Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Stop ernstig leed bij rashonden"!
Moderator: moderatorteam
-
Muk
Re: "Stop ernstig leed bij rashonden"!
Pups uit kampioenen leveren veel meer geld op dan een pup uit een " gewoon" nest, tenminste bij de Newfoundlanderfokkers dan, van andere rassen weet ik dat niet. Binnen elk ras is er wel genoeg rottigheid te vinden om een paar uitzendingen van Zembla mee te vullen. Helaas ook binnen de Newfoundlanderwereld in Nederland. En dat terwijl er een hele mooie database (openbaar online toegankelijk!) is waar je als fokker alle lijnen prima kunt uitpluizen.
Laatst gewijzigd door Muk op 17 nov 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Nou, gewoonMarjoleine schreef:Klinkt goed, maar hoe dan?
D'r rucksichtslos mee kappen en iets nieuws bedenken. Want wat we nu doen werkt niet zo goed blijkbaar.
Wat we nu doen faciliteert het maken van de verkeerde keuze's, en lokt dat zelfs uit vind ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Fin
- Zeer actief
Gezellig symposium één keer per jaar, elke hond wordt gekeurd of deze als 'fokwaardig' mag worden beschouwd ja/nee, niemand wordt aangemerkt als winnaar. En de tijd die nu gebruikt wordt om te delibreren welke hond 'best in show' is, wordt in plaats daarvan gebruikt om bij te praten over de gezondheid en toekomst van het ras.Marjoleine schreef:Ik heb in al die jaren eenmaal een kampioen gebruikt, en dat was vanwege zijn moeder.
Verder vind ik showen leuk maar van generlei belang in de fokkerij.
Een titel zegt me helemaal niets.
Klinkt goed, maar hoe dan?Jaap* schreef:Ik heb het wel vaker gezegd, er is maar één remedie denk ik. En dat is het volledig verwijderen van het competitie-element.
Zowel bij het uiterlijk als bij de raseigenschappen. En uitgaan van een meer authentiek uiterlijk en realistische verwachtingen omtrent de raseigenschappen.
Als je ergens een prijs mee kunt winnen hebben mensen zichzelf al gauw niet meer in de hand.
Je kunt ook op andere manieren testen of selecteren dan met een beker in het vooruitzicht.
-
Fin
- Zeer actief
Nou, als je die BBC documentaire bekijkt dan vind ik dat al een heel goed begin. Zeker met het beeld op het netvlies van die arme pekingnees die tot kampioen werd uitgeroepen.Neeltje schreef:... en wat schieten we er mee op? Niks, helemaal niks, behalve dat Crufts niet meer op tv is en het is niet Crufts die er iets aan kan doen dat de honden zo zijn.
Geen Crufts meer is toch gebrek aan aanzien en dat zal vast zeer doen bij de fu- sorry fokkers.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dat hoor ik vaker, ja.Muk schreef:Pups uit kampioenen leveren veel meer geld op dan een pup uit een " gewoon" nest, tenminste bij de Newfoundlanderfokkers dan, van andere rassen weet ik dat niet.
Ik weet nog dat mijn eerste teefje kampioen werd en iemand dat toen zei: Zo, nou kun je de pups voor het dubbele verkopen dus!
Ik geloof dat ik zelden verbaasder ben geweest.
Ik vind het ook een idiote aanname, dat zoiets vererft.
Zo werkt dat helemaal niet en de mensen die dat wel geloven hebben nog nooit om zich heen gekeken.
Mooie ouders hebben niet altijd mooie kinderen, en ik ken prachtige mensen met ouders waarvan je niet snapt dat ze zoiets verrukkelijks hebben kunnen voortbrengen.
Waarom zou dat in vredesnaam bij honden anders zijn?
En inteelt geeft gelijkheid in type, inderdaad.
Je hoeft maar op de bible belt te kijken om te zien dat dát inderdaad een feit is.
-
Muk
Marjoleine schreef:Dat hoor ik vaker, ja.Muk schreef:Pups uit kampioenen leveren veel meer geld op dan een pup uit een " gewoon" nest, tenminste bij de Newfoundlanderfokkers dan, van andere rassen weet ik dat niet.
