Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Trainings methoden/halsbanden,stroom enz..

Ongelezen bericht door Inge »

Ik gebruik dat wat werkt bij mijn hond en waar ik achter sta qua methode.
Bij Biène gebruik ik dus de platte band, prikker, nu een dunne slipketting, maar ze loopt tijdens de training meestal los en dan gebruik ik mijn stem.
Als beloning gebruik ik bal, voertjes, stem. braafkloppen etc.

Stroom heb ik nog nooit gebruikt, vind ik bij Biène ook niet nodig. Maar ik sluit niet uit dat ik dat in de toekomst bij een volgende hond wellicht weleens nodig zal hebben. Dat zien we dan wel weer. Áls ik ergens voor kies doe ik dat onder begeleiding, ik klooi niet zomaar wat aan.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

duitse herder schreef:Wat ik zelf een nadeel vind, is dat als je eerst slipketting gebruikt, je daarna over stapt op de prikker en daarna naar de TT. Die stap wordt steeds kleiner. Er hangt ook een bepaalde cultuur om, want je ziet de tt en prikker alleen in africhting en nooit in behendigheid of noem eens wat. Wel dacht ik bij jachttraining?
dat ligt er toch maar aan waarvoor je wat gebruikt? ik ben met fritz meteen overgegaan op een tt, ik heb niet eerst een slip (die me wel was aangeraden, overigens) gebruikt of een prikker. ik zie me al met dat kippennekkie van hem. het gaat er ook niet om dat ik hem niet hou maar dat hij buiten helemaal hyper is en alleen maar bezig met jagen. 1 seconde niet opletten en hij is weg. bij hem is het het verschil tussen loslopen en niet loslopen.
het heeft niets te maken met appel trouwens, hij luistert echt perfect en heeft alle cursussen met de hoogste punten behaald, en ook met behendigheid luistert hij perfect. hij wil ook heel graag voor je werken.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik gebruik gewoon wat ik nodig vind al zal dat nooit de slipketting op slip zijn want daar kan ik niet mee omgaan.
Toen ik nog trainde met Gianni heb ik voornamelijk bij het pakwerk wel een prikker gebruikt en dat vonden mijn trainer en ik allebei nodig.
Jan heeft daar niks aan overgehouden, is nog steeds een donderstraal en een hele blije hond.
Ik geloof ook niet dat wij een betere band zouden kunnen hebben.
Nu lopen ze allebei met een grofschakelige slipketting op stop als halsband en dat werkt prima. Ik heb ook geen prikker nodig maar als dat wel zo zou zijn zou ik hem zeker gebruiken.

Het enige dat ik wel vind van dergelijke hulpmiddelen is dat het gebruik ervan door een deskundige aangeleerd en begeleid moet worden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

duitse herder schreef:Wat ik zelf een nadeel vind, is dat als je eerst slipketting gebruikt, je daarna over stapt op de prikker en daarna naar de TT. Die stap wordt steeds kleiner. Er hangt ook een bepaalde cultuur om, want je ziet de tt en prikker alleen in africhting en nooit in behendigheid of noem eens wat. Wel dacht ik bij jachttraining?
Bij de meeste jachttrainingsgroepen zie je geen prikker en geen TT.
In de praktijkjacht wordt wel eens een TT gebruikt (noodrem) voor zover ik weet.

Er zijn groepen waar je met een TT kunt trainen om van een bepaald ernstig probleem af te komen (heb ik ergens gehoord/gelezen) maar dat gebeurt zelden.
Ergens in Zuid Limburg schijnt een trainingsgroep te zitten die een prikker gebruikt. De reden waarom is me niet duidelijk geworden.

