Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het was weer mis vandaag!!!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Het was weer mis vandaag!!!

Ongelezen bericht door Moos »

Aimee schreef: Als ik m'n hondagressieve hond loslaat, en dus ook m'n verantwoordelijkheid niet neem, heb jij er op het moment dat mijn hond op jouw aangelijnde hond knalt, toch ook niet opeens medelijden mee, dan zou jij toch uit je stekker gaan en vragen waarom die hond in hemelsnaam niet bijgehouden word. Het grappige is dus dat mensen het dan opeens wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar vinden, maar als er een hond op een andere manier komt lopen klieren moet jij je als baas die het goed regelt maar in de gekste posities wringen om er maar voor te zorgen dat de onverantwoordelijke baas haar hond niet kwijtraakt.
Er zit natuurlijk nogal een verschil tussen "komen klieren" en "op je hond knallen". Nogal logisch dat mensen daar anders op reageren lijkt me.
Ik kan me overigens best voorstellen dat als een vreemde hond enorm uit loopt te dagen, dat je denkt "zoek het lekker uit", en jouw hond ook even laat gaan (mits die niet meteen zijn kop eraf bijt uiteraard). Maar ik ben het wel met Estelle eens dat je het niet kan maken om je hond maar gaten te laten bijten in elke hond die komt buurten "want tja, ik heb de mijne aan de lijn dussss :pffff: ".
Het lijkt mij trouwens voor jezelf ook gewoon helemaal niet leuk als je hond gaten heeft gebeten in een vreemde hond die iets te 'plaat voor de kop' kwam buurten. Lijkt me voor je eigen idee ook prettiger als je weet dat je dat kan voorkomen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik heb mijn honden los (in losloopgebied, maar dat ter zijde) en ze staan goed onder appel.
Toch, de keren dat bv Nelson niet luistert, dan is er vaak iets bijzonders. Loopse teef of een spannende gekke hond, die aangelijnd strak wordt gehouden door de baas.
Dat wekt nieuwsgierigheid en nel gaat dan graag even kijken wat er nou aan de hand is.
Als er op dat moment een beer van een reu stijf staat aan de lijn ben ik toch wel erg blij als er een baas is die kan voorkomen dat mijn ouwe baas aan reepjes wordt getrokken.
Ik sta namelijk als andere baas wel voor het blok op zo'n moment. Ik ben angstig, roep, maar merk dat hij niet komt en wat dan? nader ik om hem op te halen kun je er donder op zeggen dat hij dus waarschijnlijk wel een stapje dichterbij durft te komen bij de aangelijnde hond..ik loop dus weg en hoop dat hij volgt.
Gelukkig doet hij dat dan dus ook, maar ik persoonlijk zou wel degelijk woedend zijn als hij aan gort gebeten wordt op zo'n moment omdat er iemand is die zijn hond niet kan beletten te bijten.
Wel moet ik zeggen dat ik in een aanlijngebied het verhaal iets anders vind. Daar kun je er nou eenmaal op rekenen dat er mogelijk moeilijkere honden lopen, want die moeten ook hun beweging kunnen krijgen. Maar goed, dat realiseert niet iedereen zich.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Eline* schreef:Ik heb mijn honden los (in losloopgebied, maar dat ter zijde) en ze staan goed onder appel.
Toch, de keren dat bv Nelson niet luistert, dan is er vaak iets bijzonders. Loopse teef of een spannende gekke hond, die aangelijnd strak wordt gehouden door de baas.
Dat wekt nieuwsgierigheid en nel gaat dan graag even kijken wat er nou aan de hand is.
Als er op dat moment een beer van een reu stijf staat aan de lijn ben ik toch wel erg blij als er een baas is die kan voorkomen dat mijn ouwe baas aan reepjes wordt getrokken.
Ik sta namelijk als andere baas wel voor het blok op zo'n moment. Ik ben angstig, roep, maar merk dat hij niet komt en wat dan? nader ik om hem op te halen kun je er donder op zeggen dat hij dus waarschijnlijk wel een stapje dichterbij durft te komen bij de aangelijnde hond..ik loop dus weg en hoop dat hij volgt.
Gelukkig doet hij dat dan dus ook, maar ik persoonlijk zou wel degelijk woedend zijn als hij aan gort gebeten wordt op zo'n moment omdat er iemand is die zijn hond niet kan beletten te bijten.
Wel moet ik zeggen dat ik in een aanlijngebied het verhaal iets anders vind. Daar kun je er nou eenmaal op rekenen dat er mogelijk moeilijkere honden lopen, want die moeten ook hun beweging kunnen krijgen. Maar goed, dat realiseert niet iedereen zich.
nou ja dat bedoel ik dus ook. :ok:

