkwam, Nika liep dan vaak los).
Dan 2x per week trainen in de winter, 3x per week in de zomer, waarbij ze allemaal meegaan naar de club en daar uitgelaten worden en hun beweging krijgen.
Als puppemans straks komt zal het wel weer ongeveer hetzelfde schema worden.

Hier mogen ze ook hun behoeftes in de tuin doen (ruim ik gewoon weer op), Biène heeft vaak tijdens de aanlijnrondes geen tijd om te poepen :19: , dus die doet dat vaak daarna in de tuin.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Kelev de oude
Actief
Mijn ras(sen): 1 Kruising whippet
2 Galgo's
en een onduidelijke kruising

Ongelezen bericht door Kelev de oude »

Flamme schreef;
Waarschijnlijk zit ik gewoon te miepen
Inderdaad.
Kijk eens, de duur van de wandeling is niet eens zo belangrijk. Wat ze in die tijd doen is veel essentiëler. Als een hond de gelegenheid krijgt een half uur intensief met een andere hond te spelen, dan heeft hij daar meer aan dan aan drie uur rond-sjokken aan een flexlijn.

Houd daarbij in het achterhoofd dat de ene hond meer behoefte heeft aan beweging dan de andere. Zo had ik een autistische hond "Nicky" die aan het begin van de wandeling in de hei ging liggen slapen. Ik kon dan met de andere honden de volledige wandeling afwerken en op de terugweg pikte ik hem weer op. Hij was dan niet van zijn plaats geweest.
Mijn windhonden moeten natuurlijk veel meer beweging hebben, anders worden zij ziek.
Zij zijn nu eenmaal gemaakt om te jakkeren zoals een Belgisch trekpaard gemaakt is om te werken. Daaraan moet je tegemoet komen, of je moet niet aan een dergelijk ras beginnen.
Genoeg rassen die met minder genoegen nemen.

Maar een middelgrote levendige hond kan op een wandeling van een uur voldoende beweging krijgen om daar gezond bij te blijven. Vergeet niet dat als de hond los kan lopen, hij de afstand wel drie keer aflegt. Hier eens snuffelen, en daar eens kijken...nog gauw even teruggaan, want vergeten een plas te doen. Kuil graven, aan een (veel te grote) grote boomstam sjorren.
Eekhoorn opjagen, bal van andere hond afpakken....

Je kunt grofweg stellen dat de middelgrote werk-rassen wat meer beweging nodig hebben om gezond te blijven, en de kleinere gezelschapshondjes kunnen met wat minder toe.
Maar als je een werk-ras ook echt aan het werk zet (speurwerk of reddingswerk) dan wordt er ook veel geestelijke inspanning van een hond gevraagd, waardoor hij sneller aan het eind van zijn vermogen is.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Kelev de oude schreef: Kijk eens, de duur van de wandeling is niet eens zo belangrijk. Wat ze in die tijd doen is veel essentiëler.

Juist :ok:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Hier 7 honden, 4 middelmaatjes (border collie's) en 3 grotere (herders).
Ben er eigenlijk heel simpel in, hop de auto in naar het bos, auto open en we gaan wandelen.
Rondjes in de wijk doen we bijna niet of maar met 1-4 honden tegelijk.
Moet ik wel bij zeggen dat ze hier in de tuin ruimte zat hebben.
Als het nodig is dan is het ook wel te doen wandelen met alle 7 in me eentje, want ze lopen ook best braaf aan de lijn.
Alleen vind ik er niets aan en de honden ook niet want het zet geen zoden aan de dijk om energie zowel lichamelijk als geestelijk kwijt te raken.

Naast dat uur rennen in het bos word er ook met alle honden gesport/getraind, alleen met de oudste wat minder want die kan niet alles meer.
Op maandagavond behendigheid, op dinsdag doet mijn vriend behendigheid, op donderdag ik G&G en mijn vriend behendigheid, op zaterdag doen we samen behendigheid. En natuurlijk hier thuis oefenen af en toe.
Denk dat ze zo niets tekort komen :D
amber81

Ongelezen bericht door amber81 »