Ik weet nog dat mijn eerste teefje kampioen werd en iemand dat toen zei: Zo, nou kun je de pups voor het dubbele verkopen dus!
Ik geloof dat ik zelden verbaasder ben geweest.
Ik vind het ook een idiote aanname, dat zoiets vererft.
Zo werkt dat helemaal niet en de mensen die dat wel geloven hebben nog nooit om zich heen gekeken.
Mooie ouders hebben niet altijd mooie kinderen, en ik ken prachtige mensen met ouders waarvan je niet snapt dat ze zoiets verrukkelijks hebben kunnen voortbrengen.
Waarom zou dat in vredesnaam bij honden anders zijn?
En inteelt geeft gelijkheid in type, inderdaad.
Je hoeft maar op de bible belt te kijken om te zien dat dát inderdaad een feit is.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dan bepaald ook weer een selectief clubje de koers van een ras.christo schreef:Gezellig symposium één keer per jaar, elke hond wordt gekeurd of deze als 'fokwaardig' mag worden beschouwd ja/nee, niemand wordt aangemerkt als winnaar. En de tijd die nu gebruikt wordt om te delibreren welke hond 'best in show' is, wordt in plaats daarvan gebruikt om bij te praten over de gezondheid en toekomst van het ras.Marjoleine schreef:Ik heb in al die jaren eenmaal een kampioen gebruikt, en dat was vanwege zijn moeder.
Verder vind ik showen leuk maar van generlei belang in de fokkerij.
Een titel zegt me helemaal niets.
Klinkt goed, maar hoe dan?Jaap* schreef:Ik heb het wel vaker gezegd, er is maar één remedie denk ik. En dat is het volledig verwijderen van het competitie-element.
Zowel bij het uiterlijk als bij de raseigenschappen. En uitgaan van een meer authentiek uiterlijk en realistische verwachtingen omtrent de raseigenschappen.
Als je ergens een prijs mee kunt winnen hebben mensen zichzelf al gauw niet meer in de hand.
Je kunt ook op andere manieren testen of selecteren dan met een beker in het vooruitzicht.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
vraag me af hoeveel fokkers zich hier gaan melden. Denk weinig aangezien het gros van de "fokkers" toch echt wel "werken" met champs :N:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Op zich gaat het niet zozeer dat je een kampioen gebruikt.smoekie schreef:vraag me af hoeveel fokkers zich hier gaan melden. Denk weinig aangezien het gros van de "fokkers" toch echt wel "werken" met champs :N:
Maar niet alleen maar om het kampioen zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Bij mijn ras is de prijs niet afhankelijk van het feit of de ouders showkampioen zijn of niet. Ik zie ook niet in waarom je dat wel zou doen, want kampioensouders kunnen net zo goed pups krijgen die op een show niet meer dan een G of ZG scoren. Net zo goed als niet-kampioensouders kampioenspups kunnen krijgen.
Verder blijf ik van mening dat er door enkelen in dit topic wel héél ongenuanceerd gepraat wordt. Waarbij mijn eerder aangehaalde punt blijft staan: zou je een hond die kampioen is op showgebied dan maar niet meer moeten inzetten voor de fokkerij juist omdat die hond kampioen is geworden? Dat is en blijft in mijn ogen nét zo raar als een niet-kampioenshond uitsluiten omdat die géén kampioen is.
Verder blijf ik van mening dat er door enkelen in dit topic wel héél ongenuanceerd gepraat wordt. Waarbij mijn eerder aangehaalde punt blijft staan: zou je een hond die kampioen is op showgebied dan maar niet meer moeten inzetten voor de fokkerij juist omdat die hond kampioen is geworden? Dat is en blijft in mijn ogen nét zo raar als een niet-kampioenshond uitsluiten omdat die géén kampioen is.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Net alsof een niet-kampioenswaardige of een nooit geshowde hond ineens allemaal gezonde pups op de wereld zet
Ik ben het er wel mee eens dat er iets moet veranderen in de rashondenwereld maar ik ga deze petitie niet tekenen. Wat zijn de oplossingen ?
