Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat vinden jullie van halti/gentle leader/follow me?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

Re: Wat vinden jullie van halti/gentle leader/follow me?

Ongelezen bericht door Fin »

Even serieuzer: het kan heel veel helpen om je jonge hond veel mee te nemen op onvoorspelbare wandeltochten, dus juist de voorspelbare blokjes om mijden. Op een tocht waarvan hij niet weet waar die eindigt, en waar hij bij elke stap die jij zet moet opletten waar jij naar toe gaat, wordt hij gedwongen om meer op jou te letten en zich meer op jou te richten. Dat heeft vanzelf al een kalmerende invloed.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en toch denk ik wel eens dat het een gebed zonder eind is alle keren zonder wat te zeggen weglopen :roll: ik heb dat zo ook geleerd en het lost volgens mij geen enkel probleem op in mijn geval. het gedrag blijft en wordt er ook niet minder door, :hmmm:
Maar misschien dat het met de hond van TS wel goed gaat lukken :ok: ik hoop het voor haar in ieder geval
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

christo schreef:Even serieuzer: het kan heel veel helpen om je jonge hond veel mee te nemen op onvoorspelbare wandeltochten, dus juist de voorspelbare blokjes om mijden. Op een tocht waarvan hij niet weet waar die eindigt, en waar hij bij elke stap die jij zet moet opletten waar jij naar toe gaat, wordt hij gedwongen om meer op jou te letten en zich meer op jou te richten. Dat heeft vanzelf al een kalmerende invloed.
Dat kan ook juist in je nadeel werken. Vera valt niet uit verder ofzo hoor, heb geen problemen met haar, maar als we in onbekend gebied aangelijnd gaan lopen wordt ze juist druk. "waaaaar gaan we heen? het is vast leuk hier. kan niet missen. leuk leuk leuk :cheer: :cheer: :cheer: ". Dus stel dat ik met Vera aangelijnd zou willen trainen ergens op, dan moet ik dat juist niet doen op onbekende plekken :wink:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Moos schreef:
christo schreef:Even serieuzer: het kan heel veel helpen om je jonge hond veel mee te nemen op onvoorspelbare wandeltochten, dus juist de voorspelbare blokjes om mijden. Op een tocht waarvan hij niet weet waar die eindigt, en waar hij bij elke stap die jij zet moet opletten waar jij naar toe gaat, wordt hij gedwongen om meer op jou te letten en zich meer op jou te richten. Dat heeft vanzelf al een kalmerende invloed.
Dat kan ook juist in je nadeel werken. Vera valt niet uit verder ofzo hoor, heb geen problemen met haar, maar als we in onbekend gebied aangelijnd gaan lopen wordt ze juist druk. "waaaaar gaan we heen? het is vast leuk hier. kan niet missen. leuk leuk leuk :cheer: :cheer: :cheer: ". Dus stel dat ik met Vera aangelijnd zou willen trainen ergens op, dan moet ik dat juist niet doen op onbekende plekken :wink:
Maar niet iedereen heeft een extraverte golden retriever. :F:
Ikke1980
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

S@ndr@ schreef:en toch denk ik wel eens dat het een gebed zonder eind is alle keren zonder wat te zeggen weglopen :roll: ik heb dat zo ook geleerd en het lost volgens mij geen enkel probleem op in mijn geval. het gedrag blijft en wordt er ook niet minder door, :hmmm:
Maar misschien dat het met de hond van TS wel goed gaat lukken :ok: ik hoop het voor haar in ieder geval
Volgens mij gaat het niet om het 'niets zeggen', maar om het juist belonen van gedrag wat wel wenselijk is en het gedrag wat niet wenselijk is te negeren. Ook bestraffend toespreken kan namelijk belonend werken (is ook aandacht). Als je dat consequent doorvoert is het idee erachter dat de hond alleen nog maar iets doet wat hem het meeste oplevert (aandacht van jou, brokje, spelen, etc.).
Fin
Zeer actief