Alles bij elkaar loop ik vast nog altijd zes uur per dag en soms meer, ligt ook aan het weer. Sinds Kazan er niet meer is, heb ik de extra tijd gewoon verdeeld. Ik deed gewoon altijd als ik de deur uit ging een andere meenemen, soms twee, soms drie en als ik oppashonden had erbij heb ik weleens met zes honden gelopen en wie los kan mag los. Lag aan de wandeling en de stemming. Iedere keer als ik naar de school moet van dochter om haar te brengen of halen, gaat er een mee en daarvoor of daarna gaan we een groot stuk doen. Gemiddeld ben ik per keer dan zeker wel anderhalf-twee uur weg. Daar geloof ik, met mijn honden, ook meer in dan wat bijvoorbeeld de buurvrouw doet; vijf minuten piesronde vijf keer per dag(zij vindt weer dat ik mijn honden nauwelijks uitlaat :19: ).
Ik merk wel dat Tara minder behoefte heeft dan Gigi, die is na drie uur nog niet moe! Verder staat bij mij de achterdeur tegenwoordig weer open van half zeven 's ochtends tot een uur of tien 's avonds. Overigens tijdens wandelingen gaan ze zoveel als mogelijk is los, gelukkig zijn hier best leuke routes waar dat kan, dus zijn ze maar even vast, ik lijn ze aan als ik iemand met honden aangelijnd aan zie komen. HET liefst neem ik maar eentje tegelijk mee, zeg ik eerlijk. Dat gaat het leukst en ik merk aan de meiden dat ze dat zelf ook het leukste vinden. Hier komt trouwens ook alles op mij neer.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Cash schreef:Ik ben overdag alleen met Hera, Cash en Woopy. 2 duitseherders en een kruising die kniehoog is.
Nu Rosalie al een tijd op school zit is het veel gemakkelijker geworden voor mij.
Oom 9:00/9:30 uur ga ik vaak met 1 een ronde maken van een uur tot 1,5 uur en dan vaak 's middags tussen 13:00 - 14:30 uur met de ander.
Woopy hobbelt altijd met 1 van de twee mee.

Als ik een drukke dag heb is het moeilijker. Dan schiet er vaak eentje toch wel bij in.
In de zomer is het gemakkelijker, dan kan ik desnoods om 20:00 uur nog een eind lopen. Of met de auto 's avonds naar het bos. dat is in de winter geen doen.
nou, ik loop dus in het donker hier ook in het bos, heerlijk vind ik dat!
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik ben een periode alleen geweest met de fila's, toen nog beide, en Micron.
Nou ben ik een nachtbraker of meer een vroege vogel dus ik ging ''gewoon'' heel vroeg in de ochtend met ze op pad.
Ik werkte parttime en na mijn werk ging ik met de beide fila's nog een keer op pad voor een langere wandeling.
Micron ging mee naar werk dus die bleef dan thuis.
Toen ik nog in Vogelenzang woonde ging ik dan naar het bos daar in de buurt,aanlijngebied,en wandelde daar dan een uurtje.
In de ochtend liepen ze uiteraard wel beide los.
Of ik ging ballen met ze op het weiland ,een bepaalde periode van het jaar mocht dat, en dan liepen ze wel los.
Ik had ook goed contact met mijn ex en die ondernam ook nog wel regelmatig wat met ze wat ik overigens erg prettig vond.
Maar ik vond het soms ook best zwaar ,zeker na werk moest ik me er soms echt toe dwingen toch nog met ze op pad te gaan, al viel dat altijd weer mee als ik onderweg was.
Dan genoot ik er toch weer van, zeker omdat ze het ook zo'n fijn gebeid vonden om er te lopen ,en het er zo heerlijk rustig en mooi was.
Lewis
Actief
Mijn ras(sen): één dobermann en één dobervrouw

Ongelezen bericht door Lewis »

Hier twee grote honden, die ik altijd samen uitlaat. Ik ben wel verwend, want hoef maar een 600 meter door de wijk, en dan sta ik aan de rand van een bos/losloopgebied. Mijn honden lopen dan ook zo'n 90% van de tijd los, zijn gelukkig goed sociaal naar anderen.

's morgens een wandeling van een uur in het bos, dan rond 13 uur een rondje aan de lijn voor een frisse neus, rond 17 uur het bos weer een uurtje in, rond 20 uur een 20 minuutjes rennen in een kleiner bosje aan 't einde van de straat, en dan rond 22:30 een laatste rondje om laatste plasjes en poepjes te doen.

Ik ben op het moment hele dagen thuis, en zou dus vééééél langer met ze kunnen lopen, maar wil ze dat eigenlijk niet standaard aanwennen.
Tussendoor liggen ze hier thuis vooral te slapen, en trekken veel aan hun flostouw met z'n tweetjes.

