Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezitsagressie - hoe kijken jullie daar tegen aan.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Re: Bezitsagressie - hoe kijken jullie daar tegen aan.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Wat info over de dominantie theorie:

Het gaat er niet om wat ik vind maar wat uit onderzoek is gebleken.
http://kynoblog.com/artikelen/de-hond-in-je-huiskamer" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kynoblog.com/artikelen/dominanti ... klaren-is-" onclick="window.open(this.href);return false; gepasseerd-station

Waarom de term alphawolf niet klopt maar meer de vader en moederwolf zou moeten heten.
http://kynoblog.com/artikelen/alfawolf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kynoblog.com/artikelen/de-alfawo ... chterhaald" onclick="window.open(this.href);return false;

Leiderschap
http://www.doghouserock.nl/training/leiderschap.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer info:

http://www.mediaboek.nl/product/24158_D ... f=8ZTS5KUU" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mediaboek.nl/product/21570_F ... ng%20World" onclick="window.open(this.href);return false;? lang=nl&ref=8ZTS5KUU
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik kan hier niet zoveel mee. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die denken dat alles om de rangorde hangt. Een hele grote groep denkt dat echter niet en weet dondersgoed dat er 1000 en 1 dingen zijn die maken dat een hond reageert zoals hij reageert.
Ik ben en blijf van mening dat rangorde er 1 van is.
Er moet een sociale struktuur zijn binnen een leefgroep. Je moet als je samenleeft afspraken maken en die onderling communiceren. Als je dat elke keer op nieuw moet doen ben je dus de hele dag aan het onderhandelen of ruzie maken. Die sociale struktuur is niets meer of minder dan een rangorde. Ik woon met mijn geliefde samen en ook wij hebben samen een rangorde.
Ik regel het éen, hij regelt het ander en als de pleurus uitbreekt is Bas minder paniekerig dan ik en dus uiteindeijk het opperhoofd hier. Zoiets.
Verder zijn wij er niet mee bezig. Als we echter gaan steggelen over sokken in de wasmand en wie welk programma mag kijken op tv krijg je een machtstrijd. Dan ineens wordt je rangorde voelbaar omdat het gaat wringen. En dan krijg je dus ook bonje om niks.
Even terug naar de hond; bonje om je balletje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Eline - jij en je vriend nemen dus allebei in bepaalde situaties het voortouw. De ene keer je vriend de andere keer jij. Dat is een sociale structuur. Een rangorde is een vaststaand iets waarbij altijd dezelfde de baas is, het initiatief neemt etc. Volgens mij denken we er dus het zelfde over.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

yvette_van_alert schreef:Eline - jij en je vriend nemen dus allebei in bepaalde situaties het voortouw. De ene keer je vriend de andere keer jij. Dat is een sociale structuur. Een rangorde is een vaststaand iets waarbij altijd dezelfde de baas is, het initiatief neemt etc. Volgens mij denken we er dus het zelfde over.
Ik sluit me aan bij wat Inge al heeft getikt. Een rangorde is in mijn ogen wel behoorlijk vaststaand, maar dat wil echt niet zeggen dat de ranghoogste dus ook altijd leiding neemt ect ect. Dat is een rigide manier van denken.
De zogenaamde rangorderegels zijn bv rigide en er is geen enkele theorie die die regels echt ondersteund. Is er volgens mij ook nooit geweest. :wink:
Ik weet niet goed of we er hetzelfde over denken, omdat ik vind dat de basis ligt in een duidelijk leiderschap over je honden; dus een duidelijke rangorde.
Als je rangorde niet duidelijk is en er zijn problemen zoals bv bezittingsdrang, zou mijn insteek zijn eerst die rangorde recht te trekken en dan praten we verder.
Ik denk dus wel degelijk dat mijn insteek wat anders is.