De honden lopen op jachttraining doorgaans aan een slipketting of jachtlijntje.
Ik gebruik jachtlijntjes en heel soms een slipketting.
Bij puppy's alleen een leren halsbandje met riem. Geen slip o.i.d.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

ik gebruik voor beide honden een TT maar dat is puur bij het loslopen en eigenlijk niet tijdens de training.
hoewel cartouche hem wel om heeft bij bijvoorbeeld verloren zoeken en opdrachten op flinke afstand.
ze staan ook altijd aan maar voor quireste gebruik ik em eigenlijk nooit en bij cartouche ook niet veel.

inmiddels zijn er verschillende forumleden die kunnen beamen dat ik een echte jager in cartouche getroffen heb en zonder TT zou hij niet lekker los kunnen, althans niet veilig voor hem en voor mij.) daarbij gebruik ik em niet veel, kan veel doen met stem en met mijn fluitje)
dan kan je dus gaan kiezen om de hond aan de lijn te houden en heb vreselijk gefrustreerd te maken of hem een TT om te doen en zo nu en dan een correctie geven met de TT, is ie dan bij mij dan is het braafste hond van de wereld en dat laat ik dan ook merken met een aai, knuffel, hoge stem of met een snoepje.

het hoeft heus niet zo te zijn dat je je hond alleen maar op zijn donder geeft en nooit eens beloont want dat is niet eerlijk tegenover de hond.

daarbij mogen mij honden mee tijdens de praktijk jacht, dan is het bijna geen doen om zonder TT te werken, mijn honden jagen te ruim en zijn niet bij mij te houden als er een haas opgaat, helaas. aangezien er in NL erg veel wegen zijn is er een hele grote kans dat de hond met bandenreclame op zijn rug eindigt en dat heb ik er echt niet voor over! daarvoor zijn zij mij echt te lief.

toevallig gaf ik vanmiddag nog het voorbeeld van quireste die tijdens het zoeken naar een duif een haas opdoet en erachteraan gaat, gelukkig TT om, standje 50 geen effect hij schudde en ging gewoon door achter de haas aan, uiteindelijk uit pure nood het ding op 100 gedraaid en gefloten en gedrukt, toen pas draaide hij om....en kwam hij braaf naar mij toe en werd uitbundig beloond.
het is op dat moment een pure noodrem...

daarbij vind ik dat wanneer je niet weet hoe een TT werkt je er niet over mag oordelen, als je zo'n ding nog nooit gevoeld hebt weet je niet waar je over praat. voordat ik de TT om deed bij mijn honden heb ik eerst zelf gevoeld, een prikkelend gevoel geeft het en een schrik reactie en dat is nou net de bedoeling om de hond uit zijn trance te krijgen.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Hutsje
Zeer actief

op mijn tt zit een piep, op ide piep moet hij hierkomen. daar heb ik hem op getraind en dat gaat heel goed. ik heb een tijdje een tt met trilstand gehad en dat werkte bij fritz niet goed.
overigens heeft hij hem altijd om buiten en ook tijdens groepswandelingen en bijna niemand heeft ooit gemerkt dat hij hem omheeft. dus hij gedraagt zicht er absoluut niet naar. hij is gewoon een vrije blije hond met tt, wat hij zonder tt aan de lijn niet is, het tegenovergestelde juist.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

ik heb een dogtra met trilstand en dat werkt over het algemeen heel erg prima, ik gebuik hem ook alleen in combi met mijn fluiten, als ik fluit moet ie komen, komt ie niet krijgt ie de trilstand en komt ie dan nog niet fluit ik nog 1 keer en krijgt ie een schokje. werkt er goed en er is niets zieligs aan.

bij mijn honden zien ze het altijd wel omdat ik 2 verschillende banden heb en 1 afstandbediening, ene band is zwart en de andere band is oranje. quireste loopt met de zwarte band omdat ik die toch wel zie maar cartouche loopt met de oranje band omdat hij echt donkerbruin is en je hem zinder de band heel erg moeilijk ziet. echt ideaal.

gr laura

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

mijn honden zijn ook absoluut niet gedrukt of zielig hoor, ze zijn og net zo vrij en blij als altijd....