Ikke1980 schreef:Volgens mij gaat het niet om het 'niets zeggen', maar om het juist belonen van gedrag wat wel wenselijk is en het gedrag wat niet wenselijk is te negeren. Ook bestraffend toespreken kan namelijk belonend werken (is ook aandacht). Als je dat consequent doorvoert is het idee erachter dat de hond alleen nog maar iets doet wat hem het meeste oplevert (aandacht van jou, brokje, spelen, etc.).
Nou... een goed getimede 'uh' of 'nee', of wat ik tegen Aidan nog wel eens zeg, 'Nee, zéér beslist niet' kan toch wel aankomen hoor. Vooral als het meteen gevolgd wordt door 'Goed zo!' als hij wel doet wat je van hem vraagt.

Moet je ook werken aan het belonen voor het aandacht hebben voor jou? Met het commando 'Kijk eens'?
S@ndr@
Zeer actief

Ikke1980 schreef:
S@ndr@ schreef:en toch denk ik wel eens dat het een gebed zonder eind is alle keren zonder wat te zeggen weglopen :roll: ik heb dat zo ook geleerd en het lost volgens mij geen enkel probleem op in mijn geval. het gedrag blijft en wordt er ook niet minder door, :hmmm:
Volgens mij gaat het niet om het 'niets zeggen', maar om het juist belonen van gedrag wat wel wenselijk is en het gedrag wat niet wenselijk is te negeren. Ook bestraffend toespreken kan namelijk belonend werken (is ook aandacht). Als je dat consequent doorvoert is het idee erachter dat de hond alleen nog maar iets doet wat hem het meeste oplevert (aandacht van jou, brokje, spelen, etc.).
ja dat snap ik wel het belonen van goed gedrag komt er achter aan zodra hij weer rustig is,en aandacht heeft voor de baas
ik heb het gedaan en ik ben er geweest, en het doet bij DuCain helemaal niets, en ik blijf het herhalen,
probleem is ook dat er soms van andere kanten honden aan komen en dat je geen kant meer op kunt dus dat je er wel langs moet.
maar nogmaals ik hoop dat het bij jou wel heel goed gaat werken,
ik ga toch iets anders proberen,want ik kom er helemaal nergens mee :wink:
Edit; ik denk dat juist het de andere kant op gaan bij DuCain het idee geeft van zie je wel dat het gevaarlijk is, we ontlopen die hond :idea:
ik dnek dat als ik er met een GL met hem op enige afstand er langs kan lopen , niet op hem letten, en dan belonen zodra hij weer rustig is, dat ik het bij hem erin krijg dat het niet zo erg is, een andere hond er geberut verder niets

als ik het fout zie dan hoor ik het graag natuurlijk :smile2:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 11 aug 2009 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je hulp van de GT voor het aanleren van die halti?

Ik ben er niet zo dol op, maar ik kan me voorstellen dat het soms een tijdelijk hulpmiddel kan zijn.
Ik heb een beetje moeite met het gebruik bij een heel klein hondje.
Niet dat het daar op zich niet zou kunnen werken, maar hoe begeleidt je dat aan de lijn? :denken:

De werking is ongeveer dat de hond door de halti wordt afgedraaid van het voorwerp van zijn "belangstelling".
Maar hoe doe je dat als de lijn vanaf onder de kop helemaal omhoog gaat naar je handen?
Bij grote honden kan je min of meer leiden zoals je een paard leidt.
Maar die ukkies?
Dan zou je op je knieën moeten lopen :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ikke1980
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
Ikke1980 schreef:
ja dat snap ik wel het belonen van goed gedrag komt er achter aan zodra hij weer rustig is,en aandacht heeft voor de baas
ik heb het gedaan en ik ben er geweest, en het doet bij DuCain helemaal niets, en ik blijf het herhalen,
probleem is ook dat er soms van andere kanten honden aan komen en dat je geen kant meer op kunt dus dat je er wel langs moet.
maar nogmaals ik hoop dat het bij jou wel heel goed gaat werken,
ik ga toch iets anders proberen,want ik kom er helemaal nergens mee :wink:
Edit; ik denk dat juist het de andere kant op gaan bij DuCain het idee geeft van zie je wel dat het gevaarlijk is, we ontlopen die hond :idea:
ik dnek dat als ik er met een GL met hem op enige afstand er langs kan lopen , niet op hem letten, en dan belonen zodra hij weer rustig is, dat ik het bij hem erin krijg dat het niet zo erg is, een andere hond er geberut verder niets

als ik het fout zie dan hoor ik het graag natuurlijk :smile2:
Hmmm, ja of het hier gaat werken weet ik natuurlijk ook nog niet, maar het is het proberen waard! Zoals het nu gaat, gaat het ook niet langer. Klopt ook dat je de hond niet moet laten merken van 'oooeeeh we lopen om/weg OMDAT er een hond aankomt en dat is eng!''. De hond moet juist het idee krijgen van 'als er een hond in zicht is, krijg ik brokjes/aandacht/etc dus een hond is LEUK!'.Het is de bedoeling dat door het belonen van rustig, ontspannen gedrag de angst juist weg gaat en dat je steeds dichter een andere hond kan naderen, zonder dat de hond in de stress schiet. En dat gaat dus met piepkleine stapjes.
Fin
Zeer actief

Ikke1980 schreef:Hmmm, ja of het hier gaat werken weet ik natuurlijk ook nog niet, maar het is het proberen waard! Zoals het nu gaat, gaat het ook niet langer. Klopt ook dat je de hond niet moet laten merken van 'oooeeeh we lopen om/weg OMDAT er een hond aankomt en dat is eng!''. De hond moet juist het idee krijgen van 'als er een hond in zicht is, krijg ik brokjes/aandacht/etc dus een hond is LEUK!'.Het is de bedoeling dat door het belonen van rustig, ontspannen gedrag de angst juist weg gaat en dat je steeds dichter een andere hond kan naderen, zonder dat de hond in de stress schiet. En dat gaat dus met piepkleine stapjes.
Je hebt het goed overdacht, met een beetje goede begeleiding kom je er wel. :ok:

Ik zou wel even kijken of de canny collar niet een betere optie is dan de GL, desnoods alletwee in huis halen en proberen.
Ikke1980
Zeer actief

ranetje schreef:Heb je hulp van de GT voor het aanleren van die halti?

Ik ben er niet zo dol op, maar ik kan me voorstellen dat het soms een tijdelijk hulpmiddel kan zijn.
Niet dat het daar op zich niet zou kunnen werken, maar hoe begeleidt je dat aan de lijn? :denken:

De werking is ongeveer dat de hond door de halti wordt afgedraaid van het voorwerp van zijn "belangstelling".
Maar hoe doe je dat als de lijn vanaf onder de kop helemaal omhoog gaat naar je handen?
Maar die ukkies?
Yep, we krijgen hulp van de GT. Zij heeft ook laten zien hoe het werkt. Als het goed is kan je de halti ook zo sturen zonder dat je op de knieën hoeft.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Carma schreef:
Charles vd B schreef: Iedere dierenzaak verkoopt die dingen als DE oplossing voor problemen met trekkende/uitvallende honden.
Daar irriteer ik mij dus ook heel erg aan. "Uw hond trekt aan de lijn?, doe m een halti om en het is over!" Vreselijk....neem gewoon de tijd en het geduld om het je hond fatsoenlijk aan te leren.... :piew:
Dat is dus ook wat mij vreselijk stoort.
Voor elk probleempje/wissewasje word wel een of ander *hulpmiddel* ingezet.
Ik ben niet zo van de kant en klare oplossingen.
Beter is het om samen met je hond aan het *probleem* te werken.
Dat is nog goed voor de band met je hond ook.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Ikke1980
Zeer actief

