Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zo weinig begrip van niet-hondenmensen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Zo weinig begrip van niet-hondenmensen

Ongelezen bericht door lieke »

Ik schreef 'wen er maar aan' niet om ongevoelig over te komen. Maar meer om aan omdat er nu een maal mensen zijn die zich helemaal niets kunnen voorstellen van het verdriet van anderen óf omdat ze niets zinnigs te zeggen hebben en gewoon maar 'iets' zeggen zonder te beseffen hoe ze een ander kunnen kwetsen.
Ter vergelijking: toen mijn eerste man overleed werd mij door een buurvrouw 'troostend' toegevoegd dat 'ik het maar moest zien als een verkering die uit was'.
Dan kun je kwaad worden of in tranen uitbarsten, maar ik heb er voor gekozen om het naast me neer te leggen. 't Goeie mens was nu eenmaal niet wijzer. :19:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach ja, mensen snappen sowieso mijn voorliefde voor dieren al niet en alles wat ik dagelijks leven met mijn dieren doe, dus laat staan verdriet om als die hond er niet meer is. Nu ben ik emotioneel op dat vlak niet heel zacht, maar toch zat ook ik in tranen met een konijn bij de dierenarts een week nadat het vriendinnetje ervan was overleden (en hij uiteindelij die dag ook bij de dierenarts overleed). En ja ook ik was in tranen toen ik de laat thuis was, nadat mijn moeder had gebeld dat het niet goed ging met onze Bas (hondje). Maar ik heb daar een moment voor en ga dan weer verder. Het blijft bij mij in de regel niet hangen (maar natuurlijk heb ik verdriet) en ik kan dan juist prima even wat anders doen (werken). Dus tja dan krijg je zulke reacties ook minder denk ik.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

bouvierpoedel schreef:Waarom is dat kwetsend.?
We zijn allemaal labiel op zijn tijd.
Hoord ook bij het leven en daar is niets kwetsend aan.
Je kunt ook door je gezemel en gekwijl heel kwetsend worden.

Als iemand hier schrijft dat ze heel verdrietig is nog steeds en een trauma heeft dan vond ik dat vergaand en een teken dat je labiel bent op dat moment ,omdat het al een jaar geleden is.
En het je leven beperkt.
Wat is daar kwetsend aan om te zeggen.
Ik zeg daar gelijk achteraan dat ze hulp moet zoekn.
Kwetsend is pas als je het gaat ontkennen en dood knuffelen omdat je zelf alleen maar zo begripvol wilt zijn in het bevestigen van je eigen verdriet.
Gewoon het beestje bij de naam noemen is helemaal niets mis mee en helemaal niet kwetsend.
.
Sommige mensen zouden dat op kunnen vatten als een label, zoals blond haar, blauwe ogen, labiel. Het kader dat je het nu geeft, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Wil alleen niet zeggen dat een ander dat meteen in hetzelfde kader zal zetten.
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ik had het zelf ook niet verwacht, ik wilde ook juist gaan werken voor de afleiding. Maar het bleek niet mogelijk op dat moment om me te concentreren op het werk.
Terwijl mijn eerdere ervaring juist was als ik problemen had prive of gewoon het niet goed ging met me dat werken juist 'helend' werkte en zorgde dat ik me juist normaal voelde tijdens die 8 uur.
Maar die vlieger ging die keer niet op.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik begrijp best dat je er een jaar later nog steeds last van hebt eigenlijk. Het is op een hele nare manier gebeurd en ook nog eens 2 zo kort achter elkaar. Het moet niet je dagelijks functioneren verminderen, maar als je alleen 's avonds thuis bent dan snap ik echt wel dat het verdriet soms teveel word.
Dat onbegrip uit de omgeving herken ik helemaal niet, ook niet van mensen die zelf niets met honden hebben. Je moet wel zelf goed je grenzen aangeven.
Fin
Zeer actief

Nelleke schreef:Ik had het zelf ook niet verwacht, ik wilde ook juist gaan werken voor de afleiding. Maar het bleek niet mogelijk op dat moment om me te concentreren op het werk.
Terwijl mijn eerdere ervaring juist was als ik problemen had prive of gewoon het niet goed ging met me dat werken juist 'helend' werkte en zorgde dat ik me juist normaal voelde tijdens die 8 uur.
Maar die vlieger ging die keer niet op.
Wat mij opvalt is dat je zegt dat op dat moment, de helft van je collega's met een burnout thuiszaten. Dat is een goede indicatie dat je die rouw te verwerken kreeg binnen een ongezonde werksfeer. Dat laatste zou ik beslist niet uitvlakken.
Tank
Zeer actief

