Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help.....ik weet het echt niet meer!!!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Help.....ik weet het echt niet meer!!!

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ikke1980 schreef:Eerst even dit: dat lijstje met voorbeelden in het begin is zoals JJ zich gedraagt als wij NIET ingrijpen. Dus het is niet zo dat we hem maar laten doen wat hij wil natuurlijk.
En ik laat hem echt niet dagelijks een half uur wegrennen. Ik let juist heel goed op of ik konijnen zie en meestal zie ik ze eerder dan JJ en dan lijn ik hem aan of roep hem bij me. Maar af en toe piept hij er tussen uit als ik te laat ben met ingrijpen en dan ga ik er niet achteraan of tegen hem lopen schreeuwen terwijl ik weet dat hij dan toch niet komt, maar doe net of ik het niet heb gezien. hij krijgt dus niet de kans om een commando te negeren, maar hij krijgt gewoon geen commando. Zodra ik hem na een tijdje weer zie en weet dat hij weer aanspreekbaar is roep ik hem bij me en beloon hem dan voor het feit dat hij dat commando opvolgt.

En verder laat ik hem ook niet uitvallen naar bezoek of iets anders, maar dit is zijn gedrag dat hij vertoont als ik niks doe. Normaal gaat hij inderdaad in de bench totdat hij rustig is, maar kan hem moeilijk 6 uur lang in een bench stoppen. (Maar vaak gaat hij dan trouwens aandacht afdwingen door tegen bezoek op te klimmen en weer 'bescheten' te reageren als ze dan reageren en tja, negeren is dan moeilijk). Dus ik sta die dingen niet toe hoor. Maar JJ is een controlfreak in de zin van dat hij dit soort gedrag dus gaat vertonen als wij niet ingrijpen. Dan gaat hij zelf de dingen regelen.

En als je hier even zoekt naar mijn voorgaande berichten zie je hoe ik het precies heb aangepakt met het aangelijnd uitvallen. Volgens zat ik toch redelijk op de goede weg en deed ik het geheel volgens het boekje (of in elk geval mijn eigen boekje)
En tja, dat fietsen heb ik waarschijnlijk te snel opgegeven, maar ik moet toegeven dat ik nogal onhandig ben op de fiets :wink:

Ja ik ben van nature niet het meest zelfverzekerde type, maar heb nog nooit een probleem gehad met honden opvoeden. Maar dat waren honden die ik als pup kreeg en JJ heeft een achtergrond waar wij weinig van weten.Ik weet precies hoe te handelen in de meeste situaties, maar JJ is gewoon anders. Ik kan het niet echt uitleggen. En dat maakt mij weer onzeker. Dus het is meer een wisselwerking tusen JJ en mij, dan dat het aan 1 van de twee echt volledig ligt.

Het is niet zo dat ik koppig wil zijn of denk het allemaal wel te weten of denk dat het allemaal niet aan mij ligt, ik ben juist blij met jullie reacties, maar al die dingen die jullie noemen pas ik al toe en dat heeft weinig tot geen effect. Dat is de reden dat ik niet meer weet wat ik moet doen.
Ik veroordeel je ook niet hoor! Je hebt een behoorlijk moeilijk hondje, je hebt al 2 GT's versleten, je doet je stinkende best en het gaat nog steeds niet lekker. Ik denk dat je hond bij een ander al lang een spuitje of enkeltje asiel had gekregen. Dus alle respect!

Maar ik denk ook dat het probleemgedrag best om te buigen is, met een hele goeie aanpak. JJ moet gaan snappen dat de hele wereld een prettiger plek wordt als hij ander gedrag vertoont, en jij moet hem duidelijk maken van welk gedrag iedereen blij wordt, zodat hij een blij braaf hondje kan worden. Maar dat doe je niet effe, dat kost een hoop tijd en moeite EN je hebt goeie begeleiding nodig.

Ik zou wel op z'n CM's eerst voor jezelf nagaan wat jij het meest ernstige probleem vindt. En dat heel goed voor jezelf onder woorden brengen, waarom is dat zo erg, en hoe reageer jij daarop, en dan eens gaan bedenken hoe het zou zijn als hij dat probleem niet had, en hoe jij je dan zou voelen. En dan eens met dat gevoel alsmaar heel duidelijk in je hoofd een heel klein, heel snel rondje, 5 minuten max, door de buurt wandelen. Aleen even stoppen om te poepen en 1 x piesen, en verder stug doorlopen alsof je een heilig doel hebt. Jij bent de beste, meest blije en trotse baas van de wereld, en je hond is de braafste en beste hond. Desnoods om 6 uur 's ochtends als je niemand tegen komt. En het laatste eindje naar huis rennen. En bij thuiskomst hoera en netjes zitten en koekies.

Gewoon als experiment. En dan even heel goed kijken hoe je hond daarop reageert.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Is wel een heel serieus probleem, waar je veel mee bezig bent kan ik mee voorstellen.

Ik zou eerst alles wat je kan voorkomen aan problemen niet opzoeken.
Bij bezoek bv dus in de bench of andere kamer. Ookal is dat 6 uur. Bezoek komt voor jou en niet voor de hond.
Geef hem bv een kong of wat anders lekkers waar hij langer mee bezig is zodat het voor hem leuk gaat worden als bezoek er is.
Daarnaast is het ook handig voordat je bezoek, als dat kan, je hem geestelijk moe maakt met een wandeling met bv zoekspelletjes of binnen dit soort denkspelletjes.
Dan is hij moe als hij de bench in gaat en met wat lekkers erbij is er echt niets zieligs aan.

