Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jacht en TT. Hoe,wanneer,waarom

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Jacht en TT. Hoe,wanneer,waarom

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Jaap het waarom is een vraag die eventueel gesteld kan worden.

Maar naar mijn idee pas als bekend is wat er nu precies met die TT wordt getraind bij de jachthonden.
En hoe dat wordt gedaan.
Hoe wordt die TT dan gebruikt?

Het afstoppen bij hetzen is één ding.
Maar hij wordt voor meer dingen ingezet.
Bij het dirigeren inderdaad (wedstrijdgericht).
Ik vermoed dat het gebruik dan vergelijkbaar is met de manier waarop je hem stopt bij hetzen.
Ik vind het waarom wel degelijk de vraag die als eerste gesteld moet worden als het over de inzet van middelen gaat :wink:
Ik denk dat een tt tijdens training grofweg hetzelfde wordt gebruikt als een "nee".
Ik vind het prima om een hond met "ja" en "nee" door een oefening heen te loodsen, maar als die "nee" op afstand niet werkt vind ik niet dat je dan een zwaardere correctie moet gaan toepassen. Je moet dan, volgens mij, concluderen dat er nog wat te werken is aan de band met de hond, het niveau van de hond en/of dat je dus de lat wat te hoog hebt gelegt.
Veel spannender zou ik het niet kunnen maken tenminste :19:
Overige signalen op afstand zijn prima met een fluit en gebaren te geven, daar hoef je m.i. geen tt voor.
Mijn bedenkingen beperken zich overigens vooral tot trainingssituaties e.d. Honden die zichzelf of anderen gedurig in gevaar kunnen brengen zijn een heel ander verhaal.

Ik begrijp je vragen overigens wel :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

carlos schreef:
ranetje schreef: Wat heeft dat met harde wind te maken? :denken:
De term verwaaiing zal je wel bekend zijn :lol1:

Gr Carlos
Je bedoeld dat de hond eerder verwaaing kreeg dan de vj had verwacht?
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Kan me vergissen maar dacht dat de Amerikaanse methode gebaseerd is op het wegnemen van een negatieve prikkel. Voorbeeldje: je hond kent het commando zit. Wat er nu gebeurt is het volgende. Hond is gewend om altijd bij trainen, vrijlaten ed de TT om te hebben. Dus geen herkenning. Kracht wordt voorzichtig opgeschroefd tot de hond reageert (lichaamstaal mn.oren), signaal nog iets sterker. Vervolgens commando zit. Zolang de hond niet zit TT ingedrukt. Weg bij zit. Dit wordt bij meerdere commando's toegepast dus ook bij het lijnen lopen.
Wel wordt altijd eerst het commando getraind zodat de hond dit kent.(down, vooruit enz.)

Mvg Veenmug

Nb. geen tegenstander Teletac of Dogtra(merknamen) maar heb het al eens eerder geschreven als noodrem. "Heilige" commando voor een spaniel is zit en wordt er van puppytijd ook natuurlijk met veel belonen ingetraind tot het een automatisme wordt. Het bekende hazenhetzen leverde voor haar blijkbaar zoveel beloning in de vorm van spanning? op dat de zitfluit volledig genegeerd werd. 2x TT signaal en nu een hond die je overal los kunt laten lopen en hazen, konijnen,reeen negeert of af te stoppen is. Aan ieder de keuze.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Jaap* schreef:Je bedoeld dat de hond eerder verwaaing kreeg dan de vj had verwacht?
Juist, de hond was aan het werken onder aan een dijk, en de vj stond in open veld, er stond een stormachtige wind.
De hond deed zijn werk goed, maar de vj faalde.

Gr Carlos
Jaap*
Zeer actief

Veenmug schreef:2x TT signaal en nu een hond die je overal los kunt laten lopen en hazen, konijnen,reeen negeert of af te stoppen is. Aan ieder de keuze.
Waarom zie ik dan alleen maar honden die blijkbaar voor eeuwig een stroomband om moeten? Het veelal doorlopende gebruik toont voor mij eigenlijk alleen maar aan dat een hond er blijkbaar niet zo heel veel wijzer van wordt als dat de gebruiker zich had voorgesteld?
Dat een hond niet meer najaagt na een traumatische gebeurtenis op het kritieke ogenblik kan ik mij wel voorstellen. Maar ik denk dat Nettie meer doelt op het subtielere gebruik :wink:
En er zijn ook zat honden die wél blijven najagen na een stroomknetter, zodat de tt voortaan een noodzakelijk middel wordt om de hond onder controle te kunnen houden. Zo'n wondermiddel is het nou ook weer niet.

