Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwerfvuil: gevaar voor loslopende honden.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Zwerfvuil: gevaar voor loslopende honden.

Ongelezen bericht door marian* »

lieke schreef: Bij mij in de buurt, op weg naar het hondenuitlaatgebied, staat een rijtje woningen naast een vijver. De bewoners vinden het kennelijk heel normaal om alle etensresten (macaroni, rijst, aardappelen, etc.) op het gras bij die vijver te kieperen.
Tja, honden hebben na één keer al door dat er altijd iets te bikken ligt. Ik loop dus tegenwoordig een langere route naar het hondenuitlaatgebied om dit paadje maar te vermijden.
Eén keer heb ik een van de mensen die daar wonen gevraagd om dat alsjeblieft niet meer te doen omdat honden er van eten en het vaak al snel bedorven is. En dan krijg je als antwoord dat het voor de eenden en zwanen bedoeld is en dat ik maar moet zorgen dat mijn honden er niet aankomen. Nou ja, dan loop ik maar om.
Want ik krijg het mijn honden écht niet afgeleerd om niet te vreten van de straat. O, ze laten het direct los als ik het commando geef, maar ze proberen het toch iedere keer weer. :roll:
In de watergang hier staat altijd een rattenkooi en de vanger moet hem heel regelmatig legen.
Zodra ik er een spot bel ik hem en dan is hij er de volgende dag al omdat de kooi dan blijkbaar vol is.
Hier ligt vaak een halve bakkerij aan brood :devil:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

BAILEYSBAASJE schreef: Voor jou is het misschien "gewoon" en makkelijk (geweest). Mijn pup/jonge hond is nog geen 6 maanden, en ik vind het al fijn dat ze bij niet opgeruimde drollen van andere honden reageert op "Bah!" en na even snuffelen snel doorloopt. Maar als ze een touw ziet liggen (wat hier gek genoeg best vaak voorkomt), waterflesjes of - al dan niet lege - kartonnen fast food doosjes, dan gaat ze er meteen op af en reageert ze nergens op. Als ze los is heb je dan helemaal een zware klus om haar
te pakken te krijgen, zeker als het weggegooide etensresten zijn.
Je hebt een wérkhond gekocht en ze is aan het werken. Maak daar gebruik van en neem dan het advies aan van iemand die ook werkhonden heeft:
malinois schreef:Mijn honden zijn maar wat blij met de lege plastic flesjes die overal liggen... allemaal dragen ze er elke dag wel een... en dat mag van mij ook wel...
gooi ze thuis in de prullebak dus dat zijn er in ieder geval per dag 3 minder....
Je hondje heeft dan wat te dóen en met haar bek vol touw, waterfles of kartonnen doosje kán ze niks meer van de straat vreten qua etensresten.

Belonen dat gedrag dus, in plaats van haar rare dingen te leren als weglopen voor de baas.... Had je daar ook niet een topic over?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

de buit van vanmiddag... ik kan er niet wakker van liggen idd. waar iets in zit kan niks anders in... je kunt het blijven afpakken (met als gevolg dat je daar de hele weg mee bezig bent) of gewoon de hond iets laten dragen... al mijn honden willen graag iets dragen, evenals de honden die hier zitten die niet van mij zijn...altijd al gedaan niet aangeleerd...

Afbeelding

en foto's van een paar weken geleden, op elke 'fotoshoot' staan er wel foto's van eentje met zooi in zn bek... ze hebben er toch geen last van... dus waarom afpakken?

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

^Het probleem met Bailey is dat ze een soort obsessie met vooral plastic zakken heeft.
Droeg ze ze maar mee en verder niets. Maar ze gaat er mee vandoor en gaat dan ergens
midden op een veld of in de bosjes op zitten kauwen, stukjes afbijten etc. en ik ben gewoon
bang dat ze plastic inslikt.
Afbeelding
Lucky luke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Lucky luke »

Vorige week was ik net op tijd om een stuk frikandel uit de bek van Lukas te halen, die vreet ook alles op wat-ie tegenkomt.
Sinds ruim een jaar geleden hier in de wijk een tekkeltje de pijp uitging vanwege een (moedwillige?) vergiftiging ben ik hier erg alert op.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

