Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tetanusprik na puppy beet?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Tetanusprik na puppy beet?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Miranda schreef:Oké, dat is duidelijk tenminste. Maar wat als een deel van je hand dik is? Het gewricht waar die tand in is gegaan, zeg maar?

Maw: Gaat het echt om oedeem in een lichaamsdeel, en is dat een présymptoom?
Of is het al oppassen geblazen als een enkel gewricht dik is?
Bij mij was er gebeten in mijn hand, aan de zijkant. En mijn hand zelf was dik en daarna gingen mijn vingers.
Maar ik neem aan dat als er een beet is en de omgeving wordt dik, dat het dan foute boel is.
En de Eerste hulp-meneer zei indertijd dat je dat snel genoeg merkt.
Bij mij na drie uur, dat is dus snel zat.
Dan doet het ook pijn trouwens, dat weet ik nog wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ineke schreef:
LéonieHonden schreef:Ik zou niet in je bil doen. Kan je niet meer lopen. 1 arm kan je nog wel gebruiken. :mrgreen:
Hou ooooooop! :jank:
Ik ben echt als de dood voor prikken, maar moet er morgen maar aan geloven dan.
Bel om 8 uur de huisarts. :ugh:
Ik heb 2 jaar geleden opnieuw een prik moeten halen, maar het viel reuze mee hoor. In mijn bovenarm, en ik voelde het amper, terwijl ik ook een tut ben met prikken. Ook later nul last van gehad, het werd niet eens dik of rood of wat dan ook.

Maar het moet, is me toen wel duidelijk gemaakt. Tetanus is echt een vreselijk pijnlijke mensonwaardige manier om dood aan te gaan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Marjoleine schreef:
Kortom, Ineke: tenzij je hand zo dik is dat je ring moet worden doorgezaagd is er niks aan de hand. :pffff: :klaar:
Dat lijkt mij flauwekul. Als je hand meteen dik en onstoken is, kan dat een knoepert van een bacteriële infectie zijn, maar tetanus kan ook zomaar een paar dagen na het incident de kop opsteken. En voordat daar pus uitloopt lig je al voor halfdood op de IC in het ziekenhuis.

Een tetanusprik beschermt niet tegen bacteriële infecties, en het wel of niet aanwezig zijn van een bacteriële infectie zegt niks over het risico op tetanus. Dus met een diepe wond van een beet of kattenkrab of roestige spijker of iets anders met vuil moet je altijd in Biotex of soda-badjes, en daarnaast moet je je tetanus-prikken up-to-date houden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hanneke2 schreef:
Marjoleine schreef:
Kortom, Ineke: tenzij je hand zo dik is dat je ring moet worden doorgezaagd is er niks aan de hand. :pffff: :klaar:
Dat lijkt mij flauwekul. Als je hand meteen dik en onstoken is, kan dat een knoepert van een bacteriële infectie zijn, maar tetanus kan ook zomaar een paar dagen na het incident de kop opsteken. En voordat daar pus uitloopt lig je al voor halfdood op de IC in het ziekenhuis.
Maar dat (van over een paar dagen) gaat dan niet over tetanus.
Dat is mij bezworen en ik heb jaren in de beesten gewerkt.

Dus ja, uiteraard moet je de boel schoonhouden, maar als het niet snel dik wordt, krijg je geen tetanusprik.
Ze sturen je gewoon weg.
Echt, dat gebeurt.
En daar hebben ze dan vast wel over nagedacht, aangezien ook hier schadeclaims steeds gewoner worden. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef: en daarnaast moet je je tetanus-prikken up-to-date houden.
Heb er nog nooit eentje gehad :19: En ja toen ik echt gebeten was, kreeg ik hem nog niet... gewoon 2 uur voor jan l*l in het ziekenhuis gezeten....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Hanneke2 schreef:
Marjoleine schreef:

Een tetanusprik beschermt niet tegen bacteriële infecties, en het wel of niet aanwezig zijn van een bacteriële infectie zegt niks over het risico op tetanus. Dus met een diepe wond van een beet of kattenkrab of roestige spijker of iets anders met vuil moet je altijd in Biotex of soda-badjes, en daarnaast moet je je tetanus-prikken up-to-date houden.
Tetanus is wel degelijk een bacteriële infectie maar verder ben ik het met je eens: wel of niet dik worden heeft niets te maken met het risico op tetanus.

