Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe compleet is Smuldier?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Re: Hoe compleet is Smuldier?

Ongelezen bericht door Mekkie »

Lees regelmatig een stukje over vers voeren.

Daarin kom ik ook regelmatig stukken tegen over pens met inhoud, organen aangevuld met karkassen, karnemelk, yoghurt, fruit etc...
Waar gaat een hond deze stoffen vandaan halen als hij incomplete smuldier en een stuk spiervlees krijgt??

Tot ik op dat soort vragen zelf een antwoord kan bedenken houden we het lekker bij brok met smuldier en hier en daar wat extra.

Hij doet het er nu goed op en vind het puzzelen met het op het oog voeren zo al lastig genoeg...
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Mekkie schreef:Lees regelmatig een stukje over vers voeren.

Daarin kom ik ook regelmatig stukken tegen over pens met inhoud, organen aangevuld met karkassen, karnemelk, yoghurt, fruit etc...
Waar gaat een hond deze stoffen vandaan halen als hij incomplete smuldier en een stuk spiervlees krijgt??
Dan lees je niet goed genoeg :wink:
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Lekker vers voeren...
Laatst gewijzigd door mwillow op 08 sep 2010 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

EstherK schreef:Wat een onzin. Iarik, onze Zwarte Russische Terrier is er groot mee geworden en kerngezond. Zijn groei ging heel geleidelijk, zonder groeipijnen en niet met kilo's per week. Hoe kan jij beoordelen dat andere KVV merken kwalitatief beter zijn dan Smuldier? Ben je bij alle producenten geweest en heb je hun productielijn bestudeerd? Bewijs het eerst maar eens voordat je dit soort uitspraken doet. :pffff:
Ik beoordeel op een paar criteria die mij belangrijk lijken, zoals spiervlees-orgaan-bot verhouding, bot vs anorganische calciumbron, kwaliteit van het vlees en strengheid van hygienische regels (categorie 3 vs voor menselijke consumptie geschikt), of (en hoeveel) er graan inzit of andere toevoegingen die mij niet nodig lijken, of het bio-industrie-, scharrel- of biologisch vlees is en hoeveel diersoorten (is verschillende eiwitsoorten) er gebruikt of beschikbaar zijn. Haha, nee ik kan niks bewijzen en ben nog niet bij de fabrikanten op bezoek geweest. Wel kun je van de verpakking of website het één en ander afleiden.

Slecht zal het vast niet zijn, maar hoe goed het is om een opgroeiende hond erop te zetten weet ik niet. Ik zou zelf dus voor de zekerheid een kvv kiezen die wel aan mijn 'eisen' voldoet. Maar ik geloof best dat honden er gezond mee opgroeien hoor!

TS als je hond 3 jaar is, kun je best Smuldier geven als je dat wilt. Het ging me vooral om het risico met een opgroeiende hond. Ik zou het dan wel afwisselen met enkelvoudige versies zoals Kip en Vlees, daar zit volgens mij meer vlees in en in Kip ook bot (weet ik niet zeker, maar dat meen ik me te herinneren). Smuldier was ook de eerste kvv die Daisy kreeg en dat ging prima, alleen combineerde ik het volgens mij toen nog met brok.
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

rose schreef:
Mekkie schreef:Gaat hij dan niet vitaminen, mineralen etc missen die niet in vers vlees zitten? En ontstaat er geen onbalans als hij daarnaast nog eens een incomplete versie smuldier krijgt?

Hij krijgt wel eens iets vers, stuk vlees, bot, penslap etc. Maar dan als extra. Naast de complete brok en de complete smuldier...

Ik heb zo al genoeg moeite om hem op het goede gewicht te houden...
Heb het in theorie allemaal gehad op school en kan het allemaal netjes doorrekenen maar de praktische invulling is voor mij lastig aangezien ik het lastig vind om tijdig gebreken te herkennen...