Ik heb het bijv. ook met Bikkel. 9 van de 10 luistert hij super. Maar ja, soms is een andere hond idd te spannend en wil hij eens even gaan kijken. Dan mag ik toch hopen dat hij niet aan gort gebeten wordt zeg.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Cash
Zeer actief

Aimee schreef: Ieder mens heeft de verantwoordelijkheid te dragen voor z'n eigen hond, TS doet dat door haar hond bij zich te houden en aan te lijn, prima. Als er dan iemand de keuze maakt om die verantwoordelijkheid niet te dragen voor zijn hond, hoef je die verantwoordelijkheid niet automatisch bij een ander neer te leggen. Als ik m'n hondagressieve hond loslaat, en dus ook m'n verantwoordelijkheid niet neem, heb jij er op het moment dat mijn hond op jouw aangelijnde hond knalt, toch ook niet opeens medelijden mee, dan zou jij toch uit je stekker gaan en vragen waarom die hond in hemelsnaam niet bijgehouden word. Het grappige is dus dat mensen het dan opeens wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar vinden, maar als er een hond op een andere manier komt lopen klieren moet jij je als baas die het goed regelt maar in de gekste posities wringen om er maar voor te zorgen dat de onverantwoordelijke baas haar hond niet kwijtraakt.
Ik snap je niet helemaal hoor. :denken:

Jij vind het dus genoeg dat je je hond aan de lijn hebt? En als er dan een keer een even niet zo goed luisterende jonge hond komt kijken in al zijn nieuwsgierigheid dan vind jij het normaal dat die gewoon aan gort gebeten kan worden?
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Cash schreef:
Ik heb het bijv. ook met Bikkel. 9 van de 10 luistert hij super. Maar ja, soms is een andere hond idd te spannend en wil hij eens even gaan kijken. Dan mag ik toch hopen dat hij niet aan gort gebeten wordt zeg.
precies..of een echte oude hond, die bv doof is..of een jonge pup, of een hond die puur nieuwsgierig raakt door de situatie..
Hoe dan ook, het gaat om bazen. De honden zijn wie ze zijn en moet je beschermen voor elkaar. je kan een hond van een onverschillige baas niet de sjaak laten zijn omdat jij Tarzan wel degelijk aan de lijn hebt gehouden.
En ja, het is balen als je een moeilijke hond hebt en je moet je steeds in allerlei bochten wringen, maar het zij zo.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Aimee schreef:Als ik m'n hondagressieve hond loslaat, en dus ook m'n verantwoordelijkheid niet neem, heb jij er op het moment dat mijn hond op jouw aangelijnde hond knalt, toch ook niet opeens medelijden mee, dan zou jij toch uit je stekker gaan en vragen waarom die hond in hemelsnaam niet bijgehouden word. Het grappige is dus dat mensen het dan opeens wel de verantwoordelijkheid van de eigenaar vinden, maar als er een hond op een andere manier komt lopen klieren moet jij je als baas die het goed regelt maar in de gekste posities wringen om er maar voor te zorgen dat de onverantwoordelijke baas haar hond niet kwijtraakt.
Daar gaat het niet om. Het gaat om de zorg naar een andere hond.
je kan blijven kijken naar wat hoort en niet hoort, maar puntje bij paaltje gaat het om een andere hond.
Als Fikkie van oma om de hoek hem peert omdat oma te traag is en komt klieren bij jouw hond, is het oma's schuld, maar moet Fikkie dan de Sjaak zijn?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Cash schreef:
precies..of een echte oude hond, die bv doof is..of een jonge pup, of een hond die puur nieuwsgierig raakt door de situatie..
Hoe dan ook, het gaat om bazen. De honden zijn wie ze zijn en moet je beschermen voor elkaar. je kan een hond van een onverschillige baas niet de sjaak laten zijn omdat jij Tarzan wel degelijk aan de lijn hebt gehouden.
En ja, het is balen als je een moeilijke hond hebt en je moet je steeds in allerlei bochten wringen, maar het zij zo.
Mee eens. Saar is dus een half jaar geleden besprongen door een Stafford waardoor haar tuig knapte en toen die wijk daar doorgejaagd. Was lekker geweest als ze al rennende voor die ene hond te dicht langs een andere, aangelijnde, hond gekomen zou zijn die haar dan vervolgens te grazen had genomen omdat de baas geen controle meer had over zijn hond-agressieve hond. Om maar iets te noemen. Niet elke hond die te dicht in de buurt komt is van een onverantwoordelijke baas die het allemaal niet zo kan schelen, er zijn tig redenen waarom een hond toch in de buurt kan komen. En m.i. heb je dan dus wel de verantwoordelijkheid om te zorgen dat er niet fors gegrepen wordt.
Afbeelding
Cash
Zeer actief

Eline* schreef:
Cash schreef:
ja dat vind ik dus ook maar schijnbaar zij ner die er anders over denken.