Kees
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Marjoleine schreef:
Hanneke2 schreef:
Marjoleine schreef:
Maar dat (van over een paar dagen) gaat dan niet over tetanus.
Dat is mij bezworen en ik heb jaren in de beesten gewerkt.

Dus ja, uiteraard moet je de boel schoonhouden, maar als het niet snel dik wordt, krijg je geen tetanusprik.
Ze sturen je gewoon weg.
Echt, dat gebeurt.
En daar hebben ze dan vast wel over nagedacht, aangezien ook hier schadeclaims steeds gewoner worden. :19:
Regio-gebonden wellicht? Toen ik 5 jaar geleden van mijn vorige paard was gevallen met een polsbreuk en een kleine schram op mijn hand, kreeg ik meteen een tetanus-prik. Dat alleen vanwege de schram die ik heb opgelopen op het ruiterpad.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Als het goed is heb je vroeger tetanus gehad, zit geloof ik bij de DKTP prik is 10 jaar geldig.
Mara geloof dat je nu al bij de HA zit.
Zo'n prik stelt niks voor, paar weken terug had ik er in beide armen 1 waaronder DTP. Valt best mee, daarna kan je even spierpijn hebben...
In elk geval succes....
Groetjes Lianne
Ineke

Ongelezen bericht door Ineke »

Ik kan om 09:50 uur terecht bij de huisarts.

Dank voor de succeswensen! :ok:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Goedzo Ineke. Succes!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Als ze goed prikken voel je er zeer weinig van hoor, succes!
Karni-Mata
Actief

Ongelezen bericht door Karni-Mata »

Dit is tetanus:
http://www.medicinfo.nl/%7Bff089d1a-d92 ... a61b21a%7D" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
Tetanus, ook bekend als kaakklem of wondkramp, is een levensbedreigende ziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani. Deze bacterie komt meestal in het lichaam via een wondje en produceert vervolgens gifstoffen die de verschijnselen veroorzaken. De bacteriën kunnen lang overleven in het maagdarmkanaal van mensen en dieren, maar ook in aarde, stof en huisvuil.
Hopelijk valt de prik mee voor je Ineke. :ok:
Ik was zelf ook ooit bang voor prikken (jeugdtrauma) maar daar ben ik weer overheen gegroeid door minder pijnlijke ervaringen.
Ineke

Ik heb het overleefd.

Het deed gemeen zeer. :jank:
De dokter zei: 'Ben je links of rechts?'
Ik: 'Links'.
Jast hij zó die naald m'n rechterarm in. :ugh:
Maar goed, misschien ook maar de beste manier.

Hij zag het wondje van de beet en zei dat het eigenlijk niet nodig was bij zo'n klein gaatje, maar dat hij me toch de enting zou geven omdat ik er dan weer voor 10 jaar vanaf ben.
Ik had m'n moeder aan de telefoon en zei dat het pijn deed, zegt ze doodleuk: 'Ja dat wist ik, daarom zei ik maar niks van tevoren'. :M:

Allé, ik ben voor de komende 10 jaar onder de pannen. :cheer:
Ineke

Karni-Mata schreef:Hopelijk valt de prik mee voor je Ineke. :ok:
Ik was zelf ook ooit bang voor prikken (jeugdtrauma) maar daar ben ik weer overheen gegroeid door minder pijnlijke ervaringen.
Ik heb pas écht moeite met prikken gekregen sinds ik heel vaak voor bloedonderzoek geprikt ben.
Mijn aders zijn moeilijk te vinden, dus is er heel wat misgeprikt en omgewroet. :ugh:
Paar keer een dikke infuusnaald, ook inclusief misprikken en zie daar, een hekel aan prikken.
Vooral assistenten en mensen in opleiding zijn erg fijn met prikken, maar ook doorgewinterde prikkers zijn niet altijd even goed. :M:
Ineke

Zo, hoe vaak kun je het woord 'prikken' in een paar zinnen proppen. :smile:
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ineke schreef:Ik heb het overleefd.