Andere mensen bv op straat kun je ook prima ontwijken cq vertellen hem niet aan te raken.

Naast het voorkomen van de dingen die kunt voorkomen.
Zou ik toch op hart drukken hulp in te schakelen.
Dat je 2 gt's getroffen hebt die niet op de goede lijn voor jullie zitten, wil niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.
Zo ken ik bv Yvette van Alert, die echt niet alleen maar roept dat je hond niet op de bank mag enz.
Dit lijkt me ook niet de meest nuttige info van een gt.
Ik zou dus gewoon gt’s bellen en zo kijken of ze een juiste indruk bij je achterlaten.
Vindt je er 1 waarbij dit zo is, dan kun je diegene uitnodigen bij je thuis.
Zo maak je de kans al een stuk kleiner dat jij en de gt een ‘mismatch’ zijn.

Wat hiernaast zowiezo goed is om te doen is een band opbouwen met je hond.
Ga spelletjes met doen, zoekspelletjes, leer hem nieuwe dingen aan, trucjes enzo.
Gewoon lol hebben met elkaar. Dit versterkt het vertrouwen in je hond en de hond in jou.
Kijk wel dat je spelletjes doet waarbij het voor beide leuk is en hij geen ongewenst gedrag vertoond. Hierbij kun je bv ook zijn eigen voer betrekken, neem dat bv mee naar buiten en laat hem dat opzoeken in het bos.
Dat soort dingen denk ik dan.
Ikke1980
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen, maar op zich is de band er wel tussen mij en JJ. Hij luistert ontzettend goed (vooral naar mij) en vindt het heel erg leuk om spelletjes te doen en heeft dan ook wel een echte 'will to please'' (alleen kan ik hem dus nooit echt moe krijgen....al helemaal niet geestelijk). Ik weet precies hoe ik hem moet benaderen, dus ben op zich niet echt bang dat hij mij bijt. Alleen kan ik niet onbevangen met hem omgaan, omdat ik WEET wat ik moet doen of niet moet doen om hem niet te laten uitvallen. Ik bedoel, ik moet altijd nadenken over mijn eigen handelen ten opzichte van JJ. Ik kan hem bijvoorbeeld niet zomaar aaien of alleen op een bepaalde manier, terwijl ik bij mijn vorige honden alles kon doen. Ik kan nooit eens lekker onbevangen met hem knuffelen. Dat bedoel ik met het feit dat ik hem niet vertrouw.
En dus vooral met vreemden, omdat die JJ's gedrag al helemaal niet kunnen lezen. Ik zie als JJ een piepklein beetje ineenkrimpt dat je echt op moet houden met aaien, maar een vreemde ziet deze (soms subtiele) aanwijzingen niet. Met als gevolg dat ik in de stress schiet als er bezoek is, omdat ik dan alleen maar let op JJ. Dus inderdaad dan maar opsluiten.

En dat is het feit wat me het meeste stoort; Ik zou zo graag een hond hebben die echt mijn maatje is en die ik vertrouw en andersom. Ik zou ook graag willen dat JJ mij vertrouwt, maar dat is nog niet helemaal zo. En ik voel me schuldig dat ik hem blijkbaar dat vertrouwen niet kan bieden, hoe erg ik ook mijn best doe...

JJ’s gedrag is overigens zoals gezegd wel onvoorspelbaar, want soms wordt hij hysterisch als er vreemden binnenkomen, de andere keer heel blij. Hij dwingt verder bijvoorbeeld aandacht af (tegen je aan staan zodat je hem moet aaien) en stel dat je erop zou reageren (ik negeer dat altijd), dan krimpt ie ineen om vervolgens blij zijn botje te komen brengen. Als we met de roedel van de uitlaatservice meelopen, vindt hij de ene keer alles best en durft hij zelfs te snuffelen aan andere honden, de andere keer is hij weer compleet van de wereld en begint hij keihard tegen alles en iedereen te blaffen. Soms blaft hij helemaal niet als hij een hond ziet en net als ik dan denk dat er een wonder gebeurd is lijkt het alsof er een ‘o ja shit, ik hoor te blaffen’- knop omgaat en gaat JJ compleet door het lint.

Af en toe denk ik dus dat er gewoon echt iets niet spoort aan JJ. Ik heb werkelijk waar ruim een jaar lang elke wandeling (4 tot 6 x per dag) geoefend in het negeren en passeren van andere honden. En niet steeds iets anders, maar gewoon op dezelfde manier. En het is wel wat beter geworden (er is een tijd geweest dat het best wel goed ging, maar JJ is echt heel erg slim en heeft bepaalde trucjes erg snel door. Je zou toch denken dat een hond niet slimmer is dan iemand met een universitaire opleiding, maar het tegendeel blijkt waar :smile: ) , maar nog steeds zo erg dat iedereen met een hond mij scheef of spottend lachend aankijkt als ik voorbij kom. Dan denk ik, als een hond het na zo’n lange tijd nog niet door heeft na zoveel oefenen dat er toch iets niet goed zit in zijn koppie of dat er ooit iets met hem is gebeurd.
En echt waar, na zo lang oefenen krijg je er op een gegeven moment wel schijt aan hoor. Ik maakte me op een gegeven moment echt niet meer druk als er een andere hond aan kwam, want ik wist dat hij sowieso wel uit zou vallen. Mezelf ergeren had ik ook al opgegeven. En zelfs dan (als ik rustig was), maakt het niks uit voor JJ. Vandaar dat ik denk dat zijn gedrag niet zoveel te maken heeft met wat ik uitstraal.