Wel een goede beschrijving van het "amerikaanse" gebruik bij negatieve bekrachtiging trouwens :wink:
Jaap*
Zeer actief

carlos schreef:
Jaap* schreef:Je bedoeld dat de hond eerder verwaaing kreeg dan de vj had verwacht?
Juist, de hond was aan het werken onder aan een dijk, en de vj stond in open veld, er stond een stormachtige wind.

Gr Carlos
Ik hoop dat hij geleerd heeft voortaan wat meer vertrouwen te hebben in het inzicht van zijn hond :W:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:dus als je het zo gebruikt houdt dat in dat de hond voor élk bevel eerst een bepaald niveau van stroomstoot krijgt :19: ?
Ja :ugh:
Negatieve bekrachtiging. Het opheffen van een negatieve prikkel bij gewenst gedrag.
Jaap*
Zeer actief

Ja, en waarom:U:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
carlos schreef:

Gr Carlos
Ik hoop dat hij geleerd heeft voortaan wat meer vertrouwen te hebben in het inzicht van zijn hond :W:
Ik hoop dat die voorjager op zijn minst met zijn vingers van dat knopje blijft tot hij de hond heeft leren lezen.

Bedankt voor de nadere uitleg Carlos :ok:
Heb je enig idee waarom hij de TT in eerste instantie heeft omgedaan bij die hond?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Kan me vergissen maar dacht dat de Amerikaanse methode gebaseerd is op het wegnemen van een negatieve prikkel. Voorbeeldje: je hond kent het commando zit. Wat er nu gebeurt is het volgende. Hond is gewend om altijd bij trainen, vrijlaten ed de TT om te hebben. Dus geen herkenning. Kracht wordt voorzichtig opgeschroefd tot de hond reageert (lichaamstaal mn.oren), signaal nog iets sterker. Vervolgens commando zit. Zolang de hond niet zit TT ingedrukt. Weg bij zit. Dit wordt bij meerdere commando's toegepast dus ook bij het lijnen lopen.
Wel wordt altijd eerst het commando getraind zodat de hond dit kent.(down, vooruit enz.)

Mvg Veenmug

Nb. geen tegenstander Teletac of Dogtra(merknamen) maar heb het al eens eerder geschreven als noodrem. "Heilige" commando voor een spaniel is zit en wordt er van puppytijd ook natuurlijk met veel belonen ingetraind tot het een automatisme wordt. Het bekende hazenhetzen leverde voor haar blijkbaar zoveel beloning in de vorm van spanning? op dat de zitfluit volledig genegeerd werd. 2x TT signaal en nu een hond die je overal los kunt laten lopen en hazen, konijnen,reeen negeert of af te stoppen is. Aan ieder de keuze.
Je had al eens geschreven dat je de TT als noodrem gebruikt. Dat is ten behoeve van de veiligheid van hond en omgeving.
Ik heb begrepen dat een hond tijdens de praktijkjacht wel "ietsje anders" kan reageren en minder gehoorzaam kan zijn.

Jij traint niet met dat Amerikaanse systeem, maar heb je enig idee waarom je nog op die manier moet werken als je het commando toch eerst moet aanleren?
Gaat het dan om het "verfijnen" van de reacties op een commando?

Zou dat betekenen dat dat systeem met name wordt gebruikt door mensen die wedstrijden lopen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Veenmug
Zeer actief

Ben niet zo handig met quoten dus hopelijk zo duidelijk.

@Jaap. Alleen maar honden die altijd… klopt niet met wat ik vertel. Spaniel merkte dat bij niet luisteren op een commando wat ze meer dan goed kende er een correctie kwam. Dus 1 seizoen TT (2 correcties) daarna achter de hand voor het geval dat. Nu al niet meer nodig.

@Inge O. Prikkel wordt gestart direct na het geven van het nogmaals bekende commando.

@Ranetje. Praktijkjacht en reageren is echt anders. Andere vreemde honden en mensen, omgeving, schoten, wild . Dingen die me zo maar te binnen schieten. Mijn 1e hond waar ik de praktijk mee in ging, Golden uit de showlijn dus echt geen overdreven jachtpassie met ter info GG1 en KNJV-B, trok bijna mijn arm uit de kom bij het opgaan van een haas op 20 meter.
Train zelf niet zo maar denk dat de achtergrond toch richting absolute gehoorzaamheid gaat. Of dat vnl wedstrijden is kan ik niet bevestigen.

