Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Showen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Re: Showen

Ongelezen bericht door billy »

Nanna schreef:
chrico schreef::smile2: jij heb het wel he Els. Weet je nog die keurmeester die hem niet durfde aan te raken en na de show naar je toekwam. Ik heb er echt om gelachen toen :smile:
In Hongarije is het anders doodnormaal om de Komondors niet aan te raken tijdens het showen. Je kon als keurmeester anders wel een paar handjes kwijt zijn na de keuring ;-) Ik kan me dan ook best voorstellen dat je maar niet zo fris en fruitig een Kaukaas beetgrijpt om die es fijn en nauwgezet af te voelen ;-) :N: Maar ja, je zou natuurlijk wel eerst even aan de exposant kunnen vragen of het verantwoord is.
de Kaukaas heeft wel een enorme reputatie onder keurmeesters hoor, en van andere mensen heb ik ook wel eens verhalen gehoord, maar ik geef juist aan dat het wel kan, maar dan nog durven ze het niet, ook de km op de berghondendag durfde het niet. :19:
De km in Alkmaar was wel heel leuk, en na wat aarzelen ging hij toch Baco betasten :ok: , hij vertelde dat hij een keer keurde in Praag en daar een kaukaas zijn eigen bazin te lijf ging, wat een verschrikkelijk gezicht was, en ik kan me voorstellen dat je wat voorzichtiger word. :wink:
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

dogo canario's worden ook (meestal) op afstand geshowd
als je een spanjaard, italiaan, rus of pool hebt, komt die
niet aan je hond aan, alleen om ff de ballen te voelen
en dan moeten ze nog zeker zijn dat je de kop vast hebt
bij Darko geef ik aan dat het geen kwaad kan, DArko vind
het zelf "prettiger" dat ze eerst heel zijn lijf voelen van voor
naar achter en dan pas zijn ballen pakken, zo in 1 keer naar
zijn ballen vind hij geen reet aan
bij Guapa heb ik liever dat ze der afblijven, daarom dat ik
ook niet bij een belgische of nederlandse keurmeester zal
inschrijven, die hebben geen verstand van wat voor hond
voor hen staan (vind ik)
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

billy schreef:
Nanna schreef:
billy schreef: de keurmeester keurde op 4 meter afstand en raakte de honden absuluut niet aan, Baco had een te korte staart , dat heb ik nog nooit gehoord
Wat zei je toen? Je zal jezelluf bedoelen? ;-)
:mrgreen: Ik heb maar niets gezegd, maar het was een aparte manier van keuren :wink:
Dit zou dé ideale keurmeester voor mij en fien zijn :cheer: :mrgreen:
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

billy schreef:
chrico schreef:Baco was toen nog slungel eerste klas en volgens mij heeft Els ook aangegeven dat het goed is. Maar zij durfde niet, het was haar rasgroep niet en zij kon dit ras verder niet behalve wat uit boekjes kwam.

Gebeurd wel vaker op show. Vorig jaar op de winner, keurmeester bij een ras. Show begint, keurmeester blijft op afstand. Vriendin geeft aan dat het kan maar nee want fila's keurt hij altijd zo. Vriendin sloeg zowat achterover en zei van meneer dit is geen fila, u keurt nu een ander ras :smile:
:mrgreen: Hij was even met het ras in de war.

Ja ze durfde echt niet en Baco was net 10 maanden oud, later zaten we naast de ring en ze kwam helemaal langs om nogmaals uit te leggen dat ze hem niet durfde aan te halen, Baco zat midden tussen de mensen en kinderen, en toen durfde ze het nog niet. :19:
Ik heb een keurmeester gehad die onze Thorben niet durfde te betasten :denken: Hij gromde volgens haar. Nou echt dus niet, die hond vlucht in angst en laat geen grom horen en daarbij het is een hond van nog geen 6 kg, die kan ik heus wel vasthouden als hij daadwerkelijk zou grommen. (En dan heb ik het er nog niet over dat ik het niet van hem zou accepteren :wink: ) Maar ze wilde hem echt niet betasten was het einde van het liedje. Nou ja, dan niet hoor. Duh.