Wat mij opvalt is dat je zegt dat op dat moment, de helft van je collega's met een burnout thuiszaten. Dat is een goede indicatie dat je die rouw te verwerken kreeg binnen een ongezonde werksfeer. Dat laatste zou ik beslist niet uitvlakken.
Dat zou zomaar kunnen. Ik denk dat men niet de ruimte had om ook nog met mijn probleem te dealen zeg maar. Ook die leiddinggevende, die zal wel gedacht hebben; nee niet weer eentje die uitvalt.
Maar ben dus ook niet uitgevallen, en in die zin ook wel harder daardoor geworden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

christo schreef:
bouvierpoedel schreef:Waarom is dat kwetsend.?
We zijn allemaal labiel op zijn tijd.
Hoord ook bij het leven en daar is niets kwetsend aan.
Je kunt ook door je gezemel en gekwijl heel kwetsend worden.

Als iemand hier schrijft dat ze heel verdrietig is nog steeds en een trauma heeft dan vond ik dat vergaand en een teken dat je labiel bent op dat moment ,omdat het al een jaar geleden is.
En het je leven beperkt.
Wat is daar kwetsend aan om te zeggen.
Ik zeg daar gelijk achteraan dat ze hulp moet zoekn.
Kwetsend is pas als je het gaat ontkennen en dood knuffelen omdat je zelf alleen maar zo begripvol wilt zijn in het bevestigen van je eigen verdriet.
Gewoon het beestje bij de naam noemen is helemaal niets mis mee en helemaal niet kwetsend.
.
Sommige mensen zouden dat op kunnen vatten als een label, zoals blond haar, blauwe ogen, labiel. Het kader dat je het nu geeft, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Wil alleen niet zeggen dat een ander dat meteen in hetzelfde kader zal zetten.
Wat anderen denken daar heb ik geen boodschap aan.
Het gaat over de intentie die ik er aan mee geef.
Hoe een ander dat invult kan ik niet voorkomen.
Word al genoeg om de hoop heen gedraaidt tegenwoordig omdat we allemaal zo politiek correkt en sociaal verantwoord bezig moeten zijn.
Met andere woorden smoel houden en ja knikken.
Iemand ontwijken om niet te willen kwetsen is erger dan het een naam geven hoor.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Fin
Zeer actief

Nelleke schreef:
Dat zou zomaar kunnen. Ik denk dat men niet de ruimte had om ook nog met mijn probleem te dealen zeg maar. Ook die leiddinggevende, die zal wel gedacht hebben; nee niet weer eentje die uitvalt.
Maar ben dus ook niet uitgevallen, en in die zin ook wel harder daardoor geworden.
Dat wel, maar ik denk zo dat jij zelf ook wat dichter bij een burnout gezeten hebt dan je denkt, en dan kun je het verlies van je honden er net even niet bij hebben. En het begrip van je leidinggevende zal op meer vlakken tekortgeschoten hebben dat hij het voor elkaar gekregen heeft dat een aantal van je collega's een burnout opgelopen heeft.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nelleke schreef:
Nee niet harder realistischer.
En dat je je verdriet niet meesleept van de 1 naar de ander om de bevestiging.
Het is jouw verdriet waar een ander niets mee kan.
Verwerken doe je in de thuis sfeer .
En niet met mensen waar je geen binding op emotioneel vlak mee hebt want dat is heel ongezond .
.
Tank
Zeer actief

Het is een vrouw, die leidinggevende, maar buiten dat, het klopt wel wat je zegt. Een teken van burn out is ook dat je met beste wil van de wereld niet kan focussen op de taak die voor je ligt, of dat nou plantsoenen schoffelen is, of in gesprek gaan met een client van de vrouwenopvang.
Waarom het dan niet doorgezet heeft in een volledige burn out, kweetniet!
Tank
Zeer actief

En niet met mensen waar je geen binding op emotioneel vlak mee hebt want dat is heel ongezond .
.

