Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe en wanneer weg?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Hoe en wanneer weg?

Ongelezen bericht door Pemba »

Met 6 weken kiezen zou ik prima vinden, dan kun je ook al wel iets van het karakter zien, zeker de fokker zelf.
Jammer dat je vaak al met 3 weken moet kiezen, dan kies je toch op uiterlijk en kleur.
Afbeelding
Chris*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herders

Ongelezen bericht door Chris* »

Pemba schreef:Uit sommige berichtjes maak ik op dat de fokker pas laat beslist wie welke pup krijgt. Is dat niet vervelend voor de laatste pupkoper?
Die krijgt dan gewoon een pup toegewezen. Zeker als dat pas met 8 weken gebeurt.
Dat je kiest op dag 1 of week 8, de laatste pupkopers, zal sowieso weinig te kiezen hebben toch?
:U:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pemba schreef:Uit sommige berichtjes maak ik op dat de fokker pas laat beslist wie welke pup krijgt. Is dat niet vervelend voor de laatste pupkoper?
Die krijgt dan gewoon een pup toegewezen. Zeker als dat pas met 8 weken gebeurt.
Iedereen heeft hier evenveel of even weinig keuze ;)

Wij hebben de beslissende stem in de keuze, dus er is overleg, mensen mogen voorkeur aangeven, wij leggen uit hoe de karakters zijn en wat wij denken dat past.
Nooit problemen, maar mensen die per se zelfstandig en zonder inmenging zelf willen kiezen, krijgen hier geen pup.
Dat wil ik absoluut niet, omdat mensen geneigd zijn te kiezen op uiterlijk. En een vlekje zegt niks over karakter, dus dat gebeurt niet hier.
Dat is simpel. :19:

Het is nooit zo dat er mensen zijn die de laatste krijgen omdat de rest al weg is. Zo gaan wij domweg niet te werk.
Wel valt de definitieve beslissing rond de 6 weken inderdaad, en niet eerder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De kunst is natuurlijk om mensen die pup te laten 'kiezen' die jij voor ze in gedachten hebt.
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Marjoleine schreef:
Iedereen heeft hier evenveel of even weinig keuze ;)

Wij hebben de beslissende stem in de keuze, dus er is overleg, mensen mogen voorkeur aangeven, wij leggen uit hoe de karakters zijn en wat wij denken dat past.
Nooit problemen, maar mensen die per se zelfstandig en zonder inmenging zelf willen kiezen, krijgen hier geen pup.
Dat wil ik absoluut niet, omdat mensen geneigd zijn te kiezen op uiterlijk. En een vlekje zegt niks over karakter, dus dat gebeurt niet hier.
Dat is simpel. :19:

Het is nooit zo dat er mensen zijn die de laatste krijgen omdat de rest al weg is. Zo gaan wij domweg niet te werk.
Wel valt de definitieve beslissing rond de 6 weken inderdaad, en niet eerder.
Bij ons gaat het ook zo. Eigenlijk past het altijd precies. En mocht het toch een keer niet kloppen... Ja dan is het jammer, maar dan hebben de eigenaren altijd nog de mogelijkheid om van de koop af te zien. Dan ga ik liever op zoek naar een "geschikte" baas voor mijn pup en ik gun hun een vriendje wat bij hen past dus geef ik ze keuze om over te stappen naar collega fokkers (waarvan ik weet dat ze een nest hebben/verwachten) of wachten op een volgend nest.
Mensen die mij opbellen met de zin "ik wil eerste keuze" komen bij ons bedrogen uit. Want
1. Ik heb altijd de eerste keuze.
2. Wij kijken welke karakter bij de mensen past. Ze moeten namelijk voor een hele lange tijd goede vrienden worden.

