Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een band opbouwen na een jaar.. Update p3 :D

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Re: Een band opbouwen na een jaar

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ok. Ze moet het negatieve loslaten. Zodra ze voelt dat ze 'controle' verliest, diep adem halen en schouders ontspannen. Dan gewoon rustig en direct de hond roep. Hoe heftiger ze reageert hoe minder de hond 'zin' heeft om te komen.

Als hij op 'hier' niet komt, kan ze een ander commando leren. bv 'voor' bij ons is dat recht voor mij zitten. Gezicht naar mij toe.
Ze kan ook wat spelletjes in huis doen; zoek het balletje (3 plastic bekers en 1 balletje (of snoepje), speeltje zoeken in huis. Ze kan ook gaan dogdancen.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Heel veel honden "doen" het niet bij , foeterende,strenge , schreeuwende en meppende bazen, maar sluiten zich van zo'n harde roedelleider af. Juist jachthonden zijn hiervoor vaak veel te baasgericht om zo aangepakt te worden. Die motiveer je met koekjes en enthousiaste stem, omdat ze zooooo vreselijk BRAAAAF zijn. Correcties zijn dan vaak niet meer als een rustig uitgesproken"Nee"of "UHUH"
En misschein moet je een hond eerst een commando aanleren voordat hij het op kan volgen? Wie weet snapt het stomme dier wel helemaal niet wat ze bedoeld omdat hem nooit iets geleerd is?
Enne... ik vind het wel heel basic dat je een hond niet naloopt als hij niet luistert :oohja:

Beginnen met een zak koekjes het hier komen aan leren, zoals je met een pup doet is de beste tip voor de korte termijn die ik hier heb gelezen.
Een basiscursus gehoorzaamheid vind ik daarnaast ook een heel goed idee, de KC in Apeldoorn traint met een positieve invalshoek en is niet duur in vergelijking met veel "particuliere: scholen.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het feit dat ze een uur per dag met haar hond gaat wandelen zegt niet zoveel, behalve dan dat ze die tijd er blijkbaar wel voor over heeft. Het zegt nog niks over hoe bevredigend dat voor haar hond is. Waar is haar hond mee bezig op die wandeling, en waar is zij mee bezig?
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Beginnen met clickeren, beetje kunstjes enzo aanleren. Is wel goed voor de band onderling lijkt me.
Of wil ze niet dat allemaal doen en alleen wandelen?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

jacq1970 schreef:als ze d ehond nu eens gaat leren dat als hij komt dat hij een lekkertje krijgt als worst of kaas.. dus ze moet vaak zijn naam zeggen en elke keer als hij reageert krijgt hij een kaasje of worstje, dus echt iets wat lekker is niet een dom brokje oid.
Dat gaat ze meenemen!
Drijver schreef:Ze zou het bestaande commando om te komen, wat waarschijnlijk "hier" is, door een heel ander woord kunnen vervangen zoals bijvoorbeeld "koffie" of iets anders wat er helemaal niet op lijkt. En daarmee aan de slag gaan zoals je het een pup zou leren om hier te komen.
Met het bestaande commando heeft hij nu niet de ervaring dat hij moet komen. En ze zou dan natuurlijk altijd veel lekkers bij zich moeten hebben en nooit vergeten te belonen.
Dit eventueel in combinatie met de tip van Tiny. Het hele patroon moet doorbroken worden.
Dat gaat ze ook meenemen, ze gaat er wel een goed woord voor bedenken!
Elmo/maureen schreef:Ok. Ze moet het negatieve loslaten. Zodra ze voelt dat ze 'controle' verliest, diep adem halen en schouders ontspannen. Dan gewoon rustig en direct de hond roep. Hoe heftiger ze reageert hoe minder de hond 'zin' heeft om te komen.

Als hij op 'hier' niet komt, kan ze een ander commando leren. bv 'voor' bij ons is dat recht voor mij zitten. Gezicht naar mij toe.
Ze kan ook wat spelletjes in huis doen; zoek het balletje (3 plastic bekers en 1 balletje (of snoepje), speeltje zoeken in huis. Ze kan ook gaan dogdancen.
Ja, ze vind het idd moeilijk om niet negatief te doen als ze de controle verliest. Ze gaat proberen er bewuster mee bezig te zijn en rustig te blijven wanneer ze voelt dat ze geïrriteerd wordt. En wat spelen en oefenen met elkaar binnenshuis gaat ze sowieso mee beginnen, gaat het buiten aan de lange lijn goed wil ze ook daar wat spelletjes gaan beginnen.
Ma-Rianne schreef:Heel veel honden "doen" het niet bij , foeterende,strenge , schreeuwende en meppende bazen, maar sluiten zich van zo'n harde roedelleider af. Juist jachthonden zijn hiervoor vaak veel te baasgericht om zo aangepakt te worden. Die motiveer je met koekjes en enthousiaste stem, omdat ze zooooo vreselijk BRAAAAF zijn. Correcties zijn dan vaak niet meer als een rustig uitgesproken"Nee"of "UHUH"
En misschein moet je een hond eerst een commando aanleren voordat hij het op kan volgen? Wie weet snapt het stomme dier wel helemaal niet wat ze bedoeld omdat hem nooit iets geleerd is?
Enne... ik vind het wel heel basic dat je een hond niet naloopt als hij niet luistert :oohja:

Beginnen met een zak koekjes het hier komen aan leren, zoals je met een pup doet is de beste tip voor de korte termijn die ik hier heb gelezen.
Een basiscursus gehoorzaamheid vind ik daarnaast ook een heel goed idee, de KC in Apeldoorn traint met een positieve invalshoek en is niet duur in vergelijking met veel "particuliere: scholen.
Jachthonden zijn toch juist NIET baasgericht? Ik snap je even niet, of we hebben een ander idee bij baasgerichtheid. Kan ze het rustig uitgesproken nee nog aanleren als negatief? Want als de hond nu iets pakt wat niet mag oid, dan moet ze best hard schreeuwen wil hij onder de indruk zijn. Of ligt dit gewoon aan haar positie tegenover hem? Hij komt trouwens wel op commando maar alleen wanneer het hem uitkomt. Hij is best braaf enzo, maar als er iets belangrijkers is dan de 'baas', zoals een andere hond, een geurtje of achtergebleven eten, luistert hij gewoon niet meer.

Trouwens, ik loop Beau ook achterna als hij eens niet luistert. Als ik dat niet zou doen zou hij denk ik gewoon doorcrossen, zijn neus achterna, en dan platgereden worden. In Apeldoorn heb je wel veel parken, maar ze liggen allemaal dicht bij wegen en bij de meeste parken ben je met 5 minuten hondensnelheid bij een weg. Aangezien ik wat jachthondjes ken :F: zou ik dat dus echt niet vertrouwen en lekker de hond achterna lopen. Misschien heel fout in de opvoeding, maar liever dáár een fout dan een platgereden hond want daar heb je helemaal niks meer aan, denk ik dan. De cursus gaat ze binnenkort mee starten, wanneer onze KC weer start; twee keer in het jaar volgens mij. KC Apeldoorn is idd een goede vind ik zelf, Beau en ik gaan als het goed is ook daar binnenkort beginnen :ok:
Gos schreef:Het feit dat ze een uur per dag met haar hond gaat wandelen zegt niet zoveel, behalve dan dat ze die tijd er blijkbaar wel voor over heeft. Het zegt nog niks over hoe bevredigend dat voor haar hond is. Waar is haar hond mee bezig op die wandeling, en waar is zij mee bezig?
Ze heeft alle tijd van de wereld voor haar hond over, ze vind haar hond belangrijker dan een filmpje kijken op zaterdagavond oid, dat zegt al genoeg lijkt me :D Op de wandeling loopt hij los en hij snuffelt en rent, ontmoet wat andere honden en eigenlijk loopt zij haar route en roept hem af en toe bij haar. Ze praat af en toe met wat hondenbaasjes terwijl hij snuffelt en met haar mee rent.
LéonieHonden schreef:Beginnen met clickeren, beetje kunstjes enzo aanleren. Is wel goed voor de band onderling lijkt me.
Of wil ze niet dat allemaal doen en alleen wandelen?
Nee ze wil absoluut wel meer doen dan alleen wandelen, ze dróómt ervan een goede band met haar hond te krijgen :ok:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Hilde schreef:

Elmo/maureen schreef:Ok. Ze moet het negatieve loslaten. Zodra ze voelt dat ze 'controle' verliest, diep adem halen en schouders ontspannen. Dan gewoon rustig en direct de hond roep. Hoe heftiger ze reageert hoe minder de hond 'zin' heeft om te komen.

Ja, ze vind het idd moeilijk om niet negatief te doen als ze de controle verliest. Ze gaat proberen er bewuster mee bezig te zijn en rustig te blijven wanneer ze voelt dat ze geïrriteerd wordt. En wat spelen en oefenen met elkaar binnenshuis gaat ze sowieso mee beginnen, gaat het buiten aan de lange lijn goed wil ze ook daar wat spelletjes gaan beginnen.
Ik ken het 'probleem' :mann: Ik ontspan mij en adem een paar keer in en uit. Schud mijn schouders los en daardoor word ik 'losser'. En ga ik rustiger met Elmo om. :ok:

Wbt hard commando's roepen, bij Elmo kan ik gewoon niet lief/zacht commando's geven. Reageert hij niet op (beter gezegd meestal kijkt hij mij zo aan :piew: ). Ik geef duidelijk commando's op een rustige manier. Dus niet Elmo hieeeer (met vrolijke uithaal), maar gewoon Elmo hier. En als hij dan komt, hyperdepiep belonen :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hilde schreef:
Hutsje schreef:ik lees hardhandig aanpakken en ook een klap geven met de riem, waarom? ik zou eens beginnen met dat achterwege laten ;). en een leuke cursus met hem gaan doen.
Dat wil ze ook graag, maar ze zegt dat het uit frustratie is. Wanneer hij voor haar blijft wegspringen en rennen zodat hij telkens buiten haar bereik blijft wordt ze gefrustreerd. Ze zegt zelf ook dat ze hem niet een klap wil geven, maar ze wil ook niet dat hij heel erg lang voor haar weg blijft rennen. Zelf denk ik dat het wegrennen oa ook komt door die slechte band, maar het kan ook zijn dat dat niet het geval is?
Gewoon logisch nadenken. Ik zou ook wegrennen als ik een klets voor mijn kop kan krijgen. Daarmee verpest je inderdaad het hierkomen. Hierkomen altijd met iets lekkers of leuks belonen en het vrolijk houden, dan heb je dit soort toestanden niet. Ik snap niet dat ze zelf de logica niet ziet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Hilde
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:Ik ken het 'probleem' :mann: Ik ontspan mij en adem een paar keer in en uit. Schud mijn schouders los en daardoor word ik 'losser'. En ga ik rustiger met Elmo om. :ok:

Wbt hard commando's roepen, bij Elmo kan ik gewoon niet lief/zacht commando's geven. Reageert hij niet op (beter gezegd meestal kijkt hij mij zo aan :piew: ). Ik geef duidelijk commando's op een rustige manier. Dus niet Elmo hieeeer (met vrolijke uithaal), maar gewoon Elmo hier. En als hij dan komt, hyperdepiep belonen :mrgreen:
Ja, dat is misschien ook wel duidelijker naar Enzo toe. Misschien is rust erin houden al een groot deel van het werk wat gedaan moet worden. Ik zal haar doorgeven dat rust in de commando's misschien ook wel fijner voor hem is. Maar als jij Elmo wil corrigeren, hoe doe jij dit dan? Moet je dit dan ook hard doen of rustig?
Eline* schreef:Gewoon logisch nadenken. Ik zou ook wegrennen als ik een klets voor mijn kop kan krijgen. Daarmee verpest je inderdaad het hierkomen. Hierkomen altijd met iets lekkers of leuks belonen en het vrolijk houden, dan heb je dit soort toestanden niet. Ik snap niet dat ze zelf de logica niet ziet.
Ja, maar hij krijgt heus niet altijd een klap :wink: Ze zegt zelf dat dit ongeveer de tiende keer was in het jaar, maar ook als ze een tijd hem blijft belonen wil hij nog wel eens niet komen. Ze zegt dat als ze dan blij doet als hij ein-de-lijk terug komt dat ze dan vanbinnen heel boos is, lijkt mij dat Enzo dat gewoon aanvoelt. Hoe kan ze zich dan ertoe zetten dat ze vanbinnen ook blijer wordt als hij na heel lang nog komt? Want ze kan aan de buitenkant dan wel heel blij doen en juichen en belonen met lekkere dingen, maar dat helpt in principe niet als ze niet blij is aan de binnenkant neem ik aan? Ik vraag ook maar door omdat ik dingen gewoon niet zeker weet en haar echt graag op weg wil helpen :wink:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Hilde schreef:
Elmo/maureen schreef:Ik ken het 'probleem' :mann: Ik ontspan mij en adem een paar keer in en uit. Schud mijn schouders los en daardoor word ik 'losser'. En ga ik rustiger met Elmo om. :ok:

Ja, dat is misschien ook wel duidelijker naar Enzo toe. Misschien is rust erin houden al een groot deel van het werk wat gedaan moet worden. Ik zal haar doorgeven dat rust in de commando's misschien ook wel fijner voor hem is. Maar als jij Elmo wil corrigeren, hoe doe jij dit dan? Moet je dit dan ook hard doen of rustig?
Corrigeren moet rustig maar hard :ugh: Als ik heel rustig en 'soft' doe, dan komt het zeg maar niet aan :ugh: Zodra hij dan weer 'normaal' doet beloon ik hem weer heel overdreven. :cheer: (met hard bedoel ik dus niet dat ik hem het hele veld over trap :engel: ). Ik pak hem meestal even bij zijn snuit (die druk ik naar beneden) en zeg duidelijk 'nee'.
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Elmo/maureen schreef:
Hilde schreef:

Corrigeren moet rustig maar hard :ugh: Als ik heel rustig en 'soft' doe, dan komt het zeg maar niet aan :ugh: Zodra hij dan weer 'normaal' doet beloon ik hem weer heel overdreven. :cheer: (met hard bedoel ik dus niet dat ik hem het hele veld over trap :engel: ). Ik pak hem meestal even bij zijn snuit (die druk ik naar beneden) en zeg duidelijk 'nee'.
Dalmaten kunnen wel vaker oost-indisch doof zijn he? :F: Wat ik in feite aan Roos heb ontdekt is dat ze meteen komt als ik haar roep op het veldje, maar als ze in de bosjes zit, eet ze daar wellicht iets (wat vééééél leuker is dan baasje natuurlijk :boos: ) en dan moet ik gewoon streng "Hier" zeggen, en dan komt ze. En anders niet. Het is een braaf hondje maar soms :S:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Lellibel schreef: Dalmaten kunnen wel vaker oost-indisch doof zijn he? :F: Wat ik in feite aan Roos heb ontdekt is dat ze meteen komt als ik haar roep op het veldje, maar als ze in de bosjes zit, eet ze daar wellicht iets (wat vééééél leuker is dan baasje natuurlijk :boos: ) en dan moet ik gewoon streng "Hier" zeggen, en dan komt ze. En anders niet. Het is een braaf hondje maar soms :S:
:F: :lol1: Ik moet dan ook Elmo ervoor zeggen anders gaat hij om zich heen kijken wie ik roep :piew: :piew:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:
Lellibel schreef: Dalmaten kunnen wel vaker oost-indisch doof zijn he? :F: Wat ik in feite aan Roos heb ontdekt is dat ze meteen komt als ik haar roep op het veldje, maar als ze in de bosjes zit, eet ze daar wellicht iets (wat vééééél leuker is dan baasje natuurlijk :boos: ) en dan moet ik gewoon streng "Hier" zeggen, en dan komt ze. En anders niet. Het is een braaf hondje maar soms :S:
:F: :lol1: Ik moet dan ook Elmo ervoor zeggen anders gaat hij om zich heen kijken wie ik roep :piew: :piew:
:smile: Daar heb ik eigenlijk nooit op gelet, ik roep altijd wel haar naam erbij, misschien voor mijn eigen duidelijkheid :mann:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Hilde schreef: Jachthonden zijn toch juist NIET baasgericht? Ik snap je even niet, of we hebben een ander idee bij baasgerichtheid. Kan ze het rustig uitgesproken nee nog aanleren als negatief? Want als de hond nu iets pakt wat niet mag oid, dan moet ze best hard schreeuwen wil hij onder de indruk zijn. Of ligt dit gewoon aan haar positie tegenover hem?
Je hebt jachthonden die samenwerken met de baas, die zijn juist wel baasgericht. Zelfstandige jagers, zoals veel terriërs, zijn meer omgevingsgericht ipv baasgericht.

Heeft ze hem het commando "Nee" wel geleerd?
Dat doe je bijvoorbeeld als volgt: hou een koekje in je hand in de buurt van zijn kop. Als hij het probeert te pakken zeg je Nee (1 keer). Pas als hij stopt met proberen en je aankijkt zeg je "pak maar" en mag hij het pakken. Je begint met een gesloten hand, vervolgens een open hand, koekje op de grond, enz.
Nee leidt in dit geval tot iets positiefs.

Het commando "Nee" moet je overigens ook heel goed timen. Het mooiste is om Nee te zeggen als de hond op het punt staat om het niet gewenste gedrag te vertonen. Als hij stopt en je aankijkt, koekje erin. :mrgreen:
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Hilde schreef:Jachthonden zijn toch juist NIET baasgericht? Ik snap je even niet, of we hebben een ander idee bij baasgerichtheid.
Veel jachthonden zijn heel baasgericht. Dat wil zeggen dat ze erg gevoelig zijn voor de stemming van de baas en wat de baas van ze wil.Doordat ze veel jachtpassie hebben, of daarnaast vaak best wel zelfstandig zijn, denken mensen dat ze eigenwijs zijn en niet luisteren.Meestal zijn jachthonden veel zachtaardiger en gevoeliger als b.v. herdershonden en worden ze juist verkloot door een veel te harde aanpak.
Hilde schreef: Kan ze het rustig uitgesproken nee nog aanleren als negatief? Want als de hond nu iets pakt wat niet mag oid, dan moet ze best hard schreeuwen wil hij onder de indruk zijn.
Ze moet ophouden met haar stem te verheffen en tegen de hond te schreeuwen. De hond voelt zich door het schreeuwen waarschijnlijk best wel bedreigd en zal dus steeds sneller weglopen als hij iets gepakt heeft. Op termijn kan hij het zelfs zo bedreigend gaan vinden dat hij uit nood van zich af gaat bijten.
Los dat het niet bepaald een band bevorderd...Allereerst moet ze proberen te voorkomen dat de hond iets pakt dat hij niet mag hebben. Niet door te schreeuwen, maar gewoon opstaan en rustig naar de hond toegaan en en hem zachtjes wegduwen met een neutraal uitgesproken Nee of Foei.
Houd hij op dan is hij braaf en dan beloon je ook met je stem of een koekje.O gegeven moment in de toekomst is alleen Nee of Foei voldoende.

Hilde schreef:Hij komt trouwens wel op commando maar alleen wanneer het hem uitkomt. Hij is best braaf enzo, maar als er iets belangrijkers is dan de 'baas', zoals een andere hond, een geurtje of achtergebleven eten, luistert hij gewoon niet meer.
Dus is het komen niet goed genoeg ingetraind...
Om te beginnen moet je als je het aan het aanleren bent je hond niet roepen op het moment dat hij net iets anders aan het doen is. Net als bij pups. Dus let op je timing.
Verder moet je, voordat je constateert dat je hond niet luistert eens vier seconden wachten en kijken wat je hond doet. Weet je meteen of hij je echt negeert, of even tijd nodig heeft om te reageren.
En mij is geleerd dat het geen zin heeft om een bevel meer als twee keer te geven. Luistert je hond de tweede keer niet, heeft schreeuwen en herhalen geen zin, want daarvan leert hij het tegenovergestelde van wat je probeert Hij leert dat het geen fluit uitmaakt als hij de baas negeert, die blijft wel roepen ( contact houden) Dus dan moet je iets anders verzinnen...