Whera, ik zou hem persoonlijk niet inschrijven. Bij een keurmeester waarbij je het van te voren al weet, vind ik het persoonlijk weggegooid geld.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jeetje, wat heerlijk dat sommige rassen niet betast worden. Eva doet echt moeilijk en wij showen dus nog steeds niet met haar daarom. Soms is het dikke mik met de keurmeester en soms wordt ze argwanend en dan kan er dus niks meer met haar. De laatste keurmeester had een grote uilenbril, ging een raar dansje voor haar doen en toen had ze hem bijna te pakken :smile: Hij zei ook nog, zie je wel, ik wist dat ze dit ging doen :roll: Nu durven we haar niet meer te showen omdat ik niet weet of ze zich zal laten betasten. Het hele aanstaren en bekijken ziet Eva als provocatie. Ze denkt dan wat moet dat enge mannetje van me. Als ze dan haar bek open gaan trekken om de tanden te kijken is het tijd :N:

Ik zou het een ware verademing vinden als je je hond gewoon kon laten lopen, tanden zelf kon laten zien en even tussen de benen klemmen om het vachtje te voelen. Maar nee, ze steken hun handen uit om de hond te laten ruiken nadat ze er eerst heel lang naar gestaard hebben. Soms nog twijfelen ook. Dat schiet hier dus niet echt op. Er staat notabene in de rasstandaard van de laekense dat ze met keuringen onverschrokken zijn en dat de keurmeester dat moet weten. Ik merk er niks van helaas :piew:
Afbeelding
billy
Erelid

Dit zou dé ideale keurmeester voor mij en fien zijn :cheer: :mrgreen

Dan schrijf je Fien in als ras Kaukaas :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid

MARC_S schreef:Jeetje, wat heerlijk dat sommige rassen niet betast worden. Eva doet echt moeilijk en wij showen dus nog steeds niet met haar daarom. Soms is het dikke mik met de keurmeester en soms wordt ze argwanend en dan kan er dus niks meer met haar. De laatste keurmeester had een grote uilenbril, ging een raar dansje voor haar doen en toen had ze hem bijna te pakken :smile: Hij zei ook nog, zie je wel, ik wist dat ze dit ging doen :roll: Nu durven we haar niet meer te showen omdat ik niet weet of ze zich zal laten betasten. Het hele aanstaren en bekijken ziet Eva als provocatie. Ze denkt dan wat moet dat enge mannetje van me. Als ze dan haar bek open gaan trekken om de tanden te kijken is het tijd :N:

Ik zou het een ware verademing vinden als je je hond gewoon kon laten lopen, tanden zelf kon laten zien en even tussen de benen klemmen om het vachtje te voelen. Maar nee, ze steken hun handen uit om de hond te laten ruiken nadat ze er eerst heel lang naar gestaard hebben. Soms nog twijfelen ook. Dat schiet hier dus niet echt op. Er staat notabene in de rasstandaard van de laekense dat ze met keuringen onverschrokken zijn en dat de keurmeester dat moet weten. Ik merk er niks van helaas :piew:
Ik zou dat gewoon zeggen Marc, zeker het gebit laten zien zou ik altijd zelf doen, maar bij Baco moeten ze ook niet zomaar in het wilde weg gaan betasten, maar hij laat het als het normaal gaat wel toe, nu nog een keurmeester vinden die het durft. :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Dat tanden laten zien wilden we dus zelf doen. Martijn netjes die lippen open doen, DUIDELIJK aangegeven dat hij het liever zelf deed en raad eens? De keurmeester ging met zijn handen in Eva's mond terwijl Martijn de tanden liet zien. :piew: Effe helpen de lip wat meer open te trekken. Ja dan wordt Eva dus meteen helemaal gefucked. 2 man die aan haar bek zitten is haar echt teveel. :oohja:

Ze is nu een keer of 5 gekeurd en ze heeft 3 keer geprobeerd te keurmeester te bijten. Dus dat schiet echt niet op. Ze houdt niet van vreemden en laat weinig toe dat ze niet wil. Van ons alles, van vreemden zeeer weinig. Zou een keurmeester haar kennis laten maken en een koekje geven dan kan die haar bij wijze van spreken op schoot nemen. Maar anoniem in het rijtje en dan resoluut op haar toelopen en gaan betasten, nee, dat kan niet. Bij keurmeesters die heel even moeite doen staat er op haar rapport dat ze een heerlijk open en vrij hondje is.

Bij de laekense keuren ze geloof ik ook het karakter op basis van wel of niet normaal laten betasten. :mrgreen:

Puntje bij het paaltje moet ik OF trainen op showen en haar leren wat toe te staan inclusief een onopvallend houdgreepje her en der OF ik moet het opgeven. Staat zo stom als je hond ineens in de hand van de keurmeester hangt terwijl heel het ras staat te kijken naast de ring. Eva is erg mooi maar niet echt show"geschikt" helaas :boos: :wink:
Afbeelding
billy
Erelid

