Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat vinden jullie de minimale basisbehoefte van een hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rhiannon
Zeer actief

Re: wat vinden jullie de minimale basisbehoefte van een hond?

Ongelezen bericht door Rhiannon »

Ik heb toch ook al ergug lang honden en ben ook niet van de cursus, verplichten cursus heeft mijn inziens niks met de minimale behoeftes te maken.
Onder minimale behoeftes versta ik eten, drinken, onderdak dat is minimaal.
Voor mezelf vind ik minimaal eten, drinken, onderdak, veel liefde, tijd, lekker uitgelaten worden een paar keer per dag en geld genoeg voor de DA.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Suzanne123 schreef:ps... ik vind cursus met de hond vooral leuk, dus mocht het ooit verplicht worden zou ik daar niet mee zitten ;-)
Ik vind cursus met de hond vreselijk, en ik ben altijd blij als het er op zit.

Een basisding is voor mij toch wel geliefd zijn en het hond laten zijn, niet alleen als gebruiksvoorwerp gebruikt worden. Vers water hebben ze hier niet altijd (ze drinken liever smerig regenwater uit potjes buiten) en minstens 1x per dag eten krijgen ze hier ook niet altijd. Maar de eerste de beste die meent dat mijn honden het slecht hebben, sleep ik aan zijn haren een week mee. Kijken of hij dan nog steeds vind dat mijn honden het slecht hebben.

Ik wil sowieso trouwens helemaal geen bemoeienis vanuit wetjes of beschermingen ofzo. Ik leef mijn eigen leven, gaat prima zo, dus laat ons maar lekker. Ook al hebben andere mensen andere referentiekaders.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik ga met de volgende hond zo weer een cursus doen maar las ze het gaan verplichten dan gaat toch wel de kont tegen de krib, ik bepaal dat namelijk zelf wel, en ook het wanneer, al wil ik gaan als mijn hond 5 is dan is dat mijn keuze :roll:
laat ze toch eens wat nuttigs verzinnen :oeps: die bemoeizucht :M:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik vind niet dat alleen de basisbehoefte van honden verscherpt moeten worden.

ik vind dat ze eerst wel eens met andere dieren hun welzijn de regels mogen verscherpen.

voor honden vind ik het nogal moeilijk te controleren op b.v het uitlaten. want dat kan eens een dagje minder zijn, door omstandigheden. Terwijl misschien normaal de baasjes twee maal een uur lopen in het bos. hoe kontroleer je dat.

en voor sommige honden ( oude, zieke) is het juist zielig ze een uur te laten lopen achter elkaar. en b.v met 30 graden.

dus voor basisbehoeft zou ik zeggen dat de hond vrije beweging moet hebben (dus niet aan ketting)in een ruimte, het beschutting moet hebben tegen regen en de zon/warmte. het schoon drinkwater moet hebben. en 1 maal per dag voldoende voedsel.
en dat staat volgens mij al in de wet. ook dat je naar een dierenarts moet in duidelijke situaties.

gelukkig maar dat de meeste eigenaren veel beter voor de dieren zorgen. :ok:

en dat grootschalige broodfok verboden moet worden. en misschien een maximaal aantal honden te houden vaststellen. ga je meteen de broodfok tegen.
en dan met uitzonderingen voor asielen e.d.
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik zag vorige week een JR-pup aan een ketting tussen de uitwerpselen, deze hond werd nooit uitgelaten en mocht niet naar binnen. Hij had wel een hondenhokje, eten en water.
Met deze wet kan de dierenbescherming niet ingrijpen :jank:

Ik ben er dus wel voor om de wetten voor dierenrechten aan te scherpen, en ook het welzijn hierin mee te nemen.

Ik hou ook niet van betutteling.
Maar het is wel een feit dan de meeste hondenbezitters onwetend zijn, een landelijke basiscursus bij de aanschaf van je eerste hond is dan in dit licht geen slecht idee. Hierin kunnen mensen geinformeerd worden over de rechten van honden, het gedrag , voeding, en het aanleren van de basiscommando's.
Voor de bewuste hondenbezitters ( zoals wij op het forum :pffff: ) is dit natuurlijk gesneden koek maar ik denk dat het voor de meeste meeste mensen wel een meerwaarde kan zijn.