Ik heb zelfs geoefend met aanrakingen. Bij aaien een snoepje erin. Maar altijd als ik mijn hand richting hem beweeg, wordt hij bescheten. Maakt niet uit of ik nou over zijn kop aai of onder zijn kin of dat ik er kaviaar bij serveer….een hand is niet leuk!

Het lijkt er nog het meest op dat JJ alles wat hij leert in zich opzuigt en dat wat hij eenmaal geleerd heeft nooit maar dan ook nooit meer vergeet. Dus ook (en vooral) alle slechte/negatieve ervaringen.

Dus ik denk alles bij elkaar dat JJ’s basis niet goed is en dat daardoor onze basis ook nooit goed zal worden. Want dat gedrag zit er zo ingebakken/ingesleten dat het een deel van zijn karakter is geworden (als het dat al niet was). Daarom zie ik het op dit moment niet meer zo zitten en word ik er een klein beetje wanhopig van. Vooral omdat ik al deze dingen bij elkaar nog niet eerder bij een hond heb meegemaakt.

Ik snap wel dat jullie hier misschien helemaal niks mee kunnen, vooral ook omdat jullie niet precies kunnen zien wat ik bedoel (en ik het ontzettend moeilijk vind om het goed te verwoorden) en jullie misschien denken dat ik jullie adviezen in de wind sla (geloof me dat doe ik echt niet, maar ik doe eigenlijk alles al zoals jullie zeggen), maar ik vind het toch ook wel gewoon fijn om hier een beetje mijn hart te kunnen luchten!

Ik hoop dat het plan van aanpak gaat werken want misschien is JJ wel een soort van autistisch (bestaat dat bij honden?) en werkt het dus alleen om echt een heel strak dagritme te hebben waar niet van af wordt geweken. Iemand nog enig idee over de optie castreren wat ik eerder noemde? Misschien dat hij zich dan niet meer zo hoeft te bewijzen of de controledrang afneemt? Maar mss dat zijn onzekerheid toeneemt? Pffff moeilijk, moeilijk!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb heel veel moeilijkheden met mijn reu gehad. Uitvallen naar en aanvallen van reuen, kinderen, mensen, mij... :roll:
Hij is heel erg onvoorspelbaar en kan van het ene moment op het andere dus uitvallen, zonder dat zijn lichaamstaal dat aangeeft.
Ik heb dus een heel goede gt gehad die mij heeft geleerd hem absoluut te begrenzen. Cody mag dus helemaal niks (zelfs niet plassen :mrgreen: ) zonder dat hij toestemming krijgt.
Inmiddels zijn we ruim een half jaar verder (hij is bijna 5 en ik had al 4 jaar lang problemen) en het gaat nu dus best wel goed. Ik moet er wel op letten dat ik hem geen cm ruimte geef want daar maakt hij gelijk gebruik van.
En wat ook heel goed heeft geholpen is bondage en ttouch. Bondage wordt bij honden gebruikt om ze rustiger en/of stabieler te maken. Hierbij wikkel je een bandage (bijvoorbeeld de bandages die bij paarden om de benen worden gedaan) om het lichaam van de hond. Je begint om de hals, kruislings over de rug en dan onder de buik kruisen en dan over de flanken naar de staart. Strak maar niet te strak trekken. Je moet het vergelijken met het bakeren van een klein kind.
Eerst heb ik het bij Cody gedaan als ik met hem ging wandelen, nu doe ik het nog een paar keer per week een kwartiertje vóór het wandelen. Cody wordt er heel rustig van, kennelijk voelt hij zich veilig als hij ook fysiek wordt begrensd.
Ttouch is een vorm van massage waarbij je óf de hond stimuleert (wat bij Cody dus niet de bedoeling is :N: ) of rustig maakt.
Ik moet zeggen dat dit geweldig werkt. Als hij gespannen is, kan ik hem vrijwel hiermee altijd kalmeren.

Dit gezegd hebbende, Cody zal nooit de gemakkelijke hond worden die ik zou wensen te zijn, maar wat mijn gt ook beloofde is uitgekomen: zijn gedrag is leefbaar voor mij, mijn kind, mijn andere dieren én voor hemzelf.
Afbeelding
Ikke1980
Zeer actief

Wat fijn voor je (en jouw hond) dat het nu zo goed gaat met je hond!Wat je zegt over 'geen cm ruimte'....ik denk dat het ook zoiets moet worden met JJ, want als hij 'zelf moet beslissen' gaat het mis, zelfs bij de kleinste dingetjes.
Ttouch en bondage heb ik wel van gehoord inderdaad. Ik wil echt niemand beledigen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me net zo wazig in de oren klonk als Bach Bloesem Therapie (dat heb ik zelfs geprobeerd uit pure wanhoop en heeft dus niks geholpen). Maar toch heb ik er wel meer goede verhalen over gehoord, dus ik sta er wel voor open. Bedankt voor je tip.