Ik heb dan het ras mee zeg maar, geen km die dat zou durven, maar ik zou zoals jullie met Eva gewoon zeggen, wat ze wel en niet leuk vind, en dat vooral het gebit tonen jullie zelf willen doen.
Hij blijft er maar vanaf :pffff:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

billy schreef:Ik heb dan het ras mee zeg maar, geen km die dat zou durven, maar ik zou zoals jullie met Eva gewoon zeggen, wat ze wel en niet leuk vind, en dat vooral het gebit tonen jullie zelf willen doen.
Hij blijft er maar vanaf :pffff:
Gaat niet. De vacht moet ook gekeurd worden op droogheid en ruwheid. Ze willen de hoekingen voelen en de conditie. Ze nemen niet aan van me dat die wel goed zitten :mrgreen:
Afbeelding
billy
Erelid

En ik vind het dan weer raar dat een km op 4 meter afstand mijn hond staat te keuren, er zit heel veel vacht op en wat mij betreft kan je dan toch niet alles goed zien.

Ik denk wel dat een hond enigzins wat te betasten moet zijn , maar net wat je zegt dan klem je haar even tussen je benen als dat moet.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

billy schreef:Dit zou dé ideale keurmeester voor mij en fien zijn :cheer: :mrgreen

Dan schrijf je Fien in als ras Kaukaas :mrgreen:
Als ik dan de keurmeester heb die Whera ook had zou het misschien nog lukken ook :mrgreen:
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik zou ook niet inschrijven. Ik had ook zo mijn redenen om mijn honden bijvoorbeeld niet in Zwolle in te schrijven.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

En toch he. Een hond die niet eens aangeraakt kan worden door een vreemde persoon, is dat niet een nachtmerrie voor zo'n dier om hem naar zo'n show te brengen? :denken:
billy
Erelid

Nanna schreef:
billy schreef:En ik vind het dan weer raar dat een km op 4 meter afstand mijn hond staat te keuren, er zit heel veel vacht op en wat mij betreft kan je dan toch niet alles goed zien.

Ik denk wel dat een hond enigzins wat te betasten moet zijn , maar net wat je zegt dan klem je haar even tussen je benen als dat moet.
Komondors worden (in Hongarije althans) niet anders gekeurd dan op zeer gepaste afstand :mrgreen: en je kunt toch niet zeggen dat die geen vacht hebben :N: En je klemt een dergelijke hond ook niet even tussen je beentjes hoor ;-)
Toch volgt er altijd plaatsing. De keurmeester zullen er wel röntgenoogjes hebben :cool2:
Ik weet niet hoe Baco over een jaar is natuurlijk, maar op de berghondendag is er altijd iemand met een heftige Kaukaas, ze heeft echt handen en voeten nodig om hem in bedwang te houden, ik heb echt wel met bewondering staan kijken want ze had het zweet op haar voorhoofd en op een gegeven moment ging hij voor haar springen zo van boing vlak bij haar gezicht, en als ze hem had gecorrigeerd was het fout gegaan maar dat weet ze zelf ook wel, ze krijgt hem dan weer rustig, maar ik vraag me dan af wat is de lol van zo'n dag zowel voor hond als baas. :19:

Baco ondergaat een showdagje en meer is het niet, we hebben nu 2 punten en ik zou de 4 punten halen wel leuk vinden, en dan stoppen we :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
Maeve schreef:En toch he. Een hond die niet eens aangeraakt kan worden door een vreemde persoon, is dat niet een nachtmerrie voor zo'n dier om hem naar zo'n show te brengen? :denken:
Komondors zijn enorm territoriaal, dus die vinden het alvast niet leuk om geshowd te worden. De doorsnee Komondor dan hè. Ze zijn helemaal niet graag weg van hun terrein.
Kijk, een hond als een Komondor moet je respecteren vind ik. Het is al lullig genoeg voor hem dat ie geshowd moet worden, als je dan ook nog gaat eisen dat ie het goed vindt dat een km hem eens fiks bepoteld geraak je aan de fundamenten van het ras.
Zo vind ik ook dat Fila's op afstand gekeurd móeten worden. Ze houden niet van vreemden, het is zelfs een raspunt, respecteer dat dan ook.
Om het over het heelhouden van je handjes maar niet te hebben ;-)
Ohja, helemaal mee eens. Doodzonde als je die karakters er allemaal uit fokt zodat ze geshowd kunnen worden. Maar ik denk dat ik als eigenaar zijnde zo'n hond niet eens mee zou willen nemen naar een show, wat doe je zo'n beest aan :ugh:
laeken
Zeer actief