Dat is wel hoe het op mijn werk gaat. Er werken alleen maar vrouwen en alle volledige prive levens komen voorbij, dagelijks. Grenzen tussen werk en prive zijn bij ons vervaagd, vandaar niet zo vreemd denk ik dat ook ik gepraat heb over wat er bij mij speelde.
Ik was niet op zoek naar bevestiging in mijn verdriet, maar om het verdriet totaal gebaggetaliseerd te zien, was ook niet leuk. Maar dat bedoel ik met harder geworden, mijn verwachtingen zijn bijgesteld naar beneden :D
bouvierpoedel
Zeer actief

Nelleke schreef:Het is een vrouw, die leidinggevende, maar buiten dat, het klopt wel wat je zegt. Een teken van burn out is ook dat je met beste wil van de wereld niet kan focussen op de taak die voor je ligt, of dat nou plantsoenen schoffelen is, of in gesprek gaan met een client van de vrouwenopvang.
Net als niet alle verdriet doorzet in een hangen in het trappengat.
Of kwaadheid om slaat in slaan.
Je lichaam en geest beschikt soms over de beste afweer om je te behoeden voor erger.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nelleke schreef:
.

Dat is wel hoe het op mijn werk gaat. Er werken alleen maar vrouwen en alle volledige prive levens komen voorbij, dagelijks. Grenzen tussen werk en prive zijn bij ons vervaagd, vandaar niet zo vreemd denk ik dat ook ik gepraat heb over wat er bij mij speelde.
Ik was niet op zoek naar bevestiging in mijn verdriet, maar om het verdriet totaal gebaggetaliseerd te zien, was ook niet leuk. Maar dat bedoel ik met harder geworden, mijn verwachtingen zijn bijgesteld naar beneden :D
Misschien wel terug gebracht waar het hoorde.
Als mensen teleurgestelt zijn ligt dat meestal niet aan de omgeving maar aan het feit dat je zelf te hoge verwachtingen had.
Je bent gewoon op een harde manier weer even met beide poten op de grond gezet waar niets mis mee is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nelleke schreef:Het is een vrouw, die leidinggevende, maar buiten dat, het klopt wel wat je zegt. Een teken van burn out is ook dat je met beste wil van de wereld niet kan focussen op de taak die voor je ligt, of dat nou plantsoenen schoffelen is, of in gesprek gaan met een client van de vrouwenopvang.
Gelukkig dat het niet is doorgegaan in een volledige burn out. :wink:

ik herken je begin verhaal wel.
En zoals je er toen mee moest dealen in een ongezonde werksituatie maakt het niet gemakkelijker.
In andere omstandigheden was het verdriet even groot geweest, maar had je dergelijke opmerkingen wat gemakkelijker van je af kunnen laten glijden.
Niet iedereen is begiftigd met een dosis empathie. :wink:

Een hond verliezen is heel erg.
Een hond verliezen na epileptische aanvallen kan traumatisch zijn.
Ook al slijt het verdriet, elke vreemde beweging van een volgende hond kan de angst of paniek weer bovenbrengen.
Het blijft op je netvlies hangen en kan een schok teweeg brengen als je iets dergelijks weer ziet, bij een eigen hond of bij die van een ander.
Maar uiteindelijk kan je het wel een plaatsje geven, hoop ik? :flower:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tank
Zeer actief

Een hond verliezen is heel erg.
Een hond verliezen na epileptische aanvallen kan traumatisch zijn.
Ook al slijt het verdriet, elke vreemde beweging van een volgende hond kan de angst of paniek weer bovenbrengen.
Het blijft op je netvlies hangen en kan een schok teweeg brengen als je iets dergelijks weer ziet, bij een eigen hond of bij die van een ander.
Maar uiteindelijk kan je het wel een plaatsje geven, hoop ik?

Ik zal een voorbeeld geven van dat trauma waar ik het over had inderdaad.

Twee weken geleden kreeg een kind dat bij ons in de opvang woont tijdens mijn avonddienst een epileptische aanval. Het kind viel van schoot van moeder af keihard op haar hoofd en vervolgens het bekende stuipen.
Ik heb toen kunnen handelen (valium toedienen rectaal etc) maar door mijn hoofd ging angst dat dit kind dood zou gaan. Terwijl dit zeer zeldzaam is bij epilepsie.
Het lukte mij goed dit tijdens het voorval 'uit te zetten' maar toen ik na die dienst thuis kwam moest ik het echt even van me afzetten. Dit lukte wel, maar niet direct. De volgende dag was ik het kwijt.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Heel naar om zo je hondjes te moeten verliezen :( . Dat je daar vedriet van hebt, snapt iedereen hier. Als je dan onbegrip ontmoet bij niet-honden mensen, ben je inderdaad genoodzaakt voor je eigen welzijn om je verwachtingen terug te brengen. Mensen zijn niet zo heel empathisch vaak, dat is de realiteit. Ik heb ondervonden dat dit meestal geen onwil is, maar onkunde of onwetendheid en daar kun je mee om leren gaan. Zelfs als je je kind verliest aan het einde van de zwangerschap, zijn er mensen die zeggen "ach, je kende het toch nog niet, je kunt zo weer zwanger worden". Ik verwacht bij dierenperikelen dus al helemaal niets van mensen die zelf geen dieren hebben. Bovendien reageren ook alle dieren-mensen verschillend op zo'n afscheid. Verdriet is niet te vergelijken, iedereen beleeft zoiets op zijn eigen manier.
Tank
Zeer actief