En de meeste mensen kopen nou eenmaal voor het eerst een hond en gaan dan WEL uit van "ach die ziet er lief uit". Ik begeleid hen liever naar die toekomstige vriend waar ze lief en leed mee gaan delen. Tot nu toe is het bijna altijd wel zo dat mensen ook vaak vallen voor een hond die bij hen past. Dan is het goed. Heb pas 1 keer echt moeten ingrijpen en ben blij dat ik het toen gedaan heb.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
Pemba
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:De kunst is natuurlijk om mensen die pup te laten 'kiezen' die jij voor ze in gedachten hebt.
Precies, mensen een beetje sturen is toch prima.
Ik zag ik jouw koopcontract dat de mensen moeten aangeven waarvoor ze de hond gaan gebruiken en ik heb dat vaker gelezen in andere contracten. Hou je daar rekening mee bij de "verdeling" van de puppen?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Pemba schreef:
Rosita Compagner schreef:De kunst is natuurlijk om mensen die pup te laten 'kiezen' die jij voor ze in gedachten hebt.
Ik zag ik jouw koopcontract dat de mensen moeten aangeven waarvoor ze de hond gaan gebruiken en ik heb dat vaker gelezen in andere contracten. Hou je daar rekening mee bij de "verdeling" van de puppen?
Ja, dat probeer je wel. Feit blijft dat je X aantal pups onder een gelijk aantal bazen gaat verdelen. Als ze allemaal een showhond willen wordt dat natuurlijk een probleem. Meestal wijst het zich zichzelf wel maar soms komt het niet helemaal uit en dan moet er links of rechts water bij de wijn.

bv als je een leuk gezin hebt voor een gematigd huishondje en iemand die erg graag wil showen en fokken. Wat als blijkt als het qua uiterlijk mindere hondje een hieperdepieper showbink is en het relatief knappere dier een liefie is die voor een leven zonder showpodium gaat? Dan moet je toch één van beiden teleurstellen.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Pemba schreef:
Mijn puppen gaan allemaal weg als huishond. Ik kan namelijk nooit garanderen dat een hond geschikt wordt voor een show en of een hond goed gaat werken ligt ook aan heel veel zaken. Het risico om in mijn contract al aan te geven waar ik de hond voor verkoop durf ik niet aan :wink:
Sikkemie
Actief
Mijn ras(sen): Bouvier

Ongelezen bericht door Sikkemie »

Bedankt voor alle tips. Ik zou ook nooit in een contract durven zetten waar de hond voor gaat dienen denk ik.
@ degenen waar de pups allemaal samen weg gaan: stopt de melk dan vanzelf bij de teef? Hier drinken ze niet vaak meer (omdat ik het niet toelaat), maar 2 keer per dag hangen ze er toch nog met z'n zessen aan, en moeders vindt dat prima (maar die vindt alles prima).
Ik heb toch ook wel de indruk dat ze zal zoeken naar haar pups.....doet ze nu ook. Maar goed, er gaan er normaal gezien 3 komende donderdag weg en dan nog 2 zaterdag ofzo. En eentje blijft.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hoorde dat je er een aantal boven/onderbeten bij had.?
Wat voor combinatie heb je gedaan als ik vragen mag.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Sikkemie
Actief

neenee, paar onderste hoektandjes die tijdje niet helemaal uitkwamen waar het moest (net nog in tandvlees voor bovenste hoektandjes) waardoor ik vreesde voor overbijter (ook omdat ik dat ken van één van de honden van mijn ouders vroeger)
de snijtandjes stonden altijd mooi schaar
nu de hoektandjes ook, op eentje aan één kant na die nog net effe prikt
volgens dierenarts die deze week kwam chippen is alles prima in orde
ben gewoon beetje pessimist van natuur denk ik :wink:
Sikkemie
Actief

ze staat al op normale portie hoor Inge :wink: en ja mijn pup zal haar best wel doen inderdaad, waw, paradijs voor haar alleen!
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Inge O schreef:
Sikkemie schreef:Dat is het hier een beetje, die nieuwe eigenaars willen hun hondje en ermee naar huis. Ik heb met allemaal al 2 keer uitgebreid gesproken, bakje koffie gedronken enz....en uiteraard gaan we dat bij vertrek opnieuw doen, maar ik denk dat ze dan niet meer zo geconcentreerd zullen luisteren omdat ze ermee naar huis willen. :lol1:
en juist daarom vertrekken ze hier ook (bijna) allemaal tegelijk.