Ik woon hier gelukkig erg goed wat dit betreft hoor, mensen letten goed op maar ja het overkomt mij echt weleens dat er een hond op Hera af komt stormen met het idee "spelen!" of gewoon uit nieuwsgierigheid. Die mensen proberen gelijk hun hond te pakken te krijgen zodra ik zeg dat dit niet goed zal gaan. Maar hun hond kan dan al wel bij mij staan. Dan ben ik toch blij dat Hera de kans niet krijgt om gaten te maken.

En het is idd lastig wandelen. Al valt het hier waar ik woon dus mee. Mensen kennen mij en Hera ondertussen wel.
Maar ja, ik heb mijn ogen en oren overal zitten, kijk 100x om mij heen om vreemde honden te spotten.
Net met Hera bij het water geweest, kan ze los rennen en apporteren maar dan speur ik dus wel constant de omgeving af.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wat ik toch nog even kwijt wil is dat ik me altijd verbaas over de dubbelheid in sommige meningen.
Loslopende honden moeten onder appel. Anders mag ie niet los.
En als je je hond aan de lijn hebt staat het je dus vrij om hem onvoldoende onder controle te hebben en kan het gebeuren dat hij een andere hond grijpt.

Ik ben en blijf van mening dat iemand die zijn hond aan de lijn niet onder controle heeft net zo'n gevaar is als iemand waarvan de hond niet luistert. Als je aan de lijn als baas je hond niet kan controleren moet je niet lullen over andere honden die ook niet luisteren. Ga lekker aan het werk met de controle over je eigen hond, dan praten we weer verder. En hoe je bereikt dat je hond niet bijt? Zal me worst wezen. Op mijn vroegere hond moest ik zo ongeveer gaan zitten. Maar goed, dat is mijn probleem, mijn hond, mijn verantwoordelijkheid.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Cash
Zeer actief

Nanna schreef:
Cash schreef: En het is idd lastig wandelen. Al valt het hier waar ik woon dus mee. Mensen kennen mij en Hera ondertussen wel.
Maar ja, ik heb mijn ogen en oren overal zitten, kijk 100x om mij heen om vreemde honden te spotten.
Net met Hera bij het water geweest, kan ze los rennen en apporteren maar dan speur ik dus wel constant de omgeving af.
Ik wil je toch even een compliment maken. Een baas die de verantwoordelijkheid voor de eigen hond neemt maar óók voor die van andere honden. En niet laks roept: motte ze ze maar vasthouwe.
Super. :ok:
Nouuuu dat hoeft nou ook weer niet hoor. hah.
Zoals ik nu loop met oren en ogen overal is niet heel erg ontspannen (al is het gewoon gewoonte geworden natuurlijk) maar als ik zou weten dat ik Hera niet kan beletten te bijten dan zou ik echt de straat niet meer opdurven hoor.
Ik zou dat doodeng vinden.
AfbeeldingAfbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Eline* schreef:Wat ik toch nog even kwijt wil is dat ik me altijd verbaas over de dubbelheid in sommige meningen.
Loslopende honden moeten onder appel. Anders mag ie niet los.
En als je je hond aan de lijn hebt staat het je dus vrij om hem onvoldoende onder controle te hebben en kan het gebeuren dat hij een andere hond grijpt.

Ik ben en blijf van mening dat iemand die zijn hond aan de lijn niet onder controle heeft net zo'n gevaar is als iemand waarvan de hond niet luistert. Als je aan de lijn als baas je hond niet kan controleren moet je niet lullen over andere honden die ook niet luisteren. Ga lekker aan het werk met de controle over je eigen hond, dan praten we weer verder. En hoe je bereikt dat je hond niet bijt? Zal me worst wezen. Op mijn vroegere hond moest ik zo ongeveer gaan zitten. Maar goed, dat is mijn probleem, mijn hond, mijn verantwoordelijkheid.
Hmmmmmm Bob zit ergens tussen pup en puber in, het gemeentelijke losloopgebied voor de deur loopt hij niet los juist omdat hij nog niet goed onder appel staat (en er een weg naast loopt :piew: ), ik ga dus naar gebieden met hem waar ik goed zicht heb (op aankomende mensen en honden) en waar hij toch lekker kan rondrennen en zijn energie kwijt kan.

Als ik iemand daar zie aankomen dan probeer ik hem aan te lijnen en dat lukt niet altijd op tijd. Maar ik zorg wel dat ik dicht genoeg bij Bob ben om desnoods met een snoekduik hem ergens weg te kunnen halen.