christo schreef:
Ikke1980 schreef:Volgens mij gaat het niet om het 'niets zeggen', maar om het juist belonen van gedrag wat wel wenselijk is en het gedrag wat niet wenselijk is te negeren. Ook bestraffend toespreken kan namelijk belonend werken (is ook aandacht). Als je dat consequent doorvoert is het idee erachter dat de hond alleen nog maar iets doet wat hem het meeste oplevert (aandacht van jou, brokje, spelen, etc.).
Nou... een goed getimede 'uh' of 'nee', of wat ik tegen Aidan nog wel eens zeg, 'Nee, zéér beslist niet' kan toch wel aankomen hoor. Vooral als het meteen gevolgd wordt door 'Goed zo!' als hij wel doet wat je van hem vraagt.

Moet je ook werken aan het belonen voor het aandacht hebben voor jou? Met het commando 'Kijk eens'?
Inderdaad!! Heel goed punt en heel belangrijk ook :ok: Uiteindelijk moet het zo zijn dat hij langs een andere hond kan lopen, door de aandacht op mij te vestigen, al denk ik dat dat MINSTENS nog een half jaar gaat duren :wink:. Moeten we inderdaad ook gaan oefenen van de GT. Maar ik wil hem eigenlijk leren dat hij dan gewoon reageert op zijn naam ipv op 'kijk eens'.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

christo schreef:
Moos schreef:
Maar niet iedereen heeft een extraverte golden retriever. :F:
Nee, maar ook niet iedereen heeft Dobers :pffff: :F:
Een onrustige (angstige, allerte, etc) hond wordt niet per definitie rustiger als je in onbekend gebied gaat lopen denk ik :wink:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Leuk onderschrift, by the way. :mrgreen:
Ikke1980
Zeer actief

wendy71 schreef:
Carma schreef:
Charles vd B schreef: Iedere dierenzaak verkoopt die dingen als DE oplossing voor problemen met trekkende/uitvallende honden.
Daar irriteer ik mij dus ook heel erg aan. "Uw hond trekt aan de lijn?, doe m een halti om en het is over!" Vreselijk....neem gewoon de tijd en het geduld om het je hond fatsoenlijk aan te leren.... :piew:
Klopt, ben ik het op zich helemaal mee eens. Ik geloof ook niet in 'wondermiddeltjes'. Maar op deze manier gaat het echt niet langer. We zijn nu bijna drie maanden bezig, oa op een hondenschool, maar het probleem wordt juist eerder erger dan dan het beter gaat. En ik heb niet het idee dat de band met J.J. daardoor beter wordt.
Als ik merk dat die halti ook maar enigszins irriteert of dat de hond daardoor juist gestresster wordt, gebruik ik het niet meer. Maar ik vind het in dit geval toch het overwegen waard.
Toevallig ken ik iemand die er nog 1 over heeft, de goede maat als het goed is en ik mag het gratis uitproberen. Ga de halti straks ophalen.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

wendy71 schreef:
Carma schreef:
In dat geval vind ik het dus ook meer een vorm van symptoombestrijding, dan van probleem/oorzaak oplossen.
Ooit ook gezien op ring/showtraining. Meneer kwam met Golden met GL om. GL ging af en showlijntje om. 'Prachtige' afdruk van GL was op neus te zien en de Golden liep uiteraard aan het showlijntje weer te sjorren aan de baas....

