Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen met de hond of iets anders

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Re: Fietsen met de hond

Ongelezen bericht door marye »

Budkes schreef:
marye schreef:
Budkes schreef:
Ik snap dat jij er niet wakker van ligt en dat hoeft ook niet, maar ik zou wel iets voorzichtiger zijn met het zo stellig aanraden van iets wat zo slecht is voor een zwaar en groot ras als een dog. Een ras wat veel langer doorgroeit, waarvan alle gewrichten veel meer te leiden hebben en waarvan het gewicht veel zwaarder drukt op die vier poten. Mag zo'n skelet aub eerst goed stevig zijn voordat je daarmee aan de fiets gaat ?
Ik ben niet de enige hoor.
Diverse dierenartsen en fysiotherapeuten raden het ook aan.
Lees o.a. het boek hondse hoogstandjes maar :19:
Even zoveel andere raden het af. Ik zelf, groot geworden in dogachtigen/molossers, heb het nooit gedaan en tot nu toe gezond oud geworden kreuppelloze dogachtigen gehad. Mastiff van 12.5, 2 boxers van 10 en 11, Bullmastiff van ondertussen bijna 10 dus ik blijf me er netjes aan houden. Allemaal na anderhalf heel veel gefietst, dat dan weer wel.

Met beleid veel tot heel veel beweging en schraal op laten groeien is mijn vaste stramien. Ik weet, 4 "zware: dogachtigen/molossers vormen geen wetenschappelijk bewijs, maar ik ben er heel tevreden mee.
Maar dat jij die ervaring hebt betekend toch niet dat ze wel kreupel geworden zouden zijn als je eerder ging fietsen.

Maar de hond van TS is voorlopig sowieso te jong en ze heeft nu verschillende meningen gehoord en moet zelf gaan beslissen wat ze verantwoord vind.
Het doel wat ze ervoor had werkt in ieder geval niet, want het nut van fietsen ligt niet in het moe maken van je hond.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

marye schreef:
Budkes schreef:
marye schreef:
Ik ben niet de enige hoor.
Diverse dierenartsen en fysiotherapeuten raden het ook aan.
Lees o.a. het boek hondse hoogstandjes maar :19:
Even zoveel andere raden het af. Ik zelf, groot geworden in dogachtigen/molossers, heb het nooit gedaan en tot nu toe gezond oud geworden kreuppelloze dogachtigen gehad. Mastiff van 12.5, 2 boxers van 10 en 11, Bullmastiff van ondertussen bijna 10 dus ik blijf me er netjes aan houden. Allemaal na anderhalf heel veel gefietst, dat dan weer wel.

Met beleid veel tot heel veel beweging en schraal op laten groeien is mijn vaste stramien. Ik weet, 4 "zware: dogachtigen/molossers vormen geen wetenschappelijk bewijs, maar ik ben er heel tevreden mee.
Maar dat jij die ervaring hebt betekend toch niet dat ze wel kreupel geworden zouden zijn als je eerder ging fietsen.

Maar de hond van TS is voorlopig sowieso te jong en ze heeft nu verschillende meningen gehoord en moet zelf gaan beslissen wat ze verantwoord vind.
Het doel wat ze ervoor had werkt in ieder geval niet, want het nut van fietsen ligt niet in het moe maken van je hond.
Dat zeg ik........

Maar als je het niet erg vind ga ik het liever niet uit proberen.
Gr. Aniek

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

marye schreef:
Ik zou het dus wel doen, ook met een groot en zwaar ras.
Je moet zelf weten of je je hond er niet aan waagt.
Dat jij het niet wilt doen prima, daar lig ik toch niet wakker van :wink:

Fietsen zie ik trouwens totaal niet als iets om mijn hond moe te maken, ze krijgen er alleen maar meer conditie en energie van.
Ik vind het een beetje een lullige reactie, maar fijn dat jij er niet van wakker hoeft te liggen,
ik had trouwens uit een ander topic begrepen dat Mozes een gebroken poot heeft gehad als pup zijnde , en dat is extra reden om voorzichtig te zijn .
en verder is het mij wel goed, waar heb ik nu verstand van :oeps:
ik ga hier ook verder niet meer op jouw reageren, :U:
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español
Aantal honden: 2