Alleen heb ik geen idee waar je dat kan doen of welke GT dat doet? Iemand nog een suggestie voor een goede GT in de buurt van Helmond?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Geen verdere raad meer alleen misschien wel een hart onder de riem.
Mijn Gina is ook bepaald niet het hondje dat ik in gedachten had toen ik haar ophaalde en het heeft mij jaren gekost om haar te accepteren zoals ze is.
Ik heb zeker fouten gemaakt bij haar, niet vanwege het beter te willen weten maar omdat ik dacht dat een bepaalde aanpak haar wel zou kunnen veranderen. Nou dat is dus niet gelukt.
Op het moment dat ik het opgegeven heb en haar met al haar problemen accepteerde zoals ze was is het eigenlijk pas goedgekomen.
Er zijn bepaalde dingen die ik graag zou willen maar niet met haar kan doen en ook moest ik bij haar veel meer denken bij alles wat ik deed dan bijvoorbeeld bij Jan waarmee ik lezen en schrijven kan.
Maar op een gegeven moment, na die acceptatie dus, werd het een soort tweede natuur en nu weet ik eigenlijk al niet beter.
Het is toch mijn meisje hoor, die Gina, ook al is het er een met een handvat!

Ik hoop echt dat het bij jou en JJ ook zo ver komt, dat zal best nog een strijd worden (vooral met jezelf) maar ik denk zeker dat het alle moeite dubbel en dwars waard is.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Helaas, ik weet geen gt in de buurt van Helmond, maar er zitten nogal wat mensen hier op het forum uit Brabant/Limburg. Misschien weten die iemand.
Afbeelding
Ikke1980
Zeer actief

renee-uk schreef:Geen verdere raad meer alleen misschien wel een hart onder de riem.
Mijn Gina is ook bepaald niet het hondje dat ik in gedachten had toen ik haar ophaalde en het heeft mij jaren gekost om haar te accepteren zoals ze is.
Ik heb zeker fouten gemaakt bij haar, niet vanwege het beter te willen weten maar omdat ik dacht dat een bepaalde aanpak haar wel zou kunnen veranderen. Nou dat is dus niet gelukt.
Op het moment dat ik het opgegeven heb en haar met al haar problemen accepteerde zoals ze was is het eigenlijk pas goedgekomen.
Er zijn bepaalde dingen die ik graag zou willen maar niet met haar kan doen en ook moest ik bij haar veel meer denken bij alles wat ik deed dan bijvoorbeeld bij Jan waarmee ik lezen en schrijven kan.
Maar op een gegeven moment, na die acceptatie dus, werd het een soort tweede natuur en nu weet ik eigenlijk al niet beter.

Ik hoop echt dat het bij jou en JJ ook zo ver komt, dat zal best nog een strijd worden (vooral met jezelf) maar ik denk zeker dat het alle moeite dubbel en dwars waard is.
Dank je! Ik zie ook zelf wel in dat ik het idee moet laten varen dat JJ ooit 'de perfecte hond' zal worden. Dat hoeft ook niet, maar iets makkelijker zou wel fijn zijn :mrgreen:

Weet je, eigenlijk schaam ik me dood dat ik zulke problemen heb met zo'n piepklein hondje. Je zou toch denken 'dat kutkeffertje zal ik wel eens ff'. En dat zie ik werkelijk iedere hondeneigenaar denken die voorbij JJ loopt :wink:
Ikke1980
Zeer actief

lieke schreef:Helaas, ik weet geen gt in de buurt van Helmond, maar er zitten nogal wat mensen hier op het forum uit Brabant/Limburg. Misschien weten die iemand.
Ik denk dat ik maar weer eens een nieuw topicje open :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ikke1980 schreef:
renee-uk schreef:Geen verdere raad meer alleen misschien wel een hart onder de riem.

Dank je! Ik zie ook zelf wel in dat ik het idee moet laten varen dat JJ ooit 'de perfecte hond' zal worden. Dat hoeft ook niet, maar iets makkelijker zou wel fijn zijn :mrgreen:

Weet je, eigenlijk schaam ik me dood dat ik zulke problemen heb met zo'n piepklein hondje. Je zou toch denken 'dat kutkeffertje zal ik wel eens ff'. En dat zie ik werkelijk iedere hondeneigenaar denken die voorbij JJ loopt :wink:
Misschien moet je af van het idee dat het iets uitmaakt wat andere mensen denken, dat zal het voor jou in elk geval een stuk makkelijker maken.
De beste stuurlui staan nog steeds aan wal hoor ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik heb het gevoel dat je heel dicht bij de waarheid zit als je jou hond autistisch noemt.
Volgens mij hebben (erg onzekere) honden veel baat bij dezelfde benadering :wink:

Bied een voorspelbaar leven, zodat je hond kan anticeperen op wat er gaat komen.
Bied een gestructureerd dagprogramma, alles op vaste tijden met voldoende actie en rust momenten(in de bench) Stap niet in de valkuil om steeds meer te doen op een dag, dit geeft ook weer nieuwe prikkels die je hond moet verwerken.
Word een leider die alles voor je hond bepaald! ( dat is in mijn beleving "psychisch afbakenen") Altijd duidelijk vertellen wat je hond moet doen ( dan is de verwachting duidelijk) door een commando te geven, blijf niet hangen in wat je hond niet mag maar juist wat hij wél moet doen en geef hem géén ruimte voor eigen interpretatie :wink:
Accepteerd je hond om wie hij is, blijf altijd rustig en vermijd een machtstrijd.
Reageer zoveel mogelijk emotineel neutraal, je hond kan niet veel met jou emoties(boos/verdriet), dat maakt hem juist weer onzeker.