De vitaminen en mineralen zitten juist in vers vlees, brokken worden tot hoge temparaturen verhit waardoor juist de samenstelling/opname van de toegevoegde vitaminen/mineralen onduidelijk word.
Wat er na verhitting overblijft aan de op onnatuurlijke wijze toegevoegde vitaminen/mineralen bedoel ik dan.

Om incomplete maaltijden te verhinderen kun je het beste naast de smuldier spiervlees, kippenpoot oid geven, dit is naar mijn mening veel gezonder dan dit aan te vullen met rijst, brood of pasta.
Mijn honden krijgen nu sinds bijna twee jaar zelf samengesteld (NRV) voedsel en ik zie bij hen geen enkel gebrek, wel vooruitgang met de tijd dat ze nog op brok stonden :D

Als je eens tijd hebt kan ik je aanraden om op een rauwforum te gaan lezen, hier vind je veel info over brokken, kvv en zelf samenstellen.
Ik meen dat Barfplaats ook een aparte kvv hoek heeft, misschien eens leuk om daar te kijken hoe andere mensen hier mee omgaan? :wink:
[/quote]

Dank je, ik zal er zeker eens gaan lezen! Heb toch vakantie :engel:

@Meike: ook bedankt voor de vele informatie! Zal me er eens flink in gaan verdiepen.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik geef bij de smuldier
1 keer in de week vuile pens
1 keer in de week kippen nekken
en 1 keer in de 2 weken een panharing

en ze doen het hier er geweldig op
en de stront ia zo veel fijner op te ruimen
zelfs mn bullmastiff heeft drolletjes die makkelijk in het zakje passen
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Naima
Zeer actief

pammetje schreef:ik geef bij de smuldier

Ik ben echt hyperblond mss maar hoeveel kippennekken geef je per hond? En als je vuile pens erbij geeft (waar haal je dat :roos: ), hoeveel smuldier pens geef je dan zo per week?

Sorry voor alle vragen hoor iedereen :roos:
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

Expecting schreef:

Ik ben echt hyperblond mss maar hoeveel kippennekken geef je per hond? En als je vuile pens erbij geeft (waar haal je dat :roos: ), hoeveel smuldier pens geef je dan zo per week?

hier krijgen ze
smuldier: bente bullmastiff 44 kilo 600 gram, bob en baukje stafford 17 en 16 kilo 300 gram per dag

kippennekken en pens geef ik een kilo als avondeten verdeeld over de drie en dan bente natuurlijk wat meer
en dan krijgen ze smorgens gewoon hun normale portie smuldier ( 200 gram voor bente en 100 gram voor bob en baukje)

de vuile pens bestel ik meestal bij onze dierenwinkel en dan gooi ik een paar kilo in de diepvries
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Expecting schreef: Ik ben echt hyperblond mss maar hoeveel kippennekken geef je per hond? En als je vuile pens erbij geeft (waar haal je dat :roos: ), hoeveel smuldier pens geef je dan zo per week?

Voor vers vlees geldt voor een volwassen hond: 2%-3% van het lichaamsgewicht. Dit geldt dus ook voor alle rauwe producten die je geeft zoals Pens en kippenneken en ook voor kvv.
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Meike schreef:
EstherK schreef:Wat een onzin. Iarik, onze Zwarte Russische Terrier is er groot mee geworden en kerngezond. Zijn groei ging heel geleidelijk, zonder groeipijnen en niet met kilo's per week. Hoe kan jij beoordelen dat andere KVV merken kwalitatief beter zijn dan Smuldier? Ben je bij alle producenten geweest en heb je hun productielijn bestudeerd? Bewijs het eerst maar eens voordat je dit soort uitspraken doet. :pffff:
Ik beoordeel op een paar criteria die mij belangrijk lijken, zoals spiervlees-orgaan-bot verhouding, bot vs anorganische calciumbron, kwaliteit van het vlees en strengheid van hygienische regels (categorie 3 vs voor menselijke consumptie geschikt), of (en hoeveel) er graan inzit of andere toevoegingen die mij niet nodig lijken, of het bio-industrie-, scharrel- of biologisch vlees is en hoeveel diersoorten (is verschillende eiwitsoorten) er gebruikt of beschikbaar zijn. Haha, nee ik kan niks bewijzen en ben nog niet bij de fabrikanten op bezoek geweest. Wel kun je van de verpakking of website het één en ander afleiden.