Re: Fietsen met de hond of iets anders

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Reneey schreef:
Speurspelletjes lijken me ook wel leuk .... kan iemand me daarvan duidelijk uitleg geven hoe ik dat moet 'leren' en doen
Lekker simpel beginnen met kleine stukjes kaas of worst bijv. in een deken.
De deken helemaal klein opvouwen of oprollen en zoeken maar.
Of op een grasveldje een vierkant gras plat stampen met je schoenen.
En daarna stukjes worst erin gooien.
Daar kan je ook een spoortje van gaan maken later, met bochten en alles.
Als hij het niet snapt even sturen met je hand en braaf zeggen als hij gaat zoeken.
Ik raad je aan om dat niet in een losloop gebied te gaan doen :wink:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Ik sluit me volledig bij Marye aan. Fietsen is een rechtlijnige beweging die juist (mits gedoseerd) heel goed is om spieren op een verantwoordelijke manier op te bouwen. De hond maakt geen onverwachte wendingen, zoals met spelen en ongecontrolleerd rond rennen, wat juist heel goed is. Ontwikkelde spieren steunen en beschermen het kwetsbare skelet van jonge honden, m.a.w. hoe beter spieren ontwikkeld zijn, hoe beter belasting opgevangen kan worden.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

met Fax beginnen lopen aan 6 maanden
beginnen met fietsen aan 10,5 maanden. (lopen vond ie niets, gaat hem veel te traag :oeps: )
Kamy
Actief

Ongelezen bericht door Kamy »

Als je hond oud genoeg is kun je eventueel gaan joggen met de hond.
Dan kun je tegelijk met de hond beginnen met opbouwen van conditie en je overbelast de hond er veel minder snel mee dan met fietsen omdat je zelf ook sneller moe wordt.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik geloof ook erg in spieropbouw op jonge leeftijd. Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen mij veroordelen dat ik Izzie naast de step heb en gecontroleerd laat springen, maar als ik dan zie wat voor capriolen hun jonge honden uithalen zonder enige bespiering (en vaak nog te veel vet ook)....

Ik bouw overigens wel heel goed op. Als pup eerst mee in een wagen en zo het lopen opbouwen. Hetzelfde met springen en naast de step. Of ik het met een dog zou doen, weet ik niet. Die zou ik denk ik in een glazen kooitje zetten tot 1,5, vind die bouw eigenlijk gewoon doodeng :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

maart schreef:met Fax beginnen lopen aan 6 maanden
beginnen met fietsen aan 10,5 maanden. (lopen vond ie niets, gaat hem veel te traag :oeps: )
Ik zou met een herder ook veel eerder beginnen hoor met een degelijke opbouw, het zit toch iets anders in elkaar he :wink:
ik zit erover te denken om als DuCain er niet meer zou zijn toch voor een labrador( te gaan, ( als er überhaupt weer een 2de hond zou komen)
en die kan wat mij betreft ook met een maand of negen in de opbouw ( met fiets schema) dan te gaan.
het blijven natuurlijk rare spring dingen op die leeftijd,
het is niet zo dat het alleen maar braaf naast de fiets draaft , als ze wat zien dan gaan ze erachteraan :smile:
Carma
Zeer actief