Hij zag het wondje van de beet en zei dat het eigenlijk niet nodig was bij zo'n klein gaatje, maar dat hij me toch de enting zou geven omdat ik er dan weer voor 10 jaar vanaf ben.
Ik had m'n moeder aan de telefoon en zei dat het pijn deed, zegt ze doodleuk: 'Ja dat wist ik, daarom zei ik maar niks van tevoren'. :M:

:F:

Je moeder is gewoon verstandig :ok:
Afbeelding
Ineke

sjaak-k schreef:
Ineke schreef:Ik heb het overleefd.

:F:

Je moeder is gewoon verstandig :ok:
Ja dat is ze ook.
Maar wel gemeen.
Net als jij met je smsjes. :tong:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik ben gebeten door de kat van de buren en kreeg een tetanusprik in mijn bovenarm, heb er geen last van gehad maar ben ook geen pieperd als het om naalden e.d gaat, bij de tandarts neem ik ook nooit verdoving tenzij hij een kies moet trekken, kreeg er trouwens ook maar 1 en daar kan ik 15 jaar mee vooruit, daar hadden ze een reden voor maar die ben ik inmiddels vergeten.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Wat een horrorverhalen over tetanus, daar moet je toch niet aan denken, maare dat zet toch niet later de kop op??
Ben weken geleden flink gebeten door mijn broek heen welliswaar maar wel gaatjes en loeidik, dokter vond het niet nodig, die prik, nouja ik dan ook niet met mijn naaldenfobie.

yvonne
Ineke

roy schreef:Wat een horrorverhalen over tetanus, daar moet je toch niet aan denken, maare dat zet toch niet later de kop op??
Ben weken geleden flink gebeten door mijn broek heen welliswaar maar wel gaatjes en loeidik, dokter vond het niet nodig, die prik, nouja ik dan ook niet met mijn naaldenfobie.

yvonne
Je moet wel gaatjes hebben. :wink:
Volgens mij is de incubatietijd van tetanus 3 weken?

Edit: 24 uur tot 3 weken, lang leve google. :F:

Nu even gekopieerd:

2.2. Incubatietijd

De incubatietijd varieert van één dag tot enkele maanden, maar bedraagt meestal 3 tot 21 dagen. De incubatietijd wordt vooral bepaald door de plaats en de aard van de verwonding. De incubatietijd is langer naarmate de wond kleiner en minder gecontamineerd is en naarmate de afstand van de wond tot het centrale zenuwstelsel groter is.
_Leonie
Zeer actief

Jakkes, nou ga ik die prik voorlopig niet weer halen. :mrgreen:
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

:smile:
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

:smile:
Minna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder, mechelse herder, hollandse smoushond
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Minna »

Ik heb wel de prik voor tetanus up-to-date omdat als je met honden werkt is de kans wel aanwezig dat je wel eens gebeten wordt.
Tot nu toe 1x hollandse herder in de pols, Chihuahua in de vinger, patrijshond aan de been en herder aan de kuit, plus uiteraard alle spelwondjes en vinger tussen de bijtrol en de tanden en alle puppykrasjes. Dus dan maar eens in de 15 jaar een prik.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik ben al zo vaak gebeten, honden, katten en gerbils ( die laaste was echt diep en dat kreng wou niet loslaten :N: )

Laatste x was met de finale vd wk dit jaar, was tijdens t spelen met Ditch.
Flink stuk vel dr af, bloeden als een rund natuurlijk.

