Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dove pups

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

DogMa
Actief
Mijn ras(sen): Parson Russell Terrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Dove pups

Ongelezen bericht door DogMa »

Maar om je hond al die gebaren aan te leren? Mij lijkt het heel veel werk en heb dan ook diepe respect voor mensen die het wel kunnen.
Dat is helemaal niet moeilijk. Ik heb alletwee mijn honden buiten de commando's ook de gebaren aangeleerd. Ging gewoon spelenderwijs. Ik heb dat gedaan omdat mijn ouders een hond hadden die na een jaar of 10 van ouderdom doof werd en het dan wel lastig is om de gebaren alsnog aan te leren. Ik dacht toen: als die van mij doof worden, dan is dat gemakkelijk dan weten ze dat alvast. Lui als ik ben, gebruik ik nu wel eigenlijk meer de gebaren om ze iets te laten doen, dan het commando... :oohja: maar goed, het werkt, mijn hondjes luisteren op de manier zoals ik het wil en dat vind ik het belangrijkste.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik als fokker laat ze inslapen. Zelf heb ik in mijn nest een blinde pup gehad, dat heb ik laten inslapen op 6 weken. (na de opties overlopen te hebben uiteraard). Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze en zou het zeker opnieuw doen (al hoop ik dat nooit meer te moeten doen, het is verre van een pretje).

Wat een andere fokker doet, is zijn zaak. Zelf zou ik ook geen dove/blinde/... pup willen, als iemand anders dit wel kan, dan is dat hun beslissing.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

In ons laatste nest FB zat een dove pup. Dat hondje is naar een meer dan goed tehuis gegaan. Maar had dat niet op ons pad gekomen was het hondje gebleven of ingeslapen.

Ik sluit me verder bij Nanna aan.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Martijn schreef:Dat dikgedrukte had ik tot nog toe gemist.

Hoe je verder mee wil discussiëren moet je zelf weten. Daar ga ik niet over.
Kan gebeuren, ik lees ook niet alle topics. Maar ik doe gewoon mijn best en voor een vijftienjarige weet ik al best veel. Alleen nog lang niet zoveel als mensen zoals jij. Mooie hond trouwens :pffff:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Als er een dove pup wordt geboren is dat dan een aangeboren doofheid.
Hoe komt dat?
De fokkers in het verleden onvoldoende open geweest?
Halfzijdig dove honden gebruikt bij het fokken?

Bij de Dalmaten wordt er in zoverre iets gedaan, dat er in ieder geval alleen met tweezijdig horende honden wordt gefokt.(binnen de rasvereniging)
Maar het risico blijft.
Het zit in de dalmaten,en de witte boxers en de witte argentijnen enz. enz.
Het "mooi" (en het "veel")is een tijdje voor de gezondheid gegaan.
Dat fokkers in ieder geval zo verstandig zijn om niet al hun dove puppy's te verkopen is in ieder geval een deel van de verantwoordelijkheid voor hun eigen fouten nemen.

Maar van deze tekst:
Ook komt er bij dalmatiërs een aangeboren doofheid voor. Sommige puppen worden doof geboren en het is verstandig om deze honden zo vroeg mogelijk te laten inslapen. Als een hond doof is kan hij ook niets leren en begrijpt hij niet wat wij van hem verlangen. Hierdoor wordt het meestal een asociale hond die niets begrijpt en ook alleen maar nerveus wordt.
Word ik kotsmisselijk.
Dove honden kunnen prima leren. Verstand en gehoor is geen onverbrekelijke twee-eenheid. :roll:
Het idee alleen al dat ze niets kunnen leren omdat ze niets kunnen horen :piew:

Bijten en agressie?
Hoeveel goed horende honden bijten en zijn agressief?
Leer een hond dat plotseling aanraken iets leuks oplevert en hij zal niet schrikken.
Agressief?
Waarom?
Hij kan niet horen, maar dat maakt hem nog niet gestoord!!! :boos:

Er heeft hier op het forum een aantal jaren geleden eens iemand advies gevraagd toen ze ontdekte dat haar pupje doof was.
Dipsylover was haar forumnaam.
Toen werden er ook dit soort verhalen verkondigd. En er werd haar aangeraden om het hondje onmiddellijk in te laten slapen, want ze zou gaan bijten en agressief worden.......... onverantwoord met een kindje in hetzelfde huis............. :roll:

Hondje doet het prima op gebaren :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen een dove pup, die verder gezond is, in te laten slapen, echt niet. Nooit ! Ik ken iemand die een dove Franse bulldog heeft en de communicatie tussen baasje en hond gaat uitstekend. Niks geen schrikkerige agressieve hond.Ook niet naar andere honden toe.
Ik zou een dove pup zeker de kans geven op een leven.
Sanne2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Argentijnse Doggen & 1 Jack Russell Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sanne2008 »