sowieso blijft er altijd eentje en ik heb ook nog nooit gehad dat er nog niet eventjes een tweede of derde bleef wegens practische omstandigheden van de nieuwe baasjes in kwestie.

voor mezelf heb ik het liefste dat er zoveel mogelijk in één keer gaan - alles wat ik te vertellen heb is vooraf al meer dan uitgebreid doorgesproken, iedereen heeft ook al een 'puppendocumentje' doorgemaild gekregen en alle practische punten (geurdekentje, voer, vaccinaties enz.) worden voor iedereen tegelijk doorgenomen én iedereen krijgt koffie
Oh, dit heb ik met mijn eerste pupje sinds tijden meegemaakt, vreselijk, zit je met alle pupkopers op een rijtje met een papiertje voor je neus, contractje om te tekenen en leg je centjes maar neer, DOEI.
Het kwam bij mij zeer commercieel over, ik snap je tranen maar zou dit zelf nooit doen. Ik had mijn pupje 2 wkn niet gezien en die werd door vreemde kinderen van de grond gehengeld, brrr.
Lillith
Zeer actief

Dat is jammer dan, staat er duidelijk :engel:
Sikkemie
Actief

oei, de toon wordt wat raar hier :wink:
misschien kan het onderwerp weg, ik weet wel wat ik ga doen met het vertrek van mijn kleintjes, en hun tandjes (en al de rest, wat mensen dan ook 'horen' op het internet) zijn helemaal OK
blijft raar ding internetforums :piew:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Sikkemie schreef:oei, de toon wordt wat raar hier :wink:
misschien kan het onderwerp weg, ik weet wel wat ik ga doen met het vertrek van mijn kleintjes, en hun tandjes (en al de rest, wat mensen dan ook 'horen' op het internet) zijn helemaal OK
blijft raar ding internetforums :piew:
Mijn vraag over de tandjes was meer uit interesse omdat ik zelf ook bouviers fok.
En graag wil weten uit welke combi er goed/fout gekomen is.
Maar je had het zelf op een ander forum gevraagd over de tandjes ,dus wat is het probleem.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Sikkemie schreef: @ degenen waar de pups allemaal samen weg gaan: stopt de melk dan vanzelf bij de teef?
ja hoor, maar dan moet je haar wel al even vooraf op haar normale portie voer zetten. als ze wel nog wat langer melk heeft is dat overigens ook niet erg want daar zal jouw pup wel weg mee weten :mrgreen: .
Hier ook. De melk stopt en haar voer bouw ik al van te voren af. Mijn pup die bleef mocht trouwens nog twee maal drinken nadat de rest weg was en daarna was het voor haar ook over. Haar moeder vond het niet goed meer :wink:
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Lillith schreef:
Inge O schreef:
Sikkemie schreef:Dat is het hier een beetje, die nieuwe eigenaars willen hun hondje en ermee naar huis. Ik heb met allemaal al 2 keer uitgebreid gesproken, bakje koffie gedronken enz....en uiteraard gaan we dat bij vertrek opnieuw doen, maar ik denk dat ze dan niet meer zo geconcentreerd zullen luisteren omdat ze ermee naar huis willen. :lol1:
en juist daarom vertrekken ze hier ook (bijna) allemaal tegelijk.

sowieso blijft er altijd eentje en ik heb ook nog nooit gehad dat er nog niet eventjes een tweede of derde bleef wegens practische omstandigheden van de nieuwe baasjes in kwestie.