Mvg Veenmug
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

ranetje schreef:
Veenmug schreef:Kan me vergissen maar dacht dat de Amerikaanse methode gebaseerd is op het wegnemen van een negatieve prikkel. Voorbeeldje: je hond kent het commando zit. Wat er nu gebeurt is het volgende. Hond is gewend om altijd bij trainen, vrijlaten ed de TT om te hebben. Dus geen herkenning. Kracht wordt voorzichtig opgeschroefd tot de hond reageert (lichaamstaal mn.oren), signaal nog iets sterker. Vervolgens commando zit. Zolang de hond niet zit TT ingedrukt. Weg bij zit. Dit wordt bij meerdere commando's toegepast dus ook bij het lijnen lopen.

Mvg Veenmug

Je had al eens geschreven dat je de TT als noodrem gebruikt. Dat is ten behoeve van de veiligheid van hond en omgeving.
Ik heb begrepen dat een hond tijdens de praktijkjacht wel "ietsje anders" kan reageren en minder gehoorzaam kan zijn.

Jij traint niet met dat Amerikaanse systeem, maar heb je enig idee waarom je nog op die manier moet werken als je het commando toch eerst moet aanleren?
Gaat het dan om het "verfijnen" van de reacties op een commando?

Zou dat betekenen dat dat systeem met name wordt gebruikt door mensen die wedstrijden lopen?
Ik had juist begrepen dat bij het Amerikaanse systeem, tijdens het aanleren de TT ook ingezet wordt (op "irritatie-stand" zeg maar). :denken:
Afhankelijk van de aan te leren oefening wordt de TT soms anders omgehangen.
BV bij "zit", TT strak onder de kin, bij "af" juist bovenop de nek.
Je moet die oefeningen dan ook apart intrainen.

edit:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een youtube link hoe de band aangeleerd wordt, de zoemer staat alleen aan om de kijker te laten horen wanneer er gedrukt wordt (zoemer staat dus normaal uit).
Deze "panzertoo" heeft heel veel trainingsfilmpjes op youtube staan, van verschillende honden in diverse stadia van de training
Laatst gewijzigd door Renee1966 op 22 nov 2009 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Renee1966
Zeer actief

Wat ik mij al een tijdje afvraag is het volgende:

Hoe leerde men vroeger, voor de TT bestond, de Staande hond het hetzen af en hoe hield men de hond tijdens het werk op afstand onder appél?

Werd er vroeger misschien meer tijd gestoken in het opleiden van de hond, voor hij in het veld gebracht en op grote afstand ingezet werd, m.a.w. was het appél dus beter eer er mee gewerkt werd in die dagen?

Of had men andere methoden om de hond niet te laten hetzen cq onder appél te houden.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Renee1966 schreef:Wat ik mij al een tijdje afvraag is het volgende:

Hoe leerde men vroeger, voor de TT bestond, de Staande hond het hetzen af en hoe hield men de hond tijdens het werk op afstand onder appél?

Werd er vroeger misschien meer tijd gestoken in het opleiden van de hond, voor hij in het veld gebracht en op grote afstand ingezet werd, m.a.w. was het appél dus beter eer er mee gewerkt werd in die dagen?

Of had men andere methoden om de hond niet te laten hetzen cq onder appél te houden.
heb je wel eens gehoord van hegendorf? bij de trainingsmethode van hegendorf begon men voor aanvang van de training met een 20 minuten hevig castijden van de hond....tja wat dan beter is?

er is overigens een boek van hegendorf, maar even googlen, is moelijk verkrijgbaar en soms absurd duur.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Renee1966
Zeer actief

laura23 schreef:

heb je wel eens gehoord van hegendorf? bij de trainingsmethode van hegendorf begon men voor aanvang van de training met een 20 minuten hevig castijden van de hond....tja wat dan beter is?

er is overigens een boek van hegendorf, maar even googlen, is moelijk verkrijgbaar en soms absurd duur.

gr laura
Eh nee, nog nooit van gehoord (gaat gelijk googlen), is dit de enige methode die toen gebruikt werd?
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

nee hoor vast niet de enige methode maar voor mij de meest bekende.

gr laura

Veenmug
Zeer actief

En wat denk je van de vroeger toegepaste methode van een schampschot met hagel op de niet luisterende hetzende hond. Bazen die dit te gek vonden gebruikten grof zout ipv hagel. Geef mij dan toch maar de afstelbare TT.