Ik hoop dat je hier iets mee kan...
Afbeelding
Teuntje56
Zeer actief
Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes

Ongelezen bericht door Teuntje56 »

Ik weet ook geen gedragstherapeut in Helmond of omgeving, maar mocht je nu geen adres krijgen via het forum dan zou je misschien een centrum kunnen bellen die gedragstherapeuten opleiden. Zij zullen zeker ardressen hebben.
Bijvoorbeeld: cursuscentrum dierverzorging Barneveld, Tinley gedragsopleidingen en Gaus heeft ook een opleiding tot gedragstherapeut.
Ikke1980
Zeer actief

Teuntje56 schreef:Ik weet ook geen gedragstherapeut in Helmond of omgeving, maar mocht je nu geen adres krijgen via het forum dan zou je misschien een centrum kunnen bellen die gedragstherapeuten opleiden. Zij zullen zeker ardressen hebben.
Bijvoorbeeld: cursuscentrum dierverzorging Barneveld, Tinley gedragsopleidingen en Gaus heeft ook een opleiding tot gedragstherapeut.

Bedankt voor het meedenken, maar ik heb liever een GT via mond-op-mond reclame. Daar hecht ik iets meer waarde aan gezien mijn ervaringen met GT's via Alpha (toch een soort van keurmerk).
Ikke1980
Zeer actief

mariaa schreef:Ik heb het gevoel dat je heel dicht bij de waarheid zit als je jou hond autistisch noemt.
Volgens mij hebben (erg onzekere) honden veel baat bij dezelfde benadering :wink:

Bied een voorspelbaar leven, zodat je hond kan anticeperen op wat er gaat komen.
Bied een gestructureerd dagprogramma, alles op vaste tijden met voldoende actie en rust momenten(in de bench) Stap niet in de valkuil om steeds meer te doen op een dag, dit geeft ook weer nieuwe prikkels die je hond moet verwerken.
Word een leider die alles voor je hond bepaald! ( dat is in mijn beleving "psychisch afbakenen") Altijd duidelijk vertellen wat je hond moet doen ( dan is de verwachting duidelijk) door een commando te geven, blijf niet hangen in wat je hond niet mag maar juist wat hij wél moet doen en geef hem géén ruimte voor eigen interpretatie :wink:
Accepteerd je hond om wie hij is, blijf altijd rustig en vermijd een machtstrijd.
Reageer zoveel mogelijk emotineel neutraal, je hond kan niet veel met jou emoties(boos/verdriet), dat maakt hem juist weer onzeker.

Ik hoop dat je hier iets mee kan...
Ik denk inderdaad dat het zoiets gaat worden. Op zich hebben we een redelijk regelmatig dagprogramma normaal gesproken, maar ik denk dat het voor JJ nog veel strikter moet gaan worden. Ik zal jullie wel laten weten als we samen met die mevrouw een programma hebben opgesteld en hoe het eruit ziet.
yvette_van_alert
Actief
Mijn ras(sen): duits herder, mechelse herder, corgi, dingo, hannoveraanse zweethond, kaukasische owcharka.

Ongelezen bericht door yvette_van_alert »

Ik zou toch eens gaan kijken of er geen lichamelijke oorzaak is voor dit gedrag zoals ik ook onderaan pg. 1 schreef. En in elk geval een Gt zoeken die ook behoorlijk medisch is onderlegd of anders naar de gedragskliniek in utrecht gaan. Die ook goed kijken of er geen medische oorzaak is.

Sterkte met je hond! En knap dat je er zo voor gaat. :ok:
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

moosje schreef:Wat je zou kunnen doen is eens naar de gedragskliniek in Utrecht gaan. Daar zijn wij met Shendor ook geweest en we hebben daar wel wat bruikbare tips gekregen.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
senna en odin
Zeer actief

Ongelezen bericht door senna en odin »

Voor Odin, onze OEB was ík het probleem. Hij is een paar keer op straat gepakt door een andere hond en daardoor werd ik heel onzeker. Hij voelde dit en had besloten dat hij dan maar de eerste klap moest gaan uitdelen als er een bedreiging in de vorm van een andere hond was.
Dit resulteerde erin dat hij mij een paar keer op mijn kont over straat heeft getrokken. Nou dat werkte niet bevorderlijk voor mijn gemoedsrust om met hem te wandelen maar ook niet voor Odin. Mijn stress van oooowjee als we maar geen andere hond tegenkomen werkte door in de riem naar Oodje toe.
GT erbij gehad> veel geld kwijt, geen resultaat.
Totdat ( jaja daar is tie weer) we een aflevering zagen van CM waarin hetzelfde probleem zich voordeed.
Hierop heeft mijn man gezegd: ik neem Odin met wandelen voor mijn rekening. Leef jij je maar lekker uit met Sen, die voorbeeldig is in luisteren en sociaal gedrag ( niet om mezelf op de borst te kloppen maar hij luistert gewoon heel goed. Kan ik mee lezen en schrijven met dat hondje)
Mijn man heeft een ik ben niet gek te krijgen aard, heel rustig in denken en doen. En hij weet dat hij Odin kan houden zodra er een andere hond aankomt.
In de eerste weken merkte je nog niet veel.....hij werd wel rustiger in zijn lopen, trok niet meer zo. In de maanden daarna heeft ie een heeeeel groot verander proces doorgemaakt. Mijn man is een paar keer voor hem opgekomen tov een andere hond en bam....het vertrouwen is er. Komt er nu een andere hond op Odin af om hem te pakken dan staat mijn man voor Odin en dirigeert die andere hond ahw weg met stem en armen.
Daarna heeft ie opnieuw geleerd dat niet alle honden eng zijn en bij honden die we kenden en waarvan we wisten dat ze sociaal naar andere honden toe waren, lieten we Odin los om te spelen. Mijn man kapt dan wel het spel ook weer af. Hij laat die beslissing niet aan Odin over. Hij bepaalt wat er gebeurt en niet Odin.
Nu...heden ten dage( ehum) is het zover dat als Odin losloopt hij honden op anderhalve meter in zijn buurt kan hebben en ze gewoon negeert en verder gaat met wat hij aan het doen is. Kent ie de hond en wil hij spelen dan geeft ie dat aan, gaat platliggen, kijkt dan eerst naar mijn man om toestemming, en op zijn "toe maar" gaat ie.
Wij zijn zoooo blij met deze veranderingen want hij stond echt als terrorhond van de buurt bekend en nu....We krijgen zelfs complimenten van mensen die hem eerst uit de weg gingen en die nu hun hond gewoon met hem laten spelen.