voor mezelf heb ik het liefste dat er zoveel mogelijk in één keer gaan - alles wat ik te vertellen heb is vooraf al meer dan uitgebreid doorgesproken, iedereen heeft ook al een 'puppendocumentje' doorgemaild gekregen en alle practische punten (geurdekentje, voer, vaccinaties enz.) worden voor iedereen tegelijk doorgenomen én iedereen krijgt koffie
Oh, dit heb ik met mijn eerste pupje sinds tijden meegemaakt, vreselijk, zit je met alle pupkopers op een rijtje met een papiertje voor je neus, contractje om te tekenen en leg je centjes maar neer, DOEI.
Het kwam bij mij zeer commercieel over, ik snap je tranen maar zou dit zelf nooit doen. Ik had mijn pupje 2 wkn niet gezien en die werd door vreemde kinderen van de grond gehengeld, brrr.
Dat ligt er volgens mij toch maar net aan hoe een fokker dit zelf aanpakt. Hoe ik het heb meegemaakt bij fokkers waar ik mijn hond haalde, bij een collega fokker en bij mezelf kwam het zo toch echt niet over.
Het was juist heel gezellig. Iedereen kon elkaar ontmoeten, kinderen gingen gelijk spelen, koffie met gebak, cadeautjes voor iedereen (ook van elkaar). Gezellig kletsen en nog wat laatste uitleg.
Omdat ze allemaal tegelijk gaan is het ook mogelijk dat vader en baasjes erbij zijn zodat iedereen hen ook kan ontmoeten.
De pups zitten gewoon nog in de puppieren en de enige die ze daar uithaalt ben ik :pffff:
Bij mij is moeder er trouwens wel gewoon bij, die kwispelt ze vrolijk uit bij de deur :wink:
Daarna om de beurt weg, nog een foto bij de voordeur, mee om de pup veilig in de auto te zetten en op weg met de nieuwe huisgenoot.
Echt geen commercieel gedoe maar een waar 'ophaalfeestje' :balon:
Pemba
Zeer actief

Het lijkt me juist er leuk zoals jij het beschrijft Kitty, echt een feestje en dat is het natuurlijk ook :cheer:
Leuk als je de toekomstige eigenaren ontmoet van de broertjes en zusjes van je pup :ok:
Als ik elf puppen had zou ik 2 keer een feestje geven anders is de drukte waarschijnlijk erg groot :mrgreen:
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Nanna schreef:
Martijn schreef:Dat er op het laatste moment nog van alles over te dragen zou zijn begrijp ik niet helemaal. Je hebt net twee maanden met z'n allen op die dag zitten te wachten, kon dat dan niet eerder?
Nee. Op het moment van ophalen reken ik af, dát wil ik al niet doen terwijl iedereen er bij zit. Beetje met de kassa langs de hele bups "gooi het hier maar in". :Q:
Verder overhandig ik dan de stamboom die kort daarvoor gekomen is.
Daarna tekenen we de koopovereenkomst en geef ik nog een puntzak lekkers mee voor de pup.
In álle rust. Met een kopje koffie en wat lekkers, het is toch een feestelijk moment.
Daarbij heb ik helemaal geen trek in een huis vol pupophalers en hun aanhang (want opa, oma en de buren zijn ook standaard mee).
Dus je komt gewoon op het afgesproken tijdstip je pup halen en geen tèl eerder of later :pffff:
Met het ophalen van Cash waren er nog 2 andere pupkopers. Dat was gewoon erg gezellig, onder het genot van een broodje en een drankje gekletst over de honden/pups etc.
Daarna 1 voor 1 met de fokster mee om de laatste zaken zoals idd de koopovereenkomst, geld e.d af te handelen. En toen de pup in handen krijgen, fokster wilde graag van iedere pupkoper een foto met pup als afscheid...dus ook dat in alle rust.
Ik vond het zo prima geregeld en de 'belangrijkste' zaken waren toen al wel besproken/geregeld.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Lillith
Zeer actief

Pemba schreef:Het lijkt me juist er leuk zoals jij het beschrijft Kitty, echt een feestje en dat is het natuurlijk ook :cheer:
Leuk als je de toekomstige eigenaren ontmoet van de broertjes en zusjes van je pup :ok:
Als ik elf puppen had zou ik 2 keer een feestje geven anders is de drukte waarschijnlijk erg groot :mrgreen:
Ik hou meer van persoonlijke aandacht, geef ik wel 4x een feestje :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”