Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vetrandje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Vetrandje

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Rami schreef:
Aimee schreef:
Ja sorry ik heb er een kwartier over gedaan om een reactie te geven :19: Forum loopt hier steeds vast.
Was maar een grapje Aimee. :wink:
:roos: Zal het nooit meer doen :mrgreen:

Even weer ontopic, je ziet dus op die foto van de jaren '70, helemaal geen ronde borstkas
Afbeelding

Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Aimee schreef:
Rami schreef:
Aimee schreef:
Ja sorry ik heb er een kwartier over gedaan om een reactie te geven :19: Forum loopt hier steeds vast.
Was maar een grapje Aimee. :wink:
:roos: Zal het nooit meer doen :mrgreen: :
Goed zo! :mrgreen:
Aimee schreef: Even weer ontopic, je ziet dus op die foto van de jaren '70, helemaal geen ronde borstkas
Afbeelding

Afbeelding
Maar ik zie wel flinke borstkassen. Ik bedoel: wat is dan de definitie van rond?
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Rami schreef: Maar ik zie wel flinke borstkassen. Ik bedoel: wat is dan de definitie van rond?
O = rond
0 = niet rond
:pffff: :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Rami schreef: Maar ik zie wel flinke borstkassen. Ik bedoel: wat is dan de definitie van rond?

Een borstkas wordt eigenlijk op drie manier gemeten: diepte (dus letterlijk van boven naar onderen), breedte (van links naar rechts) en lengte (van borstvoorzijde naar einde ribbenkas).

Het gaat in dit geval om de ronding van de ribben., de breedte dus van de borstkas.
Bij een hond met "normale" ribwelving, is die ribwelving min of meer taps.
Bij een hond met tonvormige ribben gaan de ribben meteen vanaf de ruggengraat naar buiten en zijn ze echt rond.
Er zijn ook honden met vlakke ribben (ook gewenst), bv de bearded collie heeft dat.

De borstdiepte is iets anders en de lengte dus ook.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Volgens mij heeft Macho niet echt de tonvormige ribben, maar toch wel een best brede borstkas.
Daardoor lijkt hij al snel dikker dan hij is.
Zoals op deze foto zou je zeggen dat hij te dik is.
Afbeelding

Terwijl hij er op deze foto niet echt dik uitziet.
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Rami
Zeer actief

Ennath schreef:
O = rond
0 = niet rond
:pffff: :mrgreen:
Ha, weer wat geleerd! :Q: :wink:

Marjoleine schreef:

Een borstkas wordt eigenlijk op drie manier gemeten: diepte (dus letterlijk van boven naar onderen), breedte (van links naar rechts) en lengte (van borstvoorzijde naar einde ribbenkas).

Het gaat in dit geval om de ronding van de ribben., de breedte dus van de borstkas.
Bij een hond met "normale" ribwelving, is die ribwelving min of meer taps.
Bij een hond met tonvormige ribben gaan de ribben meteen vanaf de ruggengraat naar buiten en zijn ze echt rond.
Er zijn ook honden met vlakke ribben (ook gewenst), bv de bearded collie heeft dat.

De borstdiepte is iets anders en de lengte dus ook.
Hmm... oké, dat snap ik wel, een beetje. :D
Maar dat tonvormige is dan best moeilijk te zien op een plaatje, tweedimensionaal bedoel ik.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:Volgens mij heeft Macho niet echt de tonvormige ribben, maar toch wel een best brede borstkas.
http://i699.photobucket.com/albums/vv35 ... G_5513.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://i699.photobucket.com/albums/vv35 ... G_7760.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Op beide foto's vind ik Macho niet dik.
Tonvormig is zo te zien ook niet aan de orde geloof ik.
Heb je ook nog een foto gemaakt van bovenaf op de rug? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:Hmm... oké, dat snap ik wel, een beetje. :D
Maar dat tonvormige is dan best moeilijk te zien op een plaatje, tweedimensionaal bedoel ik.
Ja, dat is het ook, zeker als je niet precies weet waar je op moet letten.
Ik zoek me gek naar voorbeeldplaatjes, maar kan niks vinden.