Verder vind ik het echt verdrietig dat een hond nu zo weinig rechten hebben.....elke andere/betere oplossing in die richting zou ik echt omarmen.
Mensen hebben wel rechten en dieren zo goed als niet :(
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

mariaa schreef:Ik zag vorige week een JR-pup aan een ketting tussen de uitwerpselen, deze hond werd nooit uitgelaten en mocht niet naar binnen. Hij had wel een hondenhokje, eten en water. (...) Maar het is wel een feit dan de meeste hondenbezitters onwetend zijn, een landelijke basiscursus bij de aanschaf van je eerste hond is dan in dit licht geen slecht idee. Hierin kunnen mensen geinformeerd worden over de rechten van honden, het gedrag , voeding, en het aanleren van de basiscommando's.
Denk je dat de mensen van de JR zich iets aantrekken van een verplichte cursus?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Hmmm, een heel topic over de basisbehoeften van honden dioe wettelijk vastgelegd moeten worden.
En kinderen? Elke randdebiel mag een kind op de wereld zetten, misschien dat daarvoor eerst een cursus moet komen?
Lijkt me veel zinvoller....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
mariaa
Zeer actief

Jaap* schreef:
mariaa schreef:Ik zag vorige week een JR-pup aan een ketting tussen de uitwerpselen, deze hond werd nooit uitgelaten en mocht niet naar binnen. Hij had wel een hondenhokje, eten en water. (...) Maar het is wel een feit dan de meeste hondenbezitters onwetend zijn, een landelijke basiscursus bij de aanschaf van je eerste hond is dan in dit licht geen slecht idee. Hierin kunnen mensen geinformeerd worden over de rechten van honden, het gedrag , voeding, en het aanleren van de basiscommando's.
Denk je dat de mensen van de JR zich iets aantrekken van een verplichte cursus?
waarschijnlijk niet :ugh:
maar je kunt ze nu ook niet echt aanspreken, wettelijk doen ze niks verkeerd en hiermee geef je als land een verkeerd signaal mee af.
Helaas weet ik ook niet hoe je het welzijn van honden kan verbeteren...ik brainstorm maar wat :roll:
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

fes/lou schreef:Hmmm, een heel topic over de basisbehoeften van honden dioe wettelijk vastgelegd moeten worden.
En kinderen? Elke randdebiel mag een kind op de wereld zetten, misschien dat daarvoor eerst een cursus moet komen?
Gelukkig zijn er wel wetten over de rechten van een kind. Leven ouders deze niet na, dan word er een maatregel uitgesproken door de rechter en worden ouders onder toezicht gesteld of uit de ouderlijke macht gezet.
Daarnaast hebben we in nederland veel aanbod van vrijwillige en onvrijwillige hulpverlening voor ouders ( en kinderen)
Je hoeft als ouders geen verplichte curcus te doen bij de geboorte van je kind maar gaat het mis dan ben je wel verplicht tot gedwongen hulpverlening.
Op het gebied van kinderrechten zal ook ongetwijfeld nog veel te verbeteren zijn.
Maar dat zegt in mijn ogen niks over het belang van de aanscherping van dierenrechten!
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Een cursus op zich vind ik ook niks, maar een soort van hondenhouders examen ja daar zie ik wel wat in.
Heb je genoeg hondenkennis dan kun je dat papiertje zo halen, heb je die niet dan zou je wat theorielessen moeten kunnen doen en daarna op examen gaan.

Om brommer of auto te mogen rijden heb je een rijbewijs nodig, maar een hond mag iedereen maar houden.

