Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag rashonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Gedrag rashonden

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:En keurmeesters geven schijtbakken van honden die pissend van angst de ring doorgerukt worden net zo makkelijk een U en een BOB hoor, zelf gezien.
Niet allemaal.
Er worden regelmatig honden teruggezet vanwege het gedrag.
Ongetwijfeld ken jij rassen waar het gebeurd, maar ik ken er minstens net zoveel waar ze om die reden worden teruggezet of gewoon helemaal weggestuurd worden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Nanna schreef:
MonaToetje schreef:Ik snap uberhaupt niet waarom mensen met een extreem bange hond showen
En keurmeesters geven schijtbakken van honden die pissend van angst de ring doorgerukt worden net zo makkelijk een U en een BOB hoor, zelf gezien.
Zo`n keurmeester snap ik niet . Mijn mening zou zo iemand geen keurmeester mogen worden en/of blijven.
Het komt een ras namelijk niet ten goede als zo`n stumperds achter de bordjes komen te staan.

En die fokkers die willens weten zo`n arm stumperdje blijft showen/fokken , mag wat mij betreft een fok/showverbod krijgen.

L.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Ik heb zondag in Leiden een doodsbange Saarloos Wolfshond in de ring gezien.
Nu heb ik totaal geen verstand van dat ras, dus ik dacht dat dit misschien gewoon in het ras hoort? Dat ze niet graag 'in de openheid' willen staan, maar liever in de beschutting blijven? Wie weet dat?
Afbeelding
Iedere dag feest!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Magic schreef:Ik heb zondag in Leiden een doodsbange Saarloos Wolfshond in de ring gezien.
Nu heb ik totaal geen verstand van dat ras, dus ik dacht dat dit misschien gewoon in het ras hoort? Dat ze niet graag 'in de openheid' willen staan, maar liever in de beschutting blijven? Wie weet dat?
Dacht sowiezo wel gevoelig ras. :denken:
Maar vind het ook wel een verschil of een hond echt doodsbang is of bang en herstelt zich wel een beetje.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanna schreef:
MonaToetje schreef:Ik snap uberhaupt niet waarom mensen met een extreem bange hond showen
Om de kwalificatie binnen te halen. Anders krijg je er geen pupbemiddeling bij. :19:
Want u begrijpt toch zeker wel dat er ook mee gefokt moet worden.
En keurmeesters geven schijtbakken van honden die pissend van angst de ring doorgerukt worden net zo makkelijk een U en een BOB hoor, zelf gezien.
Hoe heerlijk genuanceerd weer Nanna... :roll:
Niet dus.

Ik stoor me echt aan de manier waarop jij iets wat weliswaar best voorkomt, maar zeker geen régel zal zijn weet om te toveren tot iets van enorme proporties, met de stelligheid alsof het altijd en overal zo is of gaat.
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Je weet best dat veel fokkers/kopers/exposanten zich door de keuze van de keurmeesters en " bekende " fokkers laat beinvloeden , en dat komt een ras niet altijd ten goede. Dat hebben we bij verschillende rassen zien gebeuren.
Okè , het gaat bij een tentoonstelling voornamelijk om het exterieur, maar dan nog vind ik dat de keurmeester ook op het karakter van de hond mag letten. Een hond van een ras waarbij duidelijk in de rasstanddaard staat dat hij niet snel van iets onder de indruk is, hoort niet als een bang ineengedrukt zielig hoopje hond door de ring te gaan. :19:
En zelfs een Wippet of SW hoeft zo niet door de ring te gaan. Daarvoor is namelijk de " ringtraining " uitgevonden!