BAILEYSBAASJE schreef:^Het probleem met Bailey is dat ze een soort obsessie met vooral plastic zakken heeft. Droeg ze ze maar mee en verder niets. Maar ze gaat er mee vandoor en gaat dan ergens midden op een veld of in de bosjes op zitten kauwen, stukjes afbijten etc. en ik ben gewoon bang dat ze plastic inslikt.
Ja, dat heb jij haar geleerd. Door alles af te pakken. Tuurlijk rent ze er nu mee weg. Belónen dus. Ga samen maar een flesje zoeken en prijs haar de hemel in.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:
BAILEYSBAASJE schreef:^Het probleem met Bailey is dat ze een soort obsessie met vooral plastic zakken heeft. Droeg ze ze maar mee en verder niets. Maar ze gaat er mee vandoor en gaat dan ergens midden op een veld of in de bosjes op zitten kauwen, stukjes afbijten etc. en ik ben gewoon bang dat ze plastic inslikt.
Ja, dat heb jij haar geleerd. Door alles af te pakken. Tuurlijk rent ze er nu mee weg. Belónen dus. Ga samen maar een flesje zoeken en prijs haar de hemel in.
precies... meestal plukken ze van plastic zakken idd. de puntjes eraf maar spugen die ook direct weer uit tijdens het trekken...maar geef hem gewoon een flesje idd. kan niks af bij normaal dragen... laat hem er eerst een paar dagen gewoon mee lopen, daarna probeer je hem een keer bij je te roepen, het flesje ff te ruilen voor een snoepje en weer teruggeven, zodat hij weet dat jij niet alles afpakt maar dat hij het ook gewoon weer terug krijgt...
Hier moeten ze bij de auto alles weer los laten (ik ga niet op mn knieen die hokken in om alles er weer uit te halen nl) en dat doen ze ook zonder enig gemorrel... ze weten dat er de volgende dag toch wel weer wat ligt... desnoods hou je een flesje achter (ik heb er altijd 1 in de auto liggen) mocht ik ergens komen waar echt niks ligt... tot nu toe nog nooit meegemaakt trouwens...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Ik struin met de hondjes ook het hele strand af naar troep. Samen met scheepstouwen, plastic handschoenen en flesjes spelen kan toch geen kwaad?
Daarbij kraakt Pluis op z'n gemak een dikke rotte krab om uit te lebberen en komt vrolijk op me af gehopst met een ranzige meeuwenvleugel in z'n bakkes. :mrgreen: Dan roep ik knap hoor, jammie jammie en loopt ie weer vrolijk verder.
Als ik alles uit hun mond moet gaan halen heb ik geen leven meer en vinden zij me ook niet meer leuk :wink:

Charlie weet dat ik normaal niks af pak, bij gevaarlijke dingen hoef ik maar een kik te geven en zoekt ze wat anders uit.
Pluis mag geen tissues en wc papiertjes opeten omdat ik dat wel vies vind en hij er van moet spugen. Maar met iets anders in zijn bek en belonen wanneer hij niet aan zo'n 'verboden' iets komt valt het tegenwoordig hartstikke mee.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef::wink: Ik struin met de hondjes ook het hele strand af naar troep. Samen met scheepstouwen, plastic handschoenen en flesjes spelen kan toch geen kwaad?
Daarbij kraakt Pluis op z'n gemak een dikke rotte krab om uit te lebberen en komt vrolijk op me af gehopst met een ranzige meeuwenvleugel in z'n bakkes. :mrgreen: Dan roep ik knap hoor, jammie jammie en loopt ie weer vrolijk verder.
Als ik alles uit hun mond moet gaan halen heb ik geen leven meer en vinden zij me ook niet meer leuk :wink:

Charlie weet dat ik normaal niks af pak, bij gevaarlijke dingen hoef ik maar een kik te geven en zoekt ze wat anders uit.
Pluis mag geen tissues en wc papiertjes opeten omdat ik dat wel vies vind en hij er van moet spugen. Maar met iets anders in zijn bek en belonen wanneer hij niet aan zo'n 'verboden' iets komt valt het tegenwoordig hartstikke mee.
Hier ook, ze mogen alles hebben, maar als ik nee zeg (blikjes etc.) dan laten ze het ook weer los omdat ze ook weten dat dit maar sporadisch is... hoe meer je er aandacht aan besteed hoe lastiger het wordt....
Afbeelding
BAILEYSBAASJE
Zeer actief