Denk als er zoiets was dat je dan al een deel van de herplaatshondjes-vanwege-onvermogen-een-hond-op-te-voeden minder had.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

fes/lou schreef:Hmmm, een heel topic over de basisbehoeften van honden dioe wettelijk vastgelegd moeten worden.
dat is appels met peren vergelijken het één hoeft niet ten koste te gaan van het ander, alleen zit je voor jouw plan misschien op het verkeerde forum
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

renee-uk schreef:
dat is appels met peren vergelijken het één hoeft niet ten koste te gaan van het ander, alleen zit je voor jouw plan misschien op het verkeerde forum
Nee hoor, ik verbaas me alleen altijd over de overbetutteling van hondeneigenaren.
Ik heb zelf helemaal geen kinderen, maar ik verbaas me erover dat er voor honden van alles vooraf geregeld moet worden, terwijl bij kinderen pas ingegrepen wordt als het aan alle kanten mis gaat...
Vandaar mijn opmerking....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
mariaa
Zeer actief

renee-uk schreef:Een cursus op zich vind ik ook niks, maar een soort van hondenhouders examen ja daar zie ik wel wat in.
Heb je genoeg hondenkennis dan kun je dat papiertje zo halen, heb je die niet dan zou je wat theorielessen moeten kunnen doen en daarna op examen gaan.
:idea: dat is een goed idee.....
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

[/quote] Nee hoor, ik verbaas me alleen altijd over de overbetutteling van hondeneigenaren.
Ik heb zelf helemaal geen kinderen, maar ik verbaas me erover dat er voor honden van alles vooraf geregeld moet worden, terwijl bij kinderen pas ingegrepen wordt als het aan alle kanten mis gaat...
Vandaar mijn opmerking....[/quote]

Mischien dat je mensen op het forum overbetuttelend met hun honden vind :pffff:
Maar dit zijn dan ook meestal de hardcore hondenliefhebbers :W: en die denken dus al bewust na over het welzijn van honden.
Het gaat mij over de andere doelgroep namelijk "de onwetende"......
Die zorgen nu juist voor veel hondenleed.
Afbeelding
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Dat ze niet de hele dag worden lastig gevallen met wat de baas wil, maar lekker hun gang kunnen. Stukje rennen, beetje blaffen, beetje spelen, regelmatig even naar het bos. een aai, voldoende eten en drinken en vooral veel tijd om lekker te luieren in het zonnetje.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
Jaap*
Zeer actief

Wat zou je dan bijvoorbeeld willen examineren?
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door plekkie »

Ik heb een paar jaar op de Canarische eilanden gewoond, heb vandaar ook mijn Cocker/ruwhaarteckel kruising (Lucas) en Duitse en Mechelse herder kruising (Leah). En nog een paar katten ook.
Los van wat ikzelf doe met de honden (incl sinds nov 2008 Lynn, Cairn), heb ik ondervonden dat in die cultuur een hond heel anders wordt gezien dan zoals wij de honden zien. Een hond is daar een gebruiksvoorwerp, hetzij voor de bewaking, hetzij voor de jacht. (Niet voor iedereen daar natuurlijk he, dat mag duidelijk zijn, maar in het algemeen).
Samen met een vriendin hebben we daar een stichting in het leven geroepen ter bescherming van dieren.
De meeste mensen daar hebben hun hond niet in huis, de meesten vinden dat zelfs raar! Nu leent het klimaat er zich ook voor dat de honden buiten kunnen zijn.
Als je daar woont en je je met dierenbescherming bezig houdt, kun je niet anders dan ook je eigen normen aanpassen.
Dus, zo bezien, het minimale:
- een ruime kennel, waarin de honden los kunnen lopen
- daarin een ruim hok waarin ze beschutting hebben tegen zon en wind en regen
- in het hok een goede ondergrond zodat ze goed kunnen liggen
- meerdere honden, liefst 2 (reu en teef) ivm roedelgevoel
- goede voeding
- schoon drinkwater
- 1 x per dag schoonmaken kennel en laten rennen van de honden buiten de kennel
- verzorging (d.a indien nodig, vlooien en wormen etc)
Als ze dit bovenstaande allemaal hadden waren wij al dik tevreden!
De situatie van de dieren daar en het gebrek aan bescherming was overigens 1 vd belangrijkste redenen voor mij om terug te gaan naar Nl. Ik kon het simpelweg niet meer aan. En die vriendin ook niet. Post traumatische stress stoornis, ja best wel. :cry:
mariaa
Zeer actief

kennis en inzicht vragen?
Afbeelding
plekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder, kruising cocker en ruwhaar en een cairn