Een ouder die geen baas is over zijn kinderen kan geen goede opvoeding geven. Een baas die geen baas is over zijn hond kan dat ook niet.
De baas zijn is overigens wel weer iets anders dan je als een driftkikkertje op je hond storten, maar dat spreekt in mijn ogen voor zich. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Eline* schreef:Ik kan hier niet zoveel mee.
Ik kan er ook niet zoveel mee. Maar dan vooral omdat het niet mijn manier van discussieren is.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
yvette_van_alert schreef: Een rangorde is een vaststaand iets waarbij altijd dezelfde de baas is, het initiatief neemt etc.
nee hoor, dat hoeft een rangorde (ook volgens de geldende theorieën) absoluut niet te zijn, dat maak jij ervan.
nergens in dit woordje staat iets wat aan zou geven dat dit een absolute toestand is - dat is een rangorde namelijk niet. het is gewoon 'onder gegeven omstandigheden' een bepaalde machtsverhouding binnen een sociale structuur. veranderen de omstandigheden dan kan de machtsverhouding zich ook perfect wijzigen.
De baas zijn en initiatief nemen kan ook betekenen dat de baas zegt :"doe jij het maar" of "ga jij maar voorop".
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik heb 5 honden waarvan 1 reu en een teef die duidelijk samen bovenaan staan.
Ze doen alles met zijn 5en kunnen ook samen eten, kluiven, spelen met speeltjes ed.
De hoogste reu is de enige die wel eens kluiven of speeltjes _opeist_. Zonder geweld en alleen van de hoogste teef.
Hij gaat dan heel nadrukkelijk naast/boven haar hangen en er wordt een hoop over en weer gesproken (een heel melodieus gegrom tot hij zijn zin heeft, en die krijgt hij altijd). Bij de andere, lagere honden doet hij dit dus nooit.
Verder kan een hogere wel eens iets van een lagere afpakken maar daar wordt nooit om gestreden, dat is meer van "ik wil het hebben" en de lagere staat het meteen af. Dat gaat dat om een speeltje of een oud botje. Nieuwe botjes en eten zouden verdedigd worden maar daar wordt onderling dus niet naar gevraagd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:Ik kan hier niet zoveel mee. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die denken dat alles om de rangorde hangt. Een hele grote groep denkt dat echter niet en weet dondersgoed dat er 1000 en 1 dingen zijn die maken dat een hond reageert zoals hij reageert.
Ik ben en blijf van mening dat rangorde er 1 van is.
Er moet een sociale struktuur zijn binnen een leefgroep. Je moet als je samenleeft afspraken maken en die onderling communiceren. Als je dat elke keer op nieuw moet doen ben je dus de hele dag aan het onderhandelen of ruzie maken. Die sociale struktuur is niets meer of minder dan een rangorde. Ik woon met mijn geliefde samen en ook wij hebben samen een rangorde.
Ik regel het éen, hij regelt het ander en als de pleurus uitbreekt is Bas minder paniekerig dan ik en dus uiteindeijk het opperhoofd hier. Zoiets.
Verder zijn wij er niet mee bezig. Als we echter gaan steggelen over sokken in de wasmand en wie welk programma mag kijken op tv krijg je een machtstrijd. Dan ineens wordt je rangorde voelbaar omdat het gaat wringen. En dan krijg je dus ook bonje om niks.
Even terug naar de hond; bonje om je balletje.

precies, overal is rangorde en nu zou het ineens bij de honden het niet meer zijn... onzin dus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
yvette_van_alert schreef: Een rangorde is een vaststaand iets waarbij altijd dezelfde de baas is, het initiatief neemt etc.
nee hoor, dat hoeft een rangorde (ook volgens de geldende theorieën) absoluut niet te zijn, dat maak jij ervan.
nergens in dit woordje staat iets wat aan zou geven dat dit een absolute toestand is - dat is een rangorde namelijk niet. het is gewoon 'onder gegeven omstandigheden' een bepaalde machtsverhouding binnen een sociale structuur. veranderen de omstandigheden dan kan de machtsverhouding zich ook perfect wijzigen.
Xena is in principe moeder overste die alles wel regelt en geen tegencommentaar duld, MAAR mocht de pleuris uitbreken dan staat Xantos altijd klaar om iets op te lossen... Xena frummelt zich dan snel van het toneel en laat het over aan hem.
Xito zit heel dicht tegen Xantos aan ... vandaar ook de constante problemen tussen die 2. Pup staat helemaal onderaan en schikt zich tot op heden ook nog prima daarin zoals ook normaal is denk ik.

Natuurlijk kunnen de verhoudingen wijzigen en dat zal ook gebeuren, zo gaat dat in de natuur ook...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

malinois schreef:[Xena is in principe moeder overste die alles wel regelt en geen tegencommentaar duld, MAAR mocht de pleuris uitbreken dan staat Xantos altijd klaar om iets op te lossen... Xena frummelt zich dan snel van het toneel en laat het over aan hem.
..
Heel herkenbaar...Zo doen mijn teven ook als er een reu bij is. Puntje bij paaltje mag die t opknappen. :mrgreen:
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Misschien kan iemand mij helpen met hetgeen vanavond is gebeurd.