Ik zou de hond even een aantal weken aan de lange lijn houden om het bij de baas komen goed aan te leren, waarbij ze stopt met schreeuwen en herhalen en tieren en beloont met een koekje en stem als hij het goed doet. Dan via intervalbeloning het koekje weer er uit trainen
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Hilde schreef: Dat wil ze ook graag, maar ze zegt dat het uit frustratie is. Wanneer hij voor haar blijft wegspringen en rennen zodat hij telkens buiten haar bereik blijft wordt ze gefrustreerd. Ze zegt zelf ook dat ze hem niet een klap wil geven, maar ze wil ook niet dat hij heel erg lang voor haar weg blijft rennen. Zelf denk ik dat het wegrennen oa ook komt door die slechte band, maar het kan ook zijn dat dat niet het geval is?

ik heb de rest nog ff niet verder gelezen, maar pik dit er al ff uit
Zena (boxer x rottweiler teef) doet dit dus ook als ze los is en ik ff niet oplet en madam uit "onze 5-10meter-zone" gaat/kan gaan
Zena heeft wel iets jachtpassie maar niet veel, luchtjes zijn gewoon veel leuker als ik, als ik haar niet binnen elke 5 à 10meter terug roep, is ze uit die "zone" gaan haar oren "opslot" en volgt ze haar neus of haar "ogen"
Zena doet net hetzelfde als Enzo, gaan lopen, ff wachten (ze snuffelt dan of kijkt echt), ziet ze dat ik achter haar aan kom en wat dicht kom, loopt ze weer wat verder en zo voort :devil:
wij hebben Zena al 5 jaar, onze band is enorm goed, met mijn vriend iets beter als met mij, maar ze vertrouwt ons volledig, en toch gaat ze na 5 jaar oefenen aan de lange lijn en soms met succes los lopen, toch nog lopen als ik niet goed op let
ik weet niet wat ze al geprobeerd heeft, maar ik heb met Zena ondervonden dat als ik op mijn kont ga zitten (of hurken) en heel intressant naar van alles en nog wat op de grond ga kijken (of onnozel ga doen met Darko en/of Guapa) dat ze altijd komt zien wat er zo intressant is bij mij en dan kan ik haar pakken
aangezien wij aan de autostrade wonen, gaat Zena niet meer los, spijtig voor haar, maar ik wil het risico niet nemen dat ze toch een keertje achter een haas of zo aangaat en op de autostrade terecht komt, ik zou Enzo ook niet meer los laten als hij niet komt en zo met haar voeten speelt
Afbeelding
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Wat die hond geleerd heeft is, dat als je in de nabijheid van de baas bent je geschreeuw hoort en een klap om je oren krijgt. Ik zou ook niet komen! Honden die niet komen als je roept vast houden. Lopen ze ook niet onder een auto.
Een cursus volgen. Niet om de hond wat te leren, maar om de baas een goede opvoeding te geven.
Anders herplaatsen en nooit en te nimmer aan een andere hond beginnen.

Als je vriendin haar emoties niet kan inhouden, zal het dier echt niet beter luisteren. De omgang met een hond is vertrouwen in elkaar en samenwerking. Ik denk dat dit een hele klus zal worden voor je vriendin.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

nyckle schreef: Als je vriendin haar emoties niet kan inhouden, zal het dier echt niet beter luisteren. De omgang met een hond is vertrouwen in elkaar en samenwerking. Ik denk dat dit een hele klus zal worden voor je vriendin.
Helemaal mee eens. En dan slaan als hij terugkomt, echt handig. Zelfs in de KNPV ( :wink: ) zei iemand zo'n 30 jaar gelden altijd al: je slaat de hond alleen van je af, nooit naar je toe......
Hilde
Zeer actief

Gos schreef:
nyckle schreef: Als je vriendin haar emoties niet kan inhouden, zal het dier echt niet beter luisteren. De omgang met een hond is vertrouwen in elkaar en samenwerking. Ik denk dat dit een hele klus zal worden voor je vriendin.
Helemaal mee eens. En dan slaan als hij terugkomt, echt handig. Zelfs in de KNPV ( :wink: ) zei iemand zo'n 30 jaar gelden altijd al: je slaat de hond alleen van je af, nooit naar je toe......
Nogmaals: Hij was niet bezig met terugkomen toen ze hem die klap gaf. Hij liep namelijk verder van haar af. Verder ben ik zelf het eens met degene in de KNPV de uitspraak deed. En die klus gaat ze zeker met beide handen aanpakken. We hebben gisteren de DVD van Nicky Gootjes en Sacha Gaus samen gekeken en die was helaas niet echt bijzonder. Ze heeft er wel wat van geleerd maar de stukken waren erg kort. Bedankt iedereen voor de antwoorden trouwens!