Sorry heel verhaal, maar de clou????? Ik bracht verkeerde signalen over naar Odin. Ik was te gestrest met hem. Was bang dat hij weer een andere hond zou pakken en wist dat ik hem dan niet kon houden
Ik wil hiermee zeker niet suggereren dat het aan jou ligt hoor...dat was in MIJN geval zo. Maar misschien kun je er iets uithalen wat jou helpt.
Groetjes Belinda
Afbeelding
Joyce112
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce112 »

yvette_van_alert schreef:Vertoont je hond naast zijn 'vreemde onzekere houding', niet aangeraakt en opgetilt willen worden nog ander vreemd gedrag? Zoals bijv. extreem krabben of ineens gillen?

Heb je een lichamelijke oorzaak uitgesloten? En als eens aan syringomyelia gedacht? Zie voor meer info in t nederlands;
http://www.alerthondentraining.nl/index ... 48&catid=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Julie heeft in inmiddels ook een eigen syringomyelia site maar die moet ik ff opzoeken.

Ik vind het triest dat je zo weinig succes hebt gehad bij collega GT's.
Dit is Julie haar site!
http://members.upc.nl/j.teunissen83/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Ikke1980
Zeer actief

Joyce112 schreef:
yvette_van_alert schreef:Vertoont je hond naast zijn 'vreemde onzekere houding', niet aangeraakt en opgetilt willen worden nog ander vreemd gedrag? Zoals bijv. extreem krabben of ineens gillen?

Heb je een lichamelijke oorzaak uitgesloten? En als eens aan syringomyelia gedacht? Zie voor meer info in t nederlands;
http://www.alerthondentraining.nl/index ... 48&catid=7" onclick="window.open(this.href);return false;

Julie heeft in inmiddels ook een eigen syringomyelia site maar die moet ik ff opzoeken.

Ik vind het triest dat je zo weinig succes hebt gehad bij collega GT's.
Dit is Julie haar site!
http://members.upc.nl/j.teunissen83/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh sorry Yvette, ik had echt jouw hele bericht op pagina 1 gemist. Ik heb niet echt het idee dat JJ pijn heeft, maar je weet nooit, dus ik ga het in elk geval in de gaten houden. En ik ga dit weekend eens uitgebreid alle info erover lezen, want wie weet is er toch meer aan de hand en blijft het verborgen.
Bedankt voor de info.
Ikke1980
Zeer actief

Die mevrouw kan plotseling vanmiddag niet komen helaas :( Vind het echt jammer, want heb weer goede moed gekregen om weer echt met JJ aan de slag te gaan. Nu komt ze volgende week zaterdag pas...

In elk geval gaan wij JJ vanmiddag toch ophalen en mag hij zijn nieuwe huis bewonderen. Even voor de duidelijkheid: wij zijn net verhuisd en dat leverde een hoop gedoe op....om het voor JJ (en to be honest ook voor ons) zo rustig mogelijk te maken heeft hij een tijd bij mijn ouders gelogeerd. De reden dat we hem nog niet eerder opgehaald hadden is dat die mevrouw dus wilde zien hoe JJ reageert op de honden van mijn ouders (eerlijk gezegd hebben we nog nooit zo'n relaxte periode gehad :smile: ). Gaan hem nu dan toch maar ophalen, want ik vind het vervelend voor mijn ouders om nog een week met een 'probleem-kleinhond' opgescheept te zitten (bovendien, stiekem mis ik dat rotbeest wel).
Thea Heiman
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Wij hebben 3 Griekse straathonden, eentje van 8 jaar en eentje van 5 jaar en eentje van 2 jaar. Het zijn prachtige mengelmoesjes met een flinke vleug jachthond.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Thea Heiman »

http://www.thedoglounge.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een hele goede GT........... Hij is bezig een gedragscentrum op te zetten waar de "probleemgevallen" kunnen komen logeren, net als bij CM. Ga maar eens op de website snuffelen!
Succes!!!
Een hond heb je niet voor even maar voor het leven!
Ikke1980
Zeer actief

Thea Heiman schreef:http://www.thedoglounge.nl/
Dit is een hele goede GT........... Hij is bezig een gedragscentrum op te zetten waar de "probleemgevallen" kunnen komen logeren, net als bij CM. Ga maar eens op de website snuffelen!
Succes!!!
Hoi Thea, het klinkt wel interessant. Maar ja, ik durf niet alleen voor een mooie website te kiezen :wink: en ik kan eigenlijk nergens terugvinden wat hun manier van aanpak is. Dus mijn vraag: heb jij hier zelf ervaring mee? En waar zit dat centrum?
madred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en RSH

Ongelezen bericht door madred »

Het is inderdaad wel vreemd dat bij de contactgegevens alleen een E-mail adres en 06-nummer staan en geen adres.... :scratch:
Afbeelding

Happy en Lemmi
Thea Heiman
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Wij hebben 3 Griekse straathonden, eentje van 8 jaar en eentje van 5 jaar en eentje van 2 jaar. Het zijn prachtige mengelmoesjes met een flinke vleug jachthond.