Hutsje
Zeer actief

laura23 schreef:ik heb een dogtra met trilstand en dat werkt over het algemeen heel erg prima, ik gebuik hem ook alleen in combi met mijn fluiten, als ik fluit moet ie komen, komt ie niet krijgt ie de trilstand en komt ie dan nog niet fluit ik nog 1 keer en krijgt ie een schokje. werkt er goed en er is niets zieligs aan.

die heb ik ook gehad maar dat werkte bij fritz dus niet goed omdat hij niet zo getraind was.

bij mijn honden zien ze het altijd wel omdat ik 2 verschillende banden heb en 1 afstandbediening, ene band is zwart en de andere band is oranje. quireste loopt met de zwarte band omdat ik die toch wel zie maar cartouche loopt met de oranje band omdat hij echt donkerbruin is en je hem zinder de band heel erg moeilijk ziet. echt ideaal.

gr laura
je kan hem ook wel zien, maar niemand merkte aan zijn gedrag dat hij hem omhad, dat bedoel ik ;).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dat zie je hier ook niet, en zo hoort het ook vind ik... :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

Hutsje schreef:
laura23 schreef:ik heb een dogtra met trilstand en dat werkt over het algemeen heel erg prima, ik gebuik hem ook alleen in combi met mijn fluiten, als ik fluit moet ie komen, komt ie niet krijgt ie de trilstand en komt ie dan nog niet fluit ik nog 1 keer en krijgt ie een schokje. werkt er goed en er is niets zieligs aan.

die heb ik ook gehad maar dat werkte bij fritz dus niet goed omdat hij niet zo getraind was.

gr laura
je kan hem ook wel zien, maar niemand merkte aan zijn gedrag dat hij hem omhad, dat bedoel ik ;).
o bedoelde je zo! nee dan merk je bij mij honden ook niets. hoewel ik het wel merk bij quireste, die is net even vrijer als ie de band niet om heeft, maar goed die is echt uitgekookt :W:

gr laura

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ik blijf het (voor mij zelf) toch heel lastig vinden, het hele TT-verhaal. Ik heb ook een hond met een behoorlijke jacht-drive. Eentje die zelfstandig kan jagen en dat in het verleden heeft gedaan om in leven te blijven (immers: poolhonden-mix, zwervend aangetroffen in Turkije).
Na maanden trainen, echt maanden, loop ze nu zowat overal los. Inmiddels is ze al weer bijna 4 jaar bij ons en ze gaat eigenlijk nooit meer in de fout. Bij haar heb ik nooit gedacht aan een TT. Ik denk ook niet dat het had gekund. Silka is een gevoelige hond, snel onder de indruk, vooral als het gaat om pijn. (Ze is ooit door wespen gestoken, drama!). Ze was een jaar of vier toen ze bij ons kwam dus ze had al een heel leven voor zich. Een leven waar ik niets van af weet, waar van alles gebeurd kan zijn.

Er is eigenlijk maar één hond en baas hier op het forum waarvan ik denk: ja, ik begrijp dat er voor een TT gekozen is, en dat is Jessica met FritZ.
Als je woont in een gebied met zo veel wild pal om je huis heen dan kun je weinig anders.

Maar goed, verder laat ik iedereen vrij in zijn of haar keuze (uiteraard!) maar het gebruik van een TT blijft iets waar ik moeite mee heb (en dat ligt dus aan mij, ik kan het gewoon niet goed 'verkopen' voor mezelf).
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Wij hebben een hele poos een combi gebruikt van halti en slipketting. Daaraan een dubbele politielijn. Na verloop van tijd vonden we echter dat het te weinig effect gaf en zijn we overgestapt op een normale halsband. Het uitvallen doet hij nog hevig zat maar hij flipt niet meer compleet, is ook bereikbaar als hij uit zn plaat gaat. Aan de band zit ook een handvat zodat we goede grip op hem hebben als de situatie het vereist.