Als het een hulpmiddel is om iets af te leren en goed gedrag aan te leren lijkt mij dat prima. Maar helaas lijkt het voor sommige honden een levenslange veroordeling omdat de baas niet kan of wil trainen op het aanleren van het gewenste gedrag en het afleren van het ongewenste gedrag.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ik denk dat TS juist enorm graag wil trainen met de hond aan de gang wil, en als ze dat in combi met een GT wil doen vind ik dat alleen maar su[er,. misbruik van hulpmiddelen door luie mensen zal er altijd zijn, maar daarom is het hulpmiddel niet slecht.
die problemen komen altijd van mensen af die een stuk willen afsnijden in de opvoeding of denken dat vals spelen wat oplevert.
je zult ook met dat ding moeten trainen, maar als je er goed gedrag in slijt dan kun je zo ook weer over naar de gewone halsband
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik ben er niet zo'n fan van, net omdat ik vind dat het erg vlug van 'hulpmiddel' naar permanante uitrusting verhuist.

Het valt me ook op de laatste tijd dat vele mensen dat ding bij meerdere honden nodig hebben. Terwijl anderen vijf honden hebben die zonder kunnen, hebben bepaalde mensen net altijd een hond te pakken die dat 'hulpmiddel' nodig hebben. In hoeverre ligt het dan nog aan de hond?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ikke1980 schreef:
ranetje schreef:Heb je hulp van de GT voor het aanleren van die halti?

Maar die ukkies?
Yep, we krijgen hulp van de GT. Zij heeft ook laten zien hoe het werkt. Als het goed is kan je de halti ook zo sturen zonder dat je op de knieën hoeft.
:ok:
Als je door hebt gekregen hoe het werkt, wil je dat dan ook hier proberen uit te leggen?
Ik hoop daar weer wat van te kunnen leren :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
S@ndr@
Zeer actief

Paddle schreef:Ik ben er niet zo'n fan van, net omdat ik vind dat het erg vlug van 'hulpmiddel' naar permanante uitrusting verhuist.

Het valt me ook op de laatste tijd dat vele mensen dat ding bij meerdere honden nodig hebben. Terwijl anderen vijf honden hebben die zonder kunnen, hebben bepaalde mensen net altijd een hond te pakken die dat 'hulpmiddel' nodig hebben. In hoeverre ligt het dan nog aan de hond?
is het niet altijd een kwestie van de combi van die twee, hond en baas samen, met in acht name van de erfelijke eigenschappen van die 2.
de ene hond zal eerder bepaald gedrag vertonen als de ander, en de ene baas zal strenger en duidelijker dan de ander.
en verder zullen er nog wel wat factoren zijn denk ik zomaar.
je zult zelden of nooit een schapedoes of golden zien die grauwend en snauwend aan de lijn hangt. denk ik
terwijl er andere rassen zijn waar dat meer voorkomt( ik noem geen rassen :wink: :sst: )
maar daar zit dus wel verschil in.
een trainingsmiddel dat je permanent gaat gebruiken is geen trainigsmiddel meer, maar een blijvertje.
gemak dient de mens :oeps:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Paddle schreef:Ik ben er niet zo'n fan van, net omdat ik vind dat het erg vlug van 'hulpmiddel' naar permanante uitrusting verhuist.

Het ligt nooit aan de hond :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef: je zult zelden of nooit een schapedoes of golden zien die grauwend en snauwend aan de lijn hangt. denk ik
terwijl er andere rassen zijn waar dat meer voorkomt( ik noem geen rassen :wink: :sst: )
Dan heeft dus die baas een verkeerd ras gekozen, een ras dat hij overduidelijk niet kan handelen of mannen.
De volgende keer dan maar een wat hendiger ras uitzoeken. :ok:
Ik ken trouwens best mensen met moeilijke rassen die hun hond met hun pink leiden. En ik geloof zeer zeker dat het gebruik van hulpmiddelen meer voortkomt uit onvermogen/onkunde van de baas dan uit rotzakkerij van de hond ;-) Geen schande hoor, want het is natuurlijk maar al te mooi dat zo'n baas er wat aan wil doen.
Dus mij hoor je er niet over. :mrgreen:
Of gewoon rap bijleren en zelf groeien, wat wil je nog meer, bij alles wat je doet leer je bij :mrgreen: :lol1:
en wordt jezelf beter, en als het goed is de hond ook.
en toch zegt het niet alles er zijn bij voorbeeld BB die met alle s kunnen ,
er zijn ook BB die alles willen opvreten, ligt niet alleen aan de eigenaar denk ik zomaar :roll:
ook al beweren sommigen van wel :F:
S@ndr@
Zeer actief