Ik vraag me sterk af of je zo'n hond wel wat aan doet. Als ze nu helemaal angstig door de ring liepen is dat iets anders. Een hond kan ook domweg niet ongevraagd aangeraakt willen worden. Ik zie het als mij zomaar aanraken als vreemde. Ik denk ook echt dat ik dat zo mag zien. Ik hou er niet van als iemand mij aan gaat kijken en dan aan gaat raken op straat. Honden worden echt gefokt op kinderlijkheid en tolerantie dus de meeste honden trekken dat wel. Sommige vinden het leuk om geaaid te worden en anderen ondergaan het dan maar. Maar je hebt dus ook de categorie die net als een mens een waarschuwing geeft en dan hapt. Jij laat je ook niet betasten op straat, alleen binnen je roedel/gezin of door mensen die je kent. Maar dat wil niet zeggen dat je een hekel aan door de stad lopen hebt. Eva is dol op behendigeheid, hondenforumdoedagen vindt ze ook leuk etc etc. Alleen letten we wel op dat niet iedereen aan haar wil zitten. Dat vindt ze soms wel en soms niet leuk en dan heb ik het gewoon liever niet. Op behendigheid kan wel iedereen haar aaien overigens. Maar zomaar op straat of op shows dus niet. Maar ze vind het wel leuk daar. Als Eva in de ring staat is ze juist enorm trots. Ze showt heel erg mooi. Veel belgen knijpen hun staart en gedragen zich iets gedrukt in de ring. Eva niet, die staat met haar hoofd omhoog rond te kijken. Toch kan ze dan gaan grommen als een keurmeester dit gaat doen:
Afbeelding

Dat is in de ogen van Eva aanstaren = dreiging, overhangen = domineren, hand uitsteken = opdringerig contact maken en niet 10 seconden wachten tot zij zelf komt kijken, etc etc.

Nu weet ik wel dat ik het haar kan leren hoor. Maar die moeite heb ik gewoon nog niet genomen. Ze kan leren wat ze moet doen en dan zal ze dat gewoon doen als ik dat zeg. Dus staan! Laat! Uhuh! Goed zo! Zou zo maar kunnen dat ze dan al betast is en niet gereageerd heeft. Dus wie weet ga ik dat nog een keer oefenen :wink:
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

MARC_S schreef:Ik vraag me sterk af of je zo'n hond wel wat aan doet. Als ze nu helemaal angstig door de ring liepen is dat iets anders. Een hond kan ook domweg niet ongevraagd aangeraakt willen worden. Ik zie het als mij zomaar aanraken als vreemde. Ik denk ook echt dat ik dat zo mag zien. Ik hou er niet van als iemand mij aan gaat kijken en dan aan gaat raken op straat. Honden worden echt gefokt op kinderlijkheid en tolerantie dus de meeste honden trekken dat wel. Sommige vinden het leuk om geaaid te worden en anderen ondergaan het dan maar. Maar je hebt dus ook de categorie die net als een mens een waarschuwing geeft en dan hapt. Jij laat je ook niet betasten op straat, alleen binnen je roedel/gezin of door mensen die je kent. Maar dat wil niet zeggen dat je een hekel aan door de stad lopen hebt. Eva is dol op behendigeheid, hondenforumdoedagen vindt ze ook leuk etc etc. Alleen letten we wel op dat niet iedereen aan haar wil zitten. Dat vindt ze soms wel en soms niet leuk en dan heb ik het gewoon liever niet. Op behendigheid kan wel iedereen haar aaien overigens. Maar zomaar op straat of op shows dus niet. Maar ze vind het wel leuk daar. Als Eva in de ring staat is ze juist enorm trots. Ze showt heel erg mooi. Veel belgen knijpen hun staart en gedragen zich iets gedrukt in de ring. Eva niet, die staat met haar hoofd omhoog rond te kijken. Toch kan ze dan gaan grommen als een keurmeester dit gaat doen:
Afbeelding

Dat is in de ogen van Eva aanstaren = dreiging, overhangen = domineren, hand uitsteken = opdringerig contact maken en niet 10 seconden wachten tot zij zelf komt kijken, etc etc.

Nu weet ik wel dat ik het haar kan leren hoor. Maar die moeite heb ik gewoon nog niet genomen. Ze kan leren wat ze moet doen en dan zal ze dat gewoon doen als ik dat zeg. Dus staan! Laat! Uhuh! Goed zo! Zou zo maar kunnen dat ze dan al betast is en niet gereageerd heeft. Dus wie weet ga ik dat nog een keer oefenen :wink:
Soms denk ik ook wel eens dat sommige keurmeesters een hondengedragscursus moeten volgen :wink:
Zelfs mijn Sheltie is een keer gaan snappen naar een keurmeester. Hij zat achter zijn tafel ik zet mijn hondje op de keurtafeltje, hij staat op gaat eerst staan staren naar haar hoofd loopt om en betast met beide handen van achteren haar schouders. Het was dat ik sneller was dan Fenja dat ik haar hoofd kon pakken anders had ie een Sheltie aan zich hangen. En terwijl het echt een heel open en goed te aaien hondje is als je normaal doet.
Ik snap ook echt niet dat ze honden zo kunnen benaderen, als je nou totaal geen verstand hebt van honden. Maar het lijkt mij dat je als keurmeester ook een beetje verstand moet hebben van hondengedrag.
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Oke niet alle keurmeester hebben de feeling