L.
(met dank aan Desi)
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

Hier ben ik het toch niet mee eens...akkoord een show gaat idd over het exterieur maar karakter mag echt niet genegeerd worden vind ik...een doodsbange of behoorlijk uitvallende hond een CAC geven is er imo mijlen ver over want ook dat karakter hoort toch bij een rasstandaard? Ik heb al honden wegens slecht gedrag de ring zien uitvliegen en dat vind ik dan nog terecht ook.
Show honden worden vaak ingezet in de fok dus juist om die reden ben ik van mening dat ook het karakter moet aansluiten aan wat de rasstandaard zegt en niet enkel de vorm van zijn ogen, de kleur van zijn vacht en de juiste hoekingen...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MonaToetje schreef:Okè , het gaat bij een tentoonstelling voornamelijk om het exterieur, maar dan nog vind ik dat de keurmeester ook op het karakter van de hond mag letten.
Nee, dat mag en kan een keurmeester niet.
Wat hij wel kan is naar het gedrag kijken.
Dat is iets anders dan karakter, gedrag is wat hij toont, niet wat hij is.
Een hond van een ras waarbij duidelijk in de rasstanddaard staat dat hij niet snel van iets onder de indruk is, hoort niet als een bang ineengedrukt zielig hoopje hond door de ring te gaan. :19:
Inderdaad.
Dus een hond die wat terughoudend mag zijn, hoeft niet in de nek van de keurmeester te kruipen van enthousiasme.
Maar hoewel hij betasten niet leuk hoeft te vinden, moet hij het wel toestaan.
Dat is niet hetzelfde als angst.
En daar wordt een keurmeester wel geacht naar te kijken.
Nanna schreef:
Ongetwijfeld ken jij rassen waar het gebeurd, maar ik ken er minstens net zoveel waar ze om die reden worden teruggezet of gewoon helemaal weggestuurd worden.
Maar niet als ze van iemand zijn die zitting heeft in het bestuur van de betreffende rasvereniging ;-)
Spreek jij even voor jezelf? Wat nuance zou je sieren.
Er zijn zat keurmeesters en rassen waar dit totaal niet aan de orde is.
Dus jouw stelling is echt geen wet van Meden en Perzen.

edit: quote gerepareerd
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 23 mar 2010 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Ach hou toch op. Het is toch verdikke te zielig voor woorden om te doen alsof je met één blik op een hond weet wat voor fokvlees je in de kuip hebt. Daar gaat het namelijk om. Om de genen. Niet om of de baas er een zooitje van gemaakt heeft of er een keurig geoefend verkiezingsmissje van heeft gevouwen.
Nee , dat kun je inderdaad niet , maar die in de fok veelvuldig gebruikte verkiezingsmisjes hebben wel meer dan 1 rondje op een tentoonstelling gelopen.

L.
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 23 mar 2010 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
MonaToetje schreef:
Martijn schreef:
Ach hou toch op. Het is toch verdikke te zielig voor woorden om te doen alsof je met één blik op een hond weet wat voor fokvlees je in de kuip hebt. Daar gaat het namelijk om. Om de genen. Niet om of de baas er een zooitje van gemaakt heeft of er een keurig geoefend verkiezingsmissje van heeft gevouwen.
Nee , dat kun je inderdaad niet , maar die in de fok veelvuldig gebruikte verkiezingsmisjes hebben wel meer dan 1 rondje op een tentoonstelling gelopen.

L.
Dus?
Dus mag een keurmeester best op het gedrag letten . :F:

Linda
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
MonaToetje schreef:
Martijn schreef:
Dus?
Dus mag een keurmeester best op het gedrag letten . :F:

Linda
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Volgens jou mag een Km een hond alleen op het exterieur beoordelen.
ik ben het daar niet mee eens omdat veel mensen zich door de keuzes van de Km laten beinvloeden , en een keurmeester volgens de rasstandaard moet keuren.
Jij zegt dat je het gedrag niet aan de hand van 1 rondje kunt beoordelen.
Daar heb je gelijk in , maar die veelvuldig gebruikte honden hebben wel meer dan 1 rondje in de ring gelopen . Mijn mening kun je je na een aantal shows een redelijk beeld vormen van de hond.
Een hond die van een paar spotlights en wat rumoer al van de wap raakt hoort niet op een show thuis , en waarschijnlijk beter niet in de fok..zeker niet, als er in de rasstandaard staat dat de hond een evenwichtig karakter behoort te hebben.