Je hebt helemaal gelijk als je zegt jouw hond jouw verantwoordelijkheid, alleen bij de stelligheid niet los als hij niet onder appel staat heb ik zoiets maar ze moeten het wel kunnen leren. (en dat ontslaat me dus niet van mijn verantwoordelijkheid).
En de groeten van de mannen :zwaai
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Reny schreef:Je hebt helemaal gelijk als je zegt jouw hond jouw verantwoordelijkheid, alleen bij de stelligheid niet los als hij niet onder appel staat heb ik zoiets maar ze moeten het wel kunnen leren. (en dat ontslaat me dus niet van mijn verantwoordelijkheid).
helemaal mee eens ;-) En dan moet het dus niet zo zijn dat er een bijterd je hond aan stukjes scheurt, die vindt dat jij de foutert bent omdat je hond niet luistert. dat is ook wat ik poog te zeggen.
De aangelijnde hond heeft de eigenaar ook niet onder controle.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

:ok:

Maar het continue rondkijken of er niets aankomt maakt wel dat ik respect heb voor de mensen die dit dagelijks moeten doen omdat hun hond niet zo vriendelijk is tegen andere dieren. Voor mij is het hopelijk tijdelijk tot Bob die bananen uit zijn oren heeft gepeuterd maar elke dag, jaar in jaar uit: respect
En de groeten van de mannen :zwaai
nana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sarplaninac,flatc mix, franse bull
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door nana »

Eline* schreef:Ik heb mijn honden los (in losloopgebied, maar dat ter zijde) en ze staan goed onder appel.
Nou das lekker een hond die strak aangelijnd wordt gehouden mag door jou hond besnuffeld worden omdat het zo spannend en gek is. Erg handig dan dat de andere hond klem gezet wordt om jou hond te beschermen. Hoe denk je dat dit is voor een hond die bv bang is voor andere honden? Aan gort gebeten worden is het andere uiterste. Iedere hondeneigenaar hoort zijn best te doen dat er geen bijtincidenten gebeuren door je hond zo goed mogelijk onder appel te hebben en door zoveel mogelijk te voorkomen dat je hond bijt.

Er is ook een andere zijde aan het verhaal. Ik had vorige week precies andersom, mijn hond aan de lijn op 100 meter afstand komt een loslopende duitse herder zonder eigenaar in zicht op mij afgestormd grommend en fixerend. Ik roep en voorbij de bocht loopt de eigenaresse die me niet hoort, haar hond is inmiddels al heel dichtbij, ik roep of ze haar hond wil roepen en ze komt er langzaam aanlopen maar roept niet, inmiddels is de hond 10 meter genaderd en ik doe heel erg mijn best om rustig te blijven en mijn hond niet nog ongeruster te maken. Mijn hond is aangelijnd en kan geen kant op terwijl de andere hond weer begint te sluipen en grommen. Ik verzoek de vrouw nogmaals om haar hond te roepen en ze roept twee maal Igor ..Igor maar haar hond reageert niet en ik kan niet anders doen dan zo rustig mogelijk te blijven en maar te laten gebeuren wat er gaat gebeuren. De honden staan beiden strak en besnuffelen elkaar als ze er eindelijk aankomt als ze haar hond bij de halsband grijpt begin de hond nog erger te grommen.
Terwijl ze wegloopt krijg ik nog de opmerking dat ik heus nog wel meer honden ga tegenkomen. Mijn hond is geen bijter maar als hij terug had gegromd was het hommeles geweest en aangezien mijn hond veel groter is en de herder schade had gehad was mijn hond het bokje geweest.

Je hond hoort in beide situatie's onder appel te staan los en aan de lijn.
Als hij los niet genoeg luisterd dan aan de lijn. Als alle honden aan de lijn liepen of onder appel stonden dan hoefden honden die geen contact willen ook niet onder commando te staan aan de lijn. Het is maar net hoe je het bekijkt he :19:
Wat we niet begrijpen..vrezen we...wat we vrezen zullen we vernietigen.

lydia
Cash
Zeer actief

nana schreef:
Nou das lekker een hond die strak aangelijnd wordt gehouden mag door jou hond besnuffeld worden omdat het zo spannend en gek is. Erg handig dan dat de andere hond klem gezet wordt om jou hond te beschermen. Hoe denk je dat dit is voor een hond die bv bang is voor andere honden? Aan gort gebeten worden is het andere uiterste. Iedere hondeneigenaar hoort zijn best te doen dat er geen bijtincidenten gebeuren door je hond zo goed mogelijk onder appel te hebben en door zoveel mogelijk te voorkomen dat je hond bijt.
:roll:
Lees het stukje nog eens, zou ik zeggen.
AfbeeldingAfbeelding
nana
Zeer actief

hoezo? wat lees ik niet goed

lydia
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

nana schreef:
Even; mijn hond bijt niet. Hij luistert hooguit een keer niet. De andere hond is aan de lijn en bijt wel. Waar is dan de controle daar van de baas? Waarom kan die hond wel bijten en mijn hond niet snuffelen? Wat is het verschil? In beide gevallen heb je te maken met een hond, die zich even onder de controle van de baas uitdrukt. Geen appel bij de hond die niet luistert en geen appel bij de hond die bijt. Alleen vind ik het dus niet aanvaardbaar dat een hond dus maar kan bijten omdat de baas geen controle heeft.
Mijn hond luistert bijna altijd. Moet ik die aanlijnen omdat hij bij uitzondering wel eens niet luistert? Pieker er niet over, zeker niet in een losloopgebied.
Als je een bijter hebt moet je los van het aangelijnd houden ook voorkomen dat je hond bijt, klaar.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Cash
Zeer actief