Maar ben ook wel van mening dat ringtraining een hele hoop kan voorkomen
Als je hond weet wat er gaat komen dan stellen ze zich daar op in
Ik heb ook een teefje wat het niet leuk vind om ineens beet gepakt te worden, ze zal niet bijten maar laat wel merken dat ze het niet leuk vind
Nu is ze een tijdje op ring training en vind het niet erg meer
Als de keurmeester door zijn knieen gaat zal ze het liefste in zijn nek springen
Ook niet de bedoeling, maar goed wel de hele andere kant van het verhaal

Als je bij de Fila's op afstand keurt kan ik begrijpen is een raspunt dat ze vreemde niet zo leuk vinden
Maar als je bij sommige rassen die in de regel tollerant zijn, niet kan aanraken is de volgende vraag is dit wel rastypisch
En dan heb ik het niet over een incident maar de regel dat ze op show niet te betasten zijn
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zelfs Vera vindt het niet leuk als ze gedwongen betast wordt door een vreemde. Dan heb ik het dus over de hond waar ik een jaar mee heb getraind zodat ze niet op iedereen afloopt in het bos he? :mrgreen: Maar iemand die eerst naar haar gaat staren, en vervolgens gaat betasten vindt ze absoluut niet prettig. Ze is toen ze 8 maanden was een keertje heel luchtig gekeurd, en dan staat ze met de staart heel laag, beetje gedrukt te wachten tot het betasten stopt. Zelfde bij de dierenarts. Ze komt binnen alsof het haar verjaardagsfeestje is "huppel huppel, dans dans, gezellig gezellig", maar zodra de DA (die haar nog nooit pijn hebben gedaan, meer dan wat voelen, betasten dus, is het nooit geweest) naar haar gaat kijken, en bij haar gaat staan/zitten om te voelen, kijkt ze weg, en moet ik haar ook wat vasthouden om te zorgen dat ze blijft staan. Ze zal absoluut niet snappen of wat dan ook, en een omstander zal misschien niet eens direct zien dat ze het niet echt lollig vindt, maar leuk vindt ze het dus niet, en dat is voor mij wel duidelijk te zien.
Het wordt pas leuk weer als ze mag knuffelen met de betaster, dat wil ze dan weer wel :F:

Dit gezegd hebbende :mrgreen: , vraag ik me dus af waarom daar bij keuren niet bij alle rassen meer rekening mee gehouden wordt schijnbaar? Als je toch bij een Golden al kan zien dat dat frutten door vreemden die eerst hebben lopen staren als niet heel erg leuk wordt ervaren (en ik vind dat niet meer dan logisch ook eigenlijk), dan lijkt me dat je bij bijvoorbeeld een Laekense daar toch wel iets meer rekening mee kan houden?
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Wat ik dus ook heel erg irritant vind is dat de keurmeesters altijd op het keurrapport zetten wat het karakter van de betreffende laekense is. Hij heeft echt geen idee wat mij betreft maar zet dan iets neer in de trand van; leuk open en vrij hondje, of ietwat angstig terughoudend hondje. Heel leuk allemaal maar de rasvereniging heeft al een gedragstest. Laat dat maar uitmaken wat het karakter is en niet een exterieurkeurder. Zo heeft Eva alles al op haar keurrapport staan. Van heerlijk vrij hondje tot neigt naar agressie toen ze wilde happen. Ook heeft ze staan leuk zelfverzekerd hondje en een ander vindt haar door het happen of grommen ineens angstig :denken: Het slaat dus nergens op wat op die keurrapporten staat.