Heel naar om zo je hondjes te moeten verliezen . Dat je daar vedriet van hebt, snapt iedereen hier. Als je dan onbegrip ontmoet bij niet-honden mensen, ben je inderdaad genoodzaakt voor je eigen welzijn om je verwachtingen terug te brengen. Mensen zijn niet zo heel empathisch vaak, dat is de realiteit. Ik heb ondervonden dat dit meestal geen onwil is, maar onkunde of onwetendheid en daar kun je mee om leren gaan. Zelfs als je je kind verliest aan het einde van de zwangerschap, zijn er mensen die zeggen "ach, je kende het toch nog niet, je kunt zo weer zwanger worden". Ik verwacht bij dierenperikelen dus al helemaal niets van mensen die zelf geen dieren hebben. Bovendien reageren ook alle dieren-mensen verschillend op zo'n afscheid. Verdriet is niet te vergelijken, iedereen beleeft zoiets op zijn eigen manier.
Ik denk wel dat als iemand zoiets meemaakt, bijvoorbeeld een doodgeboren kindje en dan van die botte reacties krijgt, dat diegene zelf wel minder bot gaat worden als een ander iets verliest wat hij niet had willen verliezen.
Ik bedoel, nu ik dit heb meegemaakt, kan ik beter verdriet van anderen invoelen ookal is het misschien niet hetzelfde als wat ik heb meegemaakt.
Dit heeft bij mij in ieder geval wel zo gewerkt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nelleke schreef:
Heel naar om zo je hondjes te moeten verliezen . Dat je daar vedriet van hebt, snapt iedereen hier. Als je dan onbegrip ontmoet bij niet-honden mensen, ben je inderdaad genoodzaakt voor je eigen welzijn om je verwachtingen terug te brengen. Mensen zijn niet zo heel empathisch vaak, dat is de realiteit. Ik heb ondervonden dat dit meestal geen onwil is, maar onkunde of onwetendheid en daar kun je mee om leren gaan. Zelfs als je je kind verliest aan het einde van de zwangerschap, zijn er mensen die zeggen "ach, je kende het toch nog niet, je kunt zo weer zwanger worden". Ik verwacht bij dierenperikelen dus al helemaal niets van mensen die zelf geen dieren hebben. Bovendien reageren ook alle dieren-mensen verschillend op zo'n afscheid. Verdriet is niet te vergelijken, iedereen beleeft zoiets op zijn eigen manier.
Ik denk wel dat als iemand zoiets meemaakt, bijvoorbeeld een doodgeboren kindje en dan van die botte reacties krijgt, dat diegene zelf wel minder bot gaat worden als een ander iets verliest wat hij niet had willen verliezen.
Ik bedoel, nu ik dit heb meegemaakt, kan ik beter verdriet van anderen invoelen ookal is het misschien niet hetzelfde als wat ik heb meegemaakt.
Dit heeft bij mij in ieder geval wel zo gewerkt.
Een hond kan echt niet met een kind vergeleken worden. Mijn vriend heeft zijn zoontje verloren en zijn verdriet is voor mij niet voor te stellen.
Tank
Zeer actief

Een hond kan echt niet met een kind vergeleken worden. Mijn vriend heeft zijn zoontje verloren en zijn verdriet is voor mij niet voor te stellen.
Dat is ook zeker niet wat ik bedoel. Ik begrijp echt wel dat het verliezen van je hond niet in vergelijking staat met het verliezen van een kind. Het is ook niet mijn bedoeling om daar een discussie over te starten.
Wat ik bedoel is dat ik nu zelf beter op mijn woorden pas als een ander verdriet heeft en niet zo met die dooddoeners en lompe opmerkingen kom als; ach, dan maak je toch een nieuw kind, of; nou je kende het kind toch nog niet zo lang.
Eerder zou ik nu helemaal niet zo veel zeggen, en gewoon die persoon de ruimte geven om zijn gevoelens te uiten.
dagmar88
Zeer actief

