Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Shendor heeft DCM *Upd. p3 10-12, TROTS!
Moderator: moderatorteam
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Vergroot hart en vocht achter de longen, 6-12 naar Mandigers
Tandvlees is mooi van kleur trouwens.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- krullie
- Zeer actief
heel veel sterkte met hem.
ik heb ook ervaring met dcm.
hoop dat de medicatie helpt.
ik heb ook ervaring met dcm.
hoop dat de medicatie helpt.
-
dogo4ever
- Zeer actief
Ik heb een Staffordteefje gehad met een pittige, vergrote rechterhartkamer. Ook kortademig, dikke buik etc. etc. Het is al weer heel wat jaren terug dus weet niet meer de namen van de medicatie maar ze had plaspillen (die naam zag ik hier voorbij komen) en pillen voor haar hart. Ze was rond de 6 jaar toen de diagnose werd gesteld. Achteraf konden we zeggen dat ze er zeer waarschijnlijk al langer in zekere mate last van had maar door intensief sporten met haar hield haar conditie het vrij recht zeg maar. Maar toen dat stukken minder werd, kwam het heftig naar boven. Toch heeft ze de 10 jaar mogen halen. Toen werd het zo ernstig dat het niet meer hondwaardig was. Maar die 4 jaar heeft ze in onze ogen een goed hondwaardig bestaan gehad.
Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor jouw hond en dat je nog een flink aantal jaren samen mag genieten.
Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor jouw hond en dat je nog een flink aantal jaren samen mag genieten.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Re: Hoesten als ie plat ligt *Upd. 1-12* Vergroot hart... :'(
Wij zijn met Kenzo bij Mandigers geweest, echt en super aardige en zeer kundige man vond ik het! Shi joh, dus toch zijn hartmoosje schreef:Maandag om 11 uur hebben we een afspraak bij Paul Mandigers.
Nu nog even vervoer regelen, Mark kan niet mee.![]()
Trein durf ik niet met Shen, maar als het niet anders kan dan moet het maar.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Ik hoop dat hij met de juiste medicatie nog heel lang een fijn leventje heeft en duim mee 
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Vervoer heeft helaas afgemeldt.
Nu nog even iets proberen te regelen, is niet handig op een maandag.
In het uiterste geval kan ik proberen of ik er met het OV kan komen, maar vrees dat dat niet een heel goed idee is met Shendor.
Ach, we blijven proberen.
Met Shen gaat het naar omstandigheden goed.
Hij begon net gal te spugen, kwam ook uit zijn neus, arm dier.
Nu ligt hij rustig op de grond hier naast me, wel nog steeds een snelle ademhaling. Ik denk dat ik hem zo op het bedrijventerrein even losgooi, hij is helemaal gek op de sneeuw, gisteravond toen het verse pak hier lag was hij net een lammetje.
Nu nog even iets proberen te regelen, is niet handig op een maandag.
In het uiterste geval kan ik proberen of ik er met het OV kan komen, maar vrees dat dat niet een heel goed idee is met Shendor.
Ach, we blijven proberen.
Met Shen gaat het naar omstandigheden goed.
Hij begon net gal te spugen, kwam ook uit zijn neus, arm dier.
Nu ligt hij rustig op de grond hier naast me, wel nog steeds een snelle ademhaling. Ik denk dat ik hem zo op het bedrijventerrein even losgooi, hij is helemaal gek op de sneeuw, gisteravond toen het verse pak hier lag was hij net een lammetje.

