Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hardlopers in losloopgebied

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Re: Hardlopers in losloopgebied

Ongelezen bericht door Moyodo »

Het enige wat ik wel eens mee maak bij het hondenstrand, dat er hardlopers met honden of fietsers met honden langs komen en Kyra daar zeer zeker achteraan rent, achter de hond dus en hun uiteraard niet stoppen. Dat is wel goed voor mijn conditie, maar ik hou ze meestal niet bij en Kyra gaat echt niet stoppen.Ook waren er vorig jaar mensen die gingen tijdens hun fietstocht stoopen op het hondenstrand en gingen aan een tafel zitten. Toen kwam er een hond en die legde een bal voor hun neer en wachtte erop dat hun hem gingen gooien. Werd die man boos dat hij er niet van gedient is dat die hond bleef zeuren. Wie gaat er dan ook op een hondenstrand pauzeren als je de pest in honden hebt die bij je komen staan. Hond deed verder niets, maar was blijkbaar gewend van andere mensen dat ze dan de bal gooien. Stuk verder op mogen juist geen honden komen, ga daar dan heen. Maar ze bleven erop hameren dat het openbaar is. Zeikerds.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nanna schreef:
Anne&Taar schreef: de tijd van lekker nonchalant en geheel ontspannen wandelen is definitief voorbij als je eenmaal een hond hebt...
Dat is natuurlijk onzin.
Ik wandel altijd heel leuk en ontspannen. Doe juist vaak leuke contacten op via de honden.
Als je gewoon zorgt dat ze geen wandelaars, joggers of fietsers lastigvallen is er (althans hier dan) niets aan de hand hoor.
Ik vind dat weer onzin. Hoe je het ook went of keert, je hebt veel meer om op te letten. Ik heb geen honden die jagen, jggers happen of ruzie zoeken, maar vind dat ik desondanks goed moet opletten. Voorkomen dat ongewenst gedrag optreedt, zoals vreten van dingen, overlast bezorgen of wat dan ook, zorgt er zekers voor dat een wandeling minder ontspannend verloopt dan zonder hond. Niet dat je minder geniet, ik in iedergeval juist niet, maar wel dat je minder 'laks' kan wandelen.
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

IK ren steeds in paniek van de ene hond naar de andere, want als ze weg lopen gaan ze vaak beiden een ander kant op. On en niet te vergeten het geschreeuw van mij zodat ze wel weten waar hun lieve vrouwtje is ( en de rest van de wandelaars dat dan ook weten)
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik kan me wel voorstellen dat het voor zo'n hardloper heel vervelend is. Zoals Linda aangeeft, probeer ergens naar toe te gaan waar veel lopers zijn zodat je er extra gericht op kunt trainen.
Verder zul je ook je ogen extra goed open moeten houden, zodat je het voor bent. Lukt het niet, dan kun je toch ook overwegen om je hond aan een lange lijn te laten.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Snokkie schreef:En het scenario van samen achter de trimmer aanrennen is ook overtrokken, want meestal kan ik haar met de bal wel teruglokken. Ik opende dit topic dan ook meer omdat ik niet wist hoe ik die agressie om moet gaan, dan dat ik niet weet hoe ik het af moet leren (hoewel alle tips meegenomen worden natuurlijk :idea: ).

Edit: Het was trouwens ook niet een stok ofzo hoor, echt een flinke boomstronk waarmee hij haar flink pijn had kunnen doen :S: (gelukkig kwam ze toen al terug)...
Dat 'overtrokken' scenario is mij dus overkomen - meerdere keren zelfs - en sindsdien kan er geen snoepje of bal tegen een rennende jogger op. Hij weet dat hij lekkers krijgt, maar hij gaat liever naast de geschrokken jogger wachten tot die opnieuw gaat lopen joggen voor ik hem te pakken heb - en sommigen gaan dus nog opnieuw rennen ook. Voor mij is de lange lijn dus een permanent aanhangsel geworden, en ach, het went, op veilige stukken kan hij er nog steeds keihard mee rondrennen, dan sleept het achter hem aan, en als we ergens komen waar er wel veel joggers lopen, dan heb ik die lijn vast en weet hij dat het geen zin heeft om erachteraan te gaan. :8):