Mss scan ik straks even wat in, voor de duidelijkheid.
Tenzij Nanna wakker wordt en wel wat kan vinden ;)

Afbeelding

Rami
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Rami schreef:Hmm... oké, dat snap ik wel, een beetje. :D
Ja, dat is het ook, zeker als je niet precies weet waar je op moet letten.
Ik zoek me gek naar voorbeeldplaatjes, maar kan niks vinden.

Mss scan ik straks even wat in, voor de duidelijkheid.
Tenzij Nanna wakker wordt en wel wat kan vinden ;)
Nanna vindt meestal de meer triviale foto's. :mrgreen:

Misschien is een vooraanzicht duidelijker om te die 'tonvorm' te kunnen zien?
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rami schreef:Misschien is een vooraanzicht duidelijker om te die 'tonvorm' te kunnen zien?
Zal ik een foto plaaten van Saar :N:
Dan is het tonvormige op een vooraanzicht wel te zien denk ik, maar dan wel in overdreven vorm (mèt vetrandje)
Rami
Zeer actief

Marion. schreef:
Rami schreef:Misschien is een vooraanzicht duidelijker om te die 'tonvorm' te kunnen zien?
Zal ik een foto plaaten van Saar :N:
Dan is het tonvormige op een vooraanzicht wel te zien denk ik, maar dan wel in overdreven vorm (mèt vetrandje)
Aha, een golden heeft dus ook een ton?
Billy (dan wel nep-golden) heeft niet echt een ton, volgens mij. Wel een hele brede borstkas.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:Volgens mij heeft Macho niet echt de tonvormige ribben, maar toch wel een best brede borstkas.
http://i699.photobucket.com/albums/vv35 ... G_5513.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://i699.photobucket.com/albums/vv35 ... G_7760.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vers van de pers.
Als hij echt tonvormig was geweest had het bij de flanken volgens mij veel meer moeten invallen.
Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marion.

Rami schreef:Aha, een golden heeft dus ook een ton?
Billy (dan wel nep-golden) heeft niet echt een ton, volgens mij. Wel een hele brede borstkas.
Van Saar kan ik geen foto vinden, maar misschien is deze (en dan bij Miep) wel een voorbeeld? Zij heeft veel haar hoor - en moest hier nodig getrimd worden - maar je ziet het haar al hoog op de rug (of zijkant rug, of hoe heet dat) uitbollen, zeg maar:

Afbeelding
Marion.

Rami schreef:Aha, een golden heeft dus ook een ton?
Dit:
Lichaam
Evenredig gebouwd, lendenen kort, diep in de hartstreek. Ribben diep en goed gewelft. Rechte bovenbelijning.
Dus het diep en goed gewelft is volgens mij een andere benaming voor tonvormig :19:
Brindlecardi
Zeer actief

Dat lijkt me niet hetzelfde als ton-vormig
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet wel dat de ribbenkast vrij laag gaat, maar hij loopt normaal smal naar beneden, niet dat ronde wat labradors tegenwoordig vaak hebben.

Hier zie je goed bij Ben dat het smal afloopt naar beneden, en niet ton-vormig is
Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

samantha! schreef:
ranetje schreef:

Vers van de pers.
Als hij echt tonvormig was geweest had het bij de flanken volgens mij veel meer moeten invallen.
Afbeelding
Mooie foto :wink:
Zo van bovenaf gezien waren de ribben dan eerst meer "horizontaler" (weet even de benaming niet :oeps: ) geweest vanaf de ruggegraat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marion.

Aimee schreef:Dat lijkt me niet hetzelfde als ton-vormig
Je bovenste voorbeeld is een pup, aan de vacht te zien. En jachtlijn Goldens hebben ook vaak 0 ipv O. Maar goed, met goed gewelft kun je ook interpreteren dat het heel steil en diep naar beneden (naar de borst) toe welft inderdaad. Weet je wat? Ben is de rasstandaard in levende lijve, ok?
Marion.

Tonvormig: Ribben die sterk gerond verlopen
Bron: http://www" onclick="window.open(this.href);return false;.goldenretrievers.nl/kyno-uitdrukking.htm

Uit de Engelse rasstandaard: Ribs deep, well sprung.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding

Ik heb even wat opgezocht.
30-3 is een normale ribkorf, 30-4 is een korte ribkorf. Daarbij loopt de buik ook eerder op. Over het algemeen ongewenst.
(30-1 is het laagste punt van de romp).