Stond gelukkig in t zoute water, dus meteen hand in t water gedaan en na een uur op t gemakje naar huis gegaan en daar beter ontsmet.

Vorig jaar ook gebeten tijdens een knokpartij tussen de dames hier.
Nagel eraf, hand harstikke dik.

Beide keren had ik eigenlijk naar de hap gemoeten , voor hechting en tetanus spuit.

Moet nog gaan :engel:
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Ineke

LéonieHonden schreef:Jakkes, nou ga ik die prik voorlopig niet weer halen. :mrgreen:
Ach, als je ook zo'n leuke dokter hebt... :F:
_Leonie
Zeer actief

Ineke schreef:
LéonieHonden schreef:Jakkes, nou ga ik die prik voorlopig niet weer halen. :mrgreen:
Nee, hij heeft vieze harige handen en is al te oud. :hmmm:
Ineke

LéonieHonden schreef:
Ineke schreef:
Nee, hij heeft vieze harige handen en is al te oud. :hmmm:
Die van mij is heel aardig.
En lief.
Tot hij een prik in m'n arm jaste. :M:
Karni-Mata
Actief

Ongelezen bericht door Karni-Mata »

Bij mijn vriend en mij werd de prik heel rustig in de bil gezet.
Nou daar heb ik helemaal genoeg vlees zitten en dus heb ik er echt helemaal geen greintje last van gehad.
Dat was echt appeltje eitje. :mrgreen:
BTW de reden dat hij in de bil wordt geplaatst is omdat de naald nogal dik is waarmee de prik wordt gezet.
De arts gebruikte zelfs 2 naalden; 1 om de vloeistof op te zuigen en de ander om te prikken, omdat de naald al wat botter wordt bij de vloeistof opzuigen uit het flesje.

Ik lees dat veel mensen nogal luchtig doen over een beet (dat deed ik zelf ook altijd) maar als je de info leest van de linken die ik plaatste in mijn vorige bericht dan denk je er wel anders over.
De kans is misschien niet groot dat je tetanus op kan lopen.
Maar als je het wel oploopt (en dat kan je nooit van te voren inschatten) dan is het goed mis.
Dus ik blijf erbij dat voorkomen beter is ......
Google anders zelf eens op tetanus en lees het eens goed door, dan wil je de volgende keer zelf misschien wel graag een prikje. :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Karni-Mata schreef:Bij mijn vriend en mij werd de prik heel rustig in de bil gezet.
Nou daar heb ik helemaal genoeg vlees zitten en dus heb ik er echt helemaal geen greintje last van gehad.
Dat was echt appeltje eitje. :mrgreen:
BTW de reden dat hij in de bil wordt geplaatst is omdat de naald nogal dik is waarmee de prik wordt gezet.
De arts gebruikte zelfs 2 naalden; 1 om de vloeistof op te zuigen en de ander om te prikken, omdat de naald al wat botter wordt bij de vloeistof opzuigen uit het flesje.

Ik lees dat veel mensen nogal luchtig doen over een beet (dat deed ik zelf ook altijd) maar als je de info leest van de linken die ik plaatste in mijn vorige bericht dan denk je er wel anders over.
De kans is misschien niet groot dat je tetanus op kan lopen.
Maar als je het wel oploopt (en dat kan je nooit van te voren inschatten) dan is het goed mis.
Dus ik blijf erbij dat voorkomen beter is ......
Google anders zelf eens op tetanus en lees het eens goed door, dan wil je de volgende keer zelf misschien wel graag een prikje. :wink:
Nee hoor, als de arts al zo laks doet over een beet waar ik al een half uurtje het bloed vanaf heb moeten deppen, en daar nog niet eens een prik voor hoef omdat er een broek tussenzat maar wel gewoon gaten van de hoektanden... dan vallen al die kleine dingetjes door bijtrolletjes, balletjes en wat dan ook daarbij helemaal in het niet...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”