Mvg Veenmug
Jaap*
Zeer actief

Een katapult werd daar ook voor gebruikt.
Maar daar gaat het niet om natuurlijk. Dingen bedenken die "erger" zijn is nooit een argument om iets anders als "goed" te bestempelen.
Ik ben niet anti, maar wel zeer kritisch over correctiemiddelen.
De jachthond is sedert eeuwen gefokt om één op één samen te werken met de mens, en natuurlijk kent de historie schrijnende voorbeelden van de inzichten van die tijd.
Maar wat er in de loop van de tijd is gebeurt, is dat de mens, eenzijdig, de spelregels heeft aangepast en zaken eist van een hond die vaak moeilijk op natuurlijke wijze te realiseren zijn. Zaken die bij de oorsprong van de rassen van geen enkele waarde waren. En nu zijn het ineens problemen, problemen die vaak volledig bij de hond worden neergelegt in mijn ogen.
Die honden hebben de memo's over de nieuwe spelregels nooit gehad.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Jaap* schreef: En nu zijn het ineens problemen, problemen die vaak volledig bij de hond worden neergelegt in mijn ogen.
dat is helemaal waar idd, het word idd tijd dat veel mensen eens kijken naar wat en hoe ze het doen.
ik doe dat ook, waarom ik de TT om heb bij de hond is gewoon voor zijn veiligheid, wat een ander daarvan vind maakt mij niet veel uit. ik weet wat voor hond ik in huis heb en dat ik hem niet de veiligheid kan bieden zonder TT buiten, zinder ook zijn overtollige energie kwijt te kunnen.

als je maar kritisch blijft lijkt mij heel erg belangrijk en vooral niet zelf gaan aanklooien maar met hulp van iemand die verstand heeft van honden en een TT.

gr laura

carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Jaap* schreef:Een katapult werd daar ook voor gebruikt.
Maar daar gaat het niet om natuurlijk. Dingen bedenken die "erger" zijn is nooit een argument om iets anders als "goed" te bestempelen.
De jachthond is sedert eeuwen gefokt om één op één samen te werken met de mens, en natuurlijk kent de historie schrijnende voorbeelden van de inzichten van die tijd.
Maar wat er in de loop van de tijd is gebeurt, is dat de mens, eenzijdig, de spelregels heeft aangepast en zaken eist van een hond die vaak moeilijk op natuurlijke wijze te realiseren zijn. Zaken die bij de oorsprong van de rassen van geen enkele waarde waren. En nu zijn het ineens problemen, problemen die vaak volledig bij de hond worden neergelegt in mijn ogen.
Jaap, wat kan jij de boel prima verwoorden, I'm loving it. :E:

Gr Carlos
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Een katapult werd daar ook voor gebruikt.
Of iets erger is of niet is (voor mij, in dit topic :wink: ) minder interessant dan wat er werd gedaan om problemen op te lossen.
De vraag van Renee lijkt mij daarom heel logisch.

Ik denk persoonlijk dat er "vroeger" voor veel jagers helemaal niet zo'n groot probleem was als nu.
Veel minder wegen.
Veel minder verkeer
En dat reed ook nog eens veel minder hard.
Bovendien werd hetzen toen niet zo verfoeid als nu ........................ denk ik? :wink:
Jagen was veel gewoner
En de jachtvelden waren veel groter.

Inderdaad worden de gevolgen van het moderne verkeer bij de hond neergelegd.
De hond is niet "aangepast" aan de moderne tijd met alle extra gevaren.
En als ik foto's zie van sommige veldwerkproeven dan geloof ik dat mensen behoorlijk vergeten dat de hond niet is aangepast aan de moderne tijd. :?
Ik betwijfel of je een jachthond zodanig kunt aanpassen dat je hem kunt beschermen tegen de gevaren zonder dat je hulpmiddelen gebruikt.

