Ben ook benieuwd naar de grootte van de hondGeer schreef:Ja. Beeld.

Moderator: moderatorteam
Nee. Ik zei letterlijk:bennie schreef:Zoals ik het lees heb je het over gedrag, dat staat er letterlijk.
Het gedrag op het moment dat ik een hond iets aan het aanleren ben dus.Ik schreef:Als ik een hond iets aanleer, doe ik dat positief. Geduldig, en met veel belonen van stem en hand. Goed gedrag belonen, negatief gedrag negeren.
Ik ben wel heel benieuwd wat de reden was, hoe je dat hebt gedaan (echt "huppen" op de achterkant of rug of alleen er overheen hangen?) en wat de reactie van de hond was.Miranda schreef:Nee. Ik zei letterlijk:bennie schreef:Zoals ik het lees heb je het over gedrag, dat staat er letterlijk.Het gedrag op het moment dat ik een hond iets aan het aanleren ben dus.Ik schreef:Als ik een hond iets aanleer, doe ik dat positief. Geduldig, en met veel belonen van stem en hand. Goed gedrag belonen, negatief gedrag negeren.
En wat ik bedoel met rijden is dominantierijden.
Maatje Mechelaar was dat toen. Sorry jongens, geen foto's van![]()
Maar dat is dus één keer gebeurd, in een extreem geval.
Mijn beeld is dan dat als je hem aanleert dat ie alleen in hondenspeeltjes mag bijten je het slopen van de bank negeert.Miranda schreef:Nee. Ik zei letterlijk:bennie schreef:Zoals ik het lees heb je het over gedrag, dat staat er letterlijk.Het gedrag op het moment dat ik een hond iets aan het aanleren ben dus.Ik schreef:Als ik een hond iets aanleer, doe ik dat positief. Geduldig, en met veel belonen van stem en hand. Goed gedrag belonen, negatief gedrag negeren.
Oh help ik heb beeld :{.En wat ik bedoel met rijden is dominantierijden.
Met "iets aanleren" wordt bedoeld een commando o.i.d. dus training/africhting denk ik zo.bennie schreef:Mijn beeld is dan dat je hem aanleert dat ie alleen in hondenspeeltjes mag bijten je het slopen van de bank negeert
De reden was dat een zwaar onopgevoede en dominante herder op me bleef rijden, of dat althans probeerde. Was een herplaatser. Gewone correcties hielpen niet.ranetje schreef: Ik ben wel heel benieuwd wat de reden was, hoe je dat hebt gedaan (echt "huppen" op de achterkant of rug of alleen er overheen hangen?) en wat de reactie van de hond was.
Dat is inderdaad precies wat ik er mee bedoel.Met "iets aanleren" wordt bedoeld een commando o.i.d. dus training/africhting denk ik zo.
Martijn schreef:Tja, dat heb je al snel hoor.Miranda schreef: En mijn honden aanbidden mij. Ik ben hun alles, hun alfa. En zij zijn mijn alles.
Al te aanbiddend gedrag is trouwens vaak meer sussend gedrag. Om die flippo maar een beetje kalm te houden.
Ik snap hier niet zoveel vanbennie schreef:Je maakt tijdens het opvoeden altijd gebruik van de volgende vier elementen, al dan niet bewust:
1. Positieve beloning, er wordt iets toegevoegd dat belonend wordt ervaren, bv een koekje, speeltje
2. Negatieve beloning, er wordt iets weggehaald dat belonend wordt ervaren, bv de hond waar ze tijdens het autorijden tegen blaffen verdwijnt uit zicht
3. Positieve correctie, er wordt iets toegevoegd dat als naar wordt ervaren, bv een pijnprikkel
4. Negatieve correctie, er wordt iets weggehaald waardoor de situatie als naar wordt ervaren, bv steun
Nee. Duidelijkheid.Martijn schreef:Agressie?Miranda schreef:
Edit: En nu ik er zo over nadenk vraag ik me dus af of er een knop omging bij mijzelf, waardoor ik ineens iets anders uitstraalde.
Positief in deze wil zeggen dat je iets toevoegt aan de situatie, negatief wil zeggen dat je iets ontneemt aan de situatie.tekkel schreef:Ik snap hier niet zoveel vanbennie schreef:Je maakt tijdens het opvoeden altijd gebruik van de volgende vier elementen, al dan niet bewust:
1. Positieve beloning, er wordt iets toegevoegd dat belonend wordt ervaren, bv een koekje, speeltje
2. Negatieve beloning, er wordt iets weggehaald dat belonend wordt ervaren, bv de hond waar ze tijdens het autorijden tegen blaffen verdwijnt uit zicht
3. Positieve correctie, er wordt iets toegevoegd dat als naar wordt ervaren, bv een pijnprikkel
4. Negatieve correctie, er wordt iets weggehaald waardoor de situatie als naar wordt ervaren, bv steun![]()
2. is toch juist een positieve beloning? hij blaft naar de hond, en die verdwijnt uit het zicht. Dan is het toch gelukt, om hem weg te krijgen?
en 3. hoe kan een pijnprikkel een positieve correctie zijn?