klopt, sommige mensen verkl*ten alles
maar ik heb de perfecte hond op dat hele kleine stukje na, en daar gaan we gewoon nog even aan werken :lol1:
Ik denk dat ik hier met een jacht hond veel meer problemen zou hebben, de fazanten en hazen vliegen nog net niet de bekkies in hier :smile:
dat zou ik ook niet zo fijn vinden :ugh:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Even heel simpel en ik ga zometeen met de nek aangekeken worden, maar die hond had bij mij allang een keer vliegles gehad.
Het is verdikkie een kutkeffer die wat mij betreft de baas mooi in de maling neemt :D
Moeten ze hier proberen :D :D
En ja, ik loop met 7 honden los en ze luisteren ook nog ;)
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Ikke1980
Zeer actief

fes/lou schreef:Even heel simpel en ik ga zometeen met de nek aangekeken worden, maar die hond had bij mij allang een keer vliegles gehad.
Het is verdikkie een kutkeffer die wat mij betreft de baas mooi in de maling neemt :D
Dat zal best, maar ik laat mijn kutkeffertje mooi niet door de lucht vliegen :pffff:
Reken maar dat ie dan helemaal door het lint gaat en dat dat zijn zelfvertrouwen niet ten goede komt.
(Wat niet wil zeggen dat ik nooit boos word of niet durf in te grijpen. Als ie als een gek staat te blaffen op het balkon hier, krijgt ie een snauw hoor en issie meteen stil).
En ja, sommige honden zijn nu eenmaal geboren acteurs inderdaad, die iedereen inclusief getrainde hondenschooleigenaars en gedragstherapeuten in de maling nemen :roll:

Maar goed, ik heb de Halti nu in huis en J.J. heeft er net al aan gesnuffeld :E:.
Fin
Zeer actief

Denk erom dat je hem niet omlaat in huis zonder toezicht. Aidan had hem binnen no time stukgeknaagd. :mrgreen:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

fes/lou schreef:Even heel simpel en ik ga zometeen met de nek aangekeken worden, maar die hond had bij mij allang een keer vliegles gehad.
Ik loop ook met 2 herders los en ze luisteren uitstekend, nooit problemen. Alleen s'avonds bij het laatste piesrondje in de wijk. Eén van de herders flipt volkomen als wij een bepaald iemand met een kutkeffer tegenkomen. Die iemand loopt stoïcijns door, zijn kutkeffer keffend achter zich aan slepend. En aangezien je hier die persoon-met-kutkeffer in de bochtige straatjes niet aan ziet komen en kan ontlopen, heb ik een van de herders s'avonds aan de halti voor ieders veiligheid. Ik houd de hond namelijk niet als ze flipt.
Afbeelding
Ikke1980
Zeer actief

christo schreef:Denk erom dat je hem niet omlaat in huis zonder toezicht. Aidan had hem binnen no time stukgeknaagd. :mrgreen:
Goed dat je dit zegt :ok: . Mag de halti inderdaad absoluut niet om laten na het trainen, zie de GT.
ranetje
Zeer actief

Ikke1980 schreef:
christo schreef:Denk erom dat je hem niet omlaat in huis zonder toezicht. Aidan had hem binnen no time stukgeknaagd. :mrgreen:
Goed dat je dit zegt :ok: . Mag de halti inderdaad absoluut niet om laten na het trainen, zie de GT.
Klopt en ook niet omlaten als hij tijdens een wandeling los mag lopen. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”