Verder gaan we een muilkorf gebruiken omdat hij, na 3 jaar lijn, weer los mag lopen na hard trainen. Hij is alleen erg bezitterig en kan wel gaan knokken als hij iets wil wat een andere hond heeft. Vandaar de korf.
Verder gebruiken we geen hulpmiddelen maar ik ben er zeker niet op tegen.
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Wij hebben nooit begrepen hoe je een hond het trekken kunt afleren met een slipketting. Of ze nu een gewone halsband om hadden of een slipketting, ze trokken even hard. Voor onze Ninjo hadden we een tuig, dat werkte beter. Sjef heeft een slipketting om in plaats van een halsband omdat dat prettiger is voor hem. Hij heeft een kleine kop t.o.v. zijn lijf, een halsband moet dan zo strak dat het niet lekker meer zit. De kleine madammekes hebben een halsbandje om.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

laura23 schreef:daarbij mogen mij honden mee tijdens de praktijk jacht, dan is het bijna geen doen om zonder TT te werken, mijn honden jagen te ruim en zijn niet bij mij te houden als er een haas opgaat
Verder nergens om Laura, maar zelf zou ik dan concluderen dat ik met die hond (nog) niet op pad kan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Hutsje
Zeer actief

Rami schreef:Ik blijf het (voor mij zelf) toch heel lastig vinden, het hele TT-verhaal. Ik heb ook een hond met een behoorlijke jacht-drive. Eentje die zelfstandig kan jagen en dat in het verleden heeft gedaan om in leven te blijven (immers: poolhonden-mix, zwervend aangetroffen in Turkije).
Na maanden trainen, echt maanden, loop ze nu zowat overal los. Inmiddels is ze al weer bijna 4 jaar bij ons en ze gaat eigenlijk nooit meer in de fout. Bij haar heb ik nooit gedacht aan een TT. Ik denk ook niet dat het had gekund. Silka is een gevoelige hond, snel onder de indruk, vooral als het gaat om pijn. (Ze is ooit door wespen gestoken, drama!). Ze was een jaar of vier toen ze bij ons kwam dus ze had al een heel leven voor zich. Een leven waar ik niets van af weet, waar van alles gebeurd kan zijn.

Er is eigenlijk maar één hond en baas hier op het forum waarvan ik denk: ja, ik begrijp dat er voor een TT gekozen is, en dat is Jessica met FritZ.
Als je woont in een gebied met zo veel wild pal om je huis heen dan kun je weinig anders.

Maar goed, verder laat ik iedereen vrij in zijn of haar keuze (uiteraard!) maar het gebruik van een TT blijft iets waar ik moeite mee heb (en dat ligt dus aan mij, ik kan het gewoon niet goed 'verkopen' voor mezelf).
nou, ondanks de tt ga ik nog heel vaak in nederland wandelen in de wat drukkere gebieden waar dus minder wild zit. en ik vond het in het begin ook vreselijk maar het werkte goed bij hem, hij is er nooit angstig of wat dan ook van geworden, hetgeen dus ook meteen het moeilijke was want sommige hond hebben aan 1 tik genoeg, fritz dus niet, helaas. hij kan dus niet los zonder. ik zou de tt nooit op kiefer of lijf gebruiken, en heb hem ook nooit bij mijn andere honden gebruikt, hoewel ik toch 3 jachthonden heb gehad. kiefer wil op sommige plekken er ook nog wel eens vandoor gaan, die gaat dus gewoon daar aan de lijn.
overigens heb ik hem aangeschaft omdat hij mijn paarden op begon te jagen, hij sprong zo over de omheining. binnen houden of in een kennel was en is geen optie en er moest snel en afdoende iets gebeuren. daar heeft het wel heel goed voor geholpen.
Laatst gewijzigd door Hutsje op 22 nov 2009 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

hoe wil jij het negeren van een haas dan trainen? de breton zijn ze van pup af aan al mee bezig geweest, foei haas training zeg maar... nou moet je is doen je lacht je rot, je hebt nog nooit een hond zo hard zien rennen. dat is dus onbegonnen werk met een hond die pas krijgt met 5 jaar, wat doe je dan? een trainer opzoeken die verstand van zaken heeft en duidelijke uitleg geeft over het omgaan met een TT, waar en wanneer je zo'n ding gaat gebruiken. deze trainer heeft mij ook begeleid bij het apporteren en dat is prima gelukt, toch een mooi diploma gehaald afgelopen zomer, met een hond die niet wilde apporteren bij zijn vorige voorjagers....