Er wordt een element weggehaald, namelijk de hond waartegen geblaft wordt, doordat je ervandaan rijdt en dat werkt belonend, negatieve beloning.Inge O schreef:ja hoor, het is een zeer bekend didactisch model zelfs, maar in jouw voorbeeld van 'negatieve beloning' is het niet :bennie schreef:Positief in deze wil zeggen dat je iets toevoegt aan de situatie, negatief wil zeggen dat je iets ontneemt aan de situatie.tekkel schreef:[...]
Ik snap hier niet zoveel van![]()
2. is toch juist een positieve beloning? hij blaft naar de hond, en die verdwijnt uit het zicht. Dan is het toch gelukt, om hem weg te krijgen?
@inge, het is een bekend didactisch model, maar kennelijk weet jij het beter, vertel!
er wordt iets weggehaald dat belonend wordt ervaren
maar
er wordt iets weggehaald dat als vervelend wordt ervaren.
je bent echt gaan rijden op je hond?Miranda schreef:Nee. Ik zei letterlijk:bennie schreef:Zoals ik het lees heb je het over gedrag, dat staat er letterlijk.Het gedrag op het moment dat ik een hond iets aan het aanleren ben dus.Ik schreef:Als ik een hond iets aanleer, doe ik dat positief. Geduldig, en met veel belonen van stem en hand. Goed gedrag belonen, negatief gedrag negeren.
En wat ik bedoel met rijden is dominantierijden.
je moet het woord 'positief' en 'negatief' niet zien zoals wij het in het normale dagelijkse leven gebruiken. Denk maar:tekkel schreef:Ik snap hier niet zoveel vanbennie schreef:Je maakt tijdens het opvoeden altijd gebruik van de volgende vier elementen, al dan niet bewust:
4. Negatieve correctie, er wordt iets weggehaald waardoor de situatie als naar wordt ervaren, bv steun![]()
Citeer eens waar ik dat anders zeg dan,want kennelijk zie ik dat niet?Inge O schreef:ahhh, maar dat was niet wat jij zei - ik zei toch dat ik het jou wilde laten verbeteren? gewoon toegeven als je fout zit kan ook hoorbennie schreef:Er wordt een element weggehaald, namelijk de hond waartegen geblaft wordt, doordat je ervandaan rijdt en dat werkt belonend, negatieve beloning.Inge O schreef:[..]
ja hoor, het is een zeer bekend didactisch model zelfs, maar in jouw voorbeeld van 'negatieve beloning' is het niet :
er wordt iets weggehaald dat belonend wordt ervaren
maar
er wordt iets weggehaald dat als vervelend wordt ervaren..
Als je iets weghaald en de hond vindt dat vervelend dan is dat negatieve correctie.Hilde schreef:Ik heb hele boeken over dat model gelezen en Inge heeft gelijkNegatieve beloning betekent dat er iets wordt weggehaald dat als vervelend wordt ervaren.
Nee. Dat is een beloning. Als je iets vervelend vindt en dat wordt weggehaald, dan wordt je juist blij toch? Dus beloning.bennie schreef:Als je iets weghaald en de hond vindt dat vervelend dan is dat negatieve correctie.Hilde schreef:Ik heb hele boeken over dat model gelezen en Inge heeft gelijkNegatieve beloning betekent dat er iets wordt weggehaald dat als vervelend wordt ervaren.
Er staat dat de hond het vervelend vindt dat het weggehaald wordt, dat is dus een correctie.Hilde schreef:Nee. Dat is een beloning. Als je iets vervelend vindt en dat wordt weggehaald, dan wordt je juist blij toch? Dus beloning.bennie schreef:Als je iets weghaald en de hond vindt dat vervelend dan is dat negatieve correctie.Hilde schreef:Ik heb hele boeken over dat model gelezen en Inge heeft gelijkNegatieve beloning betekent dat er iets wordt weggehaald dat als vervelend wordt ervaren.
Ahhhh nou snap ik dat ik het niet snap.Inge O schreef: ja hoor, het is een zeer bekend didactisch model zelfs,
Oh ik lees het helemaal verkeerd sorryInge schreef:Er staat dat de hond het vervelend vindt dat het weggehaald wordt, dat is dus een correctie.
eh ja maar het gaat erom of gedrag toe neemt of af neemt.Hilde schreef:Nee. Dat is een beloning. Als je iets vervelend vindt en dat wordt weggehaald, dan wordt je juist blij toch? Dus beloning.bennie schreef:Als je iets weghaald en de hond vindt dat vervelend dan is dat negatieve correctie.Hilde schreef:Ik heb hele boeken over dat model gelezen en Inge heeft gelijkNegatieve beloning betekent dat er iets wordt weggehaald dat als vervelend wordt ervaren.
ja dat zei de gene boven je ook alHilde schreef:Oh ik lees het helemaal verkeerd sorryInge schreef:Er staat dat de hond het vervelend vindt dat het weggehaald wordt, dat is dus een correctie.Het staat er heel verwarrend bij Bennie
Dat berichtje had ik nog niet eens gezien dus ik denk terwijl ik aan het lezen was, Inge gepost heeft en ik daarna op beantwoorden heb geklikt. Langs elkaar heen.JDF schreef:ja dat zei de gene boven je ook al