Op 30-2 zie je het zijaanzicht.

30-6 is een normale ribwelving, 30-7 is een afgeplatte ribbenkas, en 30-8 is een tonronde ribbenkas.

Je ziet ook meteen wat het gebrek aan welving in die ribben doet met het front.

Is dit een beetje duidelijk?

Afbeelding

Brindlecardi
Zeer actief

Marion. schreef:
Je bovenste voorbeeld is een pup, aan de vacht te zien. En jachtlijn Goldens hebben ook vaak 0 ipv O. Maar goed, met goed gewelft kun je ook interpreteren dat het heel steil en diep naar beneden (naar de borst) toe welft inderdaad. Weet je wat? Ben is de rasstandaard in levende lijve, ok?
En waarom geldt voor een jachtlijn dan opeens die hele rasstandaard, die ze notabene een beter uithoudingsvermogen zou moeten geven, niet meer?

En Ben voldoet helemaal niet aan de rasstandaard, gelukkig, ik geef alleen maar aan hoe ton-vormige ribben er dus niet uitzien. maar ik zie toch echt een verschil tussen de ribben van een golden retriever en een labrador retriever.
Brindlecardi
Zeer actief

Marjoleine schreef:Afbeelding

Ik heb even wat opgezocht.
30-3 is een normale ribkorf, 30-4 is een korte ribkorf. Daarbij loopt de buik ook eerder op. Over het algemeen ongewenst.
(30-1 is het laagste punt van de romp).

Op 30-2 zie je het zijaanzicht.

30-6 is een normale ribwelving, 30-7 is een afgeplatte ribbenkas, en 30-8 is een tonronde ribbenkas.

Zeker :ok:
Marion.

Marjoleine schreef:30-6 is een normale ribwelving, 30-7 is een afgeplatte ribbenkas, en 30-8 is een tonronde ribbenkas.

Helemaal duidelijk. Maar Marjolein, betekent dit ook dat ik (goede, diepe welving; well sprung) in de rasstandaard goed interpreteer als zijnde niet zo'n afgeplatte borstkas?
(ik weet namelijk echt niet beter dan dat een GR een "tonvormige borstkas" heeft :19: )
Marion.

Aimee schreef:En waarom geldt voor een jachtlijn dan opeens die hele rasstandaard, die ze notabene een beter uithoudingsvermogen zou moeten geven, niet meer?
Omdat er niet voor niets een scheiding is ontstaan tussen show- en jachtlijn. Jachtlijn honden zijn ook vaak vossenrood, mag ook niet volgens de rasstandaard. Jachtlijn honden worden gefokt op werkcapaciteit en niet op uiterlijk. Wat kan het hen schelen of de neus van hun hond weinig pigment heeft.
Doe nu niet net of je het verschil tussen show en werken niet meer weet :roll:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Helemaal duidelijk. Maar Marjolein, betekent dit ook dat ik (goede, diepe welving; well sprung) in de rasstandaard goed interpreteer als zijnde niet zo'n afgeplatte borstkas?
(ik weet namelijk echt niet beter dan dat een GR een "tonvormige borstkas" heeft :19: )
Goed gerond is meen ik de vertaling.
Daarmee bedoelen ze bij de GR vooral dat de rib goed gerond is vanaf de ruggengraat, voor zover ik weet althans.
Wat zegt de officiële standaard, weet je dat? Ik heb 'm alleen in het Engels, dus dat helpt niet ;)

Afbeelding

Marion.

Marjoleine schreef:Daarmee bedoelen ze bij de GR vooral dat de rib goed gerond is vanaf de ruggengraat, voor zover ik weet althans.
Wat zegt de officiële standaard, weet je dat? Ik heb 'm alleen in het Engels, dus dat helpt niet ;)
Yep, staat een paar posts boven jou:
Lichaam
Evenredig gebouwd, lendenen kort, diep in de hartstreek. Ribben diep en goed gewelft. Rechte bovenbelijning.
Oja, en in het Engels staat er dus "well sprung".
Rami
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Marion. schreef:Helemaal duidelijk. Maar Marjolein, betekent dit ook dat ik (goede, diepe welving; well sprung) in de rasstandaard goed interpreteer als zijnde niet zo'n afgeplatte borstkas?
Goed gerond is meen ik de vertaling.
Daarmee bedoelen ze bij de GR vooral dat de rib goed gerond is vanaf de ruggengraat, voor zover ik weet althans.
Diepe borst, goed gewelfde ribben, volgens mij (of is dat te algemeen?).