en cartouche kan idd nog niet mee op jacht, die is gewoon nog niet klaar, maar jaagt alles na wat vleugels heeft...dat is nu prima binnen de perken te houden en prima controleerbaar dankzij de TT.

gr laura

laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

weet je wat trouwens het lastige is met de jacht? er word wel eens iets aangeschoten en loopt dan dus weg, daar moet de hond dan wel achteraan, voor een hond iets heel erg lastigs want eerst mag het niet en dan in ene moet het!

daarom kan een TT een heel handig hulpmiddel zijn!

gr laura

Jaap*
Zeer actief

Ik bedoel eigenlijk dat mensen soms misschien dingen voor ogen hebben met een hond terwijl de hond of de stituatie of de omstandigheden daar gewoon niet zo geschikt voor zijn. En dat het dan een keuze is om dat gegeven aan de kant te schuiven en door te zetten ondanks alles :wink:
Net zoals het een keuze kan zijn om dan maar geen wedstrijden of andere georganiseerde activiteiten te ondernemen om te voorkomen dat je in een situatie terechtkomt waarin er teveel van de hond gevraagd wordt.
Vooral als dat in het gewone dagelijkse leven al moeilijk genoeg is. Maar dat zijn slechts mijn gedachten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Jaap* schreef:Ik bedoel eigenlijk dat mensen soms misschien dingen voor ogen hebben met een hond terwijl de hond of de stituatie of de omstandigheden daar gewoon niet zo geschikt voor zijn. En dat het dan een keuze is om dat gegeven aan de kant te schuiven en door te zetten ondanks alles :wink:
Net zoals het een keuze kan zijn om dan maar geen wedstrijden of andere georganiseerde activiteiten te ondernemen om te voorkomen dat je in een situatie terechtkomt waarin er teveel van de hond gevraagd wordt.
Vooral als dat in het gewone dagelijkse leven al moeilijk genoeg is. Maar dat zijn slechts mijn gedachten.
Eens. Het is en blijft een keuze. Als ik een TT nodig heb om een sport uit te oefenen, stop ik. Dan maar niet. Mijn persoonlijke voorbeeld is drijven. Mocht ik Izzie daar niet in de hand kunnen houden, dan stop ik er direct mee. Ik ben heel erg op terugroepen aan het oefenen bij vee en hoop dat het gaat lukken. Maar het idee dat ik haar een TT omdoe omdat ze anders de schapen opvreet als ze op afstand van mij is, vind ik werkelijk bespottelijk.

Wat ik ook bijzonder vind, is dat er honden gefokt worden voor de diverse sporten/het werk en dat die honden dan niet zonder flinke correctiemiddelen in de hand gehouden kunnen worden. Dan maar wat minder extreem op die drift fokken lijkt mij. Maar ja, dan eindig je natuurlijk niet op de eerste plek :roll:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik bedoel eigenlijk dat mensen soms misschien dingen voor ogen hebben met een hond terwijl de hond of de stituatie of de omstandigheden daar gewoon niet zo geschikt voor zijn. En dat het dan een keuze is om dat gegeven aan de kant te schuiven en door te zetten ondanks alles :wink:
Jaap, vraag je altijd te veel van de hond als het niet goed blijkt te gaan?
Een hond moet ook kunnen leren.
Daarvoor zal hij soms in omstandigheden terechtkomen waar hij best van in de war kan raken.
Maar als je dat helemaal niet doet, leert hij het ook niet :wink:

Als Izzie fouten maakt bij de schapen zal ze daarvan moeten leren.
Als je haar niet meer bij de schapen zet leert ze het nooit.
Je kunt haar de commando's nog zo goed leren.
Pas bij de schapen leert ze echt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:Als Izzie fouten maakt bij de schapen zal ze daarvan moeten leren.
Maar wat is er dan zo erg dat ik haar nooit meer bij de schapen zet? Dat ik de sport niet meer kan doen? Of wordt zij er slechter van? Als het een sport is waar ik haar niet in de hand kan houden, dan doen we dat niet meer. Daar is nu geen sprake van overigens. We trainen het nu op korte afstand van mij. Ze krijgt de kans niet om ze op te gaan jagen. Het is een kwestie van opbouwen. Hoe vaak zie je niet dat honden eerst gek gemaakt worden op iets. En pas daarna moeten ze leren dat het niet mag.