Ik ben het er wel mee eens dat er iets moet veranderen in de rashondenwereld maar ik ga deze petitie niet tekenen. Wat zijn de oplossingen ?
- smoekie
- Zeer actief
feit blijft simpelweg dat menig fokker hier grotendeels alleem maar fokt met honden uit kampioenslijnen en her en der vertellen dat dat of niet waar is of toeval is 
aangezien het gros van de fokkers gaat voor de honden met een kampioenstitel zullen we daar niet zo snel achter komen niet
Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
sirene schreef:Net alsof een niet-kampioenswaardige of een nooit geshowde hond ineens allemaal gezonde pups op de wereld zet![]()
aangezien het gros van de fokkers gaat voor de honden met een kampioenstitel zullen we daar niet zo snel achter komen niet
Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Volgens mij blijft je plaat een beetje hangen Smoek, of je begrijpertje heeft een nieuwe batterij nodig.
- smoekie
- Zeer actief
Niks hoor. Zeg niet zomaar dingen. Daag me uit, en zeg me dat ik lieg, dan ga ik als het dak erop zit mijn best ff doen en dan zal ik je laten zien dat het gros van de fokkers (en als jij je daarbij schaart moet jij weten) fokt met honden puur en alleen uit kampioenslijnen. klinkt wel leuk te zeggen dat mijn plaat blijft hangen of dat mijn "begrijpertje" nieuwe batterijen nodig heeft, maarre wil volgende week met alle liefde een dozijn batterijen naar je toesturen als je aan eerder genoemde twijfeld hoorLongFields schreef:Volgens mij blijft je plaat een beetje hangen Smoek, of je begrijpertje heeft een nieuwe batterij nodig.
Edit:
Zelfs het gebruik van herplaatste teven/uitgerangeerde teven, eigenlijk niet meer inzetbare teven is niet vreemd, maar he. prachtig stamboom toch
- shibashira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
whah.. mijn pup komt uit kampioenslijnen... en hij scoort op shows weinig belovend.... dus het zegt niks.. mooie ouders kunnen best lelijke kinderen (uhm pups) geven.
Maar nu heb ik hem gelukkig niet uitgekozen vanwege de kampioenslijnen hoor, maar vanwege karakter en gezondheid.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Daar gaat het als je het hier leest wel om, zoals je het nu schrijft is het genuanceerd, zoals het er eerder staat helemaal niet.Nanna schreef:Daar heb je gelijk in. Het is van de zotte om een hond maar niet meer te gebruiken in de fokkerij du moment dat ie kampioen is gewordenLongFields schreef: zou je een hond die kampioen is op showgebied dan maar niet meer moeten inzetten voor de fokkerij juist omdat die hond kampioen is geworden? Dat is en blijft in mijn ogen nét zo raar als een niet-kampioenshond uitsluiten omdat die géén kampioen is.![]()
Daar gaat het ook eigenlijk niet om.
Het is meer het rennen naar de kampioensreu VANWEGE die titel, iets dat toch best veel zogenaamde fokkers doen omdat het zo leuk staat op de stamboom. Of omdat het oplevert. De reu zelf doet er bijna niet toe...de titel verblindt.
Ik denk dat het zeker zo is dat er fokkers zijn die alleen maar naar het kampioenspapiertje kijken van de reu, als ze op zoek zijn. Maar er zijn er ook zát die voor een bepaalde reu kiezen voor de kwaliteiten van die reu zelf en niet het papiertje an sich.
Eerlijk gezegd vind ik de ongenuanceerde uitspraken over kampioenstitels een beetje een deklassering van het gehele keurmeesterscorps. Want zoals het nu hier gebracht wordt lijkt het wel alsof iedere keurmeester zijn ogen in zijn broekzak heeft zitten en zomaar at random honden kampioen maakt door hen als beste van het ras te bestempelen.