Ik was met Barca aan het trainen en na 'n opdracht krijg je het 'vrij' commando.* De bedoeling is dat je je speeltje, in zijn geval een flosstouw, weggooit zodat de opgebouwde spanning weg is alvorens we verder gaan met een andere oefening. Barca brengt het flosstouw terug en ik gooi het weer weg. Daarna pak ik zijn flosstouw zonder morren van zijn kant, na het commando 'los' terug en berg het op. Vervolgens gaan we door met de volgende oefening.

*Ik gooi zijn flosstouw ruim van de andere honden weg en Barca moet echt een sprintje trekken om die op te halen. Hij is er bijna als een hond, die het weggooien van Barca zijn flosstouw heeft gezien, ineens schuin achter hem staat omdat hij de flosstouw van Barca wil hebben, hij onderneemt licht 'n poging. Barca begon te royaal te blaffen -dus zijn flosstouw te verdedigen- hond blijft staan, druipt niet af. Waarschijnlijk omdat hij danig onder de indruk was (?) en daarna nam Bara nam een hapje haren uit de vacht van die hond.

Wat moet ik hier nu mee? Is dit dominante bezitterdrang? Moet ik mij zorgen gaan maken? Als dit beginnende probleemgedrag is hoe keer ik dit dan ten goede?

Barca terug geschreeuwd wat makkelijk ging, ik was behoorlijk geschrokken, want zijn gedrag vond ik niet passend. Barca even onder àppel gezet, korte aandacht oefeningen gedaan en weer verder getraind. Wat je nu wel krijgt is dat er niet in de buurt van Barca wordt getraind. Ik had daarna dus best wel wat extra ruimte en ook dit voelt naar.

Wij en anderen kunnen probleemloos alles van hem afpakken te pas en te onpas. Trainers kunnen dit ook. Was Barca op dat moment verrast? Heeft hij het niet zien aankomen en reageerde misschien paniekerig? Als dit zo was, mag hij dan dit gedrag vertonen?

Ik ben mij lam geschrokken en zit hier overduidelijk mee. :ugh:
Jaap*
Zeer actief

Wilm@ schreef:Ik ben mij lam geschrokken en zit hier overduidelijk mee. :ugh:
Dit is nou precies de reden dat ik niet zo hou van het gooien met beloninggerelateerde zaken in een groep. Met name als de honden elkaar elkaar niet echt goed kennen. Dan moet je écht een stuk uit elkaar staan vind ik, zodat je wat tijd en ruimte hebt om eventueel in te grijpen.
De clou is natuurlijk, in jouw geval, dat die andere hond daar helemaal niet had moeten zijn.
Je kunt je hond niet zoveel kwalijk nemen vind ik, die heeft een beloning gekregen en die gaat hij heus niet afstaan want hij moet hem nog naar jou toebrengen. En daarbij, waarom zou hij want wat heeft met die ander te schaften :19: En als die andere hond zich op blijft dringen gaat het inderdaad mis. Met reden :wink:
Het heeft niet zoveel met jou te maken, het is een dingetje tussen de honden, en om die reden zou ik liever proberen om de situatie's waarin het kan gebeuren niet op te zoeken.
Dus geen beloningen in de buurt van andere honden gooien en/of écht zorgen dat de andere honden vast zitten.
Het lijkt allemaal hardstikke leuk, die happydummies en dergelijke, en dat ís het ook, maar niet als het kan gebeuren dat er meerdere honden achteraan gaan :wink:
Dan kun je wachten op trammelant. En dat is niet vreemd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik wou een heel verhaal tikken, maar Jaap heeft het al beter gezegd dan ik zou kunnen dus dat hoeft niet meer ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:ik wou een heel verhaal tikken, maar Jaap heeft het al beter gezegd dan ik zou kunnen dus dat hoeft niet meer ;)
Ik reageerde ook wel eerder maar had het weggehaald, Jaap heeft deels gelijk maar in trainingssituaties op trainingsveldenvelden wordt er wel beloond en ook wel eens gegooid met een bal.. juist om te belonen..
Moet je wel eerst van tevoren weten dat er niet op drie passen van je vandaan iemand met een andere oefening bezig is.. of niet bezig is met zijn hond :wink:
Afleggen met afleiding word hier ook gedaan terwijl een andere hond zijn oefeningen loopt en beloond wordt of er wordt apporteren geoefend.. dan is het niet de bedoeling dat alle honden op hetzelfde apport af gaan :wink:
Eigenaar van andere hond had wat allerter moeten zijn op zijn hond, en jij had wat beter op moeten letten omdat de hond blijkbaar dusdanig in jouw buurt stond dat er een reactie uitgelokt zou kunnen worden.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Jaap* schreef:
Dit is nou precies de reden dat ik niet zo hou van het gooien met beloninggerelateerde zaken in een groep. Met name als de honden elkaar elkaar niet echt goed kennen. Dan moet je écht een stuk uit elkaar staan vind ik, zodat je wat tijd en ruimte hebt om eventueel in te grijpen.
De clou is natuurlijk, in jouw geval, dat die andere hond daar helemaal niet had moeten zijn.
Je kunt je hond niet zoveel kwalijk nemen vind ik, die heeft een beloning gekregen en die gaat hij heus niet afstaan want hij moet hem nog naar jou toebrengen. En daarbij, waarom zou hij want wat heeft met die ander te schaften :19: En als die andere hond zich op blijft dringen gaat het inderdaad mis. Met reden :wink:
Het heeft niet zoveel met jou te maken, het is een dingetje tussen de honden, en om die reden zou ik liever proberen om de situatie's waarin het kan gebeuren niet op te zoeken.
Dus geen beloningen in de buurt van andere honden gooien en/of écht zorgen dat de andere honden vast zitten.
Het lijkt allemaal hardstikke leuk, die happydummies en dergelijke, en dat ís het ook, maar niet als het kan gebeuren dat er meerdere honden achteraan gaan :wink:

Dank je wel Jaap. Ik ga met een rustiger gevoel slapen. Vond het geen fijne training en het leek wel alsof hij na het gebeuren dwars en nukkig was. Liep ook een beetje verloren en met 'zijn ziel onder zijn arm', hij had praktisch geen aandacht meer voor mij.

En echt, ik stond meters bij de andere honden vandaan en gooide zijn floss ook nog eens in een richting waar helemaal geen andere honden waren. :ugh:

Wat ik wel vreemd vond is dat een andere medecursist 'n piepspeeltje bij zich had en dat gepiep triggerde Barca de hele les behoorlijk. Hij vindt piepspeeltjes enorm leuk maar op het trainingsveld wordt hij hier nerveus van. Snap niet goed dat het werd toegestaan, staat duidelijk in de regelementen dat piepspeeltjes op het trainingsveld verboden zijn.

Als ik voortaan beter geen gooi spelletje met Barca, ter ontspanning na een oefening, kan doen. Welke mogelijkheden heb ik dan nog? :19: Balspelletjes zijn bij mij not-done.
renee-uk
Zeer actief

ik heb geen idee hoe het op gewone hondenclubs toegaat maar bij ons op de kringgroep werd er niet gegooid als er andere honden dichtbij en vrij waren.
Er werd sowieso haast nooit gegooid, niet terwijl er getraind werd.
Ballen gooien deden we buiten het trainingsveld of na afloop van de training als er geen honden meer op het veld waren.
De standaardbeloning die ze kregen was bij alledrie de kringgroepen waar ik getraind heb met de baas samen spelen met de bal-aan-het-touwtje, trekspelletjes dus en niet gooien.

Bij het afliggen met afleiding werd soms wel de bal als verleidingsmiddel ingezet, maar dan liep er een helper bij de hond met zo'n zelfde bal-aan-een-touwtje te zwaaien.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

renee-uk schreef:ik heb geen idee hoe het op gewone hondenclubs toegaat maar bij ons op de kringgroep werd er niet gegooid als er andere honden dichtbij en vrij waren.
Ballen gooien deden we buiten het trainingsveld of na afloop van de training als er geen honden meer op het veld waren.
De standaardbeloning die ze kregen was bij alledrie de kringgroepen waar ik getraind heb met de baas samen spelen met de bal-aan-het-touwtje, trekspelletjes dus en niet gooien.

