Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kvv Slecht Voor Mijn Hond !!!

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Aantal honden: 2

Re: Kvv Slecht Voor Mijn Hond !!!

Ongelezen bericht door Reny »

Bob hapt elke dag ook KVV (en af en toe brok). Bob is nu zo'n 13 kg en krijgt op een dag 400 gram smuldier (altijd de kompleet versie). Zalmolie is idd heel goed voor de gewrichten en de vacht, kijk alleen uit hoeveel je geeft, ik had het niet goed begrepen en gooide een scheut over zijn eten, nou hij moets het niet meer daarna. Een paar druppels is voldoende. Wat Bob ook krijgt is een schapenvetblokje (haal ik bij de intratuin), hij beschouwt het als een snoepje en heeft voor zijn vacht hetzelfde effect als zalmolie.

Ontwormen doe ik niet elke maand, volgende maand weer als hij een half jaar is.

Owh en de volgende keer kom je iemand tegen die zegt dat brok niet goed is :wink: Gewoon doen wat jij goed vindt, het is jouw hond :ok:

o ja, en pups in de groeifase eten meer dan een volwassen hond, dus even goed zoeken naar de aanbevolen hoeveelheid voor het gewicht van Mozes en zijn leeftijd en daarna op zicht voeren (wordt hij dik, verminderen en wordt hij te schraal vermeerderen )
En de groeten van de mannen :zwaai
Reneey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 Duitse Dog
1 Chihuahua

Ongelezen bericht door Reneey »

Marjoleine schreef:Ontwormingspillen zijn gif.
Logisch, anders krijg je er geen beestjes mee dood.
Maar je geeft hem dus wel gif terwijl je niet eens weet of hij wormen heeft.

Als je het veilig wilt doen geef je alleen een ontworming als je eerst mestonderzoek hebt laten doen en daaruit blijkt dat hij wormen heeft.
Preventief ontwormen kan niet: je kunt niet iets weghalen dat er niet is.
Nee deze mening (feit) deel ik compleet met je, zo heb ik het ook altijd gedaan met me vorige hond en idem dito met me paard ...
Alleen heb ik gelezen (en ook advies van DA) dat het vooral met pups verstandig is om te ontwormen en ja omdat ik nog nooit ervaring hiervoor had met pups ben ik maar met de meute meegegaan om het zo maar te zeggen.
Moet dus toch ook weer in dit geval lekker mijn eigen gevoel laten spreken en DUS NIET met de meute meegaan.

:N: Jullie zullen me wel achterlijk vinden :ugh: Voel me ook beetje stom .. omdat ik dingen lees die ik zelf ook in me hoofd had maar toch door onzekerheid niet durfde te doen
Afbeelding
Ik Kan Niet Loslaten ... Terwijl Ik Je Niet Vast Kan Houden
Als Ik Je Los Kan Laten, Kan Ik Je Niet Meer Verliezen
Jumbo 8-9-1998 / 19-7-2009
Ramona25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennenhond

Ongelezen bericht door Ramona25 »

Wat een onzin verkoopt die man zeg..

Wij hebben gelukkig bijna alleen maar KVV in de winkel en alle rotzooi brokken zijn er ook al tijden uit :E:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

http://www.hondjekoek.nl met bezorgservice regio Kennemerland
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

volgens mij raden ze aan, met 4,6 9 en 12 maanden te ontwormen bij een pup, en zelfs dat vind ik heftig, ik heb het met Van gils voor het laatst gedaan met een half jaar en met 12 maanden doe ik het weer, mans zat, en daar na sla ik maar over tenzij ik het vermoeden heb dat er zich wormen bevinden in de hond( kuchen ) :19:
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Ramona25 schreef:Wat een onzin verkoopt die man zeg..