Je tekeningen zijn duidelijk Marjolein, dank! En een borstpartij is dus idd op foto's van de zijkant best moeilijk te zien. Maar goed keurmeesters beoordelen niet van een foto maar in het 'echie'.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Marion. schreef:
Aimee schreef:En waarom geldt voor een jachtlijn dan opeens die hele rasstandaard, die ze notabene een beter uithoudingsvermogen zou moeten geven, niet meer?
Omdat er niet voor niets een scheiding is ontstaan tussen show- en jachtlijn. Jachtlijn honden zijn ook vaak vossenrood, mag ook niet volgens de rasstandaard. Jachtlijn honden worden gefokt op werkcapaciteit en niet op uiterlijk. Wat kan het hen schelen of de neus van hun hond weinig pigment heeft.
Je snapt niet wat ik bedoel te zeggen ;), als je vraagt waarom worden alle show-labradors met zulke gigantische brede en ronde borstkassen gefokt, dan geeft men als excuus " Dan heeft de hond een beter uithoudingsvermogen, waardoor het dier beter te gebruiken is voor de jacht " Maar, de jachtlabradors, hebben dit niet, dan is dat toch gewoon gelul? Dat een zo ton-vormig mogelijke borstkas, gunstig is voor de hond voor het werk.
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:
samantha! schreef:
ranetje schreef: Op beide foto's vind ik Macho niet dik.
Vers van de pers.
Afbeelding
Mooie foto :wink:
Zo van bovenaf gezien waren de ribben dan eerst meer "horizontaler" (weet even de benaming niet :oeps: ) geweest vanaf de ruggegraat.
Ik snap helemaal wat je bedoeld :wink:
Ik heb laatst meegedaan aan een rasloze keuring en daar werd over Macho gezegd: ronde ribwelving, doch spits toelopend. goede voorborst en borstdiepte.

@Marjoleine, dat is heel duidelijk zo met goede voobeelden, bedankt :ok:
Laatst gewijzigd door samantha! op 23 aug 2009 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

Aimee schreef:Je snapt niet wat ik bedoel te zeggen ;), als je vraagt waarom worden alle show-labradors met zulke gigantische brede en ronde borstkassen gefokt, dan geeft men als excuus " Dan heeft de hond een beter uithoudingsvermogen, waardoor het dier beter te gebruiken is voor de jacht "
Ik geloof niet dat men dat als excuus gebruikt. Er wordt gewoon gefokt naar de smaak van de keurmeesters. Zo zie je in de GR ook golfbewegingen tussen zo donker mogelijk, en zo licht mogelijk. Alles valt binnen de standaard, en het is maar net welke "kleur" (of smaak, of weet ik wat) er in de mode is. Heeft niets met de werkcapaciteit te maken. Interesseert de meeste showfokkers ook allerminst. Wél dat keurverslagje als je hond in de smaak valt bij die keurmeester.
Rami
Zeer actief

Aimee schreef:
Marion. schreef:
Je snapt niet wat ik bedoel te zeggen ;), als je vraagt waarom worden alle show-labradors met zulke gigantische brede en ronde borstkassen gefokt, dan geeft men als excuus " Dan heeft de hond een beter uithoudingsvermogen, waardoor het dier beter te gebruiken is voor de jacht " Maar, de jachtlabradors, hebben dit niet, dan is dat toch gewoon gelul? Dat een zo ton-vormig mogelijke borstkas, gunstig is voor de hond voor het werk.
Ik denk dat de jachtlabradors ook een 'tonronde' ribbenkast hebben alleen niet zo overdreven zoals de show-labs. Je ziet sowieso dat bepaalde uiterlijke eigenschappen bij de show-varianten overdreven, benadrukt worden. (En dat vind ik vaak niet zo mooi... :oeps: ).
Ik kan me op zich wel voorstellen dat een flinke, ronde ribbenkast veel ruimte geeft aan de longen. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”