Bij het afliggen met afleiding werd soms wel de bal als verleidingsmiddel ingezet, maar dan liep er een helper bij de hond met zo'n zelfde bal-aan-een-touwtje te zwaaien.
Bij ons zie mijn vorige post word ook wel balletje gegooid hoor.. maar in een rechte lijn en zeker niet richting groep honden, en je houd rekening met welke honden op het veld zijn ook.. als er jonge honden zijn die los een af oefening doen doe je het bijvoorbeeld weer niet, dan houd je er weer rekening mee en houd je de beloning meer bij jezelf..
Maar als er hier drie honden op het veld lopen.. dan kan er best wel bal geworpen worden tussen benen door om de snelheid erin te krijgen.. let je wel op dat er achter je inderdaad geen honden lopen :wink:
Andere mensen zijn op die momenten dat ze op het veld zijn ook gewoon met de hond bezig en die hebben hun eigen balletje of wat voor beloning dan ook om de focus daarop te houden :19:
renee-uk
Zeer actief

blondie schreef:
renee-uk schreef:ik heb geen idee hoe het op gewone hondenclubs toegaat maar bij ons op de kringgroep werd er niet gegooid als er andere honden dichtbij en vrij waren.

Bij ons zie mijn vorige post word ook wel balletje gegooid hoor.. maar in een rechte lijn en zeker niet richting groep honden, en je houd rekening met welke honden op het veld zijn ook.. als er jonge honden zijn die los een af oefening doen doe je het bijvoorbeeld weer niet, dan houd je er weer rekening mee en houd je de beloning meer bij jezelf..
Maar als er hier drie honden op het veld lopen.. dan kan er best wel bal geworpen worden tussen benen door om de snelheid erin te krijgen.. let je wel op dat er achter je inderdaad geen honden lopen :wink:
Andere mensen zijn op die momenten dat ze op het veld zijn ook gewoon met de hond bezig en die hebben hun eigen balletje of wat voor beloning dan ook om de focus daarop te houden :19:
ik reageerde ook op jouw bericht (dat ik vergat te quoten), herkende het niet zo omdat er bij ons nauwelijks gegooid werd en al zeker niet als er andere honden dichtbij en vrij waren.
Een groep honden was er eigenlijk ook nooit op het veld, de velden waren groot genoeg om afstand van elkaar te nemen en we trainden individueel, niet in een groep.
Behalve dan soms bij de trainingen die gericht waren op het sociaal houden van je hond, maar daar werd al zeker niet met ballen gegooid. Dat was meer een door elkaar lopen training, zigzaggen om andere honden heen en zo.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Liep ik nog te beweren dat dit helemaal niet speelt hier...
Maar gisteren gaf ik alle dames een kauwding, van dat witte spul, ben de naam even kwijt.
Gekregen en geen van alle lusten ze dat, dacht ik.
Fien nam het mee in haar tent en dat was het, RR liet het liggen en Orpa liep er voor de show mee weg, maar liet het ook liggen.
Willemijn vond het lekker, tot mijn verbazing.
En tot mijn nog grotere verbazing mocht er zelfs niemand meer in haar buurt komen, ze grauwde zelfs een passerende kat weg en tegen mij deed ze ook lelijk :80:

Voor de zekerheid dus maar alles weggeborgen voor de nacht.
Ik ben nog steeds verbaasd, dit heb ik in al die jaren niet eerder meegemaakt :scratch:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blondie
Zeer actief

renee-uk schreef:
blondie schreef:

ik reageerde ook op jouw bericht (dat ik vergat te quoten), herkende het niet zo omdat er bij ons nauwelijks gegooid werd en al zeker niet als er andere honden dichtbij en vrij waren.
Een groep honden was er eigenlijk ook nooit op het veld, de velden waren groot genoeg om afstand van elkaar te nemen en we trainden individueel, niet in een groep.
Behalve dan soms bij de trainingen die gericht waren op het sociaal houden van je hond, maar daar werd al zeker niet met ballen gegooid. Dat was meer een door elkaar lopen training, zigzaggen om andere honden heen en zo.
Hier staan ze eigenlijk niet "vrij" op veld... in die contect moet je het zien.. op het veld ben je met je hond bezig en is de hond met jou bezig en zou je dus de intentie dat je hond reageert op de bal van een ander al moeten zien en zelf dus al moeten ingrijpen.. er word dus eigenlijk niet gereageerd op andermans ballen die gegooit worden.. of een apporteerblok bij wijze van spreken.
De afstand was hier bij haar ook groot genoeg denk ik.. ze had meer te maken met een baas die niet goed genoeg op eigen hond lette zodat dit kon gebeuren is mijn interpretatie.
Wij trainen soms met twee a drie honden afzonderlijk van elkaar, de ene ligt af, de ander loopt appel en weer een ander ook. dan is de ene bezig met volgen en een ander met apporteren.. met vooruitsturen loop je uiteraard niet in elkaars vaarwater en bij apport ga ik ook niet voorlangs.. maar de verschillende disciplines worden wel getraind tegelijkertijd soms iedereen individueel maar we met meerdere honden op het veld.. en ik train nu vier jaar.. maar er is nog nooit een hond op een ander geklapt met de oefeningen..
renee-uk
Zeer actief