Wij hebben gelukkig bijna alleen maar KVV in de winkel en alle rotzooi brokken zijn er ook al tijden uit :E:
Ja nou hij pakte een soort van vers vlees van zijn eigen merk en liet me zien dat daar 62% vocht in zat en kwam toen met het verhaal dat in brokken granen en dergelijk zijn verwerkt en elke hond dat nodig heeft ... want ( bijna ) iedereen zijn hond word op brokken groot .. dus hij raadde me sterk af kvv te geven .... ja om te geven als tussendoortje of samen met brokken ...
Dus toen zei ik nog van nee want samen met brok mag het dus al helemaal niet .. toen keek hij me beetje glazig aan :denken: En kwam dus met dat het niet goed is voor mijn hond want hij is VEEL te mager en het doet hem dus geen goed.

Maar goed dit was ook een nieuwe jongen, zijn vader runt deze tent maar die ligt in het ziekenhuis dus hij heeft het overgenomen samen met zijn vrouw
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

S@ndr@ schreef:volgens mij raden ze aan, met 4,6 9 en 12 maanden te ontwormen bij een pup, en zelfs dat vind ik heftig, ik heb het met Van gils voor het laatst gedaan met een half jaar en met 12 maanden doe ik het weer, mans zat, en daar na sla ik maar over tenzij ik het vermoeden heb dat er zich wormen bevinden in de hond( kuchen ) :19:
Ja weet je dat vind ik nou zo lastig ... er word door zoveel mensen zoveel verschillende dingen gezegd ...hiermee bedoel ik niet jou hoor maar in het algemeen ..
Als ik verschillende boekjes heb bijv over opvoeding van honden staan daar ook zoveel verschillende dingen in
De 1 raad dit aan de ander raad dat aan ... het is gewoon zoooo verschillend dat je eigenlijk niet meer weet wat nou goed is ...
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dierenartsen raden tegenwoordig standaard, 4 keer per jaar aan :oeps: , tja, het is maar wat je wilt
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

S@ndr@ schreef:Dierenartsen raden tegenwoordig standaard, 4 keer per jaar aan :oeps: , tja, het is maar wat je wilt
Ja naja zoals ik al zei ontwormde ik mijn vorige hond ook bijna niet.
Maar inderdaad het is maar wat je zelf wilt ... of moet geloven want er word ook zoveel onzin gesproken daar ben ik nu zelf ook achter :oohja:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vraag je eens af wat honden met granen moeten.
En vraag je eens af wie de ontwormingspillen verkoopt ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

marian* schreef:
Reneey schreef:
Renske schreef:Een pup eet gemiddeld 5% tot 10% van het huidige gewicht. En de 5% is dan voor een pup van een groot ras. De 10% is voor een pup van een heel klein ras. Ook hier geldt dat de juiste hoeveelheden voer, voer je op het oog. 5% a 10% staat gelijk aan 50 gram tot 100 gram per kilo lichaamsgewicht aan voer.

Dus geef je inderdaad voldoende? Als de verkoper nou aangaf dat er betere merken dan Smuldier qua kvv zijn, dan geef ik deze verkoper gelijk. Echter, brok is over het algemeen toch echt van mindere kwaliteit dan kvv.
Oh vandaar ik heb alleen de regel gelezen van 1,5 tot 2 % van het lichaamsgewicht en daar voer ik hem nu ook op ... Mozes weegt ongv 35 kilo en daar nam ik dus 2 % van dat komt neer op iets minder dan 800 gram ...
Maar dit over een pup van 5 tot 10 % had ik nergens gelezen
Oh dan is het niet zo gek dat Mozes is ingevallen als hij dus best veel meer moet krijgen dan dat hij nu krijgt.
En ja ik wil ook van de smuldier af en over gaan op lotgering
Je kunt het beste op het oog voeren :wink:
Er zit inderdaad veel meer vocht in vers voer dus wat dat aangaat zat de winkelier goed.
Ja maar dat is geen water, maar vleesvocht en hier zitten ook voedingsstoffen in, gewoon op de kvv blijven en je niet om laten praten door die man in de dierenwinkel!
Afbeelding
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Marjoleine schreef:Vraag je eens af wat honden met granen moeten.
En vraag je eens af wie de ontwormingspillen verkoopt ;)
Dat ze geen granen of iets derg nodig hebben dat wist ik zelf al maar ik denk ja ik ga niks zeggen want dan duurde het gesprek nog een half uur langer :ugh:

En wie die ontwormingspillen verkoopt weet ik niet eigenlijk ...
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.