Maar wij zijn helaas een beetje terug bij af wat keuren betreft. We vonden het niet echt belangrijk, toen kwam Eva en leek het ons weer leuk omdat ze mooi was en een rashond maar nu vind ik het weer minder omdat elke keurmeester iets totaal anders zegt. Bij de ene staat ze op nr 1 terwijl een ander zegt "veel te weinig haar en overtypisch" Daarna wordt je weer gevraagd om naar een show te komen omdat die keurmeester helemaal weg van haar type is. Er is eigenlijk niet echt een duidelijke lijn in te vinden. Van zware behaarde honden tot lichte Eva types kunnen winnen afhankelijk van de keurmeester.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Maeve schreef:En toch he. Een hond die niet eens aangeraakt kan worden door een vreemde persoon, is dat niet een nachtmerrie voor zo'n dier om hem naar zo'n show te brengen? :denken:
Vast en zo een baas snap ik niet echt dat die toch naar show gaat.
Van nature hoort mijn hond afstandelijk te zijn naar vreemden. Als pup zijnde merkte je wel dat als er een vreemde (kennis) aankwam dat hij dat niet fijn vond. Hij waakte, joeg iedereen weg en zocht geen contact met mensen (mijn vriendin die elke dag de honden ziet vond hem een pokkepup). Toch, puur omdat ik vind dat je dit gedrag niet kan laten gaan ben ik er mee gaan trainen. Eerst door bekenden een tijd laten betasten, toen kennissen, toen vreemde. Incl het tanden showen. Hij werd de hemel in geprezen en het heeft gewerkt. Zolang hij aan de riem zit is hij de braafheid zelfe (wij moeten wel contact hebben) en blijft staan zonder morren. De meeste keurmeesters vinden hem ook qua gedrag leuk want kijk hem aan en je krijgt een kwispel, hang over hem heen en je krijgt een lik. Na afloop krijgt hij zijn beloning en die komt hij ook echt halen door op schoot te springen en te knuffen (lekkers kan je hem niet mee boeien).
Als ik Niek zou moeten beschrijven is hij een watje in een stoer pak. Gooi hem los en hij is zoals hij hoort te zijn, zelfstandig, afstandelijk, remi, en ga zo door :engel:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Tamara.
Zeer actief

Voor een hond die angstig is, is het meer een verschrikking dan een hond die er gewoon niets van moet hebben maar niet angstig is.

Mijn show debuut is ook op een kleine mislukking uitgelopen omdat fien absoluut niets van de keurmeester moest hebben en dat duidelijk liet merken. Fien had een persoonlijke zone waar die man niets in te zoeken had volgens haar.
Ik laat het showen voorlopig voor wat het is. Zelf geef ik er niet zoveel om maar ik zou best wel nog een keer een show willen lopen met haar. Daarom zal ik er zeker harder op trainen maar er zijn een aantal gedragspunten waar ik nu ook mee bezig ben en uiteindelijk zal dat ook invloed hebben op andere zaken.
laeken
Zeer actief

Tamara. schreef:
Voor een hond die angstig is, is het meer een verschrikking dan een hond die er gewoon niets van moet hebben maar niet angstig is.

Mijn show debuut is ook op een kleine mislukking uitgelopen omdat fien absoluut niets van de keurmeester moest hebben en dat duidelijk liet merken. Fien had een persoonlijke zone waar die man niets in te zoeken had volgens haar.
Ik laat het showen voorlopig voor wat het is. Zelf geef ik er niet zoveel om maar ik zou best wel nog een keer een show willen lopen met haar. Daarom zal ik er zeker harder op trainen maar er zijn een aantal gedragspunten waar ik nu ook mee bezig ben en uiteindelijk zal dat ook invloed hebben op andere zaken.
Precies. Eva vind een dag op show heel gezellig hoor. Ze staat trots en fier in de ring tot ze benaderd wordt door die vreemde man die zich dan op haar richt. Dat weert ze af, dat is alles. Als ze gromt en die man is weg is ze de vrolijkheid zelve weer en ik zie dus ook niet waar ik haar kwel op zo'n dag. Ze gromt of hapt zonder daarbij zelf in paniek te zijn of erg gestressed te zijn. Ze zegt even casual, leuk, maar tot hier en niet verder ok? Dat is alles. :19:

Grappig dat Fien ook hier op Eva lijkt. Gekke honden zijn het toch :mrgreen:

Nu moet ik zeggen dat ze heel erg vooruit is gegaan door behendigheid. Ze krijgt daar hulp, wordt vastgehouden door vreemden etc etc. Dat gaat perfect. Ze laat zich daar wel aanraken en betasten dus wie weet is dat op show inmiddels ook al wel veel beter. Ze is al meer dan een jaar niet geshowed hierom en ik weet dus helemaal niet of ze nog steeds zo doet. Ik weet wel dat het ergens nog in haar zit want ze vertoont zo nu en dan nog afwerend gedrag naar mensen die ze niet kent. Maar wie weet is ze een lam als ik haar nu zou showen. Ze is in staat heel open en leuk te reageren op mensen. Maar die moeten dan niet twijfelen of staren, dat zal ze altijd moeilijk blijven vinden denk ik. Maargoed, wat vraag je ook van een baasgerichte eenmanshond als een belg? :wink:
Afbeelding
Tring
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tring »

Ik zou niet inschrijven. ;)