Maar goed, ik had met mijn eerste hond meer succes, ook zonder lange lijn, (wel zonder het soort die-hard joggers die ik nu tegenkom), dus ik hoop dat dat voor jou ook geld. :ok:
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje

Ongelezen bericht door Snokkie »

Dat wordt dus binnenkort even googlen naar een of andere marathon :mrgreen: .
Ik heb ook het idee dat het bij Nala niet echt 'jagen' is, maar meer 'wat doet die gek! Hier klopt iets niet.'

Bedankt voor alle reacties trouwens! :ok:
Groetjes Suzanne
en Nala & Sedi
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Helaas is het vaker dat hardlopers weinig "respect"hebben voor loslopende honden...fietser en hardlopers denken bijna dat ze heilig zijn en overal maar mogen lopen.
Uiteraard kan je niet meer doen dan je excuses aanbieden want hoe je het ook went of keert je bent "fout"... zodra de hardloper bij mijn hond een stuk hout zou pakken heeft die aan mij toch echt een verkeerde, schelden en vloeken mag en ik zal ook proberen uitteleggen hoe of wat maar met fysiek geweld gaan dreigen...dan heb je meer last van mij dan van mijn hond ben ik bang.. dan moet je heel hard benen maken anders vreet je dat stuk hout :ok:
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Nanna schreef:
Anne&Taar schreef: de tijd van lekker nonchalant en geheel ontspannen wandelen is definitief voorbij als je eenmaal een hond hebt...
Dat is natuurlijk onzin.
Ik wandel altijd heel leuk en ontspannen. Doe juist vaak leuke contacten op via de honden.
Als je gewoon zorgt dat ze geen wandelaars, joggers of fietsers lastigvallen is er (althans hier dan) niets aan de hand hoor.
Gelukkig heb ik daar ook geen last van, wij wandelen ook nog heerlijk ontspannen rond.
Nilsson laat paarden, joggers en fietsers ook met rust.
Met wandelaars had hij altijd moeite want dat waren volgens hem vrienden die ik heeeeeeel lang niet gezien had en die dus uitbundig begroet moesten worden en als die persoon dan ook nog enthousiast meedoet dan is het helemaal feest.
Gelukkig merk ik dat hij die groep nu steeds meer negeert en als wel geinteresserd is dan roep ik hem bij mij of zeg NEE en dat werkt perfect.

Ik zou hierop gaan trainen, je hebt genoeg goede tips gekregen.
Succes :ok:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Bij Bikkel moet ik dat ook goed in de gaten houden. Die vindt joggers en wielrenners/mountainbikers errug spannend en leuk om toch eens op af te rennen.
Meestal voorkom ik het maar laatst ook, kwamen er ineens om de bocht een zooi mountainbikers aanracen.... tsja, daar vloog Bikkel op af. Hij doet dan verder niks maar kan mij voorstellen dat dit eng overkomt. Nu maakten deze mountainbikers niets van en zagen ook wel dat ik reageerde op wat Bikkel en dus kon er van hun kant een leuke "je hebt hem toch wel eten gegeven vanochtend?" af. :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nanna schreef:Ik kom weleens een groep mountainbikers in het bos tegen. Altijd andere groepen.
Het zijn maar smalle paadjes en mijn honden gaan uit zichzelf wel aan de kant. Behalve Simone en Charles. Die blijven stoïcijns staan en alle fietsers kunnen er halflopend langs :mrgreen: En altijd moeten ze daar wel om lachen :engel: "jesis, wat een ezel" en "het zal ook géén teckel zijn" is niet van de lucht.
Bij mij vallen de reacties ook wel mee eigenlijk. Izzie zet ik altijd aan de kant. Bram tegenwoordig ook, want als die door heeft dat er voer te halen is, komt hij naar me toe. En dat is dan soms net als die fietser langs komt :oeps: Niemand gehad die er boos om werd. Gewoon in de rem en lachen om mijn sorryyyyyyyy. Ik denk dat ze vooral nijdig worden van honden die op de kuiten mikken. Izzie dus.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Die ene vervelende reactie die ik omschreef was ook meteen de enige hier :mrgreen:
Maar goed, ze hebben dus allebei nog nooit achter iemand aangejaagd, dus dat is vrij simpel dan. Daarom was die ene nare reactie ook echt gewoon oneerlijk :pffff:
Als ik de honden even laat volgen als er een jogger of fietser langskomt krijg ik best vaak een bedankje, of een vriendelijk knikje ofzo. Vera op afstand laten zitten voor een passerende fietser doet het helemaal goed :mrgreen:

Moos is als pup overigens weleens achter een jogger aangerend, en die jogger zei niks, deed niks, maar rende alleen op flink tempo door. En ik er maar achteraan rennen "meneer, wilt u heel even wachten, meneerrrrrrrr!" :smile:
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Moos schreef:Maar ondanks dat heb ik ook een keertje gehad dat Vera om bij mij te komen voor de jogger langs moest keren, en terwijl ze al naast me zat die joggers opeens "KUTHOND!" naar d'r liep te roepen. Toen heb ik wel even teruggeroepen dat hij even normaal moest doen, waarop hij zei dat ik die hond aan de lijn moest houden (was losloopgebied). Tja, nou ja, dan ben je verder ook uitgepraat natuurlijk. Als die kuthond toch al uit zichzelf van hem weg rende naar de baas toe, en het is dan nog niet goed, dan weet ik het ook niet meer.
:mrgreen: Zo'n reactie heb ik ook een aantal maal meegemaakt (van 1 persoon die bij ons jogt, die alle honden kuthonden vindt). Dan sta je wel even raar te kijken. Mijn honden rennen ook niet achter joggers aan. Stanley vroeger wel gedaan, maar met lange lijn training is het eruit getraind. Hier rond de plas en in het 'bos' lopen veel joggers en mijn honden hoef ik niet bij me te roepen, omdat ze niets met joggers doen. Maar dan nog hoor je 'rot op....kuthond', terwijl ze alleen ergens staan te snuffen. :S:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

SandraH schreef:
Moos schreef:Maar ondanks dat heb ik ook een keertje gehad dat Vera om bij mij te komen voor de jogger langs moest keren, en terwijl ze al naast me zat die joggers opeens "KUTHOND!" naar d'r liep te roepen. Toen heb ik wel even teruggeroepen dat hij even normaal moest doen, waarop hij zei dat ik die hond aan de lijn moest houden (was losloopgebied). Tja, nou ja, dan ben je verder ook uitgepraat natuurlijk. Als die kuthond toch al uit zichzelf van hem weg rende naar de baas toe, en het is dan nog niet goed, dan weet ik het ook niet meer.
:mrgreen: Zo'n reactie heb ik ook een aantal maal meegemaakt (van 1 persoon die bij ons jogt, die alle honden kuthonden vindt). Dan sta je wel even raar te kijken. Mijn honden rennen ook niet achter joggers aan. Stanley vroeger wel gedaan, maar met lange lijn training is het eruit getraind. Hier rond de plas en in het 'bos' lopen veel joggers en mijn honden hoef ik niet bij me te roepen, omdat ze niets met joggers doen. Maar dan nog hoor je 'rot op....kuthond', terwijl ze alleen ergens staan te snuffen. :S:
Ja haah je staat inderdaad raar te kijken dan. Ik stond glimmend van trots aan de kant van het pad met Vera los zittend naast me, alle aandacht op mij i.p.v op die jogger (ze was toen nog veel jonger, denk nog geen jaar, dus ik was best trots :mrgreen: ), roepen ze alsnog kuthond naar je hond. Ik krijg dan enorm de neiging om zo'n meneer even te laten stoppen en een goed gesprek te beginnen over hoe de zaken werkelijk liggen :lees: :mrgreen:
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Als jogger en hondenbezitter snap ik beide. Heel veel joggers weten gewoon niet dat het stuk waarin ze joggen een losloopgebied is. Sita moet ik ook altijd in de gaten houden. Die wil altijd even laten zien, dat zij harder kan rennen. Zij rent om de jogger heen en komt dan weer terug. Vroeger begon ik haar hard terug te roepen, daar schrokken de meeste joggers van. Nu roep ik haar wel terug maar niet meer zo hysterisch en dan krijgt ze haar bal. Ze komt nu ook vaak meteen de bal halen bij een jogger. Dus oefenen werkt echt.