- Else
- Actief
- Mijn ras(sen): dwergteckeltje langhaar
Re: Hoesten als ie plat ligt *Upd. 1-12* Vergroot hart... :'(
Wij met Joy ook, voor haar darmproblemen. Ik ben het met je eens, hij is super aardig en heel kundig!Demi schreef:Wij zijn met Kenzo bij Mandigers geweest, echt een super aardige en zeer kundige man vond ik het!
Heel veel sterkte morgen!
JOY

- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
vervoer is in principe geregeld
(tenzij ik het echt niet veilig vind om te rijden)

You'll be in my heart... Always...
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Je bent geweldig!Jacksel schreef:vervoer is in principe geregeld(tenzij ik het echt niet veilig vind om te rijden)

-
Fin
- Zeer actief
Ik duim voor morgen. 
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik duim voor vandaag, want morgen is het als het goed is al achter de rug. 
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
We zijn weer onderweg naar huis.
Shen heeft zich netjes gedragen.
Uitslag is idd DCM, meer info volgt als ik thuis ben.
Karin, bedankt voor het rijden!
Shen heeft zich netjes gedragen.
Uitslag is idd DCM, meer info volgt als ik thuis ben.
Karin, bedankt voor het rijden!

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Zo, hier de update.
We zijn vandaag bij Paul Mandigers geweest in Wageningen.
Op de heenweg in de auto heeft hij zich zo zitten opwinden (letterlijk) dat we het idee hadden dat ie erin zou blijven. Eenmaal aangekomen hebben we hem in de auto gelaten om ons aan te melden, en maar goed ook. Er zaten meerdere honden in de wachtkamer, dus om de rust een beetje te bewaren was dat het beste idee. In de auto heeft hij wel iets zitten blaffen, maar eigenlijk alleen als er een andere hond langs kwam, ik ben tussendoor een aantal keer gaan kijken.
Mandigers heeft een ECG gemaakt en een hartecho (laten doen). Shendor mocht tijdens beide dingen gewoon lekker blijven staan, dus geen gestress omdat hij op een tafel moest. Ze vonden hem best lief.
Shendor heeft idd DCM, wat ik al dacht.
Hier kun je iets meer info vinden als jullie willen: http://www.olympiastaete.nl/user/image/" onclick="window.open(this.href);return false; ... ermann.pdf
We hebben een heel scala aan medicijnen meegekregen, 3 x daags Digoxine om zijn hartslag (was 190 vandaag op t max. bij de DA binnen), omlaag te krijgen, 2 x daags Vetmedin om het hart te ondersteunen met pompen, 3 x daags Furosemide (weet even niet welke) als vochtafdrijver en 1 x daags Benakor als ACE-remmer. Gelukkig eet hij pilletjes netjes op als ik het door zijn voer gooi, dus hoef ik maar 1 keer per dag te klooien met een stukje worst. Zodra meneer door heeft dat er een pilletje in de worst zit hoeft ie het niet.
Mandigers geeft hem maximaal een jaar, maar ik denk een maand of 3-4, want ik ga niet wachten totdat hij zodanig benauwd is dat het niet meer te doen is. Zodra ik het idee heb dat het niet lekker meer gaat en de medicatie niet meer afdoende werkt dan mag hij lekker rusten, onze neuroot.