Nou ik denk niet dat Eline het nou zo geinig vindt als 1 van haar honden op een aangelijnde hond afrent.
Ik denk ook dat iemand als Eline dat echt wel probeert te voorkomen maar haar honden zijn geen robots en het gebeurd dus een heel enkele keer dat ze wel gaan kijken.
En dan zou het dus erg lullig zijn als haar honden dat met flinke verwondingen moeten bekopen.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Even voor de duidelijkheid; ik heb ook een moeilijke hond gehad die andere honden aanvloog. Ik weet dus heel goed waar dit hier over gaat. Ook ik heb me groen en geel geergerd aan bazen die hun honden maar laten gaan. Maar je mag nooit of te nimmer een andere hond het slachtoffer laten worden van een agressieve hond. De agressie die de hond vertoont is niet normaal. Een hond kan niet inschatten dat de andere hond een agressieregulatiestoornisje heeft en kan dus niet overzien wat hij aanhaalt door contact te zoeken. Jij hebt daar dus je verantwoordelijkheid in te nemen.
En soms is dat doodergerlijk. Ik heb ook een keer minuten lang bovenop mijn hond gezeten omdat er een drukke pup lollig om ons heen liep te rennen die voor geen meter luisterde in een aanlijnbos. Maar goed, mijn hond is gestoord in de sociale interaktie en dat kan die pup niet weten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
nana
Zeer actief

Eline* schreef:
nana schreef:
Even; mijn hond bijt niet. Hij luistert hooguit een keer niet. De andere hond is aan de lijn en bijt wel. Waar is dan de controle daar van de baas? Waarom kan die hond wel bijten en mijn hond niet snuffelen? Wat is het verschil? In beide gevallen heb je te maken met een hond, die zich even onder de controle van de baas uitdrukt. Geen appel bij de hond die niet luistert en geen appel bij de hond die bijt. Alleen vind ik het dus niet aanvaardbaar dat een hond dus maar kan bijten omdat de baas geen controle heeft.
Mijn hond luistert bijna altijd. Moet ik die aanlijnen omdat hij bij uitzondering wel eens niet luistert? Pieker er niet over, zeker niet in een losloopgebied.
Als je een bijter hebt moet je los van het aangelijnd houden ook voorkomen dat je hond bijt, klaar.
Precies hetzelfde hier maar dan andersom..mijn hond is geen bijter maar kan hooguit een keertje een gaatje maken of uitvallen bij honden die grommen of over hem heen hangen.
Om te voorkomen dat hij dit doet doe ik hem aan de lijn waardoor ik controleer dat hij niet uitzichzelf naar een ander hond toegaat ik kan dus 100 % verzekeren dat hij niet naar jou hond toekomt dat is meer dan jij met je loslopende heel soms niet luisterende hond. Maar dat is kennelijk niet genoeg voor jou 100% controle dat jou hond niets gebeurt en zelf hoef je geen 100% controle te hebben.

Mijn hond bijt bijna nooit net zoals jou hond bijna altijd luisterd moet ik die muilkorfen omdat hij bij uitzondering zich wel eens bedreigd kan voelen of in gaat op de provocatie's van een andere hond? Ik heb het niet over losloopgebieden en over een andere hond zwaar verwonden.
Mijn hond is niet gestoord hij kan prima met andere honden maar hij wil niet met alle honden en dat is zijn goed recht ook mijn recht om rustig te kunnen wandelen met aangelijnde hond in een aanlijngebied zonder dat ik andere honden moet verjagen of discussie's moet voeren over "normaal gedrag".
Laatst gewijzigd door nana op 24 mar 2010 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