Dove honden valt veel te leren.Doordat ze niet kunnen horen letten ze meer op de lichaamstaal van de baas, diens gezinsuitdrukkingen en zijn ze toch zeker wel bereidt om te leren omdat ze op een bepaalde manier voelen dat ze toch enigszins afhankelijk van je zijn.
Duidelijke gebaren en net als andere honden consequent opvoeden, je moet ze niet als zielig behandelen.Naast de gebaren, gewoon de dove hond behandelen als dat je een horende hond zou behandelen.
Groetjes Nancy

Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Een hond kijkt sowieso veel meer naar onze gebaren, een hond is meer visueel ingesteld.
Als ik kijk hoe honden leren zie ik echt dat een zit met handgebaar veel sneller gaat dan alleen het woord zit ..

Of ik een dove pup zou inlaten slapen kan ik echt nu niet zeggen, ik hoop het nooit mee te maken ook. Gelukkig is "mijn ras" dan ook anders wit dan een dalmaat of een argentijn en komt het niet voor in het ras.

Wel heb ik nu een dove hond thuis, em hebben we haar andere dingen moeten leren. Zoals het aanraken, aanraken en hup wat lekkers ;)
Dus je kan wel een dove hond trainen,we moeten haar meer in bescherming nemen, je moet er echt rekening mee houden.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik zou er wel voor kiezen om de dove pups in te laten slapen, alleen hoop ik nooit voor die keuze te hoeven staan. Bij de dalmatiers komt het vaker voor. Ik meen ook dat het van de raad v beheer moet om ze in te laten slapen voor het goed van de ras. Maar weet het ff niet zeker. Broodfokkers maakt het niets uit... die laten er dove/half dove reuen/teven dekken. Waardoor die weer in 'omloop' komen.

Ik ken zelf ook een dove dalmaat, zij 'luistert' erg goed naar haar baas (maar weet ook door haar niet aan te kijken (negeren) soms haar ding te doen. Maar haar bazen hebben de tijd/liefde en geduld, om haar op te voeden. En niet iedereen kan dat. Als je ook kijkt hoeveel dove dalmaten in het asiel zitten....en die blijven waarschijnlijk vaak ook in het asiel.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Elmo/maureen schreef:Ik zou er wel voor kiezen om de dove pups in te laten slapen, alleen hoop ik nooit voor die keuze te hoeven staan. Bij de dalmatiers komt het vaker voor. Ik meen ook dat het van de raad v beheer moet om ze in te laten slapen voor het goed van de ras. Maar weet het ff niet zeker. Broodfokkers maakt het niets uit... die laten er dove/half dove reuen/teven dekken. Waardoor die weer in 'omloop' komen.

Ik ken zelf ook een dove dalmaat, zij 'luistert' erg goed naar haar baas (maar weet ook door haar niet aan te kijken (negeren) soms haar ding te doen. Maar haar bazen hebben de tijd/liefde en geduld, om haar op te voeden. En niet iedereen kan dat. Als je ook kijkt hoeveel dove dalmaten in het asiel zitten....en die blijven waarschijnlijk vaak ook in het asiel.
absoluut niet.
Elmo/maureen
Zeer actief

yamie schreef:
Elmo/maureen schreef:Ik zou er wel voor kiezen om de dove pups in te laten slapen, alleen hoop ik nooit voor die keuze te hoeven staan. Bij de dalmatiers komt het vaker voor. Ik meen ook dat het van de raad v beheer moet om ze in te laten slapen voor het goed van de ras. Maar weet het ff niet zeker. Broodfokkers maakt het niets uit... die laten er dove/half dove reuen/teven dekken. Waardoor die weer in 'omloop' komen.

absoluut niet.
heb je dat er achter ook gelezen...?!
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

Zie de WKHS gezondheidsinventarisatie. De in het ras voorkomende aangeboren doofheid heeft een genetische samenhang met de witte vachtkleur. Doofheid kan in een oor of in beide oren voorkomen. Pups worden onderworpen een gehoortest. De aandoening wordt bestreden door selectief fokken

(van de raad v beheer site)
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ja, jij wist het niet zeker en ik zeg je daarop, dat het absoluut niet zo is, dat inslapen MOET van de R v B...

jou tweede stukje heeft daar ook niks mee te maken, met "verplicht in laten slapen" dus :wink:
Elmo/maureen
Zeer actief

Na overleg met de W.K. Hirschfeldstichting/GGW en kennis genomen te hebben van het reeds gedane onderzoek in het buitenland heeft de N.C.D.H. een beleidsplan uitgestippeld met als doel het aantal unilateraal horende honden en het aantal dove honden te verkleinen. De eerste stap is om bij de N.C.D.H. aangesloten fokkers, indien zij gebruik wensen te maken van de pupinformatie, te verplichten hun fokteven en -reuen de z.g. gehoortest of BEAR (Brainstern Auditory Evoke Response test) te laten ondergaan, vóór de dekking.