Drollen, blikjes, stenen, aluminiumfolie laat ze rustig liggen als ik Nee of Bah zeg. Maar ze heeft gewoon een obsessie voor
plastic zakjes of snoepwikkels. Misschien omdat ze zo knisperen. Daar helpt geen bah of nee bij. En ik heb bij de dingen die
ze nu links laat liggen niet anders gedaan dan bij de plastic spullen, dus dat aanleren gaat niet op. Ook doet ze het niet bij
elke wandeling, het hangt sterk van haar bui af. Gisteren liep ze al het plastic voorbij omdat ze elke keer een steeds mooiere
tak meesleepte (de laatste was op zichzelf bijna een jong boompje, dus dat ging echt niet lukken :smile: ) .
Neemt niet mijn oorspronkelijke stelling weg dat zwerfvuil (zeker als ik lees over naalden, glas e.d.) echt een gevaar voor
loslopende (jonge) honden en inderdaad ook kleine kinderen oplevert en dat de mensen daar steeds nonchalanter over
doen.:soapbox:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

:U: tja... Charlie heeft ook wel eens een snee in haar kussentje gehad door een bierflesje, maar het ergste wat ze tot nu toe heeft gehad was een vreselijk nare ontsteking in haar keel door een splinter van een tak.
Met een beetje pech had de dierenarts daarvoor een hele risicovolle operatie moeten uitvoeren.
Bossen zijn nu eenmaal niet steriel en opgeruimd.
En ja, dat soort risico's is kut, maar moet ik haar dan de rest van haar leven veilig aangelijnd houden en nergens meer mee laten spelen?
Zie ik echt iets naars liggen van glas dan pak ik een poepzak, schep losse stukjes met grond en al op en gooi het weg... elastiekjes in het bos hetzelfde.

Neem iets mee wat ze leuker of lekkerder vindt dan tasjes en geef dat op het moment dat ze die ziet liggen.
Pluis is dus een notoire papier en voorwerk vreter en op deze manier komt hij inmiddels speciaal naar mij voor iets lekkers wanneer hij dit soort troep tegen komt.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

BAILEYSBAASJE schreef:Ook doet ze het niet bij
elke wandeling, het hangt sterk van haar bui af. Gisteren liep ze al het plastic voorbij omdat ze elke keer een steeds mooiere
tak meesleepte (de laatste was op zichzelf bijna een jong boompje, dus dat ging echt niet lukken :smile: ) .
Dit is je oplossing. Je hond wil werken, laat haar dan ook werken.
Mervrouw hier moet verplicht iets dragen bij de grote wandeling. Meestal een tak, soms een bal oid.
En tróts dat ze dan is! Kop hoog, staart héél hoog, en maar paraderen met 't ding. Af en toe een vrouwtje dat haar toeroept dat ze zoooooo'n knappe hond is met zooooo'n goeie tak. Waarop het paraderen nog wat erger wordt :F:

Het vreten en dingen oppakken hier is daarvoor al afgeleerd als een van de eerste dingen, ik wil het gewoon niet hebben en het commando 'los' zit er dus heel goed in. Op het moment dat ik 'los' roep gaat die bek open en wat er ook maar inzit (al is het een biefstuk) wordt stante pede uitgespuugd.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