Ja, natuurlijk zijn er zeer ongewenste extremiteiten binnen de showwereld, en helaas zijn er bij een flink aantal rassen veel té grote verschuivingen in de fokkerij gekomen ten gunste van de fokkerij op extremen, zoals korte snuiten, te grote koppen in verhouding tot het lichaam, schedeltjes die te klein gefokt worden voor de hersens die erin horen en noem het maar op. Maar er zijn god zij dank ook nog rassen waar niet extreem aan gemorreld is, waar bijvoorbeeld het gangwerk enorm belangrijk is en wat alleen heel goed kan zijn als de bouw van de hond klopt.
En gelukkig zijn er óók nog zat keurmeesters die gewoon met hun verstand keuren en de hond die het beste bij de betreffende rasstandaard aansluit als winnende hond neerzetten.
Ik ben er absoluut voor om de misstanden in de rashondenfokkerij aan te pakken, maar ik denk dat het binnen de rassen aangepakt zou moeten worden, en niet alles op 1 grote hoop vegen en gelijk die hele hoop op de brandstapel mikken.
-
Muk
Klopt, en als ze niet meer in NL mogen fokkern (volgens de rasvereniging) dan worden ze gewoon naar het Oostblok verkocht voor grof geld. Dat niet iedere fokker dat doet, wil nog niet zeggen dat je de misstanden maar moet bagateliseren of erger nog ontkennen (zoals hier nu gebeurt).smoekie schreef:Zelfs het gebruik van herplaatste teven/uitgerangeerde teven, eigenlijk niet meer inzetbare teven is niet vreemd, maar he. prachtig stamboom toch
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik.smoekie schreef: Welke van de fokkers hier die jij kent fokt met honden niet afkomstig uit "kampioenslijnen"?
Sirene kent mij.
En je kunt het ook zo nakijken trouwens.
Ik fok niet met kampioenslijnen omdat ik daar niet op let.
Ik let op andere dingen.
- smoekie
- Zeer actief
Muk schreef:Klopt, en als ze niet meer in NL mogen fokkern (volgens de rasvereniging) dan worden ze gewoon naar het Oostblok verkocht voor grof geld. Dat niet iedere fokker dat doet, wil nog niet zeggen dat je de misstanden maar moet bagateliseren of erger nog ontkennen (zoals hier nu gebeurt).smoekie schreef:Zelfs het gebruik van herplaatste teven/uitgerangeerde teven, eigenlijk niet meer inzetbare teven is niet vreemd, maar he. prachtig stamboom toch
Ik zeg niks meer Muk, want ik ben het dus tis al niet geloofwaardig. JIj kunt het ongetwijfeld geloofwaardiger brengen dan ik ooit zal kunnene
Dat er hier fokkers zitten die uitgerangeerde teven in gebruik hebben genomen en misbruikt hebben mag niet gezegd worden. Dan moet ik mijzelf "verklaren" en dan krijg ik weer een smaadban
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Aangezien ik bij andere rassen totaal geen inzicht heb in lijnen let ik daar niet eens op.smoekie schreef:feit blijft simpelweg dat menig fokker hier grotendeels alleem maar fokt met honden uit kampioenslijnen en her en der vertellen dat dat of niet waar is of toeval is
sirene schreef:Net alsof een niet-kampioenswaardige of een nooit geshowde hond ineens allemaal gezonde pups op de wereld zet![]()
aangezien het gros van de fokkers gaat voor de honden met een kampioenstitel zullen we daar niet zo snel achter komen niet![]()
Ik gok ook dat de meeste honden uit die stambomen kampioenen zijn of ouders hebben die kampioen waren. Simpelweg omdat die honden van actieve mensen in de hondenwereld zijn, die reuen bekend en getest zijn en dat veel/bijna alle rv's showkwalificaties als eis stellen. En ja, als je hond het dan leuk doet op shows ga je sneller door naar die titel.