Slecht zal het vast niet zijn, maar hoe goed het is om een opgroeiende hond erop te zetten weet ik niet. Ik zou zelf dus voor de zekerheid een kvv kiezen die wel aan mijn 'eisen' voldoet. Maar ik geloof best dat honden er gezond mee opgroeien hoor!

TS als je hond 3 jaar is, kun je best Smuldier geven als je dat wilt. Het ging me vooral om het risico met een opgroeiende hond. Ik zou het dan wel afwisselen met enkelvoudige versies zoals Kip en Vlees, daar zit volgens mij meer vlees in en in Kip ook bot (weet ik niet zeker, maar dat meen ik me te herinneren). Smuldier was ook de eerste kvv die Daisy kreeg en dat ging prima, alleen combineerde ik het volgens mij toen nog met brok.
Gijs heeft vanaf pup smuldier gehad de eerste 9 maanden ongeveer 70 gram per kg lichaamsgewicht en nu 20 a 25 gr
hij was met 7 maanden beste pup in zijn leeftijdsklasse op de clubmach als smuldier echt zo slecht is zo Gijs er niet zo mooi uitzien a
Afbeelding
Naima
Zeer actief

Meike schreef:
Expecting schreef: Ik ben echt hyperblond mss maar hoeveel kippennekken geef je per hond? En als je vuile pens erbij geeft (waar haal je dat :roos: ), hoeveel smuldier pens geef je dan zo per week?

Voor vers vlees geldt voor een volwassen hond: 2%-3% van het lichaamsgewicht. Dit geldt dus ook voor alle rauwe producten die je geeft zoals Pens en kippenneken en ook voor kvv.
Thnx (alweer :mrgreen: ), jij ook Pammetje. Django weegt iets meer dan 30 kilo volgens mijn weegschaal en hij krijgt nu 800 gram kvv per dag, dus dat klopt dan wel.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Bedenk wel dat Smuldier zowat bestaat uit pens en kip. De haring is natuurlijk wel prima! Da's echt een waardevolle aanvulling.
Ik zou - als ik een hoofdzakeleijk een kvv als smuldier zou geven - juist kiezen voor aanvullingen die niet al verwerkt zijn in dat kant en klare voer. Een andere diersoort kiezen (geit, lam, eend, paard etc.), en juist snijdsels geven en geen orgaan en inderdaad een dag vette vis geven, af en toe een rauw scharreleitje etc..
Verder zou ik zo veel mogelijk afwisselen. Niet alleen kiezen voor Smuldier maar ook ander kvv's geven, in alle varianten, dan is de kans op eventuele tekorten het kleinst.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Mijn honden barfen gedeeltelijk;ik wil ze om diverse redenen niet helemaal van de brok af hebben en dus krijgen ze 's morgens wat brokken in de bak.
Verder krijgen ze een mix van Smuldier (alle varianten) en barf en daar doen ze het prima op.Ik heb ook weleens Natudog en Carnibest gegeven maar daarvan vind ik vooral de verpakking erg onhandig (rollen) en het is ontzettend duur.
Voor zover ik weet verkopen zowel Richard als Herby vers geen complete mixen dus als je daar iets wilt bestellen moet je daar wel rekening mee houden.
Wat ik weer erg fijn vind zijn de botmixen die ze hebben;die kun je prima bij de Smuldier geven.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Naima
Zeer actief

Ik neem alle tips mee! :D die botmix lijkt me wel wat ja :ok:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Oh,en als je een Islamitische winkel met slagerij in de buurt hebt kun je daar voor een aantal dingen ook goed terecht.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”