L.
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Inderdaad.
Dus een hond die wat terughoudend mag zijn, hoeft niet in de nek van de keurmeester te kruipen van enthousiasme.
Maar hoewel hij betasten niet leuk hoeft te vinden, moet hij het wel toestaan.
Dat is niet hetzelfde als angst.
En daar wordt een keurmeester wel geacht naar te kijken.
Mee eens :ok:

L.
(met dank aan Desi)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Of er spelen andere belangetjes mee, dat kan ook.
Heb je de verkleinwoordjes weer gevonden Nanna? :roll:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Als jij nou even alleen op jezelf let zou dat wel zo prettig zijn ;-)
Als je het niet erg vind, dan beslis ik dat zelf wel. Dank je.
carine
Zeer actief
Contacteer:

pff Martijn :80: je hebt blijkbaar iets tegen show lopen...
je hebt een punt dat karakter met de geschikte gedragstesten beoordeeld dient te worden maar dat wil niet zeggen dat een km zomaar ongewenst gedrag moet tolereren of over het hoofd moet zien...
Ik kan er nog inkomen dat een hond die voor het eerst op een show rondloopt zich niet happy in zijn vel voelt maar de routinees om ze zo maar te noemen zijn vetrouwd met dat gegeven en dienen zich te laten zien zoals ze zijn...zowel uiterlijk als met het juiste gedrag dat in de standaard beschreven staat...een hond die terughoudend is mag dat dan ook zijn maar mag niet veranderen in een bange uitvaller, ze hoeven idd de km niet om de nek te vallen maar moeten zich op z'n minst toch defig laten keuren...ik heb zowel rotweilers als teckels al de ring zien "uitvliegen" wegens ongewenst gedrag (lees uitvallen naar km en handler(s))...of honden die om die reden een G kregen...vind ik niet meer dan terecht.
ik deel dus de mening van oa Monatoetje en Marjolein...in weze zou het totaal beeld moeten gezien worden, exterieur én karakter want met dat laatste moet je namelijk dag in dag uit samen leven voor x jaren...
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Nanna schreef: Als jij nou even alleen op jezelf let zou dat wel zo prettig zijn ;-)
Als je het niet erg vind, dan beslis ik dat zelf wel. Dank je.
Vooruit dan maar. Maar dan beslis IK zelf of ik wel of niet verkleinwoordjes wens te gebruiken. Dank je.
Ik heb het idee dat de term "bij Gods gratie" door jou verward wordt met "bij Nanna's gratie".
Sorry, maar voor mij werkt dat niet zo.
Mocht het me weer gaan opvallen zal ik daar dus gewoon weer op reageren, zonder jou eerst om toestemming te vragen. Dan weet je dat vast.

Zo, en nu ga ik mijn bed in. Welterusten. :slaap:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Een actief uitvallende hond goed keuren lijkt me erg lastig. Die zou ik dan niet "de ring uitgooien" maar zeggen dat ik de hond niet goed genoeg heb kunnen keuren om een volledig verslag te geven.
Actief uitvallen is reden tot diskwalificatie.
Dat wordt een km dus geacht te doen in zo'n geval.
Martijn schreef:Maar het gros van de niet blije honden is gewoon gematigd ongelukkig in de ring.
Daar zou ik geen probleem mee hebben.
Daar heeft geen enkele km een probleem mee.
Maar dat is toch iets anders dan pissend van angst.
En daar let een km dus gewoon wel op, dat wordt hij althans wel geacht te doen.

Afbeelding

Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb nog geen hond weggestuurd zien worden om grommen en springen naar anderen of continue blaffen.
Naar mijn ervaring wordt een Dober-reu geacht zo macho mogelijk te zijn in de ring.
Dat werkt niet, mijn hond staat wat bedeesd en vind de keurmeester erg lief.
Ik heb een keer een keur verslag gehad waarop letterlijk stond: 'lijkt wat mannelijkheid te missen.'
Auw.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
carine
Zeer actief
Contacteer:

Pardon :80: :80: :80:
wie wordt er hier nu persoonlijk :denken:
ik moet mijn waffel houden over dingen waar ik geen verstand van heb ? Ken jij mij dan? Neen, wel dan telt jouw opmerking ivm "persoonlijke opmerking "evengoed voor jezelf toch...

Ik heb nergens gezegd dat totaal kapotgefokte honden op één geplaats moeten worden...absoluut niet...die mogen van mij zelfs de ring uitgezet worden, ik heb ook nergens gezegd dat ze niet mogen blaffen...