Ongelezen bericht door linda1985 »

Reneey schreef:Afbeelding

Deze is net gemaakt ... weet niet of het duidelijk te zien is
Nu zie je zijn ribjes niet echt maar soms ken je ze echt duidelijk zien
Ik vind hem er goed uitzien, een dog kan beter wat schraal opgroeien als 2 kg te dik!
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Denia kreeg met 8 maanden 1300 gr. Nu is dat 600gr geworden, maar ze is nu bijna twee.
ontwormen doe ik ook bijna nooit.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Reneey schreef:En wie die ontwormingspillen verkoopt weet ik niet eigenlijk ...
De dierenarts die ze adviseert misschien? ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Marjoleine schreef:
Reneey schreef:En wie die ontwormingspillen verkoopt weet ik niet eigenlijk ...
De dierenarts die ze adviseert misschien? ;)
Oh ja op die fiets ja dat wist ik wel :engel: ik dacht meer dat je bedoelde de bedenker van die ontwormingspillen, die er dus ooit mee gekomen is
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn DA had ook zo'n verhala over ontwormen. Namelijk dat we niet persee ontwormen voor de honden maar voor kinderen die hier rondlopen. Aangezien er 1 soort worm (spoelworm dacht ik?) heel makkelijk overdraagbaar is van hondenpoep op mens en mensen het niet kunnen laten om honden of uit te laten op kinderspeel plekken en hondenpoep opruimen ook erg lastig is...
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Als ik je vertel wat voor hoeveelheden Kenji kreeg toen ze klein was dan sta je echt helemaal zo :eek:

Ik gaf 2 maaltijden duck en 1 maaltijd brok

Dat was dan 100 gr brok en 600 gr duck per dag ( tussen de 4 en 6 mnd )

Toen ze 6 mnd was werd dat 1 maaltijd brok en 1 maaltijd duck
Toen was t 200 gr brok en 1 kg duck.

Met ong 9 mnd ging ze over op smuldier, toen kreeg ze 1.5 kg per dag

Vanaf 1 jaar ging ik over op zelf samenstellen. Ze kreeg toen nog steeds 1.5 kg , sommige periodes zelfs 2 per dag.
Nu is ze bijna 3 jaar en krijgt ze 1.1 kg , word ze weer te mager krijgt ze weer 1.5 kg

Ze weegt 33-34 kg en krijgt dus 3.5 / 4 % van haar lichaamsgewicht.

Ze is nooit te dik geweest , tot 1,5 jaar zelfs te mager.

Ontwormen heb ik gedaan toen ze 12 wkn was , daarna nog 1 keertje toen ze net een jaar was. Ze werd toen zo extreem mager , en ik kon er eten in douwen maar niet aankomen.
Toen heb ik wel ontwormt , maar achteraf bleek ze gewoon veel energie te verbruiken.

Mn andere honden en katten worden ook nooit ontwormt, alleen als ik denk dat ze wormen hebben.

En je moet ook altijd met je ogen voeren, de ene hond verbruikt gewoon meer dan de ander.