Miranda schreef: Mervrouw hier moet verplicht iets dragen bij de grote wandeling. Meestal een tak, soms een bal oid.
En tróts dat ze dan is! Kop hoog, staart héél hoog, en maar paraderen met 't ding. Af en toe een vrouwtje dat haar toeroept dat ze zoooooo'n knappe hond is met zooooo'n goeie tak. Waarop het paraderen nog wat erger wordt :F:.
Hier hetzelfde... en als ze dan haar jasje aan heeft loopt ze helemaal als een showpaard door het bos te paraderen :mrgreen: :pffff: Vind ze zichzelf éxtra knap haha
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Miranda schreef: Mervrouw hier moet verplicht iets dragen bij de grote wandeling. Meestal een tak, soms een bal oid.
En tróts dat ze dan is! Kop hoog, staart héél hoog, en maar paraderen met 't ding. Af en toe een vrouwtje dat haar toeroept dat ze zoooooo'n knappe hond is met zooooo'n goeie tak. Waarop het paraderen nog wat erger wordt :F:.
Hier hetzelfde... en als ze dan haar jasje aan heeft loopt ze helemaal als een showpaard door het bos te paraderen :mrgreen: :pffff: Vind ze zichzelf éxtra knap haha
hier ook... :ok:
Afbeelding
BAILEYSBAASJE
Zeer actief

Ik vind het knap dat mensen op dit forum, zonder ooit 1 wandeling met ons te hebben meegemaakt, precies
weten wat wij allemaal met onze hond doen en, volgens hen, vooral ook laten. :blah:
Wij hebben ook puppy cursus met Bailey gedaan en het hele 1 voorwerp voor het andere ruilen, uitbundig
prijzen e.d. doen wij wel degelijk. Ook trekken wij niet alles uit de bek, tenzij het een hap plastic is die
verwerkt wordt alsof het een lekkernij is. Ik weet niet hoe ver jullie het in zo'n geval met jullie (jonge) hond
willen laten komen, maar wij willen liever niet bij de dierenarts belanden na wat een relaxed wandelingetje met
de hond zou moeten zijn.
De velden in de parken waar wij regelmatig komen en natuurlijk de bossen liggen bezaaid met losse takken/twijgjes
(zeker na de afgelopen periodes met veel wind) en dat is leuk om mee te spelen en te ruilen. Waar ik het in mijn
oorspronkelijke post en met mijn oorspronkelijke bedoeling over heb is dat het op veel plekken een niet ongevaarlijk
zooitje is, zeker en misschien juist als je nog met een pup/jonge hond "in opleiding", dus de leerfase - dus onderzoeken
met de bek - zit.
De cursusleiders van de puppy cursus hebben er speciaal op gewezen bij de lessen op verschillende locaties
dat er natuurlijk veel aangeleerd en afgeleerd kan worden, maar dat daar ook een grens aan zit, omdat sommige
plekken met zoveel afleiding qua troep die er ligt, zelfs voor de beste honden erg verleidelijk kunnen zijn.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

BAILEYSBAASJE schreef:Ik vind het knap dat mensen op dit forum, zonder ooit 1 wandeling met ons te hebben meegemaakt, precies
weten wat wij allemaal met onze hond doen en, volgens hen, vooral ook laten. :blah:

Wij hebben ook puppy cursus met Bailey gedaan en het hele 1 voorwerp voor het andere ruilen, uitbundig
prijzen e.d. doen wij wel degelijk.
:U: Zal wel aan mij liggen, maar ik haal dit dus echt nergens uit.
BAILEYSBAASJE schreef:Ook trekken wij niet alles uit de bek, tenzij het een hap plastic is die
verwerkt wordt alsof het een lekkernij is. Ik weet niet hoe ver jullie het in zo'n geval met jullie (jonge) hond
willen laten komen, maar wij willen liever niet bij de dierenarts belanden na wat een relaxed wandelingetje met
de hond zou moeten zijn.
Mwah... ben ik eerlijk gezegd niet zo van onder de indruk. T is hier al gebeurd dat er in een onbewaakte seconde een kilo pens inclusief 2 plastic diepvrieszakken, een rol leverworst of een bak smuldier met verpakking en al naar binnen is gewerkt.
Word ik niet blij van en ik houd ze wat meer in de gaten, maar tot nu toe komt het er vroeg of laat weer van voor of van achter uit.
Nee, een stukje plastic lig ik niet wakker van en de dierenarts had op driedubbele skivakantie gekund wanneer ik voor ieder stukje plastic naar die goede man gegaan was...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