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat een hond die duidelijk angstig, uitvallend ed gedrag vertoont geen U verdiend...in de rasstandaard staat toch een toelichting ivm karakter, wel dan mag daar rekening mee gehouden worden.
De km kan op de korte tijd in de ring een karakter idd niet beoordelen maar ziet toch bij sommige honden dat er wel degelijk "iets" mis is en mag daar miz de handler op wijzen...als je op x shows telkens dezelfde bemerking krijgt dat je hond zich niet laat betasten, uitvalt of weet ik veel wat dien je daar zelf je conclusies toch uit te trekken (en ja, ik weet het, er zijn er die dat aan hun laars lappen en dat is zeer betreurenswaardig)...
Ik heb je al gezegd dat je een punt hebt ivm de karaktertesten en dat blijf ik ook zeggen maar men mag toch niet blind zijn voor sommige voorvallen op show...heb al een aantal bijtende uitvallers zien gediskwalificeerd worden maar heb even goed al een half kreupele hond de CACIB/BOB zien krijgen louter en alleen omdat het een kampioensteef was én van een gekende fokker kwam... voor het eerste heb ik respect voor de km, voor het tweede absoluut niet.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik verwacht van een keurmeester dat hij ook naast de rasstandaard qua uiterlijk ook het karakter kent van het ras.
En daar net zo op hoord te keueren alsop uiterlijk.
Honden die afwijkend gedrag vertonen zoals angst pissen ,kruipen of agressie houd ook in dat zij niet goed te beoordelen zijn en dus de ring uit mogen met een lagere kwalificatie.
Showen is niet alleen op rasstandaard maar ook op presentatie .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
carine
Zeer actief
Contacteer:

absoluut mee eens...tenslotte staat het karakter mee in de rasstandaard omschreven dus mag (lees moet) daar toch rekening mee gehouden worden, idem gedrag.
uiteraard kan dit niet vergeleken worden met een grondige karaktertest of gedragstest maar onaangepaste zaken moeten vermeden worden...een hond is niet zijn uiterlijk alleen, net zomin als een hond enkel zijn heupen alleen zijn...een hond is een totaalplaatje.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Nanna schreef:
Danoontje powerrr schreef:Ik heb nog geen hond weggestuurd zien worden om grommen en springen naar anderen of continue blaffen.
Naar mijn ervaring wordt een Dober-reu geacht zo macho mogelijk te zijn in de ring.
Dat werkt niet, mijn hond staat wat bedeesd en vind de keurmeester erg lief.
Ik heb een keer een keur verslag gehad waarop letterlijk stond: 'lijkt wat mannelijkheid te missen.'
Auw.
Ik vind een (al dan niet angst)-agressief blaffende Dober of eentje die volcontinu uitvalt of zelfs de km probeert te bijten absoluut niet macho of mannelijk. Dat vind ik een onopgevoede verzenuwde fik.
Het is nogal niet een verschil met een zelfverzekerde reu die fier in de ring staat, of zelfs maar "gewoon" maar zich wel laat betasten en zich niet al teveel aan andere honden gelegen laat liggen.

Het is dus duidelijk dat ik vind dat een km wel degelijk getoond gedrag in de ring mee moet laten wegen in de beoordeling :ok:
Lieve Nanna, de tweede zin was ook min of meer sarcastisch bedoelt.
Ik zie het ook niet als mannelijk gedrag, maar als hoogst irritant gedrag.
Vooral als je erbij in de ring staat.
De opmerking die ik toen op het keur verslag kreeg, dat is wel echt gebeurd.
Mijn hond gaat er namelijk lekker voor staan als hij betast wordt, denkt ie dat er geknuffeld wordt. :piew:
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
alice van kempen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bull Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alice van kempen »

Martijn schreef: Nogmaals, speciaal voor jou, ik vind een goede evaluatie van het karakter prima.
Maar niet bij de dierenarts, de voerhandel, op wedstrijd en op show. Op de karaktertest...daar evalueer je het karakter
Volgens mij is de enige juiste evaluatie van het karakter ...... het dagelijkse leven ..... en daar horen voor sommige honden ook shows & wedstrijden bij
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik ga ook mee met dat er wel gekeurd moet worden op gedrag. Karakter zeg ik niet, maar gedrag wat er op dát moment getoond word. Is dat pissend door de ring of uitvallend naar de keurmeester, tja..
alice van kempen
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bull Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door alice van kempen »