blondie schreef:
renee-uk schreef: ik reageerde ook op jouw bericht (dat ik vergat te quoten), herkende het niet zo omdat er bij ons nauwelijks gegooid werd en al zeker niet als er andere honden dichtbij en vrij waren.
Hier staan ze eigenlijk niet "vrij" op veld... in die contect moet je het zien.. op het veld ben je met je hond bezig en is de hond met jou bezig en zou je dus de intentie dat je hond reageert op de bal van een ander al moeten zien en zelf dus al moeten ingrijpen.. er word dus eigenlijk niet gereageerd op andermans ballen die gegooit worden.. of een apporteerblok bij wijze van spreken.
De afstand was hier bij haar ook groot genoeg denk ik.. ze had meer te maken met een baas die niet goed genoeg op eigen hond lette zodat dit kon gebeuren is mijn interpretatie.
Wij trainen soms met twee a drie honden afzonderlijk van elkaar, de ene ligt af, de ander loopt appel en weer een ander ook. dan is de ene bezig met volgen en een ander met apporteren.. met vooruitsturen loop je uiteraard niet in elkaars vaarwater en bij apport ga ik ook niet voorlangs.. maar de verschillende disciplines worden wel getraind tegelijkertijd soms iedereen individueel maar we met meerdere honden op het veld.. en ik train nu vier jaar.. maar er is nog nooit een hond op een ander geklapt met de oefeningen..
vrij als in tussen twee oefeningen in bedoel ik en dus niet geconcentreerd bezig, of vrij -zonder begeleider- als in afliggen met afleiding.
Wij lieten uiteraard ook niet de honden vrij over het veld huppelen.
Afbeelding

blondie
Zeer actief

renee-uk schreef:vrij als in tussen twee oefeningen in bedoel ik en dus niet geconcentreerd bezig, of vrij -zonder begeleider- als in afliggen met afleiding.
In mijn visie is dat stukje vrij de beloning.. en balspel met de baas. en hier is dat dan inderdaad bij sommigen even gooien met de bal terwijl anderen nog met hun oefening bezig zijn.. die krijgen daarna hun vrij en spelen met de baas, maar geen van de honden op het veld gaat achter de bal of bijtrol van een ander aan.
Wellicht hebben wij een groter veld hoor.. we zitten niet op elkaars lip als er meerderen trainen tegelijkertijd :wink:
renee-uk
Zeer actief

blondie schreef:
renee-uk schreef:vrij als in tussen twee oefeningen in bedoel ik en dus niet geconcentreerd bezig, of vrij -zonder begeleider- als in afliggen met afleiding.
In mijn visie is dat stukje vrij de beloning.. en balspel met de baas. en hier is dat dan inderdaad bij sommigen even gooien met de bal terwijl anderen nog met hun oefening bezig zijn.. die krijgen daarna hun vrij en spelen met de baas, maar geen van de honden op het veld gaat achter de bal of bijtrol van een ander aan.
Wellicht hebben wij een groter veld hoor.. we zitten niet op elkaars lip als er meerderen trainen tegelijkertijd :wink:
dan zeggen we toch allebei hetzelfde?
maar dan begrijp ik niet zo waarom je in een eerder bericht zegt dat er bij jullie nooit honden vrij op het veld staan?