Ongelezen bericht door Thea Heiman »

Dat komt omdat hij nog bezig is met het opzetten van het centrum, hij is aan het uitbreiden.... Op dit moment komt hij voornamelijk bij mensen thuis. Op z'n hyves pagina kun je ook meer over hem te weten komen:
http://aputten.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft op de reunie van Mirtos demo's en advies gegeven, veel van de (volwassen) "Mirtos hondjes" komen met trauma's e.d. naar Nederland en Arvid's methode (lijkt erg op CM) werkt goed bij deze hondjes! :D
Een hond heb je niet voor even maar voor het leven!
jacky1
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising stabij en een aussie

Ongelezen bericht door jacky1 »

he meid, wat een wanhoop....en zo herkenbaar. :jank:
Onze Pelle is met een totaal onbekende herkomst uit het asiel gekomen. We hebben hem ook ( veel te lang) zielig gevonden. Vanaf het moment dat we hem ' normaal' gingen behandelen, en er wat druk op hem gelegd werd werd hij ook zo onvoorspelbaar :evil: . Ook wij hebben er over gedacht om hem toch maar te laten inslapen. Dat werd ons ook van diverse kanten aangeraden. Gelukkig hebben wij wel een goede GT gevonden ( in Groningen) en gaat het nu beter met hem. Hij is nog steeds niet de relaxte huis/sport hond die we wilden, maar zijn wel op de goede weg, en kunnen van hem genieten
Ik zou zeker contact opnemen met Arvid (doglounge)..Ik wens jullie heel veel succes! :J:
er is geen betere psychiater dan een hond die je gezicht aflikt (agenda hondenleven)
Ikke1980
Zeer actief

jacky1 schreef:he meid, wat een wanhoop....en zo herkenbaar. :jank:
Onze Pelle is met een totaal onbekende herkomst uit het asiel gekomen. We hebben hem ook ( veel te lang) zielig gevonden. Vanaf het moment dat we hem ' normaal' gingen behandelen, en er wat druk op hem gelegd werd werd hij ook zo onvoorspelbaar :evil: . Ook wij hebben er over gedacht om hem toch maar te laten inslapen. Dat werd ons ook van diverse kanten aangeraden. Gelukkig hebben wij wel een goede GT gevonden ( in Groningen) en gaat het nu beter met hem. Hij is nog steeds niet de relaxte huis/sport hond die we wilden, maar zijn wel op de goede weg, en kunnen van hem genieten
Ik zou zeker contact opnemen met Arvid (doglounge)..Ik wens jullie heel veel succes! :J:
Bedankt voor je bericht. Fijn dat jullie wel een goede GT hebben getroffen en dat het nu zo goed gaat! Zal best nog even duren voordat het ´perfect´ is, maar fijn dat je merkt dat er vooruitgang in zit:E:
Wij vinden JJ overigens niet zielig, alleen maar vrij irritant :smile:

O ja, en ik heb een mailtje gestuurd naar Arvid van The dog lounge...eens even kijken wat hij te melden heeft :wink:
jacky1
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising stabij en een aussie

Ongelezen bericht door jacky1 »

Ik ben benieuwd wat Arvid te melden heeft..hou je ons op de hoogte?
er is geen betere psychiater dan een hond die je gezicht aflikt (agenda hondenleven)
Sil
Zeer actief
Mijn ras(sen): maltezer

Ongelezen bericht door Sil »

He, ik zit net de topic te lezen "gedrag en voer" en toen moest ik aan jouw verhaal denken. Lees jij die ook eens? Misschien herken je wat. Misschien ook niet maar dan is er ook niets verloren. Sukses met alles!
Hamilton
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hamilton »

Ikke1980 schreef: Ttouch en bondage heb ik wel van gehoord inderdaad. Ik wil echt niemand beledigen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me net zo wazig in de oren klonk als Bach Bloesem Therapie (dat heb ik zelfs geprobeerd uit pure wanhoop en heeft dus niks geholpen). Maar toch heb ik er wel meer goede verhalen over gehoord, dus ik sta er wel voor open. Bedankt voor je tip.
Alleen heb ik geen idee waar je dat kan doen of welke GT dat doet? Iemand nog een suggestie voor een goede GT in de buurt van Helmond?
Dit is zeker het proberen waard, tijdens een TT workshop hebben wij ook met bandages gewerkt en je staat versteld van de resultaten, eerst een cursist en daarna 2 honden met bandages gedaan, je zag het voor en na verschil
Ik heb pas nog met 2 vrienden uit Duitsland( beide TT practioners) hierover gepraat, m'n hond een half uur provisorisch ingebonden, en het hielp!
ik vond deze site voor je:http://www.tteam-ttouch.nl/website/geze ... dieren.htm
het secretariaat zit in Breda
succes
Afbeelding
Nel en Nisvan
*Dyane,*Nils,*Jänta,*Svear,*Andra
Ikke1980
Zeer actief