Maar voorlopig gaat het prima, hij mag gewoon lekker rennen en trainen. De kans dat hij ineens dood neervalt is vrij groot, maar dat heb ik liever dan dat hij moet lijden. Ik heb gezien hoe benauwd Cheeco het had en dat gun ik geen enkele hond (en baas).
Mandigers wil ons ook liever niet terug zien voor controle omdat Shendor er ontzettend nerveus van wordt.
Toch leuk dat hij aan de hond denkt en niet aan zijn portemonnee.
Zo min mogelijk dierenartsbezoekjes zei hij. Over 2 weken moeten we bij onze eigen DA langs voor een bloedonderzoek voor voornamelijk de nierwaarden. Als je dat op dit moment zou doen zou je een hele rare uitslag krijgen vertelde hij. Over 2 weken is zijn lichaam een beetje aan de medicatie gewend en is de uitslag betrouwbaarder.
We zijn vandaag bij Paul Mandigers geweest in Wageningen.
Op de heenweg in de auto heeft hij zich zo zitten opwinden (letterlijk) dat we het idee hadden dat ie erin zou blijven. Eenmaal aangekomen hebben we hem in de auto gelaten om ons aan te melden, en maar goed ook. Er zaten meerdere honden in de wachtkamer, dus om de rust een beetje te bewaren was dat het beste idee. In de auto heeft hij wel iets zitten blaffen, maar eigenlijk alleen als er een andere hond langs kwam, ik ben tussendoor een aantal keer gaan kijken.
Mandigers heeft een ECG gemaakt en een hartecho (laten doen). Shendor mocht tijdens beide dingen gewoon lekker blijven staan, dus geen gestress omdat hij op een tafel moest. Ze vonden hem best lief.
Shendor heeft idd DCM, wat ik al dacht.
Hier kun je iets meer info vinden als jullie willen: http://www.olympiastaete.nl/user/image/" onclick="window.open(this.href);return false; ... ermann.pdf
We hebben een heel scala aan medicijnen meegekregen, 3 x daags Digoxine om zijn hartslag (was 190 vandaag op t max. bij de DA binnen), omlaag te krijgen, 2 x daags Vetmedin om het hart te ondersteunen met pompen, 3 x daags Furosemide (weet even niet welke) als vochtafdrijver en 1 x daags Benakor als ACE-remmer. Gelukkig eet hij pilletjes netjes op als ik het door zijn voer gooi, dus hoef ik maar 1 keer per dag te klooien met een stukje worst. Zodra meneer door heeft dat er een pilletje in de worst zit hoeft ie het niet.
Mandigers geeft hem maximaal een jaar, maar ik denk een maand of 3-4, want ik ga niet wachten totdat hij zodanig benauwd is dat het niet meer te doen is. Zodra ik het idee heb dat het niet lekker meer gaat en de medicatie niet meer afdoende werkt dan mag hij lekker rusten, onze neuroot.
Maar voorlopig gaat het prima, hij mag gewoon lekker rennen en trainen. De kans dat hij ineens dood neervalt is vrij groot, maar dat heb ik liever dan dat hij moet lijden. Ik heb gezien hoe benauwd Cheeco het had en dat gun ik geen enkele hond (en baas).
Mandigers wil ons ook liever niet terug zien voor controle omdat Shendor er ontzettend nerveus van wordt.
Toch leuk dat hij aan de hond denkt en niet aan zijn portemonnee.
Zo min mogelijk dierenartsbezoekjes zei hij. Over 2 weken moeten we bij onze eigen DA langs voor een bloedonderzoek voor voornamelijk de nierwaarden. Als je dat op dit moment zou doen zou je een hele rare uitslag krijgen vertelde hij. Over 2 weken is zijn lichaam een beetje aan de medicatie gewend en is de uitslag betrouwbaarder.

- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Sterkte joh
Wel fijn dat hij tijdens de hartecho mocht blijven staan! Wij hebben, in der loop van tijd, daar 3 doggen op moeten tillen. Bij Mandigers zelf mochten ze rustig blijven liggen tijdens de ecg
Wel fijn dat hij tijdens de hartecho mocht blijven staan! Wij hebben, in der loop van tijd, daar 3 doggen op moeten tillen. Bij Mandigers zelf mochten ze rustig blijven liggen tijdens de ecg
Laatst gewijzigd door Asterix op 06 dec 2010 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Job
- Zeer actief
is thuis bloed af laten nemen geen optie?
Sterkte!
Sterkte!
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
Geen woorden maar daden, blaten kan iedereen.
- Reny
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
De link zegt dat het een verboden document is
Maar in ieder geval sterkte voor jou en Shendor
En de groeten van de mannen 

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Das een goeie, zal het eens vragen, bedankt!Job schreef:is thuis bloed af laten nemen geen optie?
Sterkte!

-
Job
- Zeer actief
Heb zelf een poes met een ernstige hartkwaal,moosje schreef:Das een goeie, zal het eens vragen, bedankt!Job schreef:is thuis bloed af laten nemen geen optie?
Sterkte!
doe elke behandeling altijd thuis, dat scheelt heel veel stress.
https://www.facebook.com/Hope-for-Spani ... 355896998/
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Shit zeg, geen leuke uitslag
Heeft dat bloed in zijn urine hier ook mee te maken? Sterkte ermee!
Hoe oud is Shendor eigenljk?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Het bloed komt van de poliep in zijn blaas, maar dat lijkt weer de goede kant op te gaan.Demi schreef:Shit zeg, geen leuke uitslagHeeft dat bloed in zijn urine hier ook mee te maken? Sterkte ermee!
Shendor is 14 oktober 9 geworden, op zich al een mooie leeftijd voor een Dober. Maar al zouden ze 20 worden dan nog is het te jong.

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Ik hoop dat hij met de medicatie nog een tijdje lekker mag genieten met jullie. Sterkte 
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Ach jee, ik schrik hiervan... Wat een klote bericht joh! Ik hoop dat hij met de medicijnen nog even lekker kan genieten van het leven. Sterkte ermee 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik kan er ook niet opReny schreef:De link zegt dat het een verboden document is![]()
Korte uitleg van DCM staat hier
Sterkte @moosje
Probeer zo veel mogelijk van Shendor te genieten.
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Genieten doen we wel, hij loopt nu tijdens een groot deel van de wandelingen zonder muilkorf maar mét balletje in zijn bek.
Gisteravond heeft ie even flink met de bal (aan touw) met Mark gespeeld tijdens het uitlaten.
Hier staat ook nog wat info trouwens:
Doorbraak in Dilated CardioMyopathie (DCM) onderzoek?
Onderstaand bericht is momenteel het gesprek van de dag op diverse Dobermann sites:
Dr. Kate Meurs of Washington State University College of Veterinary Medicine has identified a genetic mutation responsible for
causing cardiomyopathy in Dobermans. A reasonably priced test will be commercially available in about two weeks through the
Veterinary Cardiac Genetics Laboratory at WSU.
DCM is a heart failure condition that kills 58.2% of all Dobermanns. This means, breeders are now able to perform this test PRIOR
to breeding to determine of the parents are carrying a DCM gene and to ensure the puppies will not carry on this gene or develope DCM.
Op onderstaande link treft u alles aan m.b.t. het onderzoek dat heeft plaatsgevonden en er dus naar alle waarschijnlijkheid toe heeft geleid dat er nu een DNA test kan worden gedaan bij de Dobermann om vast te stellen of de hond DCM gaat krijgen gedurende zijn/haar leven.
http://www.vetmed.wsu.edu/deptsVCGL/Doberman/index.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat ook nog wat info trouwens:
Doorbraak in Dilated CardioMyopathie (DCM) onderzoek?
Onderstaand bericht is momenteel het gesprek van de dag op diverse Dobermann sites:
Dr. Kate Meurs of Washington State University College of Veterinary Medicine has identified a genetic mutation responsible for
causing cardiomyopathy in Dobermans. A reasonably priced test will be commercially available in about two weeks through the
Veterinary Cardiac Genetics Laboratory at WSU.
DCM is a heart failure condition that kills 58.2% of all Dobermanns. This means, breeders are now able to perform this test PRIOR
to breeding to determine of the parents are carrying a DCM gene and to ensure the puppies will not carry on this gene or develope DCM.
Op onderstaande link treft u alles aan m.b.t. het onderzoek dat heeft plaatsgevonden en er dus naar alle waarschijnlijkheid toe heeft geleid dat er nu een DNA test kan worden gedaan bij de Dobermann om vast te stellen of de hond DCM gaat krijgen gedurende zijn/haar leven.
http://www.vetmed.wsu.edu/deptsVCGL/Doberman/index.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

-
Fin
- Zeer actief
Fijn dat Shendor nog steeds lol heeft. En dat onderzoek, op zich ook wel goed hoor, alleen ik vrees dat de genetische basis dan straks nog smaller wordt.
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja over dat onderzoek heb je wel gelijk, maar aan de andere kant, als meer dan de helft van de Dobers aan DCM overlijdt dan is het denk ik wel een goede zaak als er wat selectiever gefokt wordt.christo schreef:Fijn dat Shendor nog steeds lol heeft. En dat onderzoek, op zich ook wel goed hoor, alleen ik vrees dat de genetische basis dan straks nog smaller wordt.
Shendor vermaakt zich prima en lijkt het totaal niet benauwd te hebben. Hij speelt met ons en met Zarah en doet nog steeds lekker debiel zoals altijd.