Op dinsdagavond en zondag bijna de hele dag VZH/IPO training, dus lekker geestelijk bezig zijn.
tineke

flamme schreef:Misschien wel. Komt denk ik omdat ik eigenlijk de hele dag thuis ben. Ik slaap dan wel natuurlijk na een nachtdienst. Maar is voor mijn gevoel toch anders dan toen ik nog gewoon overdag en 's avonds werkte.
Waarschijnlijk zit ik gewoon te miepen :roos:
Inderdaad je zit gewoon te miepen :wink: ik viond dat je het hartstikke goed doet,en zo te lezen komen je honden niets te kort :ok:
tineke

Hutsje schreef:
Cash schreef:Ik ben overdag alleen met Hera, Cash en Woopy. 2 duitseherders en een kruising die kniehoog is.
Nu Rosalie al een tijd op school zit is het veel gemakkelijker geworden voor mij.
Oom 9:00/9:30 uur ga ik vaak met 1 een ronde maken van een uur tot 1,5 uur en dan vaak 's middags tussen 13:00 - 14:30 uur met de ander.
Woopy hobbelt altijd met 1 van de twee mee.

Als ik een drukke dag heb is het moeilijker. Dan schiet er vaak eentje toch wel bij in.
In de zomer is het gemakkelijker, dan kan ik desnoods om 20:00 uur nog een eind lopen. Of met de auto 's avonds naar het bos. dat is in de winter geen doen.
nou, ik loop dus in het donker hier ook in het bos, heerlijk vind ik dat!
Ja ik ook zalig vind ik dat.
tineke

Kelev de oude schreef: Kijk eens, de duur van de wandeling is niet eens zo belangrijk. Wat ze in die tijd doen is veel essentiëler.

Wijze ware woorden :ok:
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door monky555 »

ik ben ook een tijdje alleen, zo' n 6 maanden. Met 6 energiebommen die niet samen naar buiten kunnen is dat erg lastig :oeps: ik probeer ze zo'n 2 tot 3 uur per dag uit te laten (per koppel) maar meer dan lopen word het ff niet, jammer maar als vriendlief weer terug is van zijn 'verplichte vakantie' pakt hij ook zijn deel weer op, hij fietst veel met de honden en dat kan & durf ik gewoon niet. Dus ik ga 4x per dag, 3 x 3 rondes met 2 honden en 1 x rio & bolo apart, dus 4 rondjes. 2 x per dag een kleine ronde & 2 x een groot & los als dat mogenlijk is. Op een gegeven moment heb je gewoon een vast ritme en als je die hebt gevonden word het allemaal een stukje makkelijker :wink:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Oke, ik zit te miepen :ok: Dank voor de wijze woorden :smile:

Vanmiddag dus de honden in de auto gedaan en naar een losloopplek gereden. Ik heb echt het inzicht van een stoeptegel want toen ik na een tijdje terug wilde rijden naar huis kon ik niet meer voor of achteruit met de auto :roll: Compleet vast in de blubber. Want ja, het regent hier al de hele dag en dan is een auto in een weiland parkeren niet slim :mrgreen:

Wat nu???. 2 saren aan de flexi en mika geen riem en geen halsband en toch zo'n 3 kwartier lopen naar huis, geen telefoon bij me natuurlijk. Ergens van een stuk prikdraad een stuk touw losgeknoopt. (lang leve de boeren die altijd van dat soort loze stukken touw laten slingeren). En mika daar dan maar mee vastgebonden. We moesten langs een drukke weg waar hard gereden wordt en ondanks dat Mika goed onder appèl staat durfde ik dat niet aan.
Dwars door het dorp dus met alle 3!! de honden gewandeld. Gelukkig geen kleine witte keffers tegengekomen.
Eenmaal thuis een zus en mijn vader gemobiliseerd en met z'n 3en de auto los geduwd hahaha. Daar hebben we met z'n 3en nog zo'n 3 kwartier over gedaan.

De honden hebben vandaag in ieder geval meer dan beweging genoeg gehad. En ik ook :mrgreen: En ik heb ook geleerd dat ik mijn kleine autotje niet in een wieland moet parkeren, maar iets verder moet lopen en de auto gewoon op de straat moet laten staan :smile:
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Kelev de oude schreef: Kijk eens, de duur van de wandeling is niet eens zo belangrijk. Wat ze in die tijd doen is veel essentiëler
Ook mee eens. Mijn honden vinden actie met de baas (het liefste icm met een bal) veel leuker dan gewoon wandelen. Ik vind het heerlijk om gewoon een poos te struinen dus dat doen we ook elke dag, maar ik ben gestopt om er speciaal voor de honden een bepaalde tijd aan vast te knopen. Boy vermaakt zich ook wel met snuffelen en markeren, maar Saffie heeft dat al snel gezien en hobbelt wat mee. Ze worden pas echt enthousiast als er een vast punt in zicht komt waar we altijd iets leuks gaan doen. Speelgoed uit het water apporteren of verstopte balletjes zoeken vinden ze hét hoogtepunt van de wandeling.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

flamme schreef:Nou dit dus inderdaad. Ik heb altijd het meeste gedaan met de honden, maar toch merk ik duidelijk verschil. Hier blijft het in ieder geval ook bij 2 als er 1 overlijd. Hier zijn ze 9, 7 en 5 jaar (op een paar maanden ne dan).
Als ik er een logé bij heb (vreemd genoeg is dat altijd een Golden) dan laat ik ze rustig alledrie tegelijk uit. Meestal de logé wel aan de lange flex dan. Gaat prima.