Ik heb het overigens niet over commando's leren. Ik heb het over drift in de hand houden. Als ik links zeg en zij gaat rechts, dat is inderdaad een kwestie van leren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap, vraag je altijd te veel van de hond als het niet goed blijkt te gaan?
Een hond moet ook kunnen leren.
Daarvoor zal hij soms in omstandigheden terechtkomen waar hij best van in de war kan raken.
Maar als je dat helemaal niet doet, leert hij het ook niet :wink:
Herkennen dat een hond iets nog niet begrijpt is heel iets anders natuurlijk. Dat moet je niet verwarren met iets wat niet goed gaat.
Als je iets verwacht wat de hond aantoonbaar (nog) niet kan leveren gaat er iets niet goed.
Dat is de strekking van mijn verhaal. En ook waarom je die situatie's dan wel met dezelfde verwachtingen blijft opzoeken.
Je mag van mij een hond best laten worstelen met een puzzeltje, graag zelfs. Maar ik vind dat bij uitstek géén situatie om correctiemiddelen bij te gebruiken.
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:Als Izzie fouten maakt bij de schapen zal ze daarvan moeten leren.
Maar wat is er dan zo erg dat ik haar nooit meer bij de schapen zet? Dat ik de sport niet meer kan doen? Of wordt zij er slechter van? Als het een sport is waar ik haar niet in de hand kan houden, dan doen we dat niet meer. Daar is nu geen sprake van overigens. We trainen het nu op korte afstand van mij. Ze krijgt de kans niet om ze op te gaan jagen. Het is een kwestie van opbouwen. Hoe vaak zie je niet dat honden eerst gek gemaakt worden op iets. En pas daarna moeten ze leren dat het niet mag.

Ik heb het overigens niet over commando's leren. Ik heb het over drift in de hand houden. Als ik links zeg en zij gaat rechts, dat is inderdaad een kwestie van leren.
Nee zo bedoel ik het niet.
(Een schaapsherder zou het wel erg vinden denk ik :wink: )
Izzie zou in het begin best uit de hand kunnen gaan bij de schapen, gewoon van opwinding omdat ze er bij in de wei staat.
Maar als ze moet leren om er te werken kan je niet verwachten dat ze dat dan dus maar even doet.
Uit de hand gaan wil toch niet zeggen dat ze dat blijft doen? (in het voorbeeld dan hé!! :mrgreen: ).

Ik had het er even niet meer over dat je dan een TT o.i.d. moet hanteren als hulpmiddel, maar dat je sommige dingen alleen maar in de praktijk kunt leren als hond.
Als het nog niet goed gaat zo'n eerste keer en je stopt daarom, leert een hond het zeker niet.
Want je kunt het in trainingen niet nabootsen.

Eerst gek maken op iets en dan leren dat het niet meer mag zie ik ook niet zo. :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Eens. Het is en blijft een keuze. Als ik een TT nodig heb om een sport uit te oefenen, stop ik. Dan maar niet. Mijn persoonlijke voorbeeld is drijven. Mocht ik Izzie daar niet in de hand kunnen houden, dan stop ik er direct mee. Ik ben heel erg op terugroepen aan het oefenen bij vee en hoop dat het gaat lukken. Maar het idee dat ik haar een TT omdoe omdat ze anders de schapen opvreet als ze op afstand van mij is, vind ik werkelijk bespottelijk.

