Euhh...Je quote is naar mij is me geheel niet duidelijk.EvitaP schreef:Wat dacht je van het aantal (bijt)incidenten of verwaarlozingen?! Misschien moet je de topic even door lezen.Anne&Taar schreef:Ik vind het een gruwelijke manier om vrijheid in te perken van iemand. Wie wil je die hond onthouden dan?Op basis van een bepaald adres? Op basis van een bepaald inkomen? Leefomgeving?

Het risico op een hondenbeet is gewoon klein. Punt. Hoe de burger dit ervaart, is natuurlijk heel anders.
Quote:
Het objectief berekende risico slachtoffer te worden van een ernstig bijtincident is klein. De
kans om ernstige verwondingen op te lopen bij doe-het-zelven of sporten is veel groter, maar
toch lijken hondenbeten als bedreigender te worden ervaren. Dit hangt waarschijnlijk samen
met het onvrijwillige karakter van bijtincidenten en met het zich bedreigd voelen in de openbare
ruimte. Daarnaast beïnvloedt publiciteit over dodelijke ongevallen met kinderen de
maatschappelijke perceptie van onveiligheid. Eventuele maatregelen moeten niet alleen zijn
gericht op het terugdringen van bijtincidenten, maar ook op het daaraan gerelateerde gevoel
van onveiligheid bij de burgers.
...Er zijn dus weinig redenen om de RAD te handhaven, maar de overheid moet wel de orde
handhaven en het gevoel van veiligheid bij de burgers bevorderen. Dit kan het beste gebeuren
door de aandacht niet primair te richten op de honden, maar op de combinatie van hond en
eigenaar. De huidige wetgeving biedt hiervoor verscheidene mogelijkheden. In artikel 425
Strafrecht wordt aangegeven dat strafbaar is 'hij die een dier op een mens aanhitst of een onder
zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt', en 'hij die geen
voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk
dier'. De sancties bestaan uit geldboetes en gevangenisstraf.
(Volgens mij al een bekend stuk, maar bij deze:)
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... ectief.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;