De staande jachthonden en de retrievers zijn van oorsprong misschien gefokt op de één op één jacht met de jager denk ik.
Dat geldt niet voor de meutehonden (lopende jachthonden).
Die werden weer op een andere manier onder controle gehouden.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Heb het boek van de eerder genoemde Hegendorf al wat jaren, niet de originele (1912) maar toch. Juist Hegendorf was degene die de tot dan toe gebruikelijke liefkozing met de zweep verfoeide en min of meer overging op de methode van trainen die we nu kennen. Corrigeerde ook in onze ogen hard maar steeds nadenkend hoe en waarom. Ook toen werd hetzen niet echt gewaardeerd en afgeleerd. Niet zo zeer uit oogpunt veiligheid maar een hond die een haas achtervolgend meteen ook het overige wild in het stuk jachtveld wat nog bejaagd moet worden op de lopers/vleugels doet gaan wordt niet echt gewaardeerd.

Mvg Veenmug
Renee1966
Zeer actief

Veenmug schreef:Heb het boek van de eerder genoemde Hegendorf al wat jaren, niet de originele (1912) maar toch. Juist Hegendorf was degene die de tot dan toe gebruikelijke liefkozing met de zweep verfoeide en min of meer overging op de methode van trainen die we nu kennen. Corrigeerde ook in onze ogen hard maar steeds nadenkend hoe en waarom. Ook toen werd hetzen niet echt gewaardeerd en afgeleerd. Niet zo zeer uit oogpunt veiligheid maar een hond die een haas achtervolgend meteen ook het overige wild in het stuk jachtveld wat nog bejaagd moet worden op de lopers/vleugels doet gaan wordt niet echt gewaardeerd.

Mvg Veenmug
En welke methode gebruikte men toen (voor TT-tijdperk)?
ranetje
Zeer actief

Renee1966 schreef:
Veenmug schreef:Heb het boek van de eerder genoemde Hegendorf al wat jaren, niet de originele (1912) maar toch. Juist Hegendorf was degene die de tot dan toe gebruikelijke liefkozing met de zweep verfoeide en min of meer overging op de methode van trainen die we nu kennen. Corrigeerde ook in onze ogen hard maar steeds nadenkend hoe en waarom. Ook toen werd hetzen niet echt gewaardeerd en afgeleerd. Niet zo zeer uit oogpunt veiligheid maar een hond die een haas achtervolgend meteen ook het overige wild in het stuk jachtveld wat nog bejaagd moet worden op de lopers/vleugels doet gaan wordt niet echt gewaardeerd.

Mvg Veenmug
En welke methode gebruikte men toen (voor TT-tijdperk)?
Bij Hegendorf ben ik daar nog niet helemaal uit :?
Hij vindt in ieder geval dat de hond moet worden afgeleerd om op zicht te hetzen.
Hij adviseerd dan om de hond te leren op de neus te werken.
Maar hoe het nou verder precies zit? :denken:
Ik ga het boek nog maar eens goed doorlezen ................ dus wordt vervolgd :mrgreen:

Misschien kan Veenmug het al wel uitleggen :D
Hegendorf was inderdaad, zeker voor zijn tijd, zeer belonend bezig met de honden :ok:
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

carlos schreef:

Gr Carlos
Sorry, is mij niet bekend, zou je het uit willen leggen? ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
ranetje
Zeer actief

-Gaby- schreef:
carlos schreef:

Gr Carlos
Sorry, is mij niet bekend, zou je het uit willen leggen? ;)
Het is al een beetje uitgelegd :wink:
carlos schreef:

Gr Carlos
Bij het dirigeren ga je er van uit dat je je hond naar een bepaalde plaats stuurt en hem daar laat zitten.
Vanaf die plaats stuur je hem dan in een richting waar hij verwaaiing kan krijgen van het apport.
Dat is dus afhankelijk van de windrichting op de plaats waar de hond is
De voorjager heeft de fout gemaakt, uit te gaan van de windrichting op de plek waar hij zelf stond en zijn hond commando's gaf.

Onder aan de dijk zal de wind een draaiing hebben gemaakt waardoor de hond de geur van het apport al in de neus kreeg op een moment waarop de voorjager dat nog niet verwachtte.
De hond had dus gelijk om door te gaan en het apport te pakken.
Helaas werd hij door de voorjager gecorrigeerd.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Hegendorf gebruikte voor het afleren van het hetzen 2 bij de hond al bekende commando’s : af en kruip. Hond werd in wildrijk gebied gebracht. Wanneer er een haas opging kreeg de hond direct het commando af. Redelijke kans dat de o zo gehoorzame hond nu even Oost-Indisch doof is. Voorjager deed niets maar bleef wachten tot de hond terugkwam, zonder commentaar aanlijnen. Commando kruip tot de plaats waar het haas opgegaan was (geen straf maar een tamelijk zware appeloefening). De wandeling werd vervolgd. Haas af, kruip alleen nu wat verder wel steeds naar de plaats waar de achtervolging begonnen was. Volgens het boek waren de meeste honden op deze wijze vrij snel van het hetzen af en gingen bij het zien van een haas automatisch af. Bij de hardleerse honden kwam er het volgende bij. Opnieuw af,kruip maar nu werd de hond mbv 2 hulpriemen die aan ringen aan de halsband vast zaten vastgelegd (riemen werden om de voorpoten geslagen zodat de hond niet van zijn plaats kon) met zijn neus in de pot van het haas. Voorjager verdween uit zicht en liet de hond op die manier een half uurtje achter. Zo nodig werd de tijd nog verlengd. Het boek stelt dat hierna praktisch iedere hond van het hetzen af was.
Nb. korte samenvatting zonder waardeoordeel over de methode.