Nelleke schreef:
Dat is ook zeker niet wat ik bedoel. Ik begrijp echt wel dat het verliezen van je hond niet in vergelijking staat met het verliezen van een kind. Het is ook niet mijn bedoeling om daar een discussie over te starten.
Wat ik bedoel is dat ik nu zelf beter op mijn woorden pas als een ander verdriet heeft en niet zo met die dooddoeners en lompe opmerkingen kom als; ach, dan maak je toch een nieuw kind, of; nou je kende het kind toch nog niet zo lang.
Eerder zou ik nu helemaal niet zo veel zeggen, en gewoon die persoon de ruimte geven om zijn gevoelens te uiten.
Ik neem aan dat mensen die ook maar enigszins empathisch zijn dat soort dingen niet zeggen. Voor veel mensen betekenen honden gewoon niets, dus die missen dat ook dat stukje empathie.
Als iemand z'n vogel of koi karper dood gaat kan ik daar ook niet echt in mee leven omdat ik er gewoon niks mee heb.
Tank
Zeer actief

Ik neem aan dat mensen die ook maar enigszins empathisch zijn dat soort dingen niet zeggen. Voor veel mensen betekenen honden gewoon niets, dus die missen dat ook dat stukje empathie.
Als iemand z'n vogel of koi karper dood gaat kan ik daar ook niet echt in mee leven omdat ik er gewoon niks mee heb.
Dat soort dingen worden helaas wel vaak gezegd. Kijk maar eens tussen de reacties op dit forum.

Als iemand ontzettend gehecht was aan zijn vogeltje kan ik me daar nu een stuk beter in inleven dan voor dit gebeurde.

Maar dat werkt misschien bij iedereen anders.
bouvierpoedel
Zeer actief

Alleen al de vergelijking tussen kind en hond vind ik al van de zotte.
Als mijn kind dood zou zijn en er komt iemand met een troostend lulverhaal over zijn hondje die ook gestorven is dan mag hij van mij ook in zijn graf vallen.
Laat mij dan weinig empatie hebben .
Ik hou veel van mijn honden ,maar het kan nooit de plaats van een mens innemen.
Als morgen een kind gered kan worden door mijn hond af te staan dan gaat hij.
Krijgt die met een traan in mijn ogen een kus op zijn snuit .

Dat je hond zijn dood meer met je deed dan die van je opa en oma vind ik ook zo vreselijke uitspraak.
Tank
Zeer actief

Als mijn kind dood zou zijn en er komt iemand met een troostend lulverhaal over zijn hondje die ook gestorven is dan mag hij van mij ook in zijn graf vallen.

Dat je hond zijn dood meer met je deed dan die van je opa en oma vind ik ook zo vreselijke uitspraak.

Dat is toch helemaal niet wat ik zeg?
Als iemand zijn kindje verliest ga ik heus niet zeggen: ja ik snap het want mijn honden zijn ook dood.
Zo een randdebiel ben ik echt niet hoor.
Het enige wat ik zeg; en sorry dat dit blijkbaar tegen allerlei zere benen gaat, is,
Dat ik door mijn eigen ervaring met intens verdrietig zijn me nu beter in kan leven in een ander die om wat voor reden dan ook zelf verdriet of rouw doormaakt. En dan hoeft het niet perse een hond te zijn, kan ook om iets anders zijn.
Een kind verliezen is totaal van een ander kaliber, maar bijvoorbeeld als iemand een miskraam krijgt na 4 maanden (ik noem maar wat) dan zijn de lompe reacties echt niet van de lucht. Zoals, ach dan raak je toch gewoon weer zwanger etc. Mensen lijken het erg onbegrijpeijk te vinden dat je om zo iets moet rouwen.
Dat is wat ik eruit heb gehaald.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

bouvierpoedel schreef: Dat je hond zijn dood meer met je deed dan die van je opa en oma vind ik ook zo vreselijke uitspraak.
Nou ja, misschien had diegene totaal geen band met zijn opa en oma. Zagen ze elkaar nooit. Waren het rot-mensen. Weet jij veel?
Ik denk (natuurlijk!) dat het fijner is om wel een goede, warme band te hebben met de mensen die je nabij staan, maar dat is nu eenmaal niet altijd de realiteit. :19:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Rami schreef:
bouvierpoedel schreef: Dat je hond zijn dood meer met je deed dan die van je opa en oma vind ik ook zo vreselijke uitspraak.
Nou ja, misschien had diegene totaal geen band met zijn opa en oma. Zagen ze elkaar nooit. Waren het rot-mensen. Weet jij veel?
Ik denk (natuurlijk!) dat het fijner is om wel een goede, warme band te hebben met de mensen die je nabij staan, maar dat is nu eenmaal niet altijd de realiteit. :19:
Ja maar wat heeft het voor een meerwaarden om dat te roepen.?
Wil je daarmee aan tonen dat je zoveel van je hond hebt gehouden.?
????????????????? :denken:
dagmar88
Zeer actief