Kamy schreef:Als je hond oud genoeg is kun je eventueel gaan joggen met de hond.
Dan kun je tegelijk met de hond beginnen met opbouwen van conditie en je overbelast de hond er veel minder snel mee dan met fietsen omdat je zelf ook sneller moe wordt.
Ja,ja..... :denken:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja grappig dat oude begrippen wel zo lang blijven bestaan, maar dat er langzamerhand bewijzen komt dat wat vroeger als wijsheid werd gezien (zonder verantwoord wetenschappelijk bewijs) niet zo hard blijkt als dat altijd verkondigd is. Oude gewoonte verdwijnen niet zo snel. Maar er komen inderdaad steeds meer bewijzen dat fietsen helemaal niet zo slecht is. Hoeveel honden met HD moeten niet gedoseerd fietsen vanwege spieropbouw, terwijl juist ook dergelijke niet te veel belast mogen worden. Een hond die als pup niet heeft gekreupeld (of niet langer dan 1,5 dag) kan op een leeftijd tussen 6 en 9 maanden beginnen met fietsen. Met Kay kon dat niet, die heeft alleen maar gekreupeld als pup. Dus met hem ben ik met 11,5 maand met de fiets begonnen. Eerst een rondje van enkele minuten op wandeltempo. Vanaf 12,5 maand elke maand met 5 minuten opbouwen. En op gegeven moment beetje inschattend naar de hond kijkend. Van 2 naar 3 keer per week (en met de sneeuw heeft het stil gelegen, dus momenteel fietsen we weer een kwartier a 20 minuten. Nu wordt Kay er wel echt moe van, maar dat zal over een jaar wel weer anders zijn.(nu bezorgen auto's nogal wat stress en tja die komen op de fiets nogal eens dichtbij) Dus nee om de hond moet te maken niet echt. Wel hele mooi gelijkmatige beweging, met gelijke bespiering.
Nog even voot TS, als je gaat fietsen, laat de hond dan wel draven en niet galoperen (dit zie ik nogal veel hierin de buurt namelijk), maar denk dat dog sowieso makkelijker draaft dan een snelle, behendige border collie?
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Het is een misvatting dat het "alleen maar" om de heupen zou gaan
maar wat dacht je van schouders,rug,enkels en knieën, allemaal kwetsbare plekken bij een jonge hond.
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

gyanty schreef:Tja grappig dat oude begrippen wel zo lang blijven bestaan, maar dat er langzamerhand bewijzen komt dat wat vroeger als wijsheid werd gezien (zonder verantwoord wetenschappelijk bewijs) niet zo hard blijkt als dat altijd verkondigd is. Oude gewoonte verdwijnen niet zo snel. Maar er komen inderdaad steeds meer bewijzen dat fietsen helemaal niet zo slecht is. Hoeveel honden met HD moeten niet gedoseerd fietsen vanwege spieropbouw, terwijl juist ook dergelijke niet te veel belast mogen worden. Een hond die als pup niet heeft gekreupeld (of niet langer dan 1,5 dag) kan op een leeftijd tussen 6 en 9 maanden beginnen met fietsen. Met Kay kon dat niet, die heeft alleen maar gekreupeld als pup. Dus met hem ben ik met 11,5 maand met de fiets begonnen. Eerst een rondje van enkele minuten op wandeltempo. Vanaf 12,5 maand elke maand met 5 minuten opbouwen. En op gegeven moment beetje inschattend naar de hond kijkend. Van 2 naar 3 keer per week (en met de sneeuw heeft het stil gelegen, dus momenteel fietsen we weer een kwartier a 20 minuten. Nu wordt Kay er wel echt moe van, maar dat zal over een jaar wel weer anders zijn.(nu bezorgen auto's nogal wat stress en tja die komen op de fiets nogal eens dichtbij) Dus nee om de hond moet te maken niet echt. Wel hele mooi gelijkmatige beweging, met gelijke bespiering.
Nog even voot TS, als je gaat fietsen, laat de hond dan wel draven en niet galoperen (dit zie ik nogal veel hierin de buurt namelijk), maar denk dat dog sowieso makkelijker draaft dan een snelle, behendige border collie?
Nou dat is dus een probleem met Mozes ... Mozes galopeerd heeeeel veel ... ik zie hem bijna nooit draven .. als hij weer eens iets lekker ruikt en ik loop door dan komt hij heel hard aan geloperen .. ik ben dit dus gaan veranderen en ben ook maar half uur blijven staan wel ietsie verder anders blijft hij ruiken maar dan alsno komt hij niet in draf naar me toe maar in galop .. tis eigenlijkheel zelden dat ik hem kan laten draven ...
Ik weet inderdaad dat draf beter is als galop maar weet niet hoe ik dit kan 'leren' laten doen
In spel galopeerd hij ook alleen maar
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Draven naast de fiets is wel aan te leren hoor, dat doe ik bij Izzie ook naast de step. Zij galoppeert ook erg graag. Gewoon tempo minderen totdat ze in draf gaat en daarvoor belonen. Als ze weer in galop gaat, geef ik een teken van afkeuren en rem ik weer af.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Ik ga voorlopig inderdaad nog niet fietsen met Mozes ... ook inderdaad omdat hij een scheurtje in zijn bot heeft gehad .. hoewel hij daar weinig last van heeft ondervonden.
Nu dit zo mee te lezen ben ik het zowel eens met wel fietsen en niet fietsen ... met mozes ga ik inderdaad gewoon nog even voorzichtiger doen ook omdat ik erop aangesproken ben dat zijn voorpootjes niet helemaal juist ( recht ) staan en ook inderdaad om dat scheurtje wat hij gehad heeft.
Afbeelding
Carma
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Het is een misvatting dat het "alleen maar" om de heupen zou gaan
maar wat dacht je van schouders,rug,enkels en knieën, allemaal kwetsbare plekken bij een jonge hond.
Ook die lichaamsdelen hebben baat bij rechtlijnige bewegingen :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ja maar dat doen ze juist niet op die leeftijd, ik zie het bij Van Gils ook die gooit zijn poten in draf, raar weg het lijkt wel een jong veulen hij heeft geen idee, waar hij met die lange dingen een moet
Hij zit echt te kijken van zo hee :eek: zijn die van mij :N:
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Carma schreef:
S@ndr@ schreef:Het is een misvatting dat het "alleen maar" om de heupen zou gaan
Ik heb er weinig verstand van daarom ook dit topic maar ik heb inderdaad het idee dat fietsen minder schadelijk is als ruw spelen ... Mozes maakt de gekste bewegingen tijdens spelen en denk dat dat meer impact heeft als fietsen.
Daarnaast zie ik ook wel iets in het feit dat alles nog kwetsbaar is bij een jonge hond .. en vooral Mozes inderdaad door zijn verleden ( nu al :ugh: )