Ongelezen bericht door plekkie »

Ik ben nog nooit op cursus geweest.................
Absoluut leuk en leerzaam en zinnig, ben ik van overtuigd. Ik heb ook best nog vragen!! Maar ben ik geen goede baas als ik geen cursus heb gedaan?
Moeten we niet iets realistischer blijven?
De vraag van het topic is "minimale behoeften".
Jaap*
Zeer actief

mariaa schreef:kennis en inzicht vragen?
Over bijvoorbeeld gedrag en opvoeding?
Of over de zakelijke kanten?
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

De minimale behoeften van een hond?

Voldoende goede kwaliteit eten (ofwel een brok (welke dan ook, daar kan je weinig aan verplichten, want anders ben je gewoon broksoorten aan het verbieden), ofwel goede kwaliteit zelf samengesteld). Minimaal 1 keer per dag wat ik las vind ik weer niet helemaal, aangezien met Barf/NRV ook vastendagen bij het voerprogramma zitten en dat dus niet noodzakelijkerwijs zielig hoeft te zijn...

Altijd goed drinkwater beschikbaar. Hoeft niet per se vers kraanwater te zijn, maar het moet wel goed drinkbaar zijn voor de hond...

Onderdak, de hond moet altijd schoon, droog en beschut kunnen zitten, in een situatie passend bij het ras (honden met vachten die zichzelf niet goed warm kunnen houden 's winters in een verwarmde ruimte dus). Als ze dus buitenshuis (vast) liggen, wel gewoon op een schone plek, geen overmaat aan rondslingerende uitwerpselen

Quality time, in een vorm passend bij de hond en situatie. Een hond op een groot erf, die de hele dag los rondloopt zal waarschijnlijk minder de behoefte hebben aan een (of meer) dagelijkse wandeling(en), net als een zieke of oude hond, maar iedere hond verdient aandacht.

Vachtverzorging, in een vorm passend bij hond en situatie
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Ligt aan het ras qua lichamelijke en gestelijke bezigheid.
Een werkhond heeft veel meer beweging nodig dan een schoot hondje maar dan met een min. van 1 grote wandeling van 1 uur p.d.
Bij werkhonden zou ik het liefst zien dat er voor aanschaf eerst gekeken word naar het doel ipv andersom, dus echt werken met werkhonden en niet laten door draaien.Een herder heeft echt niet genoeg aan een uur wandelen per dag.

Mijn honden mogen ook niet binnen omdat ik van mening ben dat buiten vele malen gezonder is ja ook als het vriest.
Alleen met omweer en vuurwerk zitten ze binnen omdat een dat eng vind en ook een beetje voor mijn eigen idee dat er geen bliksem inslaat oid :piew:
Mijn honden zijn daarbij ook veel liever buiten dan binnen.

Nou hebben ze wel een eigen tuinhuisje met 3 aparte lig plaatsen en mogen ze altijd de hele tuin door lopen.

Eten zoveel ze NODIG hebben dus niet dat ze te dik worden dat ze niet meer kunnen lopen en ook weer niet te weinig, wel moet er rekening worden gehouden dat ren en werkhonden wel "mager" mogen ogen.
ik weet namelijk dat er mensen zijn die mijn herder erg mager vinden en het zielig vinden e.d maar deze hond (teef) een 6 dagen per week gemiddeld een kilo en een vaste dag. Doordat ik dus 3x per week met haar train (voor het politie honden certivicaat) en daarnaast 5x per week 4 uur per dag loop en 4x per week 12 km fiets kan je inderdaat haar ribben zien.
Mijn border collie is net zo "mager" maar vanwegen haar vacht vinden mensen haar 9 van de 10 keer te dik vooral swinters. :oeps:

De manier van trainen vindt ik ook net wat bij de hond past, Mijn herder heeft mij in het begin een keer willen grijpen uit dominantie en toen heb ik haar echt duidelijk laten weten dat ik daar niet van gedient ben.
Dit hoef ik nooit met mijn border collie te doen want die duikt al in elkaar van het word "Nee" wat ik bijna nooit gebruik omdat ze echt super luister.