-
qyan1
- Actief
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Aantal honden: 0
Is dat niet juist goed?christo schreef:Fijn dat Shendor nog steeds lol heeft. En dat onderzoek, op zich ook wel goed hoor, alleen ik vrees dat de genetische basis dan straks nog smaller wordt.
Wat heeft fokken voor nut als een hond erfelijk belast is en DCM in de genen heeft en dus doorgeeft op pups en honden voortijdig blijven overlijden. Shendor en Qyan zijn nog redelijk op leeftijd met ontdekken van de DCM, maar hoe vaak gebeurd het niet, en steeds vaker, dat honden onder de 6 jaar erdoor overlijden. Moeten we dan maar blijven fokken met erfelijk belaste honden...zodat we een grotere genetische basis hebben om mee te fokken. Grote genetische basis is goed, maar dan wel gezonde honden. (puur mijn menig)
Maar wat maken we ons druk....de rasvereniging heeft de cardio onderzoeken toch uit het fokbeleid geschrapt en behoort niet meer tot verplichte onderzoeken...dus men fokt lekker door
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

21-08-2002 - 18-11-2011

-
qyan1
- Actief
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Aantal honden: 0
Re: Shendor heeft DCM, bij Mandigers geweest
Back on topic dan maar.
Fijn dat Shendor zich goed gedragen heeft. Madigers klinkt fijn en kundig!
Maar de levensverwachting....ik schreef het je al, niet te veel op focussen, het zegt gewoon helemaal niks. Gewoon lekker laten rennen, spelen, trainen. Het hoeft helemaal niet hoor dat ze het steeds benauwder krijgen. Qyan valt terug door de stress van het vuurwerk, maar verder...ijzersterk. De Vetmedin heeft wel 1 a 2 maanden nodig om echt zijn werk te gaan doen, maar als dat aanslaat dan scheelt het enorm.
Furosemide zou ik wel zo snel mogelijk afbouwen naar een minimum zodra Shendor zijn lichaam dat toestaan. Zo voorkom je dat je zijn nieren onnodig sloopt en dat er gewenning op treed. Je leert het wel herkennen aan je hond op den duur. Qyan begon met 6 tabletten furosemide 40 per dag en daarna een onderhoudsdosering van 1 furosemide per dag. Overige medicatie is gelijk gebleven.
Geniet gewoon van Shendor.
Hopelijk gaat zijn hartslag snel omlaag, dat scheelt al een heleboel!
Fijn dat Shendor zich goed gedragen heeft. Madigers klinkt fijn en kundig!
Maar de levensverwachting....ik schreef het je al, niet te veel op focussen, het zegt gewoon helemaal niks. Gewoon lekker laten rennen, spelen, trainen. Het hoeft helemaal niet hoor dat ze het steeds benauwder krijgen. Qyan valt terug door de stress van het vuurwerk, maar verder...ijzersterk. De Vetmedin heeft wel 1 a 2 maanden nodig om echt zijn werk te gaan doen, maar als dat aanslaat dan scheelt het enorm.
Furosemide zou ik wel zo snel mogelijk afbouwen naar een minimum zodra Shendor zijn lichaam dat toestaan. Zo voorkom je dat je zijn nieren onnodig sloopt en dat er gewenning op treed. Je leert het wel herkennen aan je hond op den duur. Qyan begon met 6 tabletten furosemide 40 per dag en daarna een onderhoudsdosering van 1 furosemide per dag. Overige medicatie is gelijk gebleven.
Geniet gewoon van Shendor.
Hopelijk gaat zijn hartslag snel omlaag, dat scheelt al een heleboel!
Qyan van het Zwettebos
21-08-2002 - 18-11-2011

21-08-2002 - 18-11-2011