Een huishondje die nooit is geshowd maar aan mijn eisen voldoet is mij evenveel waard, zou ik zelfs liever gebruiken maar die zijn - moeilijk te vinden want deze mensen hebben dus geen website of vermelding ergens
- de honden zijn niet getest en het is voor sommige mensen dan wel weer heel ingewikkeld om Fikkie te laten testen
- de honden voldoen ook minder snel aan mijn eisen want juist die fokkers of mensen die showen ed hebben eerste keus en houden vaak (zeker niet altijd) de mooiste honden uit het nest.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dat wordt toch ook niet gezegd?Muk schreef: Dat niet iedere fokker dat doet, wil nog niet zeggen dat je de misstanden maar moet bagateliseren of erger nog ontkennen (zoals hier nu gebeurt).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
smoekie schreef: Dat er hier fokkers zitten die uitgerangeerde teven in gebruik hebben genomen en misbruikt hebben mag niet gezegd worden. Dan moet ik mijzelf "verklaren" en dan krijg ik weer een smaadbandus ik zeg even niks meer
Weet je, als je je niet wilt verklaren, zeg dan liever helemaal niks.
Dit is veel onfatsoenlijker, in mijn ogen dan.
-
Muk
Of er fokkers hier op dit forum op deze manier fokken, weet ik niet. Ik kan slechts over een paar rassen meespreken, omdat ik mij daar wel in verdiept heb. Maar ik geloof je wel dat er ook op dit forum fokkers zijn die het rasbelang niet altijd voorop hebben staan. Dit forum is wel een aardige afspiegeling van de hondenwereld en de maatschappij.smoekie schreef:Muk schreef:Klopt, en als ze niet meer in NL mogen fokkern (volgens de rasvereniging) dan worden ze gewoon naar het Oostblok verkocht voor grof geld. Dat niet iedere fokker dat doet, wil nog niet zeggen dat je de misstanden maar moet bagateliseren of erger nog ontkennen (zoals hier nu gebeurt).smoekie schreef:Zelfs het gebruik van herplaatste teven/uitgerangeerde teven, eigenlijk niet meer inzetbare teven is niet vreemd, maar he. prachtig stamboom toch
Ik zeg niks meer Muk, want ik ben het dus tis al niet geloofwaardig. JIj kunt het ongetwijfeld geloofwaardiger brengen dan ik ooit zal kunnene![]()
Dat er hier fokkers zitten die uitgerangeerde teven in gebruik hebben genomen en misbruikt hebben mag niet gezegd worden. Dan moet ik mijzelf "verklaren" en dan krijg ik weer een smaadbandus ik zeg even niks meer
-
Muk
Ik heb de indruk dat als Smoek wat roept hierover dat er er meteen mensen klaarstaan om het te verzachten of te ontkennen. En dat zie ik ook in dit topic terug.LongFields schreef:Dat wordt toch ook niet gezegd?Muk schreef: Dat niet iedere fokker dat doet, wil nog niet zeggen dat je de misstanden maar moet bagateliseren of erger nog ontkennen (zoals hier nu gebeurt).
- smoekie
- Zeer actief
Marjoleine schreef:smoekie schreef: Dat er hier fokkers zitten die uitgerangeerde teven in gebruik hebben genomen en misbruikt hebben mag niet gezegd worden. Dan moet ik mijzelf "verklaren" en dan krijg ik weer een smaadbandus ik zeg even niks meer
![]()
Weet je, als je je niet wilt verklaren, zeg dan liever helemaal niks.
Dit is veel onfatsoenlijker, in mijn ogen dan.
Nee hoor, niks daarvan. Ik heb me laatst daar duidelijk inclusief alles over uitgelaten (1 voorbeeld maar he) en toen kreeg ik al een ban aan mijn broek wegens "laster". Dus ga tegen mij ajb niet beginnen over "onfatsoenlijk" zeg.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
En dat wil dan zeggen dat...?Muk schreef:Ik heb de indruk dat als Smoek wat roept hierover dat er er meteen mensen klaarstaan om het te verzachten of te ontkennen. En dat zie ik ook in dit topic terug.LongFields schreef:Dat wordt toch ook niet gezegd?Muk schreef: Dat niet iedere fokker dat doet, wil nog niet zeggen dat je de misstanden maar moet bagateliseren of erger nog ontkennen (zoals hier nu gebeurt).