Elena bijv mag 600 gr per dag hebben, nou als ik dat geef dan kan ik ze in no time door de deur rollen.
Die krijgt dus maar 500 gr
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Machie schreef:Mijn DA had ook zo'n verhala over ontwormen. Namelijk dat we niet persee ontwormen voor de honden maar voor kinderen die hier rondlopen. Aangezien er 1 soort worm (spoelworm dacht ik?) heel makkelijk overdraagbaar is van hondenpoep op mens en mensen het niet kunnen laten om honden of uit te laten op kinderspeel plekken en hondenpoep opruimen ook erg lastig is...
Ja,maar dan nog:als je hond geen wormen heeft heeft ie ze niet en kan er ook niks besmet worden.Preventief ontwormen kan niet dus heeft elke maand ontwormen geen zin en pleeg je telkens een zware aanslag op de darmflora van je hond.
Een pup hoort bij de fokker naar ik meen 2 keer ontwormd te worden,dan bij de nieuwe eigenaar nog 1 keer en vervolgens 2 keer per jaar.Officieel.
Ik doe het vrijwel nooit en geef ter ontworming regelmatig knoflook door het voer.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Knoflook werkt toch niet tegen wormen? Dat is toch achterhaald?
Ik heb luca 1 keer ontwormt met 16 weken, verder niet. Voor de zomer maar eens een wormtelling laten doen :)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Reneey schreef:Afbeelding

Deze is net gemaakt ... weet niet of het duidelijk te zien is
Nu zie je zijn ribjes niet echt maar soms ken je ze echt duidelijk zien
Misschien vertekend de foto iets, maar ik vind hem er zo prima uitzien :ok: . Liever wat onder het gemiddelde gewicht, dan er boven. Zeker voor grote rassen.

Als je hem echt wat te mager vind, dan kan je hem gewoon wat meer kvv geven. Op het oog voeren.

Volgende staat op de site van Carnibest:
Aanbevolen hoeveelheden voor honden

Volwassen honden hebben tussen 20 en 30 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Zogende honden, jonge honden en pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.

Voor andere kvv's zal het ook rond die hoeveelheden liggen.

Ontwormen zou ik ook heel wat minder doen. Op de site van WHG-dierenartsen staat het volgende schema:
Ontwormen op 3, 6, 9 en 12 weken. Daarna op 6 en 9 maanden.
De meeste schema's geven aan om het daarna elke 3 maanden te doen, maar persoonlijk vind ik dat nogal veel. Ik doe het iig niet zo vaak :wink: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Machie schreef:Knoflook werkt toch niet tegen wormen? Dat is toch achterhaald?
Ik heb luca 1 keer ontwormt met 16 weken, verder niet. Voor de zomer maar eens een wormtelling laten doen :)
Bij mijn weten werkt het wel,maar je moet het met mate geven;een overdosering kan bloedarmoede veroorzaken.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
chant
Zeer actief

Ongelezen bericht door chant »

Ik vind je hond er op de foto ook prima uit zien. Ik voer ook smuldier en hoe vaak ik al wel niet heb gehoord dat mijn honden te mager zijn....vooral toen dex nog jonger was hoorde ik het heel vaak. Ik heb me er nooit wat van aangetrokken, ik vind mijn honden prima op gewicht en ben blij dat ik mijn honden niet kan rollen :mrgreen: Ze krijgen hier trouwens ook tafelrestjes, ook aardappels en ze hebben gelukkig nog steeds geen schurft :N:
Ontwormen doe ik trouwens zelden :oeps: Heb het voor het laatst gedaan toen Dex ongeveer 4 maanden was en toevallig een paar weken geleden gedaan. (hij is nu bijna 2).
Ik zou me niks van de man uit de dierenwinkel aantrekken en gewoon op het oog voeren.
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH

Ongelezen bericht door freskin »

Afbeelding

Ik vind hem er hier prima uit zien! Niet dikker laten worden. Hij ziet er zo prima uit :wink:
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Op het oog voeren en een beetje zelf je plan gaan vormen wat jij het liefst wilt voeren en kijken hoe de hond het erop doet. Voor- en tegenstanders van bepaald voer hou je toch, de dierenarts wil je misschien wel weer op ander speciaal voer hebben etc. Pik eruit wat je (hond) aanstaat en laat de rest gewoon lekker gaan.