lydia
nana
Zeer actief

Eline* schreef:Even voor de duidelijkheid; ik heb ook een moeilijke hond gehad die andere honden aanvloog. Ik weet dus heel goed waar dit hier over gaat. Ook ik heb me groen en geel geergerd aan bazen die hun honden maar laten gaan. Maar je mag nooit of te nimmer een andere hond het slachtoffer laten worden van een agressieve hond. De agressie die de hond vertoont is niet normaal. Een hond kan niet inschatten dat de andere hond een agressieregulatiestoornisje heeft en kan dus niet overzien wat hij aanhaalt door contact te zoeken. Jij hebt daar dus je verantwoordelijkheid in te nemen.
En soms is dat doodergerlijk. Ik heb ook een keer minuten lang bovenop mijn hond gezeten omdat er een drukke pup lollig om ons heen liep te rennen die voor geen meter luisterde in een aanlijnbos. Maar goed, mijn hond is gestoord in de sociale interaktie en dat kan die pup niet weten.
Ik ken het verhaal ook van twee kanten, mijn flatc is een vrolijkerd die overal op af gaat, maar ook in een losloopgebied zal ik hem terugroepen als ik zie dat iemand met een gespannen hond loopt wel of niet aan de lijn. Gaat hij toch en gebeurt er iets dan zal ik daar niet over zeiken (heb het niet over zware verwondingen maar gaatje of schram).

lydia
Cash
Zeer actief

nana schreef:
Eline* schreef:Even voor de duidelijkheid; ik heb ook een moeilijke hond gehad die andere honden aanvloog. Ik weet dus heel goed waar dit hier over gaat. Ook ik heb me groen en geel geergerd aan bazen die hun honden maar laten gaan. Maar je mag nooit of te nimmer een andere hond het slachtoffer laten worden van een agressieve hond. De agressie die de hond vertoont is niet normaal. Een hond kan niet inschatten dat de andere hond een agressieregulatiestoornisje heeft en kan dus niet overzien wat hij aanhaalt door contact te zoeken. Jij hebt daar dus je verantwoordelijkheid in te nemen.
Ik ken het verhaal ook van twee kanten, mijn flatc is een vrolijkerd die overal op af gaat, maar ook in een losloopgebied zal ik hem terugroepen als ik zie dat iemand met een gespannen hond loopt wel of niet aan de lijn. Gaat hij toch en gebeurt er iets dan zal ik daar niet over zeiken (heb het niet over zware verwondingen maar gaatje of schram).
Jemig.
Ik geloof toch dat wel duidelijk is dat wij het over zware verwondingen hebben en niet over een grommetje hier en daar en eens een klein gaatje.
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

nana schreef:
Precies hetzelfde hier maar dan andersom..mijn hond is geen bijter maar kan hooguit een keertje een gaatje maken of uitvallen bij honden die grommen of over hem heen hangen.
Om te voorkomen dat hij dit doet doe ik hem aan de lijn waardoor ik controleer dat hij niet uitzichzelf naar een ander hond toegaat ik kan dus 100 % verzekeren dat hij niet naar jou hond toekomt dat is meer dan jij met je loslopende heel soms niet luisterende hond. Maar dat is kennelijk niet genoeg voor jou 100% controle dat jou hond niets gebeurt en zelf hoef je geen 100% controle te hebben.

Mijn hond bijt bijna nooit net zoals jou hond bijna altijd luisterd moet ik die muilkorfen omdat hij bij uitzondering zich wel eens bedreigd kan voelen of in gaat op de provocatie's van een andere hond? Ik heb het niet over losloopgebieden.
Ik ben niet zo rigide dat als mijn hond werkelijk bij hoge uitzondering een keer in een gevecht beland ik hem daarvoor aan ga lijnen. Ik vraag me dus af of jouw "bij hoge uitzondering" daadwerkelijk hoge uitzondering is.
Ik hoef geen 100 procent zekerheid, ik wil ontspannen kunnen wandelen. En als we het hebben over honden die uit hun complete pan gaan vind ik dat je dat als baas moet kunnen beheersen. En dan heb ik het niet over een grom en een grauw. Ik heb het over honden die los gaan. En als jij een hond hebt die compleet los kan gaan op een andere hond moet je die mijns inziens inderdaad belemmeren om te bijten en als dat met een muilkorf moet, moet dat maar.
Jij hebt je hond niet onder controle aan de lijn, de ander niet omdat de hond een keer niet luistert. Daar zit geen verschil in, je bent beiden even lullig verkeerd.
Het enige verschil is dat de losloper ip niemand kwaad doet en de bijter de andere hond dus wel serieuze schade kan berokkenen.
Dan is het niet onder controle hebben van je hond dus wel in die mate een probleem dat je er anderen mee beschadigd. Daar moet je dus mijns inziens iets mee...en niet de verantwoordelijkheid afschuiven naar een ander.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
nana
Zeer actief

nou ja kennelijk niet, ik wil ook de gaatjes en schrammetjes voorkomen en daarom kies ik zorgvuldig uit met welke hond ik mijn hond laat socialiseren en spelen. Ga naar aanlijngebieden of spreek met bekenden af en laat de honden met bekende honden spelen.
Mijn hond is aangelijnd met vreemde honden omdat ik ook een gaatje en een schrammetje wil voorkomen dan is het zuur om te horen dat je hond maar gemuilkorft aan de lijn moet omdat de loslopende hond niet onder appel staat. Een vriendelijke hond die ff komt buurten gebeurt niets mee maar helaas kom ik ook loslopende branieschoppers of macho's tegen die nog net niet bijten laten we zeggen.
En daarbij is het ook nog eens anders als je roept en iemand doet zijn best om zijn hond te halen.