Ook loopt mijn herder met een stroomband omdat ze anders nooit meer los zou kunnen rennen met haar bal of gewoon even rauzen.
En dan zou ze geen even meer hebben.
En omdat andere hun honden niet willen opvoeden of gewoon een instelling hebben van ,ze zoeken het zelf wel uit, zelfs na tich keer waarschuwen dat ze echt door bijt en vast houd, kan ik op deze manier mijn hond altijd bij me roepen als er een iritante hond op haar afstormd en hierdoor is er nog nooit iets fout gegaan gelukkig.
maar moet er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren als ik deze band niet bij haar om had gehad in het begin.

Enten doe ik eens in de 3 jaar op de weil enitg na en ontwormen doe ik al helemaal niet.

Ik denk dat het heel erg moeilijk gaat worden als er een lijst met must moet komen.

Wat ik het aller belangrijkste vindt is dat er eerst naar het doel/gebruik word gekeken en dan naar het ras ivp o we hebben nu een werk herder laten we over 3 jaar eens kijken of hij kan luisteren.
Of leuk een engelse bull, o kunnen die niet met 30 graden een uur naast de fiets (hier een gezien die eraan is overleden :jank: )
Mensen kopen een hond/ras en weten niet eens wat ze in huis halen.
renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:
mariaa schreef:kennis en inzicht vragen?
Over bijvoorbeeld gedrag en opvoeding?
Of over de zakelijke kanten?
ja wat basiskennis van gedrag, wat basiskennis van opvoeding, wat basiskennis over verzorging en wat basiskennis over voedsel.
Het hoeft niet heel diepgaand, echt rijden leer je ook na je rijexamen pas. Maar dan weet je wel de grondbeginselen van brommer- of autorijden en de verkeersregels...
Zo zou ik het ook graag zien voor hondenhouders.

De mensen die een hond willen voor de status zullen dat toch wel doen, maar degene die wat minder op de hoogte zijn van de problemen die ze tegen kunnen komen zullen misschien een keertje extra nadenken voor ze een wat moeilijker ras nemen of überhaupt een hond nemen.
Kijk naar de vragen die sommige beginners hier stellen, voor de doorgewinterde hondenhouder gesneden koek, voor hen niet anders stelden ze die vraag niet.
Als ze zo'n papiertje hadden moeten halen zouden ze het antwoord al geweten hebben en wat beslagener ten ijs komen met hun eerste pup/hond.

edit: wat de zakelijke kant betreft zou er ook best een onderdeeltje mogen zijn over de kosten die een hond in zijn leventje met zich meebrengt. Ik denk dat heel veel mensen zich ook verkijken op wat er verder nog bij komt behalve aanschafprijs en voedsel.
Maar eerlijk gezegd vind ik dat nog de minst belangrijke kant.
Afbeelding

Jaap*
Zeer actief

Als je opvoeding en gedrag wilt betrekken in een examen zie ik daar niet zoveel in.
Want dat vind ik nou bij uitstek iets wat niet meetbaar is. Ik vind dat je mensen er over voor kunt lichten, maar dat je ze niet moet dwingen om de 'waarschijnlijk wenselijke antwoorden' te geven op vragen waar iemand met een andere kijk op de zaak dan de examencommisie wellicht heel anders tegenaan kijkt :wink:
Want ik geloof niet één methode die zaligmakend is.
Dus: voorlichten wel, maar examineren niet.
renee-uk
Zeer actief

ja maar met examineren heb je wel een soort stok achter de deur en voorlichten blijft altijd vrijblijvend
Dat schiet niet op, want de info is sowieso ooveral te vinden, als mensen die uit zichzelf opzochten zou je bijvoorbeeld niet van die eenvoudige vragen krijgen hier.