BAILEYSBAASJE schreef:Ik vind het knap dat mensen op dit forum, zonder ooit 1 wandeling met ons te hebben meegemaakt, precies
prijzen e.d. doen wij wel degelijk. Ook trekken wij niet alles uit de bek, tenzij het een hap plastic is die
de hond zou moeten zijn.
De velden in de parken waar wij regelmatig komen en natuurlijk de bossen liggen bezaaid met losse takken/twijgjes
(zeker na de afgelopen periodes met veel wind) en dat is leuk om mee te spelen en te ruilen. Waar ik het in mijn
oorspronkelijke post en met mijn oorspronkelijke bedoeling over heb is dat het op veel plekken een niet ongevaarlijk
zooitje is, zeker en misschien juist als je nog met een pup/jonge hond "in opleiding", dus de leerfase - dus onderzoeken
met de bek - zit.
De cursusleiders van de puppy cursus hebben er speciaal op gewezen bij de lessen op verschillende locaties
dat er natuurlijk veel aangeleerd en afgeleerd kan worden, maar dat daar ook een grens aan zit, omdat sommige
plekken met zoveel afleiding qua troep die er ligt, zelfs voor de beste honden erg verleidelijk kunnen zijn.
dat hoeft ook niet, ik heb zelf een jonge hond... dacht je dat die alles laat liggen :N: die heeft ook wel wat binnengekregen inmiddels hoor...maar ik ben er niet zo panisch over... al mijn honden zijn zo opgegroeid en nogmaals hoe meer je eraan doet hoe moeilijker je het gaat krijgen... feit is simpelweg dat een werkhond iets wil dragen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk :Q: ). Geen enkele hond is het aangeleerd en ze doen het allemaal... zelfs honden die niet van mij zijn, die doen het dus... Ook van clubgenoten hoor ik niet anders... dan kan ik er maar 1 conclusie aan verbinden...
Je puppycursusleiders hebben geen werkhonden neem ik aan, want dan zouden ze dit nl. herkennen...
natuurlijk moet je opletten en vlees etc. MOETEN ze hier loslaten... maar dat gebeurd dan ook.
Geef hem anders een bal als je thuis weggaat, zelfde effect. Deed ik eerder ook, maar dit is goedkoper en het ruim nog heel iets op ook. Ga je erachteraan vangen dan maak je er een spelletje van en dat is nu net wat hij wil...
En ze eten echt niet maar zo hele plastic zakken op zonder dat er iets in zit hoor... ja stukjes eraf scheuren maar die zal ie 9 van de 10x ook niet opvreten maar gewoon laten vallen en verder gaan met scheuren...
Maar goed, je moet het zelf weten... :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

toch lastig die zakken hoor :piew:

Afbeelding
Afbeelding
Heavensrebel
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Heavensrebel »

Mijn ma woont in een klein/net/kerkelijk dorpje nabij Hilversum en het is verbazingwekkend hoe veel troep (van pakjes drinken/chipszakken/bouwmateriaal wat achtergelaten is/beschimmeld etenswaar) je daar in het groen en bij uitlaatsroken je ziet, zonde hoor en gevaarlijk met twee oudere (slechtziende) honden.Dan maar aan de lijn op die stukken, laatst had er één haar poot aan een stuk ijzerdraad opengehaald, zag je nauwelijks liggen..
Je moet de groeten van Isa hebben ;-)
mex71
Actief

Ongelezen bericht door mex71 »

Sam is dol op kauwgom en dat ruil ik voor een stukje worst. Ik wil liever niet dat hij dat doorslikt. Bij het wandelen in de stad, kan ik hem meestal wel goed weghouden door NEE te roepen, bij de eetbare dingen. Verder laat ik hem papier en plastic rustig dragen. Flesjes vindt hij het leukst, dan gaat z'n staart volledig in de krul en z'n borst vooruit :I: Toch maak ik me soms ook wel zorgen of hij dingen niet doorslikt en soms trek ik echt wel dingen uit z'n bek. Hij had gisteren een kinderhandschoen in z'n bek en dan heb ik al hele visioenen dat hij die doorslikt en ik dan bij de dierenarts terecht kom, omdat dat ding de boel blokkeert. :oeps: .
En omdat het de eerste hond is die ik zelf opvoed, is heel veel nog nieuw en soms wat beangstigend, omdat je zelf soms de gevolgen nog niet kunt overzien.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”