Ik denk dat ik gewoon voor voorzichtigheid kies .. en zelf af en toe lekker stukjes ga rennen met hem dravend naast mij ... ik hou het niet lang vol dus ken ik hem ook niet overbelasten :smile:
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

S@ndr@ schreef:Ja maar dat doen ze juist niet op die leeftijd, ik zie het bij Van Gils ook die gooit zijn poten in draf, raar weg het lijkt wel een jong veulen hij heeft geen idee, waar hij met die lange dingen een moet
Hij zit echt te kijken van zo hee :eek: zijn die van mij :N:
Ja klopt hier heeft Mozes ook last van .. die poten vliegen soms echt alle kanten op
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Van Gils kan ook niet eens echt spelen, snelle wendingen redt hij niet( vliegt gewoon de bocht uit), hij kan alleen maar heel hard op en neer rennen samen met een andere hond, en springen :19: , uitdagen en dan weer rennen
hij heeft volgens helemaal geen clou wat dat lijf gedaan heeft de afgelopen 3 a 4 maanden :19:
dat mag hij eerst maar weer eens rustig gaan uitvinden. En nee ik laat hem ook niet onbeperkt spelen.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

S@ndr@ schreef:Van Gils kan ook niet eens echt spelen, snelle wendingen redt hij niet( vliegt gewoon de bocht uit), hij kan alleen maar heel hard op en neer rennen samen met een andere hond, en springen :19: , uitdagen en dan weer rennen
hij heeft volgens helemaal geen clou wat dat lijf gedaan heeft de afgelopen 3 a 4 maanden :19:
dat mag hij eerst maar weer eens rustig gaan uitvinden. En nee ik laat hem ook niet onbeperkt spelen.
Maar wat versta jij onder onbeperkt spelen ... wat ik met Mozes heb bijv is dat hij zoieso 1 keer in de week bij de roedel van een vriend van me komt .. daarmee speelt hij best ehm hard en het gaat lang door .. we zitten daar dan 3 uurtjes ofzo en dan gaan we weer naar huis ondertussen wel wandeling in het bos gemaakt.
Hier op de dijk komen we misg 4 keer in de week een speelmaatje tegen .. daarmee rent en speelt hij dan 10 minuutjes en dan gaan we weer terug ...
Is dat teveel ? Voor de rest houden we het gewoon op kleine rondjes .. met mooi weer savonds willen we nog wel soms naar het bos gaan ff lekker alleen een klein rondje doen znder andere honden ( savonds lopen er weinig honden)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Nee hoor, 10 minuutjes kan geen last, mits hij daarna maar niet "nauwelijks"de energie meer heeft om te lopen , op het moment dat je hem echt moet aansporen van loop eens door, en hij gaat wat "doorgezakt" lopen ( dus de swing is eruit bij het lopen ) dan was het gewoon te lang.
en moet je het de keer erop gewoon wat eerder afkappen.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