lydia
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

nana schreef: Ik ken het verhaal ook van twee kanten, mijn flatc is een vrolijkerd die overal op af gaat, maar ook in een losloopgebied zal ik hem terugroepen als ik zie dat iemand met een gespannen hond loopt wel of niet aan de lijn. Gaat hij toch en gebeurt er iets dan zal ik daar niet over zeiken (heb het niet over zware verwondingen maar gaatje of schram).

Maar wat denk je dan dat ik doe? En denk je dat ik het heb over een gaatje of een schram?
Ik heb het over bv een meneer met een flinke boxerreu die altijd bij ons door het losloopgebied achter zijn hond aan wordt gesleurd en die al op 100 meter afstand begint te gillen dat je je hond bij je moet houden want zijn hond vreet hem op. Daar heb ik het over.
Zo'n vent vind ik compleet op alle gebied incapabel en ik ben inderdaad bang voor zijn hond.
Hij heeft niets in te brengen als het mis zou gaan. En dan kan je zeggen dat ik mijn hond bij me moet roepen en dat hij moet luisteren, maar doet ie dat niet, moet hij dat dan bekopen met een vechtpartij met een jonge boxer waarbij hij daarna als bouwpakket naar de dokter kan? Dat staat toch niet in relatie tot elkaar?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

nana schreef:nou ja kennelijk niet, ik wil ook de gaatjes en schrammetjes voorkomen en daarom kies ik zorgvuldig uit met welke hond ik mijn hond laat socialiseren en spelen.
Ik ook, maar je kan nou eenmaal niet alles voor zijn.

Mijn hond is aangelijnd met vreemde honden omdat ik ook een gaatje en een schrammetje wil voorkomen dan is het zuur om te horen dat je hond maar gemuilkorft aan de lijn moet omdat de loslopende hond niet onder appel staat.
Jouw hond heb je ook niet onder appel als hij aan de lijn vecht.
Een vriendelijke hond die ff komt buurten gebeurt niets mee maar helaas kom ik ook loslopende branieschoppers of macho's tegen die nog net niet bijten laten we zeggen.
En daarbij is het ook nog eens anders als je roept en iemand doet zijn best om zijn hond te halen.
Wat is er anders dan? Een buurtende etter is en blijft een buurtende etter. :wink:
Maar ik vind er wel een groot verschil tussen zitten of een hond een keer corrigeert binnen de marge of volledig uit zijn plaat gaat. In het eerste geval zie ik geen noodzaak voor een muilkorf en in het tweede geval wel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
nana
Zeer actief

Eline* schreef:
nana schreef:

Mijn hond bijt bijna nooit net zoals jou hond bijna altijd luisterd moet ik die muilkorfen omdat hij bij uitzondering zich wel eens bedreigd kan voelen of in gaat op de provocatie's van een andere hond? Ik heb het niet over losloopgebieden.
Ik ben niet zo rigide dat als mijn hond werkelijk bij hoge uitzondering een keer in een gevecht beland ik hem daarvoor aan ga lijnen. Ik vraag me dus af of jouw "bij hoge uitzondering" daadwerkelijk hoge uitzondering is.
Ik hoef geen 100 procent zekerheid, ik wil ontspannen kunnen wandelen. En als we het hebben over honden die uit hun complete pan gaan vind ik dat je dat als baas moet kunnen beheersen. En dan heb ik het niet over een grom en een grauw. Ik heb het over honden die los gaan. En als jij een hond hebt die compleet los kan gaan op een andere hond moet je die mijns inziens inderdaad belemmeren om te bijten en als dat met een muilkorf moet, moet dat maar.
Jij hebt je hond niet onder controle aan de lijn, de ander niet omdat de hond een keer niet luistert. Daar zit geen verschil in, je bent beiden even lullig verkeerd.
Het enige verschil is dat de losloper ip niemand kwaad doet en de bijter de andere hond dus wel serieuze schade kan berokkenen.
Dan is het niet onder controle hebben van je hond dus wel in die mate een probleem dat je er anderen mee beschadigd. Daar moet je dus mijns inziens iets mee...en niet de verantwoordelijkheid afschuiven naar een ander.
Mijn hond heeft 3 maal in zijn leven gaatjes gemaakt hij is nu 6 en in alle gevallen waren het honden die grommend op hem afkwamen.
Het is inderdaad een hoge uitzondering omdat ik mijn verantwoordelijkheid neem. Ik wil ook ontspannen wandelen in een aanlijngebied.
De loslopende hond kan wel door zijn gedrag het gedrag van de andere hond beinvloeden. Hoe denk je dat het voor een angstige hond is om gedwongen te worden tot spel of contact en keer op keer het gevoel te hebben dat je geen kant op kunt.
Als ik een andere hond tegenkom kan ik mijn hond prima onder controle houden en gewoon voorbij lopen, maar ik ga mijn hond niet meer knevelen en vasthouden terwijl andere honden brommend om hem heen lopen. Is het een klein hondje dan hou ik hem dusdanig vast dat er niets kan gebeuren puur omdat hij zo groot is maar alles wat groter is dan mijn flatc en ruzie loopt te zoeken of te etteren moet het zelf weten. Nogmaals ik heb het over een snauw grom misschien een gaatje.