LéonieHonden schreef:Ik ga ook mee met dat er wel gekeurd moet worden op gedrag. Karakter zeg ik niet, maar gedrag wat er op dát moment getoond word. Is dat pissend door de ring of uitvallend naar de keurmeester, tja..
Wat is volgens jou dan het verschil tussen karakter en gedrag?
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik ben geen showmens, maar vind dat een keurmeester zich bij z'n specialisme moet houden. En volgens mij is dat niet het gedrag van honden, maar het uiterlijk. Als er iets erg opvalt aan het gedrag, mag de keurmeester dat best in een keurrapport schrijven, maar het is echt bijzaak. Als een hond niet te betasten is, kan de keurmeester besluiten de hond niet verder te keuren. Bij de Kooikers is het volgens mij gebruikelijk dat een hond die niet te betasten is een M krijgt. Maar ik kan er naast zitten hoor met m'n weinige showervaring :wink: Ik vind dat honden binnen en buiten de ring nogal verschillend gedrag kunnen laten zien en dat heeft alles met ervaring en het trucje aanleren te maken. Wat mij weer sterkt in het idee dat de keurmeester moet keuren op uiterlijk. Ik heb naast Kooikerreuen gestaan die zich in de showring keurig gedroegen, maar buiten de ring alles opvraten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

LéonieHonden schreef:Ik ga ook mee met dat er wel gekeurd moet worden op gedrag. Karakter zeg ik niet, maar gedrag wat er op dát moment getoond word. Is dat pissend door de ring of uitvallend naar de keurmeester, tja..
Pissen lijkt me nou net iets voor de eigenaar om te voorkomen :denken: En uitvallen naar de keurmeester, dat maakt het betasten niet zo'n fijn klusje lijkt me. Dus is de hond niet te keuren. Eerst maar even naar ringtraining en dan terugkomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Pissen lijkt me nou net iets voor de eigenaar om te voorkomen :denken: En uitvallen naar de keurmeester, dat maakt het betasten niet zo'n fijn klusje lijkt me. Dus is de hond niet te keuren. Eerst maar even naar ringtraining en dan terugkomen.
Ik weet wel zeker dat Leonie bedoelt "pissend van angst".

Keurmeesters krijgen duidelijke richtlijnen over diverse varianten van gedrag op een keuring.
Agressie/uitvallen is een "matig" of diskwalificatie, overmatige angst ook.

Of men zich daaraan houdt is iets anders, maar die richtlijnen zijn er wel degelijk, en zulke dingen worden ook regelmatig besproken overigens.

Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

Pissend van angst. Dan lijkt het me logisch dat je als eigenaar de ring uit gaat :denken: Maar goed, ik blijf erbij dat het gewoon aan te leren is. Hoe angstig of agressief de hond ook is, je kunt hem leren om netjes in de showring te staan. Alles is natuurlijk een momentopname. Ik weet zeker dat de dierenarts denkt dat Bram een angstig hondje is en Izzie superstabiel en vriendelijk naar onbekenden. Omdat ze zich bij de dierenarts zo gedragen.Tijdens een clubmatch vloog Bram bij een vrouwelijke keurmeester op schoot. Hij vond het zo leuk daar en die vrouw was helemaal zijn type. Terwijl hij in het dagelijks leven echt geen allemansvriendje is. Maar goed, uitersten mag een keurmeester best beschrijven en honden ook de ring uitsturen, vind ik.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Pissend van angst. Dan lijkt het me logisch dat je als eigenaar de ring uit gaat :denken:
Je kent het niet, he?
Het bestaat echt.
En nee, dan gaan ze meestal niet de ring uit.
Maar goed, ik blijf erbij dat het gewoon aan te leren is. Hoe angstig of agressief de hond ook is, je kunt hem leren om netjes in de showring te staan.
Daar is dan een bepaalde aanleg voor nodig.
Als de basis niet deugt is het niet aan te leren. Die blijven angstig of in elk geval niet vrij.
Je ziet heel goed het verschil tussen aangeleerd en van nature vrij gedrag.

En nee, ze hoeven het niet superleuk te vinden. Maar dat is niet hetzelfde als angstig.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”