Maar goed, het is verder niet zo belangrijk en wel heel erg off topic ;)
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
precies... ik gooi mijn balletje nooit weg, laat hem alleen maar vallen... dat is al beloning genoeg.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

hier dus ook :ok:
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

blondie schreef: Bij ons zie mijn vorige post word ook wel balletje gegooid hoor.. maar in een rechte lijn en zeker niet richting groep honden, en je houd rekening met welke honden op het veld zijn ook.. als er jonge honden zijn die los een af oefening doen doe je het bijvoorbeeld weer niet, dan houd je er weer rekening mee en houd je de beloning meer bij jezelf..
Precies wij gooien ook met balletjes. Je bent zo met je eigen hond bezig, dan zie je die vliegende balletjes niet eens meer. Moet ook zeggen, dat de meeste niet erg veel geven om balletjes, de meeste trainen vermoed ik met voer.
Met flyball bijvoorbeeld vliegen de ballen om je oren, en toch gebeuren er zelden vechtpartijen. Iedereen heeft een eigen bal, en weet ook dat ze niet achter de andere bal aan hoeven te gaan. Gebeurd het toch, denken de meesten honden "laat maar" en druipen af.
Perry en Noah

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Wilm@ schreef:Als ik voortaan beter geen gooi spelletje met Barca, ter ontspanning na een oefening, kan doen. Welke mogelijkheden heb ik dan nog? :19: Balspelletjes zijn bij mij not-done.
Als je heel graag wel dat balspelletje wilt blijven doen zou ik gewoon overleggen dat je graag wilt dat de andere honden onder appél worden gehouden of vast worden gehouden. Omdat je liever niet wilt dat andere honden achter jouw speeltje aangaan :wink:
Verder vind ik het altijd een beetje van de hond afhangen. Sommige honden hebben zo'n momentje soms wel even nodig, maar lang niet allemaal. Voor felix zou het bijvoorbeeld alleen maar ballast zijn, die ziet dat niet als ontspanning en zou er misschien zelfs wel wat nerveus van worden.
Een trekspelletje, zoals Renee al zei, is ook leuk. Als Barca dat tenminste ook vind :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief

duitse herder schreef:Met flyball bijvoorbeeld vliegen de ballen om je oren, en toch gebeuren er zelden vechtpartijen. Iedereen heeft een eigen bal, en weet ook dat ze niet achter de andere bal aan hoeven te gaan. Gebeurd het toch, denken de meesten honden "laat maar" en druipen af.
Dat is natuurlijk niet te vergelijken.
Jachthonden lopen elkaar met dooie dieren in de bek straal voorbij, maar daarom kunnen ze prima ruzie krijgen over een verstrekt snoepje ofzo. Dat is een heel andere context dan het uitvoeren van een oefening :wink:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

ja, ook hier hebben ze wel bezitsdrang/buitdrift. Zal vreemd wezen als ze dat gezien het ras niet zouden hebben. :mrgreen:
Dit wordt in de regel alleen t.o.v. elkaar verdedigd en niet tegenover ons. Snuf wil soms nog wel eens de aandacht van andere mensen opeisen door Terry aan de kant te moffelen. Tot op zekere hoogte laat ik het toe, hij is ranghoger, maar hij weet waar de grens ligt. :wink:
Terry, ook al is ze bejaard, laat trouwens echt niet altijd het kaas van haar brood eten, want als ze echt iets heel belangrijk vindt, staat ze het echt niet af aan Snuf. Mocht Snuf op zijn beurt echt zijn punt willen maken, dus beginnend agressie gaan tonen, kiest ze toch wel het hazepad, maar dat deed ze toen ze iets jonger was niet, dan ging ze de schermutseling aan. Ben wat dat aangaat blij dat het om een reu-teef combi gaat, want anders had je de poppen aan het dansen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
jacky1
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising stabij en een aussie

Ongelezen bericht door jacky1 »

die 2 van mij zijn onvoorspelbaar hiermee...
het ene moment wordt alles gedeeld, zelfs kauwstaafjes...ze kluiven regelmatig gelijktijdig op hetzelfde staafje..het volgende moment claimt een van beide dat ding :denken:
zowel bij het claimen als het delen gaat het initiatief wisselend van beide uit.
Ook slapen kunnen ze heerlijk over elkaar heen doen.
Of het dan om dominantie gaat, bezitsdrang of hoe je het ook noemt..zolang het blijft bij een grom en neit tegen mij vind ik het prima
er is geen betere psychiater dan een hond die je gezicht aflikt (agenda hondenleven)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”