Daarnaast is het vanaf 1 januari 1995 ook verplicht om alle pups te laten testen op de leeftijd van ongeveer 7 weken. De geheel dove pus slapen in. Unilateraal horende pups zijn prima huisdieren. In de dagelijkse omgang met de pup is er namelijk niets van te merken.

(van een site van een fokker)
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief

yamie schreef:ja, jij wist het niet zeker en ik zeg je daarop, dat het absoluut niet zo is, dat inslapen MOET van de R v B...

jou tweede stukje heeft daar ook niks mee te maken, met "verplicht in laten slapen" dus :wink:
misschien kwam het door de manier hoe het gelezen werd :D Het 2e stuk snap ik maar was ff op onderzoek gegaan :D
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Poeh, lastig hoor. Ik heb zelf een eenzijdig dove hond. Nu is de hond van karakter al wat schrikkerig, maar dat hij eenzijdig doof is maakt het er niet beter op. Ik vind wel dat er goed mee te leven is. Hij raakte ons wel eens kwijt tijdens de wandeling en als we hem dan riepen wist hij niet waar het geluid vandaan kwam. Hij raakte dan in paniek en begon te rennen, soms de verkeerde kant op. We hebben hier mee getraind door ons vaak te verstoppen en hij blijft nu rustig en weet dat hij dan naar de mensen moet gaan die met hun armen staan te zwaaien (wij dus :mrgreen: ) en raakt niet meer in paniek.
Verder zetten we alle commando's kracht bij door handgebaren. Maar dat is sowieso al iets wat getracht wordt alle baasjes op onze hondenschool aan te leren, omdat honden heel visueel zijn ingesteld. Hij schrikt nog wel van onverwachtse geluiden, maar kijkt ons dan aan en wij geven dan het commando "Is niets" wat voor hem betekent dat hij zich niet druk hoeft te maken. Ik vind er dus prima mee te leven, maar als het aan de fokker had gelegen, was Rhodin ook afgemaakt. Omdat hij erg wit was bij de geboorte en daardoor een grotere kans had op doofheid. Het is normaal bij Catahoula's de witte pups af te maken i.v.m. dit probleem. Rhodin schijnt niet afgemaakt te zijn omdat de fokkers vrouw eerder bij de pups was dan de fokker zelf en toen niet meer wilde dat de pups nog af werden gemaakt. Maar eenzijdig doof is wel heel anders dan volledig doof. Ik zou zelf niet snel weer voor zo'n pup gaan denk ik. Als ik zelf zou fokken en een helemaal dove pup zou fokken dan zou ik denk ik proberen om een goede baas te vinden die er helemaal achter staat, als dat niet lukt dan zou ik het pupje in laten slapen. Dat lijkt me wel ontzettend moeilijk... :(
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Nah, 1 voordeeltje met een dove hond .. Hij of zij heeft geen last van al dat vuurwerk, ze horen het immers toch niet :19:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De fokker zou die hondjes zelf moeten laten inslapen en zeker niet verhandelen, dan liggen de emotionele verantwoordelijkheid én het financiële risico bij hem en is de drive groter om met meer zorg te gaan fokken.Lijkt mij.
Hilde
Zeer actief

Felix schreef:Nah, 1 voordeeltje met een dove hond .. Hij of zij heeft geen last van al dat vuurwerk, ze horen het immers toch niet :19:
Elk nadeel heeft zijn voordeel :mrgreen:
Afbeelding
Sanne2008
Zeer actief
Contacteer:

Felix schreef:Nah, 1 voordeeltje met een dove hond .. Hij of zij heeft geen last van al dat vuurwerk, ze horen het immers toch niet :19:
Dit is niet helemaal waar.Er zijn ook dove honden die ontzettend bang voor de lichtflitsen zijn, juist omdat ze niets horen.Dove honden voelen ook de trillingen van vuurwerk en als ze die trillingen niet kunnen plaatsen kunnen ze net als een horende hond bang voor vuurwerk zijn.
Hetzelfde geldt met onweer.
Groetjes Nancy