Mvg Veenmug
Renee1966
Zeer actief

Veenmug schreef:Hegendorf gebruikte voor het afleren van het hetzen 2 bij de hond al bekende commando’s : af en kruip. Hond werd in wildrijk gebied gebracht. Wanneer er een haas opging kreeg de hond direct het commando af. Redelijke kans dat de o zo gehoorzame hond nu even Oost-Indisch doof is. Voorjager deed niets maar bleef wachten tot de hond terugkwam, zonder commentaar aanlijnen. Commando kruip tot de plaats waar het haas opgegaan was (geen straf maar een tamelijk zware appeloefening). De wandeling werd vervolgd. Haas af, kruip alleen nu wat verder wel steeds naar de plaats waar de achtervolging begonnen was. Volgens het boek waren de meeste honden op deze wijze vrij snel van het hetzen af en gingen bij het zien van een haas automatisch af.

Bij de hardleerse honden kwam er het volgende bij. Opnieuw af,kruip maar nu werd de hond mbv 2 hulpriemen die aan ringen aan de halsband vast zaten vastgelegd (riemen werden om de voorpoten geslagen zodat de hond niet van zijn plaats kon) met zijn neus in de pot van het haas. Voorjager verdween uit zicht en liet de hond op die manier een half uurtje achter. Zo nodig werd de tijd nog verlengd. Het boek stelt dat hierna praktisch iedere hond van het hetzen af was.
Nb. korte samenvatting zonder waardeoordeel over de methode.

Mvg Veenmug
Dat dit werkte zeg, dat zou ik nl helemaal niet verwachten als ik het zo lees.
Dat betekent dat, ondanks dat er een lange periode zit tussen het hetzen en de zware appeloefening, de hond toch de link "hetzen = kruipen = niet leuk" legt.

Ik zou eerder de link "bij een niet zo enthousiaste baas komen = kruipen = niet leuk" verwachten, en daardoor een hond, die steeds minder graag bij de baas komt :scratch:

Wordt deze methode nog toegepast dat u weet, of is dit geheel uit de mode?
Veenmug
Zeer actief

De vraag of het nog toegepast wordt kan ik niet beantwoorden. Ik weet het gewoon niet.
Het kruipen is geen straf voor het hetzen maar een appeloefening. Heb ik ook wel eens meegemaakt. Hond negeert een bekend commando(in dit geval af) en je loopt even een aangelijnd rondje met diverse commando's als zit, down, kom voor, naast en wat je verder wil. Werd gewoon gezien als de hond weer bij de les brengen.

Mvg Veenmug
Renee1966
Zeer actief

Inge O schreef:
Veenmug schreef:De vraag of het nog toegepast wordt kan ik niet beantwoorden. Ik weet het gewoon niet.
Het kruipen is geen straf voor het hetzen maar een appeloefening. Heb ik ook wel eens meegemaakt. Hond negeert een bekend commando(in dit geval af) en je loopt even een aangelijnd rondje met diverse commando's als zit, down, kom voor, naast en wat je verder wil. Werd gewoon gezien als de hond weer bij de les brengen.

Mvg Veenmug
ja, oké, maar toch blijft het een appèloefening die tot doel zou hebben iets niet meer leuk te maken wat misschien een kwartier voorheen is gebeurd :denken: .
Daarom begrijp ik niet zo goed, dat de hond toch de link met hetzen legt, en niet met het terugkomen bij de baas.

Overigens, zo'n aangelijnd rondje met diverse commando's om de hond weer bij de les te brengen, pas ik ook soms toe, wel direct na het negeren van een bekend commando.
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”