Maar als ik alleen zou komen te staan dan is zelfs 1 hond me al teveel vrees ik. Ben bang dat de dames dan ook met Pieter mee zullen gaan, want die heeft er veel meer geduld mee. En al kriebelt het enorm naar een nieuwe pup (is al weer zowat 9 jaar geleden) doen we het niet. Twee is gewoon enorm veel praktischer dan drie. Ook met vakanties enzo. Pieter en ik houden het nog wel een tijdje met elkaar uit denk ik, maar ik gok dat we gewoon aan een nieuw setje beginnen (ook weer met zo'n 2 jaar ertussen) als Saar en Miep er niet meer zijn. En dat duurt nog heeeeeeeeel lang hoop ik.
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes

Ongelezen bericht door -Mieke- »

flamme schreef: Vanmiddag dus de honden in de auto gedaan en naar een losloopplek gereden. Ik heb echt het inzicht van een stoeptegel want toen ik na een tijdje terug wilde rijden naar huis kon ik niet meer voor of achteruit met de auto :roll: Compleet vast in de blubber. Want ja, het regent hier al de hele dag en dan is een auto in een weiland parkeren niet slim :mrgreen:
Tja , als je ook zo'n acties onderneemt :smile:
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Heb vanmorgen de auto afgespoten :mrgreen: Hij was er niet schoner van geworden en de blubber zat tot op het dak. maar ik heb de honden gisteren niet meer gezien.

Ik rijd straks naar hetzelfde plekje. Maar dan laat ik de auto WEL op de straat staan. Lijkt me beter. Ze zouden anders wel eens een overdosis aan beweging kunnen krijgen :mrgreen:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

flamme schreef:Oke, ik zit te miepen :ok: Dank voor de wijze woorden :smile:

Vanmiddag dus de honden in de auto gedaan en naar een losloopplek gereden. Ik heb echt het inzicht van een stoeptegel want toen ik na een tijdje terug wilde rijden naar huis kon ik niet meer voor of achteruit met de auto :roll: Compleet vast in de blubber. Want ja, het regent hier al de hele dag en dan is een auto in een weiland parkeren niet slim :mrgreen:

Wat nu???. 2 saren aan de flexi en mika geen riem en geen halsband en toch zo'n 3 kwartier lopen naar huis, geen telefoon bij me natuurlijk. Ergens van een stuk prikdraad een stuk touw losgeknoopt. (lang leve de boeren die altijd van dat soort loze stukken touw laten slingeren). En mika daar dan maar mee vastgebonden. We moesten langs een drukke weg waar hard gereden wordt en ondanks dat Mika goed onder appèl staat durfde ik dat niet aan.
Dwars door het dorp dus met alle 3!! de honden gewandeld. Gelukkig geen kleine witte keffers tegengekomen.
Eenmaal thuis een zus en mijn vader gemobiliseerd en met z'n 3en de auto los geduwd hahaha. Daar hebben we met z'n 3en nog zo'n 3 kwartier over gedaan.

De honden hebben vandaag in ieder geval meer dan beweging genoeg gehad. En ik ook :mrgreen: En ik heb ook geleerd dat ik mijn kleine autotje niet in een wieland moet parkeren, maar iets verder moet lopen en de auto gewoon op de straat moet laten staan :smile:
én je telefoon meenemen én riemen ;)
Afbeelding
ute
Actief
Mijn ras(sen): Puli, Komondor, Basset Artesien Normand
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door ute »

Onze Komondor laat ik alleen uit. Daarna de volgende wandeling met de grote Poedel en 3 Puli's. Maar alles aan de riem, alleen waar niemand komt mogen ze los. Ze lopen netjes aan de riem. Dus is heel lekker wandelen.
Afbeelding
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

Hier 7 honden en in principe gaan ze allemaal tegelijk uit. Hop, in de auto en naar het bos.
De laatste tijd laat ik op de lange wandelingen de twee oudjes van 14 jaar thuis, die trekken dat niet meer. Frappant is dat de Puli van ruim 15 nog wel lekker meehobbelt.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”