bennie schreef:MoniqueDM schreef:Shit Sandra.
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik vijf dagen Metrazol wel heel erg kort vind om giardia tegen te gaan.
Donna heeft toen, als ik het me goed herinner, een Metrazolkuur van 14 dagen gehad.
Is dat geen optie?
Ik weet vrijwel zeker dat dat tekort is. Snap niet waarom er maar vijf dagen is voorgeschreven? Volgens mij is de reden dat Panacur steeds vaker wordt voorgeschreven juist dat het een korte kuur is tov de vele pilletjes metrazol. Als je kijkt hoe giardia zich ontwikkelt, komt het na zo'n ik meen zeven dagen weer 'terug', het is ook essentieel dat je voor dat moment je hond wast en z'n kont afveegt. Ook dien je de waterbak en speeltjes te ontsmetten, ik heb destijds zelf mijn hele huis en tuin met de stoomreiniger aangepakt zodat ik zeker wist dat het weg zou zijn. Ga overigens niet meer met hem wandelen op plekken waar hij gespoten heeft, zeker niet als hij poep eet, want dan eet hij de Giardia zo weer naar binnen toe en begint je feest opnieuw. Dus liever ook niet waar andere mensen wandelen (!).
Kont wassen en al dat soort schoonmaaktoestanden heb ik nooit gedaan.
Een hond kan ook giardia oplopen door uit een plas water of iets dergelijks te drinken, dus je kunt het niet altijd voorkomen door allerlei hygiënische maatregelen te nemen.
Ik zou persoonlijk die scheepslading Metrazol aan laten rukken bij de dierenarts, want het feit dat hij tijdens de kuur goede ontlasting had, is wel een teken dat de giardia reageert op de Metrazol.
Als Gil na 14 dagen Metrazol weer slechte ontlasting heeft, kan er altijd nog Panacur worden ingezet (uiteraard na een nieuwe snaptest).
De reden dat de ene hond het wel goed doet op Metrazol en de andere op Panacur schijnt te komen doordat er twee verschillende stammen van de giardiaparasiet zijn.
De ene stam verdwijnt door Metrazol (maar dan wel met een kuur die lang genoeg is) en de andere door Panacur.
Nu ik er trouwens over na zit te denken..., Donna heeft, voordat er bij haar giardia werd geconstateerd toen ze pup was, ook wel eens een kuur Metrazol gekregen van 5 dagen.
Het beeld daarna was: opnieuw slechte ontlasting. Tot ze die kuur van 14 of 15 dagen kreeg. Daarmee was de parasiet wel uit haar ontlasting verdwenen.
Vijf dagen is dus gewoon tekort en gezien de cyclus van een giardiaparasiet kan dat ook wel kloppen.