JJ blijft! :klaar:

Niet dat ik daaraan twijfelde, maar mijn vriend toch stiekem wel.
Maar vandaag is de mevrouw-van-de-hondenuitlaatservice-die-zelf-ook-een-hondenschool-heeft geweest en we zien het weer helemaal zitten! :E:
Op zich zijn we volgens haar heel goed bezig, alleen moeten wij nog veel meer dingen 'regelen' voor JJ. JJ is namelijk extreem dominant, maar tegelijkertijd heeeeeuul onzeker/angstig. Daardoor heeft hij de neiging het heft in eigen pootjes te nemen, maar op een ontzettend gestresste manier.
Wij moeten dus extreem duidelijk en consequent worden, dat waren we al wel op zich maar het moet nog veel erger, zo erg dat het bijna belachelijk wordt. Maar JJ, veel meer dan de gemiddelde hond, heeft die structuur echt heel hard nodig, zodat hij er meer op gaat vertrouwen dat wij het wel regelen en dat hij dat niet zelf hoeft te doen. Dus diegene dat hier ergens al had gezegd (weet niet meer wie), had gelijk. We gaan nu dan ook een strikt dagschema opstellen, voor wat betreft uitlaten, spelen, eten en slapen. Niet dat we nu zo onregelmatig leven, maar voor JJ moet het toch strikter.
We gaan niet meer tolereren dat JJ blaft aan de lijn, want dat is zijn manier van dingen regelen en de boel 'onder controle' houden. Dus we corrigeren hem voordat hij blaft, maar al fixeert. Als hij reageert op de correctie en naar ons kijkt krijgt hij een beloning. Dit moeten we verder uitbouwen. Als hij begint te blaffen zijn we te laat en dan kunnen we niks meer doen en moeten we doorlopen. Dit doe ik al een week en werkt goed. Dit hebben we overigens zelf ingevoerd, maar de mevrouw zegt dat we moeten doorgaan als het werkt.
Die mevrouw denkt ook dat hij mishandeld is geweest in het verleden omdat hij ineenkrimpt als je je hand naar hem toebeweegt. We kunnen hem volgens haar dan ook maar voorlopig beter niet meer aaien (is een plotselinge enge beweging) zomaar, maar we krijgen wel een minuut of tien knuffeltijd per dag waarbij we JJ's oren moeten masseren om hem te ontspannen. Ze heeft het voorgedaan en JJ werd super relaxed en viel bijna in slaap.
Zij raadde wel castratie aan, sowieso omdat er geen nakomelingen moeten komen van JJ, maar ook doordat hij gestresst wordt door zijn hormonen en zich telkens moet bewijzen.
We blijven gewoon een paar keer in de week meelopen met de uitlaatservice en als JJ zich meer op zijn gemak voelt bij de andere honden, gaan we er nog een cursus achteraan plakken.

Hmmm, wat nog meer, eens even zien, het was ook zo'n lang gesprek.
O ja, we gaan natuurlijk aan zijn verlatingsangst werken. We gaan het weer helemaal opnieuw opbouwen, dus per minuutje. Verder mag hij maar 1 vast adres hebbn naast ons eigen huis natuurijlk, waar hij opgevangen kan worden als wij weg moeten en JJ niet mee kan. Dat gaat het huis van mijn ouders worden, maar hij mag niet meer alleen los bij de andere honden zitten. Dan moet hij in de bench.
Verder gaan we op advies van haar een stoffen reisbench aanschaffen, zodat JJ mee kan naar verjaardagen etc., waar hij dan de hele tijd in moet blijven, maar waar hij ook met rust wordt gelaten, dus niemand mag bij die bench komen. Want aan de riem meenemn werkt niet voor JJ, omdat hij dan niet tot rust komt. Op die manier heeft hij toch een soort veilig, rustig eigen plekje waar hij met rust wordt gelaten en hij is toch niet alleen. En voor vreemden is het op die manier ook veel makkelijker om JJ te negeren.
Ook gaan wij een springer voor de fiets aanschaffen, want JJ wordt gewoon niet moe van wandelen ook al loop ik 3 uur. Gewoon fietsen durf ik niet, want JJ schiet gewoon onder de fiets door naar de andere kant als hij een hond ziet, waardoor ik al ben gevallen.Dus hoop dat het op die manier beter gaat werken.
Goed dit waren de praktische dingen. Op zich pasten we de meeste dingen al wel toe (behalve van die reisbench en de springer), maar het moet veel strakker worden. Dus daar ligt onze fout en verantwoordelijkheid. Zo zie je, je doet blijkbaar toch niet altijd het beste voor je hond, ook al doe je nog zo je best. Toch fijn dat mensen je daarop kunnen wijzen, want zelf zie je dat eigenlijk niet. En ook fijn dat het toch ook aan ons ligt, want dan is het makkelijker om op te lossen dan dat JJ gewoon gestoord is :wink: Lijkt me niet teveel gevraagd en denk dat het best gaat lukken!

O ja, ze heeft zelf goede hoop dat het goedkomt met JJ, want stiekem is JJ heel erg leuk. Hij heeft een echte will to please en is werklustig; hij doet alles voor en snoepje of voor zijn apporteerdummy, dus daar hebben we al een voordeel.. Nu maar hopen dat JJ er zelf net zoveel vertrouwen in heeft en nog meer vertrouwen krijgt in ons :E:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”