En als je veel joggers wilt zien, ga dan op een zonnige zondagochtend naar het Amsterdamse bos. Hardlopers genoeg, het is nog net geen file-rennen :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

SandraH schreef:
Dan pruttel je gewoon KUTJOGGERS :pffff: terug en loop je door.
:smile:
mwillow

Moos schreef:
SandraH schreef:
Ja haah je staat inderdaad raar te kijken dan. Ik stond glimmend van trots aan de kant van het pad met Vera los zittend naast me, alle aandacht op mij i.p.v op die jogger (ze was toen nog veel jonger, denk nog geen jaar, dus ik was best trots :mrgreen: ), roepen ze alsnog kuthond naar je hond. Ik krijg dan enorm de neiging om zo'n meneer even te laten stoppen en een goed gesprek te beginnen over hoe de zaken werkelijk liggen :lees: :mrgreen:
Natuurlijk ben je trots als Vera netjes blijft zitten. :ok:
Ik had geen goed gesprek begonnen, ben ik bang........ :zweep:

Mijn vriendin heeft 2 BC's en die kleine was vorig jaar net 4 maanden. Liep geregeld met ons de ronde plas en kwam ook voor het eerst in aanraking met joggers. Hup, vrolijk er achteraan natuurlijk, maar mijn vriendin erop trainen en dat ging aardig goed. Ze bleef netjes bij, omdat ze zag dat de andere honden ook voor zaten. Maarja....na een tijdje verder lopen, kwam net die ene 'kuthond' jogger langs. Hondjes weer netjes 'voor', alles zit, ook het puppie en op het moment dat die jogger langs rende, schoot het puppie er vandoor. Nou, je had hem moeten horen....alsof een BC pup van die leeftijd in staat is om een jogger aan flarden te bijten. :piew: Mijn vriendin en ik hadden dan ook aardig ruzie met die kerel vanwege zijn overdreven reactie. Juist omdat hij zag dat we erop aan het trainen waren. Belachelijk gewoon.
mwillow

S@ndr@ schreef:
SandraH schreef:
Dan pruttel je gewoon KUTJOGGERS :pffff: terug en loop je door.
:smile:
Wij hadden al iets meer geprutteld......zie eerdere reactie op Moos. :smile:
Heb besloten om maar niet meer te pruttelen, want ik kan mezelf niet inhouden. Het is zo'n lul en ik vind het naar de honden toe zo oneerlijk, omdat het totaal niet terecht is.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Nanna schreef:
Anne&Taar schreef: Niet dat je minder geniet, ik in iedergeval juist niet, maar wel dat je minder 'laks' kan wandelen.
Ik wandel nooit laks :pffff: Ik trippel hartstikke kittig door het bos :mrgreen:
Ik hoor al dat ik wat meer aan mn conditie moet doen. Ik wil ook 'kittig lopen'. :pffff: :mrgreen: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”