S@ndr@ schreef:Nee hoor, 10 minuutjes kan geen last, mits hij daarna maar niet "nauwelijks"de energie meer heeft om te lopen , op het moment dat je hem echt moet aansporen van loop eens door, en hij gaat wat "doorgezakt" lopen ( dus de swing is eruit bij het lopen ) dan was het gewoon te lang.
Nee dat heb ik nog niet meegemaakt .. Mozes lijkt mij onvermoeibaar maar inderdaad als ik dat zou zien dan zou ik het ook afkappen
Maar ik vind het zo raar want het is een dog de meeste doggen ken ik als rustig, vinden alles prima nou Mozes is dus precies het tegenover gestelde ... onwijs druk .. niet moe te krijgen .. hoop ook dat dat minder word als hij wat ouder word :F:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Carma schreef:

Precies :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Reneey schreef:
S@ndr@ schreef:Nee hoor, 10 minuutjes kan geen last, mits hij daarna maar niet "nauwelijks"de energie meer heeft om te lopen , op het moment dat je hem echt moet aansporen van loop eens door, en hij gaat wat "doorgezakt" lopen ( dus de swing is eruit bij het lopen ) dan was het gewoon te lang.
Nee dat heb ik nog niet meegemaakt .. Mozes lijkt mij onvermoeibaar maar inderdaad als ik dat zou zien dan zou ik het ook afkappen
Maar ik vind het zo raar want het is een dog de meeste doggen ken ik als rustig, vinden alles prima nou Mozes is dus precies het tegenover gestelde ... onwijs druk .. niet moe te krijgen .. hoop ook dat dat minder word als hij wat ouder word :F:
waarschijnlijk wel,
toch ken ik ook wel volwassen doggen met "heel veel" energie hoor :F: ,
dus het is geen vaststaande regel ,
maar nieuwe dingen leren kennen en verkennen wil ze nog wel eens heel moe maken,
en hoe hij zich ontwikkeld verder, de tijd zal het leren :wink:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Als je het niet zeker weet niet doen toch.. :wink:
Ik zou inderdaad met zoekspelletjes beginnen, er is genoeg over te vinden en je kan het zo moeilijk maken als je het zelf wilt. Begin inderdaad met wat zakdoeken of handoeken met een snoepje erin en daarna uitbreiden.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

LéonieHonden schreef:Als je het niet zeker weet niet doen toch.. :wink:
Ik zou inderdaad met zoekspelletjes beginnen, er is genoeg over te vinden en je kan het zo moeilijk maken als je het zelf wilt. Begin inderdaad met wat zakdoeken of handoeken met een snoepje erin en daarna uitbreiden.
Ja ga ik zo doen ... ga ehm zo ff uitlaten en dan daarna zoekspelletje doen inderdaad stukjes kaas in een handdoek .. maar moet ik het hem laten zien dan dat ik het in die handdoek doe ?
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ja gewoon even laten zien en voor je laten zitten bijvoorbeeld terwijl je het opvouwt.
Ze hebben meestal wel snel door wat ze moeten met hun neus :wink:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Oke oke :) nou ik ga het zometeen proberen .. ga hem nu eerst even uitlaten

Bedankt
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ja zou hem in het begin laten zien. En dan consequent 'zoek' zeggen als hij mag beginnen met zoeken. Ben benieuwd wat hij ervan vind! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”