Nelleke schreef:

Dat is toch helemaal niet wat ik zeg?
Als iemand zijn kindje verliest ga ik heus niet zeggen: ja ik snap het want mijn honden zijn ook dood.
Zo een randdebiel ben ik echt niet hoor.
Het enige wat ik zeg; en sorry dat dit blijkbaar tegen allerlei zere benen gaat, is,
Dat ik door mijn eigen ervaring met intens verdrietig zijn me nu beter in kan leven in een ander die om wat voor reden dan ook zelf verdriet of rouw doormaakt. En dan hoeft het niet perse een hond te zijn, kan ook om iets anders zijn.
Een kind verliezen is totaal van een ander kaliber, maar bijvoorbeeld als iemand een miskraam krijgt na 4 maanden (ik noem maar wat) dan zijn de lompe reacties echt niet van de lucht. Zoals, ach dan raak je toch gewoon weer zwanger etc. Mensen lijken het erg onbegrijpeijk te vinden dat je om zo iets moet rouwen.
Dat is wat ik eruit heb gehaald.
Hierna ga ik er niks meer van zeggen want anders ga ik me nog kwaad maken ook; een hond die dood gaat is normaal geen intens verdriet, je kind verliezen wel.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

bouvierpoedel schreef:
Rami schreef:
????????????????? :denken:
Nee. Iemand geeft aan heel veel verdriet te hebben gehad. Verdriet om een dier. Een dier waar diegene een diepe band mee had. En dat sommige mensen dat moeilijk te begrijpen vinden. Omdat zij niet inzien dat een band met een dier tot de mogelijkheden behoort. En als er een band is, is er ook verdriet/gemis als die door overlijden verbroken wordt. Of het nu gaat om een dier of een mens.
Als je met je opa en/of oma wel een goede band had en je mist ze (nog steeds) is dat in mijn ogen net zo legitiem als dat je geen of weinig verdriet hebt. Bijvoorbeeld omdat je je opa en oma nooit ziet of dat het rot-mensen zijn en dus geen band/relatie hebt. Da's wat is bedoel. :wink:
Afbeelding
Tank
Zeer actief

Hierna ga ik er niks meer van zeggen want anders ga ik me nog kwaad maken ook; een hond die dood gaat is normaal geen intens verdriet, je kind verliezen wel.
Prima, zeg dan maar niks meer.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ik denk (natuurlijk!) dat het fijner is om wel een goede, warme band te hebben met de mensen die je nabij staan, maar dat is nu eenmaal niet altijd de realiteit. :19:[/quote]
????????????????? :denken:[/quote]

Nee. Iemand geeft aan heel veel verdriet te hebben gehad. Verdriet om een dier. Een dier waar diegene een diepe band mee had. En dat sommige mensen dat moeilijk te begrijpen vinden. Omdat zij niet inzien dat een band met een dier tot de mogelijkheden behoort. En als er een band is, is er ook verdriet/gemis als die door overlijden verbroken wordt. Of het nu gaat om een dier of een mens.
Als je met je opa en/of oma wel een goede band had en je mist ze (nog steeds) is dat in mijn ogen net zo legitiem als dat je geen of weinig verdriet hebt. Bijvoorbeeld omdat je je opa en oma nooit ziet of dat het rot-mensen zijn en dus geen band/relatie hebt. Da's wat is bedoel. :wink:[/quote]
=============================================
Juist en waarom moet je dat dan zeggen.?
Ik zie mijn moeder ook al jaaaaaaren niet meer en zou niet weten waar ze woond.
Maar ik ga niet roepen dat mijn hondje zijn dood erger is als de dood van mijn moeder.
Het 1 heeft niets met het andere te maken namelijk.
Je lift het niet in ene op in waarde of in de mate van verdriet.
Je doet allen maar afbreuk aan je eigen statement.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”