Waarom geen gedrag, dat hoeft helemaal niet diepgaand te zijn maar je zou wel verhinderen dat bijvoorbeeld de mythe dat elke volwassen hond iedere pup vanuit z'n instinct leuk vindt uit de wereld geholpen wordt.

Opvoeding: dingen als het helpt niet een onwillige pup tegen de grond te drukken als die in je handen bijt, leidt hem af en ga even met hem spelen....
Heel basaal dus, maar toch zijn het dingen die heel vaak onbekend zijn bij nieuwe pup of hondeneigenaren.

'de buurman zegt het en pietje heeft het ook zo gedaan dus ik haal mijn pup ook met zn neus door zn plas...'.
dat soort dingen zou je er dan voor een deel (want eigenwijze mensen blijven er altijd) uit kunnen krijgen.

Ik geloof namelijk niet dat het altijd onwil is bij mensen die pup of nieuwe hond problemen hebben, het is minstens zo vaak onwetendheid.
Afbeelding

theab
Actief
Mijn ras(sen): Duitseherders uit de werklijn
Contacteer:

Ongelezen bericht door theab »

[quote]Heb je genoeg hondenkennis dan kun je dat papiertje zo halen, heb je die niet dan zou je wat theorielessen moeten kunnen doen en daarna op examen gaan.
[/quote]
Als beloning voor het behaalde examen zou de gemeente dan kunnen besluiten om deze eigenaren hondenbelastingvrij te maken.
groetjes van Thea, Saartje, Atlas, Blufie en Coca
http://www.burgerboschoase.nl
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

waarom niet breder :idea: en dieren welzijn op basisscholen, gewoon 1 uur in de week is al een stuk beter als wat er nu gebeurt- want dat is nakkes nada.

ik zie niet in waarom het alleen over honden zou moeten gaan :U:
Jaap*
Zeer actief

renee-uk schreef:Ik geloof namelijk niet dat het altijd onwil is bij mensen die pup of nieuwe hond problemen hebben, het is minstens zo vaak onwetendheid.
Nee, ik denk ook niet dat het altijd onwil is.
En daarom denk ik juist dat een examen overbodig is. De mensen die niet wíllen bereik je toch nooit. Die worden alleen maar nóg obstinater als je ze ergens toe gaat dwingen.
En de mensen die gewoon blanco zijn hebben genoeg aan gewone voorlichting. Zodat ze hun eigen conclusies kunnen trekken.

Internet staat vol met info, maar als ik zoek om informatie over iets waar ik helemaal niks van weet kan ik al die informatie niet wegen. Dat valt mijzelf wel vaker op. De meningen lopen uiteen en wie heeft het bij het rechte eind? :19:
Internet staat ook vol met onzin immers.
En dwang heeft zelden het beoogde resultaat :wink:
Jaap*
Zeer actief

S@ndr@ schreef:waarom niet breder :idea: en dieren welzijn op basisscholen, gewoon 1 uur in de week is al een stuk beter als wat er nu gebeurt- want dat is nakkes nada.
ik zie niet in waarom het alleen over honden zou moeten gaan :U:
Van mij mag er op basisscholen ook best meer aandacht worden besteedt aan de wereld waarin we leven.
Het is leuk om te weten hoe fotosynthese werkt, maar het is misschien op die leeftijd wel functioneler om wat meer te weten over de dieren en planten die ze buiten tegenkomen :19:
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Minimale basisbehoeften vind ik voeding, uitlaten, medische zorg en een veilig en weerbestendig onderkomen en gezelschap.
Daarbij ook geestelijke uitdaging, dus voldoende aandacht, spelen en training. Maar dan geen verplichte training.

Verplichte cursussen en examens vind ik niks. Alsof een cursusje van 10 weken je een goede hondenbaas maakt. Ik zie dan meer in het aanbieden van voldoende informatie.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”