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Sanne2008 schreef:
Dit is niet helemaal waar.Er zijn ook dove honden die ontzettend bang voor de lichtflitsen zijn, juist omdat ze niets horen.Dove honden voelen ook de trillingen van vuurwerk en als ze die trillingen niet kunnen plaatsen kunnen ze net als een horende hond bang voor vuurwerk zijn.
Ohja, natuurlijk :mrgreen: Je maakt een dove slapende hond toch ook wakker door bijvoorbeeld op de grond te stampen?
Afbeelding
Sanne2008
Zeer actief
Contacteer:

Dat stampen zou ik niet doen, kan ook averechts werken met slapen!
Het beste is om de hond heel rustig van voren te benaderen,
en hem heel lichtjes te aaien, zodat de hond niet schrikt.
Dat stampen kun je wel doen als de hond iets doet wat niet mag, maar het is heel belangrijk dat je wel consequent blijft hierin.Een kleine verwarring kan een dove hond heel onzeker maken.
Datzelfde geldt met handgebaren.Je moet echt duidelijke verschillen met je handen maken qua commando's.
Groetjes Nancy

Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Het lijkt me erg moeilijk, maar inslapen lijkt me een realistische keuze.

Ik geloof dat er mensen bestaan die een dove hond een heel goed en waardig honden leven kunnen geven. Maar dat zullen er niet heel veel zijn, zeker minder dan het aanbod dove pups/honden die geboren worden.

En het laatste wat ik zou willen voor mijn (dove) pups is een leven bij mensen die er niks mee hebben om vervolgens in het asiel of bij een ander gezin terecht te komen die er weer niks mee kunnen...
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Sanne2008 schreef:Dat stampen zou ik niet doen, kan ook averechts werken met slapen!
Het beste is om de hond heel rustig van voren te benaderen,
en hem heel lichtjes te aaien, zodat de hond niet schrikt.
Dat stampen kun je wel doen als de hond iets doet wat niet mag, maar het is heel belangrijk dat je wel consequent blijft hierin.Een kleine verwarring kan een dove hond heel onzeker maken.
Datzelfde geldt met handgebaren.Je moet echt duidelijke verschillen met je handen maken qua commando's.
Pff.. Ik dacht dat je bij een horende hond al consequent moest zijn :F:
Afbeelding
Sanne2008
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt ingewikkeld, maar als je eenmaal met de opvoeding bezig bent valt het reuzemee.
Dan ben je eraan gewend en weet je niet beter. :wink:
Groetjes Nancy

Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Sanne2008 schreef:Het lijkt ingewikkeld, maar als je eenmaal met de opvoeding bezig bent valt het reuzemee.
Dan ben je eraan gewend en weet je niet beter. :wink:
Waarom is iedereen op het forum zo veel slimmer dan mij :jank:
Afbeelding
Sanne2008
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat het meer een stukje ervaring is. :wink:
Komt bij jou ook wel, hoe meer je met honden omgaat destemeer dat je ervan leert.
Groetjes Nancy

Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Nanna schreef: Waanzin. Jij gaat als fokker écht geen perfecte baas vinden voor 3 dove argentijnen. Dat wordt niks als dikke ellende, en draait vaak uit op alsnog inslapen met het benodigde verdriet dat daarbij komt kijken.
Dove Argentijnen worden zo goed als altijd standaard ingeslapen door fokkers. Sta ik volledig achter want ik geloof er niet zo in dat elke dove hond, en zeker geen Argentijn of soortgelijk, prima op te voeden is met wat aanpassingen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sanne2008 schreef:
Klopt Sanne :ok:
Vooral de lichtflitsen en de zware donderslagen (trilling) kunnen een hond onrustig maken.
Over het algemeen valt het wel mee, maar het kan zeker.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Jinx schreef:
Nanna schreef: Waanzin. Jij gaat als fokker écht geen perfecte baas vinden voor 3 dove argentijnen. Dat wordt niks als dikke ellende, en draait vaak uit op alsnog inslapen met het benodigde verdriet dat daarbij komt kijken.
Dove Argentijnen worden zo goed als altijd standaard ingeslapen door fokkers. Sta ik volledig achter want ik geloof er niet zo in dat elke dove hond, en zeker geen Argentijn of soortgelijk, prima op te voeden is met wat aanpassingen.
Ik weet dat het wel kan. En waarom niet elke dove hond en wel elke andere hond?
Niet elke hond is goed op te voeden.
En niet elke baas is geschikt om willekeurig welk ras dan ook fatsoenlijk op te voeden.
Voor Argentijnen zou ik geen uitspraak durven doen.
Maar er zijn genoeg dove honden die prima met hun baas communiceren.
Een fijn leventje hebben
Bij de schapen werken of behendigheidwedstrijden lopen (BC's)
enz.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”