lydia
Moos
Zeer actief

nana schreef:
Ik zeur ook niet over schrammetjes. Een gaatje bij een hond die echt alleen maar beleefd vrolijk komt snuffelen vind ik persoonlijk wel al gevalletje "mwa moet dat nou". Ik heb het dan ook nog even over losloopgebied he? :wink: Dus dat je daar gaat lopen met je aangelijnde hond terwijl je niet kan voorkomen dat hij een gaatje bijt in een hond die gewoon normaal komt buurten. Dat vind ik persoonlijk ook al wel wat ver gaan, als je dat als baas dus niet kan voorkomen. Het is al wat anders als de buurter zelf loopt te kwallen.
Maar goed, ik heb het ook voornamelijk over honden die echt behoorlijk grijpen. Ik ben het ook heel erg met Eline eens dan, dat als we het toch over geen controle over je hond hebben beide partijen zich daar schuldig aan maken. Degene die zijn hond niet terug kan roepen, maar degene die zijn hond niet kan beletten er flink op te duiken heeft net zo min controle.
Afbeelding
nana
Zeer actief

Moos schreef:
nana schreef:
Ik zeur ook niet over schrammetjes. Een gaatje bij een hond die echt alleen maar beleefd vrolijk komt snuffelen vind ik persoonlijk wel al gevalletje "mwa moet dat nou". Ik heb het dan ook nog even over losloopgebied he? :wink: Dus dat je daar gaat lopen met je aangelijnde hond terwijl je niet kan voorkomen dat hij een gaatje bijt in een hond die gewoon normaal komt buurten. Dat vind ik persoonlijk ook al wel wat ver gaan, als je dat als baas dus niet kan voorkomen. Het is al wat anders als de buurter zelf loopt te kwallen.
Maar goed, ik heb het ook voornamelijk over honden die echt behoorlijk grijpen. Ik ben het ook heel erg met Eline eens dan, dat als we het toch over geen controle over je hond hebben beide partijen zich daar schuldig aan maken. Degene die zijn hond niet terug kan roepen, maar degene die zijn hond niet kan beletten er flink op te duiken heeft net zo min controle.
Ik heb het wel over schrammetjes en gaatjes en in een losloopgebied kom ik niet omdat ik zelf wil bepalen met welke hond mijn in contact komt. Ben het er mee eens dat beide honden niet onder controle zijn maar nog is de aanlijnde hond meer onder controle dan de loslopende hond. Wie zegt dat de loslopende hond toch niet bijt daar moet je maar op vertrouwen en de loslopende hond kan nog weglopen en iets doen om de confrontatie te ontwijken de aanlijnde hond niet.
De aangelijnde hond is meer onder controle dan de loslopende als je dan nog meer controle wilt dan kun je ook je eigen hond aanlijnen.

Maar goed zit hier mijn frustratie te spuien op mensen die waarschijnlijk net zo hun best doen als dat ik doe en dat is ook niet terecht.
Wil helemaal niet dat er gebeten wordt wil gewoon lekker wandelen en genieten van mijn honden.
Kom gewoon nog teveel mensen tegen zoals vorige week de dame met de herder die het gewoon niets kan schelen. Moet zeggen dat ik me zelf ook behoorlijk ongemakkelijk voelde met een herder die grommend en sluipend op ons af komt. Omdat ik een hond bij me had moest het maar kunnen maar als ik nu met een peuter van 3 aan de hand had gelopen dan was het anders geweest.
De hond mocht van haar los omdat hij toch niet luisterde en ze slecht ter been was en omdat hij waarschijnlijk niet bijt maar dat hij dusdanig bedreigend gedrag vertoond dat iemand anders zich wel bedreigd voelt kan haar niets schelen want haar hond bijt immer niet.

lydia
Cash
Zeer actief

nana schreef:maar als ik nu met een peuter van 3 aan de hand had gelopen dan was het anders geweest.
..
een hond die agressief is naar andere honden kan een prima hond met kinderen zijn hoor.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”