Ze heeft echter nog een vraagje. Hoe weet ze of ze de roedelleider is? Ze zoekt op dit moment bevestiging daarin; ze weet namelijk sowieso dat ze geen goede band met de hond heeft en dat zijzelf daar de foute schakel in is, maar verder weet ze weinig over hen samen. Wanneer merkt ze dat ze de roedelleider is? Wanneer merkt ze dat Enzo de roedelleider is? Hij heeft in het begin veel geprobeerd op haar te rijden en dit is heel lang niet geweest, maar een week terug oid deed hij ineens weer zijn poot om haar been. Aangezien zijn staart altijd omhoog staat (zoals bij Cairns en Beagles dat voor een neutrale houding kan staan) en hij hangoren heeft vindt ze het moeilijk hem in te schatten. Ze zegt zelf dat ze het graag wil leren en dat geloof ik direct; ze belde net dat ze naar de bibliotheek is geweest en daar een aantal boeken heeft geleend over hondentaal. Boeken die mij hier zijn aangeraden toen ik ze zelf wilde lezen :wink:
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

Hilde schreef:
Gos schreef:
Nogmaals: Hij was niet bezig met terugkomen toen ze hem die klap gaf. Hij liep namelijk verder van haar af. Verder ben ik zelf het eens met degene in de KNPV de uitspraak deed. En die klus gaat ze zeker met beide handen aanpakken. We hebben gisteren de DVD van Nicky Gootjes en Sacha Gaus samen gekeken en die was helaas niet echt bijzonder. Ze heeft er wel wat van geleerd maar de stukken waren erg kort. Bedankt iedereen voor de antwoorden trouwens!

Ze heeft echter nog een vraagje. Hoe weet ze of ze de roedelleider is? Ze zoekt op dit moment bevestiging daarin; ze weet namelijk sowieso dat ze geen goede band met de hond heeft en dat zijzelf daar de foute schakel in is, maar verder weet ze weinig over hen samen. Wanneer merkt ze dat ze de roedelleider is? Wanneer merkt ze dat Enzo de roedelleider is? Hij heeft in het begin veel geprobeerd op haar te rijden en dit is heel lang niet geweest, maar een week terug oid deed hij ineens weer zijn poot om haar been. Aangezien zijn staart altijd omhoog staat (zoals bij Cairns en Beagles dat voor een neutrale houding kan staan) en hij hangoren heeft vindt ze het moeilijk hem in te schatten. Ze zegt zelf dat ze het graag wil leren en dat geloof ik direct; ze belde net dat ze naar de bibliotheek is geweest en daar een aantal boeken heeft geleend over hondentaal. Boeken die mij hier zijn aangeraden toen ik ze zelf wilde lezen :wink:
Als je een roedelleider bent merk je het zelf denk ik wel. Als ik ga zitten, verlaat Roos de bank tenzij ik zeg van niet. Als ik door de deur wil gaat zij voor mij aan de kant. Als je hond op je gaat rijden en het is geen jonge hond meer , ga ik dat echt niet meer pikken. (bij een jonge hond pak je dit anders aan) Die hond wil domineren. Als Roos op iemand gaat rijden moet diegene haar er metéén afslaan en duidelijk foei zeggen. Het is niet zielig, het is logisch. Zo iets doe je niet als underdog.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Re: Een band opbouwen na een jaar.. Nog een vraag p2!

Ongelezen bericht door Supernova »

Wouw dit is wel heel herkenbaar met wat jij mij over Beau hebt verteld. Weet je zeker dat jij haar niet kan helpen?
Beau deed toch laatst ook zijn poot om jouw been nadat hij heel lang niet gereden had? Dan kun je haar vertellen hoe jij daar mee omgaat :ok:

En ik zou dat hele roedelleider gebeuren een beetje loslaten, duidelijk is wel dat de band niet 100 procent is maar daar moet op een positieve manier aan gewerkt worden. Inderdaad lekker gaan clickeren en de hond daarin veel succes geven zodat het echt leuk is :cheer: Wel heel duidelijk en consequent zijn, maar ook kalm en positief. Als Enzo echt iets doet wat niet kan corrigeren maar daarna niet in dat moment blijven hangen.
Met Kenzo heb ik een goede band bereikt door veel leuke dingen te doen en te voorkomen dat hij met iets de fout in ging. Zo hoef je ook maar heel weinig te mopperen.
nyckle
Zeer actief

Ik zal je verklappen, dat je vriendin niet de roedelleidster is. De hond is de baas. Alleen al door die vraag te stellen, staalt ze al die onzekerheid uit. Een hond is niet gek hoor. Die merkt dat direct en maak hier heel handig gebruik van.
Als ik zou je vriendin aanraden om zo spoedig mogelijk een cursus te volgen. Niet meer zwaaien met de riem, maar de hond er aan vast te knopen. Niet meer los. Niet eerder, dat de hond goed naast haar loopt met slappe riem. De regeltjes in acht nemen. Eerst baas, dan hond door de deur. Hond moet komen als baasje het zegt.

Je kan nog zoveel boeken over honden gedrag lezen, maar als je de hond geen leiding kan geven, vis je zo wie zo achter het net.
Hilde
Zeer actief

