Eline* schreef:Ik heb mijn honden los (in losloopgebied, maar dat ter zijde) en ze staan goed onder appel.
Toch, de keren dat bv Nelson niet luistert, dan is er vaak iets bijzonders. Loopse teef of een spannende gekke hond, die aangelijnd strak wordt gehouden door de baas.
Dat wekt nieuwsgierigheid en nel gaat dan graag even kijken wat er nou aan de hand is.
Als er op dat moment een beer van een reu stijf staat aan de lijn ben ik toch wel erg blij als er een baas is die kan voorkomen dat mijn ouwe baas aan reepjes wordt getrokken.
Ik sta namelijk als andere baas wel voor het blok op zo'n moment. Ik ben angstig, roep, maar merk dat hij niet komt en wat dan? nader ik om hem op te halen kun je er donder op zeggen dat hij dus waarschijnlijk wel een stapje dichterbij durft te komen bij de aangelijnde hond..ik loop dus weg en hoop dat hij volgt.
Gelukkig doet hij dat dan dus ook, maar ik persoonlijk zou wel degelijk woedend zijn als hij aan gort gebeten wordt op zo'n moment omdat er iemand is die zijn hond niet kan beletten te bijten.
Wel moet ik zeggen dat ik in een aanlijngebied het verhaal iets anders vind. Daar kun je er nou eenmaal op rekenen dat er mogelijk moeilijkere honden lopen, want die moeten ook hun beweging kunnen krijgen. Maar goed, dat realiseert niet iedereen zich.
Nou das lekker een hond die strak aangelijnd wordt gehouden mag door jou hond besnuffeld worden omdat het zo spannend en gek is. Erg handig dan dat de andere hond klem gezet wordt om jou hond te beschermen. Hoe denk je dat dit is voor een hond die bv bang is voor andere honden? Aan gort gebeten worden is het andere uiterste. Iedere hondeneigenaar hoort zijn best te doen dat er geen bijtincidenten gebeuren door je hond zo goed mogelijk onder appel te hebben en door zoveel mogelijk te voorkomen dat je hond bijt.
Er is ook een andere zijde aan het verhaal. Ik had vorige week precies andersom, mijn hond aan de lijn op 100 meter afstand komt een loslopende duitse herder zonder eigenaar in zicht op mij afgestormd grommend en fixerend. Ik roep en voorbij de bocht loopt de eigenaresse die me niet hoort, haar hond is inmiddels al heel dichtbij, ik roep of ze haar hond wil roepen en ze komt er langzaam aanlopen maar roept niet, inmiddels is de hond 10 meter genaderd en ik doe heel erg mijn best om rustig te blijven en mijn hond niet nog ongeruster te maken. Mijn hond is aangelijnd en kan geen kant op terwijl de andere hond weer begint te sluipen en grommen. Ik verzoek de vrouw nogmaals om haar hond te roepen en ze roept twee maal Igor ..Igor maar haar hond reageert niet en ik kan niet anders doen dan zo rustig mogelijk te blijven en maar te laten gebeuren wat er gaat gebeuren. De honden staan beiden strak en besnuffelen elkaar als ze er eindelijk aankomt als ze haar hond bij de halsband grijpt begin de hond nog erger te grommen.
Terwijl ze wegloopt krijg ik nog de opmerking dat ik heus nog wel meer honden ga tegenkomen. Mijn hond is geen bijter maar als hij terug had gegromd was het hommeles geweest en aangezien mijn hond veel groter is en de herder schade had gehad was mijn hond het bokje geweest.
Je hond hoort in beide situatie's onder appel te staan los en aan de lijn.
Als hij los niet genoeg luisterd dan aan de lijn. Als alle honden aan de lijn liepen of onder appel stonden dan hoefden honden die geen contact willen ook niet onder commando te staan aan de lijn. Het is maar net hoe je het bekijkt he

Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.
lydia