Wat betreft gedrag in de ring. Agressieve Chi's worden gediskwalificeerd. Bijten wordt niet getolereerd bij deze kleine rakkers. Overdreven schuwe hondjes worden ook gediskwalificeerd. Zelf vind ik dit oké. Een Chihuahua hoort niet zomaar te bijten of heel bang te zijn. Het zijn gezelschapshondjes. :wink:
xx Marr en Keeff
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

MARC_S schreef:Wat ik dus ook heel erg irritant vind is dat de keurmeesters altijd op het keurrapport zetten wat het karakter van de betreffende laekense is. Hij heeft echt geen idee wat mij betreft maar zet dan iets neer in de trand van; leuk open en vrij hondje, of ietwat angstig terughoudend hondje. Heel leuk allemaal maar de rasvereniging heeft al een gedragstest. Laat dat maar uitmaken wat het karakter is en niet een exterieurkeurder. Zo heeft Eva alles al op haar keurrapport staan. Van heerlijk vrij hondje tot neigt naar agressie toen ze wilde happen. Ook heeft ze staan leuk zelfverzekerd hondje en een ander vindt haar door het happen of grommen ineens angstig :denken: Het slaat dus nergens op wat op die keurrapporten staat.
Ik vind het juist wel prettig dat de keurmeester een opmerking maakt over het karakter wat hij op dat moment in de ring ziet. Het karakter staat immers niet voor niets ook in de rasstandaard beschreven.
Zoals je weet is een keuring een momentopname, en dat geldt dus voor de hele beoordeling van de hond. De keurmeester keurt naar wat hij ziet en ervaart tijdens het individuele keuren van de honden, en bij het beoordelen van de honden als geheel in de ring. Het kan dus ook prima zo zijn dat de ene keurmeester op het moment dat hij staat te keuren een hond ziet die lekker vrij en vrolijk is, en een andere keurmeester op een ander moment omdat hij een snep gekregen heeft een hond ziet die op dat moment neigt naar agressie. Waarom mag daar dan geen opmerking over gemaakt worden?
MARC_S schreef:Maar wij zijn helaas een beetje terug bij af wat keuren betreft. We vonden het niet echt belangrijk, toen kwam Eva en leek het ons weer leuk omdat ze mooi was en een rashond maar nu vind ik het weer minder omdat elke keurmeester iets totaal anders zegt. Bij de ene staat ze op nr 1 terwijl een ander zegt "veel te weinig haar en overtypisch" Daarna wordt je weer gevraagd om naar een show te komen omdat die keurmeester helemaal weg van haar type is. Er is eigenlijk niet echt een duidelijke lijn in te vinden. Van zware behaarde honden tot lichte Eva types kunnen winnen afhankelijk van de keurmeester.
Door de bank genomen valt het wel mee met "dat elke keurmeester iets totaal anders zegt" is mijn ervaring. Waar het grootste verschil in zit (even uitgaande van de jarenlange ervaring die ik op shows heb met Sjefke en Nozem, en andere Laekense die ik heb zien uitbrengen en waar ik de keurverslagen van gezien heb), is in mijn ogen wat voor soort keurmeester er staat. Is het een echte rasspecialist of meer een allrounder. Ik heb, op een enkele uitzondering na, nooit totaal verschillende keurverslagen van mijn honden gehad wanneer er ik ze er op nasloeg van verschillende keurmeesters.
Ik denk dat als je het niet kunt hebben dat iedere keurmeester zijn eigen kijk en interpretering van de rasstandaard heeft, je ook beter gewoon de shows kunt laten voor wat ze zijn denk ik.

Wat het gebit bekijken betreft denk ik dat het meest belangrijke is dat je als eigenaar daar heel erg handig in wordt, dat je dus zelf veel oefent in het logisch laten zien aan een keurmeester van het hele gebit, zonder dat je daarbij de hond stoort door je handen voor de ogen te houden of de neus af te sluiten. Daar zijn gewoon truukjes voor en oefening doet een heleboel daarbij. De hond moet begrijpen dat hij geen keus heeft, dat het maar even duurt en dat het niet uitmaakt wie er naar staat te kijken. Ik ken honden die in eerste instantie ook alleen maar wilden happen, maar die door een zeer behendige handler en heel veel oefening nu prima hun gebit kunnen laten tonen zonder ongewenst gedrag.
En tegen de keurmeester zeggen dat JIJ de tanden laat zien is bij 9 van de 10 keurmeesters al afdoende om te voorkomen dat ze hun hand plotseling in de bek van de hond steken.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik zou niet inschrijven in dat geval Whera, zonde van je geld, tenzij je het gewoon erg leuk vind en benieuwd bent wat de keurmeester nu van hem zou vinden.
Maar als je echt stellig overtuigt bent dat er geen CAC in zit zou ik het gewoon niet doen.
Marjoleine schreef:
chrico schreef:
Nanna schreef:? Welk ras was dat dan?
De Tosa.
Lijkt ook totaal niet op elkaar vind ik zelf :smile:
Ik vind van niet.
En als ik dat al vind, zou een keurmeester die deze rassen keurt dat zeker moeten vinden :denken:
ach zo waren wij eens op een show en smorgens waren we al direkt aan de beurt met onze podencootjes, we bleven bij de ring hangen en aan het eind van de middag toen de pharaohs gekeurd moesten worden werden we teruggeroepen in de ring :piew:

dus allereerst wist ze niet meer wat ze smorgens gekeurt had en ten tweede zag ze dus geen verschil tussen een pharaoh en een podenco, en dat zelfs terwijl mijn podencos bijna wit zijn en de pharaoh alleen minimale witte aftekeningen mag hebben :smile:

maar ja ze deed wel meer seniele dingen die dag :ugh:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:Dit gezegd hebbende :mrgreen: , vraag ik me dus af waarom daar bij keuren niet bij alle rassen meer rekening mee gehouden wordt schijnbaar? Als je toch bij een Golden al kan zien dat dat frutten door vreemden die eerst hebben lopen staren als niet heel erg leuk wordt ervaren (en ik vind dat niet meer dan logisch ook eigenlijk), dan lijkt me dat je bij bijvoorbeeld een Laekense daar toch wel iets meer rekening mee kan houden?
Dat worden keurmeesters wel geacht te doen ;)

Als je de expressie wilt zien kun je dat ook doen door contact maken ipv staren, en als je betast kun je ook eerst contact maken, zodat de hond het niet als een direct inval binnen zijn zone ervaart.

Daar wordt wel degelijk op gelet, maar het is net als een rijbewijs: als het papiertje er is, is het aan jou wat je er verder mee doet.
Alleen worden keurmeesters er door exposanten op afgerekend door meer of minder inschrijvingen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:ik vind dat op zich ook prima hoor, maar vind het toch minder leuk als een keurmeester dan iets neerschrijft wat niet klopt op basis van een hele domme aktie van hemzelf.
zo was attack op de show laatst op de kampioenschapsclubmatch helemaal gekeurd, ging prima, ze vond het zelfs leuk. op een gegeven moment stond ze met haar kont naar de tafel terwijl de keurmeesters wat dicteerde aan de schrijfster en plots bedenkt hij zich dat hij nog even haar staart wil aftasten en grabbelt in ene (dus zonder vooraf even te verwittigen of contact te maken) naar haar staart :80: .

volgens attack haar karakter dat ze niet van grabbelende handen houdt had ze twee dingen kunnen doen : zich omdraaien en uitvallen of snel haar kont intrekken en ze deed dat laatste - waardoor ze als opmerking over haar karakter kreeg dat ze zich wat onzeker gedroeg bij het keuren. zoiets vind ik dan toch niet leuk, nee, want het staat er wel terwijl 1 dag later niemand meer weet (behalve ikzelf) hoe de vork aan de steel zat.
De ellende is dat je daar het liefst een opmerking over zou willen maken tegen de keurmeester (ik heb zoiets ook een keer gezien op een show).
Alleen wat heeft dat dan weer voor invloed op het keurrapport? :mrgreen:

Ik sprak laatst een keurmeester die mij in volle overtuiging vertelde dat hij altijd de ogen van een hond afdekte als hij het gebit bekeek.
Honden zouden rustiger blijven als ze niks konden zien...........................
Ik heb dat nog nooit zo ervaren :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
Moos schreef:Dit gezegd hebbende :mrgreen: , vraag ik me dus af waarom daar bij keuren niet bij alle rassen meer rekening mee gehouden wordt schijnbaar? Als je toch bij een Golden al kan zien dat dat frutten door vreemden die eerst hebben lopen staren als niet heel erg leuk wordt ervaren (en ik vind dat niet meer dan logisch ook eigenlijk), dan lijkt me dat je bij bijvoorbeeld een Laekense daar toch wel iets meer rekening mee kan houden?
Dat worden keurmeesters wel geacht te doen ;)

Als je de expressie wilt zien kun je dat ook doen door contact maken ipv staren, en als je betast kun je ook eerst contact maken, zodat de hond het niet als een direct inval binnen zijn zone ervaart.

Daar wordt wel degelijk op gelet, maar het is net als een rijbewijs: als het papiertje er is, is het aan jou wat je er verder mee doet.
Alleen worden keurmeesters er door exposanten op afgerekend door meer of minder inschrijvingen ;)
Is dat minder inschrijven opvallend genoeg om als "afrekening" te zien? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”