Denise. schreef:Wouw dit is wel heel herkenbaar met wat jij mij over Beau hebt verteld. Weet je zeker dat jij haar niet kan helpen?
Beau deed toch laatst ook zijn poot om jouw been nadat hij heel lang niet gereden had? Dan kun je haar vertellen hoe jij daar mee omgaat :ok:
Ja en ik heb ook vertelt dat hij toen zo'n enorme klap om z'n hoofd heeft gekregen dat 'ie het nu wel uit z'n hoofd laat :engel: Dan wil ik ook wel meppen hoor. Maar met Beau ligt het denk ik nog anders, hij is echt een uitprobeerder en Enzo is een stuk makkelijker daarin. Beau was toen ook heel onzeker met pootje om leggen en Enzo is volgens vriendin heel vastberaden en begint direct met rijden en Beau niet. Die weet wat er staat te wachten als hij op een andere hond rijdt of op iemand/iets :engel:
nyckle schreef:Ik zal je verklappen, dat je vriendin niet de roedelleidster is. De hond is de baas. Alleen al door die vraag te stellen, staalt ze al die onzekerheid uit. Een hond is niet gek hoor. Die merkt dat direct en maak hier heel handig gebruik van.
Als ik zou je vriendin aanraden om zo spoedig mogelijk een cursus te volgen. Niet meer zwaaien met de riem, maar de hond er aan vast te knopen. Niet meer los. Niet eerder, dat de hond goed naast haar loopt met slappe riem. De regeltjes in acht nemen. Eerst baas, dan hond door de deur. Hond moet komen als baasje het zegt.

Je kan nog zoveel boeken over honden gedrag lezen, maar als je de hond geen leiding kan geven, vis je zo wie zo achter het net.
Maar die onzekerheid heeft volgens mij iedereen toch wel eens? Is niemand dan een roedelleider? Ik vind jou wel wat snel met oordelen hoor, net alsof ze helemaal niks kan. En Enzo loopt prima naast haar. Trouwens, Beau trekt ook wel eens, maar is 'ie dan direct de leider en mag 'ie dan ook niet meer los?
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hilde schreef:
Denise. schreef:Wouw dit is wel heel herkenbaar met wat jij mij over Beau hebt verteld. Weet je zeker dat jij haar niet kan helpen?
Ja en ik heb ook vertelt dat hij toen zo'n enorme klap om z'n hoofd heeft gekregen dat 'ie het nu wel uit z'n hoofd laat :engel: Dan wil ik ook wel meppen hoor. Maar met Beau ligt het denk ik nog anders, hij is echt een uitprobeerder en Enzo is een stuk makkelijker daarin. Beau was toen ook heel onzeker met pootje om leggen en Enzo is volgens vriendin heel vastberaden en begint direct met rijden en Beau niet. Die weet wat er staat te wachten als hij op een andere hond rijdt of op iemand/iets :engel:
nyckle schreef:Ik zal je verklappen, dat je vriendin niet de roedelleidster is. De hond is de baas. Alleen al door die vraag te stellen, staalt ze al die onzekerheid uit. Een hond is niet gek hoor. Die merkt dat direct en maak hier heel handig gebruik van.

Maar die onzekerheid heeft volgens mij iedereen toch wel eens? Is niemand dan een roedelleider? Ik vind jou wel wat snel met oordelen hoor, net alsof ze helemaal niks kan. En Enzo loopt prima naast haar. Trouwens, Beau trekt ook wel eens, maar is 'ie dan direct de leider en mag 'ie dan ook niet meer los?
Ze heeft in ieder geval een verkeerde aankoop gedaan met de hond. Ze had zich beter eerst wat meer kunnen verdiepen in hondengedrag en al zeer zeker geen oudere hond nemen waarvan het verleden niet bekend is. Die is beter op zijn plaats bij mensen die ervaring hebben met honden.

Je vriendin is zeker geen roedelleider, anders zou jij niet al deze vragen hoeven te stellen. Cursus en boeken lezen dat is het belangrijkste wat ze nu kan doen en de hond niet los.

Dat dingen soms niet lukken heeft niet persé met onzekerheid te maken. 'n Hond is een levend wezen en niet onfeilbaar. Dan zeg je gewoon jammer en volgende keer beter.
nyckle
Zeer actief

maar is 'ie dan direct de leider en mag 'ie dan ook niet meer los?
Als je hond direct voor je op zijn krekt komt als je hem roep, mag hij ook los.

Deze hond heeft gewoon de maling aan je vriendin, omdat ze de leiding niet op haar neemt. Dit zal ze dus moeten leren. De hond is goed. Met meppen op de rug leggen of weet ik wat voor toestanden sommige mensen in hun hoofd halen bereik je niks. Eerder het tegenovergestelde. Wij spreken geen hondentaal.
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Ik heb niet alles gelezen maar heb een kleine tip voor het weer moeten aanlijnen als de hond er vandoor is. Als het 'hier'komen niet werkt, qua commando, kan ze de hond misschien aanleren dat hij moet blijven? of Wachten. Abby zal niet gauw uit zichzelf naar mij toe komen om te worden aangelijnd als ik 'hier' roep. Maar ze kent wel het commando 'wachten' (vond ik wel handig in geval van verkeer op de weg enz...). Ik zeg dus dat ze moet wachten, en dan blijft ze staan tot ik haar heb aangelijnd en haar weer vrijaf geef ('toe maar').
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Neeltje schreef: Ze heeft in ieder geval een verkeerde aankoop gedaan met de hond. Ze had zich beter eerst wat meer kunnen verdiepen in hondengedrag en al zeer zeker geen oudere hond nemen waarvan het verleden niet bekend is. Die is beter op zijn plaats bij mensen die ervaring hebben met honden.
Wat een onzin. Ik haal even een mooie uitspraak van Cesar erbij, die ik gewoon erg pakkend vind: Je krijgt niet de hond die je wilt, maar de hond die je verdiend''. waarin hij bedoelt dat je wat van je hond kan leren als het niet gaat. Je een heleboel vaardigheden kan leren, daardat je op zoek moet naar een goede samenwerking.