Volgens de richtlijnen lijkt 800 gram Smuldier mij ook wel iets aan de weinige kant gezien het gewicht van de hond, zeker voor een jonge hond. Gemiddeld gezien zal 600 gram brok meer droge stof dus voedingsstoffen bevatten (even los van de discussie of dit de juiste zijn....) dan 600 gram kvv, inderdaad omdat het vochtgehalte gewoon hoger is.

Ter vergelijking: Mijn volwassen flatcoated van 35 kg eet 500 gram smuldier compleet en 300 gram brok per dag en blijft vrij schraal terwijl mijn opgroeiende Aussie van ongeveer 20 kg het op 300 gram Smuldier compleet en 200 gram brok al bijna te goed doet.
Reneey
Zeer actief
1 Chihuahua

Nou ik denk dat deze foto wel iets vertekend meestal zie je iets meer ribbetjes ... maar goed echt mager mager is ie niet ... maar ik ga vrijdag lotgering pakketjes halen en dan ga ik hem iets meer van voeren .. dus hij zal wel ietsie aankomen maar inderdaad ik hou hem wel schraal
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Reneey schreef:
flatcoat schreef:
Reneey schreef: ... hij word overigens wel elke maand ontwormd.
Waarom ontworm je hem elke maand?
Het is me aangeraden om tot een half jaar elke maand te ontwormen ....vooral met een pup
Met me vorige hond deed ik ontwormen eigenlijk zelden, had ook nooit wormen trouwens ...

Waarom deze vraag eigenlijk ? Is elk maand niet goed ?
Marjoleine is me al voor geweest zie ik en daar sluit ik me bij aan.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

S@ndr@ schreef:Dierenartsen raden tegenwoordig standaard, 4 keer per jaar aan :oeps: , tja, het is maar wat je wilt
Ja en dat doen de dierenartsen vanwege het advies van de GGD. Dus het advies daaruit komt uit het humane gedeelte zeg maar en is er vooral op gericht om mensen worm-vrij te houden. Ik ontworm de meiden denk ik 1x per jaar, maar zal dat misschien toch wel vaker gaan doen als de baby er eenmaal is. Of misschien gewoon het kind ontwormen? Het moeilijke vind ik dat ik ze vandaag kan ontwormen en morgen lopen ze weer een nieuwe besmetting op, lijkt me zo nutteloos (tenzij de hond er door bijv verminderde weerstand oid last van krijgt).
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Arme Reneey, laat je toch niet zo gek maken!
Kijk naar je hond ipv etiketten te lezen
Kijk naar je hond ipv naar iedere betweter te luisteren.

Jij wilt kvv geven, doe dat dan.
Kijk naar je hond: te schraal = meer en romig = minder

Oja, schurft zijn beestje: die zitten niet in gekookte aardappels :mrgreen:
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

-ik heb niet alle reacties gelezen-
Maar ik denk ook dat je veel te weinig voert. Mijn RR teefje van 35kg krijgt 2 bakjes smuldier per dag en is precies goed zo. Voor een opgroeiende dog lijkt dat me vrij weinig. Schraal mag hij natuurlijk wel zijn, inderdaad beter voor zijn gewrichten.
Ook zou ik 2 x daags de compleet versie geven, want nu geef je 1 x daags compleet en 1 x daags de andere niet complete versie?
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik geef mijn volwassen colliereu tussen de 400 en 500 gram smuldier per dag en mijn volwassen collieteven 400 gram. Mijn sheltieteefje krijgt ca. 250 gram per dag. Ruim voldoende en toch onder de richtlijnen.
Maar ik voer altijd op het oog. Als ze naar mijn smaak te mollig worden, krijgen ze minder en als ze te schraal worden wat meer.

En o ja, mijn honden krijgen wel tafelrestjes zoals pasta, rijst, groente en vlees maar geen gekookte aardappelen. Niet omdat het schurft zou veroorzaken (nooit van gehoord, trouwens :mrgreen: ) maar omdat aardappelen gisting in de darmen kunnen veroorzaken en collies sowieso al gevoelige maag en darmen hebben.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”