Rami schreef:
Over ontdubbelen (en dubbelen) gesproken: zijn de honden van 'vroeger', dus voordat de verschillen er zo duidelijk in gefokt waren, niet min of meer 'dual-purpose'? Honden die je bijvoorbeeld wel fijn mee op jacht kunt nemen maar bij huis en haard rustig en vriendelijk zijn én ook nog eens melden als er vreemden aan de poort staan?
Laten we eerlijk wezen, "vroeger" had de gebruikshond een heel andere plaats in onze samenleving dan nu. Veel honden kwamen helemaal niet in huis, en lief tegen iedereen doen en zich alles moeten laten welgevallen was ook niet iets wat van hen verwacht werd. Men keek er gewoon heel anders tegenaan.
Daarnaast is de aard van het werk bij sommige rassen door allerlei ontwikkelingen ook langzaamaan veranderd. Als ik naar m'n eigen ras kijk bijvoorbeeld, dan is vanaf het "oorspronkelijke" herderswerk al een hele lange tijd terug een verschuiving geweest naar andere taken, waarbij het niet ongebruikelijk was om de hond voor meerdere taken in te zetten. Ook nu is de inzet nog afhankelijk van de setting waarin de honden zitten; er zijn bijvoorbeeld landen waar politiehonden voor zowel het "bijt"-werk als bijvoorbeeld zoekwerk zoals narcotica ingezet moeten kunnen worden terwijl in andere landen de hond juist single-purpose moet zijn. Maar je vindt het ras evengoed in reddingswerk.
In een ideale wereld zouden de verschillende type lijnen niet noemenswaardig uit elkaar moeten lopen; in de werkelijkheid is dat denk ik redelijk onvermijdelijk: als je moet werken met je hond, wil je in de eerste plaats dat hij zijn werk goed doet. Dat is op zich al moeilijk genoeg en leidt nu eenmaal tot ietwat andere selectiecriteria en vooral prioriteiten dan het gericht zijn op een fijne huisgenoot, waar je daarnaast nog eens leuke dingen mee wilt gaan doen. Dat maakt het een niet beter of slechter dan het ander, het is gewoon anders. Het maakt ook niet dat een puur werk-gefokte hond niet een hele fijne kameraad kan zijn, en ook niet dat een niet puur-werk-gefokte hond geen goede aanleg zou kunnen hebben voor bepaalde typen werk, natuurlijk. Maar het doel is anders.
Als ik naar de geschiedenis van m'n eigen ras kijk, dan was er ten tijden van het opstellen e.d. van de rasstandaard al sprake van verschillende typen, en daarvan is dan een soort ideaalbeeld gemaakt. Maar juist de stamvaders en moeders zelf zijn al zeker niet uit dezelfde mal gegoten, en dan laten we het hele verhaal van de toen voorkomende kleuren en wat er daarvan verworpen werd nog maar buiten beschouwing
Als het samenvoegen van werk- en showlijn zou betekenen dat het eindresultaat een slap aftreksel van beiden is, dan zou ik zeggen, laat maar lekker zitten. Ik zie daar dan echt het nut niet van in.