Wat ik ook bijzonder vind, is dat er honden gefokt worden voor de diverse sporten/het werk en dat die honden dan niet zonder flinke correctiemiddelen in de hand gehouden kunnen worden. Dan maar wat minder extreem op die drift fokken lijkt mij. Maar ja, dan eindig je natuurlijk niet op de eerste plek :roll:
mocht je het over de herders hebben kan ik je teleurstellen, die worden daar niet (meer) op gefokt omdat het draait om de hele kleine puntjes... en die krijg je niet door hele scherpe honden te fokken.
Mocht je het daar niet over hebben, heb ik niks gezegd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
dat kan en dat is je prima recht... ik vind het juist bespottelijk om het niet te gebruiken als het zou kunnen helpen, maar wel onder de juiste begeleiding. Waarschijnlijk komt het omdat jij zoiets als laatste redmiddel ziet, en ik als een hulpmiddel wat bij al mijn honden gebruikt zou kunnen worden indien nodig. Later blijkt pas of ze hem werkelijk nodig hebben (gehad).
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
dat kan en dat is je prima recht... ik vind het juist bespottelijk om het niet te gebruiken als het zou kunnen helpen, maar wel onder de juiste begeleiding. Waarschijnlijk komt het omdat jij zoiets als laatste redmiddel ziet, en ik als een hulpmiddel wat bij al mijn honden gebruikt zou kunnen worden indien nodig. Later blijkt pas of ze hem werkelijk nodig hebben (gehad).
Hoe bedoel je dit Malinois?

Bedoel je dat je altijd begint met een TT, maar dat naderhand wel eens kan blijken dat het niet nodig was geweest?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
Hoe bedoel je dit Malinois?

Bedoel je dat je altijd begint met een TT, maar dat naderhand wel eens kan blijken dat het niet nodig was geweest?
Nee, ik ga er vanuit dat ik hem bij een hond nodig zal hebben, is dit niet zo (zoals met trainen bij Xena bijv.), die is nu 'klaar' maar heeft nooit met trainen een TT gebruikt bijv., dan blijkt dus pas dat die niet nodig is geweest (maar ook niet gebruikt dus).

snap je het een beetje? :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef:

Nee zo bedoel ik het niet.
(Een schaapsherder zou het wel erg vinden denk ik :wink: )
Izzie zou in het begin best uit de hand kunnen gaan bij de schapen, gewoon van opwinding omdat ze er bij in de wei staat.
Maar als ze moet leren om er te werken kan je niet verwachten dat ze dat dan dus maar even doet.
Uit de hand gaan wil toch niet zeggen dat ze dat blijft doen? (in het voorbeeld dan hé!! :mrgreen: ).

Ik had het er even niet meer over dat je dan een TT o.i.d. moet hanteren als hulpmiddel, maar dat je sommige dingen alleen maar in de praktijk kunt leren als hond.
Als het nog niet goed gaat zo'n eerste keer en je stopt daarom, leert een hond het zeker niet.
Want je kunt het in trainingen niet nabootsen.

Eerst gek maken op iets en dan leren dat het niet meer mag zie ik ook niet zo. :wink:
Toch zie ik nooit een schaapsherder met een hond met een TT.

Dat Izzie erg fel reageert, weet ik al. Ik ben al twee dagen bij de schapen geweest met haar en ze was niet voor de poes. Dat is voor mij nog geen reden om te stoppen. Ik stop wel als ik merk dat het volledig uit de hand loopt en ik al vloekend en tierend achter haar aan loop, al slaand met de stok :wink: Nu gaan we gewoon hard trainen. Ze is bereikbaar voor me, ik moet leren om op het juiste moment afstand te vragen van haar. En dat dan natuurlijk op zo'n manier dat het ook lukt. Zo leert ze het en kunnen we het moeilijker maken.

Ik ben wel benieuwd wat 'het forum' er van zou vinden als ik een filmpje plaats met Izzie met prikband en TT omdat we gaan schapen drijven. Ik blijf het een bespottelijk idee vinden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:mocht je het over de herders hebben kan ik je teleurstellen, die worden daar niet (meer) op gefokt omdat het draait om de hele kleine puntjes... en die krijg je niet door hele scherpe honden te fokken.
Mocht je het daar niet over hebben, heb ik niks gezegd.
Ik doelde nu specifiek op de jacht.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”