Mag men niet op zoek naar de juiste wijze van met je hond omgaan. Onze eerste hond was alles behalve makkelijk en oh wat heb ik een boel fouten gemaakt, maar oh wat heb ik veel geleerd en kijk dat is het punt. Dat men in staat is om van zichzelf te leren en op zoek te gaan naar wat past bij die hond, want tja niet elke hond heet dezelfde aanpak.....

En ik geef liever een moeilijkere hond mee aan een onervaren iemand die toegeeft dat iets niet goed gaat en ermee aan de slag gaat, dan aan iemand die het allemaal wel denkt te weten en compleet vastgeroest is in zijn eigen 'kwaliteiten'
Afbeelding
Lellibel
Zeer actief

gyanty schreef:
Neeltje schreef: Ze heeft in ieder geval een verkeerde aankoop gedaan met de hond. Ze had zich beter eerst wat meer kunnen verdiepen in hondengedrag en al zeer zeker geen oudere hond nemen waarvan het verleden niet bekend is. Die is beter op zijn plaats bij mensen die ervaring hebben met honden.
Wat een onzin. Ik haal even een mooie uitspraak van Cesar erbij, die ik gewoon erg pakkend vind: Je krijgt niet de hond die je wilt, maar de hond die je verdiend''. waarin hij bedoelt dat je wat van je hond kan leren als het niet gaat. Je een heleboel vaardigheden kan leren, daardat je op zoek moet naar een goede samenwerking.

Mag men niet op zoek naar de juiste wijze van met je hond omgaan. Onze eerste hond was alles behalve makkelijk en oh wat heb ik een boel fouten gemaakt, maar oh wat heb ik veel geleerd en kijk dat is het punt. Dat men in staat is om van zichzelf te leren en op zoek te gaan naar wat past bij die hond, want tja niet elke hond heet dezelfde aanpak.....

En ik geef liever een moeilijkere hond mee aan een onervaren iemand die toegeeft dat iets niet goed gaat en ermee aan de slag gaat, dan aan iemand die het allemaal wel denkt te weten en compleet vastgeroest is in zijn eigen 'kwaliteiten'
:ok: Maar je moet ook je eigen mogelijkheden bekijken. Als je in een flat woont in een drukke stad, hebt geen auto, en haast geen tijd om er mee ver weg te gaan wandelen moet je geen hond nemen die veel beweging eist. Je kunt dan wel je baan opgeven om het toch voor elkaar te krijgen kwa tijd, of bijvoorbeeld ontzettend veel geld bij elkaar sparen voor een groot huis met tuin, maar dat is niet wat ieder kan of wil. Dan moet je die hond niet nemen.
Afbeelding
Neeltje

gyanty schreef:

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan ga ik er ook vanuit dat een hond bewust is gezocht en dat je zelf weet wat je wel en niet kunt. Tieners, hoeveel ze ook denken dat ze allemaal wel weten en kunnen. Maar niet zomaar een hond kopen en de ouders staan er zo te horen niet helemaal achter, want het is 'haar' hond en Cesar zegt hond, dat is niet waar het is de hond van de familie. Het hele gezin moet achter de aankoop staan, in ieder geval de ouders. En die zouden de tiener hier ook in moeten begeleiden.
Neeltje

Lellibel schreef:
gyanty schreef:

:ok: Maar je moet ook je eigen mogelijkheden bekijken. Als je in een flat woont in een drukke stad, hebt geen auto, en haast geen tijd om er mee ver weg te gaan wandelen moet je geen hond nemen die veel beweging eist. Je kunt dan wel je baan opgeven om het toch voor elkaar te krijgen kwa tijd, of bijvoorbeeld ontzettend veel geld bij elkaar sparen voor een groot huis met tuin, maar dat is niet wat ieder kan of wil. Dan moet je die hond niet nemen.
Hetzelfde dat ik werk, dan ga ik ook geen border collie o.i.d. weten omdat ik weet dat dat gigantisch verkeerd zal gaan. We hebben het hier wel over tieners.
Hilde
Zeer actief

Neeltje schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens, maar dan ga ik er ook vanuit dat een hond bewust is gezocht en dat je zelf weet wat je wel en niet kunt. Tieners, hoeveel ze ook denken dat ze allemaal wel weten en kunnen. Maar niet zomaar een hond kopen en de ouders staan er zo te horen niet helemaal achter, want het is 'haar' hond en Cesar zegt hond, dat is niet waar het is de hond van de familie. Het hele gezin moet achter de aankoop staan, in ieder geval de ouders. En die zouden de tiener hier ook in moeten begeleiden.
Het gezin staat er achter. Alleen het is wel HAAR hond. Da's hier net zo hoor, Beau is van mij en ik doe er mee wat ik wil, maar hij is hier ook echt niet ondoordacht gekomen ofzo. Bij haar is het gewoon precies hetzelfde wat dat betreft, haar ouders vinden het best dat ze die hond wil maar ze moet er wel zelf voor zorgen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”