Het was niet alleen Smoek die zoiets schreef, ook Nanna in het begin van het topic. Dus wat mij betreft is het helemaal niet zo persoonlijk als jij het nu hier maakt hoor.
Mijn reactie was niet anders geweest als jij of Cloris of weet ik wie hetzelfde zou hebben geschreven.
-
Muk
Dat geloof ik best, maar als ik zoiets zie, dan zeg ik er wel eens wat van. Zelfs als ik het eens ben met Smoek, zoals nu. Je kan, in mijn ogen, niet vaak genoeg de misstanden in de fokkerswereld ter sprake brengen. Er wordt te veel wat afgeklooid door de fokkers, puur voor het geld, en hoe meer je dat bekend maakt bij het grote publiek, hoe meer kans je hebt dat een serieuze pupkoper dit soort zaken ziet en er niet aan meewerkt door bij zo'n fokker een pup te kopen.LongFields schreef:En dat wil dan zeggen dat...?Muk schreef:Ik heb de indruk dat als Smoek wat roept hierover dat er er meteen mensen klaarstaan om het te verzachten of te ontkennen. En dat zie ik ook in dit topic terug.![]()
Het was niet alleen Smoek die zoiets schreef, ook Nanna in het begin van het topic. Dus wat mij betreft is het helemaal niet zo persoonlijk als jij het nu hier maakt hoor.![]()
Mijn reactie was niet anders geweest als jij of Cloris of weet ik wie hetzelfde zou hebben geschreven.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar hoe wil je dat doen?Muk schreef: Er wordt te veel wat afgeklooid door de fokkers, puur voor het geld, en hoe meer je dat bekend maakt bij het grote publiek, hoe meer kans je hebt dat een serieuze pupkoper dit soort zaken ziet en er niet aan meewerkt door bij zo'n fokker een pup te kopen.
De consument is ziende blind en heeft bovendien geen idee waar hij op moet letten.
Dingen die gezondheidsproblemen geven vinden consumenten vaak zelfs schattig!
Hoe wil je daar wat aan doen?
- smoekie
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Maar hoe wil je dat doen?Muk schreef: Er wordt te veel wat afgeklooid door de fokkers, puur voor het geld, en hoe meer je dat bekend maakt bij het grote publiek, hoe meer kans je hebt dat een serieuze pupkoper dit soort zaken ziet en er niet aan meewerkt door bij zo'n fokker een pup te kopen.
De consument is ziende blind en heeft bovendien geen idee waar hij op moet letten.
Ach kom nu toch. Het begin is toch bij de fokker zelf. De fokker zelf bepaald (grotendeels) de prijs. En waarop is die prijs bepaald. Al naar gelang er "champs" in het stamboom voorkomen.
Dus als je al ergens wilt beginnen, begin daar dan. Houd dan gewoon 1 vaste prijs aan
-
Muk
De consument ziet inderdaad niet snel welke fokker goed en niet goed is. Dat duurt wel een paar jaar wil je een beetje inzicht krijgen in de fokkerswereld van het ras dat je zoekt.Marjoleine schreef:Maar hoe wil je dat doen?Muk schreef: Er wordt te veel wat afgeklooid door de fokkers, puur voor het geld, en hoe meer je dat bekend maakt bij het grote publiek, hoe meer kans je hebt dat een serieuze pupkoper dit soort zaken ziet en er niet aan meewerkt door bij zo'n fokker een pup te kopen.
Maar ik vind dat fokkers hier zelf een grote verantwoordelijkheid in hebben. Niet zozeer om de consument voor te lichten over wat goed en fout is, maar wel door de manier van fokken zelf. Eerlijk zijn, je lijnkeuze uit kunnen leggen aan de pupkoper en vooral het belang van het ras voorop laten staan en niet je eigen portemonnee. En daar hoort de rasvereniging ook op te letten. Alleen zitten in de rasverenigingen zo vaak alleen maar fokkers (in het bestuur en de commissies) en die houden vaak de fokkers de hand boven het hoofd.